Computer Electro leerzaam spel voor 'alle leeftijden' Trivial Pursuit: amper tien jaar na verschijnen de wereld veroverd Droom Telefoon: modern spel voor meisjes vanaf 9 jaar Stichting waakt over kwaliteit speelgoed Hebbes! simpel en opwindend actiespel De klassieker die vele uren spanning biedt: Stratego Spellen spelen: leuk en vaak ook nog een zeer leerzame zaak Spectrangle: een gezellig en heel spannend spel Party Pictionaiy: spannend en goed voor lachspieren Ere-titel 'Speelgoed van het jaar 1992' volkomen terecht toegekend Bij dit spel komt t aan op kennis èn geluk bij gooien met dobbelsteen T v* -': MET Stratego: een klassieker onder de bordspelen. Foto. Jumbo Nederland De Stichting Goed Speelgoed Nederland houdt zich al ruim twintig jaar bezig met het onder de aandacht bren gen van goed speelgoed bij de Nederlandse consument. Immers: goed speelgoed is leuk en stimuleert de ontwikke ling van een kind. Goed speelgoed is uitdagend, je kunt er steeds wat anders mee. Om extra aandacht op speelgoed te vestigen orga niseert de SGS eenmaal per jaar een verkiezing. Daar bij wordt een artikel be kroond, dat aan een aantal criteria voldoet. Die crite ria zijn uiteraard ook van belang voor niet-gekozen speelgoed. Criteria zijn onder meer vormgeving, speelwaarde en veiligheid. De Stichting Goed Speel goed Nederland (kortweg SGN genoemd) heeft een aantal folders samenge steld, met méér informatie over goed speelgoed. Een briefkaartje aan de SGN, Postbus 96070, 1006 EB Amsterdam is voldoende om die informatie gratis in huis te krijgen. Informatie over goed speelgoed is ook bij de speelgoedwinkel te ver krijgen. Let bij aankopen of de aanduiding CE op speelgoed is aangebracht. Is dat het geval, dan vol doet het aan wettelijk ge stelde eisen, en is het vol gens de SGN veilig speel goed! I Spectrangle: kleurvlakken goed aanleggen, voor uit denken, en hoog scoren... Foto: Jumbo Nederland Een beperkt aantal vakken op het speelbord is bijzonder van aard. Wie daar op weet te ko men, mag zelf de categorie be palen, waarover de vraag zal gaan. Is het antwoord goed, dan krijgt men een steentje dat dezelfde kleur heeft als dat bij zondere vak. Dat steentje, een van de zes in totaal die iedere speler moet verzamelen, stopt Hebbes! Dat is de naam van een bijzonder aardig, en tegelijkertijd toch ook heel simpel spelletje van Jumbo. Men legt de vlieg in het midden van de tafel. Op een plek, waar iedereen er eenvoudig bij kan. Iedere speler krijgt een vliegnetje. De eerste speler plaatst de dobbelsteen in zij net, en geeft hem door in het netje van de volgende speler. De tweede speler geeft hem door aan de derde, en zo gaat het verder. Maar, als her plaatje van de vlieg bij het doorgeven bo venop de dobbelsteen komt te liggen, is het zaak dat alle spelers zo snel mo gelijk proberen met hun netje de vlieg te vangen, die op tafel ligt. Een tikkeltje verraderlijk is het, dat de dobbelsteen ook nog af beeldingen bevat van ande re insecten, die nogal op de vlieg lijken. Dus, het is ook nog eens een kwestie van goed naar de dobbel* °en kijken. Wie de vlieg weet u vangen krijgt een fiche. Winnaar is degene die als eerste op deze wijze zes fiches verzameld heeft. De vliegnctjes zijn van plastic gemaakt, dus echt gevaar lijk kan het niet worden in het heetst van de strijd... Aanbevolen voor spelers vanaf 7 jaar. 1MV Bij Trivial Pursuit zijn kennis en geluk bij het gooien met de dobbelsteen belangrijke ingrediënten. Foio: Support PR Adviesburo - Nieuwcgcin Hebbes! Vang de vlieg en win... Foto jumbo Nederland Kaart trekken Moet men een kaart trekken, dan dient een vraag uit een bepaalde categorie beantwoord te worden. Is het antwoord goed, dan mag men nog een keer gooien met de dobbel steen. Het overkomt iedereen wel eens. De televisie kan weinig boeien, men heeft eventjes geen zin om naar muziek te luisteren, en als het buiten ook nog eens regentwat dan te doen Gewoon een spel spelen. Ondanks de hevige concur rentie van de televisie en computerspelletjes, hebben de gezelschapsspelen weten te overleven. Wie een willekeurige speelgoedwinkel of warenhuis binnenloopt, kan kiezen uit een rijk aanbod. En, voor elke leeftijd wat wils, en passend bij iedere portemonnaie. Op deze pagina een willekeurige selec tie van nieuwe en bekende spellen. Gezellig, en véél spannender dan het zich in eerste instan tie laat aanzien, is Spectrangle, een spel dat is uitgebracht door Jumbo. Het is een familiespel, dat gespeeld kan worden door twee, drie of vier spelers. De spelregels zijn simpel en kort. Het doel van net spel is om het hoogste aan tal punten te scoren. Dit kan men bereiken, door zo goed mogelijk gebruik te maken van de scoringskan sen, en door te proberen de andere speler(s) of het an dere team te blokkeren. Goed opletten, en vooral enkele 'zetten' vooruit denken en plannen, geeft de meeste kans op winst. De speelstenen zijn drie hoekig en veelkleurig. Ze worden in de groene zak gestopt. Vervolgens pakt iedere speler blindelings vier stenen uit de zak. De speler die mag beginnen legt als eerste een steen op het bord. Ieder veld mag, behalve die voorzien zijn van een cijfer (bonusveld). De score is het aantal pun ten van de steen die net is neergelegd. De speler neemt nu een nieuwe steen uit het zakje, zodat hij of zij er weer vier heeft. Vervolgens legt ie der op zijn beurt een nieu we steen neer, die met mi nimaal één kleur moet aan sluiten aan één van de ste nen, die al op het bord liggen. Extra punten zijn er te verdienen als een steen aan meer stenen aansluit, of als een steen gelegd wordt op een bonusveld. Kijk echter wel uit, want een steen leggen in een bo nusveld kan vooreen ander een nóg hogere score ople veren... En, niet vergeten dat de stenen aan twee zij den te gebruiken zijn, dus af en toe omdraaien om alle mogelijkheden goed te kunnen gebruiken. De behaalde punten kan men afzetten met gekleur de score-pionnetjes op de buitenbaan van het speel- raam. Spectrangle kan ge speeld worden door ieder een vanaf circa 8 jaar. Wat Stratego is en wat er de bedoeling van is, hoeft men amper nog uit te leggen. Het spel mag gerekend worden tot de klassiekers. Twee spelers, ieder uitgerust met veertig speelstukken, moeten proberen elkanders leger op tacti sche wijze zo snel mogelijk uit te dunnen, om vervolgens op weg tc gaan naar het belangrijkste speelstuk: het vaandel. Een uniek teamspel is Party Pictionary van Parker. Het is opgezet voor spelers vanaf 12 jaar. Het is een spannend spel, goed voor de lachspieren, en zorgt tijdens het spelen voor de benodigde hilariteit. Echt een spel om met vrien den en kennissen te spelen. In plaats van een speelbord krijgt men met Party Pic tionary de beschikking over een groot tweezijdig tekenbord. Dat zet men op tafel, tussen de twee teams in. Ieder team wordt uitge rust met een speciale uit- wisbare stift. Party Pictionary bevat 1.000 woorden, die zijn onderverdeeld in vijf cate gorieën. Door het gooien met de dobbelsteen wordt bepaald om welke catego rie het zal gaan. Daarna is het de bedoeling dat men woorden gaat raden, die door teamgenoten door middel van tekeningen worden uitgebeeld. Met het raden van het juis te woord of uitdrukking kan men uiteraard niet tot in het oneindige (wat de speeltijd betreft) door gaan. Daarom is een zand lopertje meegeleverd. Deze met de gevulde zijde naar boven draaien, en dan gaat de speeltijd in. Bij- dit spel gaat het tegelij kertijd om meerdere din gen. Bedenken op welke wijze een tekening vol doende aanwijzingen kan geven over het te raden woord of de uitdrukking, en proberen zo te tekenen, dat de teamgenoten die aanwijzing kunnen verta len in het juiste antwoord. En dan blijkt dat tekenen behoorlijk moeilijk kan zijn, wat dit spel juist extra interessant maakt. De speelstukken hebben allemaal een rang. Van maarschalk tot verkenner. Wie de tegenstander aan tikt (de rang ofwel waarde van de speelstukken is niet zichtbaar door de opstel ling) met een stuk dat ho ger in rang is, mag dat speelstuk van het speel bord nemen. Niet in alle gevallen, want er zijn han dicaps ingebouwd. Zo kan de spion, als deze de maar schalk aantikt, deze hoge officier verslaan. Gebeurt het andersom, dan is echter de spion de pineut. De spion heeft nog een nadeel. Hij is zo laag in rang, dat aangetikt worden met ie der ander verplaatsbaar speelstuk ook funest is. Andere handicaps vormen de bommen, die alleen door de mineurs onschade lijk te maken zijn. De winnaar bij Stratego is Party Pictionary kan spelers. men spelen met vier of meer Folo: Support PR Adviesburo - Nieuwegein Wie heel veel jaren geleden ooit met de 'antieke' versie van Electro heeft gespeeld, weet zich vast nog te herinneren, dat het spel toen vrij snel tot verve ling leidde. Dat kwam doordat de vragen en antwoorden altijd met dezelfde combinatie tot de juiste oplossing leidden. Wie dat eenmaal door had was zo doende al snel uitgekeken op dit speeltje. Speel 's De komst van de computer heeft dit nadeel van het oude Electro volledig weggenomen. De computer zorgt ervoor dat de antwoorden op de vragen telkens van positie veranderen. Men moet wel een dijk van een geheugen hebben om van alle kaarten de juiste combinaties te kunnen onthouden. De uitvoering voor kinderen vanaf 8 jaar heet Computer Electro, die voor de nóg jonge ren kreeg de naam Computer Electro Junior mee. De appa raten verschillen alleen in kleur, ze werken beide volgens dezelfde principes. Bij Computer Electro worden 74 (perfect getekende danwel gefotografeerde) full-colour kaarten meegeleverd, met in totaal zo'n 1.600 vragen. Bij de junior-versie zitten 40 kaarten met 560 vragen. Van die 40 kaarten zijn er 20 voor kinde ren die nog niet kunnen lezen, en 20 voor kinderen, die de eerste beginselen van lezen al onder de knie hebben. Bij Computer Electro zijn ook nog 6 blanco kaarten gevoegd, die men kan gebruiken om zelf vragen te bedenken over aller lei onderwerpen. Computer Electro (ook Ju nior) kan men alleen spelen, maar ook in teamverband. De bedenktijd is instelbaar op de computer. Men kan kiezen uit iedere tijd die ligt tussen de 1 en 99 seconden. Heeft men het juiste antwoord gegeven, dat ingetoetst moet worden op de computer, dan geeft deze een 'snelle sound'. Is het antwoord fout, dan volgt een 'blunder- toon'. Vanzelf verstrekt de computer iedere keer het juiste ant woord, dat zichtbaar wordt op het display. Computer Electro is bijzonder leerzaam, en biedt (schitterend uitgevoerde) speel- kaarten, die op verschillende leeftijdsgroepen gericht zijn. Computer Electro houdt zelf de score van de speler of spelers bij. Men kan dus ook tegen zichzelf spelen, en de compu ter daar op instellen. De spel- ronde is afgelopen als alle vra gen op de kaart beantwoord zijn. Vanzelf verschijnen dan de scores op de display, of de score, als men tegen zichzelf gespeeld heeft. Als men van speelkaart wisselt, moet men wel de juiste code invoeren. Deze staat onderaan de kaart afgedrukt. Door het gebruik van kaartcodes veran deren de posities van vraag- en antwoordcombinaties. Het onthouden van 'oplossingen' zoals bij de 'antieke' versie van dit spel mogelijk was, behoort nu voorgoed tot de verleden tijd. De speelkaarten van Computer Electro zijn schitterend geïllus- Foto: Jumbo Nederland treerd. Er zijn kaarten over onderwerpen zoals aardrijks kunde, geschiedenis, kunst, cultuur, spellen en puzzels. Ook zijn er kaarten met close- ups van voorwerpen, die men dagelijks gebruikt. Door ze van heel dichtbij te fotografe ren zijn ze moeilijk herken baar, waardoor het spelen van dit spel des te aantrekkelijker gemaakt is. Een spel dat geheel gericht is op één doelgroep is Droom Telefoon. Het is een electronisch spel, bedoeld voor meisjes vanaf 9 jaar. Het is de kunst om met dit spel uit te zoeken, wie de geheime aanbidder is waar iedereen het over heeft... Droom Telefoon bevat een iedere keer dat gebeld wordt echte telefoon. Daarin zijn over hun geliefde bezigheden dozijnen stemmen van aanbid- zoals sporten, lievelingseten, ders opgeborgen. Ze verteilen en de plaatsen waar ze zich in hun vrije tijd het liefst ophou den. Dat kan zijn aan het strand, bioscoop of bijvoor beeld de snackbar. Wie de Droom Telefoon ge bruikt krijgt een aanwijzing. Het begin van het verhaaltje kan iedere medespeelster ho ren, het laatste deel, het meest belangrijke, is alleen bestemd voor de speelster die aan de beurt is. Men kan handicaps in het spel inbouwen, waardoor de speel ster elkaar onderling de voet dwars kunnen zetten. Op spelformulieren kan men aantekeningen bijhouden, en aanbidders wegstrepen die het zonder meer al niet zijn... Op het speelboord zijn ze allemaal afgebeeld. Droom Telefoon van MB ver- rv- t i r j en'Sr a*'e favor'«e dingen voor LJroom leleioon: ontdekken wie je geheime aanbidder meiden, zoals een eigen tele- ,s— foon, jongens, fantaseren met vriendinnen en het 'wie is het Foto: Support PR Adviesburo - Nieuwegein mysterie'. Trivial Pursuit is een gezelschapsspel voor jong en oud, dat in nog geen tien jaar na de introductie de wereld wist te veroveren. Het is een klassiek bordspel met 4.800 vragen over feiten en kleine wetenswaardigheden, verdeeld over zes cate gorieën. Bij het spelen van Trivial Pursuit komt het aan op kennis, maar óók op geluk bij het gooien met de dobbelsteen. in principe degene die als eerste het vaandel weet te bereiken van de tegenpar tij. Maar, ook de speler, die als eerste al z'n ver plaatsbare speelstukken kwijt is, verliest de partij. Kortom, Stratego is een spel waarbij het aankomt op een goede strategie, op lettend spelen (welk stuk is hoger dan het mijne, waar is die gebleven, welke stukken blijven verdacht lang op hun plaats staan), en ook de nodige dosis durf en bluf. Geen partijtje Stratego is hetzelfde, dus gewenning is er amper bij. Hooguit als men te vaak tegen dezelfde tegenstander speelt komt het voor, dat men iets te veel inzicht in zijn of haar spelwijze krijgt. Stratego, uitgebracht door Jumbo, is een spel dat gespeeld kan worden vanaf de leeftijd van 8 jaar. Het spel Computer Electro van Jumbo is, met recht, uit geroepen tot 'Speelgoed van het jaar 1992' in de categorie 'schoolgaande kinderen'. Een deskundige commissie, sa mengesteld door de Stichting Goed Speelgoed Nederland, verleende deze titel aan Com puter Electro na een urenlan ge zitting. De commissie was samengesteld uit pedagogen, kinderpsychologen, speelgoe dinkopers en consumenten. Bij Trivial Pursuit moet men proberen zo snel mogelijk het centrum van het speelbord te bereiken. De spelers gooien daarvoor met een dobbelsteen, die bepaalt hoeveel plaatsen men met het speelstuk op mag schuiven. Aangekomen op een vak van het bord mag men, afhankelijk van de afbeelding, een kaart trekken, of nog een keer met de dobbelsteen gooi en. men in het speelstuk. Het is zaak zo snel mogelijk alle zes de vakken aan te doen, de vragen daarbij goed te be antwoorden, en vervolgens goed te dobbelen, om op te mógen stomen naar het cen trum van het speelbord. Het aardige van Trivial Pur suit, uitgebracht door Hasbro- /Kenner Parker, is dat het niét alleen op kennis aankomt. Ie mand die veel kennis heeft, maar pech heeft bij het dobbe len, loopt een redelijke kans het af te moeten leggen tegen iemand met veel minder ken nis.

Erfgoed Rijssen-Holten

Holtens Nieuwsblad | 1994 | | pagina 11