kleinNelderman bv Wo n n i nk M. ENERGIEZUINIG STOKEN 19.» 69.» Prijsbewust kopen Familiegeschiedenis (111) WOONSHOW Van het erf der kerk GRANDIOZE INRUILAKTIE MET GRATIS HORLOGE SPEC. BEURSAANBIEDING 0VERG0RDIJNST0F NYLON TAPIJT ZETOR tractoren VAN BRUGGEN C.V. ROLLUIKEN KUIJPERS B V. Schildersbedrijf MEIJERINK HOLTENS NIEUWSBLAD - 3U SEEIEIVIOE» lso<! - r«u. o Tijdens de BEURSDAGEN presenteren wij de nieuwste snufjes op gebied van uitgebreide informatie over de nieuwste H.R. (hoog rendement) c.v.- ketels van Nefit, Remeha en Radson. Ook de allernieuwste B.R. (beter rendement) gashaarden van Dru en Benraad zijn te bezichti gen. Tevens hout-kolen kachels voor zeer scherpe prijzen. Benraad gevelkachels voor meeneemprijs van f379.-. Ook wordt U op de beurs in de gelegenheid gesteld Uw oude toestel (t.v., wasautomaat, koelkast, stofzuiger, gashaard etc.) in te ruilen want onder het motto: presenteren wij de nieuwste kleuren-t.v.'s, wasautomaten, drogers, koel- en vrieskasten (kisten), fornuizen, stofzuigers etc. etc. Tot ziens op: STAND NR. 1 Kolweg 76. Tel. 1332 Ook het adres voor al uw installatiewerk van Bruggen Holten Kerkstr. 10-12 Tel. 05483-1275 voor inbraakwerende en isolerende prachtig kwal. beursprijs (400 cm. breed) beursprijs Tijdens de Beursdagen ook spec, aanbiedingen in meubels. NIEUW met kabine 83 decibel 50 pk 25.500 60 pk 29.500 70 pk 32.000 Zutphenseweg 31 LAREN (GLD). begint met advertenties lezen ORANJESTRAAT 16 - HOLTEN - TELEFOON 05483 - 1790 Let op onze topaanbieding tijdens de Beurs w VAKWERK. WAAR U DAG IN DAG UIT MET PLEZIER EN GENOEGEN NAAR KIJKT! In zijn anno 1903 VERSCHE NEN BOEK „Oostloom", bevat tende een aantal dorpsschetsen niet ten onrechte toegeschreven aan Ambt- en/of Stad- Hardenberg - schrijft ds. Sibold Ulfers (1854-1930) in een hoofd stuk over de Doleantie o.a.: „Zij dachten aan de graven die zij hadden, daar aan den buiten muur van de kerk; daar lagen hun gróotouders, en de men- schen van nog vroegeren tijd. Later was wel het nieuwe kerkhof gekomen, en mochten zij hier niet meer begraven; maar die plek daar bij den muur van de kerk was heilig. Zij dachten aan zoveel". Onder de Republiek waren in onze gewesten voor het begra ven van lijken kerkgebouwen en hoven aangewezen. De Joden hadden vanouds hun begraaf plaatsen buiten - soms zelfs ver van - de bebouwing. Aan het eind van de achttiende eeuw werden hygiënische bezwaren geuit tegen het begraven in kerken. In die tijd werd in Den Haag bijv. het buiten-kerkhof „Ter Navolging" aangelegd. Be- graafregisters werden vrijwel steeds gebezigd wegens ver schuldigd kerkrecht voor klo kluiden en begraven. In het gemeente-archief van Arnhem raadpleegde ik een zgn. over- luidregister, dat o.a. gegevens bevat uit het begin van de ze ventiende eeuw omtrent het lui den van klokken in verband met overlijden en begraven al daar van (oud-)inwoners van de Gelderse hoofdstad. Mr. P.C. Bloys van Treslong Prins (1873-1941) heeft in een aantal boeken genealogische en heraldische gedenkwaardigheden in en uit de kerken van een vijf tal provincies bijeengebracht. Een (amateur-)beoefenaar van de genealogie (genealogia is ge slachtsregister) kan zich niet veroorloven om begraafplaatsen in en buiten kerken te mijden. Enkele jaren geleden brachten wij onze vakantie door in Lu gano en omgeving. Wij bezoch ten het prachtige plaatsje Mor- cote en „wandelden" naar de hooggelegen kerk Madonna del Sasso en het daarbij gelegen kerkhof, dat men volgens een collega absoluut moet hebben gezien. Welnu, wij hebben het gezien en wij onderschrijven se dertdien deze stelling. De reis gids van de ANWB vermeldt, dat daar ook enkele plaatselijke beroemdheden zijn begraven. Het bleek ons, dat er eveneens enige Nederlanders hun laatste rustplaats hebben gevonden. Tijdens een meer recente vakan tie liepen wij in Meiringen op het pad, dat leidt naar de pro testantse kerk aldaar. Onze aandacht werd getrokken door een graf, dat opviel door het eromheen geplaatste - zwart ge schilderde - hekwerk. Blijkens het opschrift van de aange brachte liggende zerk is de op 25 augustus 1899 in Meiringen overleden Vrouwe Johanna Hendrika Schaay van Amster dam daar aan de buitenmuur van de kerk teraardebesteld. Zij was de echtgenote van dr. Ab raham Kuyper. Op het hek la zen wij, dat het eigendomsrecht van dit graf in het jaar 2000 vervalt. Kuyper's moeder Hen rietta Huber, geboren in 1802 te Amsterdam, was een dochter van Jean Jacques Huber uit Oberwinterthur in het kanton Zürich. Het bezoeken in onze jeugd van een kerkhof kan leiden tot het ontwaken van historisch besef in later jaren, maar als men wat ouder is geworden kan een gang erheen tot resultaat hebben, dat de klokken van de herinnering voor ons gaan luiden. De ge schiedenis komt weer tot leven als wjj wandelen tussen de rijen der graven van hen, die in de stilte zijn neergedaald. De graf monumenten vermelden omtrent de overledenen ook gegevens, waarover men langs andere weg niet altijd de beschikking kan krijgen. Prof. dr. A.A. van Ruler (1908- 1970) heeft gezegd: „De dood kan het leven wel gedaan ma ken. Maar hij kan het leven niet ongedaan maken. Het nages lacht kan z'n winst doen met de verworvenheden van het voorge slachtde dood is zo formi dabel democratisch".*) Onze namen Namen zijn voor ons doel, fami liegeschiedenis belangrijk. In het begin van de negentiende eeuw was het voeren van een ge slachtsnaam nog lang niet al gemeen gebruikelijk. Men be hield zich o.m. door achter de voornaam die van de vader te voegen, dus het zgn. patronymi- cum. Zo werd bijv. Jan, de zoon van Willem, te boek gestejd als Jan Willemszoon, geleidelijk ge wijzigd in Jan Willemszen en tenslotte versmald tot Jan Wil- lems en Jan Wilms. De uit die tijd daterende doop-, trouw- en begraafregisters bevatten daar van vele voorbeelden. Bij keizer lijk decreet van 18 augustus 1811 werd gelast, dat allen in Holland, die nog geen vaste naam hebben, er een moesten aannemen binnen de tijd van een jaar. De termijn werd later verlengd tot 1 januari 1814, ter wijl bij koninklijk besluit van 8 november 1825 voor de naam- saanneming nog eens een respijt van zes maanden werd gegeven. Men mag aannemen, dat na af loop van dat half jaar allen, die toen in Holland woonden, een vaste geslachtsnaam hebben ge voerd. Behalve patronymica zijn er beroepsnamen, geografische namen, namen die zijn ontleend aan eigenschappen, en vertaalde namen. Intellectuelen plachten in vorige eeuwen hun familie naam een geleerd aanzien te ge ven. Enkele voorbeelden: Hugo de Groot (Grotius), Jan Snijders )joannes Sartorius), Gijsbert Voet (Gisbertus Voetius). W.F. Visch vermeldt in zijn in 1820 te Zwolle verschenen „Ge schiedenis van het graafschap Bentheim", dat de dragers van de naam Perizonius oorspronke lijk afkomstig zijn van de hof stede Voorbroek, gelegen tussen Bad-Bentheim en Schüttfort. Toen de stamvader zich als stu dent van een hogeschool op de rol wilde laten schrijven, meende de betrokken hoogleraar, dat de naam Voorbroek te gewoon was en in het Grieks of Latijn zou moeten worden vertaald. De professor, waarschijnlijk niet we tende, dat onder het begrip „broek" in het Benmtheimse land een „gemene" weide wordt verstaan maakte van de beide Griekse woorden Peri (voor) en zoae (gordel) de naam Perizo nius. De heren Voorbroek zijn uit Bentheim en Lingen opge schoven in westelijke richting, o.a. naar het stadje Ootmarsum en naar Deventer. Later komen wij de Perizoniussen voorheen Voorbroek o.a. tegen in Amster dam, Groot-Ammmers en Ilpen- dam. Dr. R.B. Evenhuis noemt Rutgerus Perizonius in zijn boek „Ook dat was Amsterdam" de paus van de Voetianen. Volgens de richtlijnen van 1976 voor ge slachtsnaamwijziging kan toe voeging van een geslachtsnaam worden verleend aan meerderja rigen, uitsluitend in de volgende gevallen: a. indien de verzoeker aantoont, dat de toe te voegen naam deel uitmaakt van de naam die door zijn voorouders ten tijde van de invoering van de burgerlijke stand (1810-1838) als geslachtsnaam werd ge- voerd en sindsdien niet in on bruik is geraakt; b. indien het betreft de toevoe ging van de in haar tak uitge storven of met uitsterven be dreigde geslachtsnaam van de moeder; de verzoeker moet dan aantonen, dat van de grootvader van vaderszijde van zijn moeder geen mannelijke afstammelingen in de manne lijke lijn meer in leven zijn van wie nog nakomelingen schap is te verwachten. De toe te voegen naam moet vóór de eigen geslachtsnaam worden geplaatst. Het beleid inzake naamswijzi ging is erop gericht de toene ming van dubbele geslachtsna men tegen te gaan. Daarom is toevoeging van een naam slechts toegestaan in de uitzon derlijke gevallen, dat het histo risch bestaan van de dubbele naam ten tijde dat in Nederland de registers van de burgerlijke stand werden aangelegd, kan worden aangetoond, doch alleen wanneer die dubbele naam ook Aia die tijd is gevoerd. Ook dit laatste moet zo nodig kunnen worden aangetoond. Traditioneel is de mogelijkheid tot toevoe ging van de in haar tak uitge storven of met uitsterven be dreigde naam van de moeder. Deze is gehandhaafd om een verarming van het Nederlandse namenlandschap tegen te gaan. Het aantal verzoeken om naamswijziging op deze grond is gering. Hilversum w. Otten Zes Rotterdamse pastores hebben een verklaring uitgegeven waarin zij pleiten voor meer begrip van de zijde van de kerken voor sta king als uiterste middel om gerechtvaardigde eisen kracht bij te zetten. De zes pastores zijn ds. W. van Beek (evangelisch-luthers), dr. Jan Ernst (rooms-katholiek), Hans van Gent (rooms-katholiek), ds. Hans Pasveer (gereformeerd), ds. Hans Visser (hervormd) en ds. Henk Werthmar (doopsgezind). Zij hebben hun verklaring uitgegeven naar aanleiding van het feit dat het hun in kerkelijke kring kwalijk genomen is dat zij in mei van dit jaar partij kozen voor de stakers bij het Rotterdamse be drijf Frans Swarttouw. In hun verklaring zeggen de zes pastores o.a.: „Binnen de kerken zijn er nog te veel die staking bij voorbaat afkeuren en die staker alleen maar als onverantwoordelijke lieden kunnen beschouwen. De arbeidersbeweging is een noodzakelijke en waardevolle beweging in onze geïndustrialiseerde samenleving. Van haar mogen wij een on misbare bijdrage verwachten voor het tot stand komen van meer sociale rechtvaardigheid in de wereld van de arbeid. De arbeiders kunnen daarbij gebruik maken van hun recht van staking. Dit recht dient dan ook door de kerken gerespecteerd te worden. Sta ken blijft een geducht wapen, een uiterste middel. Het treft vele mensen, niet alleen de direct betrokkenen. In de dan ontstane situatie is er veel behoefte aan begrip maar ook aan kritisch mee denken. Kerkgemeenschappen dienen daarvoor open te staan". (Hervormd Persbureau nvoc werft leden De Nederlandse Vereniging tot steun aan de Oecumenische Ont wikkelingscoöperatie (NVOC) heeft de hervormde gemeente ge vraagd aandacht te schenken aan de NVOC en aan de Oecumeni sche Ontwikkelingscoöperatie van de Wereldraad van Kerken (de EDCS, Eucumenical Co-operative Society) en leden voor de NVOC te werven. De EDCS werd in 1977 opgericht door de Wereldraad van Kerken op verzoek van kerken in de derde wereld. Doel van deze instel ling, waarvan het hoofdkantoor in Nederland (Amersfoort) is geves tigd, is tegen zachte voorwaarden gelden te lenen aan al of niet kerkelijke ontwikkelingsprojecten, die wel levensvatbaar zijn, maar waaraan geen enkele bank geld wil lenen (ook bijvoorbeeld de Wereldbank niet), omdat het gaat om zeer arme gebieden in de wereld. De EDCS werkt met investeringskapitaal. Dat wil zeggen dat de gelden geleend zijn en niet geschonken. Over 1981 is aan de aan deelhouders 2 procent dividend uitgekeerd. Het feit dat het hier gaat om investeringskapitaal, geeft mensen in de derde wereld het gevoel dat zij serieus genomen worden en dat zij niet hoeven te leven van liefdadigheid. Van de EDCS zijn kerken en kerkelijke instellingen aandeelhouder. Particulieren kunnen een aandeel ko pen bij de steunvereniging van de EDCS, de NVOC, en krijgen via deze vereniging hun dividend uitbetaald. De hervormde plaatselijke gemeenten kunnen via de Nederlandse Hervormde Kerk aandeelhouder worden van de EDCS. Momenteel doen 338 hervormde diakonieën en 41 hervormde kerkvoogdijen mee voor' in totaal f691.500.-. De NVOC heeft ongeveer 1200 leden, die voor f3.7 miljoen geïnves teerd hebben. De EDCS heeft over de gehele wereld 147 leden (waarvan 35 procent in derde-wereldlanden) en een aandelenkapi taal van bijna f 15 miljoen. Tijdens de laatste jaarvergadering van de EDCS, die in Genève gehouden werd, bleek dat het aandelen kapitaal eind 1981 nog f 13,1 miljoen bedroeg, plus een paar mil-* joen aan reserves. Eind 1981 stond van het totale aandelenkapitaal en de reserves f3,2 miljoen uit bij vijf projecten in ontwikkelings landen en f 12 miljoen op deposito's bij commerciële banken. Dit laatste leverde een hoge rente op (fl,2 miljoen). De netto- inkomsten over 1981 zijn voor een deel gebruikt om dividend uit te keren en voor een deel toegevoegd aan de reserves en aan een fonds dat dient voor het opvangen van wisselkoersverliezen. Inmiddels is een veel groter deel van het investeringskapitaal be legd in ontwikkelingsprojecten, namelijk driekwart van het kapitaal in twaalf projecten in negen landen. Naarmate de EDCS langer draait en een hechtere financiële basis krijgt, wordt het steeds beter mogelijk het grootste deel van het kapitaal in ontwikkelings projecten te beleggen. Door in de beginfase gelden bij commerciële banken te beleggen, zijn behoorlijke reserves ontwikkeld. Van het totale aandelenpakket van de EDCS bevindt 31 procent zich in de Verenigde Staten, 28 procent in Nederland, 11 procent in West- Duitsland, 5 procent in Zwitserland, 3,8 procent in Zweden en de rest in andere landen, waaronder ontwikkelingslanden. Particulie ren die gelden willen beleggen, kunnen zich wenden tot de NVOC, Emmakade 22, 8933 AS Leeuwarden, tel. 058-133764 (alleen 's mid dags). Hervormde diakonieën en kerkvoogdijen kunnen zich richten tot de Generale Financiële Raad van de Nederlandse Hervormde Kerk, Postbus 80552, 2508 GN Den Haag. (Hervormd Persbureau)

Erfgoed Rijssen-Holten

Holtens Nieuwsblad | 1982 | | pagina 8