Druk en Uitgave van G* ten Gate Hzn.f Maarstraat, Rijssen
iel
(3 M
«-!
Nummer 124.
Zaterdag 5 Maart 1921.
Ingezonden Stokken enz, te zenden aan de Redactie voor des Donderdagsmir ws \2 oor. Advertectiën enz. aan de Drukkerij te Rijssen voor des Vrijdags
morgens JO uur, groote advertentiën eerder. Prijzen: per vijf gewone regels 50 cent, elke regel meer 10 cent. Voor den handel speciaal tarief.
KORT VERSLAG der rede gehouden
door een der leden van het Kruisverband.
(Vervolg.)
Spreker moet de waarheid zeg
gen en deze luidt dat ook hier in
Rijssen en vooral in 't verleden
veel te veel gedronken is en wordt.
En 't is niet aangenaam voor een
Katholiek om te moeten zeggen
dat onder sprekers partijgenooten
het drinken niet het; minst hevig
was. Maar er is ook een betere
zijde. En wel deze: Het alcoholis
me heerschte eertijds onder de
Roomschen het meest. Dat is onze
schande. Maar onze eer en roem
isdat het ook wij, Roomschen,
zijn geweest, die het eerst een
blijvende en bloeiende drankweer-
bond hebben tot stand gebracht.
Wij Roomschen zijn het geweest
die hebben ingezien dat de drank
den mensch verlaagd en ontsiert.
Wij zijn de drankbestrijding be
gonnen omdat wij hebben ingezien
dat het geregelde drankgebruik en
drankmisbruik niet past voor be
schaafde en ontwikkelde Katholie
ken. Wij hebben een drankweer-
bond opgericht omdat we wisten
dat wij de kerk onteerden door
dat alcoholisme. Wij zijn drank
bestrijders omdat onze voorouders
alcoholisten waren. En omdat we
dat verplicht zijn, zullen we er mee
doorgaan, ondanks spot en hoon.
Velen hebben het er niet voor
over terwille eener ongelukkige
huishouding hun borrel te laten
staan omdat hij zoo goed smaakt.
Of wat nog erger isenkelen zijn
ons niet goed gezind omdat zij
bang zijn dat hun drankkapitaal
op den duur minder rentegevend
zal worden, daar wij voor dat doode
of liever schadelijke kapitaal, scha
delijke theorieën en ideeën ver
kondigen.
Al worden wij gehaat, wij mogen
niet haten. Integendeel. Wij moeten
hun betoonen onze liefde voor onze
en hunne voorzaten en bloedver
wanten.
Op den eenzamen doodenakker
liggen ze die we willen wreken.
Daar achter die hooge omheining
liggen ze die recht hebben op onze
liefde. Kapelaan Hageman van
Apeldoorn zeide het zoo treffend
„Op het slagveld van koning alco
hol liggen de gesneuvelden bij dui
zenden". Maar, zegt spreker, op
ons kerkhof liggen ze bij tiental
len, zij aan zij, gesneuveld in den
strijd tegen dien Napoleon alcohol.
En wat zijn ze nog meer dan ge
sneuvelden Zijn zij nog meer O
ja. Het zijn ook onze bloedverwan
ten. Het zijn ook onze broeders.
Menschen, ons dierbaar, die eens
woonden in hetzelfde stadje Rijssen
als wij. In dezelfde huizen als wij
en die des Zondags opgingen naar
dezelfde kerk als wij.
Zouden wij dezulken niet wreken
In verschillende landen bevinden
zich personen en vereenigingen
die zich ten doel stellen zich een
maal te wreken op dat land en dat
volk, dat hen vroeger in een of
ander oorlog heeft overwonnen.
Zoo herinnert zich spr. dat in een
hotel te Amsterdam een 20 fransche
marine-soldaten binnenkwamen.
't Was voor den oorlog. Elk hun
ner droeg een dasje van dezelfde
kleur. En toen bij dit opvallend
gezicht de kelner vroeg wat of die
dasjes beduidden, antwoordden die
Fransche marine soldaten. „Deze
dasjes beteekenen dat we ons f en-
maal op Duitschland willen wreken.
Duitschland dat zoo velen onzer
Fransche broeders in 1870 heeft
doen sterven. U begrijpt mijnheer,
aldus de Franschman, dat die sol
daten ons dierbaar zijn en ook is
ons toen oneer aangedaan, daarom
willen we ons eenmaal wreken.
Deze dasjes zijn onze insignes. En
deze insignes leggen we' nic af
vooraleer we ons op Duitschland
hebben gewroken.
Kruisverbonders ook wij dragen
een insigne. En wij zullen dit niet
afleggen voordat we voorgoed met
onzen eerroover en broedermoor-
der hebben afgerekend.
De Fransche revanche-politiek is
verderfelijk en verwerpelijk omdat
in een oorlog den soldaat ven 't
eene land niet meer schuld treft
dan den soldaat van 't andere tand.
En ook is dit revanche nemen af-
keuxmgoYv aardig ouiua, «.lis
een nieuwen strijd uitlokt.
Ook wij drankbestrijders doen
aan revanche-politiek. Maar aan
revanche politiek die niet verwer
pelijk is. Neen een heilige en groot-
sche weerwraak is de onze. Want
wij strijden niet tegen een onschul-
digen broeder zooals die Franschen
van plan waren, maar tegen een
schuldigen, een diep-schuldigen
moordenaar. Omdat we strijd voe
ren tegen een Cesar die over de
geheele wereld heerscht als een
tiran. En ook lokt onze wraakname
geen nieuwen strijd uit. Als wij
strijden vallen de slagen niet aan
beide zijden. Neen ons revanche-
nemen is heilig omdat de klappen
alleen neerkomen op den schuldi
gen rug van duivel alcohol. En al
zullen we ook niet eiken dronkaard
bekeerenwat we vast en zeker
zullen overwinnen dat zijn de val-
sche en verkeerde begrippen en
ideeën omtrent alcoholisme en
drankbestrijding welke in onze ge
meente bestonden en nog bestaan.
En al was dit zelfs ook niet het
geval dan nog moet het kruisver-
bond in ons midden blijven bestaan
als een blijvend protest tegen de
eenmaal oppermachtige veeldrin-
kerij In onze gemeente.
Qok heeft de drankbestrijding
niet alleen stoffelijk voordeel op 't
oog, maar op de eerste plaats het
geestelijk heil. En hoofdzakelijk
dat van den evenmensch. Nu mag
wel eens hardop gezegd worden in
nezen tijd van egoïsme en zelfred-
ding dat er nog organisaties be
staan, neen bloeiendie het heil van
den naaste en het geluk van zijn
vrouw en kinderen beoogen.
Uit liefde strijden wij. Maar niet
alleen uit liefde. Wij hebben nog een
ander motief dat ons drijft, een an
dere drijfkracht. En dat is onze
haat. Liefde en haat zijn eigen
schappen die den mensch in staat
stellen tot groote dingen. Wellicht
zal iemand' fluisteren haat Neen,
dat nooitEn toch HAAT, ik houd
het vol! Haat moet ons allen be
zielen, in zooverre haat een mensch
bezielen kan.
Maar geen haat tegen God of
onzen evenmensch, zelfs geen haat
tegen drankkapitalist of tegenstan
der. Neen, voor hen is onze liefde.
En de haat is voor den moordenaar
onzer geliefde voorouders. De haat
is voer den beul van onze vrien
den en kennissen. Onze haat is
voor den schurk die vrouwen en
kinderen mishandelt en hen laat
rondloopen in schamele kleeding.
Onze haat gaat tegen koning of
zooals de heer Tromp hem eens
noemde, tegen duivel alcohol, die
den Godsdienst steelt uit de harten
onzer broeders en onze dierbaren
sleept naar het kille graf.
Verder spoorde spreker allen
aan eensgezind te blijven, omdat
er nog zoo veel te doen is. Menige
arme vrouw, wij weten het immers,
ziet ook nu nog uit naar ons als
naar een gelukaanbrengenden En
gel. Laten wij dit beginsel nooit
laten varen maar ons liefdewerk
voortzetten.
Vele arme lijdende kinderkens
zullen ons dankbaar. En God, de
Lener w.n alle goed,.zal on= ze
genen. Al zijn er menschen die
ons bespotten of uitlachen, wij zul
len met dit werk van naastenliefde
voortgaan. Dat zal onze weer
wraak zijn.
Kruisverbonders, kameraden in
den strijd, zijt gij allen met deze
edele gevoelens bezield
Ik weet dat uw aller antwoord
luidtJe Maintiendrai (wij zullen
handhaven).
Wij zullen getromven blijven.
Wij zullen nemenrevanche
Een daverend en aanhoudend
applaus beloonde spr. voor zijn
boeiende en met overtuiging uit
sproken rede.
De Voorzitter, de heer Nol ten,
dankte den spreker. B.
RIJSSEN.
Marktbericht van Maandag.
Aangevoerd 1135 stuks vee:
300 Koeien
26 Stieren
1 Ossen
200 Kalveren
3 Schapen
Lammeren
40 Varkens
545 Biggen
Paarden
Men besteedde voor:
Vette koeien f 1,55f 1,75 p. Kg
Neurende f 400—f 675 p. stuk
- 330— 575
f 90— 425
- 375
- 250— 500
- 85— 220
- 2545
Guste
Stieren
Ossen
Pinken
Kalveren
Schapen
Lammeren
Varkens
Biggen
120— 250
3.00-3,50 p. w.
landelvlug.
Vrijdagavond gaf het Chr. Man
nenkoor van Almelo (dir. de heer
H. J. Brilman) in de Chr. Bewaar
school een openbare uitvoering.
Het geheel is ons tegengevallen.
We hadden van dit koor meer ver
wacht dan het ons gaf. We willen
niet in bizonderheden treden b.v.
over de fouten die werden ge
maakt, we sluiten ons liever bii
het gezegde van den heer Brug-
gink aan en wenschen directeur
en zangers een tot weerziens, maar
dan meteen beter kunstprogramma.
G.
Zondag a.s. Godsdienstoefening
van de afd. Rijssen van den Ned.
Protestantenbond. Spreker ds. H.
G. Oldeman van Enschede.
Aanvang 's avonds 8 uur.
In een zeer slappe wedstrijd
heeft R. V. Zondag tegen Deventer
gelijk gespeeld 11.
Een heel enkele maal werd er
goed spel vertoond. Over 't alge
meen was het echter slecht.
Stand van de 2de klasse T.V.B.
c t> o o o o oo
co o co 00 co vo IC
O O" O o' O
Tegen y1 Gn On t>»
Voor r? Q in QO
CO (M M ot tH (N
gj
"8
btr
We verwijzen onzen lezersnaar
de advertentie van het Parkge
bouw en wekken een ieder op deze
interessante lezing bij te wonen.
Donderdagavond wordt, zooals
een advertentie aangeeft, een de
batvergadering gehouden bij Gijs-
bers. De naam van den eenen
spreker is nog niet bekend.
De muziekvereeniging „Wilhel-
mina", directeur de heer E. Geels
van Almelo, gaf Zaterdagavond
voor een goedgevulde zaal een
concert in het Parkgebouw met
medewerking van mej. Marie
Brinkom, Holl. Soubrette, en het
Duo Orvan. Zoowel muziek als
voordrachten vonden een aandach
tig gehoor en oogstten luiden
bijval.
WEE BLAD
VOOR
■ppjinar'»
CO <M O
Punten CO^iOooiNOOnOn
1 CNJ T—I T—T—i 1
5 [NtHtHOJhCOtHCOIM
O
Verloren icOCOrtiOOOOCOO
T—I
Gelijk COC^CMiOCM N rt H
Gewonn. OOONiOOTOin^t
Gespeeld
3
w
O
O
g
:3>
3 "3
«S rrt
N V
Tj
O
u O)
p
-=< <5 C
O h m ctf Ph