The Jam omantics En katjesdrop wonderen deed FERDINAND 3..T.P. 117 In de meeste populariteits-polls die vorig jaar in Engeland werden gehouden, kwam the Jam als top-band uit de bus, terwijl zan ger/gitarist Paul Weller, bassist/zanger Bruce Foxton en drummer Rick Buckler ook in enkele persoonlijke rubrieken topplaatsen toebedeeld kregen. Wat betreft succes in het vaderland zit het dus wel goed, buiten Engeland is the Jam echter nauwelijks bekend. Oprichters van de groep zijn Paul Weller en Rick Buckler die elkaar in de muziekkamer op school troffen tijdens een rock 'n roll jam-sessie, vandaar dus de naam the Jam. Enige tijd later kwamen Bruce Foxton en Steve Brooks de gelede ren versterken en werden als kwartet diverse optredens in jeugd centra gegeven. Na een jaar verliet Steve de band en ging the Jam verder als trio door het leven. Bij een optreden dat ze begin 1977 in the Marquee in Londen gaven werden ze opgemerkt door Chris Parry, waarmee ze een demo opnamen. Via deze proefopname kregen ze een platen-contract aangeboden, waarna in april 1977 him debuutsingle „In the city" werd uitgebracht. Hiermee bereikte the Jam een 40e plaats op de hitladder en al snel volgde de debuutelpee „In the city". Op deze lp is nog duidelijk te horen dat the Who het grote voorbeeld van het drietal is. In 1977 werden ook nog de singles „All around the world" en „The modem world" uitgebracht, die respektievelijk een 13e en 36e plaats haalden. De tweede elpee „This is the modem world" viel vervolgens wat tegen: de groep moest duidelijk nog aan het snelle succes wennen. Het jaar 1978 was al even succesvol: de singles „News of the world" (no, 27), „David Watts/,A' bomb in Wardour Street" (no. 25) en „Down in the tubestation at midnight" (no. 15) terwijl de lp „All the mod cons" schitterende kritieken kreeg èn goed verkocht. Met „Strange town" (no. 15), „When you're young" (no. 17) en „The Eton rifles" (no. 3) werden ook in 1979 weer de nodige hits gescoord. Tevens kwam dat jaar de langspeler „Setting sons" uit, tot op dat moment veruit de beste lp van the Jam. Een zeer origineel geluid gekombineerd met prachtige teksten, waarbij acht van de tien komposities van Paul Weller stammen. Vorig jaar werd het single-succes gecontinueerd met „Going underground" en „Start" die beiden de eerste plaats bereikten. Met „Going inderground" kwamen ze zelfs op de eerste plaats de hitparade binnen, iets wat sinds the Beatles niet meer was voorgekomen. Ter afsluiting van 1980 verscheen de lp „Sound affects" waarop Paul Weller ditmaal alle songs schreef. In vergelij king met „Setting sons" valt de allernieuwste ietwat tegen: de sound is nu hier en daar aangevuld met wat Beatles-invloeden zodat natuurlijk een wat minder eigen geluid ontstaat. Vooral „Start" en „Monday" lijken daardoor meer een Beatle- dan een Jam-nummer. Het openingsnummer „Pretty green" zorgt al meteen voor een van de hoogtepunten van „Sound affects": een prima tekst over onze konsumptiemaatschappij en het daarbij behorende vlotte uitgeven van geld wordt ondersteund door een stuwende bas-melodie en prima gitaarwerk. „But I'm different now" is een agressieve up-tempo rocker waarna met „Set the house ablaze" een van de allerbeste komposities die Paul Weller ooit schreef wordt uitgevoerd. In simpele maar daar door zeker zo effectieve bewoordingen beschrijft hij zijn afwijzende ideeën over het National Front. De titel „That's entertainment" past uitstekend bij de instrumenta tie van het nummer, hoewel de tekst nou niet zo vrolijk is. De start van kant 2 is prima: „Dream time" en „Man in the comer" zijn komposities die weer alle kwaliteiten van the Jam tonen: puntige up-tempo melodieën met de prima stuwende bas en daarbij Paul's observerende teksten over het (Engelse) dagelijks leven. In.Music for the last couple" is the Jam aan het experimenteren, waarbij de zich van links naar rechts bewegende vlieg zeer echt klinkt! ,3oy about town" is aangevuld met blazers die op summiere wijze in de produktie zijn verwerkt. Het alom aanwezige doemdenken is on derwerp van „Scrape away", een sterke finale. In zijn totaliteit valt een vergelijking met „Setting sons" voor „Sound affects" toch iets nadelig uit: de eigen sound is hier en daar niet even duidelijk waardoor het geheel iets minder origineel overkomt, desondanks is „Sound affects" nog een prima visite-kaartje van the Jam. Begin vorig jaar kwam de debuutelpee uit van Wally Palmar, Jimmy Marinos, Mike Skill en Rich Cole oftewel the Romantics; eind vorig jaar volgde „National breakout". Tussen het uitbrengen van beide platen ligt dus ongeveer één jaar, het verschil in kwaliteit is even iets groter. Op het debuut van the Romantics waren de Invloeden van de Engelse beat uit de jaren '60 (speciaal the Kinks) op enthousiaste wijze in een aantrekkelijk modem jasje gestoken. Bij het optreden van de groep tijdens Lochem 1980 bleek het viertal nummers als „When I look in your eyes", „Girl next door", „What I like about you" ea „Little white lies" ook live zeer aanstekelijk te kunnen vertolken. Met de elpee „National breakout" zullen ze echter niet de gewenste „nationale doorbraak" tot stand brengen. Nummers als „Stone Pony", „New cover story", „National breakout" en „Poor little nch girl" lijken daarvoor te sterk op het materiaal van de debuutelpee. De moeite waard zijn de songs „Tomboy", „Forever yours" en „A night like this", deze songs zijn echter niet sterk genoeg om de lp nog een positieve beoordeling te kunnen bezorgen, The Romantics,'National breakout Eple 84716 HENK 0LDENH0F De nachtmerrie Juliaca is voor bij Per trein gaan we terug naar Arequipa. Alle aandacht is ineens op het zakje katjesdrop gevestigd. En kele agenten die in de gang mee luisterden, komen dichter bü, ook al blijven ze op een eerbie dige afstand. De chef kijkt me aan, kijkt nog eens naar het zwarte kleinood en vist vervol gens één exemplaar uit het zak je. Er valt een plechtige stilte. Met een theatraal gebaar brengt hij de hand naar z'n mond en drukt het dropje tus sen z'n met goud beslagen tan den. Heel aandachtig proeft hij, en nog eens en nog eens....pró, wat een opluchting. Hij begint te kauwen en knikt goedkeu rend. Zijn ondergeschikten wagen ook een kans en geven zich eveneens over aan deze subtiele vorm van corruptie. Nog eens twee dropjes verdwijnen in evenzoveel monden en één dropje in de klep van een pet. De chef grist het zakje weg, voordat er nog meer dropjes verdwijnen, zegt dat we om acht uur terug moeten komen voor het pro ces-verbaal en vertrekt zonder ons verder ook nog maar één blik waardig te keuren. Eén agent probeert z'n dropje hei melijk uit te spugen, maar ik zie het. Als we om acht uur terugko men, is er (uiteraard) niets ge beurd en moet het proces-ver baal nog uitgetikt worden. Of we de volgende ochtend niet terug willen komen....? Nee! We mogen televisie kijken. Naar aflevering honderdenzoveel van een walgelijke tv-serie a la Pey ton Place. Kommer en kwel op z'n Peruaans. Geluid hebben we niet, want de wachtcomman dant is aan het bellen met z'n familie in Lima en dat is belang rijker. Ook de mobilofooninstal- latie wordt om die reden uitge zet. Als tegen tien uur eindelijk een begin wordt gemaakt met het proces-verbaal wordt een dron ken kerel binnengevoerd. Hij stinkt naar pis. Z'n kleren al thans wat daarvan over is, zit ten onder de modder. Hij pro beert een liedje te zingen, wil dansen, struikelt en begint van de weeromstuit te kotsen. Ook dat nog. Als het bijna elf uur is, worden de laatste stempels op het pa pier gedrukt, nog één handte- keing en.... Hosannah. Mijn pro ces-verbaal is klaar. De volgende ochtend vertrek ken we per trein naar Arequipa. In de krant lees ik dat in Juliaca een taxi-chauffeur is vermoord. Bovendien is een cocaïne-labo- ratorium ontdekt. Ik neem me voor nooit meer naar Juliaca terug te keren. Het Is half zeven in de avond in Puno. Door een venijnige kon lopen we naar het bureau van de Guardia Civil. De ervaringen van diezelfde middag op het P.I.P.-burcau in Juliaca, de met een riem bewerkte arrestant, de bijna doodbloedende jongen, het vergeefs wachten op het proces-verbaal, de beelden schieten nog als boze schimmen door mijn hoofd. Aan de dikke, met ijzerbeslag versterkte deur geef ik mijn visi tekaarde af met de mededeling dat ik met „el jefe" wil praten. Want alleen de chef is nog goed genoeg. Met minder doe ik het niet meer. Een kaartje, ik heb dat al vaker in deze contreien waar uiterlijk vertoon hoogtij viert, doet wonderen. Ik mag dan ook prompt doorlopen en word binnengeleid in een statig, maar vrijwel kaal vertrek. Iets over de helft in het midden staat een tafel. Daarachter een stoel met brede armleuningen en in die stoei een uniform met hoge pet. De man in het uniform kijkt me met door zijn zonnebril priemende ogen aan. Terwijl hij zijn snor met zijn rechter wijs vinger bijpoetst, wacht hij af. Het lijkt alsof ik midden in een filmscène ben terechtgekomen, op het moment dat de gevan gene wordt voorgeleid voor de plaatselijke SS-commandant. Naast hem een lange sla-dood, ook met zo'n hoge pet en een das onder z'n lange groene jas tegen de warmte. Het zou een broer van Rijk de Gooyer kunnen zijn. Ik leg mfin verhaal uit in het beste Spaans dat me te binnen schiet. Ik probeer medelijden op te wekken na de bittere ervarin gen in Juliaca en tracht het ge moed verder te bewerken door veel nadruk te leggen op de voortreffelijke behandeling van de collega's in Lima. De man achter de tafel knijpt de ogen samen. Ik vraag me af of-ie überhaupt wel luistert. Veel zin heefWe niet, da's duidelijk. Ik laat m'n perskaart nog eens zien en laat daar stom toevallig een kaartje van El Commercio uitvallen, de grootste krant van Peru. Ook dat maakt weinig In druk. De chef haalt een snoepje te voorschijn en begint tergend langzaam en nog steeds zwij gend het papiertje er af te stro pen. Ineens krijg ik een geniale inval. Zonder na te denken speel ik m'n laatste troefkaart uit en leg met een haast triomfantelijk gebaar een zakje katjesdrop op tafel, meegenomen uit Neder land door de vriendin uit Am sterdam. Het effect is verbijste rend. Alsof er een granaat dreigt te ontploffen. „Que es...?" vraagtde chef. Tsja, want zou dat nou zijnEn ik leg hem uit dat het dropjes zijn, dat er geen Spaans woord voor is omdat het typisch Neder landse snoepjes zijn, dat ze in Holanda erg populair zijn, dat ze ook goed voor de keel zijn en dat buitenlanders ze soms erg vies vinden. Want tenslotte weet je maar nooit. Een scène uit het bijzonder programma van het zang-, dans- enmuziekensemble Afrique Noire, za terdag 24 januari in de schouwburg te zien. Toen ik de winkel van de warme bakker betrad stonden daar drie klanteneen rijzige dame met een bepoederd gezicht die juist „een hardgebakken halfje wit gesneden" bestelde, een jeugdig paar be slaande uit een jongeman van een jaar of achttien met een imagebril en een intellectueel uiterlijk en een blauwkouserig meisje met een vreemde haarwrong. Het winkelmeisje, een spichtig kind aan wie letterlijk alles puntig was, legde het halfje hardgebakken op de snijmachine. ,Dn twee ons roombotersprits"zei de rijzige dame. De jeugdige intellectuelen zwegen beschaafd en met opgetrokken neu zen. .Zou het droog blijven?", vroeg de rijzige dame. ,Jk denk het niet", zei het winkel- meisje. .JCijk, daar heb je het weer", zei de jongeman met de imagebril. ,Dat woord flenken". Dat wordt gewoon te pas en te onpas gebruikt. Want wat is denken?" Hij keek het blauwkousje aan zijn zijde met verwijderde blik aan. ,Jk begrijp wat je bedoelt", zei het blauwkousje peinzend. Het win kelmeisje was woedend. Ze voelde sick in haar wiek geschoten, nam nors een zak en begon de spritsjes af te wegen. .Denken denken", vervolgde de jongeman met luide stem.Denken is pas denken wanneer dat gericht gebeurt. De eenvoudige van geest denkt dat hij denkt wanneer hij zich iets aan het herinneren is of iets veronderstelt. Dat is wat wij passief denken noemen. Het werkelijke denken is actief." .Den anderhalf ons rumbonen", zei de rijzige dame. Het winkelmeisje kon de jongeman met de imagebril wel schieten. .Hoeveel mensen", ging de jonge man voort, zijn trouwens tot lo gisch denken in staat? Wie is zich bewust van het onderscheid tussen bijvoorbeeld aanwijzend definië ren en verbaal definiëren?" ,Hoe zouden ze?", zei het blauw kousje. Dn vier koffiebroodjes"zei de rij zige dame. ,Jk had het oyilangs met Harald, je weet wel, over het begrip abstrac tie", zei de imagebril. ,De mens hanteert dagelijks abstracte woor den maar denk je dat ze ziek dit bewust zijn?" Hij keek met een half oog vanachter zijn bril in mijn richting als naar een testbeeld. .Denk je", zei hij. „dat ze bewust weten dat die woorden abstract zijn die je niet aanwijzend kunt definië ren?" ,Dat is het", zei de rijzige dame. Hoeveel wordt het dan?" Het winkelmeisje, spichtig en nors, rekende. „Zes guldentwintig", zei ze. ,Jk erger me ook elke dag groen en geel aan de rechtlijnigheid van bijna alle mensen", zei de jonge man. ,Dn U?", vroeg het winkelmeisje hem. De jongeman keek verstoord in haar richting. ,Dh", zei hij. ,Den half broodje", zei het blauw kousje toen. Het winkelmeisje zette haar handen op de rand van de vitrine en vroeg: „Wit. bruin, rechtlijnig of ab stract?" Vrijdag 23 januari Jazz-fans opgelet, een avond om niet te missen. Zeker niet als u weet dat deze avond in De Hagen Max Collie's Rhythm Aces zullen optre den, die zich als oude-{New Or- leans)stijl orkest jarenlang succes vol presenteerde op de Bredase Jazz-dagen, èn de Rod Mason Jazzband, een formatie met pure Engelse dixieland-klanken. Bo vendien kunnen danslustigen na afloop met de beentjes van de vloer. Dit jazz-festijn begint om 20.15 uur. Eveneens op vrijdag, elders in de schouwburg, de Filmliga Almelo met een film van de Westduitse cineaste Heidi Genée. In de rol prent 1 plus 1 is 3, draait alles om een zwangere vrouw, die moet kie zen tussen haar vriend (de vader van het kind) en een andere man die eerder in het kind dan in de moeder geïnteresseerd is, Aanvang 20.15 uur, en óók toegankelijk voor met-leden. Zaterdag 24 januari Het dans-, zang- en muziekensem- ble Afrique Noire, afkomstig uit de republiek Guinea, neemt een ge heel aparte plaats in onder de Afri kaanse negerfolklore. Afrique Noire houdt zich strikt aan de eeu wenoude tradities en geloven in het Afrika van gisteren en vandaag. Afrique Noire laat in een driedelig programma de herinneringen hier aan op uiterst suggestieve wijze herleven. Dit bijzondere optreden begint om 20.15 uur. XXX „Onder het Melkwoud" van Dylan Thomas, in de vertaling van Hugo Claus wordt verteld door Carol Linssen. In dit spel voor stemmen legt Dylan de meest intieme roerse len bloot van de buitengewone gewone mensen levend in een vis sersdorpje in Wales. Een meester lijk geschreven loflied op de schep ping, op uiterst boeiende en mees lepende wijze door Linssen ge schilderd. Aanvang 20.15 uur. Maandag 26 januari Om 10.30 uur 's morgens is er een congres in De Hagen van het Ne derlandse Bibliotheek en het Lec tuur Centrum. XXX Dinsdag 27 januari De „Stem des Volks" verzorgt om 20.00 uur een concert in de schouw burg. XXX Woensdag 28 januari Een feest voor de kinderen is altijd weer de kinder-tombola-middag. Vanaf 14.00 uur kunnen ze weer in de schouwburg terecht om te teke nen, te kleien, te knutselen en al wat dies meer zij. Zij worden weer met open armen ontvangen door Irene Luitsz en haar medewerkers. XXX Donderdag 29 januari „Één vloog over het koekoeks nest", vooral bekend door de ge lijknamige film met o.a. Jack Ni cholson, is een produktie van het Mechels Miniatuur Theater, dat zich deze avond in de schouwburg presenteert. Het stuk handelt over een dwangarbeider, die, overge plaatst naar een psychiatrische in richting, aldaar in konflikt komt met de hoofdverpleegster. Wat aanvankelijk zich als spel laat aan zien mondt echter uit in noodlot tige gebeurtenissen. Een interes sante theateravond, die om 20.15 uur begint. XXX Vrijdag 30 januari De allerlaatste voorstelling in De Hagen van de Henk Eisink Show draait deze avond om 20.15 uur. Met gevoelige Nederlandse chan sons, komische mannetjes en eigen-stijl conference weet Eisink binnen de mogelijkheden van een éénmans-programma ieder ontroe rend en komisch moment tot een apart en verrassend onderdeel te maken. XXX Beeldende kunst aan de wand: Tot en met 26 Januari de expositie „Pluriformiteit in de kunst". Van 26 januari t.m. 16 februari de tentoonstelling „weinig om het lijf'.

Erfgoed Rijssen-Holten

Holtens Nieuwsblad | 1981 | | pagina 7