Van calypso tot czardas van de JAZZ op school Zigeuners op de plaat VIERMAAL FRAN Scha pen f o kd a g in Rijssen had zeer grote belangstel!in Goed fokmateriaalgeeft vertrouwen in toekomst platenmarkt Ook bezoek uit Duitsland Vrijdag 17 september 1965 WEEKBLAD VOOR RIJSSEN Pagina 7 door K. ELKA (Van onze deskundige medewerker) Gisteren werd op het veemarktterrein te Rijssen de Schapenfokdag voor Oost-Overijssel gehouden, georganiseerd door het Texels Scha penstamboek voor Overijssel. Een ruime publieke belangstelling, niet alleen uit deze buurt, maar ook uit meerdere andere provincies, met name Noord-Holland en Friesland en zelfs een belangstellende Duitser was aanwezig. Met medewerking van het aangename weer en een vlot lopende organisatie hebben zij kunnen genieten van een zeer goede schapenfokdag. In vergelijking met vorig jaar was het gemiddelde peil nog vlot verbeterd. Muziek van de pampa's en van de poesta's ELK land heeft) zegt men) de regering die het verdient. In ieder geval heeft elk volk de muziek, die het waard is. Want muziek is meer dan wat ook een afspiegeling van de volksaard, waar bij allerlei factoren een bijkomende rol spelen, zoals klimaat en geografische ligging. Ondanks de nooit aflatende strijd van de ware liefhebbers is de jazz nog altijd ontjerwerp van vele misver standen. Vele ouderen maar ook jongeren kennen niet het onder scheid tussen de populaire muziek en de jazz, hoewel deze muziekvorm zo langzamerhand toch echt wel erken ning heeft gevonden. Jazz is niet een zaak van knapen met lange haren die al dan niet na een heel klein beetje muzikaal onderricht te hebben gehad een gitaar grijpen om daarmee hun gezang te begeleiden. Jazz is een zeer Serieuze zaak, die van de vertolkers 'n perfecte muzikale scholing vraagt. Niet voor niets hebben musici als Louis van Dijk een volledige conser vatoriumopleiding achter de rug. Een van de mannen, die strijdt voor het goede begrip over deze zaken is pia nist Pirn Jacobs. Al sinds 1959 ver zorgt hij met zijn trio jaarlijks zo'n tweehonderd school-concerten, waarin de leerlingen van middelba re scholen iets te horen krijgen over de jazz en haar achtergronden. Pim Jacobs illustreert zijn lezingen met muziek en een aantal stukteen, die hij daarvoor gebruikt zijn nu op een 45 toeren plaatje verzameld. Heus niet al leen de jongelui die in de loop der tijd zo'n schoolconcert hebben mee gemaakt zullen dit plaatje willen be- titten. Het is een aanwinst voor iede- te muziekliefhebber; ook voor de klas- *iek georiënteerde, die er veel uit kan leren. (Philips 493298 PE). MEXICO ligt op de grens van twee werelden: tussen het moderne, jach tige Noord Amerika en het oude in vele opzichten achterlijke en veel aan tradities gehechte Zuid Amerikaanse continent. Er is nauwelijks sprake van een Mexicaans volk, want de oor spronkelijk Indiaanse bevolking is in de loop der eeuwen als zelfstandige eenheid uitgestorven. In de muziek van Mexico zijn al die invloeden dui delijk te onderkennen; natuurlijk die van het moderne, lokkende Amerika, maar evenzeer van de Spaanse ver overaars, de Franse kolonisten en zelfs de Duitse handelaren, die ook hier hun werk- en woongebied von den. Het gevolg is dat de Mexicaanse muziek eigenlijk een merkwaardig produkt is van allerlei elemen ten. Maar dat samenraapsel heeft een eigen gezicht dat ogenblikkelijk als zodanig is te herkennen. Het meest typisch - en duidelijkst in het oor springende kenmerk van de Mexi caanse muziek is de vibrerende trom pet, die vaak in combinatie twee of meerstemmig wordt bespeeld. Maar daarnaast zijn er nog altijd de Indi aanse invloeden merkbaar (de harp, de begeleidende uitroepen, de kop stem). terwijl de tokkelinstrumenten de liefde voor de Spaanse gitaar ver raden. Men kan het allemaal beluis teren op de langspeler, die Philips heeft uitgebracht van het orkest van Miquel Dias, „Viva Mexiko". (BL 145061). Een dozijn stukken, met veel overtuiging en flair gespeeld en ge zongen, die stuk voor stuk bewijzen, dat we hier te maken heben met een volk, dat vrolijkheid en levenslust met hoofdletters schrijft. Een feestelijke, vrolijke plaat. We blijven nog even in de buurt en wel in West Indië. Ook daar heeft zich een geheel eigen muziek ontwik keld. die door de gekleurde bevolking zoveel betekent, dat men er niet bang voor hoeft te zijn, dat ze binnen af zienbare tijd zal verdwijnen. Enkele jaren geleden werd een plaatje van Harry Belafonte aanleiding tot een ca lypso-rage in de hele wereld. Overal ontdekte men plotseling de muziek van de negers uit Trinidad. Die on verwachte belangstelling heeft de ca- lypsonians uiteraard veel plezier ge daan. Maar ze huilen er helemaal niet om, dat de westerse muzieklief hebbers al weer wat anders hebben melodietjes. Kortom een genoeglijke plaat. En met wat inspanning zijn toch nog vrij veel van de moralistische teksten te verstaan, al is het daar voor nodig de schijf een keer of wat achtereen te draaien. HET is niet nodig een halve wereld af te reizen om authentieke volksmu ziek te horen. Dat kan ook dicht bij 'huis althans volgens de moderne begrippen omtrent afstanden. De En gelse volksmuziekdeskundige James McNeish heeft in opdracht van de BBC een studie gemaakt van de muziek van het eiland Sicilië, „de brug tus sen Europese en Afrikaanse culturen en een der laatste nog bestaande bol werken van primitieve muziek in de westerse wereld" zoals hij schrijft. McNeish maakte zijn opnamen op straat de politie was zo bereidwil lig alles te regelen voor het optreden van een plaatselijk orkest en bij boeren thuis. Er is niet één Siciliaan- se volksmuziek, maar door het gebrek aan onderling contact zijn er vele vor men. Op een dagreis per muilezel ontmoet men verschillende dorpen met allemaal hun eigen instrumen ten of op z'n minst een eigen tech niek om dezelfde instrumenten te be spelen. Het resultaat van het speur werk van deze deskundige is een fas cinerende plaat, die deskundigen prachtig studiemateriaal biedt, maar die ook de geïnteresseerde leek en wie hier met vakantie was zal boeien. Serenades, dansjes, balladen (bij voor beeld die over de Mafia-leider Giu- liano) herdersliedjes, begrafenismu- ziek, kortom het hele muzikale leven van de Siciliaanse bevolking is weer spiegeld op deze plaat (Argo DA 30). JA. en dan de muziek, die van alle landen en alle tijden is. De muziek van de zwervers, de mannen zonder vaste woon- en verblijfplaats. ZIGEU- NERMUZIEK, uitgelaten en be droefd, uiting gevend aan alle stem mingen uit een mensenleven. Ze zijn meesters op hun instrumenten, die zigeuners, die heel, heel lang geleden ergens uit het Verre Oosten moeten zijn opgejaagd om nooit weer tot rust te komen. Ze drukten hun stempel op de muziek van de landen, waar ze zich een nieuwe toekomst opbouwden. Vooral was dat Hongarije, het land van de pusta's waar de mensen van muziek houden en waar een etentje ontdekt, Wat overigens niet wil zeg gen, dat de calypso weer vergeten is. Allerminst. En dat is maar gelukkig ook, want deze wat primitieve, sterk ritmische muziek is bijzonder plezie rig om naar te luisteren. Het is tem peramentvolle en vrolijke muziek, waarbij evenwel het accent hoort te liggen op de teksten. Want de echte calypso is in de eerste plaats een gezongen verhaal, waarin de zanger de een of andere (meestal malle) his torie vertelt, waaraan hij dan niet zelden een moraal verbindt. De kwasi- wijsgerigheid van deze mannen heeft hen in hun eigen omgeving bijna tot een nieuw soort medicijnmanne.. ge maakt, die zeer hoog in aanzien zijn. Hun namen getuigen daarvan, Lord Melody, King Fighter, Lord Superior Mighty Power, Mighty Bomber... Hun stemmen vindt men op een RCA plaat, Top-Calypsonians (LPB 3018) die de grote calypso-tijd in al zijn glorie terugbrengt. Vrolijke maar soms ook wat wrange versjes op gemakkelijk in het gehoor liggende zonder zigeunermuziek ondenkbaar L. We hebben het kort geleden zelf nog eens kunnen constateren: Boeda pest is de stad van de zingende vio len. De autoriteiten mogen dan al spreken van een zigeunerprobleem de kranten mogen er diepgaande be schouwingen aan wijden, voor de ge spreken van een zigeunerprobleem, niet. Hij kent de zigeuner als de man, die hem laat lachen en wenen, die zijn leven vult me.t muziek. Er is rij ke verscheidenheid op de zigeuner muziek-markt en het is moeilijk een teeuze te maken. Wie zal het zijn, Sandar Lakatos, de Hongaar, die met zijn zigeunerorkest tegenwoordig in Duitsland optreedt en van wiens mu ziek een opname is gemaakt in het vermaarde Piroschka-restaurant in München (Bei Piroschka, op Amadeo AVRS 9149) of Veres Lajos en zijn orkest die hun domicilie in Neder land kozen (Zigeuner souvenirs op Philips QL 625318) of misschien toch Tata Mirando. de zeventigjarige va der van de muzikale familie, die al sinds de dertiger jaren Nederland overspoelt met zijn zigeunerklanken (Gipsy Party op Fontana TL 680513)? Ze zijn allemaal even virtuoos, alle maal even bezield. En allemaal even muzikaal. NOG een zigeuner verdient een aparte vermelding, namelijk Sandor Vidak, Hongaar van geboorte, maar zo vergroeid met de Kurhausbar en zo vaak voor de Nederlandse radio, dat hij zo langzamerhand Schevenin- gen beter kent dan Boedapest. Een merkwaardig man, die Sandor. Een man, die zich losmaakte van de zi geunerorkesten en als barpianist ging werken. Hij ontwikkelde een geheel eigen stijl, die dan al eens teveel op de virtuositeit gericht mag zijn zijn „snelvluchten" vormen zijn visi tekaartje maar die toch altijd die wonderlijke muzikaliteit verraden die des zigeuners is. En zelfs moder ne topsongs klinken als zigeunermu ziek onder de vlugge vingers van deze Sandor. („Dancing the world around" op Fontana 680523 TL). „Vier Madchen aus Germany". Toe dan maar, Johanna, Rosi, Hannelore en Evasamen optre dend onder de naam ,.Die Ge- chwister Jacob". Lieve blonde Gretchens, die opgroeiden in Oost- Duitsland, waar ze wachtten op hun vader, die door de Russen was veroordeeldLater vluchtte de familie naar West Duitsland en daar zijn de zusjes nu beroemd ge worden. Ze treden ook vaak in ons land op met hun wijsjes en glimlachen daar dan heel erg lief bijm Het lijken een beetje preutse jongedames, die zo weggelopen konden zijn van een zangkoortje van de meisjesvereniging. Hun stemmetjes klinken helder) maar rijn heel matigjes geschoold en de samenzang is vaak allerminst harmonisch. Maar de charme van de zusjes ligt dan ook niet in de eerste plaats in hun grote muzi kaliteit, noch in hun geraffineerde show. Ze zijn geen Barry Sisters, geen Andrew Sisters. Ze zijn vier vriendelijke meiskest schuchter en wat kinderachtig nog. En daarom klinken hun gewone liedjes het leukst. Liedjes zoals „Sitzt a klaar Vögerln im Tannenwald", „Blauen See im grunen Tal", en zo. Ze zingen graag over boys, maar voor de Beatles en de Sto- nes lijken ze toch echt nog net een ietsepietsje onder de maat. En toch zijn ze leuk. Juist omdat ze zo onbevangen zijn. Op hun nieuwste langspeler „4 Madchen aus Germany" zingen ze veertien van hun walsjes en marsjes. (CBS 62516). s EEN van de grootste sensaties van het muziekfront in de laatste jaren is Jazz Sebastian Bach geweest, de plaat waarmee Les Swingle Singers debu teerden. In minder dan geen tijd ver overde dit opmerkelijke Franse zang groepje dat geleid wordt door Ward Swingle, een volbloed Ameri kaan dankzij deze schijf een we reldreputatie. Concerten geven ze thans in alle werelddelen, inclusief Japan en Rusland. De Swingle Sin gers hebben zich niet bezondigd aan het zo vaak veroordeelde popularise ren van klassieke werken. Ze trokken de composities van klassieke meesters een modem, ritmisch jasje aan, dat wel, maar ze lietrn er toch zoveel oorspronkelijks van bestaan, dat ook de klassieke puristen, zich met hun op vattingen kunnen verzoenen. Vereen voudigen van de zo moeilijke Bach- werken was beneden de waardigheid van deze begaafde vocalisten, die on voorstelbaar hard hebben moeten werken om de zangtechniek onder de knie te krijgen, die hun interpretaties eisten. Er is na de succesvolle eerste langspeler een tweede gekomen, na melijk Going Baroque en nu is er dan de derde. Anyone for Mozart? In plaats van Bachs gecompliceerde con- trapuntiek de eenvoud in harmonie en melodie van Mozart. En ook die bijna feestelijke lichte toets hebben de Swingle Singers meesterlijk weten te vinden. Deze reeks Mozart-vertolkin- gen zal misschien nog meer luiste raars aanspreken dan de toch altijd nogal moeilijk te begrijpen Bach-no- tenregens. Anyone for Mozart is een juweeltje, voor iedereen, die van mu ziek houdt. Natuurlijk is Eine kleine Nachtmusik het hoogtepunt. (Philips PL 77253). WAT is Franser dan Edith Piaf? De tragische levensloop van dit kleine vrouwtje met haar bezeten kunste naarschap vond enkele jaren geleden eon einde, toen „de mus" haar stem al bijna verloren had, maar deson danks op het toppunt van haar roem stond. Toen kende iedereen haar, de vrouw van Milord en Je ne regrette nen. Maar er was ook een andere Niet direct de kampioenen deze heb ben we wel eens overtuigender gezien Wel waren er meerdere kandidaten die de hoogste titel evengoed waard waren Dit laatste is niet alleen belangrijk, maar voor een fokkerij met een goede basis zelfs noodzakelijk om in de toe komst mee te blijven spelen. Met name het mannelijk fokmateriaal was van dien aard dat met vertrouwen de toekomst tegemoet gezien kan worden. Dat de kampioenram Reien 4 van M Jansen te Rijssen nu direct een grote stamvader zal worden betwijfelen we wel Hiervoor zegen we hem graag nog even typischer Wel heeft hij een machtig best lichaam. Qua fokram zien we liever de res kamp. van Wilmink, ondanks z"n iets korte bouw. Ook op Ramses 32 is qua type of meer een verrassing was dat bij de dal;' IC Frits 2 H. 3osch Hellëndoorn; ooien 6011 van J. Assink te Hengevelde werd uitverkoren. Een beste gestopte 001 met mooie kop en voorhand. In de achterhand zagen we haar graag iets ty pischer. Thea 17 van M. Jansen werd tenslotte res. kampioen gemaakt. Had evengoed Nellie 12 van dezelfde eige naar kunnen zijn. Op hoog niveau is de kwestie van smaak der jury beslissend. Nog eens een vingerwijzing dat men de hoogste tjtel met de nodige voorzichtig heid moet hanteren en de uitspraak voor meerdere uitleg vatbaar is. Vanzelfspre kend was de invloed van Ramses nogal groot bij de afstammelingen groepen. Geeft aan z'n nakomelingen een best type en een gewenste ontwikkeling mee. Iets meer gebloktheid zou in sommige gevallen niet verkeerd zijn. Ook collec ties waren zeer goed. Bij de grotere M. Jansen IB met typisch viertal met beste huiden. Drietallen aangevoerd door J. Assink Hengevelde. Gevolgd door H. Kamp, Almelo. Eveneens soortig trio. Iets minder uniform dan IA Schuilen- burg Rijssen en Pluimveeproefbedrijf Rötgerink Delden hadden ook waarde volle drietallen die elkaar weinig toe gaven. VOORNAAMSTE UITSLAGEN Rubriek IA 3-jarige oudere rammen: lb Ramses M. Jansen Rijssen, lc Ramses 2 G. Schuilenburg Rijssen: 2. Adelbert E Webbink Enter Rubriek 1B 2'li iarige rammen IA plus kampioen Reier 4 M. Jansen Rijs sen; 1B Henk J. A. D. Hammers Nijver- Piaf: die van de dertiger jaren, toen ze debuteerde en Maurice Chevalier bij de eerste kennismaking uitriep: „ril' en a plein le buffet, la mome". La Mome, het werd haar eerste bij naam. Die Edith Piaf is vergeten. Er waren geen opnamen uit die tijd. Een gelukkig toeval heeft nu evenwel ge wild, dat Philips de hand heeft kun nen leggen op een aantal oude lakpla- ten uit de periode van 1936 tot 1942, de tijd waarin Piaf beroemd werd. Met moderne middelen heeft men de oude platen in de oorlogsjaren zo goed opgeborgen, dat ze bijna verge ten waren overgebracht op een langspeelplaat. Het krassen was on vermijdelijk, maar dat geeft deze ver zameling juist haar waarde. Twaalf oude Piafs dus, waaronder Histoire de coeur, Le vagabond, en e'etait une histoire d'amour. (Philips BL 77817). DE naam is net ook al genoemd; Maurice Chevalier, de grand old man van het Franse vermaak, 76 jaar oud nu en waarschijnlijk wel de bejaard- ste nog werkende, aller artiesten. Een merkwaardig man, wiens stroohoed even beroemd is als de sigaar van Churchill. Zijn stem is niet zo heel best meer, maar zijn charme is nog altijd onweerstaar en z'n levenslust schijnt aan geen slijtage onderhevig. Maurice's tournee naar Amerika van 1956 is beroemd gebleven, evenals zijn vermaarde Alhambra-concert dat hij daarna gaf. Er is nu een langspeler verschenen van weer een optreden in Alhambra, het Parijse theater, dat overigens zijn eigendom is. Er is eer lijk gezegd wat teveel conference op dé plaat, maar dat zal de echte Che- valier-fans niet hinderen. En voor hen is de plaat toch bestemd, want men moet de grand old man eigenlijk ken nen om van z'n liedjes te kunnen ge nieten. Hij doet deze keer zelfs aan rock and roll. Kostelijk is zijn Hit parade met vele bekende Franse suc cesnummers. En natuurlijk zingt hij d:e hele oude bekenden: Ma pomme, Prosper en Valentine. Zonder die lied jes geen Maurice. en omgekeerd. Michel Legrand met zijn sublieme va- maal in de sfeer van de music hall. (Philips BL 77450) TENSLOTTE het vierde stukje Frankrijk. Ook al weer even Frans als de Eiffeltoren en de Are de Triomphe. Les frères Jacques, ook in ons land bekend van enkele televisie uitzendingen. Vier mannen in merk waardig tenu; straksluitende maillots. Les frères Jacques zijn eigenlijk man nen, die men moet zien. Ze presen teren hun chansons op een heel bij zondere manier. Bovendien wordt het beluisteren tamelijk moeilijk door hel veelvuldig gebruik van „argot", het onderwereld-Frans. Maar wie de mannen eenmaal heeft gezien, verge- hen nooit weer en zal graag hun ster' men willen horen. De twaalf stukke die op deze plaat zijn opgenome werden gekozen uit een optreden (ee van de vele) in de Comedie d< Champs Elysées. Er zijn bekenc nummers bij (Les anglais bijvoo beeld) en enkele onbekende, 't Is a iemaal honderd procent Parijs en d; past wel in deze tijd van het jaa; (Philips BL 77716). 1T, Nelly 14 M. Jansen, Rijssen; 2a 5619 T cL ?le£eIS Rl'1SSen: 2A N. Hammink. Almelo; 2b 5618 idem; 2c Adelbert J. Gast Aadorp. Rubriek 2A l'/s jarige rammen geb. 15-2 tot en met 15-3 '64: IA Ramses 32 M Jansen Rijssen; IC Keizer J. H. Kleinsman Ambt-Delden; ID Leo J. Schottink Diepenheim; 2A Karei E. Krikkink Holten; 2B 1258 J. G. Wolters Wierden. Rubriek 2B l'/s jarige rammen geb. na 15-3 '64: IA plus kamp. 4540 G. J. Wilmink Rijssen; 2A Arnold J. Kemna Albergen; 2B Wielderd A. H. Kerkhof Enter. Rubriek 3A Ramlammeren geb. voor 2-3-'65: IC 4952 J. H. A. Naafs Ambt- Delden; 1D 6008 J. Assink Hengevelde. Rubriek 3C idem geb. 8-2 tot en met 13-3-'65: IA Ramses 36 M Jansen Rijs sen; 1B 5642 H. Hammink Almelo; IC 5611 M. Stegeman Nijverdal; ID Ramses 37 M. Jansen Rijssen; 2A Ramses 38 idem; 2C Reier 7 idem. Rubriek 3D idem geb. 14-3 tot en met 19-3-'65: IA 5651 H. Kamp Almelo; 1B Ramses 39 M. Jansen Rijssen; IC Ram ses 40 idem; 2B Ramses 41 idem. Rubriek 3E idem geb. na 20-3-'65: la 6074 H. J. Vinkers, Markelo; lb 6051 J. Broekkamp, .Ambt-Delden; 2a 6018 E. J. Leusman, Enter; 2b 4962 F. ten Voorde, Ambt-Delden. Rubriek 4 ooi met 2 lammeren: la 5950 J. Schottink, Diepenheim; lb 6013 J. Assink, Hengevelde. Rubriek 5 li-jarige ooi met 1 .ooilam: la 6131 B. Slaghuis, Almelo; 2a 6235 A. H Kerkhof, Enter: 2b 6242 E. J. Leusman. Enter. Rubriek 6a ooilammen geb. voor 3 maart '65: lb 5609 J. Hammer Nijver dal; lc 5073 J. G. Wolters, Wierden; le 6065 gebr. Pieffers. Rijssen; 2b 5653 H. Kamp. Almelo; 2e 6022 O. Zwol-'man Enter; 2e 6021 idem: 2d 5623 J. Gast. Aadorp. Rubriek 6b idem geb. 3/3 tot en met 7/3—'65: lb 8073 E. Webbink, Enter; ld 4990 D. J. Rotman, Markelo. Rubriek 6c idem geb. 8/3 tot en met ll/3-'65: la 4942 G. J. Grouwe, Enter; lc 4939 idem; ld 5616 N. Hammink, Al melo; lf 6010 J. Assink, Hengevelde; 2a 5640 N. Hammink, Almelo; 2b 5641 H. Hammink, Almelo. Rubriek 6d idem geb. 12/ tot en met 17/3-'652a 5655 H. Kamp, Almelo; 2b 5647 B. Slaghuis. Almelo; 2c 6068 gebr. Pieffers. Rijssen. Rubriek 6e idem geb. na 19-3-'65: la 5599 G. H. Zonneheld, Nijverdal; lb 8067 O. Zwolsman, Enter; 2a 5605 A. Fokkert, Nijverdal; 2b 5598 G. H. Zon- nebeld, Nijverdal; 2c 6073 H. J. Vinkers, Markelo. Rubriek 7a ooien van 5 jaar en ouder: la res. kamp. Thea 17 M. Jansen, Rijssen; lb Hillegonda idem; 2b Siska 12 idem; 2a 4418 J. M. A. Naafs, Ambt- Del den; 2c Henny 3 G. J. H. Zonneheld, Nijverdal. Rubriek 7b ooien van 4 jaar: la Nellie 12 M. Jansen. Rijssen; lb Thea 21 idem; ld Hillegonda 3 idem; lc 5008 J. M. A Naafs, Ambt-Delden; 2b 5280 N. Hammink. Almelo; 2c 5351 L. Huis man. Ambt-Delden. Rubriek 7c ooien van 3 jaar: la 5268 H. Kamp, Almelo; 2b 5483 J. Gast, Aa dorp; 2c Jojo 1 Pluimveebedrijf Rötge rink. Ambt-Delden. Rubriek 8a 2-jarige ooien (1 lam): la 6011 (kamp.) J- Assink, Hengevelde; lb Thea 30 M. Jansen. Rijssen; le Nellie 12 idem; lc 5977 H. Kamp. Almelo; 2a 6015 J Assink. Hengevelde: 2b Dini Rötge rink. Delden; 2c 6007 G Schulenburg Rijssen: 2d 5943 B Slaghuis. Almelo Rubriek 8b 2-jarige ooien (2 lamme ren)' Ia Thea 28 M Jansen Rijs-en: lb Thea 29 idem: ld 5778 J Gast Aa dorp; lf 6014 J. Assink. Hengevelde; lg 6012 idem; 2e 6017 idem; 2a 5949 j. Schottink, Diepenheim. De St. Paul's kathedraal van Lon den omgeven door brandende huizen (foto boven) en verwoes tingen in de Engelse hoofdstad. Een beeld na een hevig bombar dement tijdens de slag om Enge land, 25 jaar geleden. Rubriek 8c 2-jarige ooien (meer dan 2 lammeren): 2a 5941 H. Hammink, Al melo; 2b 5746 D. J. Rotman, Markelo; 2c 5731 H. Kamp, Almelo. Rubriek 9a l£-jarige ooien (gezoogd hebbend): 2a 6165 J. Broekkamp, Ambt- Delden; 2b Tosca E. Webbink, Enter. Rubriek 9b li-jarige ooden geb. voor 3-3-'64: la Hanneke 8 M. Jansen, Rijs sen; lb Hillegonda 10 idem; lc Hanneke 7 idem; le Hillegonda 8 idem; 2a 4492 M. Stegeman. Nijverdal. Rubriek 9c idem geb. 4/3 tot en met 15/3-'64: la Thea 34 M. Jansen, Rijssen; lb Thea 33 idem; le 4798 J. H. A. Naafs. Ambt-Delden. Rubriek 9d idem geb. na 15-3-'64: la Siska 21 M. Jansen, Rijssen; lc 4487 M Stegeman, Nijverdal; id 41821 T. We vers, Markelo; 2d 4488 M. Stegeman Nijverdal; 2e 4486 G. J. H. Zonneheld, Nijverdal. Rubriek 10 minstens 5 afstammelingen van 1 ram (ouder dan 1 jaar): la Ramses M. Jansen. Rijssen; lc idem; 2 Abraham idem. Rubriek 11 minstens 5 afstammelingen (lammeren) van 1 ram: lb Ramses M. Jansen, Rijssen; ld Adelbert J. Gast, Aadorp; 2a Reier 4 M. Jansen, Rijssen; 2b Adonis N. Hammink, Almelo. Rubriek 12a groep van 3 ooien van bedrijven met ten hoogste 7 ooien: la J. Assink, Hengevelde; lb H. Kamo Almelo; lc G. Schulenburg, Rijssen; ld Rötgerink. Ambt-Deiden; 2c Schottink. Diepenheim Rubriek 12b groep van 4 ooien van bedrijven met 8 of meer ooien: lb M Jansen, Rijssen. Kampioenram: Reier 4 M Jansen Rijssen; res.-kampioenram: 4540 G J. Wilmink, Rijssen; kampioenooi; 6011 J. Assink, Hengevelde; res—kampioenooi Thea 17 M. Jansen, Rijssen.

Erfgoed Rijssen-Holten

Weekblad voor Rijssen | 1965 | | pagina 7