Hollymdjes
Qep Polls verder
zonder Julie?
nieuwe toeristen
attractie
Andre van Duin
WEEKEND
THEATEE
THUIS
FEANSEN,
ALS JULLIE
EENS
WISTEN
STEKKEN
VAN '80
OVER SHOWBIZ
REALISTISCHE FILM
let opf! Prijsvraag!
ST1JF
ROEPING
DOKTER
IDEAAL
Onder redaktie van Guus Marinus
ZATERDAG
ZONDAG
derlandse commentaar bij de docu
mentaires die de Fransen niet
mochten tien.
In de vakantieperiode zijn weer
heel wat Nederlanders richting
Zuid-Frankrijk getrokken. Nu
iedereen toch in Franse stemming
is, komt de KRO met een zeer in
teressante reeks documentaires
over de Franse politiek tijdens het
leven van CHARLES DE GAUL
LE. In totaal werden er drie docu
mentaires door de Fransman AN-
DRÉ HARRIS gemaakt. De Ne
derlander ANDRÉ TRUYMAN
heeft de reeks voor de KRO be
werkt en van commentaar voor
zien. Een pikant detail; de reeks
werd verboden in Frankrijk. De
regering had liever niet dat de
Franse omroep (staatsomroep)
aan zijn landgenoten liet zien wel
ke fouten DE GAULLE in zijn re
geerperiode heeft gemaakt In En
geland en nu dan ook Nederland
wordt de serie wel uitgezonden.
Vanavond het eerste deel: Van
Verdun tot Vichy. Deze documen
taire is zeker een must voor scho
lieren. (21.35 uur, Ned. I)
De riante villa van André van Duin
was deze zomer regelmatig het
doelwit van vakantievierende land
genoten André woont vlak aan de
rivier de Vecht, en deze vooral door
plezierjachten druk bevaarde route
is de enige manier om vlak bij het
huis van onze komiek te komen Er
hadden al verschillende foto's van
zijn huis in kranten en bladen ge
staan. zodat het een koud kunstje
was voor de vele belangstellenden
om het huis te vinden André die
het prachtige huis met zijn moeder,
hond en vriend bewoont, zei ,,ln
tq van jewelste Er zijn veel men
sen die achter mijn huis aanleggen
en water of zo komen vragen.
Meestal is het maar een smoesje.
Van het bordje: „verboden aan te
leggen'' trekken ze zich met veel
aan. Echt last heb ik er met van ge
had Geiukkig was ik zelf met vaak
thuis". Het „huisje kijken" van be
roemde sterren is al jaren erg popu
lair in Amerika Je kan daar zelfs
een landkaart kopen met de huizen
van bekende filmsterren daarop
aangegeven Het ziet er naar uit dat
de artiesten in Nederland ook niet
„Too far to go", *n Amerikaanse
tv-film uit 1978, gemaakt door de
educatieve omroep van Amerika
(zonder advertenties). Deze film
die de VARA in Cannes, tijdens
het filmfestival, heeft aangekocht,
kan het best vergeleken worden
met een film van INGMAR
BERGMAN. „Too far to go" is ge
baseerd op de verhalen van JOHN
UPDIKE. Deze schrijver schreef
sinds 1956,17 korte verhalen over
het leven van het echtpaar Ri
chard en Joan Maple. Deze verha
len zijn nu speciaal voor de televi
sie tot een twee uur durend geheel
terug gebracht In de film spelen
MICHAEL MORIARTY en
BLYTHE DAN NEK de hoofdrol
len. Vooral de dialoog doet sterk
denken aan die van „Scènes uit 'n
huwelijk' van de beroemde regis
seur BERGMAN. De film kreeg in
1979 zeer lovende kritieken in
Amerika. Deze Sea Cliff produktie
is dan ook zeker de moeite van het
bekijken waard. (21.20 uur Ned. 2).
GERRtT DEN BRABER wilde nog
geen namen noemen van artiesten
die in de Firato Show zouden optre
den. De show, „Sterren van tach
tig" zal zeker BENNY NEYMAN (fo
to). MAYWOOD en BABE herber-
ledereen die nu wel eens wil zien
wat er allemaal komt kijken voor
een geslaagde carrière in de show
biz, moet zeker gaan kijken naar de
nieuwe speelfilm FAME.
Deze film
van ALAN PARKER speelt zich af
tegen de achtergrond van een be
kende „Artiesten School" (Man
hattan 's High^School of Performing
Arts) in New York Acht jonge men
sen. die het allemaal willen maken
in de showbiz, vormen de levende
decorstukken in een wereld van
teit. die in de fi'm goed wordt uit
gebeeld. is zowel keihard als ro
mantisch. De enorme ambitie, die
de jonge sterren in spé moeten be
zitten om het te maken, wordt
prachtig weergegeven door de
hoofdrolspelers van de film Alleen
de jonge actrice LAURA DEAN
(speelt de rol van ballerina LISAJ
moest het tegenover gestelde laten
zien. Ze zei: „Inde film misluk ik als
danseres omdat ik te weinig ambi
tie hebNu heb ik zelf wel veel am
bitie en daarom was het zo moeilijk
Een zangeres van de GUYS
DOLLS, de blonde JULIE FOR
SYTH, heeft pas een kind gekre
gen en dat gaf nogal wat proble
men, met oog op de vele optredens
in het land JULIE had zich voorge
nomen om het kind in het eerste
jaar niet teveel alleen te laten Ge
ruchten over een uittreding van
JULIE, zodat ze meer aandacht
aan haar kind kon geven, bleven
dan ook aanhouden JULIE: „Mijn
kind moet alle aandacht krijgen die
ik het kan geven Het is heel be
langrijk dat de moeder, vooral in
het eerste levensjaar, dicht bij het
JULIE (rechts) wil haar baby niet uit
het oog verhezen. Een busje werd
de oplossing.
kind is. Dat leek me gewoon moei
lijk als ik in de groep zat Gelukkig
kwam er een goede oplossing, zo
dat ik, èn mijn kind in de buurt heb,
èn ook met de groep kan optre
den
We hebben een busje zo ingericht
dat ik mijn baby kan meenemen
naar de optredens Terwijl ik zing
ligt de baby prinsheerlijk in zijn
wiegje Een goeie vriendin van me
blijft zolang in het busje wachten
totdat ik terug ben Daarnaast heb
ben we de optredens iets aange
past JULIE en DOMINIC (laat
ste ook zanger in de groep) zijn dol
blij dat ze hun kind steeds in de
buurt hebben Langer dan een uur
tje per dag hoeft de baby zijn
ouders niet te missen
Een gezellig amusementspro
gramma vanuit het RAI-gebouw
te Amsterdam. De Firato *80 (29
augustus t/m 7 september) staat
vooral in het teken van de CHIPS.
Deze zullen de jaren tachtig dras
tisch kunnen veranderen. Op de
Firato zijn deze chips in bijna
ieder apparaat vertegenwoordigd
De omroep heeft op de Firato een
zeer grote stand Onder de titel
„Wonderland" presenteren de ge
zamenlijke omroepen een keur
van nieuwe ontwikkelingen op
het gebied van: Teletekst, pro
gramma's maken, elektronische
schoolborden enz. Verder kunnen
de bezoekers aanwezig zijn bij ra
dio- en televisieprogramma's die
rechtstreeks vanuit het RAI-ge
bouw worden uitgezonden. Na
tuurlijk wordt er ook aandacht
besteed aan de te verwachten Sa
telliet tv-üitzendingen. Tot zover
wat informatie over het Firato-
gebeuren. In de AVRO SHOW zijn
weinig elektronische wonderen te
ziea Volgens de AVRO zit de show
vol binnen- en buitenlandse ar
tiesten. (20.06 uur, Ned. I)
De Franse zanger MICHEL FUGAIN behoort tot de
meest succesvolle artiesten van Frankrijk. Samen
met zijn wervelende BIG BAZAR veroverde hij het
Europese theaterpubliek. MICHEL FUGAIN schreef
daarnaast liedjes voor andere topartiesten in Frank
rijk. Nederlanders die hun vakantie in Frankrijk heb
ben doorgebracht, zullen zijn liedjes vaak gehoord
hebben. Op dit moment woont de veelzijdige zanger
in Zuid-Frankrijk. Voor een exclusief interview reis
den wij naar Nice.
MICHEL FUGAIN wil graag zijn
eigen gang gaan. Dat begon al in
zijn jeugd. Zijn vader, een arts,
wilde dat zijn zoon het zelfde be-
Hoeveel jaar is MICHEL FUGAIN beroepszanger?
Weet u het antwoord op deze vraag, stuur dan snel de oplossing
op een briefkaartje naar onze redactie.
Onder de goede inzenders worden 10 DUBBEL-LANGSPEEL-
PLATEN VAN MICHEL FUGAIN („Zijn 32 grootste successen
tot nu toe") verloot. De briefkaartjes moeten voor volgende
week vrijdag in ons bezit zijn.
MICHEL FUGAIN (38) heeft in de
jaren zeventig een grote stempel
gedrukt op de Franse theaterwe
reld. „Een sensatie", werd zijn
eerste optreden met de BIG BA
ZAR, in het beroemde Oiympia-
theater te Parijs, genoemd. De
groep straalde een ongekende le
venslust uit. In een mengeling
van chansons en blijspel-scènes
bracht FUGAIN een show die
hem in één klap nationale en la
ter internationale bekendheid
bezorgde. Nu, zes jaar later, zingt
hij weer alleen. Het was nog een
hele toer om de actieve zanger te
pakken te krijgen. „Kom dan
maar als ik een weekje vakantie
heb," zei-hij eindelijk nadat we
de afspraak al twee keer hadden
verzet.
FUGAIN woont samen met zijn
vrouw STEPHANIE en zijn twee
dochtertjes MARIE en LAURETTE
in een riante villa dicht,bij de
Middellandse Zee. De villa is
eenvoudig ingericht maar
smaakvol. Hij zegt, terwijl we in
zijn grote, ietwat verwilderde
tuin zitten: „Ik hecht weinig
waarde aan materiële dingen.
We hebben dit huis met een
beetje geluk kunnen krijgen. De
vorige eigenaar was een kennis
van mijn vader en had dit huis als
buitenhuisje. Hij had echter drin
gend geld nodig en zodoende
konden we het vrij goedkoop ko
pen. Hij had het heel duur inge
richt, ik vond het stijf, en de tuin
was keurig aangelegd. Ik heb
mijn meubels van vrienden en
veilingen bij eikaar gerommeld
en de tuin was na één jaar al een
wildernis. Ik hou van wilde
tuinen. Je moet er wel veel bloe
men in hebben. Die vriend van
mijn vader heeft het later nog
eens gezien. Hij kreeg zowat een
hartaanval van schrik. Hij kon
zich niet vereenzelvigen met
mijn smaak."
De zanger heeft een grote aantrek
kingskracht op de jeugd. Zijn BIG
BAZAR sprak echter ook een ouder
publiek aan.
roep ging uitoefenen. Dat zag er
in het begin ook naar uit, voor de
in Grenoble op 12 mei 1942 ge
boren MICHEL FUGAIN Maar na
twee jaar medicijnenstudie voel
de hij een andere roeping in zich
opkomen. Hij zegt: „Ik moest en
zou in de filmbiz. Het liefst als ac
teur, maar dat zat er niet in. Dan
maar als producer. En zo kwam ik
op mijn 21ste in aanraking met
de artiestenwereld. In mijn vrije
tijd speelde ik gitaar en compo
neerde ik liedjes. Tussen de opna
men door speelde en zong ik de
liedjes, ledereen stimuleerde me
om er mee door te gaan. Ik moest
maar eens wat liedjes opsturen
naar bekende zangers en zange
ressen, aldus een paar vrienden
van me. Dat heb ik toen gedaan
en wat ik niet verwachtte: ze ble-
ken aan te slaan. HERVÉ VILARD,
misschien niet zo bekend in Hol
land, maar hier een nationale be
kendheid, was de eerste die mijn
liedjes op de plaat ging zingen. Ik
zong ze altijd eerst op een band
en die liet ik dan aan de desbe
treffende artiest of platenmaat
schappij horen. Zo kwam het ook
dat iemand van een platenmaat
schappij vroeg of ik de liedjes
niet zelf wilde zingen."
Tot die tijd was FUGAIN al uitge
groeid tot een bekende liedjes
schrijver. Sterren als: NANA
MOUSKOURI. PETULA CLARK en
DALIDA zongen zijn geschreven
repertoire. FUGAIN met een lach:
„Ik kreeg meer succes en pas
toen had mijn vader me vergeven
dat ik de studie had opgegeven.
Ik weet nog goed. hij schreef me
een brief waarin hij inzag dat ik
een andere roeping had meege
kregen. „Ik maak de mensen be
ter van lichaam, jij van geest."
waren de woorden die hij toen
schreef," aldus FUGAIN. De dok
ter van de „ziel" maakte in 1966
2ijn eerste soloplaat. Het werd
geen succes. Een jaar later was
het wel raak. FUGAIN: „Met
„P rends ta guitare" kreeg ik
mijn eerste hit als zanger. Het
was in 1967 en dat jaar be
schouw ik ook als de start van
mijn carrière als beroepszanger.
Ik kreeg geld voor mijn optre
dens iets wat ik voor die tijd
nooit kreeg." Toch zou het nog
heel wat jaren duren voordat MI
CHEL FUGAIN zou schitteren als
zanger. Dat gebeurde in 1974.
FUGAIN: „Ik had al een hele tijd
zitten denken aan een groep ar
tiesten die niet alleen liedjes zou
den zingen of muziek maken,
maar ook toneel en dans zouden
beheersen. Het moest .bovenal
iets worden wat vrolijkheid,
energie en levenslust uitstraal
de. Een soort musical, maar dan
nog spontaner. Zoiets kon ik
nooit in mijn eentje brengen.
Daarvoor had ik een groep jonge
enthousiaste artiesten nodig.
Doordat ik voor veel artiesten
liedjes schreef, had ik vrij snel
zo'n groep bij elkaar. Dat het
IQDaGQBQBDDBOQBQBfll
De 56-jarige CHARLTON HES
TON wil voorlopig geen films meer
maken .De Amerikaanse filmster is
deze maand nog te zien in de film
„THE MOUNTAIN MEN", deze
film is volgens HESTON voorlopig
de laatste. Hij vertélde op de Ame
rikaanse première aan het begin
van de vorige maand: ik wil voor
lopig geen films meer maken, ik
ben nu 56 jaar en dan is het tijd
voor een korte onderbreking. Mis
schien dat ik over drie jaar wee.' een
rol aanneem.
Hur". „Apen Planeet" en Airport
'75". HESTON heeft in zijn laatste
film een goede prestatie geleverd.
De filmThe Mountain Men ging
twee weken na de Amerikaanse
première ook in ons land in roulatie.
Dit mag zeker een unicum genoemd
worden. Meestal duurt het meer
dan een jaar voordat een Ameri
kaanse film in ons land in de bisco-
pen gaat draaien. Een paar kranten
suggereerden dat de uitspraken van
HESTON niets meer dan een publi
citeitsstunt waren. We hopen het.
drie jaar later uit elkaar. FUGAIN:
„Ik wilde weer eens wat anders.
Ik ben geen type die lang ergens
blijft hangen. Tijdens de BIG BA-
ZAR-periode veranderde ik de op
zet al iedere keer. Verandering
houd je alert." Met enthousiaste
stem vertelt FUGAIN over zijn Le
Havre-project. Hij zegt: „Wat Ik
in Le Havre heb bereikt, is tot nu
toe het beste wat ik naar mijn
mening heb gedaan. Het plan,
een hele stad één dag te laten
dansen, toneelspelen, zingen en
muziekmaken, leek een onhaal
bare onderneming, ledereen ver
klaarde me voor gek. Ik had de
stad. Le Havre, in twaalf wijken
ingedeeld. Iedere wijk moest een
eigen lied uitbeelden met dans,
kostuums én zang. Ik schreef ex
pres vrolijke liedjes voor dit doel.
Weken is de bevolking bezig ge
weest met het maken van de kos-
Dit nieuws kwam hard aan in Holly
wood. HESTON schitterde in meer
dan 50 films waaronder „Ben
CHARLTON HESTON (56) in de
film The Mountain Men". Wordt
dit zijn laatste rol?
echter zo'n succes zou worden,
had ik niet verwacht."
In 1974 kreeg hij en zijn BIG BA
ZAR meer- dan 200.000 toe
schouwers. Toch viel de-formatie
MICHEL FUGAIN heeft het best
naar zijn zin in Zuid-Frankrijk.
tuums, het instuderen van de
liedjes enz. Er deden in totaal
800 mensen mee. aan deze „uit
barsting". De rest van de bevol
king deed ook mee maar dat was
niet van te voren ingestudeerd.
De dag is een groot succes ge
worden."
MICHEL FUGAIN zit boordevol
plannen. Het liefst zou hij meer Le
Havre-projecten uitvoeren.
MICHEL FUGAIN begon na deze
onderneming opnieuw een gezel
schap. Met de COMPAGNIE be
haalde hij weer grote successen.
Een jaar later stapte hij er weer
uit. FUGAIN: „Ik had mijn zinnen
gezet op een school in Nice. Jon
ge mensen leren wat ik heb ge
leerd in het vak. Daarnaast ging
ik op de solotoer. Dat is nog
steeds zo. Ik heb nog één ideaal
en ik hoop dat nog eens uitkomt.
Nu de mensen meer vrije tijd krij
gen zou ik willen dat er meer aan
toneel, dans en zang zou worden
gedaan. Wat ik in Le Havre voor
elkaar kreeg, zou in iedere stad
moeten gebeuren. Het lijkt me
geweldig om zo'n onderneming
te mogen begeleiden. De hele
wereldbevolking op de bühne. Zo
zou de toekomst moeten zijn."