'en wereld in het wit; een mooi fotomotief
Het Overijssels Landschap
m
HOLTENS NIEUWSBLAD
Kerstverlichting buitenshuis
MOEDIGE LEIDERS GEVRAAGO
bO JAAR 193211982
23 DECEMBER 1981
W zijn natuurlijk uitzonderingen. Maar voor de meeste mensen is de
Inter de tijd om lekker in huis te blijven. De verwarming of de
'lesbrander is behaaglijker dan de kille Noordenwind buiten of een
jk natte sneeuw. Wie niet hoeft, zoekt de gezelligheid thuis. Maar -we
Men het al- er zijn uitzonderingen. En vooral als het heeft gesneeuwd
als bij helder vriesweer de zon schijnt, dan trekken velen de natuur in.
goede raad voor wie dat doet: neem de camera mee en zet die kille
ioonheid om u heen op de plaat. Want de winter is best een paar foto's
amera is koukleum
je eerste tip voor wie erop uittrekt:
tdenk wel dat uw camera, vooral
u een moderne automatishe
a hebt, wel een koukleum is.
r Rat blijkt bijvoorbeeld uit de reac-
e van uw batterij: als het goed
oud is en de batterij is niet meer zo
jterk, dan kan dat problemen ge-
met als bü de accu van een
iuto- by het indrukken van de ontr
panknop. Neem voor zo'n geval als
t kan een reserve-battery mee.
Het licht is anders
fjüs de wereld wit is, wordt veel van
Het licht, dat normaal door de om
geving wordt opgenomen, door de
sneeuw weerkaatst. De automati
sche belichting van uw camera
kreet dat niet en hy meet gewoon
[eveel licht. Ook een losse belich-
ngsmeter doet dat. Het resultaat
|s dat vaak: een onderbelichte foto.
i dit te voorkomen kunt u de
WJ jtegenlicht-eorrectieknop inscha-
^jkelen of als die niet op uw toestel zit
uw camera of de moter instellen op
een iets lagere filmgevoeligheid.
De kleur is anders
Uw oog ziet sneeuw en u denkt, dat
die zuiver wit is. Maar uw oog be-
'driegt u, want in de sneeuw weer
kaatst de blauwe lucht. Uw camera
ilaat zich niet voor de gek houden en
in de foto ziet u straks een blauw-
zweem. Wie die witte wereld ook zo
blank mogelijk wil weergeven, ge
bruikt een ultraviolet- of skylight-
filter, waarover uw foto-adviseur u
kan inlichten.
De wereld is anders
Over de motieven hoef je een en
thousiast fotograaf eigenlyk niets
te vertellen, want de winter siert de
wereld vaak zo mooi, dat er vele
onderwerpen zyn.
De sneeuw is een
motief; onze alledaagse omgeving
wordt er ineens anders door. Zelfs
een lichte sneeuwbui zorgt soms
voor een byzonder effect. Een
goede raad: trek er als dat kan
direct na zo'n sneeuwbui op uit
vóór die witte weelde is wegges
molten. En als u ergens kinderen zit
sleeën of druk bezig met het maken
van een sneeuwpop: maak er een
paar foto's van!
Ook ijs en rijp
Ook als het vriest en er wordt
overal geschaatst, is het goed om
daar de camera op te richten. Zo'n
ouderwets schaatsfestyn kan een
boeiende reportage opleveren,
maar u moet, als u met de camera
het ys op gaat, natuurlyk wel ste
ving ter been zijn. En ook de rijp, de
bevroren aanslag op bomen en
struiken en de ijsbloemen op een
raam.voor wie oplet en er attent
op is kan van die winterse decoratie
een serie geslaagde foto's overhou
den.
Steeds meer kerstbomen worden buitenshuis, in de voor- of achtertuin
versierd in de vorm van verlichting. Dat geeft een feestelijk aanzien aan
tuin- of straatbeeld. Als we dit echter van plan zijn, moeten we een
aantal voorzorgsmaatregelen in acht nemen, anders kunnen onveilige
situaties optreden.
Wanneer een kerstboom buitenshuis van verlichting wordt voorzien,
gebruik dan nooit kerstboomverlichting die voor binnen geschikt is.
Deze is absoluut niet bestand tegen regen en sneeuw. Fittingen en
snoeren zijn over het algemeen sterk genoeg. Er is echter kerstboomver
lichting in de handel die speciaal voor buitengebruik is goedgekeurd. Bij
deze constructies is speciaal gelet op een goede waterdichtheid. De
bijbehorende stekker is spatwaterdicht en kan worden aangesloten op
een stopcontact buitenshuis of binnen, via een raam. Wanneer gebruik
wordt gemaakt van een verlengsnoer moet de stekkerverbinding worden
afgeschermd tegen regen of sneeuw. Dan kan door deze verbinding in
bijvoorbeeld plastic te verpakken.
Kerstboomverlichting
voorzien van het KEMA-keur
Reactor
Philips
Splendor
type HB 7010 K
type A30
WA 15
WA 16
7441
type B 702 K
BB 70
16 lampjes 14 V/3 W
15 lampjes 14 V/4W
15 lampjes 14 V/3 W
16 lamp 14 V/3 W
16 lampjes 14 V/3 W
16lampjes14V/3W
16lampjes14V/3W
Een eikenboom na een fikse sneeuwbuiDe sneeuw is vanaf de voorkant tegen de takken
aangewaaid waardoor een boeiend zwart-wit effect wordt verkregen.
Vorige week boog de vijfde gezamenlijke hervormd-
gereformeerde synode zich over een rapport dat zich
bezighield met de reformatorische toenadering tot de
E.K. Kerk. Hoe staat het met die toenadering? Elsevier
zocht het antwoord ter synodezitting en in een gesprek
met R.K. toehoorder dr. Anton Houtepen. „Nederland
loopt de laatste tijd ver achter bij de internatonale
ontwikkelingen in de oecumene. Als in zo'n periode dan
een rapport wordt uitgebracht als nu door de gezamen
lijke Hervormd-Gereformeerde synode is behandeld, dan
ervaar ik dat als een waagstuk en een bemoediging".
Sneeuw, yzel, helder weer. Winterse
gegevens die de amateur-fotograaf
kan inspireren tot het maken van
sfeervolle foto's en dia's in het
Overijssels Landschap. De Kerst
dagen staan voor de deur. Een aan
tal vrije dagen in het vooruitzicht.
In deze periode kan men er volop
uittrekken met het fototoestel in de
aanslag. Geslaagde plaatjes! Stuur
ze dan op naar Het Overijssels
Landschap. Want het is deze orga
nisatie die in het kader van haar
vyftigjarig bestaan een fotowed
strijd organiseert. Als onderwerp
van de fotowedstrijd is gekozen:
„het Overijssels landschap" en wel
in de meest ruime zin, maar met
uitzondering van „het stedelyk mi
lieu". Inzendingen kunnen uiteriyk
tot 31 januari 1982 worden opge
zonden. Een wedstrydformulier
kan worden aangevraagd by:
Het Overijssels Landschap, Post
bus 64, 7720 AB Dalfsen, telefoon:
05290-7 31.
Wedstrijdvoorwaarden
Deelname staat open voor elke
amateurfotograaf. Bestuursle
den en werknemers van de Stich
ting Het Overyssels Landschap
zyn uitgesloten van deelname
aan deze fotowedstrijd.
Elke deelnemer(ster) mag in elke
categorie maximaal drie opna
men inzenden. De foto's dienen
een minimum formaat van 13x18
cm en een maximum formaat van
28x35 cm. te hebben en van re
cente datum te zyn. Op foto's en
dia's dienen naam en adres van
de fotograaf, en datum en plaats
waar de foto/dia is genomen, te
De ingezonden werken zullen met
grote zorgvuldigheid worden be
handeld, doch de organisatoren
aanvaarden geen aansprakelyk-
heid voor beschadiging of zoe
kraken. Foto's dienen niet opge
plakt of ingeiyst te worden inge
zonden.
Foto's die reeds eerder zyn aan
geboden voor publikatie (met of
zonder enigerlei uitverkiezing)
zyn uitgesloten.
Inzenders geven de organisatoren
het recht tot publikatie van het
ingezonden werk, zonder daar
voor vergoeding te bedingen.
Van de winnende foto's wordt het
originele negatief eigendom van
de Stichting Het Overijssels
Landschap.
Het oordeel van de jury is bin
dend. Correspondentie over de
uitslag kan niet worden gevoerd.
De prijswinnaars ontvangen
schriftelijk bericht van de Stich
ting Het Overijssels Landschap.
Het ingezonden werk wordt uiter
lijk mr>i 19R? gprfto'imeerd.
Aan het woord is Dr. Anton Houte
pen, bestuurslid van de St. Willi-
brordvereniging (oecumenisch ad
viesorgaan van de Nederlandse
bisschoppen), wetenschappelijk
hoofdmedewerker aan het Insti
tuut voor Missiologie en Oecume-
nica te Utrecht, voorzitter van de
werkgroep Gemengd Huwelijk en
lid van de sectie Geloofsvragen van
de Raad van Kerken, bestuurslid
van Faith and Order (de theologi
sche braintrust van de Wereldraad
van Kerken, redactievoorzitter van
Kosmos en Oecumene, enzovoort,
enzovoort. Genoemd rapport, geti
teld Onze gezamelijke opdracht in
de jaren '80, handreiking met het
oog op het gesprek en de samen
werking met (leden van) de Rooms
Katholieke Kerk, werd vorige week
door beide reformatorische syno
des besproken en terug verwezen
naar zijn samenstellers om te wor
den herzien en aangevuld onder
auspiciën van de brede moderami-
nia. Daarna zal het stuk worden
verspreid onder de plaatselijke
kerken en gemeenten en zal de Ne
derlandse bisschoppen worden ge
vraagd erop te reageren.(...).
Anton Houtepen constateert dat
héél die politiek-maatschappelijke
sector, waarin Christenen van ver
schillende denominaties zo ge
makkelijk met elkaar omgaan,
steeds meer verstoken raakt van
spiritualiteit, dat dóór nou juist de
dood in de pot zit. Dr. Houtepen:
„Ik constateer dat die sector steeds
verder af raakt van de Evangeli
sche doelstellingen van onze ker
ken en dat kerkelijke initiatieven
vaker wel dan niet in een gesecula
riseerd vaarwater terechtkomen,
dat buiten het Christelijk bewust
zijn ligt. Het woord levensbe
schouwing is hier en daar, zoals by
de sociale opleidingen, een onfat
soenlijkwoord geworden datje niet
meer mag noemen. Er is sprake van
een groeiend en banaal atheïsme,
om met Dorothee Sölle te spreken,
een rancune tegen alles wat Kerk
is. Als binnen zo'n klimaat evange
lische oecumene tot stand komt.
zal dat meer gebeuren vanuit een
kritische bezinning op dat kimaat
dan vanuit dat klimaat zelf. Om uit
die maatschappelijke eenheid een
basis voor oecumenische groei af te
leiden, vind ik naïef. Vroeger heb ik
dat ook verkondigd, maar ik kom
daar hoe langer hoe meer van terug
nu ik die sector steeds meer zie
aflgijden naar allerlei burgerlyke
waardepatronen, die veraf staan
van de christelyke waarden".
Zelfs de Raad van Kerken, sinds
1968 het belangrijkste instrument
van oecumene in Nederland, heeft
volgens dr. Houtepen weinig geor
ganiseerde toenadering gebracht.
„Dank zij de raad is wel veel sa
mengewerkt op maatschappelijk
vlak, maar van een georganiseerd
gesprek tussen Rome en Reforma
tie is nauwelijks sprake geweest",
zegt hij. „In dit opzicht is de hui
dige oecumene zelfs zwakker dan in
de jaren '60. Alleen: doordat pro
testantse theologen nu ook Schil-
lebeeckx en Küng lezen en katho
lieke theologen ook Berkhof en
Moltmann enzovoort, vindt onder
huids een soort osmose plaats, die
in de toekomst wel haar vruchten
zal afwerpen".(...).
Wie naar Houtepen luistert, krijgt
trouwens het vermoeden dat de
Romana over dit rapport voorlopig
niet zal zijn uitgepraat. Hij be
vroedt namelijk ook dat het rap
port de R.K. Kerk een soort nieuwe
tweebronnen-leer in de schoenen
wil schuiven bestaande uit Schrift
en ervaring. Deze zouden dan in de
plaats staan van Schrift en traditie,
die in tegenstelling tot de Reforma
torische opvatting dat alléén de
Schrift normgevend is, altijd de
kenbronnen van de Romana ge
weest zijn. „Ik vind dit heel onve
rantwoord", zegt Houtepen. „Je
kunt wel zeggen dat de mens geen
eykele andere toegang tot de
Schrift en Openbaring heeft dan
via de menselijke geloofservaring.
Ook volgens de traditionele crite
ria is iets theologisch waar, als het
zowel steunt op de ervaring in de
Schrift als op de ervaring van nu.
Maar dat is iets anders dan de
ervaring naast de Schrift te plaat
sen als ken-bron".(...).
Hervormd Persburo.
Na dit stukje verkooptechniek nu dan de overige informatie betref
fende „The visitors". Ondanks de vele problemen die het viertal
privé heeft gehad zijn ze als band bij elkaar gebleven en namen de
afgelopen maanden in hun eigen Polar Music Studios in Stockholm
9 nieuwe songs op. Alle nummers werden geschreven, gearrangeerd
en geproduceerd door Benny en Björn, die tevens respectievelijk
piano/synthesizers en acoustische gitaar voor hun rekening namen.
Waren op „Super trouper" -de vorige lp- al wat minder „poppy"
songs te horen, de jongste langspeler is nog minder hitparade
gericht. De arrangementen worden iets ingewikkelder terwijl de
dames Frida en Anna meer aandacht vragende vokalen in de
groeven zingen. Het op single uitgebrachte en al hoog in de hitlijsten
verkerende „One of us" is een van de meest commerciële komposi
ties van „The visitors", samen met „Slipping through my fingers",
„Head over heels" en „When all is said and done" zijn dit inderdaad
typische hitsongs. Daarnaast liggen het titelnummer, „The sol
dier", „Let the music speak" en „Two for the price of one" voor Abba
begrippen wat minder gemakkelijk in het gehoor terwijl in de vorm
van „Like an angel passing through my room" ook nog een
slaapliedje aanwezig is. De nummers zijn zoals gebruikelijk weer
prima gearrangeerd en ook de produktie is weer van de bekende
Abba-kwalitiet. Het is toch wel (nog?) weer een prima album
geworden, waarbij wel de vraag gesteld kan worden of Abba met
deze meer prententieuze muziek het verkoopsucces kan voortzet
ten.
Abba/The visitors Polydor 2311 122
Heel veel Nederlanders gebruiken de f iets vrij wel dagelijks; om naar het werk te gaan, om
boodschappen te doen, om een ommetje of een tochtje te maken en ga zo maar doorHet
overgrote deel van de Nederlandse jeugd gaat per fiets naar school. Van de wisselingen van
de seizoenen trekken de fietsers zich niet veel aan. Er ivordt altijd gefietst, in alle
jaargetijden, zowel 's zomers als in de winter. Dat kan, want de fiets is berekend op ieder
jaargetijde en op ieder iveertype en de fietsers kleden zich al naar gelang de omstandighe
den en het weer verlangen.
Vlak voor Sinterklaas werd de nieuwe Abba langspeler „The
visitors" uitgebracht, een zo langzamerhand vast tijdstip voor het
verschijnen van Abba elpees. En ook ditmaal weer een goed
gekozen moment want in het eerste weekeind werden er alleen in
Nederland al zo'n honderdduizend stuks verkocht. Gezien het feit
dat de meeste landen Kerstmis als „kadofeest" beschouwen zal de
totale verkoop ook nu wel weer in de miljoenentallen lopen.