Zielig - droevig - geestelijke dwaasheid - of uiting van een overtuigd geloof in Q0d en Jesus Christus? R00D-WITJE het lieveling^ddje van de Kerstman k CHRISTENDOM CONTRA SINT NICOLAAS? AGENDA PREDIKBEURTEN Kerstwijdingsdienst Burgerlijke stand Ingezonden Ingezonden LITURGISCHE DIENST ,Sehitterkaarten' in omslag Raadsagenda Verhuur kantoor Gem. ontvanger NOTTER Bromfietsers botsten Pagina 7 De waarde van ingezonden stukken is vaak zeer twijfelachtig en brengt naar menselijke maatstaven gemeten veelal weinig goeds voort. Maar wij weten ook. dat zwijgen zon de kan zijn, in 't bijzonder indien Gods naam in één of ander verband genoemd wordt, wat thans in de Rijssense Raad het geval geweest is naar aanleiding van bet Sint-Nicolaasfeest. „God, de almachtige Schepper van hemel en van aarde en onderhouder aller dingen" te noemen in één adem met de niet meer be staande feestelijke figuur Sint-Nicolaas raakt kant nog was. Natuurlijk is het iemands goed recht om niet mee te willen doen, ja, er zelfs tegen te zijn om mee te doen met een come- die-spel. Maar laat Gods naam er dan buiten. Even terzijde, het is wel goed om te beden ken, dat uitingen van echte humor, kunst, zang, muziek etc. gaven van God zijn, dit zijn ook kenmerkende gaven aan de mens geschon ken. Wij zouden aan de opmerking van de heer Wolterink met een schouder ophalen voorbij kunnen gaan, ware het niet dat de zaak veel ernstiger wordt indien men weet, dat uit dezelfde geesteshouding ook steeds geageerd wordt tegen recreatie, sportvelden, gemengd zwemmen, vreemdelingen, ouderdoms- en we- duwenpensioenen en het georganiseerd geza menlijk dragen van de gevolgen door ongeval en ziekte. Natuurlijk moet ieder Christen weten, dat het hoogste voor een mens niet is het in de wacht slepen van een zo'n groot mogelijk deel van de nationale of internatio nale koek. Maar dat het echte belangrijke is: „het Ge loof en God door Jezus Christus" geleid door de Heilige Geest op een wijze, dat wij, als een armoedig kind dat meende een wees te zijn tot het overweldigende inzicht te komen, dat onze Vader leeft, ja zelfs Koning is en met grote liefde reeds vanaf onze geboorte zich aan ons tracht te openbaren op een wijze, die ons uiteindelijk „Vader" doet stamelen en dan doet juichen. Maar juist als met dit weet, dan moet het resultaat zijn dat men waarnodig mee voor aan staat de maatschappelijke omstandigheden te verbeteren. Indien iemand dorst heeft, moet men hem geen droge broodkorst geven, maar eerst water. Mede daardoor schept men mo gelijkheden waar de Evangelieboodschap van „Zonde, Oordeel en Genade" haar zegenrijk werk kan doen. Het is m.i. onchristelijk en onbijbels jukken op de schouders te leggen van weduwen en we zen en ouden van dagen door hen op te wek ken weduwenpensioenen of A.O.W. niet te aan vaarden als zijnde in strijd met Gods woord onder het argument, dat men de Voorzienig heid van God in de weg staat door ons overal veilig voor te stellen door verzekeringen. Beseffen deze burgelijke en kerkelijke lei ders dan werkelijk niet, dat deze voorzienin gen niets anders is dan georganiseerde dienst verlening door middel van „jongeren zorgen voor ouden en de levenden zorgen voor de na gelaten weduwen en wezen?" Is 't Jezus Chris tus dan zelf niet die oproept te strijden tegen teehtsverdrachting en liedeloosheid. Het behoeft toch geen betoog en bewijs, dat God ons oproept tot zelf werkzaamheid en ei gen verantwoordelijkheid? Dit is toch geen orakel taal? Juist onder invloed van het Christendom is het rechtsgevoel bij kerkmensen en onker- kelijken door de eeuwen gestegen en nu de resultaten zichtbaar worden zijn het juist groe pen Christenen die beginnen te twijfelen en af te wijzen. Toen Petrus werkelijk vrij kwam uit de ker ker konden zijn broeders eerst ook niet gelo- van dat hun gebed verhoord was. Wat een ze gen kan zijn wordt als een vloek voorge houden. De vraag is gerechtvaardigd of dit wel uit Christus is. Wordt het ook tijd dat wij met elkaar weer eens Mattheus 23 in z'n geheel op ons laten inwerken? Marcus 7: 1-23 is ook zeer leerzaam. Hoe bestaat het toch dat van hen die broe ders moesten zijn, de één zo geheel anders de dingen ziet dan de ander. Zou Jezus Chris tus door de Heilige Geest de één het Woord dan anders doen verstaan dan de ander? Hoe is het toch te verklaren, dat zo vele gelovigen die in oprechtheid naar het Woord trachten te leven zo vasthoudend zijn aan de opvattin gen van vorige geslachten. Men kent toch wel het Woord van onze Heiland aan zijn leer lingen: „Nog veel heb ik U te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen, doch wanneer Hij komt, de Geest der Waarheid, zal Hij U de Weg wijzen naar de volle waarheid, want Hij zal niet uit zichzelf spreken maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij U verkondigen." Joh. 16:5-15. Ook mede hieruit is het toch wel duidelijk dat God zelf door Christus ons waarschuwt om niet te verstarren maar alle dingen dus ook andere levensvormen en andere maatschap pelijke verhoudingen, zowel nationaal als inter nationaal, biddend tot God en luisterend naar de Heilige Geest, toetsende alles aan het Woord, moeten bestuderen. Dit bedoeld voor een Christen een rijk gees telijk leven te zijn staande midden in de we reld, niet bang zijnde recreatie zoekende men sen te ontmoeten, of ban g zijn dat onze kinde ren de Wereld ontdekken, maar juist hun klaar makende om deze zogenaamde „Wereld" waarvan we zelf allemaal deel uitmaken, te- GEBOREN: Wimmetje, d.v. J. G. Eshuis en G. Wolters, Wierdensestraat 104, 7 dec; Gerharda Bertha Maria d.v. G. J. Kosterbok en H. G. Zonne held, de Kaempe 31 7 dec. Herman z.v. H. Rolleman en M. Harbers, Dannenberg 71, 8 december. Johannes z.v. J. de Rooij en L. de Redelijk heid, Graaf Ottostraat 149, 9 december. Jan Harmen z.v. G. Smit en J. H. Vosgezang, Tabaksgaarden 17 11 december. Bert Dinant z.v. G. Sanderman en J. Dan nenberg, Hutten wal 24, 9 december te Almelo. GETROUWD: Adrianus Groenendijk 31 jaar en Berendina Jannetje Seppenwoolde 21 jr Nootdorp, Delft- landstraat 77, 11 december. OVERLEDEN: Berendina Wolterink 74 jr weduwe van H. de Wilde, Noachstraat 16, 10 december, Hendrikus Sanderman 64 jaar weduwnaar gemoet te treden en te doordringen met het zout van het Evangelie. Zou de oorzaak van alle verstarring op po litiek terrein, kerksplitsingen, onbegrip voor nieuwe levensvormen enz. niet voortkomen uit het feit, dat ook zij die toch oprecht naar Gods iiiiiaifiiiiiiii'.iiiiiiiiiiiiiiiaiiiiiiiiiiiiniiiaiiaifi!iiitiiiiiiiiiiiiiu«iiaii»itiutiiaiu ■iiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiüiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiaiiiiiiiniiiii Woord en Wet trachten te leven in feite niet dagelijks durven te leven met de Heilige Geest. Durven vrij God onze Vader noemen? Zijn wij te bang om ons door deze onzichtbare, levende Geest te laten leiden? Natuurlijk zeer voorzichtig alles toetsende aan het Woord, want er bestaan ook andere duivelse geesten. Opgepast moet worden voor die groeperingen welke de degelijke Bijbelstudie van Oud- en Nieuw-Testament achterwege laten en alleen maar in 'n opgevoerde geestelijke staat gaan le ven. Maar even gevaarlijk zijn die vormen, wel ke in bepaalde tijden, onder 't licht van toen, tot dogma's en wetten voor alle tijden worden vastgelegd. Hooggeachte redactie. De verklaring van de heer Wolterink na mens de SGP fraktie, betreffende de ont vangst van St. Nicolaas door het college van b en w heeft in de plaatselijke en landelijke pers sterk de aandacht getrokken. Gaarne wilde ik hier enkele kanttekeningen plaatsen bij hetgeen als ingezonden werd ge plaatst. 1. Waarom hebben de overige leden van de SGP fractie zich niet van deze verklaring gedistantieerd? De heer W. legde niet 'n persoonlijke ver klaring af, maar hij sprak namens zijn frak tie. Het zou wel absurd zijn, indiep een fraktie zich van haar eigen verklaring zou distantiëren. 2. Men heeft het volste recht in een vrij Nederland om over zo'n verklaring perplex te staan of in de lach te schieten, maar laat men ook niemand het recht ontzeggen om voor zijn overtuiging uit te komen. Wanneer men dit standpunt dan wil bestrijden, heeft ieder ook daartoe het recht. Maar dan een eerlijke strijd met edele motieven. 3. In het licht van punt 2 verdient het op treden van de VARA-radioreporter zowel in Rijssen als in Maartensdijk veeleer een storm van protest op te roepen dan het optreden van de SGP raadsfraktie. 4. Men kan rustig aannemen, dat het stand punt van de SGP raadsfraktie het standpunt is van de SGP in Nederland. De pers heeft zich in geen enkel opzicht misdragen, indien ze dit heeft gesuggereerd. 5: „Het is zeer te betreuren dat Rijssen op deze wijze weer eens in de publiciteit komt als een gemeenschap, die er zeer bijzondere opvattingen op na houdt". Zeer te betreuren voor de heer Overweg en een ieder die er over denkt als hij. Ande ren zal deze verklaring hebben goedgedaan en zij zullen het betreuren dat de officiële ont vangst toch heeft plaats gehad. 6: Dat men zich heeft beroepen op Gods Woord is voortreffelijk anders was deze ver klaring uit de lucht gegrepen. Men behoeft het daarom met de argumentatie van de heer W. namens de SGP-fractie nog niet eens te zijn. Maar indien hij zelf niet overtuigd was geweest te handelen overeenkomstig Gods Woord, dan had hij deze verklaring niet kunnen afleggen. Overigens is dit alles nog niet zo dwaas, als ik b.v. lees wat prof. dr. T. Hoekstra schreef over de St. Nicolaasviering in zijn Paedagogische Psychologie. 7: Dat de stelling van de heer W. (men leze hier: SGP-fraktie) niet identiek is met de chr. politiek en het evangelie van Jezus Christus is wel geponeerd, maar niet geargu menteerd. Naar de mening van de heer O. zal dit wel zo zijn, maar ook zijn mening is feilbaar. 7: Over wat nu eigenlijk de wezenlijke in houd van 't Calvinisme is, willen we hier niet in discussie treden. In ieder geval is niet alles Calvinisme, wat roept: „Wij Cal vinisten". Laten we de kommentaren van Cal- vijn en zijn Institutie bestuderen, dan zullen we er zeker achter komen. 8: Dat het ambt van gemeenteraadslid hoog gehouden dient te worden en dat daarom de beste krachten door de politieke partijen inge zet dienen te worden en dat zij de belangen van de gehele bevolking hebben te dienen, zal wel niemand willen bestrijden. Maar wie is dan het goede raadslid? Alleen wie dezelfde visie deelt als de heer O? Of degene die regeert naar de mening van de helft plus een? Zou misschien ook nog een goed raadslid kunnen zijn, die (evenals de heer O) „Gods Woord als uitgangspunt willen nemen voor het bepalen van de richtlijnen in het leven", maar die bij de konkretisering daarvan tot een ander inzicht komen dan de heer O? Kan het werkelijk geen goed raadslid zijn, die meent dat hij op grond van Gods Woord een St. Ni- colaas VERERING moet afwijzen?? 9: Sympathiek is "het argument, dat we onze kinderen toch wat moeten gunnen en dat het toch wel erg is, als zij bij zo'n heerlijk gezins- feest maar moeten toekijken. Inderdaad, het is erg, als andere kinderen vol trots hun geschen ken laten zien en er zijn kinderen, die niets gekregen hebben. Wanneer we echter Rijssen maar enigszins kennen, dan weten we, dat het zo niet is. Praktisch iedereen krijgt iets voor St. Nicolaas en ik meen, dat de zaken lieden in Rijssen over de omzet in de St. Nicolaas niet te klagen hebben gehad. De boterletters en chocoladeletters zijn (bijna) in alle gezinnen bezorgd. Wat men de jeugd heeft onthouden, waar de ouders tegen St. Nicolaas- verering zijn, is de St. Nicolaasromantiek. Men heeft geen bisschop van Mvra vereerd en geen klompjes geplaatst en geen geloof bijgebracht in een St. Nicolaas die over de daken gaat en die alles weet. Deze kinderen hebben niets VAN St. Nicolaas gehad, maar bijna allemaal iets VOOR St. Nicolaas. Zo is t een echt typisch HOLLANDS giezinsfeest ge weest. Een feest waarbij geen officiële ont vangst past. DE ROOIJ Broeders en Zusters in Jezus Christus van alle kerkrichtingen laat het toch zo worden dat men zegt' Zie naar Rijssen, daar leeft een echte Christelijke Gemeente, ontdaan van alle Schijnheiligheid en door mensen opgelegde juk ken, elkaar dienen in liefde. En indien wij werkelijk Christelijke politiek willen bedrijven, laten onze Christelijke par tijen dan mannen naar voren brengen die zonder twijfel Jezus Christus belijden als hun Heer en Heiland. En laten zij, die daar ge schikt voor zijn, zich niet onttrekken aan die verantwoordelijkheid. Durf te leven met God en durf de goede din gen onder dankzegging uit Gods hand te aan vaarden; weest het licht der wereld en leef als vrijgemaakte mensen, vrijgemaakt door 't bloed van Onze Here Jezus Christus. J. Walstra Markeloseweg 34 Rijssen. 18 en 19 dec. Vogeltentoonstelling „Zanglust Café de Bakker. 21 december Kerstavond Ned. Yer- van Huis* vrouwen Parkgebouw 8 uur. 26 december Uitvoering Rijssens Mannen koor Parkgebouw. 15 januari '65 Volksuniversiteit Shell Neder land film „Van plankton tot plastic" Je- ruël 8 uur. 22 januari '65 Amateurfotografenvereniging Aldolem le cursus D. Helfrich Neutrale Kleuterschool. 22 januari '65 A. R. Kiesvereniging Neder land en Oranje. Mevr. Brink-BijLeveld, Ge zin en Pers. Heka 8 uur. 19 februari '65 Ledenvergadering PvdA spre ker oud-minister J. G. Suurhof Café Hege man. 20 februari '65 Wilhelminaconcert Parkgebouw 5 maart '65 A. R. Kiesvereniging Nederland en Oranje Wethouder Scholman, onderwerp: Gemeente-Politiek, Heka 8 uur. 5 april '65 Ledenvergadering PvdA Café Hegieman. Opgaven voor deze rubriek kunnen geschie den op het gemeentehuis, afdeling Algemene Zaken, kamer 7 (boven.) In de Gerf. kerk (Boomkamp) wordt op vrij dag 25 dec. (le Kerstdag) des middags om 3 uur een liturgische kerkdienst gehouden, met mederwerking van o.a. het meisjeskoor „Blij de Stemmen"; een gemengd koor en een ko perkwartet Vrije toegang. Ter gelegenheid van Kerstmis en de jaar wisseling worden op de postkantoren tus sen de enorme aantallen kaarten, exemplaren aangetroffen, die moeilijkheden veroorzaken. Het zijn de z.g. schitter of glitte&aarten, waarvan het opgestampte glas of het ander opgewerkte materiaal niet zelden verwondin gen veroorzaakt. Volgens PTT voorschriften zijn deze kaar ten niet voor verzending toegelaten, althans niet als losse kaart. De directeur van het postkantoor deelt me de, dat deze kaarten overeenkomstig de voor schriften niet doorgezonden zullen worden. Verzending van bedoelde kaarten is wel mo gelijk in een enveloppe. De winkeliers, die deze kaarten verkopen zouden het publiek hier op kunnen wijzen, en de lezers van dit blad worden verzocht hiervan goede nota te ne men. Dat kaarten met goede wensen niet door gezonden worden kan natuurlijk van geen enkele afzender de bedoeling zijn. Het kerstfeest staat weer voor de deur. Straks branden over al weer de kaarsen. In sommige huizen nu zelfs al, tot groot genoegen van de jeugd. Voor de kleu ters is een kerst boom met brandende kaarsjes het toppunt van gezelligheid thuis. 8 Heden (vrijdag) avond komt de gemeente raad in openbare vergadering bijeen. De agen da luidt als volgt: Vaststelling van de notulen van de ver gaderingen d.d. 9 en 30 oktover 1964 en 11 november 1964. Ingekomen stukken. Voorstel van burgemeester en wethouders aankoop van een perceelsgedeelte van G. Ligtenberg. Alsvoren tot aanwijzing van voetgangers oversteekplaatsen. Alsvoren tot het beschikbaar stellen van een krediet voor uitbreiding van de licht installatie in het kantoor van gemeente werken. Alsvoren tot verkoop van grond aan H. ter Haar en J. W. Keizer. Alsvoren betreffende overdracht van 87 woningwetwoningen aan de Christelijke Woningbouwvereniging „De goede woning" Alsvoren tot voorziening in vacatures in de vorderingscommissie woonruimte. Alsvoren tot het geven van een naam aan het plein, omsloten door Elsenerstraat, Kerkstraat en Rozengaarde. Alsvoren tot aankoop van enkele panden van F. Rückhörmann. Alsvoren tot verkoop van 14 woningwet woningen aan de bewoners. Alsvoren (met toelichting d.d. 2 december 1964) tot 2e wijziging van de „Legesver ordening 1964". Alsvoren tot ruiling van grond met de N.V. Nederlandse Spoorwegen te Utrecht. Alsvoren tot wijziging van de aardgas- tarieven. Alsvoren tot het beschikbaarstellen van een krediet voor aanschaffing van een roltrommel-vuilnisauto. Alsvoren tot beschikbaarstellen van een krediet voor aanleg van de Pelmolenweg. Alsvoren tot het beschikbaarstellen van gelden voor het ontwerpen van plannen in verband met het middendruk-gasnet. Alsvoren tot het beschikbaarstellen van een krediet voor het aanbrengen van ver lichting bij de uitmonding van de le Zand dijk op de Holterstraatweg. Alsvoren tot verhuur van een gedeelte van het pand Boomkamp 3. Rondvraag. 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 NED HERV. GEMEENTE GROTE KERK 9.30 uur Ds A. Kool 15.00 uur Ds J. Vos WESTERKERK 9.00 uur en 10.45 uur Ds W. van Tuyl 19.00 uur Ds Binnekamp van Vriezenveen ELS EN 10.00 uur Ds J. Vos GER. GEM. NOORDERKERK 9.30 uur en 19.00 uur Ds. A. Bregman 15.00 uur Leesdienst GER. GEM. IN NED. ESKERK 9.30 uur en 19.00 uur Ds. Aangeenbrug 14.30 uur Leesdienst GEREF. KERK BOOMKAMP 9.30 uur Ds. Brinkman 15.00 uur Dr. P. G. Kunst van Amsterdam OUD GER. GEM. BEVERVOORDE 9.30 uur, 14.30 uur en 19.00 uur de heer Van de Berg van Apeldoorn OUD GER. GEM IN NED. ORANJEKERK 9.30 uur en 15.00 uur Leesdienst Nu het kantoor van de gemeente ontvanger is overgeplaatst naar het pand Haarstraat 7 komt het pand Boomkamp 3 voor verhuur be schikbaar. B en w stellen de raad voor het vrije ge deelte van dit pand te verhuren aan 't accoun tantskantoor ten Bolscher en Berkhof voor 100.- per maand (inclusief gebruik van lam pen, vloerbedekking, gordijnen en kachels). Dinsdagavond had op de hoek Klokken- dijk-Wierdensestraat een botsing plaats tus sen twee bromfietsen, die nog betrekkelijk goed afliep. Toen mevrouw S. uit Rijssen komende van de Klokkendijk op de Wierdensestraat weer op haar bromfiets wilde stappen (waarop ach terop haar dochtertje was gezeten) werd zij aangereden door een 17-jarige bromfietser V. uit Rijssen die uit de richting Wierden kwam. V. kwam op de rijweg terecht, juist op het moment dat ook uit de richting Wierden, een vrachtwagen kwam van Van Gend en Loos bestuurd door de heer H. uit Almelo. Door krachtig remmen en links uitwijken, kon deze voorkomen dat V. overreden werd. Dr. Kunst uit Rijssen, die spoedig aanwezig was, verbond de slachtoffers, die slechts lichte ontvellingen en kneuzingen hadden, ter plaatse. De beide bromfietsen werden ernstig beschadigd. Traditiegetrouw zad ook dit jaar nl. op he den vrijdagavond weer de jaarlijkse kerst- wijdingsavond worden gehouden in het ge bouw „Irene" aan de Klokkendijk te Notter. De Chr. Gemengde zangvereniging „Looft den Heer" te Notter onder leiding van de heer J. Slont, en de chr. gemengde zang vereniging „Hoop op Zegen" uit Wierden, onder leiding van de heer F. Blaak zullen deze avond hun medewerking verlenen; door het zingen van een zestal nummers. Als sprekers zullen optreden ds. Vos. Ned. herv. predikant te Rijssen en ds. Borgers ge- ref. predikant te Nijverdal. De aanvang is vastgesteld op 7.30. uur. Het kerstfeest van de leerlingen van de „school met den Bijbel" te Notter zal in afwijking van andere jaren, toen dit steeds werd gehouden op de middag van de kerst- wijdingsavond, nu worden gehouden op dins dagmiddag 22 december, aanvang half twee in het gebouw „Irene". Daartoe in staat ge steld door een collecte in de buurtschappen Notter en Zuna zullen alle leerlingen weer een blijvende herinnering aan deze kerstfeest- viering ontvangen. „Een bessehapje havermout met een dotje sneeuw", zegt hij, als je vraagt wat een rood-witje is. Smul ook van zo'n heerlijke lekkernij in je Kerstva kantie. Je kunt het gemakkelijk zélf maken. Vraag moeder eventueel even te helpen als het bessesap en het water aan de kook zijn, want dan moet je er de lekkere dingetjes door gaan roeren! Kijk, dit heb je noddg voor 4 personen: 6 dl. (2 flesjes)bessesap 4 dl. water 75 gr. (9 eetl.) havermout 100 gr. (ruim 6 eetl.) suiker (voor kinderen eventueel meer nemen) 80 gr. (4 eetl.) rozijnen). Breng het bessesap en het water aan de kook. Voeg er al roerend de haver mout, de suiker en de gewassen rozijnen aan toe. Laat alles 5 minuten doorkoken. Neem dan de pan van de warmtebron en laat ze nog 5 minuten toegedekt staan. Verdeel dit gerecht over 4 schaal tjes. Naar verkiezing warm of koud serveren. Eventueel gameren met ge klopt eiwit of een toetje slagroom.

Erfgoed Rijssen-Holten

Weekblad voor Rijssen | 1964 | | pagina 7