J ohn Hunter Moon Martin Willie Kris Liever vandaag dan morgen beginnen „De buurtschappen in om toch les te kunnen geven" W eekendrecept bartimeus-avond werd goed bezocht NIEUWE BLAUW WIT-TRAINER HENK MENNEGAT: HERINNERINEN AAN HOLTEN, VEERTIG JAAR GELEDEN HOLTENS NIEUWSBLAD Sportdag voor gehandicapten DONDERDAG 7 MAART 1985 Van de 28-jarige in Chicago geboren John Hunter kan Neder land momenteel de debnutelpee „Famous at night'' bewonderen, in Amerika scoort hij met het daarvan op single uitgebracht „Tra gedy" al een fikse hit. Eerste muzikale praktijk deed John op in de band the Hounds, hiermee nam John enkele elpees op en deed optredens als voorprogramma van o.a. Journey, REO Speedwagon en Blue Oyster Cult. Dit stevige tot zeer stevige werk beviel John echter niet zo en hij liet the Hounds in de steek om meer aandacht aan het componeren en z'n solo-carrière te besteden. Het gevolg van die inspanningen is de langspeler „Famous at night" waarop John voor de zang en het toetsenwerk zorgt (plus natuurlijk de composities), bijgestaan door Glen Richard Rupp/guitars-vocals, Joe Cuttone/bass-vpcals en Ar tie Baldacci/drums-percussion-synthesizers. Als openingstrack fungeert het al eerder genomen „Tragedy", een fraaie midtempo popsong waarin de zang voor een vaag Mick Jaggersfeertje zorgt: dat John's opmerking dat „een componist z'n vrijheid van fantasie niet mag verliezen" geen loze kreet is bewijst hij in „Crimes of passion", een uitstekende rocker. Vervolgens is „She advértises" een funky kruising tussen Queen en Donnie Iris, dat lijkt vreemd maar klinkt prima; „Take your chances" is een prima uptempo danswerkje waama John de minder geslaagde ballad „This is fore ver" ten gehore brengt. In „Valentine" laat 'ie zich weer van de betere kant horen en levert hij opnieuw een prima popwerkje af: „Losin' you again" en „Put yourself on the line" zijn van de pittige soort terwijl de vele optredens met hardrock-acts ook niet helemaal onopgemerkt zijn gebleven gezien „Horses". Tot slot verhaalt John over „Sad songs on the radio", dat betekent een prima finale en het slot van een geslaagde debuut van John Hunter. John Hunter/Famous at night Private 1540 116 Als zanger/gitarist is Moon Martin nauwelijks bekend maar als componist des te beter: Mink de Vil's „Cadillac walk" en Robert Palmer's „Bad case of loving you" waren b.v. van hem afkomstig. Na enkele jaren in allerlei bands te hebben gespeeld komt Moon (echte naam John) Martin terecht bij Southwind, een blanke r&b band die drie elpees maakt. Vervolgens doet hij enige tijd sessiewerk voor o.a. Linda Rond- stedt waama hij zijn eerste solo-elpee „Shot from a cold nightmare" opneemt met daarop het bekende „Bad case of loving you". Evenals dat debuut scoren ook de volgende langspelers „Escape from domi nation", „Street fever" en „Mystery ticket" uitstekend bij critici en mede-muzikanten maar nauwelijk bij het platenkopend publiek. Middels „Mixed emotions" doet hij nu wederom een poging ook het grote publiek te bereiken. Als componist levert Moon weer eens uitstekende songs, van „Love sniper" tot en met „Short skirts", het zijn stuk voor stuk geslaagde nummers. Zijn versie van „She's not there" (geschreven door Rod Argent en in '67 een grote hit voor the Zombvies) daarentegen is niet onaardig maar voegt te weinig toe aan het origineel om echt goed te zijn. Wat betreft de uitvoering van z'n eigen songs is alleen maar positiefs te melden: de pittige rockers „Love sniper", „Love is my system", het schitterende „Johnny get the handcuffs" (prima single), „Quicksand" en „Short skirts", de swinger „Nite train tot London" en het rustige „Writing on the wall" zij zijn allemaal schitterend gearrangeerd en worden evenzo fraai uitgevoerd. Kwalitatief een volledig overtuigend werkstuk van Moon Martin en hopelijk krijgt hij met „Mixed emotions" eindelijk het succes dat hij verdiend. Moon Martin/Mixes emotions Capitol 240.275 Als solist hebben zowel Willie Nelson en Kris Kristofferson het nodige succes en het samenbrengen van die twee in de film „Song writer" lijkt dan ook en goede zet. Hoe geslaagd deze film over de lotgevallen van 2 countryzangers en hun carriêre(s) is kan ik nog niet beoordelen maar de bijbehorende soundtrack is in ons land al wel uit. De plaat is verdeeld in een Willie Nelson en een Kris Kristofferson kant waarbij beide zijden beginnen met een duet van de heren. Willie's pIaatkant(oftewel Doc's side) brengt het bekende Nelson- werk: gedegen composities en uiterst vakkundige uitvoeringen waarbij echter niet zoveel enthousiasme te bespeuren valt. In beide duetten blijkt het tweetal qua stem uitstekend bij elkaar te passen en maken ze van de pittige songs hoogtepunten van dit album. Blijft nog over het deel dat Kris voor zijn rekening nam: na de stroperige elpees die hij de laatste paar jaar heeft uitgebracht een hele vooruit gang. Op 22 juni 1937 geboren in Brownsville/Texas kwam Kris al op jeugdige leeftijd in San Mateo/Califomië terecht waar hij tijdens z'n schooltijd een cariëre als schrijver in gedachten had. Hij ging ook inderdaad schrijven maar geen romans of novelles maar songs en dat leverde o.a. „Jody and the kid", „For the good times", „Sunday morning coming down", „Me and Bobby McGee" en „Help me make it through the night" op. Na een serie uitstekende langspelers daal de het nivo van zijn albums aanzienlijk en de duetten met zijn (toenmalige) vrouw Rita Coolidge waren evenmin opvallend. Óp „Songwriter" maakt Kris echter een prima comeback: in z'n compo sities weet hij eindelijk het nivo van b.v. „The silver tongued devil and I" te benaderen en zijn zang klink gemotiveerder als ooit tevo ren. Meest opvallende songs op deze soundtrack zijn de duetten „How do you feel about foolin' around" en „Eye of the storm", „Songwriter", Nobody said it was going to be easy" (beide van Willie), „Crossing the border", „Under the gun" en „The final attrac tion", de laatste 3 zijn werkjes van Kris Kristofferson. Willie Kris/Songwriter CBS 70 255 Henk Oldenbof Voor de zondagavond in .de Kan- geen mogelijkheden biedt, detaar" gehouden koor- en zanga- omdat de rijksbijdrage hiérvoor vond van de Stichting Steunfonds „Bartiméus te Zeist en Doorn toon- Aan de zangavond werd mede den plm. 300 bezoekers belangstel- ^rjóng verleend door Holtens 'in9> Mannenkoor o.l.v. Bert van Jaars veld, het Interkerkelijk Kinder- Ds. M. Berg sprak een woord van koor Mozaïk oJ.v. Eline Paalman welkom en hield een korte medida- Lam, pianiste Jona Evers-Mefier. tie n.a.v. het bijbelgedeelte (Mar- Evelien Bril, Dwarsfluit en José cus 10:46-52) over de genezing van slotman, xylofoon, Bert van Jaars de blinde bedelaar door Jezus. De vejd orgel. De mooie avond werd heer W. J. Lammers, medewerker besloten met het gezamenlijk zin- Steunfonds wees in een korte toe- gen van het bekende gezang „Nooit spraak op de grote noodzaak van gei00f veeTverwachten", het steunen van de blindenzorg op protestants-christelijke grondslag. pe gehouden collecte bracht „Bartiméus" wil graag nóg veel f 458.40 op en plm. honderd bezoe- meer doen voor de blinden en |jer5 gaven ach op als begunstiger slechtzienden maar dat moet dan van bet Steunfonds Bartiméus of gebeuren metz.g.n. eigen middelen namen een spaarbusje Het moest er een keer van komen. Na 22 seizoenen heeft Henk Menne- gat (32) „zijn" Enter Vooruit verruild voor het hoofdtrainerschap bij Blauw Wit. „Een moeilijke beslissing" vond hij het, maar een eerste kennismaking met zijn nieuwe werkkring in Holten was voor de Enternaar zo positief dat hij nu al staat te popelen van onge duld om op 't Vletgoor aan het werk te gaan. „Ik begin liever vandaag dan morgen" bekent hij enthousiast. Afgelopen maandagavond maakte Henk Mennegat kennis met.de huidige selectiegroep van Blauw Wit. Al eerder praatte hij met bestuur en leider de plannen voor het komende seizoen door. Ook bij trainer Ton Scholten stak hij zijn licht al op. Het is duidelijk, aan ambitie ontbreekt het niet bij Mennegat die voor het eerst de eindverantwoordelijkheid voor een eerste elftal krijgt. Mennegat: „Ik hoorde van onze hoofdtrainer Gerard Marsman dat ze bij Blauw Wit een nieuwe trainer zochten. Zaterdags heb ik toen meteen gebeld en de dag erop een briefje geschreven, 's Woensdags zaten we ai rond de tafel en ik moet zeggen het klikte meteen. Ze zijn daar goed bezig bij Blauw Wit. Een ideale accommodatie, een actief bestuur, uitstekende verzorging voor het eerste elftal. Vergeleken met clubs van dezelfde grootte is Blauw Wit een stuk verder". „Ik wilde ook het liefst een zater dagclub trainen en had ook sollici taties lopen bij DES en Hulzense Boys. Ik heb nu sinds 1982 het Oe- fenmeester II-diploma. Dan wil je ook wel eens je eigen baas zijn. Bij Enter Vooruit heb ik zowat alle elf tallen wel getraind. Jongens die nu in het eerste spelen had ik al onder mijn hoede bij de F-jes. De laatste jaren train en begeleid ik het twee de van Enter Vooruit. En wanneer Gerard Marsman naar de cursus in Zeist moet train ik de hoofdselec tie. Eventueel had ik ook wel als tweede trainer willen werken bij DETO of ON. Maar hoofdtrainer bij Blauw Wit is natuurlijk een ideale aanloop". In hoeverre heeft Mennegat, die dertien jaar lang in de selectie van de Enterse aspirant-eersteklasser voetbalde, een indruk van de tech nische mogelijkheden van de Blauw Wit-selectie? Mennegat: „Eigenlijk had ik geen idee van hoe Blauw Wit eigenlijk voetbalde. Maar ik heb even geïn formeerd bij mijn plaatsgenoot Kerkhof die Blauw Wit goed kent als trainer van Markvogels. Van hem hoorde ik dat Blauw Wit qua voetbal toch een van de betere De nieuwe trainer van Blauw Wit, op bezoek in de kantine van Blauw wit. De eerste kennismaking ver liep van beide kanten voorspoedig. de strijd om een plaatsje in de KNVB. Die stap naar de KNVB is natuurlijk mijn hoofddoelstelling. En naar ik begrepen heb ook van ploegen is in die eerste klasse, maar het bestuur. Maar dan moet er na dat ze nogal eens pech hebben bij tuurlijk wel wat gebeuren. Zo'n Fair Play Cup die Blauw Wit afgelo pen jaar weer heeft gewonnen is na tuurlijk mooi, maar je bereikt er niets mee. Die sfeer van „ouwe jon gens krentenbrood" zal moeten veranderen. Ik zal me ook veel meer alleen met het eerste bezighouden dan Ton Scholten nu doet. Hij is veel meer een duizendpoot die voor de hele vereniging actief is. Wat dat betreft is het moeilijk om hem op te volgen. Ik zal bepaalde dingen af stoten naar het bestuur en de lei der. Die zijn er tenslotte ook niet voor niets. Volgens mij moet het binnen een paar jaar lukken om in die vierde klas KNVB te voetbal len. Misschien kom ik mezelf nog wel tegen wanneer ik die hoge ver wachtingen waar moet maken, maar je moet toch een doelstelling hebben. Ik heb met Ton Scholten afgesproken dat hij op papier zet hoe de tegenstanders spelen zodat ik een indruk heb van hoe er in die klasse gespeeld wordt. Wat de spelersgroep betreft zijn er zeker mogelijkheden. Toevallig hebben we laatst met Enter Voor uit 2 tegen Blauw Wit geoefend, maar dan ben je toch meer bezig met je eigen spelers. Ik ben zeker van plan om binnenkort wat wed strijden van Blauw Wit te gaan be kijken. Ze willen zelfs speciaal voor mij wat lichtwedstrijden organise ren. Het oefenprogramma heb ik al vrijwel rond. Wedstrijden tegen derde- en vierdeklassers uit de KNVB. Ik vind namelijk dat aan de mentaliteit wel wat gedaan mag worden. Niet zo tegen de tegenstan der opkijken. De andere elftallen moeten uitgaan van de sterkte van Blauw Wit. Niet andersom. Dus geen wedstrijden tegen tweede elf tallen meer. Nee, ik denk er zelfs aan om een Rohda Raalte en Enter Vooruit uit te nodigen om op het nieuwe hoofdveld tegen ons te spe len. Ja, waarom eigenlijk niet?" Jn het tweede gedeelte van verha len van Holtenaren in de oorlog, be steden we aandacht aan het zo ge woon mogelijk door functioneren van de bevolking. Daar waren als eersten de scholen, die vooral de eerste jaren vrij normaal doordraaiden. Wel weet mevrouw D. Stegeman zich te herin neren dat er in de mobilisatietijd in een jaar drie nieuwe onderwijzers kwamen, steeds omdat de vorige op geroepen werd voor militaire dienst. „En steeds begonnen die jonge leerkrachten met het zelfde, zodat we drie maal in een jaar hoorden dat de geschiedenis 2000 jaar voor Christus is begonnen". In 1943 werd het te riskant in de school van meester Koldewei aan de Dorps straat. Twee lokalen van de school gebombardeerd. Er werd toen in groepjes „geschoold". H. Koopman weet nog dat hij onder andere les kreeg in de voorkamer van de fami lie Wissink. de consistoriekamers van de Hervormde en Gereformeer de kerk en zelfs in de serre van café Maats. C. Knijff, destijds leraar aan de Christelijke school van meester J. Kenemans ging in die tijd met zijn collega's de buurtschappen in om op diverse boerderijen per toer beurt les te geven. Deze school stond aan de Stationsstraat op de plaats waar nu het achterste ge deelte staat van de fa. Schuppert. Ook daar kon men het niet de vijf oorlogsjaren volhouden. De school lag te dicht bij de spoorbaan, die geregeld het doelwit van de be schietingen was. Later werd de school gevorderd om Russische krijgsgevangenen onder te bren gen. Het geregeld de boer op gaan betekende voor meester Knijff het verzeild raken in het verzet. Door zijn goede contact met de boeren wist hij via Cor Bal menig onder duiker te plaatsen. Over zijn werk bij het verzet is Knijff overigens heel erg bescheiden. De grote man bij het verzet is Arend Schipper ge weest in die jaren Grote Kees ge noemd. Knijff betreurt het dat deze man na de oorlog naar Canada ver trokken is en liefst zo weinig moge lijk over deze tijd wil vertellen. Hij spreekt zijn waardering uit voor het werk van de auteurs van Holten in oorlogstijd, Martin Hols en Her man Steunenberg, voor het enorme werk dat ze gemaakt hebben van dit boek. En dat vaak met weinig medewerking. Het contact met de boeren heeft Knijff die als kweke ling na de eerste meidagen naar Holten kwam als zeer plezierig er varen. „Al moest ik me eerst wel waar maken", vertelt hij lachend. „Per slot kwam ik helemaal uit Den Haag, maar al spoedig lukte dat aardig". Alert De Holtenaren zelf hielden elkaar wel in de gaten. Knijff herinnert zich nog dat een boer die verkocht aardappelen voor verschrikkelijk hoge prijs, aan een vrouwtje uit het westen van het land. Toen dat de ondergrondse ter ore kwam werd er direct beslag op gelegd en voor de gewone prijs verkocht aan de groenteboer. „Op zulke dingen wa ren we erg alert op, dat kon je hier niet maken". Verder vertelt Mees ter Knijff het verhaal van dominee Dragt, die gehoord had dat een boer een te hoge prijs vroeg voor eieren die bestemd waren voor een zieke. Toen hij dat vernam ging hij naar de betreffende boer toe met de vraag of deze hem een paar eieren kon verkopen. Dat kon, voor min der dan de helft van de prijs. Waar op dominee zei: „Breng ze dan maar voor die prijs naar die zieke". Avondklok Het verenigingswerk lag in de oorlog vrijwel stil. Vooral toen de avondklok werd ingesteld. Reeds eind september 1940 al werd op last van de Reichskommissar afgekon digd dat alle verenigingen van per sonen en stichtingen zonder econo misch doel, binnen dertig dagen moesten worden aangemeld bij de bevoegd procureur generaal. Als eerste werden toen de Oranjevere nigingen geschorst. Ook de duiven- liefhebbers kregen problemen, zo zelfs dat in de loop van 1942 alle duiven gedood moesten worden. Dat het verenigingsleven na de oorlog snel en enorm is gegroeid ge tuigd bijgaande foto, waar de gym nastiek van Bato demonstreert voor de o.l.s. aan de Dorpsstraat, waarop nog duidelijk de twee loka len te zien zijn die door een bom vernield zijn. Tot slot nog even een kort over zicht van de stand van zaken rond de expositie van de oudheidkamer Hoolt'n. Het begint aardig op gang te komen. Zo zijn er al een aantal unieke voorwerpen toegezegd zo als een gasgenerator, oorlogsgeld. en kleding van parachutestof. Maar we zoeken nog veel meer, dus kijk eens rond misschien is er nog een oude kachel uit de oorlog of, om over te gaan naar de bevrij ding, een feestrok. Ook zijn uw ver halen nog steeds welkom. Graag een reactie naar een van onder staande personen. M. Bosman- Vruggink, tel. 6 33 14, J. Smale tel. 6 32 56, H. J. Koopman tel. 6 22 73, of H. Koopman tel. 6 17 36. S.v. Bato voor de gedeeltelijk ver nielde Dorpsschool, anno 1945. Zuurkoolschotel Zuurkool is een zeer belangrijke groenteconserve die heel eenvou dig bereid wordt van witte kool. De kool is friszuur van smaak, licht verteerbaar en rijk aan vitamine C. Voor ons is zuurkool een typische wintergroente, maar in Midden- en Oost-Europa eet men het hele jaar door zuurkool. In de Elzas is zuur kool het beroemdste nationale ge recht. U heeft nodig: 600 gr. zuurkool, 2 in schijven gesneden goudreinet- ten, 400 gr. casselerrib (in schijven gesneden), 1 fijngehakte ui, 60 gr. geraspte kaas, 1 teentje knoflook, appelsap. Leg in een ingevette vuurvaste schaal een laag zuurkool, de helft van de appels, en van de kaas. Daar bovenop de casselerrib bedekt door de ui en uitgeperste knoflook. Leg er dan weer een laag zuurkool, appel en kaas op. Overgiet het ge heel met zoveel appelsap dat het gerecht voor onderstaat. Dek af en zet ongeveer 1 xh uur in een matig warme oven. Bel de dagelijkse receptendienst, voor iedere dag een ander recept: 070-26 23 11. Op zaterdag 9 maart wordt in de Reggehal te Rijssen voor de acht ste keer een sportdag voor gehandi capten gehouden. De sport- en speldagen worden door particulie ren, gespronsored door een 4-tal service-clubs (Rotary, Lions) en een aantal bedrijven in de regio, ge organiseerd voor geestelijk/licha melijk gehandicapte jeugd. Ieder jaar nemen ca. 125 personen uit de gehele regio deel, o.a. uit Holten. De deelnemers kunnen in hun ei gen tempo aan de speciaal voor hen aangepaste spelletjes meedoen. Om de middag zo goed mogelijk te laten verlopen, wordt medewer king verleend door de Overijsselse Ziekenomroep, het Rode Kruis, E.H.B.O. en tal van vrijwilligers. De spelmiddag begint om 14.00 uur.

Erfgoed Rijssen-Holten

Holtens Nieuwsblad | 1985 | | pagina 13