boekenweek 69 boekenweek 69boekenweek 69boekenweek 69 Schrij versbal een hol vat GROOTS LITERAIR GEREUREN IN KUNSTENAARSDORP BERGEN Hubert een Lampo's „De goden moeten hun getal hebben magisch-realistische moderne Orpheus mythe Op 7 maart boekenbal in „De Rus In Dronten wordt een grote punt gezet achter de boekenweek Zouteloze anticelibataire toespelingen moesten tanende glamour van schrijversbal compenseren Uitgebreide popsjoo De mist Te laat Grote taak H. Verhagen: 100-den lekkere meisjes Huilende waranen Schrompelige vurm Boekenbal na £ave 40+ MET SEIII GAAIKEMA De auteur AMSTERDAM „Groots en meeslepend wil ik leven! Hoort gij. vader', moeder, wereld, knekelhuis?" (H. Marsman). Dit citaat van de grote dichter der dertiger jaren geeft prachtig de pretentie weer waaronder in afgelopen jaren de literaire wereld van Neder land zich naar het jaarlijkse schrijversbal repte. Een hal. dal ja renlang de jus van de nationale boekenweek vormde. Slechts de extravagante kleding waarin het neusje van onze vette literatuur zalm zich hult lag dit jaar nog binnen de grenzen van de „traditie", Voor het overige was deze traditie wijlen. Het was rustig in het Stedelijk Museum; zeer kalm. Dit in tegenstelling tot de algemene verwachting die tevoren werd gekoesterd. Het door de televisie als een nationaal schandaal opgeblazen „Palais du Pape" in de be nedenzaal van de nieuwe vleugel (ingericht onder supervisie van de schilder Metten Koornstra) wekte niet de geringste trilling van de verwachte sensatie op. Dit neemt niet weg dat sommige van de wandversierselen een gewaagde en regelrechte aanval vormden op alles wat met een aureool wordt omgeven. Dat de organisator van het jaarlijkse schrijversbal, het CPNB te Amsterdam, zich heeft moeten verlagen om van een nijpende nationale kwestie een paro- dische attractie te maken die zijn effect kilometers miste, is een negatieve hint die dit instituut zich bij het verder organiseren ter harte mag gaan. Alles wat op de televisie in de huiskamer aanstoot scheen te ge ven verzonk in de goedlachse at mosfeer van de vele honderden, die niet eens zoveel keken naar wat de muren proclameerden. De schrij vers, schrijfsters en hun vrien den en .vriendinnen vonden elkaar en zichzelf meer interessant. In een tijd waarin mini gepaard kan gaan met maxi, waarin de vrou wen gebroekt kunnen verschijnen naast in fluweel en kant schrijden de mannen, valt er op een bal als dit veel te bekijken. Het. carnava leske pater-non echtpaar (zie foto) baarde naast het poppetje blijk baar óók niet het verwachte op zien. O Hoewel arm aan pretentie, dern was het schrijversbal wél. In liet kader van het door Koornstra geconstrueerde „Pa lais du Pape" hadden sommige halgasten zich gehuld in kledij, die sterk deed denken aan de ge waden van een bisschop oj kar dinaal. kader van de zogenaamde psychede lische revolutie, waarin de softdrugs, die van onschatbare waarde zijn, he laas te veel centraal worden gesteld, werd een complete popsjoo ten beste gegeven. Deze sjoo bestond uit het optreden van Euson and Stax (soul) en Set Mony (underground). Tevens werd door de pas uit Engeland te ruggekeerde popgroep Fullhouse een concertoptreden gegeven. Overal kon men 16 en 18 millime ter filmprojecties bekijken. Er wer den cartoons, slapsticks, natuurfilms. dierenfilms speelfilms, etc. vertoond. Soms op enkele plaatsen, soms plot seling overal werden vloeistofprojec ties en statische projecties afge draaid. Flashlights en stroboscoop zorgden voor de psychedelische klap pen na verschillende black outs. Di verse filmloupes zorgden voor op tisch bedrog aan beide zijden van de drie podia tellende zaalruimte. Tussen deze bedrijven door verzorg den leerlingen van de modeklas van de Rietveldacademie een modeshow, gebaseerd op boektitels. Hieraan was een wedstrijd voor balgangers ver bonden. in De gehele opzet van de boeken week, te weten propaganda voor het boek, gaat door blijkbaar onkundige organisatie een dikke grijze mist in. De CPNB. het bureau voor collectie ve propaganda voor het Nederlandse boek, pakt het grote schrijversbal in papier van totaal verkeerde dimen sie. Of de gemaakte kosten een doel matige propaganda garanderen én of de schrijvers wel degelijk behoef te hebben aan een bal in deze herme tisch besloten vorm is de vraag. De meeste schrijvers reflecteren niet op invitaties voor een feestelijk boeken bal die de laatste jaren in de grote re steden worden gegeven. Waar schijnlijk zijn ze dan nog te moe van het CPNB-bal. Het zou echter voor de CPNB efficiënter en voor de schrijvers interessanter zijn als groe pen auteurs deze avonden wel be zochten. Op de boekenmarkten die gewoon lijk aan dergelijke feesten vooraf gaan komt men in contact met de lezer. En wij dachten dat nu juist dat de hele intentie is van de boeken week: het verkleinen van afstand tussen auteur en lezer. Het tegen deel daarvan wordt echter door het hoofdstedelijk schrijversbal in de hand gewerkt. In Engeland en Amerika krijgen de literaire critici altijd vier tot zes weken voor de publikatie een gebon den exemplaar van een nieuw boek thuisgestuurd. Voor deze gang van zaken mag men Nederland als Uto pia beschouwen. Zelden kunnen hier boeken, waarvan sommige reeds de etalages van boekwinkels sieren of ontsieren, tijdig, d.w.z. vóór de boe kenweek worden besproken. Wil de criticus het exemplaar per sé op tijd in zijn bezit hebben dan moet hij de betreffende uitgever met smeekbeden vermurwen om druk proeven van zijn voornaamste uitga ven te krijgen. Zo kan de lezer zel den prompt over nieuw verschenen boeken worden voorgelicht. Binnen kort valt een reorganisatie te ver wachten van het CPNB. Hopelijk wordt er dan terdege geschaafd aan de public relations van dit bureau, dat tenslotte onze boekenwereld ver tegenwoordigt. ..De totale inzet van het boeken vak blijft, vergeleken met andere branches in de recreatieve beste dingssector. zeer ver achter", schrijft het Nieuwsblad voor de Boek handel. Zowel produktieontwikkeling, prestatie als distributie laten te wen sen over. Bij een prognose over de vraag naar boeken blijft de ontwik keling van de boekenmarkt in ons land 20 pet. achter. Men is er bij een onderzoek van uit gegaan dat in 1975 2.2 maal zoveel boeken gekocht zul len worden als in het jaar 1963. De groei over de periode 1960-1967 is echter ver achter gebleven bij de verwachtingen. Het CPNB wacht 'n grote taak. Die moet zij. gezien haar vormgeving en structuur, echter wel aankunnen. In naam van het Neder landse boek. dus in naam van de Nederlandse literatuur. En dit is een groot „subtiel kleinood" voor het volk. waarmee slechts kundig mag worden gemanipuleerd. BERGEN (N.-H.) Het spreekt bijna voor zich dat het Noord hollandse kunstenaarsdorp Bergen zich tijdens deze boekenweek niet onbetuigd wil laten. Een literaire manifestatie van gehalte is voor deze trekpleister voor schrijvers, dichters, schilders en beeld houwers als zout voor een zachtgekookt eitje; een fijnzinnige, crea- tief-culinaire noodzakelijkheid. Waarschijnlijk is dit dan ook de voornaamste beweegreden waarom er op vrijdag 7 maart a.s. een literaire avond zal worden georganiseerd. In hotel-restaurant „De Rustende Jager" (in de Bergense volksmond „De Rus" geheten, red.). Voor de pauze zullen de Vlaamse top-auteurs Jef Geeraerts, Ward Ruyslinck en Jos Vandelo lezen uit en spreken over eigen werk. Na de pauze treden de overbekende Nederlandse auteurs Johnny the Selfkicker en Hans Verhagen op. Literair begaafde in woners van het dorp zelf als W. van Swaanswijk (Lucebert. de keizer der vijftigers), Adriaan Roland Holst (de 80 jaar jonge pro feet van het Elysium), Neeltje Maria Min („Voor wie ik lief heb wil ik heten") en Anthony van Kampen (o.a. Het land dat God vergat), komen niet voor op deze lijst van podiumgasten. Een van onze redacteuren, die deze avond voor u zal verslaan, hoopt ze echter wel onder het auditorium aan te treffen. Johnny the Selfkicker werd geboren in 1944. Deze dichter is een begrip voor wie de ontwikkelingen in de poë zie van de laatste jaren heeft ge volgd. Zijn belangrijkste publikaties zijn „Een nieuwe Mongool" en ..De heilige huichelaar". Hij noemt zich zelf happeningscenarioschrijver, zon- dagspoëet. uitvinder van de selfkick and electric arts. the blue parancia acts, etc. etc. Naar een van zijn meest recente uitspraken is de nieuw ste kunstexpifessie ..het vermogen om veelvuldig 'onderwérp inde pub'iïcG leitsmedia te zijn". Hij nam onder andere dé'èl aan" dé bekende poëzie - manifestatie van '66 in theater Carré. Meer en meer wor den de laatste tijd goedkeurende ge luiden over John de Kicker verno men. In hel licht, van de houding van het publiek ten opzichte van hem is dit een pradox. maar in ieder geval interessant. Hans Verhagen werd in 1939 gebo ren. Zijn bekendste dichtbundels zijn ..Rozen en motoren" en „Sterren. Cirkels. Bellen". Met o.a. C. Bud- dingh. J. Bernlef en K. Schipper be hoort hij tot de groep der nieuw-rea- listen. Sommigen zien. hem als de grootste dichter van het ogenblik. Verhagen beantwoordt tenminste wel aan The Selfkickers idee over de kunst: hij is vaak in het nieuws. Ver hagen kreeg destijds bekendheid door zijn aktiviteiten in de Hoepla-kring. In het kader van deze groep plaat ste hij tezamen met Wtm van de Lin den en Wim T. Schippers in t laatst uitgekomen nxirtimer van Vrij Neder land de volgende advertentie: Hon derden lekkere meisjes om bloot op te treden in het tv-programma De Magneet van 14 april 1969". Hiermee heeft hel Hoeplateam het waarschijn- lij/c voor de laatste, maal verkorven hij de VPRO. De publikatie. wordt door de VPRO in strijd geacht met de afspraak en een schending van het vertrouwen. Hoepla komt. na het op treden in Drakensteyn (met Veriia- gens eigen muzikale groep) niet meer op de beeldbuis terug. Jef Geeraerts, geboren op 23 febr, 1930, verbleef van 1954 tot 1960 als assistent-administrateur in het toen malig Belgisch Kongo. Sinds 1960 pu bliceerde hij 5 romans, een verhalen bundel en een mysteriespel. Dat hij zo laat debuteerde lag aan de omstan digheden. Zijn opstellen die hij vroe ger. tijdens zijn opleiding bij de Je zuïeten schreef, waren altijd onder werpen voor openbare discussie. Toen hij destijds in een expressie van de zonsondergang de term „huilende wa ranen in donkere grotten" neerpende, werd hem door jezuïeten de deur ge wezen. De eerste keer dat hij schreef e JOHNNY THE SELFKICKER was in 1958 te Modjambili (Kongo! waar hij de Raaië schreef, hetgeen hij pas later, met een andere di mensie, publiceerde. Ward Ruyslinck (pseudoniem vóór Raymond de Belster) werd in 1929 te Berchem bij Antwerpen geboren. Hij schreef reeds op zeer jeugdige leetijd gedichten, verhalen en een roman. In 1957 debuteerde hij met het verhaal ..Geluiden" en met de roman „De ontaarde slapers". Intussen zijn 10 romans en verhalen van hem ver schenen. Zijn vader, zelf schrijver, zag iets bijzonders in hem. Deze kijk had zijn moeder echter niet op haar zoon. getuige haar uitspraak dat Raymond „maar een lelijk schrom pelig wurm" was. Jos Vandeloo woont te Zonhoven (Limburg) en werd geboren op 5 de cember 1925. Hij is werkzaam in een boekhandel en uitgeverij. Hij debu teerde mét het verhaal „Het kruis dat wij dragen". Tot nutoe volgden daarop 6 romans, een verhalenbundel en 3 gedichtenbundels. Zijn recenie roman „Het kruis der onbekenden" verhaalt van een menselijke verwar ring. Het is de bevreemdende erva ring van ene Paul Everaart, een veertiger voor wie de wereld op ze kere dag een huis met onbekenden wordt. Na afloop van het literaire gedeelte van deze avond volgt een boekenbal. Het muzikale element hiervan zal vit de instrumenten vloeien van de be kende Groningse jazzy-soulgroep SoulutionHet geheel wordt ge organiseerd door dé Stichting K '66 in samenwerking met de Bergense boekhandel en uitgeverij A. Manteo.i NV. De entreeprijs voor deze unieke bijeenkomst bedraagt slechts een lut tele f 4.-, gebétéwéerd en al'. Zoals in elk jaar werden ook in 1929 schrijvers geboren. Dat waren toen o.a. Armando, Rem- co Campert, Hugo Claus, R. A. Cornets de Groot, Bouke Jagt, Rury Kousbroek, Lolle Nauto, Hugo Raes en Ward Ruyslinck. Indachtig het gezegde dat het leven bij veertig begint, zagen de samenstellers van de literai re radio-rogramma's voldoende aanleiding om een aantal pro gramma's samen te stellen rond de veertigers in de litera tuur. De plus van „40 geeft het optimisme inzake de nog te ver wachten boekproduktie weer. Alle programma's zijn geba seerd op hetzelfde schema: ge sproken zelfportret van de schrijver, interview, beschou wing over en fragmenten uit zijn werk. Door het boekje wordt 't beeld van iedere schrij ver afgerond met een bibliogra fie en met foto's. Fotograaf Ed dy Posthuma de Boer heeft ge tracht in zijn foto's zoveel mo gelijk de radio-reportagesfeer weer te geven. Het uitzendschema is als volgt: Dinsdag 4 maart - KRO: Hugo Claus - 21.30-22.30 u. Woensdag 5 maart - NRU: Hugo Raes - 19.10-19.40 u. Donderdag 6 maart - AVRO: W ard Ruyslinck - 20.55-21.30 u. Vrijdag 7 maart - VPRO: Remco Campert - 19.30-20.00 u. Zoals bekend zal de nationale hoe" kenweek op zaterdag 8 maart worden gesloten met een groot boekenbal in het gemeenschapscentrum "De Meer paal" te Dronten. Een en ander kan gezien worden als een voorbereiding van de opening van de boekenweek in 1970 in 'De Meerpaal". Tijdens het boekenbal, waarop een aantal schrijvers en uitgevers acte de présance zullen geven, zal Seth Gaaikema 'n optreden verzorgen met een programma, waarin "Het Boek" centraal staat. Hij wordt hierin bege leid door het trio Roelf Stalknecht. Van de aanwezige schrijvers noe men wij o.a. H. Hoving en Teun de Vries. Voor het optreden van Seth Gaaikema, in de pauze en na afloop zal er een boekenmarkt worden ge houden, waardoor de bezoekers recht streeks in contact kunnen komen met een twintigtal schrijvers. Het geheel wordt besloten met ene groot bal in de feestelijk versierde ruimtes van het gemeenschapscen trum. De versiering staat o.l.v. San- der Schiferli, 3e jaars student aan de Hogere Landbouwschool te Dronten. Het boekenbal wordt georganiseerd onder auspiciën van 't CPNB. Boek handel Voster te Dronten en het ge meenschapscentrum „De Meerpaal" te Dronten. Absolute bestseller van de Boekenweek wordt uiteraard het gratis Boekenweekboek dat wordt verspreid in een oplage van 220.000 exemplaren. Het is de eerste maal dat het gratis Boekenweekboek geschreven is door een Vlaams auteur. Aan Hubert Lampo is de opdracht tot het schrijven van dit boek gegeven omdat hij (waarschijnlijk) de meest gelezen Vlaamse auteur is in Nederland. Het wérd bovendien tijd dat hierdoor tijdens de Boekenweek nog eens de aandacht gevestigd wordt op de Vlaamse literatuur die een wezenlijk onderdeel vormt van het totale literaire pakket in Nederland. Iedereen (lie dus tijdens de Boekenweek in de boekhandel voor een bedrag van minimaal f 7,50 aan boeken koopt, krijgt gratis „De goden moeten hun getal hebben". Het hoek heeft een winkelwaar de van f 5,90. Omslagontwerp en typografische verzorging is van Mart Kempers. Op een winterdag komt een man te voet naar de havenstad. Hij vindt een dak boven het hoofd en wordt door de stakende arbeiders als één der hunnen aanvaard. Zo begint „De goden moeten hun getal hebben." Het klinkt als de aan hef van een sociale roman. Hoofd zaak zijn echter de dwaaltochten van de vreemde harmonicaspeler Kasper naar de nabije stad. waar hij de vrouw hoopt weer te vinden, die hij ééns heeft liefgehad. Kasper beweegt zich in een andere dan de gewone werkelijkheid. Wat beteken zijn hal lucinaties? Zijn het dwangvoorstel lingen of behoren zij tot de werke lijkheid? Zoals het grootste deel van Lampo's werk behoort ..De goden moeten hun getal hebben" tot het magisch-realis- me. De nuchtere lezer zal er vrede mee hebben Kasper als een geeste lijk gestoorde te beschouwen. Maai er zijn ook andere perspektieven. Kaspers geschiedenis is ook het ver haal van de zanger Orpheus, in de onderwereld op zoek naar zijn dode geliefde Euridike. Dit Orpheusmotief is gebaseerd op het geloof van Lampo dat achter het gevoelsleven van de gewone mensen nog een andere wereld zich beweegt, gevormd en gevoed door ervaringen van mensen die vroeger hebben geleefd. Deze archetypen heb ben 'n betoverde werking zonder dat zij de doorleefde werkelijkheid ge weld aandoen. Hierop wordt dan ook het ma- gisch-realisme gerealiseerd. een re waarin Lampo zeer geliefd is. Geboren te Antwerpen op 1.9.1926 Behaalt in 1939 aan de Stedelijke Kweekschool te Antwerpen het di ploma van onderwijzer, in 1941 ge volgd door wat in België het aggre gaat als leraar voor het lager mid delbaar onderwijs (litaraire vakken) genoemd wordt. Ofschoon reeds ais leerling op de kweekschool vastbeslo ten in géén geval in het onderwijs te gaan, vindt hij er uit veiligheids overwegingen een onderkomen tij- lens de bezettingsjaren. Neemt ontslag in 1945 en wordt kunstredacteur bij een Antwerps dagblad (Volksgazet), is een jaar lang hoofdredacteur van een politiek en cultureel weekblad (Parool) en vanaf de stichting (doch uiteraard tot na de oorlog uitgestelde uitgave) door August Vermeylen gedurende het laatste bezettingsjaar, redactie secretaris van het Nieuw Vlaams Tijdschrift (tot 1965). Wordt in 1948 inspecteur der openbare bibliotheken bij het Ministerie van Cultuur. Tot op de dag van zijn aanstelling tot hoofd inspecteur (1965) zette hij zijn journa listieke arbeid voort (litaratuur en toneelkritiek). Lampo debuteerde a.s prozaschrij ver in 1943 met de korte roman 'Don Juan en de laatste Nimf'. Dit de buut in de oorlogsjaren verdient verdient wellicht enige toelichting, zulks om misverstanden te voorko men. De ganse bezettingstijd lang was er in België geen civiel, doch uitslui tend een militair Duits bestuur, dat zich niet met culturele aangelegen heden inliet en zelfs géén voor-cen- suur op literaire publicaties in boek vorm uitoefende. Ondanks de pogin gen uit Duitsgezinde hoek. is er bij onze Zuiderburen ook nooit van een cultuurkamer sprake geweest. Deze toestand verklaart het voor Neder landers ietwat vreemde verschijnsel, dat precies in die tijd ook de eerste belangrijke boeken van Johan Daisne Louis Paul Boon en Piet van Aken verschenen, wat leidde tot het lite- rair-historische beeld van de gene ratie Daisne. Boon. Van Aken. Lam po. Dit viertal is verbonden door het feit dat zij ongeveer gelijktijdig in de trieste bezettingsatmosfeer aan hel woord kwamen, wat inderdaad mis schien méér gewicht in de schaal werpt dan wat hen temperamentee! en artistiek van elkander scheidt. De eerste boeken van Hubert Lampo verschenen bij de uitgeverij A Man- teau N.V. te Brussel. Van 1945 af vond de auteur defenitieve erkenning met de op 23-jarige leeftijd geschre ven roman „Hélène Defraye'. Of schoon dit werk het nog steeds doet en met mathematische regelmaat in grote pocketoplagen wordt herdrukt was de verrassende klank ervan bij zijn verschijnen vooral te wijten aan een uitgesproken intellektuele in slag. in de toenmalige Vlaamse let teren volkomen nieuw. Nadat de Nederlander Ben van Eys- selsteijn een speels vervolg op een niet minder speels verhaal van Hu- bert Lampo geschreven had, gaven zij beide novellen samen uit bij A.A.M. Stols in Den Haag, onder de titel 'Idomeneia en de Kentauer'. Op een niet onbelangrijk essayis tisch oeuvre na, heeft Hubert Lam po sedertdien al zijn boeken in Ne derland gepubliceerd, eerst bij A. A.M. Stols. J. P. Barth en na het ver dwijnen van deze firma bij Meulen- hoff Nederland te Amsterdam. Steeds is zijn werk met grote waardering door de Nederlandse kritiek bespro ken geworden Greshof. Vestdijk Stuiveling, Dmaux, Willem Brandt, e.a.) Reeds lang door de literair ge- informeerde lezer in Nederland (én Vlaanderen natuurlijk) gewaardeerd zou het echter met 'De komst van Joachim Stiller' (1960) zijn. dat Hu- bert Lampo. vooral dank zij de elkan der vlug opvolgende pocket-edities van deze magische realistische ro man, een groot publiek bereikte. He' werk verwierf in 1963 met de Drie jaarlijkse Staatsprijs voor het Pro za de hoogste Belgische literaire on derscheiding wat er de artistieke ka 'iteiten van waarborgt. Hubert Lampo is de eerste Vlaams' ïuteur, wie de opdracht werd ver 'eend het gratis boek voor de Boe kenweek te schrijven. Hij beantwoord de het verzoek door de uitgave var ijn roman 'De goden moeten hu: getal hebben' toe te vertrouwen. Deze moderne versie van de Oi pheus-mythe past volkomen ii Lampo's oeuvre. Immers, zij houd' verband met het collectief onbe .vuste. dat in schrijvers, verhalen eei zo belangrijke rol speelt-. Eigenaardi; is het wel, dat de Nederlandse cine ast Nico Crama zopas een kortf speelfilm afwerkte, het 'Opont houd' genaamd, geïnspireerd dooi een hem door Hubert Lampo gesug gereerd Orfeus-Euridike gegeven dat echter niets met De goden moe ten hun getal hebben' te maken heelt. magisch-realistisch

Erfgoed Rijssen-Holten

Holtens Nieuwsblad | 1969 | | pagina 5