Sp^elaoedmuseum brengt biina vergeten herinneringen terug Speelgoed is de wereld in het klein HOLTENS NIEUWSBLAD'~1 Keukentje Serviezen Blik B Op een klein stationnetje <sr.\T;t;34 DONDERDAG 23 MEI 1991 aan de instelling geschonken, beetje aandoenlijk: dat komt (door Leo Polhuys) We kopen weinig aan", zegt mede door de wetenschap dat Een horde wilde dieren ontsnapt uit de dierentuin. In volle mevrouw Spahr. Van sommige er soms meer dan honderd jaar 1 i ji1r.n 1/löino L-tn/lprpn m f f vaart stormen ze af op een kasteel. Aanvaluuuhhh!!!, schij nen ze te denken. Maar: helaas voor de wilde beesten: een troep tinnen soldaatjes houdt hen, het geweer in de aanslag, tegen. Een tafereel uit het Speelgoed- en Blik Museum in De venter. De bezoeker, kind of volwassene, kan er uren doorbrengen bij de treinen, de opwindbare fietsjes, de puzzles, de blikmachines, de poppenhuizen - er is simpelweg teveel om op te noemen. Het museum dateert van 1983 en ontstond als samenvoegsel van de voormalige musea voor mechanisch speelgoed en de speelgoedcollectie uit museum De Drie Haringen. Het museum is ondergebracht in een vijftien de eeuws pand aan de sfeervolle Brink in Deventer. Het valt offi cieel onder de gemeente; daar door kunnen de tarieven voor de In het museum zijn diverse afdelingen met verschillende soorten speelgoed. Het is niet alleen de bedoeling om te laten zien hoe het er vroeger in de kin derkamers aan toe ging. Nynke Spahr van der Hoek hierover: „We hebben oud speelgoed, maar ook modern. Er is optisch- traditioneel- en mechanisch speelgoed en poppenhüizen. We soorten speelgoed kan het mu- geleden, kleine kinderen mee seum nog wel wat gebruiken, hebben zitten spelen en er zich maar de collectie Anker-bouw- waarschijnlijk uren mee hebben stenen bijvoorbeeld is compleet, vermaakt op zolder of op hun ei- Daar hoeven mensen die er nog gen kamer. Voor zover ze die een paar in een oude doos op hadden, natuurlijk, want niet al zolder hebben liggen, dus niet het geëxposeerde speelgoed was meer mee aan te komen. Soms is voor iedereen weggelegd. De il- het speelgoed heel goed be- luminatiekast bijvoorbeeld, een waard gebleven. De museumas- fraai houten kastje van rond sistente: „Ik heb het verhaal ge- 1800, is echt een speelgoed voor hoord van een mevrouw die een rijkeluiskinderen geweest. Met poppehuis kreeg toen ze zes jaar een zwengel aan de zijkant van werd. Maar ze mocht er nooit de kast konden allerhande fraaie mee spelen. Het speelgoed blijft plaatjes aan het kind worden dan wel goed bewaard, maar er getoond, vergezeld van een ver is natuurlijk niets zo erg als haal dat er speciaal bij verteld speelgoed waar je niet mee mag moest worden. „We noemen het spelen". de voorloper van de televisie, De collectie is trouwens niet maar dat is natuurlijk onzin", geheel uniek, zo gebiedt de eer- zegt mevrouw Spahr. Ze wijst lijkheid te zeggen. In ons land op de zwengel, waarvan de func- bevinden zich meerdere speel- tie overigens tegenwoordig is vervangen door een electrische aandrijving. Veel speelgoed in het mu seum is nog in originele staat, maar soms zijn er ook onderde len vernieuwd of nagemaakt. Of goed (en ook blik) musea. Poppen Poppen zijn er in het museum in diverse soorten en maten te rug te vinden. Er is zelfs een simpelweg verdwenen en niet complete ouderwetse schoolklas meer te achterhalen. Zo is er een voor poppen. Een boekje voor compleet lege winkel te zien. poppenonderwijs completeert Wat er verkocht werd, kan het geheel. Ook voor poppen slechts worden gegist. Van de was er vroeger een stichtelijk fraaie praxinoscoop is een repli- woord: in één van de vitrines is ca gemaakt. Een praxinoscoop een speciaal poppenaltaar te kan worden gezien als een voor zien en een plek waar poppen loper van onze moderne film. kunnen biechten. Ook voor de Via een ronddraaiend spiegeltje kleine poppemoeders en -vaders zelf werden vroeger altaren ge maakt. Een exemplaar daarvan is ook in Deventer te zien. kan de kijker zien hoe een hond je door een hoepeltje springt. „We kunnen het origineel wel laten werken, maar dat komt het apparaatje niet ten goede", ver klaart mevrouw Spahr. Ook de diverse opwindbare rijdende, vliegende of kruipende autoo- Eén van de tentoongestelde poppen is van porcelein ge maakt. „Een badpop", weet Nynke Spahr. „Hij schijnt echt tjes. vliegtuigen vlinders of an teblijven drijven als je hem in der rijdend of rollend materiaal bad doet. Ik heb het nog nooit staat veilig achter glas en bewe- geprobeerd". De collectie in het verder niet. Teer materiaal, museum maakt wel waar wat er bovendien met voor grijpgrage i Frietjes-met worden al heel lang aan de kraam gegeten. bezoekers laag worden gehou den. Behalve de collectie van de twee voormalige musea is in het stokoude gebouw ook de collec tie blikverpakkingen, machines en wikkels van de Deventer blik- gigant Thomassen Drijver Verblifa ondergebracht. Drie in één, dus eigenlijk „Het museum is niet alleen voor kinderen, hoor", verzekert collectiebeerster- museumassis tente Nynke Spahr van der Hoek. Ze werkt sinds vijf jaar in het Deventerse. „Ook volwasse nen vermaken zich hier prima. Ze herkennen vaak het speel goed, waar ze vroeger mee speelden. Het gekke is, dat - in het voorbeeld van de wilde bees ten die het kasteel te lijf willen gaan - kinderen juist vaak het verhaal zien dat wordt uitge beeld met een dergelijk tafereel. Volwassenen zien dat weer vaak niet", zegt mevrouw Spahr, die jaarlijks vele duizenden bezoe kers ontvangt. Een blik in de boeken leert dat er in 1989 46.000 bezoekers waren; het jaar daarvoor betra den 67.000 bezoekers het stati ge, maar rolstoelonvriendelijke pand. „Warm weer is niet bevor derlijke voor museumbezoekz: slecht, regenachtig weer is beter voor ons", stelt mevrouw Spahr. Over het rolstoelonvriendelijke: „We willen het gebouw ook toe gankelijk maken voor rolstoe len, door er een lift in te bou wen". Niet alleen Nederlanders ko men de uitgebreide collectie be kijken, ook buitenlanders weten de speeltjes te vinden. Austra liërs of Amerikanen vormen hierbij geen uitzondering. Het hele jaar door zijn er in het museum wisselexposities, waar bij onderwerpen als winkels of brandweerwagens worden be handeld. hebben in sommige vitrines ook plastic speelgoed neergezet. Sommige mensen zeggen: vDat hoort hier niet'. Dat speelgoed staat er dan alleen maar om te laten zien welke soorten er zoal zijn". De meeste speelgoedjes die in het museum kunnen worden be zichtigd, zijn door particulieren in de folder staat: je ziet er de wereld in het klein. Een hele serie blote poppetjes zit op een bankje op een wasbeurt te wach ten. Het lijkt tijdens een wande ling door het museum net of alles wat er vroeger werd ge maakt, mooi was. Dat is natuur lijk niet zo, maar mevrouw Spahr zegt wel dat veel nieuw speelgoed haar ook niet erg kan bekoren. De plastic serie My Little Pony bijvoorbeeld haalt het in haar ogen niet bij bijvoor beeld de clowntjes op opwind bare fietsjes, begin deze eeuw. Veel speelgoed komt overigens uit Duitsland, waar nogal wat houten speelgoed is gefabri ceerd. Van recenter datum is bijvoorbeeld de kruidenierswin kel van Mini Mundis uit 1985. Het speelgoed is vaak een I Het stokoude pand aan de Brink in Deventer, waarin het Speelgoed- en Blikmuseum gevestigd is. kinderhandjes bestemd. Het is niet moeilijk om je voor te stel len welke verwoestingen kinde ren zouden kunnen aanrichten als je ze eéns een uurtje zonder begeleiding in het museum liet ronddwalen... Mevrouw Spahr loopt naar een keukentje waar iets vreemds mee aan de hand is. Je ziet het niet direct, maar het vreemde zit 'm in de deur aan de zijkant. De maat van deze doorgang is hele maal niet in overeenstemming met de verdere afmetingen van het keukentje. De deur komt ongeveer tot aan het aanrecht. Net alsof er geen materiaal ge noeg meer was. In de vitrinekas ten ontbreekt modern speelgoed als lego niet. De Dinky Toys nemen een prominente plaats in. Ze zijn geld waard, die oude dingetjes. Maar bovenal leuk om te zien. Het musem krijgt veel bezoek van verzamelaars, die zowat voor van alles en nog wat een vereniging hebben op gericht. Zo is er een vereniging voor verzamelaars van de al eer der genoemde Anker-bouwste nen. Vaak dragen ze het mu seum informatie aan. Ouderwetse speelgoedjes uit de tijd van Ot en Sien zijn er ook: bikkels bijvoorbeeld. Een in 1988 nagemaakt schilderij (sterk uitvergroot) van Pieter Breughel, De Kinderspelen, laat zien waarmee in vroeger eeuwen zoal op straat werd ge speeld. In wat mevrouw Spahr een depotopstelling noemt, is een flink aantal serviezen te zien. ..Heel leuk", reageert Nynke Spahr, „mensen kijken of het servies waar ze vroeger mee ge speeld hebben er ook bij is. Je hoort ze soms roepen: Hé, dat is mijn servies. Kinderen hoor je wel zeggen: nemen we die mee naar huis? Er is servies op kin derformaat, op poppenhuis- en op poppenformaat, doceert de museummedewerkster, die een rustig hoekje laat zien, waar kin deren met houten huisjes kun nen spelen. Er vlak tegenover staat een gokkast- bedoeld als voorbeeld van speelgoed. In de zelfde ruimte is een computer spelletje te zien. Vreemd genoeg is het strand- speelgoed dat weer in een ande re vitrine kan worden bekeken, van hout gemaakt. Je zou zeg gen dat het zoute zand het hout zou aantasten, maar het speel goed vertoont daar geen sporen van. Extra aandacht verdient het mechanisch speelgoed. Een complete fantasiewereld vol clowntjes, rijdend op opwindba re fietsen, opwindbare en vlie gende vlinders uit blik gefabri ceerd, een heuse bijtende bull dog (als je 'm opwindt, tenmin ste), je kunt het zo gek niet bedenken of het staat er. De makers van al dat geks moeten een tik hebben gehad. „Maar dan wel een leuke tik", zegt mevrouw Spahr. „Speelgoed mag overigens niet meer van blik worden gemaakt. Het is scherp en kan dus verw ondingen veroorzaken. Bovendien kan er gif in de verf zitten" Jammer, fietsende Pinokkio's op driewie- lertjes worden dus niet meer gemaakt. Op de afdeling mecha nisch speelgoed kan verder nog een aantal werktuigen worden bekeken, die worden aangedre ven door een stoommachine. Veel speelgoed had een op voedkundige waarde. Uit een persbericht over de wisselten toonstelling over winkeltjes: „Het winkeltje zoals dat op de tentoonstelling te zien is, is de mannelijke tegenhanger van het poppenhuis. Meisjes konden zich door met poppen, poppen huizen, serviesjes en fornuisjes te spelen, onbewust voorberei den op hun latere rol als huis moeder Jongens kregen stoom machines, bouwdozen of win kels. Op die manier taakten zij vertrouwd met beroepen die voor hen passend geacht wer- d(Tn. Winkelier of koopman wa ren zulke beroepen, maar tege lijk behoorden ze tot de weinige beroepen die ook door vrouwen uitgeoefend konden worden". Wannmeer het winkeltje als speelgoed is ontstaan, is niet bekend. In ieder geval had een Franse kroonprins er in 1696 al negen. Echt populair werden de winkeltjes pas in de negentiende eeuw. Heel fraai is in de winkel collectie het miniatuurmarktje uit het begin negentiende eeuw. Gemaakt door Duitse houtsnij ders uit het Ertsgebergte. Nog even terug naar de rolverdeling: bij de immense treinentafel aan gekomen, vertelt Nynke Spahr dat vaders met hun zonen hier uren kunnen doorbrengen tus sen de heen en weer zoevende treinen, de op rood springende seinen en de slagbomen die open en dicht gaan. Vaders en zonen? „Meisjes hebben er ook wel be langstelling voor, maar toch minder. Ik zou het graag anders zien", haast ze zich te zeggen, „maar het ligt nu eenmaal zo". Dan is er nog de blikafdeling in het museum. Van een heel an der karakter dan de speelgoed zaaltjes. Echte liefhebbers kun nen bijvoorbeeld zien hoe ma chines uit de dertiger jaren bis- schuittrommels fabriceerde. En wie in een andere hoek van de ruimte op een knop drukt, ziet hoe na donderend geraas een paar blikjes over de lopende band rollen. De grote blikken met de ietwat strenge blik van de overbekende Droste-verpleeg- ster erop staan velen nog in het geheugen geprent. Reclamewik kels en -teksten ontbreken even min op deze permanente ten toonstelling, die gewoon eigen dom blijft van de Deventer bli- kindustrieel. Ook speciale verpakkingen worden geshowd: de reclame makers bedachten ook vroeger al de meest vreemde fratsen om de aandacht van het publiek te trekken. Zo is er een blikken lo comotiefje dat eigenlijk diende als promotiemateriaal voor bis- schuitrollen. Aan hergebruik is ook ge dacht: de Derde Wereld pas seert de revue, waar uit oud t blikmateriaal vaak nog nieuw speelgoed kan worden geprodu ceerd. Een situatie die bij schaarste gewoon is. Ook in ons land gebeurde het in of vlak na de oorlog wel dat uit oud materi aal een nieuwe auto of een nieuw vliegtuig werd gemaakt, getuige het stoommachientje dat in de jaren veertig door een toen zeventien jaar oude Alme lose jongen in elkaar is gezet.

Erfgoed Rijssen-Holten

Holtens Nieuwsblad | 1991 | | pagina 9