Welke smaak heeft U? YOliHl'RI
RECEPTEN
VROUWEN
COCKTAIL
LAAT UW KINDEREN
ZELF WONEN
Dames
gaan
voor
Doe het zelf!
Behagen
Gebruik wat minder vet
Voor aanstaande moeders
Monteerster
Hollywood-taboes taboe
De detective"
Voor baby's die
niet in slaap komen
Melkkrakjes voor
de allerkleinsten
GLAD HOESLAKEN
Meubelsijlen in
veelvoud
Nieuwe lijnen
in
Eerder vervangen
SEPTEMBER 1968 PAGINA 5
Deuren, die klemmen, kastjes die
moeilijk open en dichtgaan zijn de
dagelijkse ergernissen in het leven
van de huisvrouw. Wanneer zij dan
bovendien haar vreugde en zorgen
deelt met een echtgenoot, die niet al
te handig of ijverig is, staat zij
voor de moeilijke keus, zélf huishó-
'delijke karweitjes ter hand te nemen
of zich te wenden tot moeilijk te be
reiken, dure ambachtslieden. Mis
schien wordt ze in het laatste geval
wel binnen zes weken geholpen... Een
oud bijgeloof wil, dat vrouwen niet
met gereedschap overweg' kunnen.
Dat mag waar geweest zijn in het be
gin van deze eeuw, het is bepaald
niet meer waar in 1968. Bovendien
zijn er thans speciale gereedschap
voor de vrouw: licht in gewicht en
veilig in het gebruik.
Stanley Works, internationale fa
brikanten van gereedschappen, bren
gen thans onder de aanduiding Sur-
forn lila een soort kleine schaaf in
de handel, die inplaats van een mes
een soort raspzool heeft en zeer ge
makkelijk en veilig in het gebruik is.
form lila een soort kleine schaaf in
orde en sluit 't kastje weer. De mo
derne vrouw is met dit soort gereed
schappen niet langer afhankelijk van
mannelijke assistentie noch van
haar eigen man, noch van andere
héren' der schepping.
Heeft Eva inderdaad het levenlicht
aanschouwd nadat zij was gemodel
leerd uit een rib van haar man,
Adam? We verdiepen ons niet in theo
logische vraagstukken en laten ook
de vraag terzijde, of het ontstaan van
de mens zoals in Genesis beschreven,
moet worden opgevat als een allego
rie. Maar Duitse biologen betogen
thans, dat naar alle waarschijnlijk
heid ook in het proces van het ont
staan van de mens de dames zijn
voorgegaan. De Berlijnse geleerde
Friedmund Neumann betoogt na lang
durige experimenten met grote stel
ligheid dat elke vorm van hoger( le
ven op aarde in eerste aanleg vrou
welijk is en dat de mannelijke part
ner eerst ontstaat dan zij wijziging
in de hormonen-produktie van het
vrouwtje. Neumann, die zijn stellin
gen verdedigde op een Duits congres
van chemici, heeft zich jaren lang be
ziggehouden met experimenten op die
ren. Een van zijn conclusies is ook,
dat homofilie een gevolg is van het
feit, dat er met de hormoon-produk-
tie iets mis is gegaan. Het betraffen
van mensen met deze afwijking vindt:
hij even zinloos als dat men men
sen met kanker of tuberculose in het
gevang zou stoppen.
Grote modeontwerpers lanceren op
een goede dag hun eigen parfum.
Dit parfum steunt hun faam als ont
werper: de modeontwerpen steunen
het parfum. Insiders beweren zelfs
dat op de parfum geld verdiend
wordt, hetgeen in de haute couture
zonder ruggesteun steeds moeilijker
schijnt te worden.
De in Parijs wonende Italiaanse
modekoning Capucci, „de stoutmoe
digste ontwerper van heel Parijs'? zo
als de New York Times hem onlangs
beschreef, heeft sprankelende cou-
ture-collecties gebracht, maar thans
heeft hij ook zijn eigen parfum.
Twee parfums zelfs. Ze heten PAR-
CE QUE en GRAFFITI.
Het is nodig en er meteen bij te ver
melden voor wié het ene en voor wie
het andere parfum is. bedoeld anders
zouden wij voor de gevolgen miet dur
ven instaan.
PARCE QUE is voor de vrouw
die wil behagen,' die gelukkig is als
haar gezelschap zich prettig voelt.
Het is duidelijk dat hier sprake is van
een goed, maar kalm parfum. Capuc
ci vergelijkt het dan ook men cham
pagne demi-sec, wel bruisend maar
toch liefelijk en zelfs zoet.. Jas
mijn, iris, orangebloesem en tuberoos
Indiase grassen en een aromatisch
kruid uit Sumatra verenigen zich hier
in met nog .zo'n tiental grondstoffen
tot wat het wezen moet: behaaglijk
heid,
GRAFFITI daarentegen is ronduit,
voor de vrouw die wil verleiden. Het
is een modern parfum en dan ook te
vergelijken m. champagne brut, prik
kelend en fel! Dat komt door dechy-
pregeuren, door vlagen die lijken te
komen uit het onderhout in een sep-
temberbes uit het hout van jasmijn
en rozenstruiken en uit eikenmos. Het
is ronduit gezegd provocerend. Daar
mee is de kous niet af, volgens Capuc-
•i, want hij zegt dat Graffiti boven-
tten veranderlijk en springerig is....
In ons land wordt veel vet gebruikt
Uit gezondheidsoverweging kan men
zeggen: ontstellend veel. Deskundi
gen nemen aan dat het toenemen van
o.a. hart- en vaatziekten en suiker
ziekte te wijten is aan overvoeding.
Het vetgehalte van het dagelijks
voedselpakket (alles inbegrepen) be
droeg de laatste jaren gemiddels 137
gram ver per persoon.
De eiwitrijke voedingsmiddelen, zo
als melk en melkprodukten, kaas,
vlees, pluimvee, ei, vis,en peulvruch
ten leverden ongeveer 45 gram vet.
De zichtbare vetten, zoals margari
ne, boter, spijsoliën en -vetten, spek
en room droegen ongeveer 80 gram
vet bij.
Do koolhydraatri.ike produkten zo
als brood, aardappelen, rijst, bind
middelen en enkele diversen zoals
noten en cacao leverden samen nog
eens ongeveer 10 gram vet.
Dit kan op verschillende manieren
Het betekent in ieder geval niet dat
we nu helemaal geen boter of mar
garine gaan gebruiken. Dat wil zeg
gen geen jus, geen boter of margari
ne op het brood en de groente zo uit
het water. Tenslotte is er een zekere
hoeveelheid van deze vetten nodig om
de maaltijden smakelijk te maken en
om bepaalde vitamines, die er in
voorkomen, te kunnen opnemen. Er
zijn wel andere manieren om aan
een lager vetrantsoen te komen.
Melk: een gedeelte van de dagelijk
se portie melk kan in de vorm van
karnemelk, taptemelk, of taptemelk-
•yoghurt genomen worden.
Kaas: afwisseling in het ge
bruik van volvette, 40 H- en magere
korstloze of 20-1- Leidse kaas draagt
ook een steentje bij.
Vlees: magere vleessoorten (mager
rund-, kalfs- paardevlees, lever, nier
en tong) en niet te vergeten de mage
re vis (wijting, schelvis, schol, kabel
jauw) kunnen in vele gevallen het
duurdere mager vlees vervangen.
Als u een stukje doorregen vlees
neemt, houd er dan rekening mee dat
u voor het bakken of braden met wei
nig vet kunt volstaan.
Groente: in groente is 'maar een
theelepel boter of margarine per per
soon voldoende. De gi-oente is dan
het lekkerst.
Aardappelen: bij gebakken aardap
pelen en aardappelpuree kan de jus
heel goed worden gemist.
Brood: margarine en boter op ka
mertemperatuur gebracht smeren
heel dun uit, zonder dat men het
brood „schraapt".
Uit een kleine berekening blijkt
(volgens de statistiek), dat er in de
huishouding bijna twee pakjes mar
garine of boter per persoon per week
gebruikt worden. Gebak en koekjes
nemen hiervan een flinke protie voor
hun rekening. Het: is zeer gewenst om
deze hoeveelheid terug te brengen tot
één pakje. Hiernaast wordt immers
nog olie gebruikt, voor patates frites,
chips, mayonaise en allerhande sla
sausen en spijsvetten voor het braden
van vlees e.d. De laatste gegevens
die we hebben over het gebruik per
persoon per dag zijn van 1966. Zon
der veel af te doen aan de smaak en
aantrekkelijkheid van de voeding
is het. mogelijk een dergelijke voeding
te gebruiken die heel wat minder vet
bevat.
Weer iets nieuws voor de kind
kamer. In Engeland is onlangs 6
soort „wiegbedje" op de markt s
bracht dat babies in staat steld zich
door eigen natuurlijke bewegingen in
slaap te wiegen. Het apparaat be
staat uit een metalen frame dat de
vorm van een hoefijzer heeft en be
spannen is met een nylon net. Als het
kind erop ligt is heb vrij zijn beent;
te bewegen en zet daardoor de ,-,Ro
a-bye" in beweging. Het kind zal zi
kostelijk vermaken en langzamerha
door de schommelende beweging
een diepe slaap raken. Het scho
meibedje is dusdanig geconstruee
dat ook de meest primitieve bewegi
van het kind al in beweging si
len.
Uit Amerika komt een ander apt
raatj'e. dat ten doel heeft moeilijk
slapende babies te helpen. Maar
is een klein „muziekdoosje", SIu
ber Tone genaamd, dat een zacht i
ruis voortbrengt. Volghes de fabri
kant komt dit overeen met de geluid
jes die het kind vóór de geboorte in
de moederschoot verneemt. Bij een
proef-onderzoek is vastgesteld dat
baby binnen 90 seconden in slaap is
wanneer dit muziekdoosje aanstaat.
Er zijn hele groepen mensen, of lie
ver gezed „mensjes"/ die blij kun
nen zijn met een „woon-cadeau" en
dat zijn kinderen. Misschien kijkt U
daar een beetje vreemd van op en
lijkt het U onvoorstelbaar dat een
kind zo iets zou kunnen waarderen.
Het ligt voor een groot deel aan de
volwassenen, dus aan de ouders, of
zij hun zoon of dochter blij kun ma
ken met iets voor hun kamertje. Dat
kan alleen als wij de kinderen van
jongs-af-aan hebben geholpen' om te
leren wonen en het wonen hebben le
ren waarderen.
Eigenlijk is het een vicieuze cirkel,
want op zijn beurt kan 'n kind alleen
leren wonen, als we aandacht beste
den aan zijn leefruimte. Als een kind
opgroeit tussen het oude ijzieren bed
van grootvader, de afgedankte huis
kamer-gordijnen en als speelgoed
opbergplaats een donker kabinet van
een oud-tante heeft, kunnen we niet
verwachten dat hij graag op zijn ka
mer zal zitten. Terwijl kinderen op
een bepaalde leeftijd en dat kan
al met een jaar of zgven, acht be
ginnen zo nu., en dan de behoefte
hebben om eens even lekker alleen te
zijn.
Als we beginnen met een modern
bankbed, dat heel goed dienst kan
doen als zitbank (mits we op de hou
ten bodem een schuimrubber of poly
ether matras leggen, want deze ver
vormen niet, als we erop zitten), de
juist vloerbedekking (hierbij denken
we bij kinderkamers aan linoleum
of vinyl op vilt) en een stel vrolijke
overgordijnen, dan hebben we een ka
mer, waarin elk kind prettig kan sla
pen. Slapen is echter niet het enige
wat een kind doet en daarom moeten
we ervoor zorgen, dat er méér komt
in die kamer. Als we de belangstel
ling en de nieuwsgierigheid van het
kind opwekken en hem vooral zelf
betrekken bij de plannen, kunnen we
nu aan cadeaus gaan' denken.
De allerkleinsten zullen „melkkruk-
jes" met leuke gekleurde hoesjes 'n
kinderlamp kunnen waarderen. Dege
nen, die al kunnen schrijven of knut
selen zullen blij zijn met de eerste
onderdelen van een wandrek, waar
van 'n werkblad en een boekenschap-
je het begin zijn. Een klein bureautje
of beukenhouten keukentafel met 'n
paar laden kan ook heel goed vol
doen.
Hier hoort natuurlijk een hoge stoel
bij, waarvoor U desnoods een blank
gelakte zaalstoel kunt gebruiken.
Zijn Uw kinderen al wat ouder en ne
men zij vrienden of vriendinnen
mee naar huis, waarmee ze weieens
alléén willen babbelen, dan zullen een
paar rotanstoeltjes, tenen kuipjes of
vlinderstoelen erg in de smaak vallen.
Een passende leuke verlichting mag
dan niet ontbreken.
Ligt er linoleum of vinyl op de vloer,
dan zullen vooral meisjes een klein
langharig kleedje zeer waarderen.
Vergeet U vooral niet een romantisch
toilethoekje, al zal daar in "'t begin
dan ook alleen maar met kam, bors
tel en blanke nagellak worden geëx
perimenteerd....
Als we de kinderen bijbrengen, dat
die kamer een plekje is van henzelf,
zullen zij die ruimte ook als zodanig
leren waarderen. Dan zal het hele
maal niet zo vreemd zijn, als ze op
een gegeven moment van hun opge
spaarde zakgeld of eerstverdiende va
kantiegeld ook zelf iets kopen voor
hun kamer. En heel zeker zal dan
een wooncadeau of cadeautje gewaar
deerd worden. Een „groot" cadeau
voor een jongen: een schrijfbureau
met. veel vakjes. Of een handig laden-
kastje om eindeloos veel knutselspul-
len in op te bergen. Voor ©en meis
je: een kleurige poef of een echt ka
meelzadel.
Bij het verfilmen van Roderick
Thorp's roman THE DETECTIVE
zijn scenarioschrijver Abby Mann en
regisseur Gordon Douglas, gesteund
door Frank Sinatra die de titelrol
speelt, geen moeilijkheden uit de
weg gegaan. De roman heeft als uit
gangspunt'de moord op een homo
seksueel die door rechercheur Joe
Leiand moet worden opgelost. De
film heeft hetzelfde gegeven en weeft
een moza/ek van personages en e-g'/z
een mozaïek van personages en ge
beurtenissen in en om een New
York's politiebureau. Met openheid is
men de verschillende problemen te
gemoet getreden, hetgeen een film
heeft opgeleverd die waarschijnlijk
in de Amerikaanse filmgeschiedenis
tot op dit moment zijn weerga in
realisme niet heeft.
EERLIJK,
REALISTISCH
In zijn behandeling van homosek
sualiteit, nimfomanie, sadisme, cor
ruptie, onduldbare verhoorpraktijken
bij de politie en politieke druk op
het politiekorps en (terloops) het ne-
gervraagstuk en de kwestie van het
recht de doodstraf te eisen en uit te
voeren, is waarschijnlijk geen speel
film zo ver gegaan in wat hij toont
en betoogt. Men kan gevoegelijk aan-
Vervelend en rommelig is het, zo'n
onderlaken dat steeds maar weer los
raakt, steeds weer kreukels ver
toont, die het gewenste „lekker lig
gen" tegengaan. Vrouwen (en man
nen mopperen er op, vergeten of
weten nog niet, dat dit losraken he
lemaal niet hoeft.
Sins enige tijd namelijk is er een
Cinderella-hoeslaken en een groot
aantal huisvrouwen is al van een
„gewoon" laken overgestapt op zo'n
permanent-glad-liggend hoeslaken,
hoeslaken wordt om de matras (de
Voor wie het nog niet kent: het
hoogte daarvan doet er niet toe)
heen getrokken en blijft door het in
de hoeken aangebrachte elastiek glad
liggen, óók tijdens het slapen.
Vanzelfsprekend kan het hoeslaken,
dat in prijs niet veel duurder is dan'
een gewoon laken van goede kwali
teit, met de witte was meedraaien.
Het elastiek kan daar echt wel tegen.
nemen dat de invloed van Frank Si
natra geen geringe rol heeft gespeeld
bij het doordrukken van de produk-
tie van THE 'DETECTIVE. In Neder
landse ondertitels kan de taal terwil-
le van de Nederlandse keuring afge
zwakt worden, maar dat neemt niet
weg dat de oorspronkelijke dialogen
er niet om liegen en door een onge
kend realisme wórden gekenmerkt.
De Amerikaanse critica Judith
Crist, gevreesd voor haar onbarm
hartigheid wanneer zij valsheid en
pretentie in films denkt te ontdekken,
schreef over THE DETECTIVE in
New York Magazine: „Agenten spre
ken eindelijk als agenten, de mutila-
tiemoord op een homoseksueel is
eerlijk en met ondertonen van be
grip en geen enkele hint van exploi-
tatie behandeld. De gehele atmosfeer
van eerlijkheid is voldoende om de
ruwste dialoog aanvaardbaar te ma
ken."
Abby Mann nam de opdracht het
boek THE DETECTIVE te schrijven
als scenario slechts aan op voor
waarde dat hij eerlijk kon zijn en er
niets aan zijn script zou worden ver
anderd tijdens het filmen,- hetgeen
werd geaccepteerd. „Wanneer men
een waarheidsgetrouw verhaal ver
telt, kan men geen compromis aan
vaarden". meende Mann. „Ik heb
geen water in de wijn gedaan en kan
iedere scène en ieder woord verdedi
gen."
THE DETECTIVE legt misdaad en
corruptie bloot op een ongemeen on
barmhartige manier. De roman, ge
schreven door de ex-detective Rode-
riek Thorp, was een aanklacht, waar
in vele onthullingen werden gedaan.
Frank Sinatra speelt THE DETEC
TIVE Joe Leiand, zoon van een poli
tieman, aanvankelijk een gewone re
chercheur die veel zaken tot een op
lossing heeft weten te brengen en
daardoor promotie heeft gemaakt,
met alle jaloezie van dien bij zijn
collega's Wanneer hij de moorde
naar van een homoseksueel moet
vinden, lukt hem dat door verehil-
lende factoren, maar wanneer hij
uiteindelijk de ware toedracht ont
dekt bij het. onderzoek van een ande
re zaak. betekent het een einde van
zijn loopbaan. THE DETECTIVE
werd in New York gefilmd, o.a. in
het bureau van het 19de politiedis
trict.
Terlenka japon voor de aanstaande moeder in verschillende
kleurcombinaties; marine-groen, camel-bleu etc. Indien nodig te
verwijden vanuit de zijnaden. Het model is niet zo verbergend,
maar dat vinden jonge vrouwen vandaag lang niet altijd nodig (mo
del Modart). In het haar een harmoniërende fluwelen strik, ge
makkelijke schoenen met een stevige hak aan de voet.
Heeft u autopech? Sleep
dan uw wagen naar Brussel,
waar 'n lieflijke dame gaar
ne haar technische kennis
wil tonen
In de jaren vlak na 1945 was
het op meubelgebied al Gothiek
en Old Finish wat de klok sloeg.
Behoudens tamelijk zeldzame
uitzonderingen.
Toen kwam het moderne,
„eigentijdse" meubel op. Met
vooral invloeden uit Scandina
vië. De Deense stijl werd be
roemd. Geen. decoraties meer,
vrij strakke, maar toch wel
vloeiende lijnen, lichte houtsoor
ten. „Blank" werd „in".
Misschien ook moeten wij bij
ons zelf beginnen.
Beginnen met uit te gaan zo
als het hoort. Met iets anders
dan de trui en de flodderbroek.
Misschien moeten wij wel be
ginnen met ons op te maken in
de goede zin van het woord.
Verbeter het uitgaan, begin
bij jezelf.
Laten wij het :'t komende sei
zoen eens probéren: van uit
gaan een feest maken. Leren
uitgaan is een kunst vol vreug
de, vol plezier, vol dankbaar
heid.
Dat kost geld, maar de rente,
die men er voor krijgt is hoog.
Ontelbaar zelfs.
Welnu, laten wij die uitgaans-
stap maar wagen.
Daama kwam de ,teak-golf". Ook
al sterk gestimuleerd door Scandina
vië. Wat warmere kleuren dus voor
het hout.
Donkerder hout drong op. Palissan
der bijvoorbeeld-. De vloeiende lijn,
niet langer specifiek voor Scandina
vië, bleef een plaats behouden, maar
moest wel terrein: afstaan.
En tegenwoordig is er een veelheid
van aanbod, van- verscheidenheid.
Donker, gloedvol palissander: warm
gekleurd teak, lichte, blanke hout
soorten, meubelen uitgevoerd in wit
te slijplak (voorloper misschien van
meubelen in kunststof?) en \meube-
len afgewerkt in kleurlak vormen een
bonte parade.
De vormen zijn gevarieerder dan
ooit. Het industriële meubel in strak
ke vormen met grote precisie ge
maakt door nieuwe methoden en ma
terialen. Het meubel mat 'n ambach
telijke inslag, dat doet denken aan
handwerk. Handwerk dan geholpen
door vernuftige machines. In dat
„ambachtelijke" meubel verschei
denheid te over: eenvoudige „Scan
dinavische" lijnen én de stijlmeube
len van weleer of op oude meubelstij
len geïnspireerde meubelen, met ty
perende decoratieve elementen.
De keus is door die veelheid van
aanbod niet gemakkelijker geworden.
Vroeger was er niet veel keus. Men
065 68 Tenslotte een eethoek in Em-
pire-stijl. Hoewel ook hier de de
coratie tamelijk beperkt is heb
ben deze meubelen wat meer pre
tentie, vragen ze wat meer de
aandacht voor zichzelf. Ze hebben
wat mer ruimte nodig om tot
hun recht te komen.
J
Yoghurt heeft precies dezelfde voe
dingswaarde als melk. Het heeft ech
ter als voordeel dat het, zoals alle
zure melkprodukten lichter verteer
baar is. Dit is dan ook de reden dat
men 't graag geeft aan zieken en her
stellenden. Een waarschuwing voor de
zelfbereide yoghurt is hier wel op z'n
plaats.
Bij het zelf bereiden van yoghurt,
of dit nu met een speciaal daar
voor gekweekt bacteriënpreparaat of
met een lepel gekochte yoghurt ge
beurt, is het mogelijk dat ongewens
te bacteriën zich in het product ont
wikkelen waardoor dit schade voor
de gezondheid kan opleveren. Dit
geldt nog sterker voor het gebruik van
het zogenaamde yoghurtplantje. Bo
vendien kan hiermede niet de ech
te yoghurt bereid worden. Er ont
staat een drank die wel op yoghurt
lijkt, maar anders smaakt en soms
door een gering alcoholgehalte
enigszins schuimt. Beter is 't de yog
hurt van een melkhandelaar te be
trekken.
Recepten voor 4 personen:
Gebruik in plaats van slagroom eens
de volgende frisse yoghurtsaus bij uw
vruchtensalade.
Yoghurtsaus:
2'T dl yoghurt, 2 eetlepels honing. 1
theelepel citroensap, 1 theelepel ci
troenrasp, 1 eetlepel vruchtesap en
iets zout. De honnig goed door de
yoghurt roeren en daarna het ci
troensap en het vruchtesap toevoe-
wat zout en eventueel nog enkele
druppels citroensap.
Gevulde paprika's
4 paprika's, 1 dl. yoghurt, 300 g ma
gere gehakt, 1 fijngesnipperde ui. 100
g. schampignons, 40 g boter of mar
garine, broodkruim van een sneedje
oud brood of 1 eetlepel paneermeel,
peper en zout.
Het kapje van de paprika's snij
den, zaden en zaadlijsten verwijd -
ren en de paprika's wassen. Boter of
margarine in de koekepan smelten en
hierin de gesnipperde ui glazig laten
worden. De gewassen en in plakjes ge
sneden champignons toevoegen en het
geheel 5 minuten zachtjes laten smo
ren. Het gehakt erdoor mengen en on
der af en toe roeren gaar laten wor
den. Het mengsel met zout en peper
op smaak afmaken en van het vuur
af tot slot het broodkruim en de yog
hurt erdoor roeren.
De paprika's vullen met dit pitti
ge mengsel en de kapjes er weer op
plaatsen. De paprika's met een bo
dempje water in een afgesloten pan
in ±30 minuten gaat laten worden.
Yoghurttaart.
Vt i. yoghurt. 25 g suiker. 50 g kren
ten, 100 g bloem, 50 g boter of mar
garine. zout, 1/4 dl water. 2 beschui
ten, 100 g. suiker, 1 ei, iets nootmus
kaat.
De yoghurt een nacht op een scho
ne doek in een vergiet uit laten lek
ken, De krenten in zeer weinig wa
ter wellen en laten uitlekken. De
bloem zeven, vermengen met wat
zout en de boter of margarine toe
voegen. Deze met twee messen in
kleine stukjes snijden. Het water on
der voorzichtig omscheppen hieraan
toevoegen tot er een samenhangend
..geheel-is
Het deeg op een met bloem
bestoven tafel uitrollen tot ±1 cm dik
te. Een vuurvaste schotel invetten en
met de deeglap bekleden (Schotel
middellijn 28 cm). Met een vork
gaatjes in de deegbodem prikken.
De schotel in 't midden van een war
me oven 175 C) plaatsen en het
deeg in ongeveer 30 min. gaar la
ten worden.
De beschuiten op het deeg fijnkrui
melen. De uitgelekte yoghurt vermen
gen met 25 g suiker en over de be
schuiten uitstrijken.
Het ei met 100 g suiker flink kloppen
tot een dikke vloeibare massa is ver
kregen en de krenten toevoegen. Dit
mengsel over de yoghurt uitspreiden.
Op deze laag een weinig nootmuskaat
strooien.
De taart wederom midden in de oven
plaatsen 150° C) en het ei-mengsel
in ongeveer 30 min. gaat laten wor
den.
De taart uit de oven nemen en la
ten afkoelen in de schotel. Voor het
opdoen in punten snijden.
063 68 Een eigentijds, strak bank
stel, typisch voorbeeld van func
tionele meubelen, waarbij alleen
de kleuren en dessins van de be
kleding zouden kunnen verraden
uit welk van misschien wel tien
landen ze zouden kunnen komen.
Echter geen meubel met een uit
gesproken „industrieël" karakter.
deed zoals het „hoorde". Nu behoort
men... een eigen keuze te doen. Niet
gemakkelijk soms. Maar wel boeiend,
uitdagend, het vinden van wat men
zelf het liefste vindt.
Een eenmaal gedane keuze is trou
wens, in tegenstelling tot voorheen,
ook geen keuze voor „altijd". Hoeft
dat ook niet meer te zijn. In de loop
van een aantal jai-en veranderen men
sen, wijzigen hun smaken zich. De
ontwikkeling van onze materiële wel
vaart hoe betrekkelijk die vaak
ook zijn mag maakt veranderen
op zijn tijd mogelijk. De brommer, de
auto, zij vragen investeringen van et
telijke honderden respectievelijk et
telijke duizenden gulden maar zijn
na een beperkt aantal jaren versle
ten, op, niet meer bruikbaar, meube
len gaan in .technisch' opzicht langer
We zakken niet zo gauw door een st
maar toch kan die stoel-versleten zijn
in onze smaak, niet meer beantwoor
den aan de wensen die wij hebben.
En die wensen hebben dan niet alleen
betrekking op de mogelijkheid om er
op te zitten, maar ook op het plezier
wat wij er in scheppen door de meu
belen te zien in onze woonomgeving.
Door het meebepalen van de woon
sfeer, die wij verlangen. Beantwoordt
een meubel niet meer aan die psychi
sche eisen, dan is het net zo goed ver
sleten als de auto die telkens niet
meer rijden wil. Op zo'n moment is
het belangrijk om ons te realiseren,
dat het niet „zonde" is om die techni
sche nog bruikbare stoei weg te
deon en onmiddellijk te gaan
vervangen door een ander. Uiter
aard natuurlijk als we ons dat finan
cieel kunnen veroorloven. Gelukkig
zijn die materiële mogelijkheden,
door de ontwikkeling van techniek,
produktiviteit en daardoor de wel
vaart, veel groter geworden dan voor
heen.
066 68 Een in eiken uitgevoerde
eetkamer in zogenaamde Oud
hollandse stijl. Geen getrouwe co-
pie van een historische stijl,
maar wel een vormgeving die ©en
bepaalde sfeer geeft. Het degelij
ke materiaal en de afwerking ma
ken deze meubelen tegen inten
sief gebruik bestand.