Zomer-
mode '82: veel
vrijheid en variatie
VOOR
DE
VROUW
Een goede make-up
accentueert uw charme
Spelen
met
kleuren
GEWOONTEN
We hebben u ai Iets verte,d
over de nieuwe voorjaars-
en zomermode '82. Maar
daar valt nog véél meer
over te vertellen. De nieuwe
mode biedt een ieder volop
vrijheid, want het aanbod is
weer sterk gevarieerd. Het
best komt dat misschien
nog wei tot uitdrukking in
de lengte. Is de lengte van
rok en pantalon vrijwel al
tijd heel precies voorge
schreven geweest, in de ko-
mende seizoenen is alles
geoorloofd: van mini tot en-
kellang. Er is slechts één
beperking: de enkel moet
vrijelijk te zien olijven, ais
het aan de mode
ontwerpers ligt, zal zelfs de
klassieke pantalon "te kort"
moeten zijn en tot juist bo
ven de enkel vallen.
BROEKEN
Broeken zijn er weer in een
ongelooflijke verscheidenheid.
Van_.de wijde bermuda met
hoog opgerolde pijpen tot de
piratenbroeken, de zona-
venmodellen, de jodhpurs en
de poffende pantalons in alle
lengtes (boven de knie, net
onder de knie, kuitlang en tot
ae enkels), en de rechte, wij
de broeken met of zonder om
slag (ook weer enkelvrij) toe.
Bijna kun je zeggen: hoe wij
der, hoe beter en hoe aktue-
ler. Vrijwel alles kan, als de
enkel maar bloot blijft. Dat
zelfde geldt ook voor de rok
ken. Hoewel het zwaartepunt
op de juist kniebedekte lengte
valt, zijn er veel kortere en
veel langere uitschieters. Ech
te minirokjes, vaak wijd klok
kend aan een strakke heup
band, dartelen door de ver
schillende kollekties. Maar
ook wijde broekrokken, gerim
pelde of soepel en ruim val
lende rechte exemplaren tor
kuit- en zelfs enkellengte dui
ken overal op.
ROMANTIEK
De romantiek viert hoogtij in
lieve bloeses met korte bal
lonmouwen, ruches, volants,
jabots, e.d., met bijv. smo
kingjasjes en herenhoek ge
combineerd. Er zijn opvallend
veel streepdessins in alle
genres. Hoewel het wemelt
van kleurige stoffen, heeft
geen ontwerper de tinten
zwart, wit en grijs gemeden.
De kapsels zullen veelal war
rig of slordig opgestoken en
flink getoupeerd worden ge
dragen, met veel haarbanden.
Met doeken en lappen wordt
trouwens druk gestoeid: ze
worden rond de taille en om
het hoofd gewikkeld en bijv.
over één schouder gedra
peerd. Er zijn veel ingesnoer
de tailles (waarbij je je adem
inhoudt), waarbij de zeer bre
de, leren banden in corset-
vorm het meest in het oog
springen. In feite zijn er vijf
duidelijke stijlen te onder
scheiden: de city-look, de
plattelandsstijl, de sport- en
(De illustranes werden tijdens de
Parijse voorjaarsshow gemaald door
Jeantine v.d. Heuvel, docente aan
de Amsterdamse Modeakademie-
Vogue)
vrijetijdskléren, die vol pirate-
n- en matrozenbroeken zitten,
en tenslotte de folkloretrend,
waarbij vooral India en in min
dere mate ook Turkije, China
en Japen model hebben ge
staan. Volgende keer zullen
we in woord en beeld iets
meer vertellen over de city-
look en de plattelandsstijl.
De make-up heeft een tweeledig doel: het gaat in
de eerste plaats niet om het verdoezelen van de
onvolkomenheden van uw huis, maar om uw
charme te accentueren. Vanzelfsprekend is de rol
welke de make-up speelt om vlekjes, rimpeltjes en
andere „Shönheitsfehler" aan het oog van ande
ren (én van uzelf) te onttrekken, niet weg te cijfe
ren. Kreativiteit én objectiviteit kunnen hierbij niet
worden gemist. Bekijk uzelf kritisch voor de spie
gel, zo begint elke make-up. Probeer daarbij uw
gezicht met de ogen van een ander te zien. Ont
dek uw charmes maar eveneens wat er aan uw
schoonheid ontbreekt. Schrik niet van een wat
brede neus of het begin van een onderkin. Door
accenten te verleggen vallen deze onvolkomenhe
den volledig weg tegen uw charme. Meent u dat
het u aan charme ontbreekt, dan vergist u
ke vrouw heeft charmante trekken.
KLEUREN
Het aanbrengen van een make-up
betekent ook spelen met kleuren.
We gaan eerst bepalen welke
kleuren foundation (basis-kleuren)
u het meest flatteren. Probeer er
met een 'blonde' huid niet uit te
zien als een oosterse schoonheid,
en met een donkere huid niet als
Sneeuwwitje. De basiskleuren ac
centueren uw charme alleen dan,
als alles natuurlijk blijft. Kies de
tinten die het best bij uw
huidskleur passen en tevens het
best de kleine oneffenheden corri
geert. Zo zuilen roze kleuren een
wat bleke huid verlevendigen.
Neutrale kleuren kunnen wat rust
brengen op een te rode huid en
warme, gouden kleuren kunnen
uw huid een zongebruind uiterlijk
geven.
THEATER
Make-up werd dan misschien niet
in het theater geboren, ze werd er
wél vervolmaakt. Het theater was
de wieg van de technieken om via
kleurenspel en schaduwwerking
de geraffineerdste effekten te be
reiken. De oude Grieken droegen
vaak maskers om emoties duide
lijker op het publiek te kunnen
overbrengen. Bij een verdrietige
rol zetten ze een 'treurig' (gemas
kerd) gezicht en bij het uitdrukken
van blijdschap deden ze een mas
ker met vrolijke trekken voor. Ook
bij de Comedia Deil'Arte werden
tal van komische rollen gespeeld
met een masker voor. Dat waren
meestal halve maskers met een
kariturale typering.
MANNENSPEL
Het is heel lang gebruikelijk ge
weest, dat alleen mannen toneel
speelden. Men dacht er eenvou
dig niet aan om vrouwen een rol
op het "Grote Toneel" te geven.
Alleen bij het volkstoneel lag dat
iets anders. Nell Gwynne was in
het midden van de zeventiende
eeuw de eerste vrouw die zich in
Engeland op het toneel waagde.
Ze baarde enorm opzien, maar
sindsdien zijn vrouwen op het to
neel geaccepteerd.
MAKE-UP MODE
Door de eeuwen heen is er een
mode in make-up geweest. In de
Franse tijd bewerkte men het ge
zicht met krijt om zo bleek moge
lijk te lijken. Dat vond men chique.
Een bruin gezicht behoorde bij de
arbeidersklasse, vond men, om
dat de arbeiders moesten werken
voor de kost en dan ook volop in
de buitenlucht vertoefden. Ook
rond het begin van de 20e eeuw
was een bleek gezicht in de mo
de, maar toen gebruikte men poe
der om zich bleek te maken. Gre
ta Garbo, Mariene Dietrich, Elisa
beth Taylor en Doris Day waren
bijv. echte trendsetters voor ma
ke-ups. Zij werden door vrouwen
over de hele wereld als voorbeeld
genomen en nagevolgd. Bij film
opnames en in het theater worden
acteurs en actrices overdreven
sterk opgemaakt. Vooral op het
toneel worden "meterslange"
wimpers aangeplakt en balken
van werkbrauwen getekend, om
dat het effekt anders vanuit de
zaal niet te zien is. Acteurs kun
nen daarom ook heel lang jonge
rollen spelen.
COSMETICS
Het is dan ook helemaal geen
wonder dat een bekende fabriek
van kosmetika enige tijd geleden
is uitgekomen met "Theatre Cos
metics", een semi-professionele
huidverzorgings- en make-up lijn
met een wijd scala van gebruiks
mogelijkheden. De produkten vor
men zonder meer een komplete
uitrusting voor mannequins, foto
modellen en actrices, maar net zo
goed ook voor alle andere moder
ne meisjes en vrouwen die er prijs
op stellen er zo goed mogelijk,
dus charmant uit te zien.
Al doende banen wij ons
weggetje en vormen we on
ze gewoontes. Gevoerd
door de praktijk brengen we
die kleine wijzigingen in ons
doen en laten aan tot het
voor ons gevoel „goed" of
zo goed mogelijk gaat. En
daar blijven we dan maar
liefst bij staanwe maken er
een gewoonte van. Het
geeft ons een idee van ge
mak, omdat we bij de hand
hebben wat nodig is en er
verder niet bij hoeven na te
denken. Toch is het goed
ons niet al te star door onze
gewoontes te laten inpak
ken. Wij raken daardoor uit
ons doen bij een onver
wachte verandering van om
standigheden en gaan op
zien tegen alles wat ook
maar even tegen onze vast
geroeste gewoontes ingaat.
We durven een reisje niet
meer aan, voelen ons ont
redderd als we ergens te
gast zijn of zelf aan de beurt
In het koude jaargetijde is het voor de
vrouw belangrijker dan ooit haar huid te
gen weersinvloeden te beschermen door
het gebruik van goede cosmetica. (Foto:
Theatre cosmetics/Invite)
zijn om gasten te ontvan
gen. Bovendien staat de tijd
nooit stil.
Zeker hoeven we niet elke
nieuwe uitvinding in ons
huis te halen. Wat in het ene
gezin prettig en handig is
kan in het andere een akeli
ge sta-in-de-weg vormen,
die nauwelijks va'n nut is. De
een zou zijn elektrische de
kentje niet graag missen,
terwijl een ander er mis
schien niet de minste be
hoefte aan heeft.
Behoeften verschillen nu
eenmaal en daarom moeten
we anderen niet al te zeer
willen opdringen wat ons
zelf zo goed bevalt. Dit be
tekent echter niet dat wij niet
eens moeten luisteren, pro
beren of overwegen, wan
neer men ons met goede
raad terzijde wil staan. On
bekend maakt nu eenmaal
onbemind. Daar komt bij dat
ook ons eigen leven steeds
verandert. In de jonge jaren
breidt vaak het gezin zich uit
en vragen allerlei dingen om
oplossingen. Later ebt dit
weer af, de kinderen
groeien op en vliegen uit.
Waf eens veel plezier en vol
doening gaf en daardoor tot
een vaste, geliefde gewoon
te groeide, kan op den duur
te zwaar worden. Met het
verloop van het getij kunnen
we maar beter de bakens
wat verzetten en niet meer
willen doen dan we aankun
nen, ook al valt ons dat
soms niet zo licht. Dan is het
tijd te vereenvoudigen om
daardoor het beste en het
voornaamste uit te kiezen, te
behouden en in ere te hou
den. Voorat voor jongere
mensen is het vaak erg
moeilijk te begrijpen dat de
oudere generaties zo moei
lijk van hun vaste gewoon
tes los fe weken zijn. Ze
moeten nog leren soms de
ingeslepen handgrepen en
manieren lichter vallen dan
het aanleren van nieuwe.
Zelfs al zijn deze eenvoudi
ger. En zich dan maar neer
leggen bij het: „laat mij nu
maar gaan dat hun zo irri
terend in de oren klinkt.
Jetty
3MEI 1982HOLTENS NIEUWSBLADPAG. 7