Midwinterhoorn
populairder dan
ooit in Twente
Merle Haggard
Survivor
James Ingram
O
Landbouw contra
nationaal landschap
M1NTQH
Dit zij u een teken!
DAGBLAD TUBANTIA
HOLTENS NIEUWSBLAD
t
•volieybalver,
hallen
Van 19 december tot en met
16 januari de krant voor slechts
DONDERDAG 8 DECEMBER 1983-
Het hoofdbestuur van de Overijsselse Landbouw Maatschappij
heeft zich maandag 5 december achter de protesterende boeren in
Noord West Overijssel geschaard. De veehouders uit die streek
hebben grote moeite met de laatste plannen rond het nationaal
landschap in hun gebied. Zij hebben de indruk, dat de landbouw
wordt weggedrongen ten gunste van de natuurbescherming en de
rekreatie. Tegen die plannen hebben de boerengezinnen onlangs in
het provinciehuis nog een ludieke aktie gevoerd.
Dezer dagen kan men overal in
Twente de karakteristieke tonen van
de midwinterhoornblazers weer
horen. Tot aan Kerst zullen tal van
blazers er zorg voor dragen, dat dit
zeer oude gebruik, dat juist in Twente
prachtig bewaard is gebleven,
gestalte krijgt.
Het midwinterhoornblazen is
de laatste jaren in een brede be
langstelling komen te staan. En
het is jong en oud, mannen en
vrouwen die de hoorn, of het
hoorn, zoals er in de vakkringen
over gesproken wordt, ter hand
nemen. Evenals voorgaande ja
ren worden er ook dit jaar een
aantal concoursen gehouden.
Voor de senioren, vanaf achttien
jaar, op 18 december in Tilligte,
en voor de junioren, tot achttien
jaar in het openluchttheater in
Hertme. Een jury zal daar bepa
len hoe kundig men is op het
hoorn. Wij spraken met één van
de juryleden, de heer G. J. H.
Vloedbeld uit Almelo.
„Het is in feite een oeroud ge
bruik, daterende vanuit de voor
historische tijd. De mensen
meenden in die tijden dat gedu
rende de wintertijd de zon werd
achtergehouden door boze gees
ten, en dat ze die konden ver
drijven door lawaai te maken.
Dat deden ze op allerhande ma
nieren, onder andere door op os
senhoorns te blazen. Je begrijpt,
als ze dat maar lang genoeg vol
hielden kwam de zon ook weer
terug. Hoewel onze Heidense
voorouders voor zaken als gees
ten en goden natuurlijk veel ge
voeliger waren hangt er zo rond
midwinter wel een beetje misty-
rieuze sfeer. Wat sneeuw en
mist, kortom je moet dat een
beetje aanvoelen. Die ossen
hoorns werden in een wat latere
periode vervangen door hoorns
van hout, en met de komst van
de missionarissen naar deze
streken veranderde het karakter
van het hoomblazen. Je kan
stellen dat het gebruik werd in
gepast in het geloof. De hoorn
werd een Kersthoorn. Een ge
bruik op zich, maar vergelijk
baar met bijvoorbeeld het lopen
met ontluikend groen tijdens de
Palmpaasviering".
Blikken hoorn
De hoorn werd dus Kers-
thoom en kondigde de komst
van Christus aan. Naast dat de
hoorn dus voor een andere
boodschap werd gebruikt, veran
derde de hoorn zelf ook. Zo'n 70
tot 80 jaar geleden werd de hou
ten hoorn steeds meer vervan
gen door een blikken. „Niet ie
dereen had nog zin de moeite te
nemen een hoorn van hout te
maken, waarbij men bovendien
maar moest afwachten of er wel
een goede klank inzat. Bij de
houten hoorn blijft dat afwach
ten, van de tien die .er gemaakt
worden hebben er misschien
maar twee of drie een goede
klank, heeft een hoombouwer
mij eens verteld. Maar goed, die
blikken hoorn had toch wel een
heel andere klank, en het animo
voor het blazen verminderde
sterk.
In 1953 heeft de Oldenzaalse
musicus Toon Borghuis daar
iets aan gedaan. Hij riep alle
hoornblazers op bij elkaar te ko
men om te zien hoe het gebruik
voor verdwijnen kon worden be
hoed. Dat resulteerde toen in
een bijeenkomst van negentien
hoornblazers, waarvan er nog
maar één de houten hoorn blies.
Borghuis liet toen het verschil
in klank tussen een blikken en
een houten hoorn horen, en de
blazers vonden toen toch ook
wel dat de houten hoorn een
heel eigen klank bezat. Ze beslo
ten het jaar daarop weer bij el
kaar te komen, maar dan alle
maal voorzien van een houten
hoorn. Een demonstratie op Het
Everloo is toen min of meer het
begin geweest van de terugkeer
van het midwinterhoornblazen.
Er zijn nu aardig veel blazers in
heel Twente. Er is toen ook een
jury gekomen en er kwam een
zilveren hoorntje, beschikbaar
gesteld door Anton Reef. Verder
is het nooit officieel geworden,
maar we kennen wel dat jaar
lijkse treffen. De blazers komen
uit alle buurtschappen. De be
langstelling van de jeugd is erg
groot geworden, en ook de meis
jes zijn aardig vertegenwoordigd.
Er zullen toch gauw zo'n 28
groepen van drie personen uit
de buurtschappen komen. Borg
huis heeft in het begin nog eens
op de mogelijkheden van de
hoorn gewezen en er zelfs een
paar melodietjes voor op papier
gezet. Nadeel was toen dat er
veel blazers op dezelfde manier
gingen blazen, terwijl vroeger in
elke buurtschap op een eigen
wijze werd geblazen. Dat laatste
is gelukkig ook weer opgepakt".
Aanstonds klinken de tonen
van de midwinterhoomblazers
over het Twentse landschap, en
als u goed luistert zult u kun
nen merken dat de verschillende
blazers soms een roep- en ant
woordspel met elkaar doen. Wilt
u eens horen wat er zoals op
„het hoorn" gepresteerd wordt
dan valt een bezoekje aan een
van de twee concoursen natuur
lijk aan te raden.
In de OLM-vergadering maak
te het hoofdbestuurslid H. Doze
uit Giethoorn duidelijk dat de
landbouw zich in de tang geno
men voelt door het nationaal
landschap. „In de rapporten
loopt de natuurbescherming als
een rode draad door alles heen.
De landbouw is in het geheel
nauwelijks terug te vinden", zei
hij. Met name doelde de heer
Doze op het nieuwe beheers- en
ontwikkelingsrapport, waarin
min of meer wordt aangegeven
hoe zo'n nationaal landschap in
Noord West Overijssel eruit
moet gaan zien. Daarin wordt
ook het gebied opgedeeld in
stukken, waar de natuurbescher
ming, de rekreatie of de land
bouw het voor het zeggen krij
gen. „Er zijn honderden hektare
grond bij, die een natuurfunktie
hebben gekregen, terwijl het om
pure landbouwgrond gaat", kriti
seerde het OLM-hoofdbestuur-
slid, die vooral de landbouw
gronden in Wanneperveen op
het oog had.
Tegen dit alles heeft de land
bouw uit de streek al heftig ge
ageerd. Van de provincie is
daarbij de toezegging gekregen,
dat men die indeling nog eens
kritisch zal bekijken. Voor de
boerengezinnen in het gebied is
dat geen reden om zich verder
stil te houden. Zij zullen zich te
gen de plannen blijven verzetten
zolang ze niet duidelijk zwart op
wit op papier veranderd zijn.
Rustige akties zijn in voorberei
ding. Daarbij wil men in Gie
thoorn en Wanneperveen niet op
dezelfde wijze te werk gaan als
in Winterswijk, waar zeer hard
aktie is gevoerd. Met de organi
satoren daarvan heeft men ove
rigens een dezer dagen in Noord
West Overijssel een gesprek ge
voerd.
In de OLM-vergadering vroeg
mevrouw M. Spijkervet - Broek
huizen uit Wanneperveen voorts
om meer ondersteuning voor de
betrokken veehouderijen iri
Noord West Overijssel. Het is
volgens haar voor de boerenge
zinnen haast ondoenlijk om alle
rapporten, nota's en notities, die
over de streek geschreven wor
den, in z'n geheel door te wor
stelen. Nota's, waar de land
bouw in de regel helemaal niet
om gevraagd heeft. Zij vond, dat
de overheid met geld uit de
werkgelegenheidspot een „onder
steunende kracht" voor de land
bouw beschikbaar zou moeten
stellen. Voor dat idee kreeg ze
bijval.
Mevrouw Spijkervet had verder
de indruk, dat de boerengezin
nen onvoldoende informatie en
voorlichting krijgen over het na
tionaal landschap. Zij was van
oordeel, dat het Landbouwschap
hier meer aan zou moeten doen.
Het Landbouwschap heeft name
lijk ten behoeve van de boeren
alle zaken rond het nationaal
landschap onder zijn hoede.
OLM-voorzitter D. J. Jonkhans
beloofde, dat dit punt bij het
Landbouwschap wordt aange
kaart. Hij wees er wel op, dat
meer informatie en meer voor
lichting niet zal leiden tot an
dere plannen rond het nationaal
landschap. „Als men in een
mooi gebied woont, zal men er
rekening mee moeten houden,
dat natuur- en landschapsbe
schermers zullen proberen om
steeds meer aan hun trekken te
komen. Wat dat betreft zal de
landbouw meer in een verdedi
gende dan in een aanvallende
rol komen te verkeren", aldus
de OLM-voorzitter.
Hoe Mintonette ook zwoegde en werkte
Medusa wist de schade te beperke(n)
Want steeds als wij een set voor kwamen te staan
Ging Medusa er weer harder tegen aan.
Zo snel komt er nu een einde aan een gedicht
Waaruit blijkt dat we weer verloren een gedeelte van ons gezicht.
Het moet nu heel snel beter gaan
Willen we weer aan de top komen te staan.
Sinterjams
'Over tekenen en symbolen gaat
het in het advents- en kerst
nummer van het oecumenisch
maandblad Open Deur/Goede
Tijding. Ov er de tekenen die in
het Kerstevangelie ons aange
reikt worden „dit zij U een te
ken", hier aan zult U herkennen
dat het hier om de Messias
gaat. Maar ook gaat het over de
symbolen waarmee het kerstge
beuren in de loop der eeuwen
omgeven is, zoals we dat kun
nen aflezen uit verhalen en
schilderijen van vroeger. En ten
slotte wordt stilgestaan bij de
schaduwzijden van dit symbo
liek, bij hedendaagse kerstsenti
menten die geen tekenen zijn
omdat ze niet (meer) verwijzen
naar de bevrijdende boodschap
van de geboorte van de Messias.
Zoals elk jaar is het kerstnum
mer van Open Deur/Goede Tij
ding fraai uitgevoerd, een lees-
en kijkblad met prachtige kleu
renafbeelding, foto's, tekeningen,
een kort verhaal, een bijdrage
voor kinderen, de vaste rubriek
van ds. Alje Klamer en ingezon
den brieven en bijdragen van
Maria de Groot, Alje Klamer,
dichter/dominee Jaap Zijlstra,
Huub Oosterhuis en Gabriël
Smit. „Open Deur/Goede Tij
ding" is een maandblad over
vragen van geloof -en leven, in
begrijpelijke taal. De redactie
bestaat uit Gereformeerden, Her
vormden, Lutheranen en
Rooms-Katholieken. Adres: Post
bus 19, 3970 AA, Driebergen.
Heren twee vervolgt zege
tocht!!!!!!!!!!!
Mintonette 2-Krekkers 4 (heren):
3-1.
Een goed begin is het halve
werk, wordt wel eens gezegd; dit
ging voor ons in elk geval ech
ter niet op. In de eerste set
werd goed gespeeld; door de
goede aanval en verdediging van
onze zijde kwamen de Krekkers
er helemaal niet aan te pas. Het
stond dan ook al gauw 15-5. In
de tweede set liep het niet
goed: we kwamen niet tot ons
eigen spel. Het scoreverloop
ging mooi gelijk op, maar dit
was vooral te wijten aan ons
slechte spel. Krekkers kon dit
maal winnen met 14-16. Daarna
ging het weer wat beter. Er
werd niet te moeilijk gespeeld
en we wisten daarom deze set
met 15-7 af te sluiten. De vierde
set was heel spannend; aan bei
de kanten werden veel puntjes
gemaakt. Maar toch konden wij
aan het eind de beslissende
puntjes maken, waardoor we
met een 16-14 setzege deze wed
strijd winnend ten einde brach
ten.
J.W.O.
Programma thuiswedstrijden
vrijdag 9-12.
19.00 Meisjes hoofdkl. B 1-Tor-
nado 1; Meisjes C2-Vrivo 2; Meis
jes A-Zwaluwen 2; 20.30 Heren 4-
SVH; Dames 2-Setash 1;
Dames 3-Krekkers 3.
De oliehollen liggen al bijna te
sputteren!!
Ook dit jaar zal Mintonette
voor Uw oliebollen zorg dragen.
Heerlijke, nog met de hand ge
draaide, allemaal van formaat
verschillende oliebollen. Geen
massaproductie, maar allemaal
verschillende!!! Schrijf maar
vast in Uw agenda! Op woens
dag 28 december komen we bij
u thuis! We brengen ze! (Meer
in de volgende krant!)
De ouders van Merle Haggard stamden uit het mid-westen
van de V.S. (Oklahoma) van waaruit ze in het midden van
de jaren dertig naar Californië trokken vanwege de grote
droogte die hun landbouwgronden in Oklahoma teisterde.
Op 6 maart 1937 werd Merle geboren in Bakerfield van
waaruit hij op negenjarige leeftijd de wereld introk nadat
z'n vader was overleden. Na allerlei omzwervingen en legale
en illegale werkzaamheden werd Merle in '57 tot een gevan
genisstraf veroordeeld wegens een inbraak, hij kwam te
recht in San Quentin waar hij in een c. en w.-bandje begon
te spelen. Toen hij na 3 jaar vrij kwam ging hij terug naar
Bakersfleld van waaruit Merle aan een imposante c. en w.-
carriëre begon.
Z'n eerste single „All my friends are gonna be strangers"
haalde met de top 10 en middels een hele serie grote hits en
veel verkochte elpees ontwikkelde Merle zich tot een topat
tractie. In '69 nam hij „Okie from Muskogee" op, een num
mer dat als volkslied van rechtse en uiterst rechtse Amerika
nen kan worden beschouwd. Hoewel hij daarnaast nog een
paar oerconservatieve teksten heeft gezongen is z'n totale
repertoire typisch c. en w.: veel liefde-en-aanverwante-zaken
nummers. Ook op de nieuwste Haggard-elpee „That's the
way love goes" (de titel zegt 't al) staan hoofdzakelijk liefdes
liedjes zoals „What am I gonna do (with rest of my life)",
„That's the way love goes", „Carryin fire", „Don't seem like
we're been together all our lives", „If you hated me" en
„Love will find you". De songs gaan daarbij wat meer op de
rocktoer als op vorige Haggard elpees, geïnspireerd door
Waylon en Willie en in navolging van Ronnie Milsap probeert
Merle nu ook het rockpubliek te bereiken. Voor Europa is
„That's the way love goes" weliswaar nog tè „country" om
commercieel succes te behalen maar het is wel een prima
kennismaking met een Amerikaanse c. en w. grootheid.
Merle Haggar/That's the way love goes
Epic 25537
Dankzij de film „Rocky 3" (of misschien wel een nog la
tere versie want bij al die re-makes raak je gemakkelijk de
tel kwijt) scoorde de groep Survivor een wereldhit met
„Eye of the tiger". Het nummer was in die Sylvester Stal
lone rolprent regelmatig te beluisteren en via de Ameri
kaanse hitlijsten begon de single aan z'n victorie.
Onder dezelfde titel verscheen vervolgens een langspeler
met daarop een negental composities (o.a. de 2e hitsingle
American heartbeat") die nou niet bepaald opvielen door
originaliteit. Zeker niet in vergelijking met de prima elpees
die de vijfinansgroep voordien had uitgebracht en die hen al
enige bekendheid in de V.S. hadden opgeleverd. Na het enor
me succes van „Eye of the tiger" heeft het ruim een jaar
geduurd voordat Survivor met de opvolger „Caught in the
game" voor de dag is gekomen. En met de 9 hierop aanwe
zige songs knoopt het quintet Jim Peterik, Frankie Sullivan
(die de plaat ook produceerde), Dave Bickler, Mare Doubray
en Stephan Ellis weer enigszins aan bij de prestaties op de
elpees „Survivor" en „Premonition". Het titelnummer is al
een leuke introductie waarna „Jackie don't go" een knappe
en pittige rocker blijkt; gevolgd door „I never stopped loving
you", een rustig werhje in de stijl die Kansas ooit zo goed
beheerste. Leuk toetsenwerk ('n echte piano!), knappe zang
met in het refrein lekkere samenzang prima opgebouwd naar
een lekkere finale, incl. gitaarsolo. „It doesn't have to be this
way" is vervolgens een lekkere up-tempo rocker evenals
„Ready for the real thing", beide van „de-beuk-d'r-in" soort.
Kant 2 begint met 'n intro a la Future World Orchestra
maar die indruk verdwijnt tegelijk met de introductie van
het ritmeduo Marc en Stephan, het geheel is overigens een
wat magere compositie. „What do you really think" klinkt
weer wat beter waarna Frankie's gitaarspel een hoofdrol ver
tolkt in „Slander". Evenals trouwens in „Santa Ana winds",
de rustig beginnende maar dankzij Frankie pittig eindigende
uitsmijter. Enkele mindere songs zorgen voor een wat on
evenwichtige, maar toch beter dan „Eye of the tiger" elpee;
in elk geval lijkt aan „Caught in the game" meer aandacht
te zijn besteed.
Survivor/Caught in the game scotti 25575
Voordat hij onder z'n eigen naam ook nog maar 1 plaat
had gemaakt stond James Ingram al in de Amerikaanse top
10 als zanger op de Quincy Jones single „Just once". Quincy
had hem ontdekt toen hij de demo van „Just once" beluis
terde en behalve in het nummer ook zeer geïnteresseerd
raakte in de zanger van die demo: James Ingram, Middels
„It's your night" heeft James nu z'n eerste eigen elpee uitge
bracht, natuurlijk geproduceerd door Quincy Jones.
„Party animal" is een uiterst swingende en perfect klin
kende discostamper; in „Yah mo B there" zingt hij een duet
met mede-componist Michael McDonald. Vervolgens laat Ja
mes in „She loves me (the best that I can be)" horen waar
toe hij vocaal in staat is, en hij bezit dus een stem die echt
wat te zeggen heeft. Ook in „Try your love again", „What
ever we imagine", het jazzy „One more rhythm". „It's your
night" en de ballad „How do you keep the music playing?"
(een nieuw duet met Patti Austin na hun hit „Baby come to
me") zorgt James voor perfecte zang. Een extra vermelding
verdient „There's no easy way", geschreven door Barry Mann
en het absolute hoogtepunt van de lp; een schitterende bal
lad James zich James volledig kan uitleven. Zoals Quincy
Jones in de tekst op de binnenhoes schrijft: „This is the
debut album that I have always wanted to make"; en inder-
daad. wat 'n debuut! QWest
James Ingram/It's your night
HENK OLDENHOF
De speciale bijlagen van Dagblad
Tubantia voor Kerst en Nieuwjaar
maken dit aanbod extra aantrekkelijk, p,
De bezorger(ster) van de krant kan u
meer vertellen over dit aanbod. Hij of i\,.
zij belt binnenkort bij u aan en komt de
kaart ophalen. Het abonnementsgeld a-
fl. 9,50 kunt u direkt met hem of haar
afrekenen. Hij of zij wenst u alvast veel
leesplezier toe.
r
Voor.alles wat u weten moet en meer