Wegwijs in het arbeidsproces Opengeweven gordijnen kleden het interieur De stem van HET IS WEER ZOVER wtóeren Ouders helpen bij het huiswerk achterlicht zietuwel! Artiesten en musici Nieuwe dessins voor druk- en weefstoffen van katoen en acryl Om dat goed te doen is er nu een cursus Land- en tuinbouw RAI 72 Openheid Transparant Mode-tinten Dessins Helpen is moeilijk „Les" voor ouders Er was vraag naar Erkenning Vrijdag 27 augustus 19<i 5 Een nog lang n:et algemeen bekende aktiviteit van de arbeidsbureaus in Nederland is de bemiddeling van ar tiesten en musici. Toch worden ieder jaar vele tienduizenden van deze beroepsbeoefenaren door de arbeids bureaus bemiddeld. Vakkundige ambtenaren geven ad vies bij het samenstellen van de meest uiteenlopende programma's: •abaret, floorshows, dansmuziek, variétéprogramma's, entertainment, kinderprogramma's etc. Van deze bemiddeling wordt ge bruik gemaakt door o.a. personeels verenigingen, horecabedrijven, voet balverenigingen, bedrijven in de in dustriële sfeer, oranjeverenigingen enz. Een up to date bijgewerkt data- systeem informeert vliegensvlug om trent de beschikbaarheid van de ge wenste artiest. Voor de land- en tuinbouw RAI 72, de tweejaarlijkse tentoonstelling die van maandag 17 tot en met za terdag 22 januari 1972 wordt gehou den in het RAI-gebouw in Amster dam (en evenals in 1970 het gehele RAI-complex zal beslaan) hebben ruim 200 deelnemers ingeschreven. Op de land- en tuinbouw RAI wor den trekkers, werktuigen, machines, gereedschappen en andere artikelen op het gebied van de land- en tuin bouw tentoongesteld. Volgens een be sluit van de afdeling Tuinbouw van de Vereniging van importeurs en en groothandelaren in land- en tuin- bouwmachines (Vimpoltu) zullen de ze keer geen kooimessenmaaiers, cirkelmaaiers en andere specifiek op het onderhoud en de bewerking van de tuin en de grasmat gerichte machines geëxposeerd worden. De Land-en Tuinbouw RAI wordt onder auspiciën van de Federatie Het Landbouwwerktuig georganiseerd door RAI Gebouw NV. In het kader van de tentoonstelling wordt voor de derde keer een prijsvraag gehouden, waarvoor ontwerpen van machines ingezonden kunnen worden, die kun nen bijdragen tot nieuwe, betere, ar beidsbesparende en/of arbeidsver- lichtende werkmethoden in Land- en tuinbouw. Nadere inlichtingen over deze prijsvraag Land- en Tuinbouwm®- chanisatie kunnen worden verkre gen bij RAI Gebouw NV, Europa- Vorig jaar bedroeg de omzet van gordijnstoffen in Nederland niet min der dan ruim 80 miljoen gulden Een bedrag, dat misschien heel wat Ne derlanders onwaarschijnlijk voorkomt maar heus niets is minder waar. Dit jaar verwacht men zelfs zonder veel moeite de 100 miljoen-grens te overschrijden. Zo op 't eerste gezicht zijn het inderdaad forse bedragen, maar men moet vooral niet uit het oog verliezen dat het Nederlandse huis nogal wat vensters heeft. Gro te vensters, die heel wat meters gor dijnstof vragen. Bij dit laatste zullen vooral de bui tenlanders wat verbaasd opkijken, want zij zijn meestal verbaasd over het feit dat in Nederland 's avonds zoveel vensters aangetroffen kunnen worden zonder gordijnen waardoor het kunstlicht naar buiten straalt. Iets dat men o.a. in West-Duitsland en België nauwelijks kent. Daar worden 's avonds niet alleen de gor dijnen gesloten, maar ook heel wat huizen zijn er voorzien van blinden. Wie van hen echter mocht denken, dat de Nederlandse kamers niet voor zien zouden zijn van overgordijnen komt zeer bedrogen uit. De laatste jaren vooral heeft de Nederlandse huisvrouw nodige aan dacht geschonken aan het onder werp „vensterdecoratie". In 1970 steeg o.a. de omzet in vitrages met zo'n 55 pet., nadat het jaar daarvoor sprake was geweest van een aanzien lijk herstel in de omzet van vitrages. De jaren daarvoor was het daarmee overigens maar matigjes gesteld. Vanwaar plotseling zulk een sterke stijging in de omzet van vitrages en niet alleen in dit soort gordijnen, maar ook in „over"-gordijnen? De Nederlandse huisvrouw moet eens klaps begrepen hebben, dat het ven ster een zeer belangrijk onderdeel was van het huis waarin zij woonde. Niet alleen werd het haar duidelijk dat het venster een deel uitmaakte van de gevel, maar ook besefte zij, dat door het venster een groot deel van de dag het licht naar binnen moest vallen het licht dat zo belang rijk is. Te lang heeft zij vergeten, dat op het moment dat het zonlicht de funktie van het kunstlicht over nam, het venster een lichtbron is. Dagelijks hoort men in Nederland spreken over meer openheid" in al le zaken die ons raken. Zonder dat we het ons realiseren doen zowel voor- als tegenstanders bijna dage lijks aan openheid; getuige de hon derdduizenden woonvertrekken die men 's avonds kan aantreffen zonder gesloten gordijnen. Uiteraard zal er altijd een groep mensen blijven die „privacy" boven alles st?lt, fnaar die groep is beslist klein te noemen. Trouwens voor hen, die hun .privacy" niet helemaal prijs willen geven is-er een. «gulden middenweg" gevonden. Zij. kunnen ge bruik maken van o.a, glassjezglgordij-^ nen, waardoor men wel naar buiten kan kijken, maar zeer moeilijk of in het geheel niet naar binnen. Ook de „open weaves" en half- ,.open weaves", die we in Nederland ook wel „transparante" gordijnen noemen, komen er de laatste jaren meer-en-meer in. De „open weaves", de open geweven gordijnen, zijn ei genlijk geen vitrages en mogen ook allerminst over- of sluitgordijnen ge noemd worden. Nog te weinig heeft de Nederland se huisvrouw kennis kunnen maken met de „open weaves" en dat mag toch wel ietwat spijtig worden ge noemd. Immers, met de .open wea ves" kan zoveel bereikt worden bij het „aankleden" van het interieur. Niet alleen kunnen „open weaves" toegepast worden als vitrages, maar ook als fraaie wanddekoratie, want ook het venster behoort toch tot on derdeel van de wand. Wie een ,o,pen weave" ruim van de vensterruiten hangt en daarachter een sluitgordijn plaats zal verrast zijn van de fraaie effekten die bereikt kunnen worden. Dus tussen de „open weave"-gordijnen en de vensterruit wordt het overgordijn-geplaatst. Over dag heeft men al een grote dosis „pri vacy" verkregen, terwijl het licht gemakkelijk naar binnen kan drin gen en 's avonds sluit men deze de- koratieve gordijnen niet uit het woon vertrek. Er is al een aantal gordijnstoffen- producenten die dergelijke kombina- ties op de markt brengt. Op de -vak beurs Inter Decor die van 5 t.e.m. 10 september 1971 zal worden gehou den in de Bernhard- en Irenehal van Koninklijke Nederlandse Jaarbeurs te Utrecht, zullen vele standhouders dergelijke kombinaties tonen. Een vakbeurs, die ook toegankelijk is voor de partikulier. Het aantal te presen teren kwaliteiten zal in de duizenden lopen en het aantal dessins en kleu ren in de tienduizenden. Een reeks woningtextielgrossiers zal. ieder voor zich, reeds zo'n zeshonderd dessins en kleuren kunnen tonen en dan nog zullen er gordijnstoffen-producenten aanwezig zijn, die mistens zoveel kunnen presenteren. Mocht een aantal jaren terug van de producenlenkant maar bitter wei nig aandacht zijn geschonken aan de ..mode"-tinten in de woonkamer, daar is thans wel 'n eind aangekomen Men heeft zich vandaag-de-dag aan gesloten bij de tapijtfabrikanten en producenten van meubelstoffen, die zich reeds lang hadden weten aan te passen aan de smaak van de consu menten. Zij verstonden de „stem-des- volks" en waren bereid-de consument-,- een grote kennis, r.van zaken pp het gebied van woninginrichter! toe te schrijven. Thans zijn de gordijnstof- fenfabrikanten ook zover en dat heeft geleid tot niet alleen enorme collec ties, maar ook tot fraaie structuren, dessins en kleuren. De „mode" heeft z'n invloed zon dermeer in de gordijnstoffensector doen gelden. Dat zal een ieder duide lijk worden bij het zien van de nieu we collecties gordijnstoffen. Opval lend daarbij zal zijn de sterke stij ging van de van katoen geproduceer de gordijnen. Waaraan dit verschijnsel toe geschreven dient te worden is beslist niet zomaar even te verklaren. Datzelfde geldt voor de sterkte stij ging van gordijnstoffen gefabriceerd van acrijlgarens, 'n synthetische ve zel. Gezien dit laatste zou men ge neigd zijn te veronderstellen, dat de vraag naar stoffen van natuurlijke vezels weer stijgende is, want de acryl-vezel benadert de natuurlijke zeer sterk. Echter dit is maar een veronderstelling. En we moeten hier direkt aan toevoegen dat er bepaald geen sprake is van een daling van de produktie van gordijnen van ande re synthetische vezels. Er zal een grote hoeveelheid druk- stoffen worden getoond, waarbij be halve bloemdessins ook de abstrak- te- en streepdessins overvloedig aan wezig zullen zijn. Hoewel enkele ja ren geleden de mening postvatte, dat bloemdessins in gordijnstoffen niet meer „in" waren, zal op de ko mende Inter Decor het tegendeel blij ken. Het bloemdessin heeft z'n plaats behouden, al moet wel gesteld wor den dat het motief heel wat „moder ner" is. Niet alleen is het overbekende bloemdessin wat op de achtergrond geraakt, maar ook de zoete kleurtjes hebben plaats moeten maken voor (abstrakte) bloemen van allerlei kleu ren. 'Er is, vooral het afgelopen jaar, heel wat veranderd in de dessinering van gordijnstoffen en dat mag zon dermeer een ieder tot tevredenheid stemmen. Er is nu voor elk-wat-wils en dat geldt beslist niet alleen voor de woon kamers. Zeer groot is ook het aan bod van slaapkamergordijnstoffen De slaapkamer, die thans een heel an dere funktie in onze woonwereld heeft als enkele jaren terug. Zo ook is de collectie keuken-gordijnstoffen bijzon der uitgebreid, mede doordat de huis vrouw haar domein ook een heel an der gezicht heeft willen geven. De keuken is niet langer meer het „kook hok". maar is gepromoveerd tot leef ruimte. Ook de kinder- en tienerka mers kunnen (en moeten) vandaag- de-dag modisch ingericht worden. Be halve fijne meubeltjes en vloerbedek kingen zijn er vele gordijnstoffen voor deze vertrekken op de markt. Wie tijdens de komende Inter Decor eens sppgiaal let op de reeks kinderkamef- gordijnstoffen zal zijn (of haar) ogen niet kunnen geloven. Mogen de „drukstoffen" een be langrijk deel van de gordijnstoffen- collectie uitmaken, ook in de weef stoffen zijn vele nieuwe strukturen en dessins te verwachten. Als er er gens sprake is van een kleine terug val, dan is dat bij de weefstoffen, die wat terrein hebben moeten prijs geven aan de drukstoffen. Maar wat de weefstoffen betreft is er wel weer sprake van fraaie, vooral jaquard- geweven stoffen die thans" meer en meer worden geproduceerd. Niet minder belangrijk zijn de kwa liteiten velours, kwaliteiten die niet van de markt te denken zijn. Anders gesteld, de omzet in velours stijgt nog jaarlijks. Dat geldt ook min of meer voor de „damasten". Al met al kan gesteld worden, dat de Nederlandse woonkamers het ko mende jaar beslist modisch ingericht kunnen worden. Zelfs zullen er een reeks „kant-en-klare" gordijnen op de markt worden gebracht, maar daarover zullen we hier niet verder uitwijden. De ontwikkeling van de gordijnstoffen-collectie zal de ko mende jaren gekenmerkt worden door een toenemende diversiteit en variatie, zowel naar struktuur van het weefsel als kleur en dessin. De Vakbeurs Inter Decor is geo pend op zondag 5 september van 10.0018.00 uur, maandag 6 tot en met donderdag 9 september van 9.0018.00 uur en vrijdag 10 septem ber van 9.0014.00 uur. Dezer dagen zal de nieuwe jaar gang van de Algemene Missiekalen der en van de kalender van de Ne derlandse Zendingsraad verschijnen. Beide kalenders zijn, evenals vorig jaar, door een co-produktie tot stand gekomen en in woord en beeld gelijk van inhoud. De kalender 1972 heeft het water als onderwerp, vandaar de titel „De stem van vele wateren". Het plaatwerk in vier kleuren toont kulturèle, godsdienstige, so ciale, económische en milieu-hygië nische aspekten van het natuurele ment in een enscenering die mede iets wil overbrengen van enkele re gio's waar zending en/of missie werk zaam zijn. De dichter-schrijvers Gabriël Smit en Jaap Zijlstra hebben bij de ver schillende thematische hoofdstukjes, een korte bespiegeling geschreven. Zij ondei-strepen de afhankelijkheid van de mens van 't water en de nood zaak er zorgzaam mee om te gaan. Het schytblad inbegrepen, zijn in 'de AMK en de NZR-kalendér 1972 ne gentien kleurenfoto's opgenomen uit Brazilië, Nigeria, Indonesië, India, Iran, Mexico, Ghana, Niger en Roe- anda. Zeven buitenlandse (onder wie Henri Cartier Bresson, Bruno Barby en Ma rilyn Silverstone) en vier Nederland se fotografen van naam hebben aan dit nieuwste kalenderprojekt van mis sie en zending hun medewerking wil len verlenen. Een tweetal foto's druk ken wij hierbij af. De Nederlandse Zendingsraad (NZR) te Amsterdam geeft de Zen dingskalender uit. De AMK wordt uit gegeven door de samenwerkende missionerende ordes en kongrega- ties, waarbij het Centraal Missie Commissariaat (CMC) bemiddeling verleent. De uitgave voor 1972 is de vijftigste Algemene Missiekalender. De opbrengst uit de verkoop van de kal^jiders, waarvan de prijs op f 3,50 kon worden gehandhaafd, is be stemd voor de financiering van zen- dings- en missiearbeid. waarbij inbe grepen het diakonale en het ontwik kelingswerk. De kalender is in offsetdruk uitge voerd en meet 35 cm hoog-en 24'/! cm breed. Het is een maandkalender. Op de achterzijde van de pagina's is een bijbelrooster opgenomen. Dis tributie en verkoop van de kalenders zijn in handen van de belanghebben de groeperingen. Dit zijn twee van de 19 kleu renfoto's die voorkomen in de kalender voor 1972 van de Ne derlandse missie- en zendings genootschappen. De ene toont 'n Perzische tapijtwever die zijn jongste werkstuk in de heek hij zijn huis reinigt; op de andere foto draagt een Nigeriaanse een kruik op haar hoofd die ze net uit een bron hij haar dorp met water heeft gevuld en nu be hoedzaam naar huis wordt ge bracht. Onderwijzer Leo de Boer stond na zijn studietijd nog maar ternauwernood voor de klas of het besef werd in hem wakker, dat de meester en de juf, hoe lief en aardig ze ook proberen te zijn, het in de denkwereld van een kind altijd zullen moeten afleggen tegen een vader en een moeder. Dat idee bleef hem bij; het werd de basis voor een initiatief, dat gedurende enkele jaren zijn vrije tijd in beslag zou nemen. Op een zolderkamertje was hij al die tijd bezig een systeem te ontwikkelen, dat de ouders zelf in staat'moest stellen hun kinderen door eventuele leermoeilijkheden op de basis school heen te loodsen. Hij kwam in samenwerking met andere onderwijsdeskundigen tot een uniek systeem, verpakt in vijftien schriftelijke lessen, die de ouders als het loare weer op de schoolbanken terugbrengen en die een praktische handleiding vormen om in de huiselijke sfeer slechte rapportcijfers te lijf te gaan. Zijn lessen eigenlijk een complete oudercursus zijn inmiddels al in tal van gezinnen met- schoolgaande kinderen terecht gekomen. En vrijwel tegelijkertijd bereikten tal van reacties de woning van de nu 39-jarige onder wijzer in het Gelderse Voorthuizen. Reacties, die hij zorgvuldig heeft bewaard, omdat ze hem de zekerheid gaven dat zijn vinding in de praktijk met goede resultaten door de ouders te hanteren is. Daarvan getuigen brieven en briefkaarten met medede lingen in de trant van „mijn zoontje had met Fasen nog een 4 voor reke nen op /.ijn rapport en nu heeft hij op het einda oport een 7" Zelf zegt Leo de Boer: „Hel kan misschien wel wat opschepperig klin ken, maar die eerste reacties waren voor mij erg belangrijk, omdat ik er echt mee gestopt zou zijn, als ze niet zo positief waren geweest". Eerlijk heidshalve bekent hij in zijn hart wel op dat succes gerekend te heb ben. Uit de praktijk wist hij name lijk maar al te goed. dat de gebor genheid van het gezin, waarin de kinderen zich in hun eerste levens jaren zo veilig voelen, door de leer krachten op school eigenlijk niet weg gecijferd kan worden. „Dat merk je zo dikwijls in de klas", legt hij uit. „Steeds weer krijg je in de gaten, dal een kind de vinger niet durft op te steken als het iets niet begrijpt. De angst, dat de anderen hem of haar dom zullen vinden, is hiervan, dacht ik, wel de belangrijk ste oorzaak. Eenmaal thuis zoekt zo'n kind bij vader of moeder een op lossing, maar voor hen is het vaak zo lan geleden dat ze zelf in de schoolbanken zaten, dat 't helpen hen erg moeilijk valt. Bovendien is er, sinds zij de school verlieten, zo veel veranderd, dat ze lang op elke vraag geen antwoord meer weten". De in Amsterdam geboren Leo de Boer is een springlevende persoonlijkheid, die er eigenlijk de man niet- naar is om zijn lessen met enige commercie te omringen. Hij werkt nog steeds op 'n zolderkamtertje vaak tot diep in de nacht en voelt zich dan ook helemaal geen directeur van een on derwijsinstelling of iets van dien aard. Op zijn briefpapier mag dan „Neder landse Onderwijshulp" gedrukt staan, hij is nog altijd „meester De Boer", een modern denkende onderwijzer, die graag vooraan marcheert in de vernieuwingen van ons onderwijsbe stel. Zijn lessen zijn bestemd voor ou ders. die hun kind van begin af aan dus vanaf de --erste klas wil len begeleiden. Het zijn er in totaal 15 en ze worden met een tussentijd van 2 maanden verstuurd. Ze sluiten precies aan op de leerstof alleen de vakken rekenen en taal, met het accent op rekenen van de basis school en zijn zo ingedeeld dat de ou ders steeds „voorliggen" op hun schoolgaande zoon of dochter. „En iedereen kan er mee werken, omdat de inhoud zo algemeen mogelijk is", aldus de heer De Boer. Hij heeft de lessen steeds aange vuld en up-to-date gehouden. Geen wonder dan ook, dat hij nu nieuwe lessen in voorbereiding heeft, die het elementair wiskundig rekenen, dat straks in het leerprogramma van de basisscholen zal worden opgenomen, zullen behandelen. „Dat is 't 'm juist", reageert hij, „de ouders komen tot de ontdekking dat ze veel van de huidige leerstof „nooit gehad" hebben. Ze hanteren dan nog oude methodes, waar ze ei genlijk niet meer mee uit de voeten kunnen als ze hun kinderen willen helpen." Leo de Boer („ik beschouw mijn onderwijzersloopbaan als een spring plank, want ilj zit nog boordevol idee- en) heeft al vaak moeten vertellen hoe hij eigenlijk tot de praktische uitvoering van zijn idee om schrifte lijke lessen voor ouders te gaan sa menstellen gekomen is. Hij wil het met plezier nog een keer doen: „Ik was destijds in Muiderberg aan een school vei'bonden. Op di verse huisbezoeken bleek me, dat ou ders hun kinderen graag wilden hel pen. met breuken bijvoorbeeld. Ik dacht: die mensen zouden eigenlijk weer op school moeten komen. Toen ben ik voor hen een les breuken gaan maken en toen ontdekte ik, dat daar een grote vraag naar was. Zo is het gegroeid". Hij hanteerde toen nog een stencil- machientje van het allereenvoudigste soort, wat niet wil zeggen dat er nu kostbare apparatuur op die zolder kamer van zijn woning aan de Piet Heinlaan 47 in Voorthuizen staat. Bij alles wat hij doet heeft Leo de Boer één stelregel, die hij strikt blijft hanteren. „Als ik ergens aan begin, wil ik het ook goed doen", zegt hij. Vandaar dat hij zich steeds terzijde laat staan door andere onder wijsdeskundigen. De lessen hebben dan ook officiële erkenning gevonden. Waardering kwam onder meer van de Inspectie Schriftelijk Onderwijs Maar misschien hecht hij nog wel meer waarde aan de reacties van ouders, die hem regelmatig bereiken. Er zijn er zelfs bij uit het buitenland, zoals die van de Nederlandse ambas sadeur in in Parijs, die een hele serie lessen bestelde voor hulp aan zijn drie schoolgaande kinderen. Moeten ouders de lessen pas gaan bestellen als blijkt dat hun kind veel moeite heeft met het eerste school jaar? „Veel ouders beschouwen de cursus als een soort verzekering met een lage premie. Ze nemen de les sen om hun geheugen weer eens op te frissen, zodat ze altijd kunnen helpen als dat van hen wordt ge vraagd. Dat wil niet zeggen dat zul ke ouders dom, of hoe je het ook wilt noemen, zijn. Nee, ze willen ge woon bijvoorbaat voorkomen dat hun zoon of dochter thuis zit te tobben. Nieuwe nachtmode-creaties uit de wintercollectie van Tref fer, vervaardigd uit een zware kwaliteit bedrukte crêpe. Voor laatwakers en langslapers met keuze uit een pyjama met lange pantalon, een home-dress en/of een pyjama met kniebroek.

Erfgoed Rijssen-Holten

Holtens Nieuwsblad | 1971 | | pagina 5