<f)
Verbetering grasland
Betere behandeling wouwen
in de WAO
Land- en tuinbouw,
De basisbemesting -
ook nn nog
Velddijk verhard tot vier meter
FLEVOHOF ACTIEF
EERSTE LENTEDAG
SO MOGELIJK DEZE ZOMER
WEEKENDRECEPT
PARKENSLAPJES MET BASILICUM
KNIPTIP 3a
HOLTENS NIEUWSBLAD - 19 MAART 1981 - PAG. 9
'anneer ik de verklaring van de heer Moeliker beluister
an heb ik zo het idee dat de fraktie van de Partij van de
irbeid blijkbaar geen binding heeft met de ontwikkelin-
en in de landbouw".
o begon een lachende H.J. Weste-
k (CDA) tijdens de j.l. maandaga-
)nd gehouden raadsvergadering
jn beschouwing over het College-
oorstel tot verharding van de
ëlddijk tot een breedte van vier
jieter. Namens de P.v.d.A.-fraktie
de heer A. Moeliker tevoren n.l.
ierklaard met deze wegverharding
iet verder te willen gaan dan 3,5
ïeter. Hoewel ook Moeliker het
erharden van deze weg zag als een
onafwendbare zaak" vond hij 3,5
ïeter breed genoeg omdat ook de
ansluitende wegen Borkeldsweg
jn Geskesdijk slechts 3,5 meter
reed zijn en omdat de Velddijk zelf
ok nu slechts een wegbreedte
eeft varieert van 2,8 tot 3,5 meter,
'erder wees hij erop dat de aanwo-
enden om niets meer hebben ge
raagd dan om verharding van
jeze weg. De argumenten van het
Sollege over zwaar landbouwver-
:eer en het gevaar voor bermbe-
ichadiging bij verharding tot 3,5
neter spraken Moeliker niet aan.
Sijn fraktie was zich zelfs gaan af-
fragen of het een goed alternatief
ou zijn om de Velddijk slechts te
'erharden tot aan de derde boerde-
jij, daarmee dan wel tegemoet ko-
hend aan de eisen van het zware
andbouwverkeer. De rest wilde hij
lan laten zoals het nu is, ook al
mdat dit stuk weg veel beter is
lan het eerste gedeelte. Waar-
chijnlijk omdat het zware land-
iiouwverkeer zover nietmeer komt.
pit landschappelijk oogpunt vond
Moeliker een stuk onverharde weg
|iok veel aardiger. Tenslotte was
Moeliker van mening dat het
standpunt van zijn fraktie kenne-
Jijk ook door de hogere overheid
wordt gedeeld omdat subsidie
Ivordt verleend op een wegbreedte
/an 3,5 meter en hij wees er op dat
irijwel overal elders in den lande
lit soort wegen worden aangelegd
j>p 3 tot 3,5 meter. Overigens begon
woeliker zijn betoog met een stuk
kritiek op het College. „De Partij
/an de Arbeid heeft zich steeds veel
genuanceerder opgesteld in deze
de heer Moeliker. Al gauw bleek dat
de P.V.D.A.-fraktie in zijn stand
punt volkomen alleen stond gezien
de volgende opmerkingen van de
andere raadsfrakties.
E.M. van Schooten (Gem. Bel.):
„Wij zijn bijzonder kontent met het
voorstel tot verharding van de
Velddijk, waarop wij al een aantal
begrotingsbehandelingen op heb
ben aangedrongen. We zijn het ook
eens met het.verharden van deze
weg op 4 meter, vanwege het steeds
zwaarder wordende landbouwver-
keer. Verder vormt deze weg straks
ook een prima ontsluitingsweg
voor het achterliggende gebied".
H.J. Robers (WD): „Het bepalen
van de wegbreedte moetje in 1981
niet meer doen naar de normen van
30 jaar geleden maar je moet deze
aanleggen met het oog gericht op
de 30 jaar die voor ons liggen. Van
daar dat wij het eens zijn met een
wegbreedte van 4 meter".
H.J. Westerik (CDA): „De ontwik
kelingen in de landbouw zoals het
buiktransport en de melk
tankauto's brengt ons tot het
standpunt van wegverharding tot 4
meter. Dit is ook veiliger voor de
fietsers. Bovendien is te verwach-
De heer Moeliker
ten dat de Velddijk straks een soort
ontsluitingsweg gaat vormen voor
het achterliggende gebied. Wel
vinden wij dat wegverharding niet
moet plaats vinden volgens een
soort automatisme. Vandaar dat
wij de vraag om een beleidsplan
door de P.v.d.A. volkomen steu
nen". Met deze verklaringen waren
de neuzen reeds geteld en werd het
Collegevoorstel aanvaard met de
P.v.d.A.-fraktie tegen.
Landelijke werkdag over jeugd
werkloosheid
Op 25 april organiseert de Initia
tiefgroep tegen Jeugdwerkloos
heid van de Raad van Kerken een
landelijke werkdag onder het
motto „Jeugdwerkloosheid,
blinde vlek in kerk en samenle
ving" in het De Brui jne Lyceum in
Utrecht.
De Initiatiefgroep tegen Jeugd
werkloosheid onstond in 1979 toen
een aantal mensen, werkzaam in
het kerkelijk jeugd- en jongeren
werk, bijeenkwam op uitnodiging
van dr. HA.M. Fiolet, secretaris
van de Raad van Kerken in Neder
land. Onderwerp van gesprek was
toen het organiseren van een na
tionale jeugdconferentie ter voor
bereiding van een wereld-
jeugdconferentie die de Wereld
raad van Kerken in 1982 wilde be
leggen.
Na enige tijd echter bleek dat deze
wereldjeugdconferentie geen wen
selijke zaak was en er werd afgezien
van het houden van nationale
jeugdconferenties. De betrokkenen
bleven echter met elkaar in ge
sprek en richtten hun aandacht op
de jeugdwerkloosheid.
Op ons telefoonspreekuur en uit
korrespondentie hebben we ge
merkt, dat vrouwelijke
WAO/AAW-ers vaak onjuist be
handeld worden door de Gemeen
schappelijke Medische Dienst.
De GMD adviseert de bedrijfs
verenigingen over toekennen
WAO/AWW-uitkeringen. En de
mate van arbeidsongeschiktheid.
De meeste bedrijfsverenigingen
maken gebruik van deze gemeen-
Eiskussies en er herhaaldelijk op schappelijke dienst; slechts enkele
aangedrongen om alvorens verder beschikken over een eigen medis-
je gaan met het verharden en ver- che dienst. De adviezen van de
breden van wegen te komen met GMD worden vrijwel altijd door de
ten beleidsplan wegen opdat de bedrijfsverenigingen opgevolgd.
Raad gefundeerd een oordeel ge- We weten dat het beleid van de
/en kon over het dan al dan niet GMD's t.a.v. alle WAO/aww-ers
verharden en de noodzakelijke kritiek oproept en dat daartegen
breedte. Maar helaas, wij blijven °°k regelmatig aktie wordt ge-
een roepende in de woestijn. We voerd. Maar we hebben gemerkt
zouden vanavond dat ook graag dat er voor vrouwen problemen
eens van u vernemen wanneer we spelen, die vooral te maken hebben
nu dit beleidsplan wegen tegemoet me^ haar vrouw-zijn.
kunnen zien of wordt dit beleid- De Machten die ons bereikten had
splan geïntegreerd in het algemene den betrekking op een diskrimine-
beleidsplan dat binnen enkele rend optreden door de GMD t.a.v.
vrouwen, zoals:
- onbehoorlijke behandeling door
keuringsartsen en arbeidsdes-
kundigen (b.v. iemand heeft een
resterend gezichtsvermogen van
30% en daarvoor een WAO-
uitkering. Op de jaarlijkse kon-
11.00 tot 15.00 uur telefo
nisch bereikbaar op tel.nr.
070-55 45 13. Ons postbus
nummer is: 18520, 2502 EM
Den Haag.
maanden in de Raad moet komen?,
aldus spreker. Eind vorige week
ontvingen B en W en de raadsleden
lover deze zaak ook een brief van de
Werkgroep Natuur en Milieu,
waarin ongeveer hetzelfde werd be
toogd als in de raad gebeurde door
trole wordt zij steeds gevraagd
zich tot op het ondergoed na uit
te Meden.
- het niet-serieus nemen van psy-
chische klachten (b.v. STICHTING OMBUDSVROUW
overspannen-zijn wordt afgeme
ten aan de mate waarop je hand
trilt).
- slechte of géén begeleiding naar
een aangepast beroep (b.v. ge
trouwde vrouwen wordt vaak
aangeraden om zich weer wat ak-
tiever met het huishouden te
gaan bezighouden. Hun man
heeft immers al een inkomen!)
Aan deze Machten willen we wat
gaan doen. We hebben daartoe op
ruime schaal vragenformulieren
uitgezet bij instanties, die hulp ver
lenen aan vrouwen die problemen
hebben i.v.m. haar arbeidsonge
schiktheid. (zoals buro's voor
rechtshulp, advokatenkollektie-
ven, buro's raadslieden.)
Nadat we deze formulieren gebun
deld hebben, willen we er druk mee
uitoefenen op de GMD om hun
gedrag t.a.v. vrouwen te verbete- Als gevolg van de vele regen
ren. Het uiteindelijke doel van de en hierdoor veel te natte
aktie akkers, is er van de basis-
het bewerkstelligen van een betere bemesting in de afgelopen
dfSo Van VT01'Wen 'herfst- en wintermaanden
- aantonen dat bij de uitvoering weinig terechtgekomen. In
van de wAO/aaw door de GMD de meeste gevallen moet de
ten opzichte van vrouwen wordt fosfaat-, de kali- en ook de
gediskrirnineerd (met name de kalkbemesting nog worden
In 1980 ontstond op deze wijze de
Initiatiefgroep tegen Jeugdwerk
loosheid. In dit jaar heeft de groep
vooral gewerkt aan probleemver
kenning en standpuntbepaling.
Eind 1980 stelde de Initiatiefgroep
een manifest tegen de jeugdwerk
loosheid op, dat in de vergadering
van de Raad van Kerken van 2
december 1980 door de Raad werd
onderschreven. In dit manifest zegt
de initiatiefgroep o.a.: „Een mens
wil zinvol en creatief kunnen wer
ken: om samen met anderen je
brood te verdienen en ook voor
derden werk te doen dat de moeite
waard is. Daarom is werMoosheid
net een klap in je gezicht. Je wordt
afgeschreven en overbodig ver-
Maard, alsof er geen werk blijft
liggen waar grote vraag naar is. Je
wordt in de verdomhoek gezet,
misschien wel tot zondebok ge
maakt. Laten we één ding duidelijk
houden: werMoosheid kun je niet
de werMozen aanrekenen, zeker
niet de werMoze jongeren en
schoolverlaters. Wat werMozen
overkomt, het verhaal dat zij te
vertellen hebben, verdient de
grootst mogelijke aandacht".
Juist christenen moeten zich deze
problematiek aantrekken, aldus
het manifest. „Juist christenen
zouden de pijnlijke ervaringen van
werMoosheid en haar oorzaken
moeten doorleven en onderzoeken.
Juist zij zouden in en vanuit de
kerken een keuze moeten maken
om aan de problemen van werk en
werMoosheid het hoofd te bieden".
Vragen
Het manifest bevat een viertal vra
gen, die jongeren in hun groep of
Mas aan de orde kunnen stellen. In
de eerste plaats zouden jongeren
moeten onderzoeken hoe de werk
gelegenheid in hun eigen omgeving
zich heeft ontwikkeld en zal ont
wikkelen. In de tweede plaats moe
ten jongeren zich afvragen hoe het
staat met de werkgelegenheid in
het beroep dat zij hebben gekozen.
In de derde plaats zouden jongeren
zich moeten afvragen waar en voor
wie er werk ongedaan blijft liggen,
terwijl het wel gedaan zou moeten
Macht dat vrouwen bij hun her
intreden op de arbeidsmarkt on
voldoende begeleid worden, ter
wijl haar positie op de arbeids
markt extra slecht is) en
- vrouwen informeren over de be
geleiding en behandeling waar ze
recht op hebben).
Stichting Ombuds-
Zodra het vlees gekleurd is vuur Basilicum verdraagt geen vorst en
laag draaien en de pan sluiten. Hak is dus in ons klimaat niet zo ge-
de champignons en de ui fijn,snij de schikt. Men kan echter de planten
prei in dunne ringen, doe het geheel heel goed in potten laten overwinte-
in een kom, voeg de kruiden toe en ren. Basilicum kan vroeg in het
niet te vergeten de fijngeperste kno- voorjaaar in warme bakken wor-
'flook. Zout en peper naar smaak den gezaaid en na half mei worden
toevoegen. Snij het kapje van de uitgeplant. Een beter resultaat
tomaten, haal ze leeg en vul ze met wordt verkregen als men na half
het champignonmengsel. Doe de rest mei jonge plantjes koopt. Deze plan-
pan de champignons in de pan bij tjes laten zich heel goed kweken in
het vlees en laat het geheel zachtjes potten of bakken op het balkon. Veel
sidderen. Voeg 10 minuten voor het zon en vrij droog weer. Veel water is
einde van de kooktijd het glas rode belangrijk,
wijn toe Laat intussen in een
braadpan wat olie flink heet wor-
cjen, plaats gedurende 5 minuten de voor Personen-
gevulde tomaten in de hete olie, dek- 600 gr. varkenslapjes, 2 tenen kno-
sel op de pan en 20 minuten op zacht flook, 125 gr. champignons, 4 toma-
vuur laten sudderen. Leg het vlees ten, 1 grote ui, 1 preitje, thijm, mar-
vrouw is op werkdagen van dingsstoffen, vooral kalk en
Alle babies, die de eerste
voorjaarsdag geboren
worden tussen 18.03 uur
vrijdag 20 maart (het begin
van de lente) en 10.00 uur
zaterdag 21 maart, zullen
dit jaar van Flevohof een
lentegroet ontvangen.
op een verwarmde schotel, verdeel
het schampignonmengsél erover,
(jarneer met de gevulde tomaten en
bestrooi alles rijkelijk met de fijnge
hakte peterselie en selderie. Wat sa-
een stukje stokbrood en een
glas wijn maken het maal compleet.
Bel voor uw dagelijkse recept:
070-26 2311
jolein, basilicum, een snufje ge
mberpoeder, peterselie, selderie,
zout,peper, boter,margarine.olijfo-,
lie of andere olie, 1 glas rode wijn.
Vraag uw goede slager naar de
varkenslapjes van uw keuze, door
regen of mager. Het vlees tevoren
zouten en peperen en op niet te hoog
vuur in de boter of olie aanbraden.
Dronten en énkele medewerkers
van Flevohof. Deze loop windt
plaats in het kader van de officiële
opening van de 1000 m2 grote
Flevohof-tuin, die werd aangelegd
bij het woonwarenhuis Idea te
Sliedrecht.
De opening zal op zeer toepasse
lijke wijze plaatsvinden door hét
aanbrengen van het Flevohof-
embleem in de tuin. Het embleem
wordt in de nacht van vrijdag op
zaterdag door de estafette-lopers in
de vorm van een fakkel van Flevo
hof naar Sliedrecht gebracht.
Het Vlevohof-embleem heeft een
historische betekenis. Het teken
stamt al uit de Germaanse tijd en
was een Saksisch of Germaans Ru
nenteken, waarmee de Germanen
aan hun Goden vroegen om be
scherming van goed en gewas. Ook
veel later werd dit teken om de
zelfde reden gebruikt door mensen
van boerenstand en is nu nog te
vinden bij Twentse boerderijen op
de tussenstijl van de achterpoort,
op de topgevel en op de oude de
kenkisten, in die streken „Tuugkis-
ten" genoemd.
Dit teken is door de initiatiefnemer
en direkteur van Flevohof uit zijn
geboortestreek meegenomen en
tot embleem van Flevohof geko
zen, dit gezien de agrarische ach-
tergond van dit projekt.
De estafettelopers zullen op 20
maart omstreeks 19.30 uur vanaf
Flevohof vertrekken onder aan
moediging van muziek van de
Drontense Doedelzakband. Zater
dagochtend tegen 9.30 uur worden
de estafettelopers met het em
bleem in de Flevohof-tuin bij Ikea
te Sliedrecht verwacht.
magnesium door uitspoe
ling zijn verloren gegaan.
Ook de struktuur van de
grond heeft hieronder gele
den en zal weer moeten
worden opgebouwd. Bij de
keuze van de basisbemes
ting zijn er verschillende
mogelijkheden. Wij willen in
dit verband wijzen op de bij
zondere eigenschappen van
Thomasmeel-kali, een
meststof die niet alleen fos-
forzuur en kali als hoofdbes
tanddelen en wel in ver
schillende verhoudingen
bevat, maar daarnaast als
nevenbestanddelen ook nog
veel kalk en bovendien
magnesium en sporenele
menten.
Met de in Thomasmeel-kali
aanwezige kalk (deze mest
stof bevat ca 30 werk
zame kalk) is het in vele
gevallen mogelijk het kalk-
niveauvandegrondweerop
peil te brengen. Bij een re
gelmatig gebruik van deze
PK-meststof zit men mees
tal veilig wat de kalktoe-
stand van de grond betreft.
Dat bij deze wijze van be
mesting tegelijkertijd
meerdere voedingsbes
tanddelen worden toege-
uitgevoerd.
In de komende weken valt
er dan ook nog heel wat te
doen om ook dit jaar van
goede opbrengsten verze
kerd te zijn. Hierbij dient
men wel te bedenken dat
door de vele neerslag er
grote hoeveelheden voe-
Bij al deze lentebabies in heel Ne
derland, die worden aangemeld, zal
door Flevohof in samenwerking
met de Nederlandse Bloembollen-
raad een prachtige Amaryllis-bol
bezorgd worden. Indien de bol met
dezelfde zorg omringd wordt als de
nieuwe wereldburgers, zal deze de
komende lenteweken mooi in bloei
komen te staan. Een aantal babies
zal op 21 maart een bezoek krijgen
van een Flevohof-delegatie, die een
grote mand met Flevohof produk-
ten komt aanbieden en de familie
zal trakteren op de traditionele be
schuit met muisjes.
Om deel te kunnen nemen aan deze
aktie dienen alle babies, die tussen
18.03 uur 20 maart en 10.00 uur 21
maart geboren worden, door ou
ders of familie telefonisch te wor
den aangemeld bij Flevohof, tel.
03211-1514. Telefonische aanmel
ding: 20 maart van 18.03 uur -19.00
uur; 21 maart van 08.30 uur -11.00
uur.
Estafette-loop van Flevohof naar
Sliedrecht
Van vrijdag 20 maart op zaterdag
21 maart zal vanaf Flevohof een
estafette-loop gehouden worden
door een 40-tal atleten van de
Sportvereniging ASV Sliedrecht
Sport uit Sliedrecht, A.S.V.D. uit
bepaalde dingen, maar dat bete
kent niet dat de kerk daarmee ook
,nee' zegt tegen mensen die serieus
menen dat het anders is".
Dick de Groot: Is dat niet een wat
gekke scheiding tussen ethiek en
pastoraat?
Egbert Schroten: „Nou, niet een
gekke scheiding. Ik vind datje in
derdaad een onderscheiding moet
maken tussen ethiek en pastoraat.
Neem bijvoorbeeld het fascisme.
De kerk moet daar voortdurend
,nee' tegen zeggen, waar het ook
opduikt en op het ogenblik duikt
het ook in Nederland weer op. Dat
is de ontmaskerende functie van de
.kerk. Maar je moet binnen het pas
toraat wel zorgvuldig omgaan met
mensen die het fascisme aanhan
gen! Jezus keurt de tollenarij niet
diend, is Uit een oogpunt goed.maarhijpaktwelZacheüsde
worden. In de vierde plaats moeten
de jongeren in hun groep of Mas
onderzoeken wat geloof en gods
dienst te maken hebben met ar
beid, werMoosheidsbestrijding en
kapitaalsinvestering.
Wat zou er in en vanuit de kerken
gezegd en gedaan moeten worden
om tot eén rechtvaardige, demo
cratisch geregelde economie te
komen? Welke werkzaamheden
kun je niet met je geloof en geweten
rijmen en welke produkten zou je
daarom niet willen maken? De in
itiatiefgroep tegen jeugd werMoos
heid is van mening dat er binnen de
kerken en het met de kerken ver
bonden jongerenwerk, onderwijs
en vormingswerk onvoldoende in
teresse wordt opgebracht voor het
lot van jonge mensen met hun
bestaans- en samenlevingsvragen.
De initiatiefgroep wil uitdrukkelijk
werken in het kader van de Raad
van Kerken. Als zodanig vormt de
groep een buitenbeentje, aange
zien zij statutair noch een werk
groep noch een sectie van de Raad
van Kerken is. Afgesproken is dat
de initiatiefgroep via dr. H.A.M.
Fiolet rechtstreeks verslag doet
aan de Raad van Kerken en met de
Raad overlegt. De initiatiefgroep,
die beschikt over een grote hoe
veelheid onderzoekgegevens en in
formatiemateriaal wordt gevormd
door mensen die actief zijn in de
Basisbeweging, de Federatie van
Katholieke Centra voor Leven
svorming, de Gereformeerde Raad
voor Samenlevingsaangelegenhe
den, de KWJ-beweging van wer
kendejongeren, het Landelijk Cen
trum voor Gereformeerd Jeugd
werk, de Landelijke Hervormde
Jeugdraad, het NW-
jongerencontact, de Raad van
Kerken en werkende jongeren van
het CNV. Er is nog een gesprek
gaande over deelname van het
Christelijk Jongeren Verbond.
De landelijke werkdag „Jeugd
werkloosheid, blinde vlek in kerk
en samenleving" begint om 9.30
uur. Deelnameprijs f 7,50 per per
soon. Nadere inlichtingen geeft
Willem de Boer, Federatie van Ka
tholieke Centra voor Levensvor
ming, Postbus 2475, 3500 GL
Utrecht, tel. 030-94 82 35.
(Hervormd Persbureau).
Seksualiteit: Wat heeft de kerk te
zeggen?
Dick de Groot in gesprek met Eg-
bert Schroten (wetenschappelijk
hoofdmedewerker aan de theologi
sche faculteit van de Rijskuniversi-
teit van Utrecht).
GG (Maandblad over relaties en
seksualiteit)
januari 1981
Dick de Groot: De synode van
de hervormde kerk heeft onlangs
een uitspraak gedaan over het be
zit van kernwapens en de synode
van de gereformeerde kerken heeft
zich uitgesproken over homo
seksualiteit. In beide gevallen heeft
dat nogal wat losgemaakt. Lang
niet iedereen die bij deze kerken
hoort is het met die uitspraak eens.
De reacties zijn erg emotioneel.
Kun jij je voorstellen dat, bijvoor
beeld, een beroepsmilitair grote weest is. De kerk als instituut, dat}
moeite heeft met de uitspraak van zich op politiek terrein begeeft
de hervormde synode en zich bui- moet oppassen, maar hoeft het niet
ten de kerk gezet voelt? na te laten. In Zuid-Amerika kan
Egbert Schroten: „De kerk mag, of dat mensenlevens kosten in de
zelfs moet, best ,nee' zeggen tegen keus voor armen en onderdrukten,
évangelie verkondigt ze en pro
beert ze toe te passen daarbij kan
ze best de plank helemaal miss
laan. Kerkelijke uitspraken zijn
niet onfeilbaar; in elk geval'zijn ze
tijdgebonden. Bij uitspraken horen
goede argumenten. Elk standpunt,
ook dat van de kerk, is evenveel
waard als de argumenten waard
zijn. Maar één ding staat als een
paal boven water: het evangelie is
er niet om mensen te knechten,
maar om ze vrij te maken. Nu is
vrijheid een riskante zaak. Het is te
vergelijken met boesprietlopen. Je
kunt twee kanten opvallen. Naar
het moralisme. Dat is eigenlijk een
terugschrikken voor de vrijheid en
leidt tot een verkrampte houding.
Aan de andere kant kun je in de
verloedering vallen; zoiets van
Jang leve de leut', consumentisme.
Daartussen balanceert de
vrijheid".
Afwijzend?
B.H. van Wijngaarden, Open Hof
Nieuws (herv., ger. en r.k.
Rotterdam-Ommoord-Zevenkamp;
januari/februari 1981
Uit het verleden zijn ook de
godsdienstoorlogen bekend, al is
langzamerhand wel duidelijker
geworden dat er niet alleen maar
sprake was van godsdienstige mo
tieven, maar dat ook sociale, eco
nomische en machtspolitieke fac
toren een rol speelden (zie b.v.
Noord-Ieriand).
Het is dan ook zeer de vraag of de
godsdienst bij die oorlogen en dus
tevens in het maatschappelijke le
ren een overheersende rol heeft ge-
ild of dat de godsdienst zich
ipaste of aangepast werd: een
)ie, vrome vlag om de lading te
:kken een sanctioneren van de
ïigen belangen. Er is veel voor te
zeggen het antwoord op die vraag
in de laatste richting te zoeken. Wie
b.v. de geschiedenis van het chris
telijk Europa van deze eeuw be-
Mjkt ziet dat nationalisme en mili
tairisme de sterkste waren en
christenen tegen elkaar ten strijde
trokken, aan beide zijden onder
steund door het gebed en de geeste
lijke verzorgers van de kerken. In
de laatste oorlog bereikte boven
dien het anti-semitisme van eeu
wen, waar de kerken meer van we
ten, een gruwelijk hoogtepunt.
Een zekere bescheidenheid van de
kerken op politiek terrein lijkt hier
op zijn plaats. Mocht er daar een
taak liggen, dan wel los van de
overheid. En ook dan zal er voor
zichtigheid geboden zijn, want wie
heeft het laatste woord? Uitspra
ken van synodes en pausen zijn
afkomstig van mensen, zijn tijd- en
plaatsgebonden en mogen geen
dictaat, geen zonder na te denken
op te volgen bevel zijn. Ze zullen
wel de mensen aan het denken
moeten zetten. De uitkomst daar
van kan verschillend zijn, zoals ook
de politieke keuze van christenen
verschillend is. Ook hier komt weer
de vraag naar voren wat daarbij het
meest bepalend is: het geloof of dp
maatschappelijke positie.
De eenheid, de gelijke gezindheid is
er niet meer, zo die er al ooit ge-
van arbeids- en kostenbes
paring een hoogst belang
rijke zaak, vooral in deze
economisch niet zo gemak
kelijke tijd.
tollenaar op en zegt: bij jou wil ik
eten. Dat is het verschil tussen
ethiek en pastoraat".
„De kerk moet naar eer en geweten
zeggen wat ze op haar hart heeft en
haar hart, dat is het evangelie. Dat
in ons land ontevreden leden en
uitschrijvingen. De risico's zijn
nogal verschillend!
Maar zwijgen biedt ook geen uit
komst, want wie zwij gt stemt toe en
is het dus met de gang van zaken
eens of legt er zich bij neer. Het
evangelie houdt wel degelijk een
oproep in om kritisch te zijn, een
antwoord te geven, te handelen.
Simpele regels liggen doorgaans
niet voor het oprapen. Daar waar
de gemeenschap samenkomt zal er
eerst geluisterd moeten worden
naar die oude woorden. De verkon
diging zal daarop gebaseerd moe
ten zijn en duidelijk moeten ma
ten, vertalen en verwijzen naar de
realiteit van elke dag, echter zon
der de antwoorden direct te geven,
want dan dreigt het gevaar van
politieke toespraken en moralisme.
Ook mag er niet voor de verleiding
bezweken worden te zeggen of te
verzwijgen wat de mensen graag
willen horen of juist niet. Samen zal
or gezocht moeten worden haar
antwoorden
In Nederland is het grasland de
basis van de rundveehouderij. Het
grasland is de leverancier van een
hoogwaardig en naar verhouding
goedkoop ruwvoer. De behoefte
aan méér voer van betere kwaliteit
neemt toe Lv.m. de intensiever
wordende veebezetting per ha.
grasland. Produktief grasland is
daarom een noodzaak geworden.
Om dit te bereiken, moet aan een
aantal voorwaarden zijn voldaan,
zoals een goede bodemstruktuur,
een goede bemestingstoestand en
een optimaal grasbestand. Dit
laatste houdt in: hoog-produktieve
en standvastige grasrassen zoals
die voorkomen in het BG-Extra
mengsel. BG-Extra is verder een
oranje-band mengsel, dat uiter
aard voldoet aan de N.A.K.-norm
„Waardering 1". Dit betekent dat
alleen rassen gebruikt worden die
in de Nederlandse Rassenlijst aan
bevolen zijn en waarvan het zaad
vrij van kweek en duist is. Dat
betekent voor de boer die zijn be
drijfsvoering en graslandexploita
tie kritisch beoordeelt een werke
lijke verbetering. Door deze extra
beweidingsruimte van BG-Extra,
blijft het gras langer smakelijk, dus
een bere opname door het vee en
minder beweidingsverliezen. Door
het gebruik van betere rassen is het
mengsel vrij van kweek en duist en
heeft het een hoge Memkracht en
zuiverheid, die voldoen aan RPvZ
analyse. Er is alle reden om ge
richte aandacht te schenken aan de
graslandexplloitatie. Bij eventuele
vernieuwing van het grasland is het
van belang om na te gaan wat voor
de betreffende situatie het opti
male mengsel is. Een zorgvuldige
behandeling van het grasland is de
belangrijkste sleutel tot een ren
dabeler bedrijfsvoering.
Gewoon eens
doen op een jgg*
zonnige avond:
een zonsondergang fo
tograferen. 't Is echt
^niet moeilijk.