dankbare projecten voor platenindustrie uit alle windstreken I Twee gasten van het Grand Gala ra' LITTLE STEEVIE WONDEP RAY CONNIF JACK NITSCHE mum mmmmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniii immmmmiummimiimii MARLèNE DIETRICH LESLEY GORE Gitaren INEZ ZQX Vocalisten SAMMY DAVIS Tahiti r Jeugd Nog een brokje jeugd, zij het van heel andere allure. Lesley Gore een allerliefst tienertje, evenals Stevie af komstig uit Jersey, die met haar zes tien jaren ook al opklom tot de hoog ste plaats van de hitparade. Het was „It's my party", dat haar roem bracht. Een heerlijke uiting van spon tane jeugd, dit romantische meiske met haar liedjes, die zo recht uit het hartje lijken te komen. Twee plaatjes van haar, een epetje met „It's my party", I would", „Danny" en „Cry me a river" en een singletje met .Ju dy's turn to cry" en „Just let me cry". De titels zeggen het al de pro blemen van een meiske van zestien (Mercury 126117 MCE en 129203 MJF). De merkwaardigste figuur van de platenbusiness is Little Ste vie Wonder; daar kan geen twijfel over bestaan. Hij is twaalf jaar en sinds zijn geboorte blind. Zijn plaat je Fingertips stond weken aaneen aan de top van de lijst van bestver kochte platen in Amerika en vond ook hier menige gretige koper en koopster. Wat het is, dat deze kleine Stevie zo populair maakt? Niet een soort medelijden of een verbazing over zijn jeugd. Het is zijn aangebo ren muzikaliteit; zijn beangstigende ongeremdheid in het uiten van zijn gevoelens. Little Stevie Wonder is een brokje prachtig voer voor psy chologen; voor de insiders in de lich te muziek is hij een levensgroot vraagteken. Waar haalt deze jonge snuiter het vandaan, vragen zij zich af. Dat Fingertips zou een ingestu deerd nummertje harmonicaspe len kunnen zijn, maar nu is er dan een langspeelplaat uitgekomen waar op een hele show van deze jonge knaap voorkomt. Een indrukwekken de show, hoewel lang niet alle onder delen ervan aanspraak kunnen ma ken op de betiteling „mooi". Stevie zingt, speelt piano, mondharmonica, drums en bongo's. Hij blijkt overeen bijna volwassen timbre te beschik ken, dat nu eens herinnert aan zijn grote idool Ray Charles, maar dat in andere ogenblikken sterk beïn vloed lijkt door de grote blueszangers van zijn ras. De vocale nummers zijn niet de beste, maar een beoordeling is moeilijk, omdat de wereld van de ze jongeman een heel andere is als de onze: er zijn sterke elementen in terug te vinden van de negerkerk diensten. De manier, waarop bijvoor beeld de zaal ingeschakeld wordt in de show. Zonder meer indrukwek kend zijn de ritmische nummers, met als hoogtepunt La la la la la. (Mo town MGGO 9428). ^JYluóical Er is waarschijnlijk geen bedrijf met zoveel zakelijke fantasie als de grammofoonplatenindustrie. De platenmakers zijn er altijd als de kippen bij om plotselinge mogelijk heden uit te buiten. We behoeven maar te herinneren aan het succes van de West Side Story: de muziek uit die succesvolle musical rolde in alle mogelijke uitvoeringen van de platenpersen. Er komt nu een nieuwe muslcal- produktie in ons land. Johnny Kraay- kamp zal de hoofdrol spelen in Oli ver, gebaseerd op het vermaarde ver haal Oliver Twist (niet in de moder ne betekenis van dat laatste woord) en al voor de première haakt de pla- tenwereld hierop in. Een langspeler van de Nederlandse versie is aange kondigd en die van de Engelse uit- till Mi voering is al uitgebracht Het is ««n bijzonder plezierige plaat mat da liedjes, dia in da komende weken an maanden ongetwijfeld velen bekend in de oren zullen gaan klinken. In de musical worden da meeste rollen vervuld door jongens. In het lijn vooral die kinderstemmen, die de liedjes zo prettig doen klinken, 't Is eens heel wat anders, xo'n musical. Opmerkelijk is vooral het werk van Georgia Brown met haar heerlijke Londense accent (Decce LK 4359). Een ander Amerikaans zangspel, dat nog een# uit de oude dooe te ge haald, te Annie get your gun". An nie te trouwens eigenlijk helemaal niet ln die doos gekomen, sedert da grote Irving Berlin haar avonturen in 1946 op da notenbalken schreef. Jarenlang draaide data musical op Broadway; daarna reisde xa de hele wereld rond en thans heeft Annie in Berlijn met Heide Brtlhl in de ti telrol My Fair Lady opgevolgd. .Annie get your gun" te het klassieke voorbeeld van een musical. Berlin schreef de muziek in recordtijd na vijf jaar lang rich niet aan dit genre gewaagd te hebben. Hij creëerde een aantal songs ervoor, die de hele we reld veroverden. Denk maar eens aan: „There 't no business like showbusi ness"; aan „Anything I can do"; „I got the sun in the morning". Heerlij ke muxiek, nu in een nieuw kleed met als star de onverwoestbare Doris Day, die met haar uitbundige mete- jesachtigheid welhaast de ideale An nie is. Een homage aan Irving Berlin, die 73 jaar geleden in Rusland werd geboren, die all vijfjarig knaapje naar Amerika kwam om in alle we relddelen de verpersoonlijking vsn de Amerikaanse lichte muxiek te wor den. CBS bracht de plaat op de markt onder nr. BPL 93139. Van recente datum te de film „Lawrence of Arabia", die de ge schiedenis verhaalt van de bij xijn leven reeds legendarisch geworden Engelse avonturier schrljver-phllo- soof T. E. Lawrence, die een halve eeuw geleden de woestijnen van het Midden Oosten betrad om er als een bijna onwereldlijke heerser over lan den en volkeren te leven en te vech ten. Dezer dagen ging de rolprent die een groot aantal, onderschei dingen kreeg, o,m. de Oscar voor de beste filmmuziek in Nederland in première. De geluidsband is in middels op de plaat beschikbaar (Colpix MGCX 9425). De jonge Fran- componist Maurice Jarre legde in zijn muxiek alle dreiging, alle my sterie van deze wonderlijke wereld; het Londens Filharmonisch Orkest zorgde voor een indrukwekkende uit voering. Zo is deze plaat een van de beste op het gebied van de filmmu ziek: illustratieve, beeldende muziek, die uiteraard vooral als achtergrond bedoeld is, maar die als herinnering aan de film ongetwijfeld ook een eigen bestaansrecht heeft JCen opmerkelijke film te ook „55 Days at Peking", waarvoor niemand minder dan Dimitri Tiomkin de mu ziek schreef. Twee van de meest be kende liedjes uit de film zijn „Hope- lesa" en „So little Time". Andy Wil liams, de populaire Amerikaanse bal ladezanger maakte er opnamen van in het Engels, het Frans en Duits, zodat men maar voor het kiezen heeft. Heel fijne liedjes, uitstekend gezongen, vooral ln de oorspronkelij ke Engelse versie (CBS 1186). Het zich veel in de volksmuziek verdie pende sanggroepje The Brothers Four doet er een opname bij, in hun eigen met veel zorg uitgewerkte stijl (CBS CA 381303). Ten slotte nog een voorbeeld van de zakelijke handigheid van de platen- mannen. Het enorme succes van de televisie-serie The Flintstones heeft hen niet onberoerd gelaten. De strip van William Hanna en Joseph Barbe- ra die ook verantwoordelijk zijn voor tekenfilms als die van Huckle berry Hound, en Tom and Jerry heeft niet alleen Nederland veroverd, maar ook elders in de wereld zijn Bamey Fred, Betty en Wilma legen-j darische figuren. Hun avonturen zijn nu via de platenspeler te beluisteren:, de Snorkosaurus en De Grote Bank- roof, twee afleveringen die onlangs j voor de Nederlandse televisie kwamen j staan erop. (Colpix MGCX 9426). j K. ELKAj PLATEN Ons jaarlijkse Grand Gala du Dis- que bt ~_3t ook ditmaal weer vele be kende sterren naar ons land. Da grootste van hen Mariene Die trich, die in het Scheveningse Kur- haus haar televisiedebuut y— make;; Mariene is met haar 61 jaren ze werd op 27 september 1902 in Berlijn geboren nog altijd een bijzonder mooie vrouw, die in haar optreden nog met evenveel verve de rol van da fatale vrouw speelt als indertijd in haar Duitse films, voordat ze in 1933 naar Amerika emigreerde. En on danks het feit, dat ze zich al lang grootmoeder mag noemen, kan men zeggen, dat ze nog altijd „von Kopf bis Fuss auf Liebe eingestellt" is. Wie niet afhankelijk wil zijn van het Grand Gala, maar haar naar eigen believen de bekende liederen wil la ten zingen, kunnen we aanbevelen de schitterende langspeler „Marlens Dietrich at the cafe de Paris" (CBS BPL 62316). Het is een plaat, die van de eerste tot de laatste groef die merkwaardige sensuele sfeer van de vamp ademt, als zij na een gees tige introductie van Noel Coward oude successen zingt zoals ,La vie en rose", „Lola", „Look me over close ly", „Frag nicht warum ich gehe" en .natuurlijk „Lili Mariene". Met haar „Sag mir wo die Blumen sind" heeft Mariene Dietrich ook de tieners van nu aangesproken. Vreemd. .Want die andere gast op het Grand Gala, die speciaal voor de jeugd komt, zal de ouderen maat» weinig t« zeggen hebben. Daarvoor is De grammofoonplaat biedt de mu ziekliefhebber de gelegenheid om lan ge reizen te maken. In een avond trekt hij door alle werelddelen. Met muziek; instrumentaal of vocaal, met tophits of gewoon plezierige wijsjes zonder pretenties. Muziek om naar te luisteren, of muziek om op te dansen. Wat dat betreft heeft Telefunken een uitstekend initiatief genomen. Mal richtig tanzen brengt muziek in strikt danstempo. Ideaal voor een partijtje; met perfekte arangementen. Het op merkelijke van deze serie is, dat ze niet de vlakke om naar te luiste ren eentonige orkestratie biedt maar muziek met interessante versie ringen, waarbij uiteraard vooral de ritmisch sterke instrumenten. (Tele funken BLE 14253P) Instrumentaal en vocaal dat wil zeggen woordenloos neuriën is het werk van meesterarrangeur-orkestlei- der Ray Conniff die al een reeks pla ten maakte. De nieuwste is The Hap py Beat met een dozijn bekende lied jes in vlotte jasjes. Fijn, spontaan mu siceren met veel raffinement (CBi BPL 62132). Iets heel anders, maar daarom niet minder aangenaam om naar te horer; is Sang und Klang vom Egeland (Te lefunken BLE 14242P). De Egelandei Musikanten spelen Polka's en walser en Ernst Mosch en Franz Bummer' zingen erbij. Vrolijk soms, wat sen timenteel een enkel keertje, maar al tijd met het motto van een van de liedjes „zijn de zorgen ook groot van daag maken we muziek". Zulke lied jes worden nooit tophits, maar ze zouden het verdienen. Wat kunner die kerels blazen daar Blazen doen ze niet in Zwedei: Daar zijn tegenwoordig de gitaaren sembletjes favoriet. In elk Folkets park zie je ze 's avonds onder de lam pionnetjes zitten: jongelui met elefc trische gitaren en een drum. De gro te mannen zijn thans de Spotnick gasten op ons Grand Gala jon gelui in ruimtepakken, die voortreffc lijk musiceren en die zelf hun instru mentarium bouwen, zodat hun con bo een geheel eigen klankkleur pre duceert. Enkele moderne plaatjes va hen op CNR: FX 10 en S 317; aanb< volen. In ons land komen ook steec meer van deze groepjes. Over d Rock a teens met hun Woo hoo kur nen we (nog) niet zoveel enthousias me opbrengen, maar Willy and hi giants verdienen met hun Teran Boelan alle aandacht en waardering (Artone DR 25177). Een heel eigen, geluid produceert Dean Hightower.l wiens technische vaardigheid hem on getwijfeld aan de spits van de gitaris ten zal brengen (Hawaiian Hop op Paramount 22 156). Hetzelfde geldt voor de wat verongelijkt kijkende Jack Nitzsche, die de arrangementen maakte voor vele beroemde orkesten en solisten «n die n«t debuten t me» een instrumentale plaat, waarop al weer de gitaar een belangrijke plaats inneemt. Een opmerkelijk «tuk mu ziek dat Lonely Surfer (Reprte# RR 27041). Nederland: Eddy Chrtetiani sinds zijn come back meer gitartet dan lan ger verraet met Wild Gssaa, waarin hij xich met buitenlandse collega's kan meten (Artone DR 35191). Ech ter Nederlands xijn de Tip Toppers met een Tip Top Parade, aoelx die in kleine kroegje» an op bruiloften ge speeld plegen te worden door aeeor- deonteten met „ritmische begelei ding". We xijn er niet van onder de indruk gekomen (Artone IPDR 6729). Datzelfde geldt voor de draai orgelverai» van liedje» uit My fair la dy (Artone DR 35151). Liever wat ander» op het pierement. En dan de vocalisten. Voorop onze )ersoonlijke favoriet Sammy Davis met het beste plaatje van de maand: Sammy Davis meets the stars. (Re prise EPRR 5612). Een serie enorm goede imitaties ren bekende sterren die xich wel heel klem moetan voelen, vergeleken bij dexe heel bij zondere artieet Een andere favoriet: Nana Mouskouri, die met haai nieuwste plaatje Rote Korallen en Mandelbluten und Jasmin (ook in het Nederlands) toeh wel een tikkel- je teveel op oude successen voort borduurt, waarmee we overigens niets willen zeggen over de uitvoering van deze onschuldige liedjes (fonts na 278503 YF). Een juffrouw van de moderne atijl is de opvallende verschijning van nax Foxx, een schoonheidskoningin die ging xingen. De Amerikanen spre ken in xo'n geval van shouting", wat een goed woord te. Da danslueti- ge tiener» vinden het wel mooi (Funckler SU 42750). Veel meer klas se heeft wat Johnny Mathia brengt: Every step of the way en no man can stand alone, twee prachtig» ba lade. mbliem gezongen met uitstekend» be geleiding. (CBS I30T). Klasse, dat voord mag men ook gebruiken voer -vatyna Ranieri, een Italiaanse, die aanvankelijk bij de opera had ge wild, maar later voor het populaire genre koos en in Amerika veel furore maakte. Ze zingt twee liederen uit de film Flying Clipper: Wherever you may go en Have Faith. Amusements- nuziek van de allerbeste soort (Dac ca 19393). Hulde voor Brian Hyland, da jongeman, die da Paul Anfca tra- idities voortzet, die misechien een nog jwst lew baten stam heeft an in wtena ■S&bntAs.-''*' Somewhere in the night de begelei ding van accordeon en gitaar aange naam verrast (Paramount 22154). Chuck Berry is weer een van die ver tegenwoordigers van het Ritme en Blues genre, dat nog steeds opgang maakt: nogal wild maar toch muzi kaal te xijn Memphis, vijfde op de VS-hltparéda (Funckler AR 45088). Weer wat uit Nederland, d.w.x. eigenlijk uit Suriname, want Wilfred de Faria is eigenlijk maar gast hier. Ongecompliceerd, zowel qua tekst als muatek te Lena Lena, vrolijk mat kat flegeoletje, zoals we dat ook van de Woiski's kennen. (Artone DR 25180). Wat voor Chuck Berry gold geldt in nog sterkere mate voor de nieuwe Fats Domino. Hij zingt een nummer, gecomponeerd door zijn zoon: When I'm walking, een prettig stuk ritme met stijl gezongen. In de Amerikaan se topperslijst ontbreekt nooit de country and western song: Frank Taylor schiet met twee echte C W nummers Send hes- back to me en Snow white cloud midden in de roos 'Parkway CP 26380). Heel fijne mu ziek, opgenomen in Argentinië door Los Panchos: Adios Muchachos, El Choclo, Loca en A Media Luz, vier bekende stukken met een folkloris tisch tintje en dus echter dan we ze meestal voorgeschoteld krijgen (CBS EPCG 285578). Twee jonge zangers: Eddie Hodges is nu niet meer zo heel piepjong en met zijn Would you come back moet hij concurreren tegen een heleboel teenage-zangers. Geen uitschieter dit plaatje (CBS CA 281175). Meer lof voor Dion, die het country and western pad ook al heeft weten te vinden: Be careful is met de bekende „praatpassages" een goede plaat (CBS CA 281214). Opmerkelijk is het optreden van Anita Lindblom met haar charmante Cigarettes: ver leidelijk is het kenmerk (Philips 271220 TF). Friesland mag in deze windstreken niet ontbreken. Het be kende duo Henk v. d. Heide en Anne ke Pater zingt opgewekt over de boot Staveren-Enkhuizen, een vrolijk walsliedje (Artone DR 25187). Ten slotte een land, dat wel erg ontrasteert met de winderige Friese vlakten: Tahiti. We kennen allemaal le Tamouré. Daar is nu de Mafatoe dj gekomen in een Nederlandse ver sie van de Mafatoes. Erg veel indruk naakte het gezelschap nog niet op ons (Artone DR 25193). Indruk maakt wel Tamouree, een epetje met vier stukken met Madeleine Moua en het ballet Heiva, oorspronkelijke mu ziek van warme landen (Philips 432911BE). En dan de Kilima Hawai ian», die htm dertigjarig jubileum vieren. On the beach of Waikiki, hun herkenningsmelodie klinkt net zo fris als dertig jaar geleden (Artone DR 25192). Nederlands aangeklede Ha- walianmuziek. Net als Hawaiianer Tango, in het Duits gezongen door de Vlaming met de Italiaanse naam Ri co Marino. Met koor, accordeon, ha- waiiangitaar. alles puur voor de markt van onze ooster buren. Niet onverdienstelijk overigens (Funckler RX.21419). K, EEKA flnffs JOEY DEE het generatieverschil te groot. En toch is ook Joey Dee een groot ar tiest. Maar hij is een tijdsbeeld; een uiting van de geldingsdrift van de moderne jeugd; een ongelooflijk brok vitaliteit en levenslust, dat zich uit in wilde dansen, de twist. Joey Dee werd 23 jaar geleden geboren als Jo seph di Nicola. Hij begon al piepjong muziek te maken en toen hij daarmee succes bleek te hebben, zette hij z'n studieboeken op de plank en werd beroepsmusicus. In een klein clubje in Manhattan, de Peppermint Loun ge, begon voor hem de victorie. Hij lanceerde er de twist, die een rage werd over de hele wereld. Sindsdien is Joey een man, die telkens op de hitparadelijsten terugkeert en die tournees maakt naar vele landen. Zijn Starlighters, die hem bij z'n de buut ondersteunden heeft hij uitge breid met een nogal op de voorgrond tredend orgeltje, dat men ook hoort op de jongste langspeelplaat: Por trait of Joey Dee (Roulette DLP 2000). Speciaal voor de jonge genera tie, met een aantal twist-nummers, maar met ook oude bekenden, als C'est si bon. En dan bewijst die Joey, dat jalj echt kan zingen ook. Trouwens, je moet toch wel wat in je mars hebben, als je het zover wil schoppen. En dat heeft deze vriende lijke, knappe, jongeman beslist. On danks het feit, dat het rond hem wel eens wat te rumoerig is als hij aan het werk gaat

Erfgoed Rijssen-Holten

Weekblad voor Rijssen | 1963 | | pagina 7