WEINIG RENNERS HAALDEN EINDSTREEP
ans genoten van
prachtige ronde
het kind
Meest gefotografeerde
object in ons land is
Heja Bols, heja Jan....
Ideale fotomodellen
Ds G. Voordijk komt
niet naar Rijssen
TOTALE
UITSLAG
WEEKBLAD VOOR RIJSSEN
I
Zaterdag 4 mei. De dlag van de Ronde van Overijssel. Voor onge-
interesseerden van deze1 bijzondere sport een gewone zaterdag. Voor
de (vele) liefhebbers vü n deze populaire sport is het een grote dag.
Verschillende renners en verzorgers zijn in de loop van de late vrij
dagmiddag reeds in Rijsben aangekomen. De overgrote meerderheid
arriveert in de loop vaiv de ochtend. De aankomst van de renners
biedt een levendig gezic ht. In het Parkgebouw is het een hele druk
te. Officials van de KNVEU, leden van de organisatiecommissie, ver
zorgers, medewerkers a.an de ronde, alles loopt door elkaar.
VLOTTE PRENTJES
OUDERE KINDEREN'
SAMENVATTING
Zelden is de Ronde van Overijssel zo spannend en boeiend ge
weest als de zaterdag j.l. verreden 17e Ronde van Overijssel. En
het is dan ook geen wonder dat iedereen die iets met deze Ronde
te maken heeft, met méér dan tevreden gezichten na afloop van
de strijd aan het „nakaarten" was.
Deze Ronde heeft dan ook in alle opzichten gebracht wat van
een klassieker" mag worden verwacht.
En dan kan ook in de eerste plaats een compliment worden ge
maakt aan het organisatie-comité: de VVV Rijssen en het
Dagblad van het Oosten te Almelo, die samen voor een voortreffe
lijke voorbereiding hadden gezorgd.
RUSTIGE ACHTERGROND
BUITENSHUIS
Vrijdag 10 mei 1968
Met een glunderend gezicht poseert de
winnaar Jan Krekels met een bloemen
krans omhangen voor de fotografen.
1 Jan Krekels, Borne 202 km in 4.41.27
2 Piet Kettenis, Den Haag z.t.
3 Matje Gerrits, Oploo z.t.
4 Jan van Katwijk, Oploo z.t.
5 Roel Snijder, Haarlem z.t.
6 Henk Nieuwkamp. Borne 4.41.55
7 Sander Douma, Grouw 4.42.10
8 Fred Niemeijer, Hengelo z.t.
9 Bennie Groen, Steenwijk z.t.
10 Jos. Kemps, Sprundel z.t.
11 Rink Cornelisse, A'dam z.t.
12 Guus Santing, De Wijk z.t.
13 Hans Verbeek, Poeldijk z.t.
14 Piet v. d. Kruvs, Helmond
15 Jan Bols, Hoogeveen
16 Jan Aling. Bunnerveen
17 Nanno Bakker, Wieringerwerf
18 Popke Oosterhof, Oosterwolde
19 Leen Poortvliet, Herkingen
20 Henk Benjamins, Hollandscheveld
Ds. G. Voordijk van Mastenbroek, die door
de Ned. herv. kerk van Rijssen was beroepen
in de vacature van ds. J. van 't Ende, heeft
voor dit beroep bedankt.
PREMIES
Enschede: Fred Niemeijer
Almelo: Roel Snijder, v. d. Moot en
Verbeek
Nijverdal: P. Oosterhof, H. Verbeek en
Nieuwkamp
Deventer: B. Groen en J„ Aling
Nijverdal: Verdonck, N. Bakker en P.
Oosterhof
PRESTATIE PRIJS
Hans Verbeek
PECHPRIJS
Gé v. d. Winden
PLOEGENKLASSEMENT
1 Batavus met S. Douma, B. Groen en
Santing
2 Vredestein A met P. Kettenis, Fr.
Niemeijer en Jos. Dekker
3 Caballero met R. Snijder, Jan Bols en
H. Benjamins
4 Vredestein B met R. Cornelisse, P.
Oosterhof en W. Prinsen
tervolgende groepen een aantal groten" die
zeker voor de start tot de grote kanshebbers
behoorden. Maar een Cees Rentmeester, P'e-
dor den Hertog, Harry Jansen, Wim Prinsen,
Gaby Minneboo, en al de anderen hadden de
slag gemist en zouden niet meet in het stuk
voorkomen.
In de kopgroep, waar vooral het vele werk
van een Hans Verbeek en Piet Kettenis opviel
werd voortdurend strijd geleverd en toen na
Er i sveel belangstelling vooral van de Rijs-
sense jeugd. Ze gaan aan de haiaid van de
deelnemerslijst, die afgedrukt stand in het
Weekblad voor Rijssen op zoek naai hun favo
rieten. Er is grote belangstelling voor de Hoo-
gevener Jan Bols. Heja Bols, Heja; Jan. De
beroemde schaatsenrijder glimlachtt Hij laat
de Rijssense jongens maar begaan. IHij is het
gewend. ,,Zo gaat het als je bekencl bent ge
worden", zegt hij begrijpend. Een vt&Tzoek om
een handtekening weigert hij niet. De jonge
tjes zijn gelukkig.
Ze gaan verder op zoek naar ntinnen die
door deskundige verslaggevers in huite voorbe
schouwingen zijn genoemd. Matje Gerrits,
Henk Nieuwkamp, Fédor den Hertoig noem
maar op. Hier staan ze oog in oog 3net be
roemdheden of met renners die dat ntr.isschién
binnen enkele jaren zullen zijn. Hebt ft m Stol-
ker, Snijder, Jansen, Maliepaard, Gërbon Kar
stens niet eens ook de Ronde van Overijssel
gewonnen? Nou dan. De jongen die deiue mon
sterrit, een klassieker zegt men in wie Ier jar-
neer u op die manier een portretje r,5 taakt,
probeer dan of het ind het gezicht even
naar links en rechts wil draaien. Een S3 tukje
speelgoed van links laten bewegen dool' een
helper en dan fotograferen. Op deze rr&anier
krijgt u verschillende belichtingen van h>e*t ge
zicht. Ook voor portretfotografie geldt: drie
opnamen geven meer kans op een treffer? dan
één. Probeer het kind niet steeds kunstm atig
aan het lachen te krijgen. Ook een gew* oon,
ontspannen gezichtje doet het dikwijls net
zo goed als een lachende snuit. Hoe kaft ner
en rustiger u zelf bent, hoe beter uw fq to's
zullen slagen. 1
Wat oudere kinderen fotograferen we Ier-
wijl ze in hun spel verdiept zijn. We kijken Ihet
kalmweg aan en fotograferen zonder ze te
storen. Zulke vlotte prenten doen het dikwi jls
heel goed. Er mag dan ook best een kl« :in
foutje aan kleven. Vlotte prentjes zijn imme rs
vaak een soort candid-foto's... uit het lev? sn
geplukt. Een kind dat met een poes of e# en
hond speelt, geeft zo'n fotokans. Kalmvueg
wachten op een leuk ogenblik en knippen. Eïen
kind dat met Lego bezig is of met poppen 1,
een kind dat knutselt, een kind dat leest, (iat
geeft allemaal kans op natuurlijke foto's. To
to's die zonder gekunsteldheid iets van <f>e
persoon laten zien. Steeds meer ontdekt tx
dat fotograferen een verhoogde vorm viln
zien kan ontwikkelen. Fotograferen is ooi's
isoleren". Uit de veelheid van elementen 1
rondom ons een bepaald hoekje, een stukj t
losknippen. Waar u ook bent, overal liggeA'
fotokansen. Overal waar uw kinderen echt
kind zijn.
Wat oudere kinderen kunnen we beter re- j
gisseren. We hoeven geen list of truc toe te
passen. We zeggen gewoon: ,,Kees, ik ga even
een portretje maken, ga eens voor die grijze
muur staan."
Oudere kinderen zijn zich echter al gauw
bewust" van de camera en dat weerspie
gelt zich op hun gezicht. Ze krijgen al iets
van een ,,gebruiksmasker".
Ook hier is de candidfotografie een metho
de om via de lens in hun diepstewezen door
te dringen. Dat betekent, min of meer onge
merkt trachten te observeren en fotografe
ren. Tijdens hun huiswerk, hun sport, hun
hobby zijn er momenten waarop uw camera
kansen krijgt.
Als u de techniek wat onder de knie hebt,
zult u gaandeweg een bepaalde routine aan
kweken. U zult ook lef moeten ontwikkelen.
Die lef wordt geboren uit een groeiende in
nerlijke zekerheid. U durft wat fotografische
risico's te nemen. U bent niet meer zo bang
voor fouten maken. U leert dat ,,elke mis
lukte foto een geslaagde les kan zijn."
Kinderen fotograferen vraagt geduld. U be
reikt meer met tact dan met een camera
van duizend gulden. De fotoserie is een metho
de om natuurlijke foto's te maken. Die geeft
meer trefkans en... zegt vaak meer dan de
enkele kiek. Portretjes vragen om een rusti-
gachtergrond. Zijlicht is buitenshuis het
best. Neem oudere kinderen eens „ongemerkt"
in de zoeker.
gon, kan winnen heeft zeer waarschijnlijk een
goede toekomst voor zich. Want zo'n winnaar
heeft wat in de mars. Ik heb geen verstand
van wielrennen. Maar ik begrijp dat het een
fantastische prestatie is als je een tour door
een groot deel van Overi ssel (200 km) in
minder dan 5 uur kunt rijden.
De betrekkelijk rustige sfeer wordt na half
twaalf wat nerveuzer. Allerlei mensen lopen
af en aan, door elkaar heen, langs elkaar
heen, er wordt bevolen, niet begrepen, her
haald en nog eens duidelijk gemaakt. Eén of
andere hoofdfiguur loopt kennelijk een grote
lijst met vragen langs. Hij controleert of niets
vergeten kan zijn. Dan moeten de (meer dan
200) renners aan de start verschijnen.
Het is een hele meute. Ik vraag me af of al
deze jongens de overtuiging hebben of ze van
middag de ronde zullen winnen. Dat zal wel
niet. Maar waarschijnlijk willen ze het toch
proberen. De stemming wordt naarmate de
wijzer van het torentje van het Parkgebouw
naar de twaalf loopt steeds nerveuzer. Daar
zie ik de burgemeester. Zou hij het startschot
lossen? Nee, blijkt later. Hij komt alleen
maar kijken. Net als ik. Dit jaar worden de
renners niet weggeschoten maar weggefloten.
Dat kan uiteindelijk allebei. Daar slaat de
klok twaalf uur en snerpt het startfluitje. Rus
tig aan eerst. Er is slechts sprake van ver
trek. Nog geen begin van de wedstrijd.
De wedstrijdleider houdt een rode vlag uit.
Als hij deze intrekt, dan kan er aan worden
getrokken. Dan kan er worden gedemarreerd,
gesprint en weggesprongen. Rustig (voor mij
al te hard) rijden de coureurs in de richting
van de Enterstraat. En dan breekt het spek
takel los. Al in de beginfase besef je, dat dit
een bijzondere ronde wordt. Er is kwaliteit in
de strijd. Er is de wil om te winnen. Men
neemt geen risico's van we zullen nog wel
eens zien. Nee, zet 'm op, zullen sommige ren
ners tegen zichzelf en tegen elkaar zeggen.
En dat gebeurt.
Reeds vroeg in de wedstrijd blijkt dat een
aantal renners te hoog gegrepen heeft. Ze
moeten afhaken. Dit tempo is alleen voor de
sterken, voor de goed getrainden en voor de
talentvollen te volgen. Zo raast men voott
door het Overijsselse land. De knapen hebben
geen oog, kunnen geen oog hebben voor de
schoonheid van de natuur op deze mooie lente
dag.
Geleidelijk komt er tekening in de strijd. De
azen hebben zich aan de kop genesteld. De
meute valt in drie grote groepen. Tientallen
geven zoals in wielerjargon wordt gezegd „De
pijp aan Maarten", dat betekent doodgewoon
dat de jongens het opgeven. Teleurgesteld
gaan ze via binnenwegen terug naar Rijssen.
Wachten evenals het publiek in spanning ach
ter (of voor) de dranghekken aan de Stations
dwarsweg op de winnaar. Het is wel een bij
zonder evenement deze Ronde van Overijssel.
Stonden er duizenden wielerfans langs het
Overijsselse parcours, bij de finish staan even
eens enkele duizenden belangstellenden.
De reporter van het Dagblad van het Oosten
geeft de laatste berichten door. Wie zal de
winnaar zijn? Piet Kettenis, Jan Krekels,
Matje Gerrits? Het is ook voor hem een
I vraag. Plotseling komt er beweging in de tot
nu toe rustig afwachtende menigte. Daar ko
men ze. In een geweldig tempo komen de hel
iden van de dag aangestormd. Ja, het is dui
delijk nummer 104. Jan Krekels uit het Lim-
'1 iurgse Bom is winnaar.
Een schitterende winnaar. Die heeft bewe
zen dat hij de juiste mentaliteit bezit. Bijna
ondergegaan in het naamloze legioen van de
l?ijP aan Maartengevers is hij plotseling de
iteld van de dag. Hij wordt gefeliciteerd door
dV? heren Gijsbers en Ligtenberg van de VVV.
Ckik ontving hij de gelukwensen van de heer
P iotjewijd, directeur van het Dagblad van het
O c>sten, één van de organisatoren van deze
rc inde, die dit jaar voor de 17e keer werd ver
re Hen. Krekels krijgt een fraaie krans. Een te-
vr eden winnaar is de Limburger. Tevreden
za f ook zijn sponsor zijn. Ovis roggebrood, is
de jreclame die hij voert.
Nljig even blijft het publiek staan. Er volgt
nog' een groep. Ook deze renners hebben een
fanta stische prestatie geleverd. Maar de glo
rie v an de overwinning is alleen maar voor
Krekt -Is.
Onij 'eveer 30 renners passeren de finish.
Het e ubliek druipt (tevreden) af. De wielren
ners ]j gaan zich opknappen en worden daarna
ontval ïgen in hotel Weitering. Daar worden ze
gehuliS !igd, daar worden de prijzen uitgereikt.
Prijzei i die ze zeer zeker verdiend hebben.
Het wb as ook dit jaar weer een mooie ronde.
Het vet Igende jaar kan ze weer worden georga-
n "eer'3 Voor de 18e keer. In Rijssen.
Juichend steekt
Jan Krekels
zijn hand omhoog.
Hij weet zich
winnaar van de
17e Ronde
van Overijssel.
Het volgende
groepje dat over
de eindstreep
gaat wordt
aangevoerd door
Sander Douma,
Bennie Groen wijst
verbolgen met
zijn hand naar
Freddie Niemeijer
en kreeg
hiervoor een
officiële
waarschuwing van
de jury voor de
onwelvoeglijke
taal die
hij gebruikte.
ruim 100 km. de voorlopige balans werd op
gemaakt, bleek dat 18 renners in een kopgroep-
je bijeen waren, op ongeveer 2 minuten ge
volgd door een tweede groep van 15 renners.
Maar in de hoofdmacht zat zoveel klasse dat
zij geen enkele vrees behoefden te hebben voor
het achtervolgende groepje. In de kopgroep za
ten naast de bijzonder sterk rijdende Piet Ket
tenis, en Hans Verbeek en Jan Bols (hij is ook
Twentenaren, te weten Henk Nieuwkamp
op de fiets weer in glanzende vorm) ook twee
uit Borne en Fred Niemeijer uit Hengelo, die
samen met een Jan Krekels, Matje Gerrits en
de noorderlingen Bennie Groen en Sander Dou
ma de toon aangaven in dit groepje.
Nadat de jonge Jos Kemps na de doorkomst
in Deventer had laten zien dat hij kon fietsen
('hij kreeg een lekke band, maar wist toch
weer aansluiting te krijgen bij de hoofdmacht)
en voor de tweede keer de Nijverdalse berg
was beklommen, bereikte de Ronde zijn cli
max in de toen nog resterende kilometers.
Want nadat Piet Kettenis na een zeer sterke
demarage een paar honderd meter voorsprong
had weten te bemachtigen, begon het er op te
lijken dat hij de strijd in zijn voordeel zou we
ten te beslissen, maar een Roel Snijder, en de
goed rijdende Jan v. Katwijk dachten er an
ders over, want nadat eerstgenoemde met een
machtige sprong bij Kettenis was gekomen
gingen Van Katwijk, Jan Krekels en Matje
Gerrits aan het wieltje mee. Iets wat Henk
Nieuwkamp ondanks verwoede pogingen niet
meer gelukte.
Een spannende finale was ingezet, en vlak
voor Rijssen was Piet Kettenis door het ge
noemde viertal ingehaald. Maar niet een Roel
Snijder, of een Matje Gerrits zouden als eerste
over de streep gaan, want met een impone
rende eindsprint was de zege voor Jan Krekels
uit het Limburgse Born.
De winnaar Jan Krekels, kreeg in deze ron
de zijn zin. Al enkele wedstrijden was hij in
de voorste gelederen te vinden, maar door
tegenslag was het hem dit seizoen nog niet
gelukt een overwinning in een klassieker te
bewerkstelligen. Maar voor dat hij als eerste
over de streep ging, was er bijzonder veel
strijd aan voorafgegaan.
Reeds direct nadat wedstrijdleider Jan
Klip uit Eindhoven de plm 200 renners de ruim
te gaf, stonden de eerste pechvogels al aan
de kant van de weg en voor Johan Pluimers
van het ..Dagblad-Sinalco ploeg" was de
rtrijd door een lekke band reeds ten einde. Ook
voor He-n-k Luchies uit Geesbrug was er geen
kans meer om de strijd voort te zetten. Ook
een aantal mindere goden moest lossen en
verdween spoedig uit de strijd.
Na nauwelijks 25 km. bleek dat er reeds een
grote afbrokeling had plaatsgevonden en dat
ongeveer 30 renners een kopgroep hadden ge
vormd. Zo later bleek was dit reeds de beslis
sende fase in de strijd, die vooral verrassend
is geweest voor een groot aantal renners die
in een 2e en 3e groep waren terechtgkomen
en niet beseften dat er aan de kop van het ren-
nersveld meedogenloos hard werd gefietst, zo
hard zelfs dat niemand van de achtervolgen
de renners er in is geslaagd de hoofdmacht
weer te bereiken. En toch zat er in de ach-
Het meest gefotografeerde object in ons land is het kind. Dat
verbaast natuurlijk niemand. Het kind is nu eenmaal de eerste
aanleiding voor vele duizenden om een camera aan te schaffen.
Het babyboek is een verschijnsel dat we in vrijwel elk jong gezin
aantreffen. Helaas is dat babyboek zo vaak uitsluitend iets voor
het eerste kind. Het tweede wordt nog wel gefotografeerd, maar
veel minder; het derde moet het dan soms met een enkel kiekje
doen. Jammer, want een kind is een onuitputtelijk onderwerp. Een
kind is spontaan. Het heeft nog geen masker. Het zegt wat hem
voor de mond komt en kijkt vrij de wereld in
Vaders maken soms technisch razend knap
pe kinderfoto's, moeder maken hartverwar
mende prentjes-vol-fouten. Als we die twee nu
eens midden op de brug laten samenkomen,
hart en verstand. Dan is er kans op een fo
to die met prijzen gaat slepen.
De kwestie is dat we meestal te vlug te
werk gaan. Ook 'n kinderfoto vereist enig ge
duld. Kinderen doen niet altijd wat wij wil
len. ,,Ga daar eens zitten meisje... nu even
lachen... ja zo... Nee, dat is verkeerd, hier
heen kijken!" Dit is nu de manier om een
kind tot een stuurs, somber kijkend wezen
tje te maken. Het kind moet in zijn eigen
sfeer blijven. Het moet blijven spelen. U kunt
veel gedaan krijgen met geduld en wat tact.
Baby's in een box laten wennen aan de ca
mera. Hun gedrag moet spontaan zijn. Daar
na is het zaak om kalmweg te observeren. Een
toestel met een flitser erop klaar. Rustig wach
ten en als zich een kans voordoet afknippen.
Een methode die we al eerder aanstipten is
de fotoserie. Hierbij gaan we uit van het feit
dat een reeks van bijv. vijf foto's kans
geeft op een voltreffer. Maar de fotoserie is
ten aanzien van de kinderfotografie nog be
langrijker, u ziet nl. fasen. Een boxkindje
dat steeds tracht op te gaan staan, is meer
dan een enkel kiekje waard. Wanneer u met
de moderne camera met sneltransport en een
flitsblokje vier opnamen achter elkaar maakt,
ontstaat een soort film. Elk aandoenlijk ge
baartje kunt u vastleggen. Plakt u die foto's
in uw fotoalbum onder elkaar, dan krijgt u
een betere kijk op baby's gedrag. Het eerste
boterhammetje dat baby zelf gaat opeten, kunt
u op de voet volgen. Elk hapje dat met on
handige vingers naar binnen wordt verwerkt.
Elke rimpel in het voorhoofdje wordt vastge
legd voor later. Het gezicht van een kind is
elke minuut anders van uitdrukking.
De moderne fotografie maakt ons vrij, vrij
om het ouderwetse plaatje van Jantje in het
matrozenpak te vergeten.
Er wordt bijna steeds gewezen op het nut
van een rustige achtergrond voor uw foto's.
Dat klinkt misschien wat technisch, maar
het betekent alleen dat u de vaas met bloe
men achter Marietje of Jantjes hoofd weg
laat. Het is dikwijls maar een enkele pas ver
schil. Druk behang is ook niet zo geschikt.
Een simpele manier om stoelpoten te ver
mijden is... óp een stoel gaan staan en om
laag fotograferen. Voor u gaat fotograferen
eerst even controleren- of er geen bloemva
zen of spiegels zichtbaar zijn. Spiegels, dat
weet u, weerkaatsen het flitslicht als lelijke
lichtvleken.
Om een portretje te maken volgen we een
heel andere methode. Vooreerst dit, een por
tretje is een momentopname. Een fotoserie
geeft een soort filmbeeld, het wordt een ver
haaltje. Tóch zult u graag een portretje ma
ken, voor Oma bijv.
Ook nu zorgen voor een rustige achtergrond.
U mag die desnoods even maken met een
grijs gordijn, dat u op bijv. 1 meter achter
het kind hangt. We nemen als afstand circa
2 meter. We fotograferen als dat kan, met
flitslicht via het witte plafond. Staat uw flitser
dat niet toe, dan gewoon rechtuit. Er ont
staat nu een negatief waarop het kindje in
zijn geheel zichtbaar is. We laten het kopje
door de fotohandelaar uit het negatief vergro
ten tot bijv. briefkaartformaat.
Buitenshuis zoeken we een grijze muur of
we laten het kind (bij zonnig weer) voor een
donkere deuropening staan; dit geeft een ide
ale achtergrond. Zijlicht is dan altijd te ver
kiezen. Het geeft het gezichtje reliëf. Wan-