Dagblad- ei leiiwsMadpers ontwikkelden zich gunstig Drie Koninkjes gingen te ver STRIP- BAH Voorlichtingsbureau voor de Voeding KINDERVERHAAL IBil^llBSIBBBSBBBBlBlllSBSBBBSilBBlBBBBBBBBBlBEBIBBBBBlBBBSSBaa HOLTENS NIEUWSBLAD - 6 JANUARI 1978 - PAG. 7 bericht van het In ons land zijn uit de zeventiende en achttiende eeuw honderden volksprenten in houtgravures bewaard gebleven Uit België zijn er uit die periode maar enkele houtblokken over, die hebben gediend voor het drukken van „walesanctjes" of „mannekensbladen" zoals deze volkspren ten in Vlaanderen werden genoemd Er zijn ook speelprenten overgeble ven, ganzeborden en driekoningenbriefjes De koningsbrieven werden tot de goede volkskunst gerekend Die koningsbrieven of trekprenten zoals ze ook werden genoemd, vormden eigenlijk een overgang tussen echte reli gieuze en profane prenten. Het spel koningtrekken wordt in Vlaanderen nog gespeeld en werd in het begin van deze eeuw in Amsterdam ook nog druk beoefend. Het oorspronkelijk religiuze karakter blijkt uit: Plaatselijk is het verschillend welke liedjes worden gezongen door talrijke groepjes wat dilettantisch of prachtig uitgedoste koninkjes, naar het voorbeeld van Caspar, Melchior en Balthasar, al is soms het verband ver te zoeken: „Eén koon'gen, twee koon'gen, drie koon'gen staar, Hóu je warme worsjes maar." „Den Koningh der Koningen wilt loven Die sent ons syn gaven van boven Bidt hem met een herte ootmoet En onderhoudt syn geboden goet." Andere versjes, bedelliedjes, zeer triviaal, zeer plat en wezenlijke betekenis zoals: „Driekoningen, driekoningen Geef mij een nieuwen hoed! M'nen ouwen is verslete, M'n moeder mag 't niet wete M'n vader heeft het geld Al op de spaarbank gezet." Daar staat tegenover dat er ook vol overgave andere, nieuwere liedjes worden gezongen op zo'n nevelige avond waarin de adem dampt in de kille schemering van de zesde januari! „Er kwamen drie wijzen gereden Ze keken aldoor naar 'n ster Al zaten ze hoog op kamelen De reis leek hun eindeloos ver." Maar lekkernijen die gul werden uitgedeeld aan de jeugdige zangertjes waren van harte welkom. Aan de deuren, waar de kinderen langs kwamen, aanbelden en zongen, gaven de bewoners met gulle hand. In koningsbrieven uit een eeuw later komt het boertige element veel meer naar voren en treden figuren als bedrogen echtgenoot, hoorndrager, lui zenvanger en hennetaster op de voorgrond In het begin van de 19e eeuw kwam er een opleving in de volksprent, meer als kinderprent. Zowel in Amsterdam als in Rotterdam waren firma's die zich bezig hielden met het drukken van prenten. In Zaltbommel was een van de belangrijkste uitge- alledaags en zonder vers van kinderprenten in die tijd werkzaam. Oude houtblokken werden gerestaureerd zodat in die volksprenten de populaire houtsnijkunst van drie eeuwen weerspiegeld is. Maar door het hele land waren drukkerijen die de traditie voortzetten. Onder invloed echter van de Maatschappij tot Nut van het Algemeen werden onnette prenten niet meer herdrukt. Veel prenten hadden als tekst nieuwjaarswensen, die herinneren aan het sa menvallen met de kerkelijke jaarwisseling, die duurt van Kerstmis tot en met Driekoningen. Maar hoe dan ook: „Het oude jaar is omm: Wat vleyen sich de menschen, met mallen overvloedt, van onverstandigh wenschen. Wenscht boven allen wensch te leven in 't nieu jaer of elcken dagh uw eerst' En elck' uw leste waer." (Nadruk verboden) „De ontwikkelingen in de pers op economisch gebied hebben in 1976 een gunstig verloop gehad, althans gezien de gegevens over de econo mische situatie van de dagblad pers in dat jaar. Over deze catego rie van de pers zijn de meeste eco nomische gegevens voorhanden. Aan de hand van deze gegevens, die in het jaarverslag van de Ver eniging De Nederlandse Dagblad pers en in jaarverslagen van af zonderlijke (dagblad)personder- nemingen zijn weergegeven, kan het volgende algemene beeld van de economische ontwikkelingen in de dagbladpers worden ge schetst", aldus het jaarverslag van de Persraad over 1976. „Heb jij nog een stuk van dat goudkarton voor me", vroeg Ka- rel „Ik ben van plan de ster aan twee kanten te beplakken. Dan is ie aan allebei de kanten even mooi„Ja, hier," ant woordde Robbie „Als het ge noeg is, kan je het krijgen Weet je wat ik aan de punten van de ster doe? Belletjes Die heb ik gevonden aan een oud kinder tuigje Ik moet er alleen iets op bedenken dat de ster steviger aan die stok blijft zitten, want vorig jaar is ie eraf gevallen." i.Jacky zou voor lampionnen zorgen", vertelde Rob verder „Maar die is toch ziek", ant woordde Karei „Jéh, hoe moet dat nu, dan hebben we geen Moorse koning, geen Caspar Hij zou Caspar zijn Hadden we mooi een natuurlijke koning, zonder dat we een van ons zwart hoefden te maken. „Och", zei Karei, „ik vind het eigenlijk maar een vervelend joch Hij doet nooit eens fijn mee Je kan hem zo lekker treiteren door net le lopen als hij Net alsof ie flanst, weet je wel". En Karei ileed het voor „Ach, het lijkt nergens op, joh!", lachte Robbie. „Daar ben jij veel te dik en te onmuzikaal voor Ik neem mijn broertje wel mee, die vindt het yast prachtig om zwart gemaakt \e worden en in het driekonin genlied staat dat de jongste ko- jiing zwart is" Robbie zong, ierwijl hij met een splitpen de belletjes aan zijn ster vastmaak- LWij komen getreden met onze Iterre wij zoeken Heer Jezus, wij ko pen van verre wij kwamen al voor Herodes fijn deur kerodes de koning kwam zelle- [ers veur Herodes die sprak met valser part Hoe ziet er de jongste van Brieën zo zwart?" [Wat een moeilijk lied, dat zing jk niet hoor Er is toch wel een inder, dat van vorig jaar", riep karei. „Hoe is dat ook weer? Kee, en ik speel wel Caspar test leuk, net zwarte Piet" „Je edoelt zeker dat versje van die keuwe hoed", vroeg Rob „Ja, mets Nou ik ben dus Caspar |n Jij en je broertje moeten zelf kaar uitmaken wie Melchior en wie Balthasar is". Robbie liet het zo.Karei was nu eenmaal bazig en wat deed het er ook toe Eindelijk was het 6 januari. Moeder had van oud. fluweel ca pes gemaakt, afgezet met goud galon, zodat Balthasar en Mel chior er prachtig uitzagen. Maar vriend Karei deed niet voor hen onder Hij had een tulband op van stof met gouddraad „Een oude bloes van m'n moeder", lachte hij „Zwarte Karei Cas par" lachte Robbie, en daar gingen ze Overal kwamen ze andere groepjes van drie tegen. De één met lampions, de ande ren met uitgesneden sigarenkis tjes waar een kaars in stond. „Laten we naar het eind van het dorp gaan, daar is het vast minder druk", stelde Karei voor en hoewel noch Robbie, noch zijn broertje er veel zin in had den, gingen ze toch mee Karei liep hard De jongste kon hem maar net bijhouden. Zij kaars was al uit en hij sjokte achte raan, terwijl hij met een hand zijn baret vasthield En toen ge beurde het. Vanachter een hek sprongen twee jongens tevoor schijn „Zo koninkjes, en nu maar zingen", hoonden zij, ter wijl ze hen voortduwden en aan hun kleren trokken. „En jij zwarte roetmop, lelijke indringer, jij het eerst en het hardst" „Ik ben geen indringer", piepte Ka- rel „O, nee?, bewijs dat maar eens Nou, namaak zwarten moeten we ook niet Vooruit, wegwezen!" Nou dat lieten de drie koninkjes zich geen twee keer zeggen Die twee knullen waren sterker Ze renden! De fluwelen capes waaiden achter hen aan. Poeh! Wat een avon tuur! Een eind verderop hijgden ze uit „Kinkels", schold Karei. „Laten we maar ophouden", stelde hij voor Nou dat vonden ze best Karei was erg stil. „Dat ze mij nou voor een donkere knul aanzagen" „Nou, wees blij dat je het niet bent", vond Robbie „Ja, zo bedoel ik het niet, verdraaid nog an toe Je kan er toch eigenlijk niks aan doen wat voor een kleur huid je hebt Zullen we morgen eens gaan kijken hoe hoe het met Jacky is?" En daar was Robbie het helemaal mee eens. De bevredigende resultaten die dagbladexploitaties gemiddeld genomen in 1976 konden boeken, zijn vooral tot stand gekomen door een stijging van de inkomsten, welke stijging uitging boven de groei van de kosten in dat jaar. De inkomstenstijging was ten dele het gevolg van aanpassingen van de abonnementsprijs en van de adver tentietarieven aan de gestegen kosten, maar de inkomstengroei verkreeg met name zijn omvang door een stijging van de adverten- tievolumina. De stijging van deze volumina werd omstreeks april van 1976 ingezet nadat de volumina ge durende de eerste maanden van het verslagjaar nog waren gedaald. De groei van de categorie nationaal advertentievolume droeg het mee ste tot deze volumestijging bij. Te vens werd deze stijging bepaald door een groeiend aantal person eelsadvertenties, welke groei in de tweede helft van het verslagjaar werd ingezet en die de daling van de eerste helft van 1976 ruim schoots compenseerde. De in komsten uit advertenties vertoon den een sterkere stijging dan die uit abonnementen en losse verkoop, waardoor het aandeel van de eers tgenoemde groep in de totale in komsten toenam (van 55,3 tot 57,1%) De rendementsverbetering die van de inkomstenstijging het gevolg was, wordt daardoor in overwegende mate van conjunctu rele aard geacht. Tot de stijging van de kosten heb ben vooral de toegenomen person eelskosten en de kosten van bezor ging aanleiding gegeven. Mede doordat de gemiddelde groei van de belangrijke kostenpost kran tenpapier (in 1975 22,6% van de totale kosten) beperkt is gebleven, kon worden bereikt dat de stijging van de totale kosten bij de inkom stengroei is achtergebleven. Nieuwsbladpers Het hier geschetste beeld van de economische ontwikkeling in de dagbladpers is blijkens medede lingen van de voorzitter van de Vereniging De Nederlandse Nieuwsbladpers (van 13 mei 1977) in hoofdlijnen eveneens voor de ontwikkelingen in de nieuwsblad pers kenmerkend. Ook hier heeft het verslagjaar voor de economische positie van de ex ploitaties in het algemeen reden tot voldoening gegeven. De gunstige trend in de advertentie-omzet werd ook in de nieuwsbladpers gesigna leerd, evenwel behoudens enkele uitzonderingen. Eveneens zijn in deze sector de kosten toegenomen, naar verhouding meer dan bij de grotere bladen. De verhouding tussen inkomsten en kosten heeft zich echter in ver houding tot voorgaande jaren gun stiger kunnen ontwikkelen. Wat betreft de nieuwsbladpers kan een verdere stijging worden gecon stateerd van het aantal nieuwsbla den dat aanvullende gratis huis- aan-huis-verspreiding toepast. Bo vendien werden opnieuw enkele nieuwsbladen omgezet in gratis huis-aan-huisbladen. Het aantal en de betaalde oplage van nieuwsbladen die uitsluitend tegen betaling worden verspreid vertonen daardoor een daling. Het totale aantal nieuwsbladen liep terug van 144 (begin 1976) naar 137 (begin 1977). De gemiddelde betaalde oplage van nieuwsbladen nam evenwel iets toe, namelijk van 5.457 tot 5.588 exemplaren. Het aandeel van (dagblad)persondernemingen in het aantal en in de betaalde oplage van nieuwsbladen is in het ver slagjaar vrijwel stabiel gebleven. Het totaal aantal nieuwsbladen dat tegen betaling werd verspreid bedroeg 105, met een betaalde op lage van 583.942 exemplaren. van calorie naar joule Met ingang van 1 januari 1978 wordt de calorie niet meer erkend als officiële eenheid In plaats van de calorie wordt de joule (afgekort J, uitspraak „dzjoel") gebruikt Deze verandering zal ook in de voedings wetenschap doorgevoerd worden. de joule, eenheid van energie Eén van de funkties van voedsel is het leveren van energie Voedingsmiddelen bestaan uit chemische stoffen, zodat de mens met zijn voedsel energie in een chemische vorm aangeleverd krijgt Deze energie is gebonden in moleculen eiwitten, vetten, koolhydra ten en alkohol en is nodig voor: de energetische processen bij ruststofwisseling van ale organen groei motorische spierarbeid In het menselijk lichaam wordt de chemische energie uit het voedsel dus omgezet in mechanische energie voor stofwisselingsprocessen, zowel in rust als bij spierarbeid, en in andere chemische energie, voorde opbouw van nieuw weefsel (o a eiwitsynthese) of voor opslag in depot (vet en glycogeen) Bij deze omzettin gen komt warmte vrij, die voor een deel wordt benut voor het op peil houden van de lichaamstemperatuur. Voor een ander deel gaat warmte door uitstraling of door afgifte aan de uitgeademde lucht voor het lichaam verloren. Niet alle uit voedsel beschikbare energie wordt direct door het lichdam benut De energie kan daartoe in een chemische vorm in energierijke verbindingen worden bewaard. De belangrijkste van deze energierijke ver bindingen is het ATP. De meeste voedselenergie wordt eerst omgezet in ATP en pas later gebruikt voor de hierboven genoemde processen. Van oudsher is in de voedingsleer de energie uit gedrukt m calorieën De calorie is een eenheid van warmte Niet alle energie komt echter vrij als warmte en daarom is het beter de energie ook uit te drukken in de eenheid van energie, de joule. In de voedingsleer hebben we in het algemeen met grote hoeveelheden van energie te maken Daarom zijn de kilojoule (afgekort kJ) en in sommige gevallen de megajoule (afgekort MJ) voor de voeding beter bruikbaar. 1 kJ 1000 J 1 MJ 1000 kJ De hoeveelheid energie welke door een produkt of door een voedingsmiddelenpakket wordt geleverd noemen we de energetische waarde van dat produkt of pakket Deze energetische waarde drukken we uit m kJ of MJ Dit is ongeveer hetzelfde als wanneer we het over afstanden hebben en deze uitdrukken in meters of kilometers en wanneer we een gewicht aan geven in grammen of kilogrammen. Wanneer we de bijdrage van de verschillende energieleveranciers aan de totale energieopname uit voedsel aangeven, drukken we dit uit in energie procenten b v de bijdrage van het vet aan de energie opname bedraagt 35 energie werken met de joule De berekening van de energetische waarde van voedsel geschiedt aan de hand van het gehalte aan eiwitten, vetten, koolhydraten en alkohol Deze gehaltes staan per produkt vermeld in de voedings middelentabellen en zijn bepaald d.m.v. chemische analyses. De hoeveelheid energie die door eiwit wordt geleverd bedraagt gemiddeld 17 kJ/g, voor vet is dit getal 38 kJ/g, voor koolhydraten 17 kJ/g en voor alkohol is dit 29 kJ/g. Om de energetische waarde van een produkt te bere kenen, vermenigvuldigen we de gehaltes aan eiwitten, vetten, koolhydraten en alkohol met de bijbehorende omrekeningsfaktoren, waarna optelling volgt. Om de overgang van kcal. naar kJ geleidelijk te laten verlopen is de volgende regeling getroffen: De eerstkomende tijd zal de energetische waarde nog worden uitgedrukt in kcal. met daarachter tussen haakjes kJ, dus kcal. (kJ). Vervolgens zal dit worden omgedraaid, dus kJ (kcal Daarna zal de energetische waarde enkel nog in kJ worden uitgedrukt. Wanneer de energetische waarde van een produkt of voedingsmiddelenpakket uitgedrukt is in kcal., dient men dit getal met 4,2 te vermenigvuldigen om deze waarde uitgedrukt in kJ te verkrijgen (1 kcal. 4,2 kJ). De exacte omrekenmgsfaktor van calorieën naar joules bedraagt 4.184 Voor de praktijk is het vol komen verantwoord om deze faktor af te ronden op 4,2 De vermenigvuldiging met 4,2 kan soms tot iets andere uitkomsten in kJ leiden dan uit herleiding vanuit de gehaltes aan eiwitten, vetten, koolhydraten en alkohol Mogelijke kleine verschillen tussen beide berekenings wijzen zijn echter te verwaarlozen. 1 g eiwit 1 g vet 1 g koolhydraat 1 g alkohol 1 kJ 1 MJ 1 kcal. 17 kJ 38 kJ 17 kJ 29 kJ 1000 J 1000 kJ 4.2 kJ Bestaande uitgaven van het Voorlichtingsbureau voor de Voeding zullen bij de eerstkomende herdruk aan deze overgangsregeling worden aangepast praktische tips voor fotografen in de vorm van eenfoto-drieluik Waarom fotografeert een mens'7 In veel gevallen om herinneringen vast te leggen En om de dingen, die veranderen, altijd te kunnen zien, zoals ze nu zijn Als je een foto maakt, bevries je eigenlijk de tijd Terwijl mensen ouder worden en de dingen veranderen, bewaar je het beeld, dat steeds hetzelfde blijft - Eén zo'n ding, dat kan veranderen en daarom best eens een foto waard is, dat is je huis Omdat de straat, waarin je woont, kan veranderen Omdat de bomen en de tuin er om heen zorgen voor een steeds wisselend beeld En ook omdat je tenslotte best eens kunt verhuizen en dan is het leuk een foto te hebben van het huis, waann je een deel van je leven hebt gewoond, nietwaar? Laatst was ik bij vrienden, die dat idee van een huis, dat een goed fotomotief kan zijn, op een originele manier in praktijk brengen De drie foto's hierboven laten dat zien De eerste foto is gemaakt in de zomer Hun huisje ligt leuk verscholen achter een paar bo men, waardoor het een romantisch geheel is Als je zo'n foto in een ander seizoi n bekijkt, dan kun je je haast met voorstellen, hoe het er 's zomers uit ziet. Dat bracht hen op het idee van de "vier seizoenen"- fotosene. De tweede foto is - bijna vanaf dezelfde plaats - genomen-toen het herfst was De bomen zijn kaal. het huis is nu helemaal zichtbaar Het lijkt een heel ander huis En dan wordt het winter Er komt een sneeuw bui en die maakt van dat kale bomen huisje ineens een heel idyllisch plekje De foto is van iets verder genomen, maar het huis is hetzelfde - Misschien een idee voor u'7 Alles wat verandert, is een foto waard Omdat die er voor zorgt, dat u kunt blijven zien hoe het ts geweest.

Erfgoed Rijssen-Holten

Holtens Nieuwsblad | 1978 | | pagina 5