KROON SUPERMARKT GgBR WANSINK Karl Barth en het getuigenis WONNINK im WONNINK waar moet dat heen? 139 369 79 249 149 118 89 349 89 59 179 269 naar de natuurlijk! Rozen 235 SIMAVI's zegenrijke arbeid in tropenlanden 4J Koffiemelk Bavaria bier Attracta up Frambozen- bessenwijn Lux afwas Popla 1000 Tomatensoep Koffie Ontbijtkoek Maizena Wasverzachter Vruchten cocktail Palingworst ill Ontbijtspek §g Slagroomtaart 271 Schouderkarbonade jtgg 89 VAN HET ERF DER KERK Uw orgel staat in Nijverdal ORGELLESSEN Mevrouw zoekt werk (parttime) TEAK BERGMEUBELS Meubelbedrijf G. Koopman J. HOGERS EEN FLINK MEISJE 1 II II i Paaseitjes 3M3tMM93333333M333333 groente en fruit: i)3333333333333333333'>'>r Maandag; 500 gram ZUURKOOL 35 Dinsdag; 500 gram RODE KOOL39 Woensdag; 500 gram ANDIJVIE79 Donderdag; 2 malse kroppen SLA69 4313333333W*v vrijdag en zaterdag: 33333333339WWI: TUINKERS69 Bos'e RADIJS 59 500 gram WITLOF 1 kg SOLDEN DELICIOUS98 15 sappigellNAMWKLS198 J)r W. Aalders s Gravenhage): Pefsaüit houtveredeling FIRMA A. SCHIPPER Gedipl. PEDICURE actieve agent-bezorger ERVAREN CHAUFFEUR Wandweefsel FIRMA A. SCHIPPER Van de Maat en Zoon 6 kop en schotels voor 8,95 80S Vrijdag 6 april 1973 4 Eerlijke voorlichting; door meer dan 35 jaar ervaring. Snelle service-behandeling. Grote kollektie GITAREN en MUZIEKBOEKEN GRAMMOFOONPLATEN Elke dag geopend, behalve maandag of op afspraak. DONDERDAG KOOPAVOND GEZELLIGE ZOtfERBLOUSE, die modem van kleur en dessine ring is. Polyester/katoen zorgt voor heerlijk, luchtig dragen. EERST KIJKEN BIJ MODECENTRUM Canadastraat 107 - Tel. 2636 van 598.voor van 345.voor van 245.voor i 450.- f 260- f 185- Dorpsstraat 32 Telefoon 1560 FAMILIE- EN HANDELSDRUKWERK 2, 3, 4 of meer kleuren ADVERTENTIEBUREAU Kolweg 14 - Telefoon 1356 Mevr. Pluygers Oranjestraat 6 vraagt tegen half mei a.s.: voor winkel en huishouding. Te koop; 3 drachtige genummerde zeugen Spoedig aan de telling. G. J. BEKKERNENS Neerdorp 75 Te koop: elektrische wasmachine 100.- merk „Miele". Lange leren damesjas 50.- maat 42. Dorpsstraat 40. Attracta - hele liter 00 50 5JT O 12 flesjes 480 111 liter 89 10 hele liter 298 49 flacon 174 25 4 rol 138 20 Unox - blik 108 19 Admiraal - 500 gram 375 26 grote 100 11 Koopmans - 400 gr. 62 3 Vemel O Cï §K literblik 287 18 250 gram Fruiteitjes 100 gram VLEESWAREN: 150 gram BLOEMEN: mooie bos BANKET: zaterdag 7 april DIEPVRIES: 400 gram I Geldig van 9 t.m. 14 april 1I-I DORPSSTRAAT 17 TELEFOON 1277 PriismiKiirinsten vnnrbehnuden TELEFOON 1277 Prijswijzigingen -voorbehouden Vorig jaar is bij Ten Have een vertaling verschenen van Kupisch biografie van Karl Barth. Het ge schrift van Kupisch was in 1971 al in Duitsland uitgekomen als deeltje van Rowohlt Taschenbuch Verlag en kostte f 3,75. De prijs van de Ne derlandse vertaling is f 17,50. Voor die veertien gulden méér krijgt men een linnen band, een grotere letter, en twee bladzijden meer druk, namelijk de mening van Dr. Buskes en Dr. Miskotte over Barth. Het boek van Kupisch is met veel bewondering en weinig kritiek ge schreven. Er waait ons de wierook lucht uit tegen, die indertijd ook zo sterk om Abraham Kuyper heeft ge hangen. Dan is het goed, dat de Ca techismus ons er aan herinnert, dat ,,ook de allerheiligsten in dit leven maar een klein beginsel der gehoor zaamheid hebben". Bovendien heb ben wij allen het gericht nog vóór ons. Dat moet ons voorzichtig ma ken in ons oordeel. Daarom schrijft Paul us..Velt geen oordeel vóór de tijd dat de Here komt, die ook het geen in de duisternis verboden is, aan het licht zal brengen en de raadslagen der hf rten openbaar maken; en dan zal aan elk zijn lof geworden van God" (ICor. 4: 5). Er komt nog iets bij. De ware bete kenis van iemands persoon en werk komt pas na verloop van tijd naar voren. Bij theologen is dat in ver sterkte mate het geval. Hun gedach ten moeten eerst getoetst worden aan de geloofsconsciëntie der Gemeente En haar oordeel is vaak heel anders dan dat van de officiële, wetenschap- pelijke theologie. ,.Zij vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de gees ten of zij uit God zijn" (1 Joh. 4; 1). Zo zou na verloop van enige tijd wel eens kunnen blijken, dat de ge meente over Barth heel anders oor deelt dan nu de leidinggevende theo logen doen. Naar mijn overtuiging hangt de theologische strijd en de polarisatie der meningen in deze tijd voor een niet gering deel samen met de ge wetensnood, waar de Gemeente in is gebracht door de doorwerking van Barths theologie in de kerk, en met name in de prediking. Ook heb ik het vermoeden, dat later zal blijken, dat de Open Brief en het Getuige nis er in belangrijke mate toe bijge dragen hebben, dat het in de Ge meente tot een bewuster critische stellingname tegenover Barths theo logie is gekomen. Naar aanleiding van de onlangs ver schenen biografie van Barth van de hand van Kupisch wil ik daarom in dit artigkel enkele opmerkingen ma ken over de barthiaanse theologie en het Getuigenis. Een voordeel van het boek van Ku pisch is, dat het in tegenstelling met vroegere soortgelijke werken meer aandacht en informatie geeft aan an over de jaren, dat Barth predikant Reeds 43 jaar lang doet S1MAV1 haar werk. namelijk het geven van direkte medische hulp in de tropen door het schenken van medicijnen, in strumenten, verplegingsartikelen. verbandmiddelen en andere medi sche goederen. Haar dagelijks bestuur, dat bestaat uit drie ervaren tropenartsen en een financiëel deskundige, bijgestaan door adviezen, gegeven door de di recteur van het SIMAVI-kantoor, waarborgt, dat deze medische goede ren in deskundige en zorgzame han den komen. Binnen haar financiële mogelijkhe den schenkt SIMAVI deze goederen zo gericht mogelijk, zodat het grootst mogelijke resultaat wordt bereikt. Er heerst op medisch gebied in de tropen een ontstellende nood. Deze wordt door armoede, onkunde, onwe tendheid, gebrek aan hygiëne, ver keerde gewoonten err opvattingen, ge brek aan elementair voedsel en an dere oorzaken in de hand gewerkt. Dokters, verpleegsters, ziekenhui zen, poliklinieken, health-centres en andere doen al maar door een drin gend beroep op SIMAVI hen bij1 te staan in hun behoefte aan de meest noodzakelijke medicijnen, instrumen ten en andere medische goederen. In de tropen zijn zij gedwongen op veel meer fronten te strijden tegen ziekte en dood dan wij, die een groot aantal artsen, specialisten, ziekenhuizen en poliklinieken ter beschikking heb ben, voorzien van de modernste ap paratuur. Juist de arme patiënten in de tro pen worden geholpen, mensen, die geen geld hebben om medicijnen of dokter te betalen. Er wordt daarbij niet gelet op ras, kleur of geloof. Tienduizenden worden geholpen, honderden gered. SIMAVI stelt zich op het stand punt, dat een zieke hulpeloze mens in de tropen niet zomaar mag ver kommeren. SIMAVI stelt de medische staven ook in staat goede voorlichting te ge ven om ziekten en andere het be staan bedreigende factoren te voor kómen. Een goed werkend verzendsysteem staat er garant voor, dat de gezonden goederen in veilige handen komen. Dit jaar wordt de SIMAVI-eollecte van 9 tot en met 14 april gehouden. Ontvangt u de collectant hartelijk en geeft gul, want SIMAVI kan on mogelijk aan alle aanvragen uit de tropen voldoen, Hoe méér u geeft, des te méér kan SIMAVI helpen U kunt uw bijdrage ook storten op giro 12 84 87 ten name van SIMAVI, Hartelijk dank. Hoogachtend, Het plaatselijk SIMAVI-comité, was in Safenwil en er de publicatie voorbereidde van de bekende Römer- brief. Juist de laatste tijd is daar veel over bekend geworden. Barth was toen socialist. En dat klonk soms maar al te duidelijk door in zijn preken. Hij ijverde ervoor, dat de arbeiders in zijn gemeente vakver enigingen kregen. Ook had hij con tact met religieus-socialisten en ver eerde hij Chr. Blumhardt, die zich als predikant had aangesloten bij de sociaal-democraten en voor hun par tij zelfs een tijd zitting had in de Württemberger Landdag. Daaruit blijkt, dat de inzet van Barths theologie gelegen heeft in een tijd van grote politieke en sociale beroeringen. Prof. H. Gollwitzer vertelt daar meer over in zijn ge schrift: Reich Gottes un Sozialismus bei Karl Barth, dat kortgeleden ook in vertaling is verschenen. Het be sef van de maatschappelijke nood is dus één van de belangrijkste wortels geweest van Barths theologie. Dat is een ander uitgangspunt dan de theo logie van de grote Reformatoren. Minder religieus, minder geestelijk. minder nieuwtestamentisch. De fel le kritiek van Barth op kerk en theo logie in deze jaren was in wezen een kritiek op de politiek en sociale si tuatie van die tijd. Een situatie, die min of meer door de Evangelie-pre- dïking dier dagen gesteunden in stand gehouden werd. althans niet aangevallen werd. Onder zulke om standigheden werd het Evangelie in de kerk eerder verloochend dan ge diend. De ganse cultuursituatie riep eróm, dat God in Zijn openbaring nieuw en anders verstaan en ge predikt werd. Barths moedige getuigenis in de tijd van het Duitse nationaal-socialisme, toen grote delen van de kerk zich ka rakterloos bij de nieuwe, heidense orde aanpasten, lag in dezelfde lijn. Het was eenzelfde geestelijke strijd als voorheen, om het bevrijdende uit zicht op het Rijk Gods, dat geen ver bond sluit met de politieke, sociale en economische machten, maar dat alleen gegrond is op het enige funda ment Jezus Christus. Ik ken geen ge schrift van Barth, waarin deze evan gelische bewogenheid klaarder en vol ler tot uitdrukking komt, dan zijn naderhand uitgegeven toespraak op de internationale studentenconferen tie te Chataigneraie in hetjaar 1934 Om Barth, zoals hij in die periode was, zuiver te beoordelen, moet er ook bij bedacht worden, dat hij naar alle zijden en consequent een grote mate van kritische ingehoudenheid in acht nam tegenover elke verwer kelijking van het geloof; dus zowel naar rechts als naar links. Daarom brak hij spoedig met de religieus- socialisten, met Ragaz en de zij nen. Niet de wereldse werkelijkheid bepaalt onze houding, maar het Woord der openbaring. Het iag ook geheel in dezelfde lijn, dat Barth grote nadruk legde op het geloof, op de persoonlijke bekering als de enige toegang tot de heilsheerschappij Gods. Zó dacht en sprak Barth in de twintiger en dertiger jaren. Maar in dc vijftiger jaren werd al les heel anders. En ik acht het een groot tekort in Kupisch' biografie, dat daar nauwelijks aandacht aan is gegeven. Het is immers in strijd met de feiten, om hierbij te spre ken van een consequente en logische doorwerking en uitwerking van Barths vroegere gedachten. In zijn bekende toespraak te Aargau in 1956, getigeld. Die Menschliehkeit Gottes spreekt Barth zelf van een grote wending. Hij legt er de volle nadruk op, dat hij een andere lijn is gaan volgen. Hij corrigeert zichzelf in wat hij vroeger heeft geschreven. Hij neemt uitspraken van vroeger jaren terug. Wie Barth recht wil doen, moet dus aan deze omkeer volle aandacht geven. Men mag het niet zó voorstellen, alsof alles in we zen hetzelfde is gebleven. Barths gro te werk, de Dogmalik, moet vanuit die wending gelezen en verstaan worden. Waarin bestond nu die wending? De titel van de toespraak in Aargau drukt het uit. Het was de ontdek king. dat de Here God de partner, de genoot van de mens is. In Jezus Christus is Hij een verbond, een partnerschap, een lotsgemeenschap met de mens aangegaan Er is sprake van een dialoog, een gesprek tussen God en mens. De mens met zijn humaniteit, zijn cultuur, zijn historie interesseren" God. Deze nieuwe Godskennis ziet Barth ge grond op en geput uit het Evangelie. De consequenties ervan voor Barths gedachten over de kerk zijn ver strekkend. Want als zó het Evangelie moet worden verstaan, dan is het de roeping der kerk en hoort het tot haar wezen, om zé'.f een christocra- tische broederschap te zijn, waar de medemenselijkheid als de kroon van de humaniteit zichtbaar wordt. Dan heeft zij dat Evangelie van Gods menselijkheid de wereld in te dragen als een boodschap van bevrijding voor de armen, voor de ontrechten, voor de gevangenen, voor de ver drukten Wij komen hierbij reeds al de woorden en begrippen tegen, die naderhand het kerkelijk leven en de prediking zijn gaan beheersen. Zoals Christus de ..partijganger" der armen war en ..solidair" met de verachten en uitgestotenen, zo heeft ook de gemeente, zo heeft ook elk christen dat te zijn. Centraal staal dus van nu af in Barths theologie het verbond. In het vierde deel van de Dogmatik wordt dat breed uitge werkt en verdiept. God heeft zich zelf verkoren en bestemd tot deelge noot en vriend van de mens: zoals Hij ook de mens verkoren en be stemd heeft tot vriend en deelgenool van God. Dat betekent, dal. de theo loog, die eerst een uiterste behoed zaamheid in acht. nam ten opzichte van elke vorm van verwerkelijking, verwereldlijking, vermenselijking en verhistorisering van de openbaring en die om die reden de kerk en de theologie, als uitermate gecompro- miteerd (in opspraak gebracht) en bezoedeld, onder zo scherp; kritiek had gesteld; dat d i e theoloog nu alle nadruk gaat leggen op het ver bond tussen God en mens. wei te vèstaan dé mens als aards, historisch wezen; en daarbij verklaart, dat de menselijke werkelijkheid en geschie denis voor God een uitermate „inter essante" zaak zijn! Dus toch natuur èn genade, toch rede èn geloof, toch genade en werk! Maar dan niet meer conservatief en rechts, zoals vaak in het verleden het: geval was; maar progressief en links! 1-Iet is vanzelfsprekend, dal Barth door deze ommekeer niet alleen de geestelijke aansluiting op Kohl'brug- Jongeman, 28 jaar, biedt zich aan ais kok of andere werkzaam heden Nagelhoutstraat 35 Holten Voor binnen en buiten; in 15 kleuren Schildersbedrijf Dorpsstraat 3 - Tel. 1390 MEJ. H. SCHUTTE komt bij u tfiuis. Belt u even voor een afspraak. Tel. 05483 - 1928 (tussen 10.00 en 12.00 uur) GEVRAAGD voor een ochtendblad bijverdiensten Hoge Aanmelden Kozakkenstr. 18 of telefoon 05400 - 10693 GEVRAAGD: een voor vrachtwagen met aanhanger. A. Oosterbeek Rijssenseweg 25 Markelo - Tel. 05476 - 1688 SPORTIEF ROKJE met voor-plooitjes, in een zorgeloze terlenka/polyester kwaliteit Een rokje om eindeloos mee te combineren. Eerst kijken bij MODECENTRUM naturel - oranje - rood - bruin enz. vanaf 8,95 Schildersbedrijf Dorpsstraat 3 - Tel. 1390 DORPSPLEIN TELEFOON 1538 2e succesaanbieding van Holtens kopjesspecialist (EFFEN PASTELKLEUR) ge en Kierkegaard verloor; maar dat hij ook steeds meer vervreemdde van Calvijn. Vergeleken met Barths nieuwe interesse voor de cultuur, de wereld, de geschiedenis en de huma niteit. moesten Calvijns theologie, Calvijns Institutie en Calvijns Gene ve voor hem wel een duistere aange legenheid zijn geworden. Van nu voortaan zijn het de beide Blum- hardts met_hun wekroep. ,,.Jesus ist Sieger!" („Jezus is Overwinnaar!") en „Ihr Menschen seid Gottes!" (,,Gij mensen zij van God!") dè kroonge tuigen van Barth. Zijn theologie is daarmee gekomen op het spoor van de geschiedenis. Daarmee zijn we dan beland bij het kernpunt van ons onderwerp. Want het is duidelijk, dat hel uitgangspunt van Barth (en dus "an alle Baéhia- nen!) 'n wezenlijk ander uitgangs punt' is dan van het Getuigenis. Ik meen zelfs, dat het mogelijk is, om het Getuigenis te z;en als 'n protest van de confessionele en reformato rische groeperingen m de kerk tegen de steeds verdere doorweking van de barthiaanse theologie. In het; Getui genis werd over die theoiogie in haar consequenties 't „onaanvaardbaar!" uitgesproken. Dat het Getuigenis zó geïnterpreteerd moet worden, is sterk aan het dag licht getreden in de boeken, die rondom en tegen het Getuigenis zijn verschenen; en niet minder in de wij ze, waarop de volgelingen van Barth zich als een meute op prof. Van Nif- trik hebben geworpen, omdat hij, als een Barthiaan van het eerste uur, zich van dc- grote meester distanti eerde. Daaruit blijkt, dat de eigen lijke kwestie in de zaak van het Ge tuigenis is; vóór of tegen Barth. Ik dacht, dat' het het peil van de discus sies ten goede zou komen door het zó te stellen. Maar als het er dan om gaan zal. of de Evangelie-vertolking, zoals die in Barths verbondsleer tot ons komt. verenigbaar is met het reformatorisch belijden onzer kerk, dan is hel theo logisch noodzakelijk, dat de diepte van cle tegenstelling tussen Barth en calvijn ons duidelijk wordt. Daar over wil ik dus nu nog iets zeggen, voorzover dat tenminste in het raam van een weekblad-artikel mogelijk is. Wij zagen, dar voor Barth het verbond de menselijkheid van God tot uitdrukking brengt. liet verbond geeft de „mensenliefde Gods" (Titus 3:4) eenmogelijkheid van uitbreiding in de wereld en in de geschiedenis. Gods genade vindt zo een bedding in het historische mensenleven. Door 't verbond i ser heilsgeschiedenis! (VERVOLG VOLGENDE WEEK) Speciaalzaak in Smyrna - Soedan Breiwol en alle andere handwerken HANDWERKHUIS Lareaseweg 26 Telefoon 1981

Erfgoed Rijssen-Holten

Holtens Nieuwsblad | 1973 | | pagina 4