WERKSTER advertenties Schuppert Garage een ervaren chauffeur GASHAARD G. van Dam Riessen vuur so n sestig euwntig jaor Ned. Bijbelgenootschap start groots opgezette actie voor Indonesië. Afrika en Roemenië DE PIL IN 'T OOSTEN prima eetaardappelen werkster eetaardappeis f7,50 SIMCA 1301/1501 TOMiT HORST CO. N.V. Coöp. Raiffeisenbank „Notter-Rijssen" Vrijdag 20 september 1968 WEEKBLAD VOOR RUSSEN Pagina 2 brandstof vooi kachel Parkgebouw - Rijssen Zomernachten in Zweden De onoverwinnelijke zeven B. J. Nijhuis Zonen N.V. - Rijssen voor uw zaak Een tot in de finesses doordachte combinatiewagen. Luxueus voor de hele familie mèt bagage, praktisch door heel veel vracht ruimte. tOMwmyc* ivTtsmn«€fti| wïvctij R fj S S E N Bij de aanschaf van een Gaat u daar naar toe, waar ze u het beste kunnen adviseren en waar ze de grootste collectie hebben. Dus naar Elsenerstraat 47 de zilvervloot: jong gespaard, jong verdiend! Huttenwal 31 Si INDONESIË ZAMBIA ROEMENIE Voorin ali g po I i tiebureau voor f 40.000.- ingezet FILMNIEUWS Woensdag, de film de onoverkomelijke zeven Vrijdag en zaterdag de film „Zomernachten in Zweden" Blij en dankbaar berichten wij U de geboorte van onze zoon Tom Harm Wij noemen hem TOM. M. J. Schreuder C. Schreuder- Hakvoort Hooglanderveen. 13 sept. '68 Alphons Mulderlaan 21 Tijdelijk adres: Ziekenhuis ,de Lichtenberg., kamer 374, Amersfoort. TE KOOP Op donderdag 26 septem ber 1968. hopen onze ge liefde ouders, groot- en overgrootouders J. W. BARGMANS en H. BARGMANS- KALENKAMP hun 60-jarige echtvereni ging te herdenken. Dat zij nog lang ge spaard mogen blijven is de wens van hun dank bare kinderen, klein- en achterkleinkinderen. Rijssen^ september 1968 H. J. van Opstalstraat 55 Gelegenheid tot felicite ren 's middags van 3.30- 6 uur in hotel Gijsbers, Enterstraat 7, Rijssen. M. KIPPERS Eisen - Telefoon 2448 GEVRAAGD: voor twee halve dagen. Markeloseweg 93 Rijssen TE KOOP SURPRISE per mud. H. KLEIN SCHAARSBERG Rijssensestraat 105 Wierden Vrijdag 20 en zaterdag 21 september, 8 uur naar de roman van Bosse Gustafson met: Mathias Hendrikson - Maude Adelson - Lars Lind. Een liefdesgeschiedenis met als decor het prachtige Zweedse landschap. Toegang 18 jaar Woensdag 25 september, 8 uur met: Tony Russel - Livio Lorenzon - Massimo Serato. Voor vrijheid en recht vochten zij tegen een niets ontziende tegenstander. Toegang 14 jaar AANNEMERSBEDRIJF TIMMERFABRIEK wy vragen een flinke die samen met het reeds aanwezige personeel het schoonhouden van onze kantoren kan verzorgen. Werktijden: dagelijks van 17-19 uur. Zaterdags van 7.30-12 uur. Aanmelden: dagelijks Molendijk 86d. Rijssen. ORANJESTRAAT 28 - 30 HOLTEN - TELEFOON 05483 - 1363. 75 vraagt voor het transport tussen haar vestigingen te Rijssen en Holten: die tevens behulpzaam is bij het laden en lossen. Sollicitaties te richten aan de afdeling Personeelszaken, Boom kamp 31, Rijssen. Als je tuesen de 15 en 21 jaar bent, sta je er financieel goed voor) Want je kunt dan sparen tegen een aantrekkelijke rente PLUS 10% extra spaarpremie. Tien procent, zomaar, cadeau! Dat is het jeugd- spaarplan "De Zilvervloot". Doe er aan mee, dan sta je er goed voor. Ons advies: even langskomen, informaties inwinnen en dan meteen beginnen. Hoe jónger je begint, hoe méér je verdient! 66-153 Oonder dee óóle Riessenders har iej nen hoop skalken zitn dee at wa van n' gr-pken hüeln, joa ze ook konn oet prakkezeern at de gelaenghaejd zi'k vuur dee. Zoo wonn der ook eene in de Bouwstroate den op det ge bied de rechte baas was en woer ik oew disse keer een poar grapkes van wil veteln. Wiej xüelt um mear gewoon neumm zoo atte ook eegenlijk hetn van vuurnaam Hendrek, en zinn skeeld of biejnaam mear achter weage loatn. Vrooger zag iej nog wals in de stroatn van dee kea's dee at wat ampats biej n' tane harn, z< as nen keal met nen bear an ne katne, cien at daansen kon, nen hard lüeper den at vol belkes zat, eene met ne moonika of met n' hoorn, n' stuk of wat mu- zikaantn biej mekoar, en mear van zuk soort leu dee at op de een of aandre meneere zoo an de kos probeern te komn. Zoo was ter ook ne keer, eens eene met nen aap langs de duure goan, um ne te loatn zeen vuur n' poar seant, woerbiej zoo aj wa begriepn küent hee ook nen hoop wichter achter 't gat kreeg. Zoo was den keal ook in de Bouwstroate komn woer at Hendrek net met n' man of wat, an de duure har stoan kuijern biej zi'k vuur thoes. Toen atte vlak biej heur harre was, was ter Hendrek op an e'stapt en har teegn den keal e'zeg, oonder- wiel at hee um biej n'oarm har e'pakt en met. har etrükn: ,,Komt ter in, allo goat mear met, kom ter in". De keals woer atte met har stoan kuijern harn verwoonderd e'kekn, en ook den keal met den aap, den at echter toch op 't lessen was met e'goane. Toen at ze biej Hendrek op de delle harn e'was, har hee zi'k umme dreejd, was wier noar boetn hen e'stapt, har de duure dichte doan, en toen teegn de keals boetn e'zeg: „Ziezoo non kan ik ter wonn, want non heb ik n' aap binn. De buurkeals dee at ees, zoo ak zear, ver woonderd harn e'kekn, harn opeens de grappe van Hendrek duur, en warn smakelijk beginn te lachen want det was n' gezegde det aj in Riessen nog wal eens heurn, atter eene den at zi'k good kon redn, besleut um stille te goan leawn, en neet mear wat te doon. Want 't meujste was Hendrek har ginnen knoop te kommandeern, of zoo ze ook wals zengnt, ginnen neagel um 't gat te krabn. Ne aandre keer har Hendrek vuur zinne vrouwe ne boskop munn doon op n' Wal biej ne kun- neghaejd. Toen atte doar kwam zagge gin meanske in de kükne, wa stunder ne groofn staapel pannekooke, op de toafel, dee at pas e'bakn warn, want ze daampn nog. Doar hee der good kunneg was, leupe mear duur de achterduure oet noa boetn, en doar zag hee de vrouwe an wee hee de boskop mos doon, in 't kökhuusken an 't bakn met nog mear pannekooke. Hee maakn prüetjen. dee zinne boskop, sleug 't aanbod offe koffie wol hemn of met de wüerre: ..Dee krieg ik in thoes zat, at non nog nen borrel was dan zear 'k joa". Woerop hee tot beskeet kreeg um det ze um wa keann..Dotter doar better op wochen kon as op vassen, want nen borrel krieg iej van miej nin". Woerop hee dus mear wier op stapn. Toen Hendrek wier in de kükne kwam, stunder doar net eene te skreewn van: ..Vol luk". 't Was nen skeernslieper den at vreug of ter nog wat te sliepn was. Hendrek den at mear net dee of hee doar in thoes heurn zeg teegn um. ..Vandaage nin baas want de vrouwe is neet in thoes en doar weet ik neet van. Komp de volgende keer mear eens wier langs". „Jonge", zeg den keal den at snuef en met begeerleke oogn noa den staapel pannekooke keek: „Wat een stapel lekkere pannekoeken". „Har iej der zin an?" vreug Hendrek. „Iej kiekt ter zoo op?" „Nou", gaf den skeernslie per ten antwoord: „Die heb ik in lang niet gehad, ik zou er wel een paar lusten". „Tas too dan", zeg Hendrek teegn um. „De vrouwe hefter ook nog wat in 't kökhuusken stoan. Op 'n poar koompter neet op an, want wiej kriengnt ze voort toch neet allemoale op. Stroop kan ik ter oew neet biej doon want det mut ik voort ees eawn haaln van de Teante". Det leut den keal zi'k gin twee keer zegn. Den zat zi'k an de toafel en begun um te raakn, en 't lief op n' lees te zetn net of hee in dree daage neet wat e'had har. Hendrek smeern um oonderwiel zoo sliepstapns noa de delle en vearder op thoes an. 'n Zetje der noa koomp dee vrouwe van boetn de kükne in, en zut miej doar den skeernslie per an de toafel zitn, drok an 't etn met heure pannekooke. 't Meanske was ees n' betje veraldereerd en kon niks zegn, mear toen kreeg ze op eens de sproake wier en skreewn: „Wat maak iej doar, wiej wal eens gauw van dee pannekooke of bliewn met oew smeer- ge jatn, lelken skeernslieper". Den keal den at eers nog vedan harre g'etn, har 't meanske verwoonderd an e'kekn en toen e'zeg „Je man heeft me zelf gezegd dat ik er wel een paar mocht hebben, omdat .er tpch *\vat over waren". „Minn keal, minn keal, det besteet nin. Den is nog op 't tichelwoark, en kan der pas oawer 'n good half uur wier wean. Blief of van minne pannekooke of iej kriengnt nen striekerd", har dee vrouwe helg eskreewd, „En toch is het zoo want hij heeft het me zelf gezegd", har den keal ezeg den at met nen smeergen noas- kedook n' moond of har e'veagn. „Hij zei er nog bij dat hij me er geen stroop bij kon ge ven omdat hij dat eerst moest halen". „Woer is hee dan e'bleewn?", har 't mean ske rop. „Ik geloof dat hij de deel is op ge gaan", zeg den skeernslieper. „Det besteet nin, iej leengnt det 't knapt" reup dee vrouwe wier den at zi'k al helger maakn. „Hee kan der nog neet wier wean, en dan zolle oew nog neet met oewe smeerge vingers an de panne kooke loatn zitn. Mear woch eensnon geet miej een lech op. Det hef um den Hen drek e'flikket den was hier toennet. Det is minn keal neet eens, den mos hier ne boskop. Zonnen smiesterd um oew te Z£gn dej wa wat van dee pannekooke moggen hemn. Ik blouw oew det ik um de bokse zal opbeenn ak um mear wier zee, want det geet te vear". En tot den skeernslieper, „Iej de duure oet lel ken pannekookn vretter, en komt miej neet wier oonder de oogn, want dan kuej met de muule op oew falie". Det den keal har e'maakt dette vot kwam hoow ik oew natuurlijk neet te zegn, mear jè, hee was op ne goodkoope meneere duur de grapn van Hendrek, an ne reeleke moal- tied pannekooke komn, en of dee vrouwe met Hendrek wol ofrekn. det leut um koold. Tookn wekke vearder, Getjan. In de week van 29 september tot 6 oktober a.s. wordt door het Nederlandsch Bijbelge nootschap een actie gevoerd onder de titel: „Neem een Bijbel voor uw rekening". Door deze actie wil het N.B.G. een be roep doen op alle Nederlanders een bijbel be schikbaar te stellen voor de jongeren in Indo nesië en enkele landen van Afrika, n.l. Ugan da, Tanzania, Kenya en Zambia, terwijl ook voor papier en inkt voor bijbeldruk in Roeme nië moet worden gezorgd. Zij, die een gift zenden op postgirorekening 44.000 t.n.v. Nederlandsch Bijbelgenootschap, Amsterdam, kunnen aangeven voor welk land men een gift schenkt. Aan alle gevers zal vanuit het bedoelde land een bedankkaart worden gezonden (voor Roe menië geldt dit niet.). Weliswaar zijn er bijbels in de bedoelde lan den, maar velen, zeer velen kunnen de prijs van de bijbel niet betalen. Daarom wordt door de Bijbelgenootschappen op iedere daar ver kochte bijbel geld toegelegd. Immers: de bij belgenootschappen willen in iedere taal, voor iedere beurs, de bijbel beschikbaar stellen. Daar komt nog bij, dat de vraag naar bijbels en nieuwe testamenten in genoemde landen zeer groot is. Het verdwijnende analfabetis me is daar de oorzaak van. Men wil lezen, veel lezen. Daarom is het geboden dat de bijbel ver krijgbaar is in een taal die men spreekt, voor een prijs die te betalen is. De Nederlandse Christelijke Sport Unie heeft al de aangesloten verenigingen gevraagd aan deze actie mee te werken. Door de N.C. S.U. is op bijzonder prettige wijze gereageerd. Men zal trachten deze actie grote bekendheid te geven en een dienovereenkomstig bedrag samen te brengen. Door middel van pers, radio en t.v., alsmede door het plaatsen van advertenties, zal ge tracht worden het gehele Nederlandse volk op de actie „Neem een Bijbel voor uw rekening" attent te maken. Wij hebben getracht voor U een schets te ge ven van de diverse landen, waaruit de grote behoefte aan bijbels blijkt. De kerken in Indonesië zitten propvol. Zij puilen uit. Er worden duizenden mensen ge doopt. Er worden tienduizenden mensen lid van de kerk. In Indonesië staan de mensen in de rij voor het Evangelie. In Indonesië is zelfs hier en daar een zwarte markt in Bijbels. Het is niet aan ons om hierover een oordeel uit te spre ken. Het is aan ons om dankbaar te zijn voor de belangstelling die er achter steekt. Dank baar dat het Woord des Levens uitgaat. Dank baar dat duizenden mensen nu ontdekken, dat Jezus Christus de weg en de waarheid is. En het Indonesisch Bijbelgenootschap vecht te gen de bierkaai, kan op geen enkele manier aan de behoeften voldoen in dit stadium. Daar om wordt er geholpen door ons Nederlandsch Bijbelgenootschap en ook door andere bijbel genootschappen in de wereld. Om te antwoor den op de enorme vraag die er in Indonesië is. Er zijn in Indonesië honderdduizenden studen ten en er zijn een paar miljoen kinderen op middelbare scholen. Ook die praten en discus siëren en vragen. Ook daar is diezelfde hon ger naar antwoorden, naar een visie. Ook daar is een geweldige openheid voor het Evan gelie. De president van Zambia heet ds. Kenneth Kaunda. Elk jaar in oktober leest hij de Bij bel voor de radio, Dat is het begin van de bij- belleescampagne van de kerken in Zambia. Die duurt dan tot na Kerst. door de Protestantse en Katholieke kerken van Zambia ongeveer een half miljoen bijbellees- gidsen verspreid, waarin de mensen bijbelge deelten kunnen vinden om elke dag te lezen. Deze actie heeft een geweldig succes, vooral ook omdat het gezag en de persoonlijkheid van de zeer populaire Kaunda er achter staan. Waarom president Kaunda dit doet? Hij is zelf een Christen en hij is ervan overtuigd, dat zijn land niet opgebouwd kan worden met de rijksdommen van de kopermijnen van de Copper Belt alleen. Hij weet dat er meer no dig is om een leefbaar leven te scheppen in een ontwikkelingsland en daarom getuigt hij van zijn Christen zijn en daarom probeert hij de inwoners van Zambia voor te gaan in het zoeken van visie en hoop in de bijbel (Dr. Kaunda was ook een van de sprekers op de laatste Assembly van de Wereldraad van Kerken in Uppsala). Deze bijbelleescam- pagne heeft een vreemd, maar misschien toch eigenlijk ook heel logisch gevolg. Het bijbel genootschap in Zambia verkoopt steeds meer bijbels. Er zijn steeds meer mensen die ko men vragen naar dat hele boek, die mee willen doen in deze leescampagnes en die tot de ontdekking komen, dat deze Bijbel ook voor hun leven iets te zeggen heeft. Een ander aspect is natuurlijk, dat dit sa men gebeurt, door Protestanten en Rooms- Katholieken samen. En ook hiervan gaat een getuigenis uit in een land dat, zoals bijna elke natie in Afrika, zoekt naar zijn eenheid. Op de scholen van Zambia wordt ook godsdienst les gegeven. En voor de leerlingen daar is dat meestal niet het vervelendste uurtje, dat er ook bij hoort, maar een uur, waarin je we zenlijke dingen te horen krijgt, een uur, waar in alles wat je zo verder leert en meemaakt in deze rare veranderende wereld, in een soort perspectief geplaatst wordt. Het Bijbel genootschap van Zambia wil deze kindeen graag het leerboek in handen geven, wat zij voor deze lessen nodig hebben en dat is de Bijbel. Het Bijbelgenootschap van Zambia wil ook graag al diegenen, die om een Bij bel vragen en deze eigenlijk niet kunnen be talen, helpen. Men leest veel en veel te weinig over het leven van de kerken achter het ijzeren gor dijn, in de landen in Oost-Europa en in Rus land. Soms hoort men verhalen over tegen werking; soms hoort men verhalen over bloei ende kerken, maar als christen moet je toch gewoon zeggen, dat het letterlijk godsonmo gelijk zou zijn. dat het Evangelie en de kerk daarginds zouden verdwijnen. Daarvoor is het zaad toch te lang gezaaid. Wij weten dat het agentschap van de Bijbel genootschappen in Warschau nog steeds bij bels in het Pools verspreidt. Dat er activitei- Ten overstaan van notaris F van Schoo ien vond dinsdagavond in hotel Gijsbers de inzet plaats van het voormalig politiebureau aan de Grotestraat voor de heer G. Voort man te Rijssen. Dit gebouw is vermeld op de voorlopige lijst van monumenten, hoewel door de gemeenteraad is verzocht dit onge- daantemaken.Het huis met erf en tuin werd ingezet op f. 40.000 door de heer A. Baan (Bouwstraat). Voor de heer G. J.Nijhuis werd ingezet een woonhuis aan de Molendijk op f. 9.000,- door de heer G. J. Bakker Molendijk. Voor de heer G. Nijhuis en voor mej. J. Nijhuis werden ingezet twee naast elkaar legen bouwterreinen aan de Wierdensestraat door de heer G. J. Bakker (Molendijk) resp. op 11.000 en op f. 11.600,-. Een weiland (ruim 1 ha.) gelegen in de Norkerij werd ingezet door de heer G. Voort man op f. 8.500,-. ten zijn in Hongarije, Tsjecho-Slowakije en in Joegoslavië. O, wonder, de kerk van Roeme nië heeft kortgeleden toestemming gekregen om op de staatsdrukkerij 100.000 bijbels te la ten drukken. Deze bijbels zijn bestemd voor de leden van de kerk. Dus niet voor gebruik als evangelisatiemiddel. Nee, het is als het wa re geestelijk voedsel voor de Protestantse ker ken van Roemenië. De regering heeft toestem ming gegeven om deze order uit te voeren. Maar papier en inkt moet worden gegeven; daar zijn geen deveizen voor. De Wereldbond van Bijbelgenootschappen heeft op zich genomen om deze materialen te verschaffen. Het Nederlandsch Bijbelgenootschap doet daaraan mee. Zij wil 10.000 mede-christenen achter het ijzeren gordijn een Bijbel ve- schaffen. Zodat die mensen het verhaal van God en de mensen kunnen lezen in hun eigen taal. Er mag dan in de Westerse we reld veel rumoer zijn om de pil. in het Oosten staat men voor proble men waarvan het Westen geen weet heeft. In India wordt de pil van re geringswege verstrekt in verband met de door de autoriteiten noodzakelijk geachte beperking van het aantal geboorten. Van een verbodsbepaling is dus geen sprake, maar eer van het tegendeel. In sommige districten intussen bleek dat de bevolking van deze maatregelen weinig begreep. Ontdekt werd, dat vele vrouwen de pil wel gebruiken maar niet op de manier, die de autoriteiten voor ogen stond. Vele vrouwen vonden de pil len zó mooi, dat zij erkettingen van gemaakt hadden, die ze vol trots om de hals droegen. Dat echter ook in het Westen fraai gekleurde pillen en tabletten een ma gische aantrekkingskracht op vrou wen uitoefenen, bewijst mevrouw Yvonne Balos, de echtgenote van een Londense arts. Zij stelt n.l. „schilde rijen" samen uit de veelkleurige pil len, dragees en tabletten, die haar man als monsters door fabrikanten worden toegezonden (Consu) Tegen het einde van de 4e eeuw voor Chris tus, na de val van Athene, bleef Sparta in het Midden-Oosten heersen zonder enige democra tie, maar met toenemende tyrannie. In d« stad Sidon weigerde een groep dappere bur gers echter zich aan de vijanden van de vrij heid over te geven. Deze strijd, die onder lei ding van Axel (Tony Russel) hoofdzakelijk ge voerd wordt tegen de Macedonische huurlin gen, die de tyran Rabirio (Massimo Serato) heeft laten komen en wier loon hij betaalt uit nieuwe belastingen, wordt door Axel en de zijnen steeds moeilijker en op een gegeven moment moet zij als verloren beschouwd wor den. Axel laat de vrouwen (o.a. zijn moeder) en de kinderen (o.a. zijn zoontje) vluchten en trekt met enkele getrouwen het binnenland in om een soort guerrilla-oorlog te voeren. Zon der dat hij het weet komt er echter hulp. Axel's broer Leslio (Gerard Tichy), na vele omzwervingen als rijk man terugkerend, ziet wat er met zijn volk gebeurdiszoekt, onder de gevangenen van de mijnen vijf oersterke kerels uit, die hij hun vrijheid en geld be looft als zij hem helpen in de strijd, die hij tegen Rabirio wil beginnen. Deze vijf sterke, moedige en meestal opgewekte kerels vormen tesamen met Leslio en Axel een kleine, maar zeer parate groep, die overal bliksemsnel op treedt en Rabirio en zijn huurlingen, zoveel schade toebrengt, dat zij een bedreiging voor Rabririo's veiligheid gaan worden. Na vele listen en intriges ziet Leslio kans om de plaats in te nemen van de door de zeven gevangen gehouden architect Panurgio, die voor Rabirio een nieuw paleis zal bouwen. In het paleis van Rabirio treft Leslio zijn ex-geliefde Lydia (Helga Line), die eerst zijn vijandin is, maar later aan zijn kant komt te staan. Leslio komt te weten, waar Rabirio het goud, dat hij uit de belastingbetalers perst, bewaart en een aan val op deze goudkamer vormt niet alleen een spannend en veelbewogen stuk van de film, maar geeft ook aanleiding tot vele massale ge vechten, waarin tenslotte de zeven onoverwin- nelijken opnieuw hun naam eer aan doen. Aan Rabirio's regering komt een einde en de plan- Rairio's regering komt een einde en de plan nen van Axel en Leslio zullen het volk van Sidon betere tijden bezorgen. Vrijdag en zaterdag wordt de film „Zo mernachten in Zweden" vertoond. De inhoud komt op het volgende neer. Een man. genaamd „Du", maakt voor de tweede maal in zijn leven een tocht door Kungsleden (Koningsweg), een beroemde weg door de Zweedse bergen. Tien jaar geleden maakte hij dezelfde tocht, maar toen niet alleen, maar samen met het beeldschone meisje Leni. hetgeen wij in voort durend terugkomende „flash-backs" in de film terugzien. Zij spraken toen af elkaar na 10 jaar weer terug te zien. Afwisselend zien wij in de film de gebeurtenissen, die zich 10 jaar geleden en die zich in het heden afspelen. Tien jaar geleden zijn grote liefde voor Leni, zijn harts tochten, die echter na een dramatische ge beurtenis eindigde in een zo vurige liefde, dat het tot een verkrachting leidde. Leni nam dit Du zo kwalijk, dat zij hem niet meer wilde terugzien.. of misschien eerst na 10 jaar. Du kwam terug na 10 jaar en hij trok van hut tot hut om haar te vinden. Hij vond haar terug, maar zij was dood, misschien wel vermoord. Hij ontmoet een andere man, die hij er van verdenkt haar gedood te hebben. Was die an dere man schuldig aan de dood van Leni, at was hij het zelf geweest?

Erfgoed Rijssen-Holten

Weekblad voor Rijssen | 1968 | | pagina 2