JOHN MAYALL MAAKTE EEN SUBLIEME ELPEE VERLATE LP ervaren chauffeur Goed achterlicht s administratieve kracht Holten gaat bij A.B.S.- op bezoek Bathmen el ektrische dek Oud en nieuw OLIEBOLLEN [uiting zaken op 2 januari 1969 donderdag 1 jan. a.s. gesloten zullen zijn Kalf sterman COÖP. TRIO Veel goede platen en hoezen van Phonogram „Beggars Banquet zet de Stones- klok tijdje terug Ned. kampioenschappen wielrennen SPORTREPORTAGE BEKROOND ELI 324 INZENDINGEN Weds Ir ij d programma Ziet U wel! ZWARE BIGGEN Taunus 12 M in Rijssen KOSTHUIS Slaap warm - Slaap gerust CR 110.- 70- U-lees N.V. - Holten CHEM. REMDEN „«SCOT' in dit blad ZstM-dsg n secerns- Goed mensen, de Sint is weer weg, waarschijnlijk op vakantie ifi Spanje, iedereen heeft weer een of meerdere grammafoon- platen gekregen en,... er is gewoon weer een week voorbij. In die week zijn, zoals gebruikelijk, weer talloze zwarte schijven „van ëe pers gerold", reden waarom schijf schrijver is meegerold. Deze keer besteedt hij uitsluitend aandacht aan wat nieuw discomate riaal afkomstig van platenmaatschappij Phonogram, de firma, waarvan men zegt, dat ze zoveel reclame bedrijft. Hoe het ook zij, feit is, dat er van Phonogram-zijde weer een aantal uitstekende plaatjes op de markt zijn verschenen. Opmerkelijk daarbij is de zorg, die aan de hoezen is besteed. Dat geldt niet alleen voor de el pees, soms gehele albums voorzien van vaak magnifieke foto's maar ook voor de singles, die vooral vanuit grafisch oogpunt gezien „af" zijn. Om een puntje aan te zuigen. Enfin, schijfschrjjver laat de hoezen, hoe mooi ze soms ook zijn, voor wat «Mn en gaat over tot het groevenwerk. Het zou haast vanzelfsprekend zyn. dat als eerste plaat de nieuwe I.p. van The Rolling Stones aan de beurt zou komen. Niets minder is waar, Schijfschryver werd nl. zo verrast door de nieuwe 33-toerenschyf van John Mayall. dat hij hem de eer gunt om als «erste de revue te passeren. Waarvan akte. is ook een hele andere John Mayall als in de tijd van de Bluesbreakers en een Eric Clapton. Het is niet meer het ruige mondharmonicawerk en de jankende gitaarsolo, maar het verfijnde bluesspel en dan in een me tamorfose van eigentijdse uitingen. Vandaar dat schijfschrijver ..Blues from Lauiel Canyon" zondermeer een absoluut hoogtepunt vindt in de toch al bewogen carrière van John Mayall. Tsja en dan de Stones. Hun ook al in het maagdelijk hoezenwit gestoken elpee „Beggars Banquet." (Decca) zou weer een nieuwe periode in het poptijdperk moeten inluiden. Niets minder is waar. Deze plaat zet de popklok eerder enkele jaren terug. Want The Rolling Stones zijn met al le tien nieuwe songs teruggevallen op een periode, waarvan we eigenlijk al dachten, dat die -qchter de rug zou zijn, n.l. het ruigere beat- en blueswerk, zoals alleen de Stones dat kunnen. En dat betekent veel gitaar drum- en mondharmonicawerk. rau we zang op hun elpee „Their Majesty Request". Goed dan. John Mayall. Zelden heeft schijfschrijver een langspeel plaat gehoord, waarop zo subtiel, zo melancholiek, zo fijntjes en zo scherp (wat tekst betreft) blues ten gehore wordt gebracht. Op „Blues from Laurel Canyon" (Decca) zingt het Britse blues-fenomeen over de din- fee, die hy meemaakte in Los Ange les, toen hij daar op vakantie was. Met Mick Taylor (gitaar), Stephen Thompson (basgitaar) en Colin Al len (drums) bericht hij ons in een twaalftal (aan elkaar gerijmde) stuk ken over zijn Amerikaanse ervarin gen, ontmoetingen, ruzies etc. De manier waarop mr. Mayall en zijn eompagnons deze herinneringen in een soort gemoedseruptie op de plaat hebben vastgelegd, is grandioos. Het Deze keer wil schijf schrij ver zijn periodieke platenver haal beginnen met een lang speelplaat van 'n Nederlandse groep. We blijven deze keer zelfs dicht bij huis. Immers Blues Dimension komt uit Zwolle en dat is de groep, die de elpee „You can't leave the past behind" (Havoc) 't licht heeft laten zien. En schijf schrijver wil daar meteen aan toevoegen, dat 't beslist geen miskraam is geworden. Dat laatste is dan prettig voor Blues Dimension, maar minstens even zo prettig voor de liefheb bers va neen goed stuk muziek Want dat kunnen die jongens uit Zwolle wel. Immers, toen we hier in Nederland nog nooit van een Swinging Soul Machine, The Free of Euson and Stax hadden gehoord opereerde Blues Dimension al eni ge tijd met een blazers-sectie. Het resultaat daarvan konden we al enige keren eerder op de single vernemen, zonder dat dat even wel zoden aan de toptiendijk zette. En nu de l.p. dus. Het enige nadeel van de plaat zouden we misschien het feit kun nen noemen, dat op de elpee en kele nummers staan, die al eer der op die single verschenen, zo als "Emergency 999", "You can't leave the past behind" en "The end of the battle". Aan de andere kant maken juist deze songs aan gevuld met nieuwe nummers als het fijne bluesy "Like a mistake machine" en het geheel muzikale "Skibus" het beeld van Blues Di mension compleet. En dat beeld staat ;n de scha duw van de soul, met als soort spiegeJ-effect een flinke dosis rhythm and blues, aangevuld met flinke bi aaspartij en. In elk geval doet de hele sound fris aan, getui ge de eigen songs van een ruirne mate aan originialiteit en is de uitvoering naar Nederlandse be grippen uitstekend. Reden, waar om schijfschrijver de eipee "You can't, leave the past behind" van Blues Dimension beschouwt als enkele singles achter de hand. Dat is om te beginnen "Vader is de dader" (Philips) van ons aller Eg- bert Douwe. Kennelijk geïnspi reerd door zijn eerste successen is met „Vader is de dader" hetzelf de ondeugende thema voortgezet, waarvan het alleen nog maar de vraag is of het publiek er ook deze keer zal intuimelen. The Flirtations Wat dal betreft komt cr heel wat beter singlewerk uit Engeland Wat te denken van "Nothing but a heartache" (Deram) van The Flirtations, drie allerliefste neger meisjes met zeer fijne soulstcm- metjes, die van een song een nit weten te maken. En The Equals zijn de hitparade ook nog niet ver gelen. Hun, "Softly, softly" (Pre sident) ademt weer een duidelijke commerciële bcatsoulsfcer in. En cr zullen genoeg mensen zijn om aan deze nieuwe plaat van The Equals te ruiken. Maar om nou te zeggen van (sjonge, tsjonge, wat zijn die jongens goed", gaat net weer een beetje te ver. Nee, dan luistei't schijfschrij ver toch nog liever naar Geno Washington and The Ram Jam Band. Hoewel we van mening zijn dat mr. Washington wel eens be ter voor de dag is gekomen, mag „Bring it, to me baby" (P.ye) er altijd nog best zijn. Helemaal uit Amerika komen Tommy James and Thet Shondells een formatie die al heel wat hits op z'n conto heeft staan. Daar kan "Do something to me" (Roulette) dan ook aan worden toegevoegd, tenminste in de States. Of deze song in Nederland er eveneens als- koek in zal gaan, blijfi de vraag. Maar ja, smaak verschilt. Tot slot weer even terug naai Engeland, ditmaal voor 't vrouwe lijke gedeelte in dit verhaal. Daar zorgt Anita Harris voor, d-e 24-ja- rige Britse popster, die; snel stijgt aan het Engelse hitf'irmancnt. On langs konden we haar nog bewon deren op de t v., deze keer ook op de CBS plaat met haar "Le Blon" Waarvan acte. Daarmee wil schijfschrijver even wel niet zeggen, dat „Beggars Ban quet" een plaat is om maar snel te vergeten. Zeker niet. Platen van The Rolling Stones zijn om hun typische Stones-muziek altijd de moeite waard. Daarbij komt, dat deze l.p. de kans biedt om nog eens „rustig" te aanhoren welke facetten bepalend zijn geweest voor het succes van de ze groep. Daarom toch een zeer rui me voldoende voor de Stones. „Electric Food" Wie een vrij goed overzicht wil hebben, welke pop-, beat- en andere, underground-geluiden en -effecten kunnen worden verkregen met elek trische muziekapparatuur, krijgt daarvoor ruimschoots de gelegenheid met de elpee „Electric Food" (Mer cury). Een keur van bekende en minder bekende groepen tonen daarop hun kunnen. Misschien dat niet alle songs Lot een volledige elektrische bevre diging kunnen leiden. Dat neemt toch niet weg, dat deze plaat, juist door zijn verscheidenheid een waardevol le aanwinst is in de rij van platen, die al op dit gebied werden uitge bracht. Want. laten we eerlijk zijn, langspeelplaten waarop meerdere ar tiesten of groepen aan het woord ko men, hebben altijd een grotere aan trekkelijkheid. De groepen, die in dit geval de hoogste toon spelen zijn: Blue Cheer, H. P. Lovecraft, Sava ge Resurrection, The Hello People, Morning Glory, The Blues Magoos en Thorinshield. Tom Jones Tot slot van de elpees een plaat, dié meer ovei'hêlt naar het betere amusementswerk of misschien wel naar het rijk van de Engelse smart lappen. Dat doet er eigenlijk ook wei nig toe. Want als schijfschrijver de naam van Tom Jones noemt, weet iedereen meteen al, dat het hier gaat om een stukje zang en muziek van een meer dan uitstekend gehalte. Wie Tom Jones nog niet genoeg mocht hébben gehoord, krijgt mei de elpee „Help Yourself" (Decca) een prachtige kans om dit gemis goed te - maken. In een twaalftal songs voert déze popzanger van het eerste uur ons door een rijk gescha keerd repertoire, dat altijd weer bloeit, tenminste, als men Tom Jones weet te waarderen. The Mohawks Over dan naar de singles, op 45 toeren dus. Schijfschrijver wil be ginnen met enkele buitenlandse, al weer bij Phonogram verschenen, plaatjes. Dat is dan op de eerste plaats „Baby Hold On. Parts I en II (Philips) van The Mohawks. Eigen lijk een vreemde toestand. Aan de ••ne kant helt dit plaatje (met A- en B kant) duidelijk over naar een flink brok soul. waarin orgel en saxofoon duidelijk en zeer bekwaam (vooral flitsende solopartijen van het orgel) op de voorgrond treden. Aan de an dere kant is het nummer evenwel weinig origineel een zich telkens herhalend muzikaal refrein is duide lijk afkomstig van de song „Teil Mama" van Etta James. Bovendien is het vocale gedeelte op z'n zachtst gezegd nauwelijks de moeite waard (alleen zo af en toe een hoog zin gend koortje met „Baby hold on") en bovendien vervelend. Toch jam mer. want The Mohawks kunnen, zo dachten we, wel beter. Een vorige keer nee.", schijfschrij ver al de nodige lovende woorden ge schreven over de undeiground-sensa Le Big Brothers and The Holding Company. Daarom wil hij nu kor': zijn over de single Down on me" fl.ondon;. Ook deze keer kr.ap. maar rauw zangwerk, fijn ritme, geen on nodig gepier en daarom een song. die rijp is voor de top-40. Hel is The Troggs uit Engeland weer gelukt om voor een lekker mee- zmgertje te zorgen. Hip, hip hooray" (Page One Records) s de ze keer de titel van de song. die in feite we.r.ig om het poplijf heef', maar door het typische stampende Troggs-rittne en hel al genoemde ka rakter voldoende capaciteiten (geen kwaliteiten) heeft om hoog in de hit parade te eindigen. Uit Amerika komt het wel zeer Iele geluid van. Jethro Tuil, een nog jonge maar wel bizar uitziende groep, van wie de eerste l.p. wist door te dringen tot de hitparade. Van deze elpee is hun eerste single, „A song for Jeffrey" (Island) afkomstig, een song met een al bizarre sound, waarvan het nog maar de vraag is of dat in Nederland met een vol doende zal worden gewaardeerd. Goed voor een feestje, een beetjfe in de stijl van de vroegere Treme- loes, is de song „Hapiness in love" (Beacon) van Sons and Lovers. Een vlot nummer met weinig aspiraties JOHN MAY AIL op vakantie én een beetje geroezemoes op de achtergrond: ziedaar een normaal nummertje v'oor een normale party. 9 The Tower Wat de Nederlandse produkties be treft, is er toch wel één plaat, die meteen in het' oog springt. In een haast unieke, misschien wel sensa tionele bezetting zijn er n.l. twee songs geproduceerd van internatio naal gehalte. De groep waarom het gaat, heet The Tower. Het is een studiogroep, die „live" waarschijn lijk nooit zal optreden, maar uitslui tend voor 't studiowerk is samenge steld. In die groep treffen we o.iru.< aan Blizzards-gitarist Eelco Gelling. ex-Jay-Jay-drummer K. Kranenburg jr en protestzanger Boudcwyn de Groot. Het resultaat van deze session is een song van Boudewijn zelf en een tje van Boudewijn en Linda van Dyek. Het hoeft vrijwel geen beloog, dat met deze bezetting een stukje pop van de bovenste hitplank wordt gepresenteerd, waarvan schijfschrij ver alleen maar hoopt, dat The To wer nog eens vaker van zich zal la ten horen. „In your life" cn „Slow motion mind" (Decca) zijn in elk geval de moeite al waard. En nu we 'dan de naam van me neer Gelling foch al hebben laten vallen, ook "van Cuby and The Bliz zards is een 1 nieuwe single versche nen. I-Iet is weer een compositie „.Nostalgie toilet" (Philips) ge- word en, waarop. alleen de jongens uit Grollo kennelijk patent hebben: een voor Nederlandse begrippen weer uitstekend stukje pop. Weinig heeft schijfschrijver toe te voegen aan de waardering, die Zen afgelopen vrijdag op de t.v. kreeg voor de nieuwe single „Hair" uit de gelijknamige muzical. Het is een knap stukje muziek, waarvan schijf- schrijver alleen maar hoopt, dat al le lof ook tot uitdrukking komt in de vaderlandse hjtparade. The Motions 'hebben de laatste tijd hard gewerkt aan opnamen voor hun nieuwe langspeelplaat;, die volgend jaar verschijnt. Met uTal$e, the fast .'•-train"-' en -„HaifrbuVsUQityv 4(Decca) "ïtirïj génw e bp" sin gle" —af ast een voorproefje, zon.der dat schijfschrij ver er overigens -kapot van is. „Lyving in «the grass" (Philips) is de nieuwe song van The Rob IJoeke Rhythm and Blues Groep. 'I; Is een vrij commerciëel gevalletje geworden, waarvan het jammer-is, dat de muzi kale partijen, het vocale gedeelte vaak overstefrimen, Voor de rest volgt Rob Hoeke een oud en al haast afgezaagd thema, waarop verder wordt gemüsiceérd. Wel aardig. Maar dat is clan ook alles. The Sharons Na al enige,keren plaatjes tc heb ben gemaakt, zonder dat dat overi gens resultaten opleverde, probeert de Maastrichtse driemansformatie The Sharons het nu op Decca met „I can't believe", T Moet gezegd worden, die jóngens uit het zuiden kunnen knap zingen. De song mag er ook beslist zijn, maar nadeel blijft, dal er heel wat studiowerk aan te pas komt om liet eindresultaat te verkrijgen. En dat is iets wat drie knapen alleen op de Bühne nooit voor elkaar krijgen. Daarom hebben The Sharons op de plaat nog niet be wezen, wat ze. „live" dan wel waard zijn. Tot slot twee solo's. De eerste is afkomstig van? SaridVa, die al heeft bewezen dat haar jeugdsuccessen geen toeval waren. Alleen spijtig, dat er nu een weinig spectaculair, haast vervelend en montoon liedje voor haar is uitgezocht om op de plaat te zetten. Sandra doet hdar best (want zingen kan ze), maar „I've got a love like a rainbow" (Philips) is bepaald niet het soort songs, waarin,Sandra geheel tot haar recht komt. Veel verassejider is het plaatje van Tijdens de internationale „Sport- filmtage '68" in Oberhausen, waar van 1 tot en met 4 december het „Concours Sportfilmen" is gehouden, is de televisiereportage „Messieurs les coureurs attention!", die vorig jaar tijdens de wereldkampioenschap pen wielrennen op de baan te Am sterdam werd gemaakt, met 'n hoofd prijs ter waarde van duizend DM be kroond. Deze reportage, die op woensdag 27 september 1967 in „AVRO'S Sportpanorama" werd gepresenteerd door qpmm-jntator Koen Verhoef! en regisseur Bob Bremer, omvatte een aantal facetten van de- wedstijden, die in de Eurovisie-uitzendingen niet te bespeuren wanen. Met behulp van een door, het TNO te Delft beschikbaar, gestelde came ra werden door cameraman Fred Mekenkamp filmopnamen gemaakt, die de originele bewegingen zestien maal vertragen. - Hierdoor kon men een nauwkeurige analyse verkrijgen van wat er zich .tijdens de strijd op de sprint en de achtervolging af speelde. Van de 324 inzendingen uit 32 lan den kwamen voor de internationale jury 53 sportfilms in aanmerking Gevraagd Trantsportbedrijf J. ÖOLBEKKINK EN ZOON Kolweg 24 - telefoon 1256 Leo linger, die met „It's no use" (Philips) een simpel, maar zeer doel treffend melodietje op de plaat heeft vastgelegd. Leo Unger: wel een naam om te onthouden. Als de weersomstandigheden geen spaak in het wiel steken en daar begint het al wel weer een beetje op le lijken gaat Holten 1 zondag naar Bath men om te proberen de buurjon gens ABS een lesje te geven. Dat zal beslist niet zo'n gemakkelijke opgave zijn want de Bathmenriers hebben wel een jonge en' misschien wat minder geroutineerde ploeg dan de Holtenaren, maar zij beschikken over een behoorlijke techniek. ABS staat bij een gelijk aantal gespeelde wedstrijden maar met twee punten minder op dé ranglijst. Het is nu al de derde maal dat deze wedstrijd wordt vastgesteld. Hopelijk zal zij nu doorgang kunnen vinden. Op het bondsbureau van de TVB zei men ons, dat de consuls zullen moeten be slissen of er gespeeld kan worden. Aangezien het legioen der suppor ters de vorige keer in Bathmen en tree betaald heeft, zonder dal de wedstrijd doorging, zal ABS geen toegangsgeld vragen. De supportersvereniging zal een óf meer bussen laten lopen als daaraan behoefte bestaat. Het vertrek is be paald op 13.30 uur vanaf de Smids belt. Als de wedstrijd doorgaat ver wachten wij het gehele legioen in Bathmen. De opstelling is als volgt: doel: Breukink, achter: Soer, Kaiser, Markvoort, Brands, midden: Paal man en Den Heijer, voor: Veneklaas, Hommes, Jongman en W. Nijenhuis. Reserves: Menkhoes, Kwintenberg en D. Pasop, De ranglijst ziet er als volgt uit: Zwolle 10 6 3 1 15 29- 7 Helios 10 6 2 2 14 22-12 Holten 9 5 1 3 11 18-12 Heino 10 4 3 3 11 21-16 Deventer 10 4 3 3 11 21-23 U.D. 11 4 3 4 .11 24-27 ABS 9 3 3 3 9 16-19 Wijhe 11 4 1 6 9 26-29 Raalte 11 2 3 6 7 13-29 Wilp 9 1 4 4 6 11-16 Heerde 10 2 2 2 6 1,6-24 WEDSTRIJDPROGRAMMA Zaterdag: DES al-Holten al, 2.45 uur; Twenthe dl-Holten d2, 2.50 u. Zondag: ABS 1-Hollen 1, 2.30 u. Nijverdal 2-Holten 3, 2.30 u.; RV 3- Holten 5, 10 uur; Holten 4-Haarl. Boys 4, 12 uur. BAKKERIJ G. SLOTMAN Oranjestraat 75 - Tel. 1335 SIMGA, 1501 Maak een proefrit bij Oranjestraat 28-30 HOLTEN telefoon 05483-1363 te koop NEERDORP 19 Te koop: bouwjaar 1966, i.z.g. B. Schutte, Loo 67a, Bathmen, telefoon 05704 - 494. MAANDAG 30 DECEMBER Het Bestuur van de Holtense Handelsvereniging maakt bekend, dat, ingevolge een plaatselijke regeling ALLÉ ZAKEN, nv'iet, 0og op de inventarisering voor de B.T.W., op Het Bestuur voornoemd, W. TEN BERGE, voorzitter J. A. v. d. MAAT, secretaris Met vlees van de keurslager 3? tafel 1"s het kerstfeest een j5z||jj| dubbel feest Braadkuikens per 500 gr. 1.78 Verder voorradig: 500 gr. rosbief 4,38 rollade 150 gr. soepballetjes 0.89 kalkoen Schenkel per 500 gr. ossehaas 2.78 contre-filet 100 gr. casselerrib 1.10 carbonade 150 gr. ham 1.13 varkensfricandeau 100 gr. rosbief 1.10 kuikenpoulet Blik gehaktballen 1.75 eigen gemaakte nasi en bami Blik knakworst 1.18 en de heerlijke Fles jus d'orange 1.85 pannekoekworst Blik sperziebonen 0.79 konijnen enz. KEURSLAGER Jonge man, technisch ambtenaar Rijkswaterstaat, zoekt in Holten met ingang van 13 januari a.s. een NET Brieven aan: F. van der Veen, Boelestraat 33, Kampen, Telefoon 05292-4769. op een van bekende merken 2-pèrsoons 1-persoons EIJSSEN - WIERDEN - HOLTEN EXPORTSLACHTERIJ Op onze afdeling administratie is plaats voor een vrouwelijke Aanleg vooi- vreemde talen en het bezit van Mulo- en type-diploma strekken tot aan beveling. Sollicitaties aan het kantoor-adres Pannen bakkersstraat 1 te Holten. GEBR. WISSINK Schilders- en behangersbedrijf, meubel- cn woninginrichting Dijkerhoek 49, telefoon 1558 WENST ALLEN EEN GELUKKIG NIEUWJAAR WENST ALLEN PRETTIGE KERSTDAGEN EN EEN GELUKKIG NIEUWJAAR. adverteer

Erfgoed Rijssen-Holten

Holtens Nieuwsblad | 1968 | | pagina 4