KAPOKmAIRASSEH
IAP0I1EDDE1
V. D. Willige
Als steeds uoorfleelis.
Heden Zaterdagmiddag 4 uur
OPENING
BROOD-
BANKETBAKKERIJ
T. J. DE GOEIJEN
Plll BEDSEEREA
V. D. Willige
■■■UI
P A K P
A P I E R
Drukkerij TEN CATE
van onze
en
TOONBANKROLLEN
ROLLEN
en VELLEN
UIT VOORRAAD LEVERBAAR.
VOOR
NAAR
WIERDENSCHESTRAAT 57
Ook voor
NAAR
Maandagavond sprak Ds. Horreüs
de Haas voor een goed bezochte
vergadering in het café Gijsbers
over „Nationaal Socialisme of Soci
aal Democratie".
Om kwart over acht heet de
voorzitter de heer Piuimers, de
aanwezigen welkom.
Ds. de Haas, zijn rede aanvan
gende, zegt, niet den geheelen
chaos van deze wereld te zullen
bespreken, doch zich tot zijn
onderwerp te zullen bepalen. Er
zal gelegenheid tot debat zijn.
De Nederlandsche Nat. Soc.
zeggen niet aansprakelijk te zijn
voor wat in 't buitenland gebeurt.
Toch houdt hun richting verband
met de Duitsche en Italiaansche.
Maar er is meer, aldus spr., dan
't eigen land, men moet niet op
zichzelf staan, niet alleen aan eigen
ik denken. Spr. erkent, dat men
het Duitsche Volk onrecht heeft
aangedaan bij het Verdrag van
Versailles, doch we moeten niet
vergeten: de schuld en verant
woordelijkheid der Duitschers aan
den oorlog van 1914—'18 was groot.
Toen de Duitschers in 1918 oorlogs
moe waren, luisterden ze naar
Wilsoner zou heerschen een vrede
zonder wraak, doch er kwam de
wraak-vrede van Clemenceau. Het
verzet der Duitschers daartegen
mag streven naar zijn recht, doch
hij moet dit niet zoeken, ten koste
van anderen en blijven staan bij
de natie alleen. Hooger dan deze
is de volksgemeenschap.
Het „internationale" beteekent
echter ook weer niet „anti-nationaal".
Hoort ment Hitler's radio redes,
dan noemt men hem een vredes
engel, doch spr. denkt dan aan zijn
beruchte boek: „Mein Kampf'.
Enkele passages worden hieruit
aangehaald, waaruit blijkt, dat
Hitier den oorlog verheerlijkt; dat
hij volksverraders noemt wie tijdens
den oorlog 1914—'18 van verzoening
spraken, enz. Dit is geen boek,
dat in een onbewaakt oogenblik
geschreven is. 't Bereidt een
nieuwen wereld-oorlog voor. 't Nat.
Soc. is meer dan oorlogsgevaar,
't is een oorlogsstreven. En ditzelfde
geldt voor het Nederlandsche Nat.
Soc., alleen in bescheidener mate.
Uit een brochure van Mussert blijkt
dit door de zinsnede, ophouden
met dames en heeren naar Genève
te sturen, vertrouwen op eigen
leger en vloot.
Spreker waarschuwt voor het
gevaarlijke en noodlottige van het
Nationaal Socialisme.
Hoe staat men tegenover Marx,
vervolgt spr.
Spr. is geen Marxist in dien zin,
dat hij alles onderschrijft, wat
Marx heeft gezegd. Doch hij eert
Marx als groot leider en onbaat
zuchtig strijder. De Duitscher
zegt: Marx was Jood. En alle
kwaad schrijft de Duitscher toe
aan de Joden, zij zijn parasieten.
Zij willen alle nationaal gevoel
verbannen, de wereld der volken
Hopende door steeds het beste te leveren wat het
vak biedt, en door VLUGGE en NETTE bediening
ieders vertrouwen waardig te worden.
Beleefd aanbevelend,
stort dan ineen, de leiding komt
aan de Joden. Dat is Duitsche
gedachte.
Volgens den grooten liberalen
staatsman Pierson hebben we aan
de Romeinen te danken wetgeving
en staatsordeaan de Grieken
kunst en wetenschap en aan Juda
(de Joden) de tien geboden, den
grondslag voor het leven, voorwet
en gerechtigheid.
Spr. is overtuigd van de schep
pende kracht van 't Joodsche ras.
De Nederlandsche nat. soc. zegger|
geen Todenvervolging te wiien
doch spr. zegt aar. de Joden hierc
weest op Uw hoede. Wat Musseri
schrijft over de JodenKokuiic in
de Wieringermeerpolder, zegt ge
noeg. Hij spuwt op hen. Het woord
„laster" gebruikt spr. niet gaarne,
doch Hitier belastert den Jood.
Evenzoo is 't ook laster, wanneer
men de S.D.A.P. en 't N.V.V.
voorstelt als een troep van para
sieten en bonzen. Het is een zeer
trieste geschiedenis, zooals in „Volk
en Vaderland" steeds weer wordt
geschreven en het z.g.n. bonzen-
stelsel wordt gedisqualifïceerd.
moeten ons op hooger basis trachten
te plaatsen, zooals vroeger Marx
dat heeft gedaan.
Als derde punt behandelt spr.:
dictatuur of democratie? De Nat.
Soc. zeggen, het parlement moet
weg, men praat, men kletst en
liegt. De gekozene doet, of hij alles
weet en kent, wil graag blijven
met schoone beloften komt hij
bij zijn kiezers. Bezemt ze weg,
zeggen de Nat. Soc. neemt men-
schen, die weten en kunnen. Zoo'n
beeld is niets dan bittertafelgeklets,
aldus ds. de Haas.
De parlementaire staatsvorm,
de volksvertegenwoordiging is een
groote historische overwinning,
waarachter bloed en strijd ligt
verborgen. Stap voor stap is het
recht voor 't volk, zijn vertegen
woordigers te kiezen, bevochten.
Hier noemt spreker de liberale
staatsman Thorbecke, later Troel
stra. Democratie beteekent: een
levend volk, geen gedresseerde
poedels of apen; burgers die hun
verantwoordelijkheid kennen. Het
Nat Soc. wil de corporatieve staat,
^liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiHiiniiiiuiiuiiiiiiiiiiiuiiiiiiF
geen parlement,geen kiezers, slechts
menschen die advies kunnen uit
brengen in een bepaalde groep.
Het staatsburgerrecht gaat hierbij
verloren.
Deze gedachte moeten we afwij
zen. Ook is de dictatuur aan niets
en niemand verantwoording schul
dig. Vreemd doet 't evenwel aan,
dat 't Nat. Soc. meent, dat een
persoon, vaak vooraf onbekend,
hier alles kan weten en kunnen
„oplegt" zegt Mussert in Zwolle
en honderd gekozenen tot niets
in staat zijn?
De vrije meening, aldus spr.,
moet blijven; dictatuur slaat over,
onverbiddelijk in geweldenarij, in
concentratiekampen. Hij denkt
daarbij aan velen zijner ambtge-
nooten in Duitschland.
Tenslotte verdedigt spr. de
gedachte der vrije waarheid, de
religieuse eerbied, het groot ver
band der geheele menschheid en
het streven naar verbroedering
van alle volken, zooals dat in de
Sociaal-Democratie is belichaamd.
Enkele aanwezigen stelden vra
gen, die door den spreker naar
genoegen der vergadering beant
woord werden.
Met een woord van dank aan
spreker en publiek sloot de voor
zitter de bijeenkomst.
—o
SPORT.
R.V. 1 speelt Zondagmiddag op
eigen terrein den laatsten competitie
wedstrijd van het seizoen en deze
wedstrijd is, minder voor onzeTplaats-
genooten, dan wel voor de bezoekende
vereeniging Phenix van het grootste
belang. Immers het is tusschen Phenix
en Almelo een nek-aan-nek race naar
de eerste plaats en de Enschedeërs
zullen Zondag van R.V. MOETEN
winnen, willen zij hun kansen niet
vergooien.
Doch van onze plaatsgenooten ver
wachten wij Zondag een buitengewone
prestatie. Wij verwachten met groote
stelligheid, dat zij deze competitie, die
in de tweede helft weinig eervol is
geweest, thans op eervolle wijze zullen
besluiten en hiermede zullen toonen,
dat R.V. niet onder de zwakkere
ploegen kan gerangschikt worden.
Doch daartoe is noodig de wilskracht
en energie van iederen speler, tot den
laatsten man, twee keer drie kwartier.
Daartoe is ook noodig homogeniteit in
de ploeg, een streven, om elkaar te
steunen op de meest zwakke plekken.
R.V.'ers, doet Uw sportieven plicht.
O
Op 5 en 10 Mei draait de R.V.
Revue.
Op 10 Mei speelt hier Go-Ahaed
[Oostelijk tweede) tegen L.O.N.G.A.
(Zuidelijke tweede).
Op of ca. 1 Mei verschijnt de R.V.-
Jubileum-uitgave, waarvan losse num
mers alsnog besteld kunnen worden.
Weekmarkt.
Oude Kippen f 0,60f 0,95
longe Kippen f 1,00f 1,20
Oude Hanen f 0,60f 0,90
Jonge Hanen f 0,65—f 0,90
Tamme Konijnen f 0,25—f 1,50
Tamme Eenden f 0,00f 0,00
Kippeneieren f2,00—f2,35 per 100.
o
"1
t
'O-
I
I
j