„Een uitdaging! Ik zie het als 'n herwaardering en stimulans om wat nieuws te brengen" Zangeres Jerney Kaagman over theatertoernee Earth Fire: DONDERDAG 11 MEI 1989 H0LTEN3 NIEUWSBLAD Age Kat. Verder de oude garde Ab Tamboer op drums, Bert Ruiter op bas en ik döe dus de zang". Waarom is juist gekozen voor een theatertournee? „Het idee komt niet bij ons vandaan maai" van de theaterbureaus. Het schijnt dat er genoeg mensen zijn die naar een goeie muziekproduktie willen luisteren, maar niet meer in de commerciële zalen of de discotheek waar dé tapkraan de hele avond open staat. Ook de late aanvangstijden spelen een rol. Soms begint men pas tegen twaalf uur, en dat geeft weer vaak problemen met bijvoorbeeld openbaar vervoer. We gaan nu enkele try-outs doen en hopen dat het positief uitpakt". Wat zie jezelf als grootste verschil tussen een zaal en een theater. „De mensen kunnen lekker zitten en worden niet afgeleid door het zaallicht. Ze kijken veel geconcentreerder en de schouwburg geeft een intiemere sfeer. In een zaal komt men vaak om anderen te ontmoeten, in een schouwburg komt men speciaal voor dat optreden". Passen jullie het repertoire aan en kunnen we een nieuwe lp verwachten? „Wanneer deze try-outs een succes worden gaan we ons voor september toespitsen op het schouwburgwerk en krijgt het publiek wat anders te zien en te horen. Wé willen dan ook nieuw materiaal gaan schrijven. Gaan we de schouwburg in, dan komt er inderdaad een nieuwe elpee. We spelen nu al een nieuw liedje dat waarschijnlijk de nieuwe single wordt". Mikt Earth Fire op een bepaalde doelgroep? „Het maakt ons niet uit of ze nu achttien of veertig jaar oud zijn. Popmuziek is een blijvende stroming. Kijk maar naar Tina Turner of The Rolling Stones. Zij zijn ook rond de veertig. Logisch dat ook het publiek van die leeftijd naar de optredens komt. Maar tot mijn verbazing zie ik ook jongeren onder de twintig onze liedjes meezingen die in '69 zijn uitgebracht. Belangstelling is er dus van beide kanten, maar je blijft je eigen muziek maken. Inderdaad, we hebben zelfs nog een fanclub, heel trouw". Kun je vast een tipje van de sluier oplichten hoe de voorstelling er uit gaat zien? „Er wordt wel een speciale produktie voor gemaakt met decor en op theater afgestemde dingen. We komen dan met een thema dat als een rode draad door het programma loopt. Maar muziek blijft muziek. Je kunt de mensen in de schouwburg meer bieden, betere belichting, grotere bühne. Daar gaan we zeker aan werken". Wat betekent dit project voor jou persoonlijk? „Een uitdaging! Het is interessant in te gaan op de belangstelling van het publiek en als artiest te proberen daaraan tegemoet te komen. Ik zie het als een soort herwaardering en een stimulans wat nieuws te Bij binnenkomst in het sfeervolle Hilversums artiestenrestaurant De Jonge Haan, waar onze ontmoeting plaats heeft, zit een knappe ver schijning verscholen achter de ochtendkrant. Is ze het nou of niet? „Ben jij Anja?", vraagt ze. De be groeting verloopt spontaan. We zoeken een rustig plekje en héél re laxed beantwoprdt de charmante, prima geklede en zelfbewuste za kenvrouw en popmuzikante de vra- en. brengen. Als je iets kunt laten zien wat behalve muziek ook nog eens entertainment is, groei je als muzikant. Door dit te doen leer je weer. Theater is heel veel doen, jezelf bijslijpen". Ga je zelf wel eens naar een theatervoorstelling? „Om onze eigen gedachten daarover te formuleren en onder het motto kijken hoe een ander het doet, werken we nu een lijst met artiesten af die een muziekproduktie in de schouwburg doen. Binnenkort ga ik naar de Frank Boeyen Groep en onlangs ben ik nog naar Benny Neyman en Rob de Nijs geweest". Is je leren outfit nog steeds je handelsmerk? „Er was een periode dat leer heel erg geliefd was. Ik was een van de eersten die daarmee kwam. Maar toen half Nederland er in liep, heb ik dat losgelaten. Ik neem meestal drie outfits mee naar een optreden en bekijk dan terplekke wat ik aan doe. Dat kan dan best een leren pak zijn. Ligt ook aan mijn stemming". Welke single heeft het meeste indruk op je gemaakt „Dat was Weekend. We brachten de elpee Reality Feels Fantasy uit, waarop ook deze latere hitsingle stond. Nooit gedacht dat het zo'n succes zou worden, want het was voor ons gewoon een van de nummers, die op de elpee stonden. Toen het eenmaal een hit was hoefde je op de bühne alleen maar het intro te spelen en de hele zaak brulde mee. Of je het nu van achter naar voren speelt, een hit is een hit. Terwijl we van andere singles van tevoren weieens zeiden: „dat wordt een hit", maar vervolgens totaal niet aansloeg". Heb je nog meer pijlen op je boog voor de toekomst? „Jazeker. Ik hoop binnenkort de studie pr en communicatie af te ronden. Verder ben ik door de Tros gevraagd deze zomer een radio-programma te presenteren, dat terugblikt naar de jaren '68-'69 rondom Jimi Hendrix, Janis Joplin. De voorlopers van wat wij de popmuziek noemen. We kijken dan terug wat er in die tijd in Nederland gebeurde middels interviews met artiesten van die tijd. Verder ben ik gevraagd mee te werken in het produktieteam van het kindersongfestival van de Unicef. Ik ga dan kinderen uit Europa hiervoor selecteren. Dan werk eens 'n keer niet met m'n stem en kan ik mijn kwaliteiten en ervaringen eens van een andere kant laten zien". Anja den Otter Alleen Chris en Gerard (Koerts, de oprichters van E F, red.) wilden niet meer live optreden. De rest, Bert Ruiter, Ab Tamboer en ik, vonden het de moeite waard het nog eens te proberen". 9 De formatie Earth Eire is na vijftien jaar weer terug aan het popfront. edere rechtgeaarde popliefhebber-op-vol- wassen-leeftijd zal de groep nog goed heu gen. Earth Fire, met onvergetelijke hits uit de zeventiger jaren als Memories, May be Tomorrow Maybe Tonight, Love of Life en de uit 1980 stammende knaller Week end. Vorig jaar toerde Jerney Kaagman en haar onafscheidelijk band Earth Fire voor het eerst sinds jaren weer gezamenlijk langs het popcircuit. Blijkbaar hebben ze de smaak te pakken want voor het komend najaar staat een hernieuwde kennismaking met deze legendarische nederpopgroep op het programma. IMiet in tochtige tenten, rokerige disco's of smoorhete zalen, maar in navolging van andere Hol landse grootheden als Frank Boeyen en Rob de Nijs staat een rondje theaterpop te wachten langs de schouwbur gen. En daar wil Jerney Kaagman, nog steeds de onbet wiste blikvanger en spreekbuis van de groep best met ons over praten. Even opfrissen, wie is Jerney Kaagman? „Ik ben geboren in Den Haag en ben daar ook opgegroeid. Na de lagere- en middelbare school heb ik de Schoevers-opleiding gedaan en gewerkt als directie secretaresse. In die periode werd ik ook gevraagd om te zingen in Earth Fire. Toen ik niet meer aan slapen toe kwam heb ik gekozen voor het zingen". Ben je er tevreden mee? „Nou ja, tevreden mee, ik vind zingen nog steeds heel erg leuk, alleen de positie waarin je als Nederlandse artiest terecht komt, is niet bepaald rooskleurig. Ik heb hele leuke tijden meegemaakt, maar de laatste pakweg vijf jaar is het klimaat waarin Nederlandse popprodukties tot stand moeten komen - ook naar het publiek toe - elrg slecht". Wat is er dan veranderd in vergelijking met de zeventiger jaren. „Nou, het Nederlandse popwerk is ten opzichte van de internationale produkties een ondergeschoven kindje geworden. Als men bij de radio mag kiezen tussen Michael Jackson of Madónna dan weet iedereen wel waar de d.j. voor kiest. Dat is erg jammer, want in de jaren zestig toen er - mede door de zeezenders Veronica en Noordzee - enorm veel talent was in Nederland, kon iedereen kennis nemen van het Hollandse produkt. Men wist immers dat het bestond en dus de moeite waard het aan te schaffen. Daardoor is die hele Nederpopcultuur ontstaan met Nederlandse artiesten, componisten en groepen. En als er dan ook nog veel gelegenheid was op te treden, had je een mooie top. Dat is nu wel anders". De hoogtepunten van Earth Fire lagen in de zeventiger jaren. Nu is het al vijf jaar stil rondom de band. Wat heb je de laatste tijd eigenlijk gedaan? „Ik heb twee solo-lp's gemaakt (Run en Made on Earth, red.), om zo als solo-zangeres in een ander genre door te breken. Maar men bleef mij zien als zangeres van een popband. Verder ben ik bestuurslid van Buma en Conamus. Samen met ander muzikanten hebben we BV Pop opgericht waar ik woordvoerster van ben om het popklimaat te verbeteren". Is dat gelukt? „Nee. Het klimaat is nog hetzelfde gebleven. Maar waar BV Pop wel iets aan doet zijn de faciliteiten voor de muzikanten, zoals collectieve verzekering, het doorgeven van know-how, hoe je een band runt, wat je wel en niet moet doen, beginnende muzikanten een en ander bijbrengen over contracten. Om samen meer te kunnen bereiken is BV Pop vanaf 1 januari dit jaar samengegeaan met de Kunstenbond". Terug naar de groep. Waarom zijn de koppen nu weer bij elkaar gestoken? En waarom is juist gekozen voor theater? „In mei 1983 hebben we gezegd, voor ons hoeft 't niet meer. Maar vorig jaar werd er vanuit allerlei hoeken weer naar ons gevraagd. Waarschijnlijk vanwege de „Back to the sixties- festivals" kregen publiek en bockingskantoren weer interesse in onze groep. De meesten van ons hadden er wel weer zin in. Welke nieuwe muzikanten zijn aangetrokken voor de gebroeders Koerts? „Ton Scherpenzeel (ex- Kayak) en Jons Pistor (ex-Sweet d'Buster) toeren mee op keybaords en nieuw is ook gitarist Jerney Kaagman, het gezicht van Earth Fire: „A Is je iets kunt laten zien wat behalve muziek ook nog eens entertainment is, groei je als muzikant".

Erfgoed Rijssen-Holten

Holtens Nieuwsblad | 1989 | | pagina 11