Zelf vergroten is goedkoper dan menig amateur denkt Degelijke stad blijkt groot gokcentrum te zijn „Gemerkte" speelkaarten voor blinde mensen Vrijdag 17 december 1965 WEEKBLAD VOOR RIJSSEN PAGINA 9 a Moet ik nu heus nog vertellen hoe een speelzaal eruit ziet? U weet het immers, ook al heeft u zelf nog nimmer een casino bezocht. U weet het, want u heeft de roulette beslist al meer dan eens op de film aanschouwd. Daarom is het belangrijker de sfeer te schetsen. De sfeer is namelijk geheel anders dan uit de film zou blijken, zelfs uit een film van James Bond. CENTRUM LONDEN ENORM BEDRIJF DE CROUPIERS DE GOKKERS „Ja", zeggen ze dan, „maar hij heeft ook een goed toestel". Dat is waar- Hij loopt met een camera op zijn borst met nogal wat d'rop en d'ran en hij is er beslist zo'n twee-, driehonderd gulden aan kwijt ge weest. Zijn fotoboeken zijn het begrip „album" allang gepasseerd. Fotopapier i K wt-f j Zelfs Amerikanen vliegen naar loonden om te gokken Er is niets moois bij, afgezien dan het decor. Er is geen zweempje op winding, tenminste geen opwinding die door een niet-speler zou kunnen worden geconstateerd. Vermoedelijk gloeit binnen elke gokker wel de nodi ge opwinding, die een uitweg zoekt. Simon Raven, een oud-speler, zegt, dat een gokker bij zijn verlies sek suele opwinding kan ervaren, maar dat is niet meer dan de theorie van meneer Raven. Het hele bedrijf is a-seksueel, zon der opwinding, een beetje meelijwek kend. Ons mededogen wordt bijvoor beeld gewekt door het vermoeide, uitdrukkingsloze, obscene gezicht van een aan het spel verslaafde gokker. Hij zit daar maar te zitten, tot in het ochtendgloren, en hij zit voortdurend plastic geld te verliezen omdat er nu eenmaal niets is dat hij liever zou willen doen. U kunt op allerlei manieren uw vrije tijd besteden. Voor gokken heeft u geen sprankje intelligentie nodig. U kunt zich op vele wijzen ontspannen. De speelzaal vergt geen enkel crea tief vermogen. Van alle zonden is dit de meest nutteloze. Seksuele losban digheid kan tenminste iemand nog een pretje verschaffen. Een borrel kan leiden tot een zekere mate van euforie. Sommige beeldende kunste naars en schrijvers beweren immers, dat zij pas na een borrel de goede in spiratie krijgen. Vraatzucht kan een vakkundige kok ertoe brengen, maal tijden te creëren die ware kunstwer ken zijn. Gokken daarentegen, de po ging om geld aan anderen te ontfut selen door middel van een draaiend rad of een ordinaire kaart, is een ac tiviteit in het luchtledige. Londen is tegenwoordig het gok centrum van Europa. Heel wat toe risten komen erop af, heel wat bui tenlands geld valt in het laatje. De gokbazen zeggen dan ook: is dat niet fijn! De Britse hoofdstad heeft deze be langrijke attractie gekregen nadat in 1961 een wet was afgekondigd, de „Betting and Gaming Act", waarbij de kansspelen onder bepaalde voor waarden werden toegestaan. Er zijn nu tegen de honderd speelclubs te Londen. Per week gaat zo'n 100 mil joen gulden over de tafel. Als u lid wilt worden van een der gelijke club dient u in de eerste plaats door een lid te worden geïn troduceerd. In een casino als de Vic toria Sporting Club moet u dan voorts keurig verschijnen met een jasje en een das. Vooral het dragen van een das is hoogst belangrijk. U komt zon der das misschien nog langs de re ceptie, maar uit het kantoor van de bedrijfsleider bekijken ze u op een van de vijf schermen van een geslo ten tv-circuit. Als een gast zonder das boven uit de lift stapt, vliegen zij meteen op hem af. Zulke mensen doen dan zeer verbaasd. Er zijn drie exclusieve clubs, te weten Crockford, Clermont (ook ge naamd Aspinall) en Curzon House. Daar is het erg moeilijk lid te wor den. Eerst moet u door verscheidene leden worden geïntroduceerd en dan wordt u nog grondig onder de loep genomen wat betreft uw plaats in de maatschappij en uw financiën. Tim Holland, de voorzitter van Crockford, zei er dit van: „Wij wensen alleen mensen die zich prettig gedragen en over het nodige geld beschikken. Met prettig gedrag bedoelen wij, dat zij niet in hun neus zitten te peuteren of ruwe taal uitslaan als zij aan de speeltafel zitten. Wij ontvangen slechts eerste klas personen. Wat be treft het geld is het niet voldoende als iemand 20.000 gulden per jaar verdient. Wij willen eigenlijk niet iemand die van een salaris moet rondkomen. Zo'n man komt in moei lijkheden als het fout loopt". In de Victoria Sporting Club op Marble Arch, naast het warenhuis van Woolworth. aanschouwen wij een andere wereld dan in Crockford? Carlton House Terrace, dat grenst aan het ministerie van Buitenlandse Zaken. Victoria is de grootste Lon- dense speelclub. De club zetelt in een spiksplinternieuw pand, dat 2,5 mil joen gulden heeft gekost. In de club staan veertien speeltafels, er zijn 55 croupiers, het personeel is 290 man sterk en op een gewone avond zitten er wel 2600 mensen te spelen. De club streefde ernaar, binnen drie jaar tij cis tienduizend leden aan te trekken. Nu draait de club pas een jaar. doch dit aantal is al bereikt. Crockford heeft slechts 3500 leden, doch daar zijn de inzetten gemiddeld elke avond zo'n 250.000 gulden. De Victoria-club heeft nog niet bekend gemaakt wat zij precies verdient, doch Crockford sloot het boekjaar af met een winst van 2.580.000 gulden. Op één avond heeft één speler bij Crockford eens 250.000 gulden ver loren, een record. Bij Victoria raak te de grootste pechvogel 100.000 gul den kwijt. Het record van alle Lon- dense speelclubs staat op naam van Les Ambassadeurs. Een be faamd lid van de hoogste adel ver speelde er achter elkaar 1.250.000 gulden. Aangezien de wet uitdrukkelijk geen rekening houdt met het invorde ren van speelschulden, gaan de mees te clubs ervan uit, dat tien procent van de winst meteen maar moet wor den afgeschreven. Eric Steiner van de club Pair of Shoes herinnert zich: „Een bekende persoonlijkheid won in mijn club eens 13.000 gulden op één avond. De avond daarop verloor hij 3000 gulden en hij betaalde met een cheque die niet was gedekt". In alle exclusieve clubs worden doorgaans gratis dranken en een sou per verstrekt. In de andere clubs moet voor de consumpties worden be taald. Intussen probeert elke club door speciale attracties leden te trek ken. Crockford richt geregeld een fij ne maaltijd aan, de Olympic-club heeft eens een Rolls-Royce beschik baar gesteld voor degene die het langst achter elkaar won met chemin de fer. Om Amerikanen te interesseren, chartert Victoria elke maand een vliegtuig uit New York. Aan boord bevinden zich dan 160 gokkers. Zij mogen nog een week logeren in het Hilton Hotel en krijgen maaltijden en dranken in de club, alles inclu sief voor iets meer dan 800 gulden. De Victoria-club kost het natuurlijk veel meer dan 800 gulden om al die faciliteiten te verschaffen, maar de winst zit vanzelfsprekend in het gokken van de bezoekers en in de aardige publiciteit voor de club. Televisieploegen uit Amerika, Po len, Duitsland, Canada en Frank, rijk hebben reeds een aantrekkelij ke reportage gemaakt van die gek ke Amerikanen, die met een vlieg tuig naar de speeltafels van Victo ria snellen. Helaas heeft het bestuur van de club dezer dagen ontdekt, dat slechts twintig procent van elk reisgezel schap zich werkelijk in het gokspel stort. De anderen gaan op hun gemak Buckingham Palace bezichtigen of vliegen meteen door naar Parijs. De gokbazen troosten zich met de ge dachte, dat je nu eenmaal niet altijd kan winnen. Sommige gokkers achten zich ver dienstelijke mensen. Zij wijzen erop, dat zij tenslotte al die binnenhuisar chitecten, kelners en natuurlijk de croupiers aan een behoorlijke boter ham helpen. De Londense croupiers hebben zich een Franse stijl eigen gemaakt. Als zij geen dienst hebben, zijn zij uiterst beleefd, glimlachen zij voortdurend. Zodra zij echter aan de slag gaan, hebben zij de blik van een roofdier. Een goede croupier ver dient 1000 gulden per week. Een croupier werkt een uur gecon centreerd door. Dan krijgen zij twin tig minuten vrijaf. Zij drinken dan een kop koffie of leggen, jongens on der elkaar, een kaartje. Daarna moe ten zij weer aan de arbeid. In Crock ford, waar de croupiers allen Fran sen zijn. hebben zij een eigen kanti ne, ergens beneden in het gebouw. In New Casanova, waar de doorsnee klant jonger is dan in de meeste an dere clubs, zijn verscheidene Engel se croupiers in dienst. „Sommige croupiers verspelen hun eigen sala ris", zei Tim Heald, de bedrijfsleider. „Mij zal het niet meer gebeuren, dat ik een tientje op rood zet. Ik loop op straat toch ook niet expres onder een bus? Met gokken kan je echt geen geld verdienen en mij doet het spel helemaal niets". „Ik sta altijd weer versteld van dat gokken. Het wil er bij mij nog wel in. dat roulette een leuk spelletje voor meisjes is. Maar chemin de fer gaat mij te ver. Er is helemaal geen kunst aan. Zou u een paar duizend gulden inzetten met een stel kaarten? Gek kenwerk. Ik zou best eens een speel club willen beginnen met Monopoly. De mensen zouden het fijn vinden Monopoly echt om geld te spelen en daar komt dan het nodige hersenwerk bii". Gokken moet het hebben van de gokkers, doch waarom doen zij het? Voor blinden is het nog altijd moeilijk het contact tot het normale maat schappelijke leven te vinden. Toch werd er in de afgelopen jaren veel gedaan, om het leven van de blinden verregaand te „normaliseren". In West-Duitsland zijn het blinden, die zich bezighouden met de moeilijkheden van hun lotgenoten In Hannover bestaat sinds bijna 100 jaar de „Vereniging ter Bevordering van de Blindenopleiding", die in een 3 verdiepingen tellend gebouw onder wijs-, leer- en hulpmiddelen ontwik kelt en verkoopt. In de afgelopen vijf jaar kon het aantal werknemers, die zelf allen blind zijn, van twaalf op 31 gebracht worden. In de eerste fase na de Tweede We reldoorlog hadden de blinden primair de zorg om het dagelijks brood. Deze zorg bestaat voor hen veelal niet meer; want van de 60.000 blinden, die er in West- Duitsland zijn, zijn er 14.000 in een be roep werkzaam. De anderen kunnen niet meer werken. Hier zijn de zorgen van de blinden van andere aard. Nog zijn de dingen, die zij nodig hebben om hun leven normaal te kunnen inrichten, zeer duur. Een woordenboek in brail- Sommigen zijn sadisten, die het prachtig vinden als de verliezers geen raad meer weten van ellende. Anderen zijn masochisten, die een heerlijk gevoel krijgen als zij zelf worden uitgekleed. Simon Raven concludeert: „Toen wij jong waren hebben wij allemaal van pappie en mammie gehoord, dat het niet goed was als wij ons brood niet eerlijk verdienden. Bezeten spelers verlan gen onbewust naar straf. Het is als of zij dan door papa over de knie worden gelegd". Tim Holland daarentegen ziet het veel simpeler. Volgens hem hebben die mensen tenminste wat te doen. „Het is zo opwindend, dat winnen of verliezen". Grif erkent hij, dat gok ken niet erg in de smaak zal vallen van mensen met een intellectuele be langstelling. „Doorgaans zijn het mensen die niet voldoende verstand hebben om een boek te lezen of die zich verve len bij de televisie. Zulke mensen gaan gokken. Neem mij nou eens. Als ik een dag vrij heb, ga ik heus niet naar de schouwburg. Ik wil een verzetje en daarom ga ik een gokje wagen bij de paardenrennen". Alle gokkers menen dat zij kunnen winnen, doch geen enkele gokker wint uiteindelijk want hij is bij voorbaat kansloos. Als dit niet zo was, zou er geen enkel casino meer bestaan. Een werkelijk slimme speler doet dan ook alleen mee als hij denkt dat de kan sen fifty-fifty zijn en misschien zelfs in zijn voordeel. Eric Steiner, eigenaar van Pair of Shoes, heeft zijn hele leven in de gok wereld gezeten. Hij is een tengere man met een bleek gezicht doch met staalblauwe ogen. Steiner werd in Zweden geboren. Hij heeft echter het grootste deel van zijn leven in de Verenigde Staten gewoond. Pair of Shoes is zijn eerste club. „Ik ben naakt ter wereld gekomen en ik heb nog altijd te eten, dus dat gokken heeft mij geen windeieren gelegd. Ik heb tien broers en zusters. Zij gaan allemaal naar de kerk. Ik ben de eni ge die recht door zee is gegaan". Steiner heeft eens op één avond in Las Vegas één miljoen gulden verlo ren. Hij heeft wel ping-pong gespeeld met 100.000 gulden als inzet en is leschrift bijvoorbeeld kost bijna drie maal zoveel als een uitgave voor zien den: 280 gulden. Ondanks deze hoge prijzen bestaat er in brailleschrift een zeer grote keuze in literatuur: Home rus' „Illias", de verzamelde werken van Goethe en Schiller belletristiek, taalboeken voor zelfstudie en een hele reeks van wetenschappelijke literatuur. De boekencatalogus omvat tegen woordig 720 titels, de muziekcatalogus meer dan 3.000 posities. Het meest ver kocht wordt tegenwoordig een spel kaarten van normaal formaat, waarbij de waarde van de afzonderlijke kaarten boven links door brailletekens voor binden „tastbaar" is. Jaarlijks ver laten ongeveer 1.200 van deze spellen het instituut in Hannover. De kostbare blindenrequisieten kunnen slechts dan op een lager prijsniveau worden gebracht, als het gelukt, de pro- duktie voor blinden internationaal te concentreren en door een grotere vraag een grotere oplage te bereiken. De ont wikkeling van een nieuw soort blinden, schrijfmachine uit de VS, kan alleen daarom niet in West-Duitsland worden geïntroduceerd, omdat de benodigde ontwikkelingskosten 200.000 Dmark be dragen en slechts een afzet van 1.200 exemplaren kan worden gegarandeerd. Om deze reden tracht het instituut in Hannover - dat volgens wettelijke voorschriften geen winst mag maken ermee te exporteren. Vooral ontwik kelingslanden behoren tot de beste klan ten. Het nieuwste project bevindt zicli reeds in 't eerste stadium van realisatie. Twee elektrotechnische ingenieurs heb ben het plan, de elektronica voor het drukken van blindenschrift te mobili seren. Zo'n procédé zou de produk- tiekosten van blindenliteratuur met het viervoudige kunnen verlagen. trouwens altijd bereid om 10.000 gul den een muntstukje op te werpen. Het is een hele som geld, 10.000 gulden, maar de kansen zijn gelijk en dat vindt de ervaren gokker altijd een leuk spelletje. Wat zegt een speler er zelf van? „Een speler zal het nooit toegeven, maar 95 procent hunner wil juist gok ken als zij bij voorbaat in het nadeel zijn", zegt speler Rupert Lycett Green, 28 jaar, de exploitant van Bla des, de sjieke modezaak. „In alle boeken over gokken wordt haarfijn uitgelegd, dat de spelers eigenlijk kansloos zijn. Een tijdlang heb ik zul ke boeken gelezen. Ik wilde er dan steeds mee ophouden en daarom lees ik ze nu niet meer". Na te Eton te zijn afgestudeerd, diende Lycett Green als officier bij de lansiers. Vervolgens trad hij in dienst van het bouwbedrijf van zijn vader. „Ik was echter voor dat werk niet geschikt en daarom nam ik ont slag. Ik wilde graag een goede be roepsgokker bij de paardenrennen worden. Zes maanden lang stond ik elke ochtend al om 8 uur op, las dan vier uur lang de vakbladen en ging vervolgens de tabellen uitwerken, 's Middags ontmoette ik mijn colle ga's. Ik was bekaf als ik om 7 uur 's avonds thuis kwam en viel dan meteen in slaap. U moest eens weten wat ik in die zes maanden aan geld heb verloren! Ik had gemerkt, dat normale arbeid beter voor mij zou zijn en daarom begon ik met Blades, mijn eigen firma". Lycett Green is nu getrouwd en hij heeft een kind. Daarom speelt hij nog maar twee keer per week. twintig centimeter niet te overspannen vindt bestel dan zo'n vergroting; het resultaat is in »egen van de tien ge vallen een openbaring. U bent met een over de drempel heen. Ik ken een fotograaf, die elke week uit de films van zijn klanten één fraai negatief zoekt en het op achttien bij vierentwintig ver groot. Voor niets. Als „prijs van de week". Hij heeft er al tientallen ver woede foto-amateurs mee gekweekt. Laten vergroten dat is toegegeven 'n kostbare bezigheid. Zelf vergroten is op den düur daarentegen verras send goedkoop, maar vergt in het be- begin enige investering. Zeer fijngevoe lige knutselaars hebben weliswaar maar een lens van een oude camera nodig om een voortreffelijk vergro tingsapparaat te bouwen (hoe dat moet staat in goedkope boekjes, die u in de fotohandel kunt kopen) maar de mees ten zullen zich niet daaraan wagen. Geen nood: voor een bedrag in de buurt van de honderdtwintig gulden zijn er al vergrotingsapparaten in de han del. waarmee u een aardig eindie uit de voeten kunt. Voor honderd gulden meer kunt u de hand leggen op een vergroter waar zelfs de vakman zijn neus niet voor optrekt Verder nodig' Een verstelbaar ver- grotingsraam tot 18 bij 24 cm. vanaf een gulden of dertien: twee geelgroene donkere kamerlampen, van ongeveer drie gulden; Drie bakjes van 28 bij 24 cm van ongeveer drie gulden per stuk; en een thermometer, die niet meer dan ongeveer een gulden hoeft te kos ten. Wie het kalm aan wil doen kan dus voor ongeveer honderdvijftig gulden onder de pannen zijn. Aan chemicaliën een doosje of een glesje papieront wikkelaar herzij in poedervorm om op te lossen of als geconcentreerde vloei stof om te verdunnen. Voor een gulden of eenvijftig bent u het heertje. Een busje fixeer, ook omtrent de gulden plus 2 grote pincetten, te koop vanaf een kwartje. Fotopapier: begin kalm aan. Koop een pakje met vijfentwintig vel brief kaartformaat voor 'n goede 3 gulden.. Voorlopig nog geen hoogglans maar met een „structuuroppervlak", fili— grain of gekorreld of zo, of eenvoudig mat. Weersta de verleiding om chamois te nemen. Wit of ivoorwit papier vol doen veel beter. En als het er éven af kan koop dan drie pakjes briefkaar ten. Een pakje met „hard" papier, een met „zacht" en een met „normaal" Aan het werk. In de badcel of in een donkere hoek op zolder. Als u het doet in het avondlijk duister hoeft u alleen maar de gordijnen dicht te trekken. Het geeft zelfs niet, dar daarop het flauwe lichtschijnsel van een straat lantaarn te zien is, want fotopapier is niet zo erg gevoelig. Houd bij de opstelling van de spullen een belangrijk principe hoog: nooit „droog" en „nat" werken op één ta fel. Vergrotingsapparaat en onbelicht papier houd u op veilige afstand (spat ten) van de schalen met de chemische soepjes. Een groene lamp in de buurt van de vergroter en een in de buurt van de schalen. Foto. papier kan pas wit licht verdragen als het al even in de fixeer heeft gelegen. En dit is de volgorde van de schalen: Er zitten prenten in, die een hele pa gina in beslag nemen en voortref felijk van scherpte zijn: andere pagina's vertonen de smakelijke opmaak, die zich zo gemakkelijk laat versieren met foto's van verschillende formaten. Hij heeft een héél goed toestel. Maar. als men zegt, dat het daar niet per se in hoeft te zitten zeggen ze: „Jij hebt goed praten. Je moet het zelf maar eens proberen met een apparaatje van een paar tientjes". Het is heus een misverstand. Een akelig misverstand. Natuurlijk bie den kostbare camera's meer mogelijk, heden dan qen eenvoudig toestel. Maai als u goed nagaat waarom hij met zijn dure speelgoed zoveel meer eer in legt van die anderen dan moet u hun fotoboeken maar eens naast elkaar leg gen. Negentig procent van zijn sue ces vindt zijn oorzaak in zijn durf on z'n best geslaagde negatieven te vergro ten tot een plaat van achttien bij viei en twintig centimeter en de minder tot zes bij negen of briefkaartformaat Zijn mislukkelingen zelfs de vak man heeft die nog wel eens smi.i' hij moedig in de vuilnisbak Bij zijr vergrotingen let hij op 'n pakkende con positie en wat niet „belangrijk" i? iaat hij buiten het vergrotingsraam val len. De anderen hebben alles laten af drukken, riip en groen En alle? op het zelfde kleine formaat maximaal ne gen bij negen. U moet een vergroot glas pakken om Elly in de deuropening van de berghut te kunnen determine ren. Omdat hun toestel maar een paar tientjes heeft gekost? Onzin! U kunt geen wonderen verwachten van een ap paraat. dat maar 'n soort brilleglas tot lens heeft, maar het is géén wonder als u een negatief levert waarvan een zeer redelijke vergroting op briefkaart formaat of dertien bij achttien centi meter is te maken. En het is een kunstje van een cent om te bewijzen, dat u met een toe stel van vijftig 60 gulden tot foto's kunt komen, die zelfs een doorgewin terde vakfotograaf niet kan onderschei den van een prent, die met een appa raat van enige honderden guldens is geschoten". De meeste toestellen in de :>rde van vijftig-zestig gulden hebben lamelijk een échte, zii het eenvoudige ens. En als u die dichtknijpt tot dia- Tagma elf leveren ze doorgaans op merkelijke prestaties. Er is alleen maai wat formaat nodig om die prestaties aan het licht te brengen. Briefkaart- 'ormaat minimaal of nog beter: in de buurt van dertien bij achttien, acht- 'ien bij achttien of achttien bij vieren- wintig centimeter. Men moet het even lurven. Zoek uit de negatieven eens een stuk of tien van de best geslaagde en stap daarmee naar de fotohandelaar ->m te vragen welke hij daarvan het ge schiktst vindt om te vergroten. Als hij het formaat achttien bij vieren- links die met de ontwikkelaar, in het midden die met schoon water of met een oplossing van vijftig kubieke cen timeter azijnzuur op een liter water, rechts die met de fixeeroplossing. (fo to 1). Het ontwikkelblad moet u op een tem peratuur van ongeveer twintig graden houden, daar dient de thermometer voor. 't Tussenbad dient om al te sterke verontreiniging van de fixeer met aan hangende ontwikkelaar te voorkomen. Is het gezuurd dan stopt het bovendien de ontwikkeling onmiddellijk; anders zet het ontwikkelingsproces zich nog even voort, al is dat praktisch nauwelijks merkbaar. Leg een der pincetten bij de ontwikkelschaal en het andere bij de fixeer en verwissel ze niet. Een paar druppels fixeer zijn moordend voor de ontwikkelaar. Merk ze met O en met F, dan kunt u zich nooit vergissen. Het pincet, waarmee u het papier in de ontwikkelschaal hanteert, mag niet met de vloeistof in de tweede of derde schaal in aanraking komen. Het negatief in de houder en aan die lamp in de vergroter voor de eerste faze van het feest: het bepalen van dat deel van het negatief, dat vergroot de dankbaarste compositie oplevert. Tweede faze: de keus van de juiste papiergradatie. Een goed belicht en ontwikkeld negatief vraagt „normaal" papier. Her overbelichte of te lang ontwik kelde negatief, waar u moeilijk door heen kunt kijken en dat 't witte bloesje pikzwart weergeeft, wil op „zacht" nog wel eens een redelijk resultaat ople veren. En het glasdunne „slappe" negatief maakt op „hard" papier meestal nog een goede beurt. Hoelang belichten? Knip een der brief kaarten in strookjes van een cen timeter breed en leg een strookje op een belangrijke partij in het gepro jecteerde beeld terwijl u het rode fil ter voor de lens hebt gesohoven. (foto 2). Filter weg, licht in de vergroter aan en seconden tellen op de maat van een tikkende wekker: eenentwintig, tweeëntwintig... Is tien seconden te veel probeer het dan met vijf, is het te weinig probeer 't met vijftien. Krijgt u helemaal geen beeldspoor met tien se- konden dan proberen met dertig. Het klinkt wat moeilijk voor het be gin, maar heus: U hebt het na een paar keer grondig door. De belichte strook twee minuten ont wikkelen in de schaal, die u liefelijk schommelt. In die twee minuten moet het prentje geheel „uitontwikkeld" zijn en dan via de middenschaal naar de fixeer: vijftien minuten is voldoende. 'Een uurtje spoelen onder de matig lo pende kraan in een der schalen, plaatjes afsponzen en op schoon papier te dro gen leggen. Vervolgens over de tafel rand heen glad trekken en klaar is Kees. En nu even onder ons: het lijkt nog niet op die prenten van die jon gen met dat goede toestel, hè? Dus toch.. Nee om de drommel niet. Die jongen vergroot al jaren. Blijf nog even bij uw eigen eenvoudige apparaat en ga dóór met vergroten. Als u de ervaringen met verstand verwerkt komt u van zelf achter de fijne kneepjes. En anders koopt u eens wat goede literatuur in de fotohandel. Moet u over een jaartje de produkten nog eens vergelijken met die van de eerste keer. Kunt u la chen....!

Erfgoed Rijssen-Holten

Weekblad voor Rijssen | 1965 | | pagina 9