Film studie dagen j in Kriterion I Schilderij van Caro van Eyck Callas en Tebaldi De Wiener Sangerknaben Muziek van deze tijd Geen middelen Musici spelen Vivaldi Beroemde violisten Beroemde pianisten wr*p Van boven naar beneden: Henryk Szeryng, Jascha HeifetzDavid Oistrach hier het geheel nog ten goede. Een be langrijke plaat Waar vele opera-minnaars jarenlang op hebben gehoopt is min of meer geschiedt. Maria Callas en Renata Tebaldi samen op een plaat. Wel niet in hetzelfde werk, maar dat zal wel altijd een wensdroom blijven. Het Franse merk Véga kreeg echter onlangs de beschikking over het Italiaanse Cetra-repertoire en bracht een plaat Uit. (Véga Polaris L 80016) met aan de ene kant Maria Callas in fragmenten uit „La Gioconda" van Ponchielli en op de keerzijde Renata Tebaldi in delen uit „Andrea Chenier" van Giordano. De oor spronkelijke opnamen werden een aantal jaren geleden gemaakt, toen beide zange ressen dus op het toppunt van hun vocale kunnen waren en bieden tevens de ge legenheid het grote verschil te beluisteren tussen Callas' indringende dramatische weergave van een partij en Tebaldi's uit gesproken lyrische benadering ervan. De herpersing heeft de opname-kwaliteit aanzienlijk verbeterd. Een uitgesproken lieve plaat is de Phi lips GL 03105, waarop de Wiener Sanger knaben een aantal walsen en polka's van Johann Strauss zingen. Wie gevoelig is voor dit soort borstplaat-romantiek, kan volop zijn hart ophalen, want de vocale prestaties van de kleine zangertjes zijn uitstekend en men kan de teksten mee lezen, omdat ze in extenso achterop de hoes staan. De leiding van het koor heeft Ferdinand Grossmann. Tot besluit twee opnamen met werken van vooraanstaande Engelse componisten. Op Decca LXT 6006 (stereo SXL 6006) wordt eer bewezen aan Gustav Holst, die men het best zal kennen als schrijver van het grote orkestwerk „The Planets". Hier wordt het indrukwekkende koorwerk The Hymn of Jesus" (1917) uitgevoerd door het koor en orkest van de B.B.C. o.l.v. Sir Adrian Boult Men leert er Holst uit kennen als een geïnspireerd en vakbe kwaam musicus en ook de aan de keer zijde opgenomen werken getuigen daar van. Het zijn de balletmuziek uit zijn ko mische opera „The Perfect Fooi" en het symfonisch gedicht „Egdon Heath" door de componist zelf als zijn beste werk be schouwd. Ook hier houdt Sir Adrian Boult, nu met het London Philharmonic Orches tra, er een warm pleidooi voor en vooral Egdon Heath" is indrukwekkend. De uit gave van deze plaat bewijst bovendien, dat men de componist Holst langzamer hand op zijn juiste waarde begint te schat ten. Bij de plaat wordt de tekst van „The Hymn of Jesus" meegeleverd. De andere opname is er een met de „Nocturne" op. 60 van Benjamin Britten, geschreven in 1958. Acht prachtige gedich ten van de grootsten uit Engelands histo rie werden door de componist van een muzikale omlijsting voorzien, welke be staat uit zeven obligaat-instrumenten en strijkorkest. De gedichten worden voor gedragen door de tenor Peter Pears, die dat met inzet van zijn gehele kunstenaars schap doet en voor een prachtige weer gave zorgt. De leiding van het London Symphony Orchestra is op deze Decca BR 3079 (stereo SWL 8025) in handen van de componist en de opname is in tech nisch opzicht uitstekend. Teksten achterop de hoes. KLAAS A. POSTHUMA Het door de Amsterdamse kunstschilder Jean Paul Vroom geschilderde portret van de actrice Caro van Eyck, draagster van de Theo Mann-Bouwmeesterring is aan het bestuur van de stadsschouwburg te Tilburg overgedragen en in de foyer geplaatst ter verfraaiing van het interi eur van de schouwburg. Prominente Engelsen brengen era van Berlioz De nu 32-jarige Duitse pianist Werner Haas kreeg in 1961 van de Académie du Disque Francais een Grand Prix voor een tweetal opnamen met pianowerken van Debussy. Sindsdien heeft hij meerdere opnamen met werken van deze componist gemaakt met de bedoeling op vijf platen 's meesters piano-oeuvre compleet op de plaat vast te leggen. Daarvan is nu de Fontana CL 698514 verschenen met het eerste boek van de Préludes en de Suite Pour le Piano. Werner Haas is in alle opzichten een waardigvoortzetter van de grote traditie, die door Walter Gieseking werd ingesteld en zijn uitvoeringen doen zelfs sterk aan die van de grote meester denken. Van harte aanbevolen. Heel mooi is ook de uitvoering, die de Poolse pianist Adam Harasiewicz op Fon tana CL 680869 (stereo CY 875082) geeft van de 24 Préludes opus 28 van Chopin. Van de jongere pianisten-generatie is Ha rasiewicz zonder twijfel een der meest begaafde en zijn gevoelige en in technisch opzicht sublieme vertolkingen werden door de technici fraai geregistreerd. In de Modern Music Series van Philips verscheen een opname, waarop een aantal vocale werken van Luigi Dallapiccola (geb. 1904) werd samengevoegd. De uit stekende solisten zijn de sopraan Elisa beth Söderström en de bariton Frederick Fuller en zij geven Dallapiccola's gematigd modern idioom zeer muzikaal weer. Dal lapiccola is de belangrijkste van de he dendaagse Italiaanse componisten en deze opname geeft een uitstekend overzicht van zijn produktie, daar werken werden opge nomen die uit verschillende perloden van zijn werkzaamheid stammen. Zoals alle opnamen in deze belangrijke serie werd ook de onderhavige (Philips AL 01526) in oen uitstekend verzorgd album met vol- 'edige teksten uitgebracht. Antal Dorati is de dirigent op Mercury MGL 120501 (stereo MGY 130501) met suites uit de twee opera's van Alban Berg: Lulu en Wezzeck, waarin als sopraan-soliste optreedt de befaamde Helga Pilarczyk, die ilgemeen wordt beschouwd als de groot- de vertolkster van Berg's vrouwenrollen. Ook Antal Dorati koos met overleg de meest representatieve delen uit. deze wer ken die een goede indruk geven van de tota'Ufper en de vaker gesignaleerde droge opnameklank van Mercury komt Reddingsactie voor Spanjes kunstbezit Werner Haas: Debussy in grote traditie Het exquisè Engelse platenlabel L'Oiseau-Lyre zorgde deze maand voor een platen- première, die voor de liefhebbers van het Franse repertoire zeker interessant zal zjjn. Het is een opname van Beïlicz' laatste opera „Béatrice et Benedict", welk werk hp baseerde op Shakespeare's toneelstuk „Much ado about nothing" en dat in 1862 te Baden-Baden in première ging. De uitvoering geschiedt door een aantal prominente Engelse zangers, waarvan vooral de sopraan April Cantelo en de alt Helen Watts zich onderscheiden. De grootste lof komt echter toe aan de dirigent Colin Davis, die het werk in grootse stijl leidt en zijn London Symphony Orchestra prachtig laat spelen. MADRID. De regering te Madrid heeft besloten met energie te werk te gaan om de over het gehele land verspreide onvoorstelbaar rij ke en voor het grootste deel nog niet gecatalogiseerde kunstschatten te or denen en voor verval te behoeden. Binnen enkele maanden zal in de Spaan se hoofdstad een centraal staatsinstituut voor de restauratie en het onder houd van de Spaanse kunstschatten worden opgericht, dat volgens de mo dernste methoden zal moeten werken. Het zal later ook de taak van dit in- •tituut zijn, eindelijk te komen tot het samenstellen van een catalogus van de werken vaH internationale betekenis, die thans Spaans bezit zijn. Het ontbreken van een dergelijke nationale catalogus is in de loop van het laatste jaar bij de strijd om de „Stuttgarter Rembrandt" opnieuw pijnlijk merkbaar geworden. staat het met het kunstbezit in handen van kleinere steden en in het bijzonder van de oude Spaanse adel. Verschillende processen en schandalen in de laatste jaren hebben aangetoond dat juist de Spaanse hoge aristocratie waardevolle, voor de cultuur en de his torie van het land belangrijke schilderij en naar het buitenland bracht en in de eigen paleizen en kastelen slechts ko pieën bewaarde. Daar tot nu toe geen duidelijke uitvoerbeperkingen bestonden en geen betrouwbare catalogisering van bet kunstbezit voorhanden was, konden dergelijke transacties maar al te gemak kelijk plaats vinden. Spanjes nieuwe hoge commissaris voor de kunst, professor Nieto Garcia, die de groots opgezette actie voor de redding van de kunst startte, staat dus voor een geweldige taak. De kunstken ners en kunstlievende Spanjaarden wen sen hem daarbij alle sterkte toe. want ze weten, dat hij veel tegenstand te over winnen zal hebben. Het werk dat dit nieuwe instituut te wachten staat is zonder meer gigantisch want kunstexperts die in de loop van het afgelopen jaar een onderzoek hebben in gesteld zijn tot de verbijsterende conclu sie gekomen, dat minstens 60 tot 65 pet. der Spaanse kunstschatten dringend aan restauratie toe zijn of reeds in 'n toestand van volledig verval verkeren. Afgezien van 't Prado-museum te Ma drid en een aantal andere grote musea, vooral in Catalonië, die steeds een voor beeldige belangstelling hebben getoond voor hun kunstwerken en historische ge bouwen, zijn de meeste waardevolle schilderijen, fresco's, beeldhouwwerken en bouwwerken in de laatste eeuw op «en onvoorstelbare manier verwaarloosd. Talloze Goya's en Greco's, Zurbarans en werken van andere grote schilders van Spanje en Europa vervallen in dorpsker ken en kleine kloosters, die niet de mid delen bezitten om ze te verzorgen en ze in de winter niet tegen vorst en koude, vaak zelfs niet eens tegen regen en vocht kun nen beschermen. En niet veel anders THE BROTHERS FOUR Men zou als bezwaar tegen de uitvoering' kunnen aanvoeren, dat de zangers geen uitgesproken Franse traditie bezitten, doch daar staat, tegenover, dat het initiatief van L'Oiseau Lyre alle hulde verdient en het geheel, vooral zangtechnisch, op hoog niveau staat. Gpnametechnisch is deze uitgave (OL 256/7; stereo SOL 256 7) voor beeldig en in het fraai uitgevoerde klap- album vindt men de volledige tekst van alle gezongen delen. Het befaamde Italiaanse kamerorkest I Musici voegde deze niaand aan zijn reeds zeer uitgebreide Vivaldi-repertoire een drietal opnamen toe, waarop zij de twaalf concerten opus 3 spelen, die be kend zijn als „L'Estro Armcnico", wat men kan vertalen als „harmonische inspi ratie". Inspiratie hebben zij er zeker in opgedaan, want de uitvoeringen zijn zon der meer volmaakt en de noname-ziide is, als altijd bij I Musici, van even grote klasse. De opnamen zijn verdeeld a.v.: Concerten 1 t.m. 4 op AL 02277 (stereo AY 835162), 5 t/m 8 op AL 02278 (stereo AY 835183) en 9 t/m 12 op AL 02279 (stereo AY 835164). Op de hoezen prachtige repro ducties van schilderijen uit Vivaldi's tijd. Drie van de grootste violisten van deze tijd maakten opnamen, die nu ook in ons land verschenen. Op Decca LXT 6035 (stereo SXL 6035) speelt David Oistrach het uit 1939 stammende vioolconcert van Paul Hindemith, waarbij de componist zelf het orkest leidt. De keerzijde wordt ingenomen door de stemmingsvolle Schot se Fantasie van Max Bruch met als diri gent van het London Symphony Orchestra de befaamde Jascha Horenstein, die we een tijd lang op de plaat hebben gemist. De uitvoeringen zijn, vooral wat Hinde- mith's concert betreft, weinig minder dan definitief en de opname is al even vlek keloos. Van harte aanbevolen. Al even fraai is de uitvoering van Bruch's le Vioolconcert op RCA LM 2652 (stereo LSC 2652) door Jascha Heifetz en het New Symphony Orchestra, London, o.l.v. Sir Malcolm Sargent. Als aanvulling werd gekozen Mozart's 4e Vioolconcert, dat eveneens een verzorgde en geïnspi reerde uitvoering ten deel valt. Ook de uitvoering van het Vioolconcert van Brahms op een nieuwe Mercurv-opname (MGL 120528; stereo MGY 130528) kan slechts in termen van enthousiasme wor den omschreven. Solist is Henryk Szeryng. de uit Polen stammende violist, die sinds jaar en dag tot de prominenten van het concertpodium behoort. Een sluitende en sfeervolle begeleiding wordt verzorgd door het London Symphony Orchestra o.l.v. Antal Dorati. De opname is wat aan de droge kant, zoals meestal bij Mercury, maar Szeryng's glanzende vioolklank is goed in de groef gevat. Een opname, die ruimschoots belang stelling verdient is de CBS BRG 72087 (ste reo SBRG 72087), waarop Zino Frances- catti (viool) en Pierre Foumier (cello) de solisten zijn in het Dubbelconcert in a. op. 102 van Johannes Brahms. De uitvoering staat o.l.v. Bruno Walter en wordt om lijst door het Columbia Symphony Or chestra, dat op de keerzijde een eveneens opmerkelijke uitvoering geeft van Brahms' prachtige Variaties op een thema van Haydn, op. 56a. Vooral het Dubbelconcert, is naar mijn gevoelen een werk, dat een goed inzicht biedt in de wereld van de componist en de uitvoerenden geven er een indrukwekkende lezing van. Uitste kende opnamekwaliteit, alsmede een fraaie tekening van wijlen Bruno Walter op de hoes. AMSTERDAM In de studentenbios coop Kriterion te Amsterdam zullen van 13 tot en met 20 september de „Interna tionale film studie dagen" worden gehou den. Aan enige honderden universiteiten en filmscholen zijn uitnodigingen gezon den om films en afgevaardigden te stu ren. Bij de voorbereidingen voor deze ma nifestatie zijn behalve de Algemene Stu denten Vereniging (ASVA), en de ctich- ting Cinestud ook het Nederlands Film- Instituut, De Nederlandse Studenten Raad en het Internationale Bureau voor Cultu rele Studentenactiviteiten betrokken. Alle voorstellingen zullen openbaar zijn. Aangezien de internationale film- week Arnhem deze zomer niet doorgaat zijn de organisatoren van,mening dat de denten Vereniging (ASVA), en de stich- tegenover te stellen. Steekproeven heb ben volgens hen reeds aangetoond dat stu denten de afgelopen drie jaar zo produk- tief zijn geweest dat er een overvloed aan films beschikbaar is gekomen. Voor drie jaar geleden gehouden „Cinestud 1960" werden door twaalf landen 81 films inge zonden, waarvan de helft uit Oost-Euro pa afkomstig was. De „Internationale film studie dagen" zullen ook een „Seminar" omvatten. Dit seminar wordt gehouden als uitvloeisel van een besluit van de internationale stu denten conferentie, en organisatie waar bij 80 nationale studenten unies zijn aan gesloten. Een dergelijke gebeurtenis werd voo-r het eerst in 1961 in Aken opgezet om filmende studenten in de gelegenheid te stellen op internationaal niveau met el kaar van gedachten te wisselen. Drie be roemde buitenlandse regisseurs behoren tot degenen die zijn aangezocht om de studenten van hun ervaringen kenni3 te laten nemen. Maria Callas en Renata Tebaldi op één plaat!

Erfgoed Rijssen-Holten

Weekblad voor Rijssen | 1963 | | pagina 3