De dagelijkse gang Uw probleem Kanselboodschap Pinksteren 73 1 wclkesji ENORME PARTiJ CiAD TOYOTA"- De Gereformeerde- Hervormde synode 15 en 16 juni 1973 m. bij de bondsspaarbank VLEES IN ZEER VELE SOORTEN MARKT TE RUSSEN VAN HET ERF DER KERK verhuizingen Fa. H.Müller en Zn. FORD 17 M 1700 S BOS GESLOTEN Schoenhandel Oolbekkink FIRMA RiJSSENSE GEBOUWENSLOPERIJ 579.- GOED GEREEDSCHAP is het halve werk C0ÖP. „TRIO" HOLTEN Celica 1600 ST Radio Schoneveld Vrijdag 15 juni 1973 Op deze historische en naar wij ho pen „geschiedenismakende" vergade ring komen de volgende stukken aan de orde: DISCUSSIE STUK DR. H. B. WEIJ LAND OVER „BELIJDEN 1973" Over de houding die een kerk ten op zichte van de belijdenis moet inne men mag men niet te statisch den ken. Immers, het is niet waar, dat de kerk als een voor anker liggend schip zich onveranderlijk in dezelfde positie tegenover een eens en voor altijd vastgelegd belijden bevindt". Aldus dr. H. B. Weijland, predikant te Arnhem, lid van het moderamen van de gereformeerde generale syno de, in zijn nota „Belijden 1973" be stemd als discussiestuk voor de eerste gemeenschappelijke gereformeerde en hervormde generale synode, op 15 en 16 jun iaanstaande in de Lucaskerk in Utrecht. „Strikt genomen gaat het niet zo goed met een kerk, wanneer erg veel over haar belijden en het functioneren van de belijdenis wordt geschreven. Het belyden is als het ware de hartslag van het kerk-zijn. Het moet gewoon gaan! Zo begint dr. Weijland zijn nota, waar in hij onder meer stelt: „Men zal moeten erkennen, dat in de refor matie beslissingen zijn gevallen, die ook voor onze tijd een diepe geldig heid hebben behouden. Zeer veel is toen door onze vaderen uit de Schrif ten naar boven gebracht, waar wij niet omheen kunnen, centrale punten waar onze kerken met overtuiging achter willen blijven staan". Daarnaast blijft de plicht zich af te vragen, hoe Christus „in deze tijd be leden moet worden, zó dat het Evan gelie van de souvereiniteit van Gods genade weer in een „versnelling' komt. Dat het weer religie-vormend gaat werken in de gemeente en vleu gels krijgt naar buiten. Hoe komen wij zover dat treformatorisch belijden niet meer een toernooi-veld voor twis tende kerkgenootschappen is, rr een trefpunt van onderlinge herken ning en een motief tot getuigenis e dienst ten overstaan van de wereld?' DE MENTALITEIT MOET VERAN DEREN„Wie de verwarring in de niet alleen reformatorische kerken overziet, vraagt zich wel eens af, of er eigenlijk zoveel veranderen moet aan formulieren, belijdenissen en or ganisaties. Wat er veranderen moet is de mentaliteit van ons kerk-zijn!". Aldus dr. Weijland, die hierbij citeert uit het rapport „Binding aan de belij denis": „Het gaat om een samen leefd geloofsleven. Het hebben van een „gezonde leer" hoe wezenlijk belangrijk ook! is daarvoor oj zichzelf nog geen garantie. Want ver standelijke formules van het geloof zijn nog geen geloof. Anders gezegd, de „koinoonia" (broederschap) Christus is veel meer een voörwi de tot de gezonde leer, dan dat om gekeerd uit 'het hebben van die ge zonde At-t-t de tus ontspruit". •Van het noodzakelijke nieuwe belij den in deze tijd merkt de Arnhemse pastor op, dat het als het ware „van de straatstenen (moet) worden op geraapt". In plaats van iets binnen kerkelijks te zijn, dient het erop ge richt te zijn, de secularistisch inge stelde mens van deze tijd het evan gelie van Christus als zijn zaak te hel pen herkennen en de muur van onge ïnteresseerdheid te doorbreken. Hij wijst op tweeërlei ontsnappingspo- gingen om onder de klem van het re formatorisch belijden uit te komen: naar „rechts" de vlucht in „orthodo xisme", in een overgrote aandacht voor de letter van het belijden, „door de belijdenis zó stijf tegen het hart te drukken, dat alle aandacht wordt ge absorbeerd door een steeds zuiverder repeteren van wat er staat": en naar „links" de vlucht in het liberalis me, een geestelijk ontgroeien aan de religie van de belijdenis, een vlucht voor „religie" ten diepste een vlucht voor het. authentiek bijbels getuige- Beide kerken zijn geroepen om vlucht pogingen in beide richtingen tegen te gaan. Veel zou gewonnen zijn, aldus dr. Weijland, als de gereformeerde kerken en de hervormde kerk zo lang zij nog apart op weg gaan - kon den komen tot een gezamenlijke be nadering van wat in een reformato rische kerk nu wel en niet meer to lerabel is. „Wij zouden het een stap van buiten gewoon gewicht achten wanneer bei de synoden zouden besluiten, uiter aard met inachtneming van de bepa lingen van haar kerkorden, tot de in- stituering van een generale synode van beide kerkgemeenschappen teza men, waarvan de samenstelling, werkwijze, taak en bevoegdheden nader worden geregeld. Tevens zal moeten worden bepaald welke orga nen deze synode behoeft om haar ver gadering voor te bereiden en haar besluiten ten uitvoer te brengen ook tussen twee vergaderingen in". Dit staat in „Samen op weg", de no ta over institutionaire aspecten van het samengaan van de Gereformeer de Kerken en de Nederlandse Her vormde kerk, door ds. F. H. Land man geschreven voor de eerste ge meenschappelijk hervormd en gere formeerd generale synode op 15 en 16 juni aanstaande in de Lucaskerk in Utrecht. Aan de nota is een ontwerp-statuut toegevoegd waarin sprake is van ten minste éénmaal in de twee jaar sa menkomen in zo'n gemeenschappelij ke synode, gevormd door de leden en de adviseurs van de hervormde syno de en de stemhebbende en adviseren de leden van de gereformeerde gene rale synode. Als het doel van de voorgestelde her- vormd-gereformeerde of gerefor meerd-hervormde synode wordt' ge noemd: a. gestalte te geven aan het in beide kerkgemeenschappen levende verlan gen naar kerkelijke eenheid; b de eenheid bevorderen in getuige nis en dienstbetoon, onder meer door uiting te geven aan gemeenschappe lijke inzichten omti'ent het belijden van de kerk, het leven en werken van de plaatselijke gemeenten of ker ken en de roeping van de kerk in de samenleving. De besluiten van de gemeenschappe lijke synode zullen volgens het voor stel bindend zijn nadat ze door de sy noden van beide kerken afzonderlijk zijn herkrachtigd. INSTITUTAIR PROBLEM? Het is de vraag of het helemaal juist, is om alleen over institutaire aspec ten van het samengaan van de Ne derlandse Hervormde Kerk en de Ge reformeerde Kerken te gaan spre ken. Is de gescheidenheid van beide kerken niet hoofdzakelijk nog een in- stitutair probleem? Zo begint de oud-secretaris-gene raal van de hervormde kerk zijn no ta, waarin hij ook de vraag stelt, ,,of niet veel meer dan tot nu toe in de werkgroep „Samen op weg" 't ge val was aandacht moet worden gege ven aan het feit, dat de Nederlandse Hervormde kerk en de Gereformeer de kerken twee kerkgemeenschappen zijn, die sinds haar ontstaan in de vorige eeuw een eigen leven hebben geleid, daardoor ook in institutionair opzicht van elkander zijn vervreemd en daarom wel de grootste moeite moeten hebben om elkaar weer vinden en tezamen een gemeenschap van belijden, leven en w'erken op te bouwen". In de nota wordt na een aantal over wegingen conclusie getrokken, „dat het hoogste ongewenst en zelfs uiter mate frustrerend zou zijn voor beide kerkgenootschappen als getracht zou worden om, natuurlijk met de beste bedoelingen en mogelijk zelfs door het evangelie zelf daartoe bewogen, een eenheid in organistorische zin te forceren waarvoor de geestelijke vóór-onderstellingen nog zouden ont- beken! Ds. Landsman raadt aan de midde len tot het verwerkelijken van het ge wenste samengaan van de hervorm de kerk en de gereformeerde kerken zo te kiezen, „dat zij dienstbaar zijn aan een proces waarbij de kerkge meenschappen in al haar geledingen betrokken worden en waarbij de kerk rechtelijke en organisatorische rege lingen ruimte scheppen voor de voort gang en realisering van een geeste lijk gebeuren". Hij kiest voor „integratie" als een „open procesmatige vorm van sa mengaan". INTEGRATIE Ds. Landsman ziet daar meer heil in dan in een federatief samengaan, (de vorm gekozen door bijv. de Franse kerken), dat tot bezwaar heeft te weinig te zijn, te statisch en de be trokken kerken eigenlijk vast te prik ken op haar structuren op het ogen blik van het aangaan van de federa tie. Ook aan de vorm van een „hereni ging" of fusie kleven z.i. te veel be zwaren. Het roept gedachten op aan samenvoeging van ondernemingen, aan machtsconcentratie en de daar mee vaak gepaard gaande organisa torische manipulaties. Het wekt de indruk „als zou een historisch gebeuren als het ware ach terhaald kunnen worden en daarmee ongedaan gemaakt. Wat wy hopen is immers juist, dat de beide kerken, c'oor „schade en schande" wijs ge worden, zich zullen willen laten refor meren door het Woord van God en ■als hervormde kérk ^„'gérTférmêérd en als gereformeerde kerke, „her vormd", 'nvernieuwde kerkgemeen schap zullen gaan vormen". RAAD VAN DEPUTATEN Het werk van de intersynodale werk groep „Samen op weg" zou volgens ds. Landsman moeten worden voort gezet door een commissie van de ge meenschappelijke synode, een „raad van deputaten", die, bijgestaan door werkgroepen zorgt voor de uitvoe ring van de In aanmerking komen de besluiten van de gemeenschappe lijke synode, voor de voorbereidingen van de vergaderingen van die synode en voor het bevorderen van de her vormd en geref. samenwerking en eenheid op de verschillende terreinen van hel leven van de kerk. Ds, Landsman herinnert er in de no ta aan, dat hervormde en geref. ,kerk- ordelijke bepalingen op plaatselijk vlak al een zeer vergaande integra tie mogelijk maken. Aan het eind stelt hij „dat beide kerken er goed aan zullen doen bij de voortgang van hun overleg en samenwerking, de raad van kerken daarvan op de hoog te te stellen en zich bereid te verkla ren hun voornemens en besluiten in deze raad met de andere kerken te bespreken. Dit zou er wel eens toe kunnen leiden, dat andere kerken zich bereid tonen in een of andere vorm aan het op gang gebrachte inte gratieproces deel te nemen". (Hervormd Persbureau). (N.B.: de volledige eks van „Belij den 1973" evenals de nota .Samen op weg" kan worden verkregen door overmaken van f 2,- op giro 513153 van het geref. Alg. Kerkelijk Bureau, Koningslaan 11 te Utrecht, met ver melding van: „Voor rapporen gere formeerd en hervormde synode"). Sparen mei variabele-termijn gegarandeerd J^oed! maak meer gebruik van onze féP/ uitgebreide service V J Rund- lams- en varkensvlees zijn de enige (groot) vleessoorten ter we reld die op uitgebreide schaal gefokt en verhandeld worden. Hiervan zijn rund- en varkensvlees bij ons 't meest gewaardeerd. Lamsvlees en ook paardevlees zijn ten onrech te minder in trek. Wat de voe dingswaarde aangaat is vlees onver vangbaar. Welke soort vlees in een Aanvoer: 217 varkens Prüzen per stuk: 217 biggen ven f 118,- tot f 124,-. Algemeen overzicht: Handel: redelijk met staande prijzen. bepaalde streek fayoriet is kan uit eenlopende oorzaken hebben, wt bij de prijs meestal niet de voornaam ste rol speelt. Varkensvlees en paardevleeB wor den in Mohammedaanse landen niet gegeten omdat de Koran het verbiedt. In grote delen van noordelijk Centraal Azië wordt paardevlees daarentegen erg gewaardeerd. In de Arabische Duizend-en-één-Nacht is vaak spra ke van kamelevlees en dat is iets wat óns weer vreemd in de o klinkt, zij het niet om godsdienstige redenen. Rundvlees is omdat het rund hei lig is verboden in India. Honde vlees wekt in alle geïnstrialiseerde landen de afschuw op; op Borneo, Nieuw-Guinea en vele eilanden in de Stille Oceaan is het heel geliefd. Er is echter een groot aantal dier soorten dat ook in aanmerking komt voor consumptie, zónder dat er di recte bezwaren zijn van ethische, godsdienstige of andere aard. Hier onder vallen giraffen, vele soorten antilopen, olifanten, zeekoeien, nijl paarden, beren, kangoeroe's enzo voort. Veel van deze dieren leven juist daar, waar het houden van fokvee om al lerlei redenen onmogelijk is, of in ieder geval onrendabel is. In de neo- lithische tijd „hield" men al wilde hoefdieren als vee; deze methode wordt nu weer toegepast in sommige delen van Afrika. Mogelijk ligt hierin een deel van de oplossing van het wereldvoedselpro bleem verborgen. Eten is een plezierige bezigheid. Hoe dat eten, als u het heeft doorge slikt, verder door uw lichaam gaat, daar denkt u waarschijnlijk niet da gelijks by na. U weet wel dat voe ding nodig is voor groei, weerstand, energie en dergelijke. Wat niet ge bruikt kan worden, wordt verzameld in de darmen en regelmatig verwij derd. Voor u misschien een gewo ne gang van zaken. Er zijn echter heel wat mensen, die daar anders over denken. Niemand loopt er mee te koop, maar verstopt zitten, dat wil zeggen niet naar het toilet kunnen, is een nare zaak. Met dure woorden als constipatie en obstipatie bent, u niet geholpen. U kunt natuurlijk naar de dokter gaan en een laxeermiddel vra- genv^TTf-'er zetfri'e'ts^üaï-kropen bij de apotheek of drogist. Zo'n middeltje helpt over het algemeen wel, al is het niet altijd even plezierig. Bent u daarna dan ook werkelijk genezen? Dat is lang niet altijd het geval en u kunt toch niet uw hele leven pillen om te nemen? Neem de oorzaak weg Dikwijls ligt de oorzaak van die slechte stoelgang in uw voedingsge woonten. Misschien drinkt u wel te weinig, gevolg een harde, droge ontlasting. Een groot glas water op de nuchtere maag helpt meestal goed en als u de rest van de dag dan ook nog een be hoorlijke portie vocht gebruikt, bij voorbeeld melk, karnemelk, yoghurt, vruchtesap of bouillon, dan bent u al een eind in de goede richting. Een andere oorzaak is te weinig lichaamsbeweging. U kunt zelf wel bedenken wat u daaraan moet doen. Het is ook mogelijk dat u een heel licht verteerbare voeding ge bruikt, bijvoorbeeld veel pap, witte brood, beschuit, die vrijwel geheel door het lichaam worden opgenomen en weinig groente en fruit, die veel onverteeerbare delen bevatten, houdt dan te weinig rest over, zodat er geen aanleiding is om de darmen te ledigen. Is er na een paar dagen eindelijk voldoende rest, dan is de boel zo vast gaan zitten dat de stoel gang moeilijkheden oplevert. De op lossing is: meer voedingsmiddelen gebruiken die veel cellulose of onver teerbare delen bevatten, zoals: 9 bruin- en volkorenbrood, rogge en krentenbrood, Kanckebrot, ont bijtkoek 9 veel groente, ook rauw, veel vers fruit (niet als sap) en gedroogde en zonodig geweekt fruit, bijvoorbeeld pruimen, abrikozen, tutti-frutti, da dels en vijgen, rozijnen grove graanprodukten, zoals ha- Broeders en zusters in onze Heer Jezus Christus. Nu over enkele dagen de generale sy nodes van de Gereformeerde Kerken en van de Nederlandse Hervormde Kerk voor het eerst tezamen zullen vergaderen, willen wij in het midden der gemeente onze dankbaarheid aan God onder woorden brengen. Die de ze mogelijkheid ons na jaren van ver vreemding en strijd heeft gegeven. Onze synodes zullen allereerst spreken over het gezamenlijk belij den van Jezus Christus in deze tijd en in deze wereld. Zij zullen zich be zinnen over de vraag hoe dit belijden gestalte gegeven kan worden. Zij zul len zich ook beraden op vormen van voortgezette samenwerking, die het zoeken naar eenheid van onze beide kerken bevorderen. Op dit belangrijke moment in de geschiedenis van beide kerken roe pen wij u, haar leden, op tot gebed en voorbede. Wij roepen u op tot ge bed: om ons voor God te verootmoedigen en Hem te belijden, dat wij ten op zichte van elkaar vaak te kort ge schoten zijn in openheid, vertrouwen en in liefdebetoon; en dat mede door onze verdeeldheid en ontrouw het ge tuigenis van Gods gerechtigheid vaak zo weinig krachtig heeft kunnen door klinken; om God dank te betuigen voor de toenadering die Hij onder ons heeft, bewerkt en die wij samen verder ge stalte mogen geven tot eer van Zijn Wij roepen u op tot voorbede: om de Heer te vragen de Kerk in al haar geledingen te vernieuwen dooi de klacht van de Heilige Geest, die levend maakt en bevrijdt, en haar te gebruiken als instrument in Zijn hand; om de Heer te bidden aanwezig te zijn door Zijn Geest in de vergadering van beide kerken, opdat er een teken van omkeer en vernieuwing wordt ge steld, tot zegen der gehele gemeen schap van kerken in ons land en ook van ons gehele volk. Het moderamen van de generale sy node der Gereformeerde Kerken: A. Kruyswijk, praeses. H. B. Weijland, scriba. Het moderamen van de generale sy node der Nederlandse Hervormde Kerk: J. C. H. JÖrg, praeses. A. H. v.d. Heuvel, scriba. peulvruchten noten en pindakaas. U heeft al begrepen dat u een har de ontlasting moeilijk kwijtraakt. Uw dagelijkse voeding 'moet daarom naast voldoende vocht en onverteerbare res ten ook smeuiig zijn, dus voldoende vet bevatten. Daarom moet u niet al le boter, margarine, halvarine en olie uit uw menu bannen. Een beet je vet is echt nodig'voor een gemak kelijke stoelgang. Ook (appel)-stroop kan helpen bij hetoplossen van uw probleem. Hebben voldoende vocht, lichaams beweging, cellulosérijke voedingsmid- '1. len-en een hoenec.'heid •na een week nog rti,ets geholpen, dan niet zelf dokteren met laxeermidde len. U kent de eventuele bijwerkin gen van de verschillende middelen niet, dat weet uw huisarts wel en aan hem moet u dus vragen wat u te gen uw kwaal moet doen. Pas op voor stroomversnelling Wat bij de een te traag gaat, gaat bij de ander soms te vlug. Verstopt zitten is vervelend, maar diarre is ook geen pretje. U "wordt er slap en akelig van. Uw lichaam heeft dan namelijk geen tijd, om voldoende pro fijt van de voeding te trekken. Boven dien verliest u erg veel vocht; Mat is vooral voor baby's en kleine Kinde ren gevaarlijk. De oorzaak vaneen plotselinge diarree is meestal het eten van voed sel, dat bedorven is door salmonellabac teriën. Dat „bedroven" eten kan er goed uitzien, goed ruiken en lekker sma ken. Salmonellabacteriën vermeerde ren zich razend snel op voedsel, dat bij kamertemperatuur wordt be waard. Hoe meer salmonellabacte riën op het voedsel, des te groter kans op diarree. U kunt dit voorkomen, door alle voe dingsmiddelen, maar vooral vlees, vis, kip, melk, groente, fruit en wa ter hygiënisch te behandelen, koel te bewaren (beneden de 5 graden C) en bewaard voedsel goed door te koken vlak voor het gebruik. Eet op broeie rige warme dagen geen rauw (tar taar) of halfrauw (biefstuk) vlees en drink in de landen rond de Middel landse Zee geen water als u niet heel zeker weet dat het zuiver is. Neem mineraalwaetr, met óf zonder prik. Een andere oorzaak kan het eten van zwaarverteerbaar voedsel zijn. vooral als u dat niet gewend bent, bijvoorbeeld erwtensoep of veel (on rijp) fruit. In beide gevallen worden de dar men teveel geprikkeld, waardoor ze extra snel gaan werken. De ontlasting wordt niet zoals gewoonlijk wat inge dikt, maar verlaat in verdunde toe stand uw lichaam. Hoe u die stroom kunt stoppen Bij een ernstige diarree, vooral bij kleine kinderen, altijd direkt de dokter roepen. De eerste dagen geen vaste voe dingsmiddelen gebruiken, alleen vocht in de vorm van rijstewater of bos- bessendrank ongezoete thee, vetar me bouillon. Over de gehele dag ver deeld moet u plm. 2'.: liter gebruiken. Houdt de diarree op, dan kunt u een paar droge beschuiten nemen, een geraspte appel met kaneel en een ba naan. Verder nog steeds veel vocht, plm. 2 liter. De dag daarop wat gekookte rijst met kip (zonder vel), mager kalfs vlees of wat gekookte vis. Leg een plakje Edammer kaas op uw onbe smeerde beschuit en gebruik plm. 1 liter vocht. Blijft alles goed gaan, dan breidt u de maaltijden uit met geroosterd wittebrood zonder korst, gelei, ho ning, wat zachte groente, zoals wor teltjes, bloemkoolroosjes, andijvie, witlof o fsperzi.ebonen zonder draad,. Geneesmiddelen mag u alleen ge bruiken op doktersadvies.. Recept bosbessendrank 3 dl bosbessensap, 6 dl water, 20 g aardappelmeel, 50 g voedingssuiker (bijvoorbeeld Fantomalt, Dextrine- maltose. verkrijgbaar bij drogist en apotheek). Breng het water aan de kook, bind het met aangemengde aardappel meel. Los de voedingssuiker er in op, laat het mengsel afkoelen en roer het bosbessen&ap erdoor. Recept Rijstewater 2 eetlepels rijst, 1 liter water en een beetje zout. Kook de rijst uur in het water, daarna zeven. De stralende pretoogjes van dit meisje en de vriendelijke blik van haar hond, wist onze fotograaf in dit blije plaatje vast te leggen als wel zeer over tuigende bewijzen van de vreugde die mens en dier genieten van trouwe kameraadschap. Voor vakkundige en Kerkplein 3 - Holten Telefoon 05483- 1300 Agentschap Van Gend en Loos Te koop: g.o.h. bj. 1969 Michelinbanden X als nieuw, motor in prima staat, geen olieverbruik. J. MULLER Boerrichterstraat 2 Holten Door omstandigheden te koop: een nieuwe Union tourfiete „Union Climax", niet bereden, van 359, voor 310, een Sparta brommer model Tour met Sachs 2 versn. motor, als nieuw, 2000 km. gelopen. Ook xeer geschikt voor dames. Wilhelminastraat 124, Nijverda. Te koop: 1 Vespa Boxer brommer (jaar oud) 1 Vespa Ciao brommer (prima) 2 luidsprekerboxen Blaupunkt (nieuw) 4 bromfietswielen met goede banden (23 x 2 x 225) Wilhelminastraat 124 Nijverdal s Speciaalzaak in Smyrna - Soedan Breiwol en alle andere handwerken HANDWERKHUIS Larenseweg 1 Telefoon 198: Wegens vakantie van MAANDAG 18 JUNI t.m. ZATERDAG 23 JUNI ORANJESTRAAT TWEEDEHANDS PLANKEN, BALKEN, DEUREN, RAMEN, PLASTIC DAKGOTEN, GOLFPLATEN, ONDULINE GOLFPLATEN BRAAKMANSDIJK - RIJSSEN TELEFOON 05480 - 2296 - 2116 Vespa heeft een ideale brommer voor iedereen: j de BOXER, de BRAVO en... Vledereen rijdt met bj veel plezier op deze ideale 'jl gezinsbrommer. Larenseweg 43-45 HOLTEN Telefoon 1728 Gazonmaaiers - Motormaaiers Kantensnijders - Bladharken Schoppen - Spaden Schoffels - Hakken Hamers - Tangen Zagen - Schaven RingEleutels - Steeksleutels Stationsstraat 15 Ruime parkeergelegenheid 4 cylinder, 1588 cc, 113 pk, 5 versnellingen 2 register carburateurs, 180 km schijfremmen vóór rembekrachtiger en remkrachtbegrenzer Rijsseei Maarstraat 44 een van de vele modellen van Toyota, met reden, de best verkochte Japanse automobieL Autobedrijf ARENDZEN Off. dealer voor Markelo en omgeving Holterweg 2 - Markelo - Tel. 05476-1244

Erfgoed Rijssen-Holten

Holtens Nieuwsblad | 1973 | | pagina 5