«PARENDE MACHINES DIE IN HET VERGEETBOEK RAAKTEN HENSERGER JE NIET Waar gaan we heen? Door Daniel Behrman Nieuwe tulp: Hendrik-Jan de tuinman Jehova's Getuigen congresseren HOLTENS NIEUWSBLAD - 8 JULI 1977 - PAGINA IN DE KIBBOETS Dat hadden we nooit gedacht. Wat een mooie comfortabele kibboets! We zullen 2 nachten slapen in Kibboets Ayelet Hashahar. Men is hier al begonnen in 1910. Vandaar die zware oude bomen, schaduwgevend rond huis en hof. Huis? Een restaurant met kleine en grote zalen! Dan zo'n 300 logeerkamers van alle gemakken voorzien. De leden in deze gemeenschap krijgen wat ze nodig hebben. Ze vormen een betrekkelijk gesloten gemeenschap. Aan het lidmaatschap worden strenge eisen gesteld. Ieder wordt gelijk behandeld. Of men werk verricht als veehouder, als boereknecht, dok ter, kok, onderwijzer, dat doet er niet toe. Gelijke woning, evenveel voedsel, dezelfde sociale verzorging, voor de kin deren de«alfde mogelijkheden.... Uitgezonderd enkele persoonlijke dingen, heeft men geen persoonlijk bezit, geen kapitaal. In bijzondere gevallen kan men zich wenden tot het bestuur van de kibboets, dat op democratische wijze gekozen werd. De opvoeding van de kinderen is toevertrouwd aan speciaal opge- leide leden in een kindertehuis. De ouders werken allebei. Na gedane arbeidkorpen de kinderen een paar uurtjes bij hun ouders op visi'te Wanneer vader en moeder de kin deren naar bed hebben gebracht, gaan ze naar de gemeenschappe lijke eetzaal. De logeerkamers zijn niet in één groot gebouw ondergebracht. Zo'n stuk of acht bij elkaar, 4 onder, 4 boven. Ruimte, beplanting, bloe men, bomen en dan weer zo'n ge bouwtje. Evenzo de leden van de kibbogts. Aan het aantal televi- siemasten zie je hoeveel gezinnen er in een blokje wonen. Op regel matige afstanden zyn schuilkel ders van enorme brokken natuur steen, enkele gecamoufleerd met een plantendek. Er is ook een ge- meenschappeiyk zwembad. Geen bakhokjes, wel w.c.'s. Men gaat zich schpnbaar thuis al kleden voor het bad. Er was vrye toegang, ei- genlyk logisch! Er was geen bad meester. Je sprong er dus in op ei gen risico. Ik zag er geen kinderen zwemmen. Misschien gaan zy on der leiding. De naam Ayelet Has hahar betekent: de hinde van de dageraad. Br waren prachtige grasvelden onder grote bomen. By de ingang van de kibboets is een klein museum met opgravingsma teriaal en veel foto's over hetgeen tevoorschyn is gekomen door het werk van de archeologen. De op graving, onder leiding van profes sor Yadin, een Israëlische archeo loog wordt als zeer belangryk be schouwd. De kibboets ligt dicht by Hazor. Naar het uiterste noorden Van hier wordt een tocht gemaakt langs de Syrische grens, dicht langs de loop van de Jordaan, die steeds smeller wordt en niet eens zo breed is als de Schipbeek! Er ligt een brug over. Als we aan de andere kant uitstappen voor het maken van en kele foto's, raadt de gids ons aan niet te ver in de wegberm te lopen, want hier zyn ongeveer 2.000.000 landmynen opgeruimd en je zou nooit kunnen weten, of er nog eentje ligt. zyn advies wordt opge volgd. Nog 31 kilometers scheiden ons van de noordeiykste punt en dan is de weg naar Damascus slechts 25 km. lang. Dat is voor Sy rië een benauwende gedachtede hoofdstad vlak by de grenzen van een vyandeiyk land! We passeren U.N.O. troepen, afkomstig uit Ca nada en Iran. We mogen in een Is raëlisch kamp kyken, zonder te fo tograferen. Een soldaat ligt in een bunker met een mitrailleur naast zich, gericht op Syrië. Een paar honderd meter verder is een Syri sche bunker met de opening naar Israël. Achter het Niemandsland zien we een verwoest dorp, dat voorlopig niet wordt herbouwd. In de laatste oorlog, vertelt de gids, werden 5000 Egyptenaren gevan gen genomen en slechts 4 Israë liërs. Zy werden tegen elkaar uit gewisseld, 4 tegen 5000! Langs deze grens hadden de Syriërs kilome terslange loopgraven. Ook die wer den genomea Op de heuvel is een monument opgericht, herinnerend aan die stryd. Ergens op Syrisch gebied zyn boe ren bezig. Twee paarden, of moge- ïyk ook muildieren, lopen heel langzaam voor een ploeg. Er zyn 4 mensen by betrokken. Eén stuurt de ploeg, één ment de trekdieren, één poot iets en de vierde staat te kyken. Als je zo met je vieren één rijtje neemt, dan kumnen de ver diensten niet groot zyn. Bedenk dan, dat hier één man op z'n trek ker vele voren tegeiyk over de ak ker trekt in snel tempo, dan moet er nog veel gebeuren voor zo'n Syri sche boer een menswaardig be staan heeft. We gaan de bronnen van de Jor daan opzoeken. Ergens klatert het water van rotsen af in een diep dal. Een prachtig gezicht. De Jordaan slingert smal door het landschap. Tenslotte naderen we de oorsprong met bronnen, die uit grotten te voorschyn stromen. Met enige voorzichtige capriolen gelukt het onder die overhangende rotspar tijen te komen voor het maken van foto's. Bloeiende planten slingeren zich by de wanden omhoog. De gids wyst op kleine grotten in de be rgwand, waar tekens zyn aange bracht. Astarte was de godin van de vruchtbaarheid. Voor haar was er ook een nis. Vrouwen, die dach ten kinderloos te zullen blyven, gingen in het verre verleden naar deze plek om te aanbidden en te offeren. De weg vervolgend, ryden we door eenzame streken. Meermalen op veiligheidswegen. Die zyn altyd van asfalt, om terroristen te belet ten er landmynen onder te stoppen. Een meter of 10 er naast loopt een zandweg, die elke avond wordt ge harkt. Er rydt dan een auto over met daarachter een eg, die een brede strook bewerkt. Ziet de con trole de volgende morgen ergens een voetstap, dan gaat een pa trouille op onderzoek uit, wie de grens is gepasseerd. Naast dat zandpad is natuurlijk nog weer prikkeldraad. We komen by een stad, die geheel door een veilig- heidsweg is omgeven. Daar is ech ter een fabriek, die desondanks last had van aanslagen. Nu is er een gordel van waakhonden rond ge legd. Elke hond bewaakt ongeveer 25 meter en kan dit gebied langs een staaldraad bewaken. Goed ge dresseerd blaft hy alleen des nachts. We stopten om even te ky ken. De hond zei niets en groette niet, bekeek ons alleen, 't V/as een goed gebouwde herdershond. We naderen Shemona. Zonder een cent op zak kwamen hier in vroeger da gen immigranten met 20 kilo ba gage op de rug uit andere wereldde len. Nu hebben velen auto's.. Naar de westkust De volgende dag ryden we door de Golanvlakte naar Zefat. Overal worden grote keien uit de grond opgeruimd om het land in vrucht bare akkers te veranderen. Giste ren zagen we op bepaalde militair belangryke kruispunten resten van zulke stenen opgestapeld. Die vin den ze dus in de onmiddeliyke om geving. Koeien zyn er weinig. Vaak staan ze het hele jaar op stal, omdat er niet veel weidegronden zyn. In kibboets Ayelet Hashahar hadden de runderen een loopstal. In de voederbakken lag veel katoenzaad. Een handjevol nam ik mee om te zien of de katoenplant in eigen om geving ook wil gedijen.... Tientallen tortelduiven zaten tevens mee te genieten van dat zaa^. Zefat wordt ook wel Safed genoemd. Er wonen veel kunstenaars. Er zyn wel 30 studio's. In deze stad, die de hoofd stad is van Opper-Galilea, treft men veel traditioneel geklede Jo den aan. Industrieën werden hier gevestigd, er verrezen toeristenho tels, bioscopen, een jeugdherberg. In wyde omtrekis de stad, boven op een berg gelegen, al te zien. Zo'n stad kan ook niet verborgen bly ven! De kruisvaarders hadden de belangryke ligging ook al in de ga ten. Op de top bouwden zy een ci tadel met een bezetting van 2200 man. (In de Waerdenborch „lagen 3 weeraftige man mit hernassche ende weren als daertoe behoert...") Het was de grootste vesting, die de Kruisvaarders in het Heilige Land ooit bouwden. De tocht gaat langs korenvelden, boomgaarden en visvijvers. Einde lijk doemt Acco op in de verte, een zeer oude stad, een der oudste van de wereld, slechts met grote moeite door de stam Aser veroverd. Ten tyde van de Romeinen was de vis serij er erg populair. Grieken en Romeinen noemden deze stad Pto- lemais naar een Egyptische ko ning. Die naam wordt ook een keer genoemd in het N.T. als Paulus schryft: „Na afloop van de vaart van Tyrus kwamen wy te Ptole- mais aan". De Kruisvaarders maakten Acco tot een groot han delscentrum en legden er belang rijke havenwerken aan omstreeks 1100 n. Chr. Als Jeruzalem later wordt veroverd door de Moham medanen, krygt Acco betekenis als hoofdstad van het „Christelyk Ko ninkrijk". Later geraakt het weer in verval tot een Bedoeinensjeik er in 1750 zyn hoofdkwartier vestigt. Keizer Napoleon probeert de stad op de Engelsen te veroveren in 1799, doch admiraal Sidney Smith verdedigt Acco zo goed, dat de Fransen moeten terugtrekken. In 1832 veroveren Egyptenaren dit gebied, doch 8 jaar lat'? hernemen de Turken het. Aan het eind van de Eerste Wereldoorlog nestelen de Engelsen zich in Acco. Het stadje wordt een onbeduidend visser splaatsje, tot de Israëlische legers in 1948 de Engelsen verdryven. Een bewogen geschiedenis. Het Midden-Oosten is steeds veron trust door oorlogea In Acco wor den veel opgravingen verricht om het verleden te kunnen reconstrue ren. Wy logeren in hotel Palm Be ach, aan het strand. De onder gaande zon kleurt de zee en de avondhemel prachtig rose en dan komt de nacht. Haifa is een stad in opkomst en telt reeds zo'n 200.000 inwoners. Ze is daardoor een centrum voor de ge hele streek en heeft die functie van Acco overgenomen. Deze duinen- kust was een zestigtal jaren gele den nog een gebied voor jakhalzen en luipaarden, doch nu een gezocht woonoord voor de mens. Het kli maat is er bijzonder prettig en de berg Karmel biedt een prachtig De heer Roozen Sr. samen met Hendrik Jan de tuinman bij de zo juist gedoopte tulp. uitzicht op de stad. De Karmel.... We denken aan de profeet Elia die hier opkwam voor de eer van de God van Israël. Het gehele volk was samengestroomd op deze berg in Achabs dagen om te zien wie gelijk had. 450 priesters van de Baals- dienst en 400 van Astarte. De Kar mel was in oude tijden reeds be kend door zyn grote vruchtbaar heid en bedekt met wijngaarden. In Hooglied 7:5 staat: „Uw hoofd op u is als de Karmel" en de profeet Amos zegt in zyn negende hoofd stuk, vers 3: „Al verscholen zy zich O T^rmeJs top, zju hen daar opsporen en wegh.v De vele ho len en kloven bod .n daar namelyk een wijkplaats voor vluchtelingen. Op de helling van de Karmelberg zyn de Perzische Tuinen. De gehele omtrek wordt beheerst door de gouden koepel van de Dom der Perzische Heilige plaats. Dit zyn, naar men zegt, de mooiste tuinen van het gehele land! De Bahai- godsdienst heeft hier zyn plaats van aanbidding voor de 2 miljoen aanhangers. De oorsprong van deze religie ligt in Perzië, tegen woordig Iran genoemd. Bahai be tekent Glorie. By eeen wandeling door deze Tuin denkt men onwille keurig aan de beschrijving van het paradijs, de Hof van Eden. Prach tige smalle lanen omiyst door he melhoge cypressen, keurige perken met schitterende bloemenpracht, onberispeiyke grasmatten, een overweldigend vergezicht door een poort in een hekwerk, versierd met machtige adelaars.... Een pano- De hydraulische ram heeft geen horens. En, al laat de naam dit misschien denken, het is evenmin een beestach tige grap van een ingenieur. Het is één van de niet weinige nuttige toepassingen van haast kosteloze energie die in het vergeetboek zijn geraakt. Ze worden in de herinnering teruggeroepen door een rap port dat de nationale academie van wetenschappen NAS in de Verenigde Staten heeft uitgebracht: Energy for rural development. Die energie voor plattelandsontwikkeling is vooral gebaseerd op krachtbronnen die niet opraken- zon, wind, water - en alternatieve technieken. Zoals de titel al duidelijk maakt gaat het hier niet om energie voor een geweldige landbouwexpansie of industrialisatie. Daarbij zullen de conventionele energiebronnen slechts de mogelijkheid tot econo mische groei kunnen leveren in de eerste tientallen jaren, constateert het rapport, dat voor zulke grote energievoorziening geen gemakke lijke oplossingen in zich acht. Kleine investing, groot nut. Maar op kleinere maar toch erg nuttige schaal ziet het rapport wel vele mogelijkheden. Daarbij is het niet genoeg dat er een energiebron voorhanden is; er moet ook techni sche kennis ^jn om er gebruik van te maken: „Het profijt van elk der gesuggereerde alternatieve me thoden van energie-opwekking kan vele malen worden vermenigvul digd als maar een klein beetje kapi taal wordt geïnvesteerd in de tech niek om de energie te gebruiken en om ervoor te zorgen dat die tech niek behoorlijk wordt ingevoegd in de economie en in de cultuur". Om dit te bereiken zou in Afrika, Azië en Latijns-Amerika moeten worden bestudeerd hoe gedecen traliseerde energiesystemen het platteland kunnen omhoogbrengt Daarbij moeten van begin af aan de voormannen van dorpen betrok ken worden, die er ventueel van kunnen profiteren. Proefinstalla ties in dorpen zullen volgens het rapport ongetwijfeld aantonen dat „bij passend gebruik kleine hoe veelheden energie voor een platte landseconomie van onschatbare waarde kunnen zijn, zelfs al zijn ze slechts met onderbreking voor handen". Hoeveel heel weinig energie al kan doen klinkt ongelooflijk in de oren van degenen die volop - en ver kwistend - putten uit de schijnbare energieovervloed van de industrie landen. Honderd watt elektriciteit verlicht een keuken niet eens over dadig maar kan een klein pompje aandrijven dat 75 liter water per minuut omhoiogbrengt van zes meter diepte. Als dat water maar één meter gepompt hoeft te worden zou die honderd watt ook genoeg zijn om in acht uur tijds twee cen timeter water te zetten op een hec tare rijstveld. Nog altijd dezelfde honderd watt kan veilig drinkwater halen uit te voren onbereikbare bronnen of zorgen voor verbindingen die een geïsoleerde gemeenschap ervan verzekert dat in noodgevallen me dische hulp kan worden ingeroe pen. Lessen uit de historie. Het facinerendst is het rapport als het tal van mogelykheden voor al ternatieve energievoorziening de revue laat passeren. Soms gaat het om zeer hedendaagse dingen zoals de zonnecellen die nu zowel op aarde als in ruimtecapsules worden gebruikt om zonlicht direct in elek trische stroom om te zetten - de kosten beperken het gebruik ech ter totzulke eenzame toepassingen als boeien op zee en lichtbakens op verlaten kusten. Maar andere zijn veel ouder. De windmolen werd al door de Egyptenaren gebruikt om water te pompen en graan te malen - 3600 jaar voor het begin van onze jaar telling. Een aantal fabrieken in de Verenigde Staten, Europa en Aus tralia is weer begonnen het oude principe modem toe te passen voor het aandrijven van dynamo's die van tweehonderd watt tot wel vijf duizend watt kunnen leveren. Het gebruik van waterkracht is al even lang geleden begonnen en wordt in hydrocentrales massaal uitgebuit. Op kleinere schaal zijn er ook mogelijkheden die piinder aandacht hebben gekregen. Het rapport ontleent illustraties hier van aan een boekje dat acht jaar geleden in de Chinese volksrepu bliek werd uitgegeven. Een foto toont een kleine centrale met een capaciteit van 40 kilowatt, die het resultaat is van slechts vijf meter verval in het water. „Klopgeest" in waterleiding De merkwaardige hydraulische ram geniet niet meer zoveel be kendheid. „Dit vernuftige, auto matische apparaat om water te pompen werd in 1796 ontwikkeld door Montgolfier maar is heden ten dage nagenoeg vergeten", meldt het rapport. „Eens zorgde het voor het water van de vijvers en fon teinen van de Taj Mahal". De simpele vinding berust op het zelfde rpincipe als de ergelijke ge luiden die een fout in de waterlei ding door een huis kan versprei den: gegier en gebonk in de buizen. De ram gebruikt de energie van een deel van het water om een ander deel naar een iets hoger niveau op te voeren, waarbij een rendement van wel zestig procent bereikt kan worden. De machine is niet alleen toegepast om water te pompen maar ook om lucht samen te persen voor pneumatische boren. Zo werd onder meer gewerkt by de aanleg van de treintunnel door de Mont Cénis in Zwitserland in 1871. Het rapport merkt op dat het de moeite waard zou zyn geld te steken in een onderzoek naar de mogelijkheden om de hydraulische ram te gebrui ken voor het samenpersen van lucht. De lucht kan opgeslagen worden in tanks en naar behoefte gebruikt worden om dynamo's of motoren aan te drijven. Nog simpeler is de „trompe" waarmee al in de Middeleeuwen in Europa lucht werd samengeperst. Nog niet zo lang geleden vond dit apparaat nog toepassing in Cata- lonië om lucht te blazen door hoog ovens. Bewegende delen komen niet voor in de „trompe" die de Franse naam voor hoorn draagt omdat de einden van de verticale buis waardoor het water loopt net zo uitlopen als bij een muziekin strument. De lucht die het erdoor lopende water meetrekt wordt in een afgesloten ruimte samenge perst. Een „trompe" die zeventig jaar geleden nog bij een mijn in Mi chigan werd gebouwd leverde dui zend paardekrachten. Profiteren van de zon Het gaat hier om manieren om de energieovervloed van de zon indi rect uit te buiten. Of via de door de zon op gang gehouden kringloop van verdamping van water, wol ken, regen en rivieren, of via de wind die ook zijn ontstaan dankt aan de zon. Op het platteland van ontwikkelingslanden kan die zon natuurlijk ook regelrecht aan het werk worden gezet om oogsten te drogen, water te verhitten, huizen te verwarmen en te koelen en zout te produceren door verdamping van zeewater. Er zijn ook al lang zonnefornuizen in de handel waar van de kosten snel goedgemaakt worden als brandhout schaars en olie duur is. Het rapport houdt zich ook nog even bezig met ingewikkeldere en wat meer investeringen vergende oplossingen voor het energiepro bleem, zoals het gebruik van een windmolen om elektriciteit op te wekken die wordt gebruikt voor elektrolyse van water dat daardoor wordt omgezet in zuurstof en wa terstof. Waterstof zou bruikbaar zijn als brandstof voor tractoren, auto's en zelfs voor kachels en for nuizen. Maar dat is een mogelijk; heid waarvan de toepassing nog wat wordt afgeremd enerzijds door gevaren en anderzijds doordat technische voorzieningen vereist zijn die aan kennis en geld meer kunnen vergen dan op het platte land in de derde Wereld voorhan den is. Het was onlangs feest in de kassen van Frans Roozen te Vogelenzang. Een door de heer Roozen ,Sr. ge kweekte nieuwe, grote schitterend donkerrode tulp werd gedoopt met de naam van Hendrik Jan de tuin man. Deze bij de Nederlandse tuinlief- hebbers bekende figuur heeft reeds vele Nederlanders met goede raad terzijde gestaan. De man, die destijds zijn gezicht gaf aan Hendrik Jan de tuinman, werd ter gelegenheid van dit feestelyke gebeuren een vorstelijk boeket van de nieuwe tulpen aangeboden. rama van de Karmelhelüng af. Op heldere dagen zyn de sneeuwtop pen van de Hermon zichtbaar, de bergtoppen van de Libanon. Bin nen dit godsdienstig centrum is de grondlegger begraven. Hy was kleermaker in Perzië geweest en kon zich niet meer verenigen met alle diensten, kosten e.d., verbon den aan de Islamitische eredienst. In de natuur was de Schepper te aanbidden. Mirza Ali Moehammed heette hy, later El Bab genoemd, want in 1844 riep hy zichzelf uit tot „de Poort". Dat is dan de poort, waardoor de mensheid contact kon krijgen met Allah. De Perzische re gering ging tot vervolging over en in 1850 werd El Bab gefusilleerd. In 1909 brachten aanhangers van deze sekte zijn stoffelijk. overschot naar de begraafplaats op de Karmel en Haifa is hun Heilige stad. (slot volgt) B. H. B. Deze zomer zullen Jehovah's ge tuigen in Nederland in drie steden congressen houden: Leiden, Utrecht en Rotterdam. De heer J. ter Schegget, zegsman van de ge meente in Deventer vertelde dat ongeveer 35.000 bezoekers worden verwacht. De plaatselyke ge meente zal vertegenwoordigd wor den door 250 deelnemers, zij zullen de vierdaagse vergadering in Utrecht bezoeken. Het thema van dit jaar is: .Vreugdevolle werkers'. De congressen in Nederland vor men een onderdeel van een inter nationale reeks. Vorig jaar werden soortgelijke congressen gehouden in 56 landen met een totaal bezoe kersaantal van 2.333.115 personen. De verwachtingen zijn dat dit jaar dit cijfer aanmerkelyk hoger zal zijn. De heer ter Schegget zei dat de congressen worden belegd met het doel een discussie op gang te bren gen rondom de druk die de mo derne maatschappij op het leven van een prodqktief aandeel aan de maatschappij, de prediking van huis tot huis en de problemen die op veel jongeren inwerken. Op zon dag, 24 juli is een openbare toe spraak gepland, getiteld: „Hoe Gods koninkrijk u tot voordeel kan strekken." Hiervoor zullen alle in woners van de congresstad en naaste omgeving persoonlijk wor den uitgenodigd. DEVENTER. CINEMA, Lange Bisschopstraat 69, tel. 11100: weekfilmdo7 tm. wo 13 juli; een brug te ver - 3e week: Nachtvoorstelling vr. 8, za. 9 juL 24 uur; The Great Gatsby 18 jr, Aan vangstijden weekfilm: dagelijks 14 en 20 uur E.D.B.-THEATER, Smedenstraat 10, tel. 13615: Weekfilm do 7 t.m. wo 13 juli; The big bus 12 jr; nacht voorstelling vr. 8, za. 9 jul. resp. 23 en 23.30 uur The big boss 18 jr; ma tinee dagelijks 14 uur; Cinderella - 2e week a.l.; Aanvangstijden week film: werkd. 20 uur-za. 18.30 en 21 uur- zo. 16,18.30 en 21 uur LUXOR 1, Brink 20 tel. 18662 WEEKFILM DO. 7 t.m. wo 13 jul. Een brug te ver - 3e week; Nacht voorstelling vr. 8 jul. 23 uur; Harde jongens, zachte poesjes 16 jr; ma tinee zo. 10 jul. 14 uur; Winnetou in de dodenvallei a.1.; aanvangstij den weekfilm: werkd. en za. 14 en 20 uur- zo. 16 en 20 uur. LUXOR 2, Roggestraat 3-5, tel. 18662: Weekfilm do 7 t.m. wo 13 jul. Het is feest vandaag a.L; nacht voorstelling vr. 8 Juli 23.15 uur; Ten little indians 12 jr; aanvangstijden weekfilm: Werkd. 20.15 uur- za. 18.45 en 21.15 OPENBARE LEESZAAL (Kunst Rondom) Brink 70, tel. 13506: t.m. 9 jul. Louis Tan gel, zeefdrukken: Wil lenden Tangel; geopend: di. t.m. vr. 10-17.30 en 19-21- za. 10-17; 10 jul t.m. 1 aug. gesloten, textiel en ke ramiek CAVE DU TERTRE, Jaarsma Wooncentrum, Bergstraat 48, tel. 18494:Geopend: gewone winkeltij den (ma gesloten t.m. 28 juL Luit Lenoir, silk paintings STADSBIBLIOTHEEK, Klooster 3, tel. 16512: ma. t.m. vr. 10-12 en 13-17 - wo ook 18-20.45; Expositie 500 jaar Deventer Drukkunst. GALERIJ LENTEN, Kletterstraat 25-27, Epse tel. 21815:Geopend: wa t.m. za. 10-12 en 14-18 - zo. 14-17; Schilderijen, beeldhouwerken, gra fiek, keramiek 1850-heden IJSSELHOTEL, Worp 2, tel. 13520: tentoonstelling Stillevens, land schappen, aquarellen geopend: dagelijks 10-22 uur; van Joh. van Bijsterveld en Gerrit Ijzelendoorn. Tevens elke zondagmiddag 14-17 uur pannekoekmiddag MUSEUM DE WAAG, Brink 56, tel. 14556 T.m. 9 okt.; een prent voor een cent: in Deventer gedrukte prenten MUSEUM DE DRIE HARINGEN, Brink 55, tel. 14556: speelgoed, kos tuums en kostuumpoppen. MUSEUM VOOR MECHANISCH SPEELGOED, Noordenbergstraat 9, tel. 19739: Mechanisch speelgoed uit de collectie Sekelenburg; ope ningstijden musea: di. t.m. za. 10- 12.30 en 14-17 - zo. 14-17. KUNSTUITLEEN, Grote Poot 19, tel. 11489: di. t.m. vr. 14-18 - vr. ook 19-21. BOL WERKS MOLEN, Bolwerk- sweg 8, tel. 15040: geopend; za en di 9-17 uur. LEBUINUSTOREN, Grote Kerk hof: Opengesteld voor beklimming ma t.m. vr 10-12 en 14-16 - za. 10-12 REDERIJ SCHEERS, w.s. Eureka, Worp, Deventer, tel. 15914 bgg 13254: Dagelijks behalve zaterdags gelegenheid tot het maken van een boottocht. Vraagt vaarschema bij VW of Rederij Scheers. MUZIEK IN EN OM DE GROTE KERK: Vrijdag 8 juli 12.30 uur. Marktconcert door Dr. G. Smeenk, maandag 11 juli 20.15 uur, Colum bia Boys' Choir mmv. Feike Asma orgel. CR "DE SPANJAARD", Span- jaardsdijk 106, tel. 05705-364, Letr tele: Zo. 10 jul. 9-16 uur Antiek markt. DEVENTER REN- EN TOERIS TENVERENIGING "DE ZWALU WEN"; Inl. H. J. Huter, Groenewold 14, tel. 16021 Elke zaterdag fiet- stoertocht start 8.30 vanaf D.K.C. Hellas, Rielerenk. Deelname ook voor niet leden. CR DE PESSINK, Deventerweg40, Espe: donderdag 7 juli 19.30 uur zomeravond-bridge-Instuif, geor ganiseerd door de gezamenlijke Deventer Bridgeclubs. In schrijving sluit om 19.30 uur. OVERDEKT ZWEMBAD, Smyr- nadwarsstraat 2, tel. 21864: Ope ningstijden voor juli en augustus: ma t.m. vr. 13-17 en 19-21 (do. 19-20 uur alleen voor dames) za. 13-16 zondags en 18 juli t.m. 31 juli geslo ten. BORGELERBAD, Borgelerdijk, Tel. 17235: geopend ma tm. vr. 7-19 uur - za. en zo. 10-17 uur. RIELERBAD, Rielerweg tel. 23407: geopend ma t.m. vr. 10-20 uur - za en zo 10-17 uur. SPORTMOBIEL, inl. tel. 72121 tst. 342: Sportieve en kreatieve aktivi- teiten jeugd tm. 12 jr. 15-17 uur: 7 jul. V/ijk 16,8 jul. Zandweerd.il jul Rivierenwijk, 12 jul. Tuindorp, 13 jul. Hoornwerk. Sportieve aktivi- teiten jeugd t.m. 16 jaar. 19-20.30 uur: 7 jul. Molenzicht, 11 juli De Hoven, 12 jul. Zwolsewijk, 13 jul Zandweerd. SPEELKAR, inl. Brink 30, tel. 11637: handenarbeid en spel voor jeugd 4-12 jr, 10-11, 11.30-12.30, 13.30-14.30, en 15-16. 11 jul. Lodij- zsngaarde en Batenburg; 12 jul. speeltuin De Hoven en Werklust- straat; 13 juli Lingestraat en Dreef.

Erfgoed Rijssen-Holten

Holtens Nieuwsblad | 1977 | | pagina 5