Onze
samenwerking
Uw voordeel
De Twentse Combinatie
Coöp. Raiffeisenbank „Notter-Rijssen"
Unieke aanbieding van
speciaalzaak TER
Fa. W.
Wat gebeurt er allemaal in Uw fototoestel
X
eminent
61/2 °/o
Door rechtstreekse inkoop de originele
DECOWALL wandbekledingsplaten
voor prijzen als nooit tevoren!
I
de bank is er
voor
bergmeubel
2 gashaarden
slecht horen??
H. ZOMERHUIS
LEZING MET DIA's
WEEKBLAD VAN RIJSSEN
ook voor uw reclamecampagne
WERKSTER
PRACHTIG WOONHUIS
Tijdelijk geheel GRATIS
Constructs droogautomaat
Lijnen en vlakken
licht en schaduw
W. RAKKERT
Alle
verzekeringen
tuin-, bloem- en
landbouwzaden
Joh. v. d. Noort
Fa. Rjjssense Geb. Sloperij
FHH2BBuEQia2a
Boekhandel
J. ter Harmsel
ORGELS
Vrijdag 15 maart 1968
WEEKBLAD VOOR RIJSSEN
Pagina 4
43.21
53.42
61.20
42.53
58.46
67.33
Gebr. Groot
De Timmertoko
Jan Aolbert
WOONHUIS
WOONHUIS
GRASLAND
1. WEILAND
2. WEILAND
3. BOUWLAND
WEILAND
BOUWLAND
Om uw spaartegoed te bewaren.
En u er rente over te geven!
Om u advies te geven in finan
ciële aangelegenheden. Om u
ven dienst te zijn met vreemde
valuta. En nog veel meer. Want
wij zijn er voor en daar hoort
natuurlijk een prettige behande
ling bij. Dat maakt het zaken
doen toch veel aangenamer?
HUTTENWAL 31
NIEUW:
FA. A. BOS,
Assurantie- en
Accountantsbureau
De Rijssense Gebouwen
Sloperij biedt u aan
DAMESSALON DE HAUTE COIFFURE
Maison KiCOêft
Te koop
FAUTEUILS
IK
ELECTRONISCHE
OLIJF ESSEN
244 x 122 per plaat
270 x 122 per plaat
305 x 122 per plaat
TEAK of MANSONIA
244 x 122 per plaat
275 x 122 per plaat
305 x 122 per plaat
ENSCHEDE
Frederikastraat 9 - Tel. 16430
Rein Koers
HENGELO
Marskant 18-0 - Tel. 14766
RIJSSEN
Tel. 05480-2888
Notaris F. van Schooten te Rijssen bericht de inzet:
a. voor de heer J. Schapink, J. ter Horst JHznstr. 8;
te Rijssen van:
met eri en tuin aan de J. ter HorstJHznstr. 8 te Rijs
sen, groot 2.75 are, op 9000,
Vrij van huur en geheel ontruimd te aanv. 2 dec. 1988
Betaling koopsom 1 nov. 1968.
b. voor de Erven G. Bakker, Hutten wal 29 te Rijssen
van:
met erf en tuin a.d. Huttenwal 29 te Rijssen. groot
2.63 are, op 24.600,
I Vrij van huur en geheel ontruimd te aanv, 1 aug. '68.
Betaling uiterlijk 1 aug. 1968.
j Bezichtiging van beide percelen op dinsdagen 12 en 19
j maart a.s. 's middags van 3-4 uur.
I De kopers dienen zelf voor de vergunning van B. en W.
tot ingebruikneming te zorgen.
c. voor de fam. Ten Bolscher, Hogepad 17 te Rijssen van;
gelegen nabij de Ligtenbergerdijk te Rijssen, groot
35.00 are, op f 1350.
d voor de Erven J. Voortman, Esstraat 29 te Rijssen van
in de Veneslagen te Rijssen, groot 35.40 are, op
f 1100.—.
in de Plaagslagen te Rijssen, groot 20.10 are, op
925.—.
in de Hagslagen te Rijssen, groot 8.10 are, op f 600.
e. voor de Erven J. Voortman en fam. Smalbrugge te
Rijssen van:
in het Llgtenbergerveld te Rijssen, groot 33.80 are.
op 1200.—.
f. voor de heer D. J. Voortman, Baankamp 20 te Rijs
sen van:
in de Haggaarden te Rijssen tussen Moddesteeg en
spoorlijn, groot 5.20 are, op 300.
De onder c, d, e en f vermelde percelen vrij van pacht en
huur te aanv. bij betaling koopsom. Betaling koopaom-
men vóór of uiterlijk 30 april 1968.
Toeslag dinsdag 19 maart 1968, 's avonds 7 uur in Hotel
Spekhorst, Wierdensestraat 26 te Rijssen.
Inlichtingen ten kantore van de notaris.
iFFEtSENBANW
T« koop wegens
verhuizing, z.g.a.n.
teak
Hoenson en Etna madragas
Schoolstraat 48 - Rijssen.
In de Kerk
en thuis
Kom eens praten over de mogelijkheid
van een hoortoestel. Uitsluitend in over
leg met uw oorarts.
SPECIALIST IN HOORTOESTELLEN
KI. Overstraat 41 - Deventer
Telefoon van 2 tot 6 (06700) 12613
Service-adres voor Rijssen e/o
Voor batterijen - snoeren - leentoestellen-
Boekhandel en sigarenmagazijn
Enterstraat 9 Rijssen
Op vrijdag 22 maart organiseert de hondendresseer-
club ,,Riessen" een
over het africhten en dresseren van honden, j
De heer Bongers uit Enschede zal deze avond
verzorgen.
Aanvang 8 uur in café Struik, Enterweg 3-
TOEGANG VRIJ TOEGANG VRIJ
Dannenberg 38a, Rijssen
telefoon 2645
Wij hebben «en speciale
lage premie voor
uw auto
Tevens verzorgen wij
voor u het invullen van
belastingbiljetten enz.
Nieuwe verzekeringen en
schaden kunt U ook op
geven aan
A. GREVELING
Gr. Adolfstr. 4, Rijssen
Uw adres voor
Verschillende soorten
bestrijdingsmiddelen,
Asef-korrels, gedroogde
koemest Jn poeder en in
korrelvorm, bloemenmest,
rozenmest, bloembollen,
en dahlia's,
gazongras in verschillende I
mengsels.
Jack Pots,
Engelse gazonmest,
Greenkeper en Mosdojler,
Dolokalk.
Standplaats Markt:
Elsenerstraat bij Wessels
OOSTERHOFWEG 13
TELEFOON 2585
GEVRAAGD, flinke
voor tijdelijk,
enkele halve dagen
per week.
Nieuwe DAKPANNEN Opn. Verb.
Holl -le keus - per stuk 0.30
Nieuwe TROTTOIRTEGELS - iy,
cm per stuk 0.38
GOLFPLATEN - grijs-blauw
Nieuw HARDBOARD - le kwaliteit
per vierkante meter1.52
Tevens zijn wij ruim gesorteerd ln
IJZERWAREN en GEREEDSCHAPPEN
Verder TWEEDEHANDS BOUWMATE
RIALEN o.a. planken, balken, ramen,
deuren, op maat gezaagde regels, bruik
bare ijzeren balken en platen
ALLES TEGEN CONCURRERENDE PRIJZEN
Alle dagen geopend, ook zaterdags tot
1 uur.
BRAAKMANSD1JK 7 - RUSSEN
TELEFOON 05480 2298 en 2875
PARFUMERIE COSMETICA
HAARSTRAAT 8 TELEFOON 2286
SCHOONHEIDSSALON PEDICURESALON
Notaris F. VAN SCHOOTEN le Rijssen zal op dinsda
gen, 19 maart 1968 bij inzet en 2 april daarna bij toe
slag, telkens 's avonds 7 uur in Hotel Spekhorst, Wier
densestraat 26 te Rijssen, voor de heer W. A, Gevers,
Boomkamp 10a te Rijssen, publiek verkopen:
in het centrum van Rijssen. voorzien van cen
trale verwarming, met garage en schuur aan de
Boomkamp 10a te Rijssen, kad. bekend Rijssen
1 731, groot 4.90 are.
Vrij van huur en geheel ontruimd te aanvaar
den 1 juli 1968.
Betaling koopsom 14 juni 1968.
De koper dient zelf voor de vergunning van B.
en W. tot ingebruikneming te zorgen.
Bezichtiging op dinsdagen. 19 maart, 26 maart en 2
april a.s., 's middags van 3-4 uur.
Inlichtingen ten kantore van de notaris.
Adres bevragen bureau
dezer, Rijssen
Neem
Bouwfonds-
coupon-
SCHULDBRIEVEN
(stukken van nom
f.1000.-)
Bij aankoop van een CONSTRUCTA-WASAUTOMAAT van
f 1.298,f 1.360,—
Een veilige,
vinstgeTenJe
belegging!
Vraagt
prospectus of
inlichtingen
N.V. Bouwfomle
Hedttrtand
Gemeenlen
Winkelprijs f 398.
Wierdense.tr
tel. 2279
Deze droogautomaat kan tevens dienst doen als bijver-
warming
B.G. kantoor
ZWOLLE
Eekwaf 2,
tel; 05200.11841
4 z.g.o.h.
TELEFOON 2751
HAARSTRAAT 66
RUSSEN
H. v. d. Belt
P Potterstraat 13 - Rijssen
Het landschap behoort tot een van de
meest gefotografeerde onderwerpen in
ons land. Dat is wel te begrijpen. Ieder
een die op vakantie gaat of zomaar een
weekend op stap. krijgt de lust iets mee
te nemen van hetgeen hij onderweg
ziet. Het landschap is, na het onderwerp
„kinderen" het meest gefotografeerde
motief.
Voor ons is het landschap interessant
omdat we er zo'n goed gebruik van kun
nen maken om u iets te leren over het
begrip compositie. Tenslotte leert dit
artikel u iets omtrent het vinden van
motieven; daarmee zet u dan de stap
van registreren naar creëren met de
camera.'
De vader van de bekende schrijver-redac
teur Dick Boer, uitgever van het blad Focus,
was een zeer bekende fotograaf.
Adriaan Boer was een kunstenaar met. de
camera. Deze man was eens op bezoek bi:
een vriend. Op weg naar diens huis passeer
de hij een simpel bleekveldje met wat bo
men. Zo op het oog een niet bepaald foto
geniek hoekje. Toch zag hij er iets in. Hij
vroeg de vrouw die daar de was te bleken
legde, of ze heel even wilde poseren. Daarbij
regelde hij het zó, dat de vrouw de aan
dacht (op de latere foto) zou trekken. Tegen
woordig noemen wij dit een blikvanger in de
reclame. Adriaan Boer bepaalde zijn stand
punt en maakte een foto van de vrouw op het
bleekveld. Enige weken na zijn bezoek toon
de hij de opname aan de vriend. Deze was
stomverbaasd. ,,Waar is die leuke foto ge
maakt?"
In jou eigen onmiddellijke omgeving".
Vriend, nog meer verbaasd. ,,Ik loop er
dagelijks langs... hoe kan ik als amateurfo
tograaf zó iets over het hoofd gezien hebben?"
Adriaan Boer leerde zijn vriend èn u, dat er
verschil is tussen: Kijken en zien! Dat is het
aardige van fotograferen. U kunt uit de da
gelijkse omgeving massa's motieven puren...
mits u leert zien.
LIJNEN EN VLAKKEN.
Wanneer we voortaan wat meer op het land
schap gaan letten, ontdekken we dat dit in
feite is opgebouwd uit lijnen en vlakken. Een
weggetje, dat zich door het weiland slingert
Dat venstertje is bijv. 6x9 cm. Houden we
dat briefkaartje op ca. 30 cm. van het oog,
dan krijgt u een veel betere kijk op het land
schap. U kunt nu heel zuiver zien welke rol
de lijnen en vlakken spelen.
Staat de horizon precies in het midden,
dan doet dat weinig prettig aan. Is er echter
één derde lucht en twee derde water of land
onder die horizon, dan ontstaat meteen een
betere verdeling. Loopt een pad of spoorbaan,
een sloot of een rij bomen van links naar
rechts naar die horizon toe, dan oogt het
leuk. Loopt de rij bomen, de spoorbaan of
de weg van rechts naar linksdan
zegt u ,,Hè,het is het niet".
Niet alleen lijnen en vlakken, ook andere
factoren spelen mee denk eens aan
LICHT EN SCHADUW.
Het licht kan ook een lijn vormen. Denk
aan een streep zonlicht die door de takken van
een bos omlaag valt. Denk aan de schaduw
die ais een donkere balk naar voren valt.
Hebt u wel eens gezien hoe een landschap
er uit ziet bij een naderbij komend onweer?
De voorgrond is dan vaak somber en don
ker, daarachter bij de horizon pakken zich
loodgrauwe wolken samen, maar een straal
zonlicht maakt het dorpje aan de einder tot
een felverlichte streep, het koren voor het
dorpje vlamt geel op. Ook dat is composi
tie, oog heben vor de werking van het licht.
Enorm belangrijk is de voorgrond. Wij heb
ben n.l. iets wat de camera mist. Wij kijken
met twee ogen. Stereoscopisch zien noemt men
dat. Knijpt u eens 'n oog dicht en houd een
potlood op circa 50 cm. voor uw éne open oog,
probeer met uw andere hand het potlood in
eens te pakken. Meestal zal het niet direct
lukken. Dat komt omdat we met één oog geen
zuiver zicht op de afstand meer hebben. We
kunnen, zegt men, geen diepte meer zien
met één oog. Dat kan een camera, met een
enkele lens dus ook niet. Maar we kunnen
wel diepte suggeren. Als we voor een groot
meer staan of- boven op een duin en u foto
grafeert de weidse ruimte, ziet u op de ca
mera niets van die afstand terug. Ook al vaart
er een schip op zee of op dat meer. Ons oog
kan op dat platte plaatje niet vergelijken.
Maar indien we een boom, een hek of een
mens vlak bij de camera, in het beeld op
nemen, is het anders. Dan zien we duide
lijk" verschil tussen het grote voorwerp dicht
bij en het .kleine scheepje aan de horizon en
datdat vertelt ons dat er een grote af
stand is.
VERAF OF DICHTBIJ.
De meeste Nederlanders maken hun opna
men van mensen of groepjes van een veel
te grote afstand. Dan zien we een kiekje van
een terrasje waarop een hele massa mensen.
Men wijst een stipje aan en zegt ,,Dat is
MienMaar geen mens kan Mien herkennen.
naar de boerderij verderop. Een groep bo
men tegen de horizon. Een duinenrij achter een
hek, het zijn allemaal elementen. Hoe meer
u leert zien. hoe beter u fotografeert.
Om het de beginner gemakkelijk te ma
ken, zijn een aantal simpele regels opge
steld. Men noemt die met een duur woord:
Compositieregels. Dit houdt in, dat als u uw
foto maakt volgens deze recepten, er prak
tisch altijd een redelijke plaat ontstaat. U
kunt het vergelijken met een kookboek. Wan
neer u voor het eerst zou gaan koken, werkt
u het best door de recepten in het kookboek
precies te volgen. Wanneer u chefkok van het
Hiltonhotel bent, leest u geen kookboek meer.
In het eerste geval, dus dat van de begin
neling, is het kookboek onmisbaar. Er ont
staat altijds iets eetbaars. De chefkok doet
het ,,uit zijn blote hoofd" en hij maakt iets
verrukkelijks!
VAN LINKS NAAR RECHTS.
Om nog even op dat slingerpaadje terug te
komen, wanneer een paadje zich van links
onder naar rechts boven door uw zoeker be
weegt, doet het ons het prettigst aan. In het
Aan deze foto's is duidelijk te zien
dat een met zorg gekozen voorgrond
meer diepte aan 't beeld geeft.
algemeen is een ..beweging", een lijn dus, die
van links naar rechts loopt, vaor ons Euro
peanen het mooist in een schilderij. U zult
in Japanse of Chinese prenten een totaal an
dere compositie zien. Daar is het veel meer
horizontaal, denk aan de lange, smalle rol-
schilderijen van de Chinezen. Dat zit waar
schijnlijk in ons handschrift, dat ook van
links naar rechts gaat. Bij de Chinezen gaal
het op en neer
Leren we gebruik te maken van deze kenne
lijk ingeboren voorkeuren van ons oog, dan
is het effekt vaak goed.
EEN ZOEKER IS WAT KLEIN.
De zoeker van de gewone kleinbeeldcame-
ra is helaas wat klein. Weliswaar hebben
sommige camera's een ingebouwd kadertje
dat schijnbaar zwevend tussen beeld en toe
stel hangt, maar ook dat verbetert de zaak
nog niet ingrijpend. Handige amateurs knip
pen een soort venstertje uit een briefkaart.
HUW»
Bij het achterover fotograferen krijg je dit resultaat,
MERK MET
WERELDREPUTATIE
W PIANO - ORGEL - EN
MUZIEKHANDEL
Almelo Ootmarsurnsestr 32. Tel 3219
Deventer Kleine Overstr. 45. Tel 14815
Ook de foto van Jantje in de tuin mislukt
op die manier. Het terras neemt u met
Mien op niet meer dan bijv. 5 meter, Jan
tje op ten hoogste 2 meter. Sterker spreekt
de zaak bij foto's van en in het landschap.
Een paard bij een hek? Mooi onderwerp;
Kruip er op niet meer dan 15 meter naar toe,
zo zien we iets van het landschap en iets van
het paard. Een molen aan een vaart? Prach
tig, zorg dat u het wiekenkruis er nét op
hebtdan bent u zeker dat u de molen
er redelijk op hebt staan.
NIET ACHTEROVER
Als we een hoog object willen fotograferen,
is er wel eens kans dat de toren of molen
niet helemaal op de kiek komt. Geen nood
denkt u, ik houd de camera iets achterover
en de zaak is rond. Later ziet u dat de toren
op de foto achterover valtProbeer lie
ver steeds zoveel achteruit te gaan dat u de
toren, zonder gekantelde camera, op de prent
krijgt. Is het niet gelukt en u hebt toch een
achterovervallende molen of toren? Dan
kunt u eens praten met uw fotohandelaar.
Deze kan de foto bij het vergroten ,onthoe-
ken". U moet dan een handvergroting laten
maken, maar dan is uw toren weer recht.
Bij de toren van Pisa echter is dat onthoe-
ken minder gewenst.
SAMENVATTING.
Een foto is (schijnbaar) samengesteld uit
lijnen en vlakken. Compositie noemt men de
techniek om die lijnen en vlakken zo in de
foto te plaatsen dat een aangename indruk
ontstaat. In het begin zullen we zoveel moge
lijk het recept slaafs moeten volgen. Later
leren we buiten de spelregels om toch goede
foto's te maken. Licht en schaduw spelen ook
hun rol in de compositie. De voorgrond is een
middel om diepte in de foto te brengen.
Probeer altijd zo dicht mogelijk bij uw onder»
werp te komen.