EEN LANGE BRIEF UIT KAMEROEN Benoeming leden bestemmings plan-forum ïr RAADSVERGADERING Gewestvorming met Deventer Gouden paar uit oude molenaarsfamilie Dr J. Roldanus schrijft. Tijdelijke uitbreiding speel terrein school Dijkerhoek Lichte verbetering werkloos heid gloort aan de kim UT Gevonden Verloren Nieuw Kaderblad voor Scouting Nederland GEWEST DEVENTER Schietwedstrijden RECREATIE RONDOM DE BOERDERIJ Vrgdag 18 februari 1972 8 De gemeenteraad komt maandag, il februari des avonds om 7.30 uur ;en gemeentehuize in openbare ver gadering bijeen voor de behandeling van de volgende AGENDA |l. Notulen van de vergaderingen van 20 december 1971, 28 decem ber 1971 en 17 januari 1972. 2. a) Ingekomen stukken. b) Mededelingen. 5. Voorstel tot vaststelling van een gewijzigde gemeenschappelijke regeling inzake het gewest De venter. 4. Voorstel tot verkoop van bouw terreinen in het villaterrein Look aan: a) de heer S. J. van der Meulen te Badhoevedorp; b) de heer A. M. Hoekstra te Sassenheim; c) N.V. Ontwikkelingsmij. Vin cent, alhier. 5. Voorstel tot het tijdelijk in ge bruik nemen van grond ten be hoeve van speelterrein openbare lagere school Dijkerhoek. 8. Voorste] tot het benoemen van leden van het bestemmingsplan forum. 7. Voorstel tot het garanderen van rente en aflossing van een hy pothecaire geldlening; 8. Voorstel tot wijziging van de gemeenschappelijke regeling Re gionaal woonwagf ncentrum Zuid- West-Salland. 9. Voorstel tot vaststelling van het voorschot op de vergoeding, als bedoeld in artikel 73 der Kleu- i teronderwijswet ten behoeve van i het Bestuur der Christelijke Kleu- terschool voor het jaar 1972. Gevonden: Korte dikke sleutel; rechter witte gymnastiekschoen, ro de kat; rechter handschoen, br. suè- de met stiksel; damesfiets met ver chroomde velgen. i Verloren: blauwe muts; jonge hei- idelwachter; spaniel zwart met wit; ewarte portemonnaie met f 110. benzinetankdop V.W.; bankbiljet f 10; zwarte bouvier (teef); kunstsuède ijasje met buskaart en huissleutel; [lichtbruine hond. 10. Voorstel tot het verlenen van medewerking aan het Bestuur der Christelijke kleuterschool voor 't aankopen van meubilair en bui- tenspelmateriaal. 11. a) Voorstel tot het vaststellen van het voorschot op de ver goeding, als bedoeld in arti kel 101 der Lager-Onderwijs- wet 1920 ten behoeve van de School met de Bijbel voor het jaar 1972. b) Voorstel tot 't nader vaststel len van het voorschot op de onder a) bedoelde vergoeding over het jaar 1971. 12. Voorstel tot wijziging van de begroting 1972 (kredieten ten be hoeve van verbetering woningen Dijkerhoek 68, JvKroon en Bosch- kampsstraal 21. W. Ras. ten behoeve van toekomstige bewo ner en aankoop meubilair en buitenspelmaterlaal Chr. kleuter school). 13. Beantwoording eventuele schrif telijke vragen. Deze maand verschijnt het eerste nummer van een geheel nieuw ka derblad van de vier Nederlandse pad- vind(st)ers-organisaties onder de naam SCHOUTING. Dit blad komt in de plaats van de vier huidige kaderbladen, die in de afgelopen zestig jaar zo'n belangrijke rol hebben gespeeld in de begeleiding van het Spel van Verkennen in ons land. Het blad SCOUTING is het eerste zichtbare resultaat van de nog dit jaar te verwachten fusie van de vier landelijke organisaties, waarin mo menteel ruim honderdduizend meis jes en jongens met veel plezier en enthousiasme het eigentijdse Spel van Verkennen spelen. In een voorstel aan de raad, dat 21 februari in behandeling komt zeggen B. en W. dat de raad zich op 27 april 1971 heeft uitgesproken voor deelne ming der gemeente aan een op te richten Gewest Deventer en de daar toe strekkende concept-gemeenschap- pelüke regeling aanvaard. Inmiddels hebben de Raden van Bathmen, Deventer, Diepenveen, Gorssel, Olst en Raalte zich in dezelf de zin uitgesproken. Ten aanzien van het gemeentebe stuur van Voorst is gebleken, dat van die zijde voorshands in deze geen standpuntbepaling te verwachten is. De colleges van de overige zeven gemeenten hebben zich over deze situatie beraden. Zij zijn daarbij tot de conclusie gekomen, dat hoezeer ook een gewest Deventer zonder deel- T" van E voor In een desbetreffend voorstel aan de raad delen B. en W. mede dat de oudercommissie van de openbare la gere school te Dijkerhoek reeds her haaldelijk heeft verzocht om uitbrei ding van het speelterrein bij deze school. Door deze uitbreiding van de school de bestaande speelruimte kleiner geworden. Het is echter niet mogelijk gebleken, de eigendom te verkrijgen van een aangrenzend stukje grond ter grootte van plm. 2000 m2. Door tussenkomst van de plaatselijke com missie voor de ruilverkaveling „Hol- ten-Markelo" is het thans mogelijk, genoemd stuk grond tijdelijk in ge bruik te grijgen. Over 1972 wordt de verschuldigde vergoeding berekend naar f 500, -per ha per jaar, hetgeen voor het onderhavige stuk grond een vergoe ding betekent van f 100,Ter ver krijging van deze grond, eigendom van de heer G. J. Veneklaas, aldaar is aan deze tijdelijk een ander stuk grond in gebruik gegeven en moest hij een ander hem in eigendom be horend weiland, dat nieuw was inge zaaid, tijdelijk ter beschikking stel len van de plaatselijke commissie, waardoor voor hem een schade is ontstaan wegens kosten van graszaad. De heer Veneklaas kan met dit voorlopig gebruik van grond instem men, indien hem een éénmalige ver goeding wegens kosten van graszaad wordt verleend van f 120,Wij me nen, dat het in dit geval verantwoord is de gevraagde schadevergoeding van f 120,— te betalen. B. en W. stellen dan ook voor eer dergenoemd stukje grond van plm. 2000 m2 tijdelijk in gebruik te nemen van de Plaatselijke Commissie voor de ruilverkaveling „Holten-Markelo" tegen een vergoeding van f TÓ0,er. aan de heer Veneklaas, voornoemd, een éémalige schadevergoeding van f 120,toe te kennen. Bij de toedeling van gronden in ruilverkavelingsverband zullen de eigendom en de prijs nader worden geregeld. name van Voorst als onvolkomen moet worden beschouwd, het niet antwoord zou zjjn met het instellen van het gewestelijk besfuursverband langer te wachten. Teveel belang rijke problemen dienen zich aan, waarvan de oplossing slechts in ge westelijk verband op bevredigende wyze benaderd kan worden. Het college stelt de raad derhalve voor tot het aangaan van de ge meenschappelijke regeling te beslui ten. De tekst van de concept-regeling is door wijziging van de artikelen 2. 6, 7, 26 en 42, aangepast aan het af zijdig blijven van de gemeente Voorst echter in dier voege, dat, indien het gemeentebestuur van Voorst alsnog tot toetreding zou besluiten zulks met toepassing van artikel 42 zal kunnen geschieden zonder dat de regeling ge wijzigd behoeft te worden. Een aanvulling van het eerste lid van artikel 6 heeft tot strekking het door de Raden eerder aanvaarde evenwicht in de zetelverdeling ook zonder deelneming van de gemeente Voorst te handhaven. Voorts is op verzoek van burge meester en wethouders van Gorssel aan het eerste lid van artikel 47 een aanvulling toegevoegd, welke beoogt de raad van Gorssel de bevoegdheid toe te kennen alsnog te besluiten, dat de deelneming van die gemeente geldt t.a.v. haar gehele grondgebied. De beweegreden van de wens van burge meester en wethouders van Gorssel is hierin gelegen, dat de behoefte be staat om, indien zou blijken, dat zich geen voor Gorssel aanvaardbare ge westvorming zal voltrekken voor een gebied waarbij Zutphen betrokken is, langs eenvoudige weg de regeling van het Gewest Deventer op het ge hele grondgebied van toepassing te verklaren. Zolang de raad van Gorssel een zo danig besluit niet heeft genomen, zul len het aantal gewestraadzetels, waar op die gemeente aanspraak kan ma ken, alsmede haar financiële" verplich tingen Rracfiteris' "3e daarop betrek king hebbende bepalingen (art. 6, resp. 33) afgestemd zijn op het aan tal inwoners van dat deel van haar grondgebied, waarop de regeling van toepassing is. B. en W. kan zich met de gekozen constructie verenigen. Burgemeester en wethouders delen aan de raad mede, dat ten behoeve van de benoeming van de leden van het bestemmingsplan-forum door de verschillende verenigingen, organisa ties en instellingen de namen van de onderstaande personen zjjn opgege ven: 1. Overijsselse Landbouwmaat- schappij afdeling Holten: B. Rensen, Espelo 47, M. Rietberg, Beuseberg M. Stegeman, Lichtenberg 9. 2. Chr. Boeren- en Tuindersbond, afdeling Holten: H. Landeweerd, Look 96, J. W. Hulsman, Beuseberg 136. 3. P.J.G.O., afdeling Holten: A Podt. Borkeld 88, B. Rensen, Espelo 47, M. Rietberg, Beuseberg 80. 4. Plaatselijke middenstand: J. W. Nijland, Espelo 43, H. Koopman, Dorpsstraat 16, J. A. van de Maat, Dorpsstraat 10. 5. Comité Beuseberg: C. Stoop, Hol- terbroek 8, G. S. E. Vegter, Burg. v. d. Borchstraat 29. 6. Plaatselijke vrouwenverenigingen a, afdeling Holten, Dijkerhoek en Es pelo van de Ned. Bond van Platte landsvrouwen: mevr. H. J. Hol-Groot- hoff, Espelo 1, mevr. A. Kroon-Pas- man. Dijkerhoek 51, mevr. L. Steen huis-Wieren ga, Holterberg 73. b. Chr. Plattelandsvrouwenbond, af deling Holten: mevr. C. de Wit-Dorr, Beuseberg 125. 7. Gemeenschappelijke schoolraad: B. H. Brouwer, Rörikstraat 1, R. Mud, Holterberg 24. 8. Plaatselijke yakbonden: a. Chr. besturenbond, afd. Holten: G J. Klein Nagelvoort, A. J. Goldstein- straat 9, H. Rietman, Kolweg 64. b. NVV, afdeling Holten: P. Viet, Haarstraat 21, W. G. Tijhof, Hoffes- straat 21. 9. Plaatselijke kerkgenootschappen: a. Ned.-herv. kerk: G. W. Knapen, Larenseweg 3. b. Geref. kerk: J. Beldman, Rö rikstraat 10. 10. Stichting sociaal- en cultureel werk Holten: H. Vogely, Churchill- straat 67. 11. Bijzonder onderwijs: D. Beld man, Kolweg 67. 12. Algemene Stichting voor Maat schappelijk Werk Holten: J. Schip pers, Haarstraat 17. 13. Stichting Sportbelangen Holten: J. Warrink, Rijssenseweg 8. In overleg met de commissie voor de ruimtelijke ordening heeft het col lege de volgende aanbeveling opge maakt, waarbij onder meer gestreefd is naar zo veel mogelijk spreiding van de leden van het forum over de gemeente. 1. Overijsselse Landbouwmaat- schappij afdeling Holten: M. Stege man, Lichtenberg 9. 2. Chr. Boeren- en Tuindersbond. afdeling Holten: J. W. Hulsman. Beu seberg 136. 3. P.J.G.O.. afdeling Holten. B. Rensen, Espelo 47. 4. Plaatselijke middenstand: J. W. Nijland, Espelo 43, i H. Koopman, Dorpsstraat 16, J. A. van de Maat., Dorpsstraat 10. 5 .Comité Beuseberg: C. Stoop, Hol- terbroek 8. G. S. E. Vegter. Burg. v. da Borchstraat 29. 6. Plaatselijke vroirwenvereni gin gen. a. afdeling Holten, Dijkerhoek én Espelo van de Ned. Bond van Plattelandsvrouwen: mevrouw L. Steenhuis-Wierenga, Holterberg 73. b. Chr. Plattélandsvrouwenbond. afdeling Holten: mevrouw C. de Wit- Dor, Beuseberg 125. 7. Gemeenschappelijke schoolraad: B. H. Brouwer, Rörikstraat 1. R. Mud, Holterberg 24. 8. Plaatselijke vakbonden, a. Chr. Besturenbond, afd. Holten: H. Riet man, Kolweg 64; b. NVV, afd. Hollen. P. Viet, Haarstraat 1. 9. Plaatselijke kerkgenootschappen, a. Ned.-herv. kerk: G. W. Knapen. Larenseweg 3: b. Geref. kerk: J. Beldman, Rörikstraat 10. 10. Stichting Sociaal- en Cultureel Werk Holten: H. Vogely, Churchill- straat 47. 11. Bijzonder onderwijs: D. Beld man, Kolweg 67. 12. Algemene Stichting voor Maat schappelijk Werk: J. Schippers, H aarstraat 17. 13. Stichting Sportbelangen Holten J. Warrink, Rijssenseweg 8. B. en W. stellen de raad voor op 21 februari tot benoeming over te gaan. Zoals hiervoor reeds is meegedeeld is zo veel mogelijk gestreefd naar een spreiding van de leden over de gemeente. Bij benoeming van de le den overeenkomstig bovenstaande aanbeveling is de buurtschap Dijker hoek niet in het forum vertegenwoor digd, hetgeen naar hun oordeel wel aanbeveling verdient. In overeen stemming met het gevoelen van de commissie voor Je ruimtelijke orde ning stellen B. en W. daarom voor met toepassing van artikel 2, 2e lid van de verordening van 20 december 1971 te bepalen, dat de buurtvereni ging Dijkerhoek met één lid in het bestemmingsplan-forum vertegen woordigd zal zijn. Vooruitlopende op 's raads beslis sing hebben B. en W. de buurtvereni ging inmiddels verzocht enkele na men van personen op te geven die bereid zijn een eventuele benoeming tot lid van het forum te aanvaarden. Het echtpaar J. Rozendom en H. J! Rozendom - Bouwhuis is dinsdag 22 februari vijftig jaar getrouwd. Vijftig jaar geleden trouwde n.l. de Rijssen- se jongeling Jan Rozendom met de Holtense molenaarsdochter Dika Bouwhuis. Beiden zijn nu 73 en genie ten nog een goede gezondheid. Het gouden paar heeft twee kinderen en vijf kleinkinderen. De grootvader van de bruid heeft in de Napoleontische tijd, in het begin van de 19e eeuw, zijn molen aan de Rietmolenstraat gebouwd een naam, welke de straat veel later gekregen heeft - aan de rand van het dorp. De wieken van „Bouwhuus Mölle" zijn er voor de tweede wereldoorlog al afgehaald en de molen fungeert nu nog slechts als pakhuis voor de fouragehandel van Rozendom Jr, die nog dagelijks geassisteerd wordt door zijn vader. De geregistreerde arbeids reserve voor mannen is in het gewest Deventer de afgelopen maand gestegen van 641 (2,6 pet) tot 782 (3,1 pet). Vorig jaar was de stijging van december op januari van 278 (1,1 pet) tot 346 (1.4 pet), een verdubbeling ver geleken met eind januari vorig jaar. De stijging van vorig jaar van 68 (0,3 pet) moest toen ge heel worden toegeschreven aan seizoeninvloeden. Wanneer dit aantal nu weer wordt aange merkt, zijnde het gevolg van seizoeninvloeden, is de rest van de stijging, namelijk 73. het ge volg van andere oorzaken. Vorige maand is eenzelfde opzet ge maakt, waarbij na aftrek van sei zoenwerklozen een rest overbleef van 120. Op deze wijze geredeneerd zou gesteld kunnen worden, dat de situatie aan het eind van deze maand Lets gunstiger was in dit gewest. Vast staat in ieder geval, dat de ge registreerde vraag is gestegen van 112 tot 115. Opvallend hierbij is de flin ke stijging van het aantal aanvragen in de bouw. Nog een reden voor enig optimis me is de daling van de geregistreer de arbeidsreserve van de vrouwen namelijk van 152 (1,6 procent) tot 143 (1,5 procent). Vorige maand daalde deze arbeidsreserve voor vro wen ook al. De geregistreerde vraag is iets gedaald. Het is te verwachten, dat er de komende maand niet veel zal veran deren in de geregistreerde arbeids reserve voor mannen. Het aantal zal zijn 800. aldus het overzicht van het gewestelijk arbeidsbureau te Deven ter. De geregistreerde arbeidsreserve van mannen per gemeente in het ge west ultimo januari in absolute cij fers en in procenten bedroeg als volgt: Bathmen 10 is 2,0 procent, De venter 525 is 3,1 procent. Diepenveen 33 is 1,7 procent. Holten 26 is 2.6 pro cent. Olst 43 is 2.2 procent en Raal-j te 145 is 5,1 procent. 'Hef zal "'V gouden paar, dat 's avonds na half acht recipieert in zaal „Vos man" op deze dag zeker niet aan be langstelling ontbreken. Bij de door de Schietvereniging „De Eendracht" in zaal „Vosman" om het clubkampioenschap gehouden wedstrijden werden de volgende re sultaten behaald: Groep A: 1. B. Brinkman 130 pnt, 2. G. Jansen 109 pnt. Groep B: 1. J. van Asselt 128 pnt. 2. H. Paalman 119 pnt. 3. D. Jansen 115 pnt. 4. J. A. Aanstoot 99 pnt. 5. D. J. Nijendijk 88 pnt. Groep C: 1. J. Sluiter 114 pnl. 2. ■J. Bouwhuis 91 pnt. 3. A. Bieleman 80 pnt. 4. II. J. Bekkernens 70 pnt. 5."FY Sluiter 69 pnt. Vrijdag 18 februari a.s. van 19.00 tot TS.4V üur" 'ïófi.tii het Gelders program ma van. deRegionale Omroep Noord en Oost een discussie uit over de re creatie rondem de boerderij, een on derwerp dat volop in de belangstel ling staat. Zoals bekend bestaat er een groeiende behoefte aan mogelijk heden voor ter. verblijfrecreatie in de vorm van kampezen in tent of cara van bij de boer. Vele gemeenten ken nen echter een kampeerverordening, die het kamperen of het toelaten van kamperen zonder gemeentelijke ver gunning verbieden. Ze dienen vooral de 'belangen van openbare orde, vei ligheid en zedelijkheid. Gedeputeerde Staten van Gelderland wil:en voor het kamperen bij de boer voldoende mogelijkheden openen. Ze willen bovendien tot een herziening komen van de provinciale caravan-, iigschepen en tentenverordening. Aan dit discussieprogramma, dat rechtstreeks uit het Provinciehuis in Arnhem zal worden uitgezonden, wer ken o.a. mee de landbouworganisa ties, de Recron. de Stichting Vrije Recreatie, de Gelderse Milieuraad en de Streek VVV Achterhoek. Ook de provincie zal zich laten vertegenwoor digen. De luisteraar zal zelf aan dit discussieprogramma kunnen deelne men. Men kan tijdens de uitzending het telefoonnummer van het Provin ciehuis te Arnhem bellen. 085-457411. Het Gelders programma kan worden beluisterd op FM 96,2 of kanaal 31. 1 aan' „Loc 22 De oud-predikant van Okkenbroekdr. J. Roldanus, die alweer een aantal jaren in Afrika werkzaam is en verbonden is aan de Theologische school van Ndounguê" te Nkonsamba in Kameroen, houdt zijn oude gemeente en vrienden regelmatig op de hoogte hoe het hem, zijn vrouw en hun zoontje in 't verre Ajrika vergaat. Dezer dagen werd weer een uitvoerige brief ontvangen, die al in december geschreven werd en voor onze lezers wellicht interes sante bijzonderheden bevat omtrent geschiedenis, cultuurkerke lijke en maatschappelijke omstandigheden in Kameroen en zijn nabuurstaten. Dr. Roldanus schrijft: Wij én de typekamer van liet Zendingsbureau! moeten ons nu wel erg haasten, willen wij met ons verhaal over de belevenis sen van de laatste zes maanden en onze wensen voor 1972 nog vóór de jaarwisseling bij U zijn. We hopen dat het zal lukken; en zo niet, dat U dan inmiddels allen goede feestdagen gevierd hebt en gezond en met nieuwe moed het nieuwe jaar bent ingegaan. Wij hebben dit jaar voor de tweede weer het grote genoegen één van onze zus ters op bezoek te hebben: nu is het de mijne en de vele groeten en nieuwtjes, die zij meebracht, maken dat we juist in deze weken meer dan anders aan verschillende van U denken. Ook willen we via deze brief degenen, die ter gelegenheid van Nelly's verjaardag geschreven hebben, hartelijk voor hun post danken. Resultaten Hoewel we nu aan het eind van het eerste trimester zitten, wil ik toch nog vermelden dat. we de vori ge cursus met over 't algemeen wel goede resultaten in juni besloten heb ben. Vier studeerden af, en kwamen ter beschikking van hun respectie velijke kerken: 3 voor de Evange lische Kerk van Kameroen, en één voor die van Gabon. Voor het zover was hadden zij, behalve het jaarlijks eindexamen, ook een scriptie moe ten maken en voor het front van hun medestudenten en enkele genodigden moeten verdedigen tegen de beden kingen van een jruy. Het is mis schien wel aardig u een indruk 1e geven van wat deze jongens, op de drempel van het ambt. bezig houdt. Degene wiens werkstuk onder mijn begeleiding tot stand kwam, had de evangelisatie in de kustprovincies tol onderwerp gekozen; het Christendom is daar al meer dan een eeuw oud en vertoont hier en daar uithollings verschijnselen. Een ander, over de zelfde regionen schrijvend, signa leerde het bestaan van talrijke nieu we verenigingen, waarin de ontwor telde Afrikaan houvast en solidari teit zoekt op een gemeenschappelij ke tribale, religieuze of economische basis. Tribale en andere spanningen vormen de oorzaak van een scheu- ting in de kerk van Gabon; dat had •nze Gabonees ertoe gebracht een ge lichte studie over de Kerk als. li chaam van Christus te schrijven. Nummer vier toonde zich geïnteres seerd door de Afrikanisering van de liturgie en kerkzang, waartoe de eers- te stoot enkele jaren terug hier in Ndounguê gegeven werd, en die nu gaandeweg in de kex'k als een nood zaak en een verrijking gezien wordt. U ziet, dat elk onderwerp zo zijn „Sitz im Leben" had. Multiraciaal zendingswerk Precies een week na de sluiting bevonden Nely en ik ons in Porto Novo, Dahomey. We hebben daar ge logeerd bij de familie Cadier, werk zaam aan de Ecole Pastorale Evan- gélique, waaraan mij gevraagd was een serie colleges te geven. Het was op zich leuk en inspirerend om de werkwijze van een andere theolo gische school en studenten uit andere Afrikaanse landen mee te maken. Tegelijk hadden we de gelegenheid om in het Zuiden van Dahomey rond te reizen en vooral iets te zien van een recente vorm van zendingswerk, dat wordt gedaan door een multira ciaal team, waaraan kerken in Afri ka, Europa en Oceanië mensen heb ben afgestaan. Deze „Action Aposto- lique Commune" is een idee van dr. Kotto, de secretaris generaal van on ze kex*k en er wordt aan meegedaan door kerken in Frankrijk, Zwitser land, Kameroen, Togo, Madagascar, Polynesië en uiteraard Daho mey zelf. Onze eex'ste kennismaking was echter met Porto Novo, de enigzins leegbloedende hoofdstad van Daho mey. Staatshoofd, regering en de meeste ovexTieidsdiensten huizen in het nabije Cotonou. de haven- en han delsstad. Porto Novo, gelegen aan een lagune achter de kust en vroe ger handelsplaats van enige beteke nis, heeft het intellect behouden: de middelbare scholen en andere onder wijsinstellingen zijn daar, en het is alleen aan de intriges van de twee niet uit Porto Novo afkomstige presi denten te wijten, dat de nieuw te stichten universiteit van het land niet daar, maar ergens builen in de brousse gebouwd gaat worden. Het ax-me Dahomey heeft nl. drie presi denten die bij toerbeurt staatshoofd zijn. Dat was de enige mogèlijkheid om uit de schier onafgebroken reeks staatsgrepen en regeringswisselingen, die het land sedert zijn onafhankelijk heid in -i960 gekend heeft, te komen. De drie vertegenwoordigen de drie rijken van vóór de Franse kolonisa tie: het Noorden, Porto Novo en het eigenlijke Dahomey, waarvan Abo- mey de hoofdstad was. Slavenkunst De geschiedenis van de twee laat ste koninkrijken, die beide een stuk van de kust hadden, is onlosmakelijk met de gruwelen van de slavenhan del verbonden. Het land heette bij de Eui-opeanen „Slavenkust", zoals je ook „Goudkust" en „Ivoorkust" had. De rijken aan de kust vingen de slaven bij de stammen in hel achterland en verkochten ze aan de slavenhandelaars. Bij scheepsladin gen ging het naar Midden- en Zuid- Amerika, veelal naar Brazilië's Noordkust en nu is het merkwaardi ge, dat in de 19e eeuw grote gx*oe- pen van deze „Braziliaanse" negers, samen met Portugese handelaars en halfbloeden naar dit gedeelte van Afrika's westkust terug Kwamen en zich in de steden Lagos. Porto No vo en Ouïdah vestigden. In Brazilië vrij geworden en tot enige welstand gekomen, bouwden deze voormalige slaven, die vaak ook een Portugese naam hadden aangenomen, hun hui zén naar Braziliaans voorbeeld. Van daar dat. Porto Novo op vele plaat sen in de oude stad een Iberisch- Zuid-Amerikaanse indruk maakt. Er staan zelfs moskeeën, die in de stijl van de barokke Jezuïtenkerken van Zuid-Amerika gebouwd zijn. „Les Brésiliens" vormen nog een onder scheiden bevolkingsgroep en ze geno ten alnge tijd een hoger sociaal pres tige dan de negers, die nooit over zee waren geweest, maar werden, uit - jaloezie, ook dikwijls slecht ver dragen. Nu zijn deze Zuid-Ameri kaanse huizen een en al vergane glorie: de meeste zien er verschrik kelijk verwaarloosd uit en in het ou de Pórto Novo zijn vele ervan tot ruïnes vervallen, waarin de Afrika nen hun huisjes in de miserabele stijl van hun hedendaagse volkswij ken gebouwd hebben. Museum Natuurlijk zijn ook veel van de weggevoerde slaven niet terugge keerd en zij hebben in Noord-Brazi- lië een stuk Afrikaans leven geïntro duceerd. Oude godsdienstige gebrui ken worden daar precies zo als Da homey gevolgd, ook wanneer er een oppervlakkige katholisering heeft plaatsgehad, die door de betrokke nen veeal alleen als een verandering van de godennamen, niet van de essentie van hun voorstellin gen en praktyken wordt ervaren, die bestaan onder de heiligenverering rustig verder. Er bestaat een schit terende fotoverzameling, die deze overeenkomst in religieuze gebruiken tussen Brazilië en Dahomey zeer treffend aan het licht brengt. Hij is te zien in het museum van Ouïdah. eens de voornaamste overlaadplaats in de slavenhandel. Portugezen, Hol landers, Engelsen en Fransen had den in dat Ouïdah elk hun fort. Niets op de 4 km lange weg door het vlak ke kustland van de stad naar de zee herinnert aan de duizenden Afrika nen, die daarlangs weggevoerd en op de rede in de transportschepen ge stouwd werden. In hetzelfde museum hangen echter de herinneringen als ontkoombare bewijzen aan de mu ren en springen stuk voor stuk als beschuldigingen op de Europese be zoeker al'. Het museum herinnert ook nog op een andere manier aan het koloniale verleden, zelfs aan een vrij recent. Het is nameliijk gevestigd in het voormalige Portugese fort. dat nog tot 1961 toe door Portugal als een deel van zijn rijksgebied werd be schouwd. In deze enclave van 100 m2, omgeven door wallen, bastions en 18e eeuwse kanonnen, woonden een gouverneur en 10 soldaten, boven wier hoofden dagelijks de Portugese vlag wapperde. De Fransen vonden het niet de moeite waard moeilijk heden over te maken en lieten hen rustig zitten. Maar voor het onafhan kelijk geworden Dahomey was deze koloniale rest onverdragelijk. Een verzoek om de enclave te ontruimen werd door Lissabon met verontwaar diging van de hand gewezen. Slechts toen Dahomey met geweld dreigde, besloot de gouveneur toe te geven en zo vertrok de Portugese bezetting, doch niet nadat men uit nijd. huis en inventaris tot de grond toe had afgebrand. Naast het museum ligt een hoop oud roest, waarin men een Citroën DS. een ijskast en een for nuis kan hei-kennen, als een treurig monument van Portugals verblinding. Het huis werd door Frankrijk van wege een slecht geweten? geres taureerd. Veroveringen Ouïdah lag in het ï-ijk van Abomey, het eigenlijke Danhomé, dat zijn naam aan de hele Franse kolonie ge geven heeft. Toen de slavenhandel niet meer florerende besloten de ko ningen van Abomey op een andere economie over te stappen: die van de oliepalm. Hun voormalig gebied is feitelijk één geweldige plantage. De palmolie is nog heden het voor naamste, praktisch enige, uitvoerpro- duct van Dahomey, waardoor het land een uiterst zwakke economische basis heeft. Tegen het eind van de 19e eeuw begonnen de Fransen aan stalten te maken om ook over Dan homé hun koloniale heerschappij uit te strekken. Het is een trieste ge schiedenis hoe de Fransen, aan wie Porto Novo zich uit verlangen naar bescherming had uitgeleverd, het fie re rijk Dahomé door intimidatie, woordbreuk en geweld aan zich on derworpen hebben. De expedities te gen Danhomé (1890-94) vormen de Franse tegenhanger van onze Atjeh- oorlog; nergens bij de verovering van Afrika is zo'n inzet van mensen en oorlogsmaterieel nodig geweest als om de tegenstand van Dahomé met zijn wrede, maar fiere koningen en zijn gevreesde Amazones te ver slaan. Hoe trots en hoe krijgszuch tig die koningen waren, vertellen de collecties in het paleis van Abomey: de verschillende tronen van alle vorsten uit de dynastie, soms op sche dels rustend, de wandtapijten met krijgstaferelen en de dieren, die de ze koningen zich tot symbool van hun kracht kozen, spreken alle een zelfde taal: die van een mateloze, uitdagende macht en van een niets ontziende wreedheid. Men teert in Abomey ook enorm op dit roemx-ijke verleden. De gidsen in het museum vertellen met onverholen trots de krijgsverrichtingen van hun koningen alsof het eergisteren gebeurd is. Re gelmatig zijn er bij het paleis tradi tionele dansfestijnen. die zich over meerdere dagen uitstrekken en on langs heeft de uit Abomey afkomsti ge president een feest gegeven van een alluie alsof hij koning Glélé zelf was. Dat zulke feesten slecht te verenigen zijn met de wankele eco nomische positie van het land schijnt weinigen te hinderen. Dezelfde gid sen vertellen ook over het aandeel van het bovennatuurlijke, de goden en fetisjen, in de verschillende ge beurtenissen, ze vertellen dat vol strekt ongegéneerd, met volle over tuiging, met de superioriteit van de ingewijde, die de onkundige blanke bezoekers eens op de hoogte zal bren gen. Want het heidendom is niet dood in Dahomey; het is springle vend en het treedt aan de openbaar heid op een wijze, die men in Kame roen niet meer kent. Religie Niet voor niets was het in Coto nou, dat vorigj ar een colloqium over Afrikaanse traditionele religies werd gehouden. Uitdagend stellen de resoluties, dat er in Afrika niet vele religies zijn. maar dat men van de Afrikaanse religie dient te sprPken. En voorts dat Islam en vooral Chris tendom ge 'mpoi-teerde godsdiensten zijn, die niet bij de ziel van de Afri kaan aansluiten en daarom, nu niet en nooit, voor hem van waarde kun nen zijn. In Dahomey hangt men met vrijwel ongebroken trouw aan de traditionele religievormen, m.n. aan de fetisj-cultus. In de dorpen, langs de paden in het binnenland, maar ook langs de autowegen en de straten van de hoofdstad, overal ziet men de lage fetisj-tempeltjes, mees tal niet meer dan een rieten dakje op vier paaltjes met een beeldje of een symbool eronder. Op iedere markt is een uitgebreide fetisj-afde ling, waar men alles vinden kan. dat voor de fetisj-offers nodig is: doos jes en potjes voor het orakel, ape- klauwtjes en schedels, dode mui zen, ratten, vogeltjes, beentjes en botjes een onbeschrijfelijke rom mel waar men als Europeaan, maar waar ook onze Kameroenese collega- zendingspredikant in Bohicon met verbazing tegenaan kijkt. Evangelie We leerden deze ds. Mésac Tcha- kounté in '66 in Oegstgeest kennen. Vorig jaar zagen we hem weer, toen hij met verlof in Kameroen was en voor onze studenten een cau serie over het werk van het équipe van de Action A'postoliqu* Commune in Dahomey gaf. Nu wapen wij zijn gasten in Bohicon, 130 km landin waarts gelegen en basis van het ge-, noemde team. Het gebied ten Wes ten van deze plaats werd gekozen als zendingsterrein, omdat de plaat selijke stam, de Fon, tot dusver on toegankelijk voor het Evangelie was bebleken. In de zin van de totale benadering van de mens werd een équipe aan het werk gezet, dat niet alleen twee predikanten en een evan gelist omvat, maar ook een sociaal werkster, een verpleegster, een jeugd leider en een man opgeleid in het bestrijden van het analfabetisme. Er is nl. in deze armoedige streek niets: geen scholen, geen medische verzor ging en de regering is niet bij mach te iets te doen. Het fetisjisme is een sterke rem in de ontwikkeling: niet alleen dat het door zijn vele voor schriften en riten remmend op de landbouw werkt, het verslindt ook het weinige geld dat de mensen ver dienen door de offers die gebracht moeten worden, het onttrekt de kin deren. die worden aangewezen om feticheur te worden en daartoe een tijdlang in een klooster afgezonderd en ingewijd worden, voorgoed aan el ke andere vorm van onderwijs. Het équipe gaat voorzichtig te werk: men brengt het Evangelie van Jezus Christus, tracht duidelijk te maken dat dit nieuw leven voor de gehele mens betekent, maar vermijdt het om de breuk met de fetisjisme van buitenaf op te leggen; men wil de mensen er geleidelijk toe brengen zelf te gaan inzien dat christelijk ge loof en fitisjisme overenigbaar zijn. Men wil het dus bewust anders doen. dan de vroegere generaties zendelin gen het over 't algemeen gedaan heben. Een Comité, waarin o.a onze gast heer Cadier en de bekende Togolese theoloog Seth Nomenyo zitting heb ben. begeleidt het équipe met een voortdurend critische doordenking van de gevolgde en te volgen me thode van aanpak. Of het zo lukken zal, kan men nu nog moeilijk beoor delen: daarvoor is het werk nog van - te korte duur. Men is er al wel in geslaagd uit enkele dorpen jongens te recrutéren, aan wie men enkelr- deeltaken overdraagt, vnl. op het ge bied van basisonderwijs en eenvou dig jeugdwerk Dat sommige van de ze jongens zelf nog niet voor het Evangelie gewonnen zijn, maakt het onmogelijk hun iets meer dan dat toe te vertrouwen. Daardoor komt er wel een splitsing in de facetten van het werk, die men als équipe juist bijeen heeft willen houden. Helaas is het éauipe ook niet op volle sterkt" en blijkt het moeiliik om mensen u>' zo verschillende landen, die elkaar te voren niet kenden, als een werkelijk team te laten samenwerken. Man- het blijft een interessant experiment Wij waren in de gelegenheid met enkele teamleden een tocht langs hun .ye^schillende dorpen te maken, terwijl ik in één ervan, op de zondag van ons verblijf in Bohicon, in een evangelisatiediensl heb gesproken. Het gros van de bezoekers van zo'n dienst is onder de twintig en ze ma ken graag gebruik van de gelegen heid tot vragen stellen na afloop van de preek. Toen we in het dorp aan kwamen, was er niemand bij 't ge bouwtje aanwezig: het was nl. be wolkt en zo kon niemand weten of het al half negen (het aangekondig de uur) of dat de zon nog maar net op was. Vanuit Bohicon brachten we ook nog een bezoek aan de familie Bogaards, een Nederlands echtpaar dat aan 'n landbouwproject van de kerk, een 125 km verder landin waarts. verbonden is. Dahomey js een vlak land zonder oerwoud en zelfs in de regentijd is het droog en stoffig zoals hier in januari. Togo Het laatste weekend maakten we een uitstapje naar Togo, een landje nog smaller dan Dahomey, want het is aan de kust precies 50 km breed. Maar die 50 km van de grens met Dahomey tot de tegen de Ghanese grens aan gelegen hoofdstad Lomé. over een weg langs de oceaan, zijn van een onvergetelijke schoonheid. Lomé is een levendige stad, cen trum ook van de zeer levendige en actieve Evangelische Kerk, die uit de Bremer zending, dat men geen zendingsposten sticht, maar vanuit een gehuurd huis en na de eerste wereldoorlog. toen Togo onder Frans beheer kwam. de Parijse zending is voortgekomen. Togo ontvangt heden weer. net als Kameroen. Duitse hulp, want onze oosterburen zijn hun voor malige gebieden in Afrika niet ver geten. Kleuterschool Het tweede gedeelte van onze va- eantie brachten we door in Yaoundé, waarmee Nely en ik in deze vier jaar nog maar nauwelijks kennis ge maakt hadden. Terwijl hier de re gen neerplensde. was het daar dro ge tijd en met een comfortabele professeurswoning van de Faculteit tot onze beschikking, hebben we het er heel plezierig gehad. Naast deze uitstapjes was de periode van de gro te vacantie van de School gevuld met de kerkelijke vergaderingen in Doua- la en een tweeweekse herhalings- en bijscholingscursus voor predikanten hier in Ndounguê. Met dat al zijn de drie maanden tot de heraanvang van de School in september omgevlo gen. Nelv heeft haar taak aan dc kleuterschool en enige lessen aan de stm^Wnnvrouwen weer ongevat. De school kreeg elf eerstejaars aan. We hebben ook twee nieuwe do- eenten in de star: een Kameroenfes die een vacante nlaats bezet en een r»..:t«er, een -.antal les sen waarneemt v. onze collega F-ak- ker, die met studieverlof is. E.c.a. heeft ook een verschuiving in de vakken verdeling gegeven en dat is na vier jaar wel eens prettig, omdat afwisseling in spijs nu eenmaal doet eten. Een volgend maal zullen we wat meer over Kameroen en Ndounguê schrijven, mede om op enkele vra gen die in reacties op de vorige rond zendbrieven gesteld,. werden antwoord te geven. Dit keer heeft het verslag van onze Dahomey-reis de plaats In genomen, maar de bedoelde vrage» worden niet vergeten.

Erfgoed Rijssen-Holten

Holtens Nieuwsblad | 1972 | | pagina 3