Spelletjes voor de feestdagen Hps voor een mooie kerstboom Hulst, klimop en maretak Betekenis van altijd groene bomen I - Groen, rood en wit, dat zijn de kleuren van kerst. Bomen en struiken die hun blad niet verlo ren tijdens de winter moeten tot de verbeelding hebben ge sproken van onze voorouders, i Symbolisch dat er toch iets in leven bleef temidden van alles wat dood was gegaan. De boom droeg nota bene vruchten ter wijl andere planten nog slui merden onder de sneeuw. Hulst was al populair bij de Ro meinen. Ze versierden hun hui zen ermee. Ze gaven elkaar groene takken tijdens de Satur nalia. Maar ook in deze omge- i ving en in Scandinavië stonden hulst en andere groenblijvende bomen in hoog aanzien. En zo als zoveel van de zaken die niks met het eigenlijke kerstfeest te maken hadden, kwamen ze er. wel mooi bij. Paus Gregorius vond dat deze plaatselijke met name Romeinse gewoonten mooi aansloten bij de christelij ke kerk. Hulst - tekenend voor het mannelijke - was te vergelij ken met de doornenkroon. De rode bessen die overigens giftig zijn, waren de druppels bloed. Hulst moest vooral de mannen in het huis geluk verschaffen. Met klimop - voor het vrouwe lijke - lag dat ingewikkelder. Die was het symbool voor Bacchus, de god van de wijn. En met ma retak lag het nog lastiger want die speelde een belangrijke rol bij druïdenrituelen, waar de kerk niets van wilde weten. Op het moment dat men zich helemaal niet meer bewust was van de betekenis van bepaalde floralia, was het niet langer van belang verschil te maken tussen het een of het ander. Die trend zette in de vorige eeuw in en we zijn er nu nog steeds mee be hept. Alles wat maar enigszins groen blijft is geschikt om te ge bruiken als kerstdecoratie. Be halve de genoemde komen in aanmerking: rozemarijn, laven del, grove den, laurier, buxus en taxus. Mensen met een skim- mia in de tuin moeten oppas sen voor stropers, als ik mijn tante mag geloven. Ze halen de mooiste takken weg en verko pen die voor een mooie prijs door. Gelukkig zijn er tegen woordig ook handelaren die netjes aanbellen en een rijks daalder voor een tak bieden. Maretak of mistletoe: vredesplant, allesheler. Bevordert de vrucht baarheid, bant boze geesten uit en beschermt tegen blikseminslag. Hulst: beschermt tegen heksen en het boze oog. Taxus: giftig voor mens en dier, maar biedt eveneens bescherming tegen heksen. Berberis: schenkt macht. Bladeren of twijgen werden gebruikt als krans voor Romeinse dichters en overwinnaars. Laurier: beschermt en reinigt. Symbolisch voor overwinning, dis tinctie en eer. Ook gebruikt voor het kronen van helden. Rozemarijn: vriendschap, zou zijn geur ontvangen hebben toen de doeken waarin Jezus als kind gewikkeld was over de plant te drogen hingen. Klimop: beschermt tegen dronkenschap. insdag 19 december 2006 .'■j. 37 Tijdens lange winteravonden is er niets zo gezellig als samen een spelletje doen. Aangezien de avonden het langst .zijn, moeten spelletjes een nieuwe kans krijgen. Nu is er natuur lijk van alles op de markt dat we het hele jaar door ook kun nen doen: scrabble, monopoly of hotel. Een paar voorbeel den. Een woordspel: de gekke ma- haradja. .Dit spel geeft iedereen de kans zich uit te leven. De deelne mers - niet alleen kinderen - mogen zich heerlijk aanstellen, zich in allerlei bochten wrin gen en zelfs theatraal dood ter aarde storten. Een speler staat in het midden van de kring, wijst naar een an dere speler en zegt: "Ik ben de gekke maharadja en ik houd niet van de letter P. Wat krijg ik van jou te eten?" De aangewe zen speler moet de maharadja voedsel aanbieden waarin geen p zit, anders zou hem dat vergiftigen. De maharadja blijft voedsel opeisen, zodat de keuze steeds beperkter wordt. En hij voegt er andere letters aan toe die verboven zijn. Wie blijft het langste in leven? Een geheugenspel: de kat van de dominee Dit is een geheugenspel dat hardop gespeeld wordt. Het is de taak van de organisator de vaart er in te houden. Te veel pauzes en de aarzelende speler vliegt er uit. De eerste speler deelt mee dat de kat van de dominee een aparte of afgrijselijke kat is. De volgende speler herhaalt dat en voegt er een kenmerk aan toe dat met een b begint. Zo gaan we het rijtje en het alfabet af. De eerste die een eigen schap vergeet, valt af. Een raadspel: stilte alstublieft1. De spelers zitten in een kring op stoelen of op de grond. Om de beurt fluistert iemand zijn linkerbuur een absurde op dracht in het oor. Heeft ieder een een opdracht gekregen, dan staan de gasten op. Om de beurt komt er een speler naar voren, voert de opdracht uit en mag pas weer gaan zitten als iemand zijn opdracht heeft geraden. Iedereen die lacht of praat, betaalt een boete. -7 - )e laatste jaren is er een flinke oncurrentiestrijd tussen de [oedheiligman en de kerstman. De laatste schijnt het pleit te be- ilechten. In navolging van zijn taerikaanse neef krijgt hij ook tier steeds vastere grond onder le voeten. Een paar cijfers zijn ekenend. Volgens een onder- ïoek van Inter/View in op tocht van het Algemeen Dag- ilad viert nog maar 53 procent tan de huishoudens Sinter klaas. Daarmee ligt hij 20 pro cent achter op zijn collega van kerst. Bij gezinnen met heek kleine kinderen doet de Sint het nog goed (89 procent). Slechts 1? procent vindt dat het sinter klaasfeest belangrijker is gewor den de afgelopen jaren tegen over 52 procent die het tegen overgestelde denkt. Slechts 57 procent vindt dat hij mag blij ven rijden. Wat cadeaus geven betreft blijft de Sint het winnen van de Kerstman. Tachtig pro cent kiest voor pakjes en surpri ses. Bij kerst gaat het om een goed gevulde dis, onder slechts een op de vier bomen liggen Pakjes. Traditie De traditie eikaar in december cadeautjes te geven is al heel oud. Dat hoeft ons niet te verba een, want het geldt zo'n beetje voor alle zaken die met deze feestmaand te maken hebben. Allereerst is er de Romeinse achtergrond. De Romeinen wis selden tijdens de Januaria Ka- IS- Stel vast waar de boom een la® lekje moet krijgen. Binnen, s d> uiten of beide. Ook van belang ihoe groot hij mag zijn. :ao. Kies uit een boom met of zon- gap Ier wortel. Voor hergebruik jpvulling van een kaal plekje in e tuin bijvoorbeeld) of zuinig- eet teid gecombineerd met milieu- opl org gaat de voorkeur uit naar en spar met kluit. De gemak- uchtige medemens neemt een iuitloze. Beoordeel de boom op uiter- ijkheden zoals symmetrie, leur, vorm en aantal takken, ma Vra gel (omen ze uit de zak of lig- ;en ze onder de kerstboom? let liefst allebei, vinden vaarschijnlijk alle kinde- en. De middenstand en het [rootwinkelbedrijf denken tr net zo over. Cadeautjes, «ie kan er wel genoeg van rijgen? lengte niet te vergeten. - Schud de boom flink door el kaar voor de koop. Behandel hem vervolgens met zachtheid. - Bij een boom zonder kluit is het verstandig de boom diago naal af te zagen en in het water te plaatsen. De kersttijd is een droge tijd, zorg ook na optuigen voor voldoende water. - Gaat de boom in een emmer: neem schelpjes, steentjes of ou de kranten. Geen zand of aarde, uiteraard wel bij kluitbomen. - De soort. Het meest populair zijn de fijnsparren. Deze vallen het meest uit. Zilversparren - die wij dennenbomen noemen - zijn beter. - Zet hem op een plek zodat er overal versieringen aan kunnen. Niet te dicht bij de open haard, de kachel of de cv. - Breng eerst de lichtjes aan en vervolgens alle andere dingen waarvan u denkt dat ze er in ho- lendae geschenken uit en offer den daarnaast ook het een en ander aan de keizer. Vervolgens de Germaanse va riant. Die gaat nog verder terug. De oorspronkelijke bewoners van onze contreien waren no maden. Toen ze zich meer en meer met landbouw gingen be zighouden, konden zij zich lan ger op één plek vestigen. Ze leg den voorraden aan om de win ter te overleven. Als het midden van die koude periode voorbij was, was het ergste leed gele den. Dat moest gevierd worden. Iedereen had zijn eigen specia liteiten en men gaf van hetgeen men teveel had. Dat was hele maal niet zo vreemd, want het paste ergens ook nog in de ruil handel die men bedreef. Die uitwisseling van voedsel vormde de oorsprong van het geven van cadeaus. Sterker: het werd de kern van het feest. Ge paard met allerlei bijgeloof: als men er niet aan meedeed, dan hoefde men in het nieuwe jaar niet veel heil te verwachten. De christelijke traditie, ten slotte, geeft er een mooie draai aan. De wijzen uit het Oosten gaven aan het kindeke hun geschenken: goud, wierook en mirre. Een goed voorbeeld. ren. - Dan de versiering. Bij zware ornamenten moet het een boom zijn met wijdverspreide takken, zodat ze vrij kunnen ronddraaien.

Erfgoed Rijssen-Holten

Holtens Nieuwsblad | 2006 | | pagina 37