Rijssense revue
met geestdrift ontvangen
medewerker
B.V. GEBR. SCHUPPERT
kamer
werkmeisjes
1.10
\m'n iiifisldii
jasje 1
Carnaval
Van het erf der kerk
„Ik béd niet
veur brune bonen"
Landbouwm&Éanisatgeshow
Door stampvolle zaal
DE MODE VAN NU
vaw ckmrtmt
jacwitocae- Mm Uiper-
kori -hoi lekker!^!
Ik dmiMOhie cocvh
VPMlfl-wordt cjerufi,-
door 'h
reejenfaohiel-
ïkkkk y--k kk dk fkï
Hotel „HOOG HOLTEN"
WEEKENDRECLAME
1 Appeltaart 1.98
Goudse moppen
Sv*ïV
B.V. EMI HOLTEN
manlijk en vrouwlijk
PERSONEEL
nuchtere
stierkalveren
Voorlichtingsdagen met grote
Getoond worden:
CEBECO-HANDELSRAAD
BOS
Herenkapsalon
Fa. W. DRENT
EN ZOON
Advertenties
in het
Holtens
Nieuwsblad
De opening
Naar Amerika
Goede muziek
Vrydag 2 maart 1973
4
Vakantieverblijf
TWENHAARSVELD
vraagt voor alle voorkomende terrein- en onder
houdswerkzaamheden een
in vaste dienst
Gegadigden, welke twee rechterhanden
hebben en zelfstandig kunnen werken,
kunnen rekenen op goede voorzieningen
en een prettige werksfeer
Nadere inlichtingen krijgt u bij de bedrijfsleider
van Twenhaarsveld.
Uw sollicitatie wordt vertrouwelijk behandeld.
TUINBROEKEN
SPENCERS
T-SHIRTS
MODECENTRUM
Méér mode
Méér keus
is het onderwerp, waarover hulp
prediker A. Schellevis op zondag 4
maart a.s. hoopt te spreken in „Het
Trefpunt" te Espelo.
Medewerking:
ZONDAGSSCHOOL van ESPELO.
Aanvang: 19.15 uur.
Vooraf gemeenschappelijk zingerj.
De open deur-groep
van Holten
»rrsT90H 9?1 w i-nt
Dorpsstraat 31 Telefoon 05483 - 1223
telefoon 05483 - 1306
Netto f 400.plus volle kost en i
woning.
5-daagse werkweek.
Tevens gevraagd
een aankomende of
gevorderde KOK
Een fris-vers banketbakkersproduct van de
SALLAND-TWENTE
BAKKERIJEN B.V.
Verkrijgbaar bij bakker
levensmiddelenbedryf
vraagt voor haar produktie-af-
deling:
Aanmelden: dagelijks aan het
bedrijf
Kerkhofsweg 18 Telef. 1423 of 1794
ZONDAG A.S.
DISCO-BAL
Aanvang: 14.00 uur
Café
„De Wipper!"
VERLOREN:
Gouden
schakel
armband
(erfstukje)
Tegen bel. terugbez. bij
SCHUTRUPS
Lageweg 41, Holten.
GEVRAAGD:
voor de mesterij
DERK JANSSEN
Telefoon 1583
op zaterdag 3 niaarti 197$*(speciaal voor loon
werkers) en op maandag 5, dinsdag 6 en
woensdag 7 maart aan het bedrijf van CEBE-
CO HANDELSRAAD, Almelosestraat 40 te
RAALTE.
SAME tractoren van 34 tot 98 PK. zowel de twee-
wiel- als de vierwiel-aandrijving;
de zelfrijdende hakselaars FORTSCHRITT en HES
TON;
zaaimachines, sproeiapparatuur en ploegen;
q dë complete lijn hooibouwwerktuigen: Weiger scho
telmaaiers, Weiger persen, Weiger opraapwagens,
Victoria trommelschudders;
MANUS melkleidingsystemen en stalinrichting.
SPECIALE AANBIEDINGEN ZOWEL IN
NIEUW ALS GEBRUIKT
Prijsvraag met aantrekkelijke prijzen, waaronder een
reis naar de Same-fabrieken in Italië voor de eerste
drie kopers van een nieuwe Same-trekker.
RAALTE Almelosestrar' 40 Telefoon 05720-2041
e
Speciaalzaak in
Smyrna - Soedan
Breiwol en alle
andere
handwerken
HANDWERKI-IUIS
Larenseweg 26
Telefoon 1.981
TELEFOON 1615
worden
ge-lezen
en
her-lezen
van A tof Z
LINKS-RECHTS
RECHTS-LINKS
Dit opschrift heeft niets te maken
met een gewone gymnastiekoefe
ning, maar vraagt wel enige geeste
lijke beweeglijkheid.
De woorden links en rechts worden
herhaaldelijk gebruikt in het politieke
jargon en ook in kerkelijke kring
doen ze opgeld.
Toch moeten we er wat voorzichtig
mee zijn, want het zijn van die cliché-
wooorden die zo vooraan in de mond
liggen om bepaalde verschijnselen
aan te duiden en die een etiket op
te plakken
WAT IS RECHTS
Is dat conservatief zijn, dat wil zeg
gen bestaande overtuigingen vasthou
den. bewaren, conserveren? Nieuwe
visies met argwaan bekijken, niet
open staan voor een nieuwe aanpak
der dingen? ?Menen dat de rechte
leer inhoudt oude, vertrouwde paden
te blijven bewandelen? Anti-revolutio
nair, conformistisch zijn? Het verti-
calisme aanhangen? Is dit een juiste
interpretatie van dit woord?
WAT IS LINKS
Is dat een loslaten van de bijbelse
boodschap, van de rechte leer? Aan
het bestaande de bijl leggen? De aan
duiding voor nieuwlichters die het
waardevolle van het bestaande, het
vertrouwde van minder belang ach
ten? Een Umwertung aller Werten
nastreven? Onconformistisch, revo
lutionair zijn? Horizontalistisch, pro
gressief ingesteld zün? Wordt 't hier
door gedekt?
Het zou wel eens kunnen zijn dat
rechts en links door elkaar heenlo
pen. Zou b.v. het vasthouden aan de
rechte leer dan te verstaan als
luisteren naar de bijbelse boodschap
niet kunnen leiden tot het inzicht
dat er op allerlei gebied veel veran
derd moet worden? Dat orthodoxie ge
paard moet gaan met ortopraxie,
zoals dr. Buskes het uitdrukt?
Als b.v. in Hervormd Nederland kri
tische vragen gesteld worden ten op
zichte van 't kerkelijk en maatschap
pelijk bestel, dan zeggen velen: dat
is links. Maar houdt rechts niet in
dat alles wat zich voordoët onder
de kritiek van het evangelie gesteld
moet worden
Is links te noemen, als men luiste
rend, naar de bijbelse boodschap., het
opneemt voor de uitgebuite volken,
zijn .stemverheft tegen, de discrjqji-
natie en de misbruikte" economische*"
en politieke structuren?Dat zou „Kom
over de brug" en het Werelddiaco-
naat dit etiket opgeplakt moeten wor
den. Is steun aan de actie „Heel
Vietnam" rechts en daarentegen aan
het ..Medisch Comité" een bewijs
van linkse opvattingen? Is het links
als men protesteert tegen de gruwe
lijke Christus-verloochende oorloger
en rechts als men die met bijbelse
uitspraken nog tracht te rechtvaar
digen?
Er zijn in dit stukje nogal wat vraag
tekens geplaatst omdat de termen
links en rechts voor de zaken waar
het vandaag om gaat niet meer toe
passelijk zijn.
Zouden we daarop in de kerk niet
beter doen ze niet meer te gebrui
ken?
DE KERK IN DE BALTISCHE
LANDEN HEEFT HET UITERST
MOEILIJK
De Baltische landen, Estland, Let
land, en Litouwen, sinds 1940 deel uit
makend van de Sovjet-unie, vormen
'n wat vergeten uithoek van Europa.
Deze drie sovjet-republieken, ten
noord-oosten van Polen gelegen, ne
men in kerkelijk opzicht een uitzon
deringspositie in onder de deelstaten
van de U.S.S.R.: terwijl in de rest
van de Sovjet-Unie nauwelijks rooms-
geeft U een heerlijk sportief gevoel
n zorgt bovendien voor een degelijke bescherming
tegen ons grillige klimaat
KLEDINGHUIS
Een grote wens van vele Rjjssenaren is in vervulling gegaan.
Rijssen heeft zijn revue terug. Weliswaar niet de beroemde Ter
Horst-revue, maar wel een revue die er zijn mag en waarop uit
gaand Rijssen trots mag zijn. Met groot élan ging donderdag de
revue, „Jao, jao det zal wa" in première en het succes was groter
dan men verwacht had. Vooral voor regisseur Herman Roosink
werd het een avond, die hem nog lang zal heugen. Hij had vertrou
wen in zijn mensen, het enthousiasme was groot geweest, er hing
een geweldige sfeer in het gezelschap, de medewerking van allerlei
zijden was groot maar de spanning werd de laatste dagen bijna hin
derlijk. Een spektakel als een Rijssense revue met 45 medewerken
den in de hand te houden, de uitgebreide planning en de timing
realiseren en alles tot in de puntjes laten verlopen is een opdracht,
die als je ze-voor de eerste keer moet uitvoeren, een zware opgave
moet zijn
En als het dan gaat zoals het gaan moet, als er niets fout loopt,
dan moet dat een geweldige voldoening zijn zowel voor de regis
seur als voor iedere medewerker.
Vlak voor het vertrek van de „straaljager" naar Amerika krij gen Heendrek en Geese van de
douanier de laatste aanwijzin- gen. Gait kijkt belangstellend toe.
Een geweldig succes dus deze
Rijssense revue, die golven van
enthousiasme in de zaal lossloeg.
Een geweldig succes van de eerste
minuut af. Het was alsof de zaal wil
de aangeven hoeveel respect men in
Rijssen heeft voor het nemen van he'
initiatief tot het opvoeren van eer
spektakelstuk van formaat. Uit vollt
borst zong de zaal mee en leefde dr
zaal mee. Met enthousiasme en vo!
spanning. Het was alsof de spelers en
muzikanten de welwillendheid van
't publiek aanvoelden, alsof iedereen
dacht: „we moeten het vanavond ma
ken".
Wat een succes. Een schitterend ta
fereel op de grote najaarsmarkt.
Een geweldige presentatie van dn
hoofdrolspelers. Jan Zandbergen dir
de koe wint en Harm Agteresch dit
hem dit heugelijke feit meedeel!
maken een indruk op de zaal die vo'
goede verwachting is en ook Geese.
(mevr. Strokap-ter Maat) en Aornd-
janeum (Jurie Zandbergen) maker
n schitterende entree. Dit openings
iucces wordt nog even vastgehoudc
n 't voordoekgesprek met de toerist
waarin duidelijk wordt dat Harm er
Jan een veelzijdig duo zullen vormen
De zaal wordt steeds nieuwsgieriger
Zouden ze het vanavond zo interes
sant weten te houden? Dan komt ei
een nieuw element bij. De spanning
en 't geboeid meeleven met de avon
turen, die het gezelschap beleeft.
katholieken voorkomen en de enige
officieel erkende protestantse ge
meenschap de Unie van evangelie
christenen-baptisten is, behoort de
meerderheid van de christenen in Li
touwen tot de r.k. kerk en in Estland
en Letland tot de lutherse kerk. In
alle drie landen heeft de kerk het
uiterst moeilijk.
Vorig jaar h eft de voorzitter van de
Lutherse Wereldfederatie Estland en
Letland kunnen bezoeken. Beide lan
den hebben groot gebrek aan predi
kanten. Er is een theologische
academie, in Riga, de hoofdstad van
Letland, met 39 studenten en verder
is er alleen een soort schriftelijke
theologische opleidingscursus.
Het kerkelijk leven is beperkt tot de
godsdienstoefeningen binnen de mu
ien van het kerkgebouw, voor het
gebruik waarvan men hoge belasting
moet betalen. Kerkelijke belasting en
collecten zijn verboden: de kerk be
staat van ongevraagde giften. Bijbels,
gezangboeken en andere kerkelijke
en theologische boeken zijn er vrijwel
niet. Vier maal per jaar mogen lie-
derenblaadjes gedrukt worden. Cate
chisatie is alleen mogelijk in 'n ca-
techismusdienst.
Hoewel de atheïstische opvoeding
grote invloed op de jeugd heeft, is
de deelname van de gemeenten aan
de weinige nog toegestane activitei
ten groot en is er zowel in de steden
als op het land, een sterk verlangen
naar de bijbelse boodschap merkbaar.
De katholieken in Litouwen hebben
vorig jaar veel van zich doen spreken
door de massale protestacties na de
zelfverbranding van een jonge katho
liek, bij welke protesten ook het na
tionalisme een rol speelde. Maar het
waren vooral de willekeurige admi
nistratieve maatregelen waardoor de
kerkelijke bewegingsvrijheid op on
toelaatbare wijze werd ingeperkt, die
geestelijken en gelovigen sindsdien
steeds meer in beweging gebracht
hebben.
Zo mag er jaarlijks slechts een zeer
klein aantal priesterstudenten worden
toegelaten aan de opleidingsinstituten.
De lijst met hun namen moet aan
een regeringsgevolmachtigde worden
vooi-gelegd, die zonder opgaaf van re
denen schrappen kan wie hij wil; als
een student het seminarie om welke
reden dan ook verlaat, mag er geen
ander in- zijn plaats worden opgeno
men," zodat er in de praktijk vaak
nog minder studenten zijn. dan het
toch al veel te kleine aantal, dat toe
gestaan is. Kinderen mogen niet als
misdienaars optreden of aan proces
sies meedoen. In de kerken mogen
geen technische hulpmiddelen, zoals
b.v. luidsprekers, gebruikt worden.
Deze en andere grieven zijn in voor
gaande jaren meermalen aan de re
gering in Moskou voorgelegd, voor
zien van de handtekeningen van vele
geestelijken.
Het verhaal is eigenlijk eenvoudig t-
gauw verteld. Het is echter 'n prach
tige basis om in een revue mee ti
werken. Het Rijssense paar Heen
drek en Geese krijgen via een op va
kantie in Rijssen verblijvend achter
nichtje een uitnodiging naar Ame
rika te komen.
We krijgen het vertrek van Schipho
Buurman Gaoit (Harm Agteresch
doet de Riessendr uitgeleide en er i
weer een situatie met mogelijkhede
gecreëerd. (Het is hier dat G. Pfeil
fer als douanier zijn kunnen kan bi
vestigen, nadat hij in 'n voordoeksc<
ne al een goede indruk had gemaal-
als stadsreiniger).
Intussen wordt duidelijk dat dc be:
de jonge medewerkers J. Roosink ei
mevr. Lichtenberg zich uitsteken'
weten op te trekken aan de routi
niers.^Erg leuk zijn ze als zangduo
Na de pauze een aaneenschakelin
van hoogtepunten De aankomst i'
New York, maar vooral de theater
orestaties van de Rijssense groe
lwingt een en al bewondering af. Su
dlieme prestaties van de goochelae
Judie Zandbergen, een verbluffend
iet van zijn broer Jan als clow
naar ook zeer zeker een uitblinker
de Harm Agteresch als danser en a
:owboy-zanger. Een fraaie creatie va
Jurie Zandbergen als postbode, ee
erg leuk optreden van twee Rijsser,
se vrouwtjes Manna en Tonia en dar
de slotfinale.
Het is allemaal gauw verteld. Maar
dan is er nog heel wat vergeten. Keu
rige dansjes, ingestudeerd door me
vrouw Heinzman uit Nijverdal, en uit-
gevoerd door een charmante groep
jongedames. En met grote nadruk
moet worden gereleveerd het atten
te optreden van de boerenkapel van
de muziekvereniging Wilhelmina on
der leiding van de heer G. J. Meken-
kamp. Deze kapel heeft een gewel
dige bijdrage geleverd tot het enorme
succes van de revue. De kapel zorgt
voor sfeervolle muziek en slaagt er in
zich volledig waar te maken als on
derdeel van het evenement. Specifiek
moet worden genoemd het optreden
van Jurie Zandbergen Wat hij als
amst"'- "errast
de zaal volkomen. Vooral zijn act
met 2 levende duiven bracht de han
den op elkaar.
De revue munt uit door een goede
verzorging Tot in de puntjes. Schit
terende decors van de heer Boerrich-
ter uit Nijverdal en de heren Rozen-
dom en Nieuwehuis. Ook aan de cos-
tuums is veel aandacht geschonken en
als dan nog wordt gereleveerd dat de
heer H. Ni.jland op voortreffelijke
wijze dc techniek en het licht: en het
geluid verzorgt, dan kan tot slot als
conclusie worden getrokken dat de
toneelvereniging „de Gong" onder
leiding van Herman Roosink een
fantastische prestatie heeft geleverd.
Hoe goed het succes is overgekomen
bewijst het feit dat de uitvoering op 2
maart reeds totaal is uitverkocht, de
uitvoering op 8 maart is eveneens
volgeboekt, terwijl de kaartverkoop
voor 13 maart al goed op gang is.
Om mensen die geen kaai-tje heb
ben weten te bemachtigen toch enigs-
'.ins de sfeer van ,,joa, joa dat za
va" fc laten proeven, heeft het ge
selschap besloten een fraaie kleu-
•enfotoreportagc aan te brengen bij
sigarenmagazijn Gjjsbers en in het
Parkgebouw.