1
Van het erf der Kerk
CHAMPAGNOLE
Centra-kruitleMei*
Gefe8* Waiisink
KLAPSTUK Mill DE WEEK:
iNcDST BLM
De Hervormde Zending en
Indonesië
-
Nieuwe vorm
van het Diaconaal Jaar
Wereldraad van Kerken
Bij aankoop van f5,- boodschappen:
1 fles SLAOLIE BRILLANT voor 95cê-
-\
fü
Laatste tentsamenkomsi
Tassen goud en diamant
56 km, ep de Toeristei:
Zaterdag 8 augustus 1964
HOLTENS NIEUWSBLAD
In het jaarverslag over 1963 van de
Raad voor de Zending, dat in de laatst
gehouden synodevergadering werd aan
vaard, worden verschillende punten
naar voren gehaald, die de aandacht ver
dienen. Daar is dan allereerst de vraag
waar het zwaartepunt van het zendings
werk van de Ned. Hervoi'mde Kerk zal
liggen, nu na de moeilijke tussenpei'iode
de mogelijkheden en contacten weer gro
ter worden. De Raad voor de Zending
spreekt in zijn jaarvei'slag nadrukkelijk
uit, dat hij zijn primaire verantwoorde
lijkheid in Indonesië ziet liggen, omdat
de Nederlandse zending een bijzondere
taak heeft daai\ 'Niet, zoals men vaak
meent op grond van een in de geschiede
nis gewortelde gevoelsbinding, maar we
gens het nuchtere feit, dat slechts weinige
andere zendingen dan de Nedeiiandse
samen met de Rijnse en de Bazelse daar
een substantiële verantwoordelijkheid op
zich nemen, ondanks vele na-ooitlogse
pogingen om dit te bereiken.
Na India en China zijn Japan en Indo
nesië de volkrijkste 'zendingslanden' der
wereld en mag men veilig aannemen, dat
weinig voor de zending openstaande lan
den in verhouding tot hun betekenis zo
weinig buitenlandse missionaire mede
werking ontvangen als Indonesië'.
De aanvaarde verantwoordelijkheden in
Afrika tussen 1960 en 1963 nam het
aantal zendingsarbeiders daar toe van 2
tot 21 - zal verder niet veel meer uitge
breid worden nu nieuwe taken in Indo
nesië de aandacht vragen.
De verbetering der politieke betrekkin
gen met Indonesië was duidelijk merk
baar in b.v. het immigratiebeleid. 'Zo
wei'd de delegatie van de 'Kontinentale
Kommission für Kirche und Mission in
Indonesien (KKKMI), tot Indonesië toe
gelaten en bevonden zich van onze aan
Indonesië verbonden zendingsarbeiders er
ultimo 1963 een tweetal in Nederland
met een re-entry-permit, een sinds jaren
vrijwel onbekend document'.
Toen deze dingen vaststonden konden
met vrijmoedigheid enkele a.s. zendings-
arbeiders voor Indonesië worden be
stemd.
En er kwam ook contact door bezoeken
van medewei'kei'S van daar aan ons land.
In het hoofdstuk over het bezoek van
de zoëven genoemde commissie (KKKMI)
wordt gewezen op de verandei-ingen, die
in Indonesië geconstateexd werden. Er
V
De eerste geredde, Michel Jacques (in lxet
midden met donkere bril) wordt voor
zichtig de trap van het boorplateau af ge
holpen.
De ramp te Cliampagnole heeft de ganse
wereld in spanning gehouden. Eindelijk,
dinsdagmiddag j.l., gelukte het de 9 inge
sloten mannen in de mijn te bereiken,
waarna de redding van allen vlot verliep.
Verlicht haalde men adem: Evenals in
L enge de (Did.) kon ook in Cliampagnole
de reddingscapsule goede diensten bewij-
heeft daar een 'snelle maatschappelijke
verandering' plaats zoals in zoveel jonge
staten.
'Eertijds vormden de bewoners van het
land immers een veelheid van volken en
stammen, slechts verenigd door de band
van het Nederlandse gezag. De snelle ur
banisatie, het onderwijs, het bestaan v. d.
ambtenarencorpsen en het leger met hun
overplaatsingen, de arbeid van nationale
en provinciale vertegenwoordigende li
chamen, de nationalistische beweging en
de christelijke kerken hebben allen reeds
voor de oorlog, maar vooral sinds de re
volutie bijgedragen tot de groei van een
Indonesisch eenheidsbesef. De nationalis
tische leuze 'éen land, éen volk, éen taal'
wordt in steeds toenemende mate van
wens tot werkelijkheid en zal nog steeds
meer werkelijkheid worden.
Reeds nu hebben de belangrijkste ont
wikkelingen op politiek, godsdienstig en
cultureel gebied, de ontwikkelingen die
hun stempel zetten op het volksleven,
plaats onder mensen, die hoe sterk de
oude cultuur ondergronds onder hen mo
ge voortleven, in sterke mate geürbani
seerd zijn, wier echtgenote soms uit een
ander 'deelvolk' afkomstig is dan zijzelf,
wier kinderen vaak het Indonesisch en
niet meer hun 'streektaal' als moedertaal
spreken.
De Indonesische kerken daarentegen
zijn zelfstandig gewoi'den in een tijd,
toen deze ontwikkeling nog maar nauwe
lijks bgonnen was.
Moeten nu de met de kerken (in de
verschillende gebieden) samenwerkende
zendingen de traditionele gerichtheid op
bepaalde 'deelvolken' niet loslaten om
zich op de nieuwe Indonesische mens te
richten? Deze vraagstelling beheerste een
groot deel van de discussie met de Raad
van Kerken'. Als consequentie werd aan
vaard, dat aan de West-Europese zendin
gen werd aanbevolen hoge prioriteit te
geven aan takken van arbeid, die van
meer algemene betekenis zijn, zoals de
vei-sterking van het theologisch (hoger)
onderwijs,inclusief de opleiding van
godsdiensleraren voor lagere en middel
bare scholen, de uitzending van een aan
tal studentenpredikanten en de stichting
van studentencentra als plaatsen voor
hun werk, de uitbouw van de opleiding
van leraren voor het christelijk middel
baar onderwijs, grotere steun voor de
christelijke uitgeverij (Badan Penerbit
Kristen), de uitzending van leiders en
gelden voor vormingscentra van sociolo
gen en/of culturele anthropologen ter
versterking van het studie-instituut van
de Raad van Kerken te Djakarta.
Nog wordt overleg gepleegd over de
vraag in hoeverre het noodzakelijk is de
steun aan de christelijke universiteiten
uit te breiden. Zo zijn er taken te over
voor de Nederlandse zending om verant
woordelijkheden in Indonesië te gaan
dxagen.
De Intei-kei'kelijke comipissie voor het
Diaconaal Jaar in Rotterdam nam het ini
tiatief tot een nieuwe vorm van dit werk,
die zal bestaan naast de reeds gebruike
lijke vqnh. Deze nieuwe vorm staat open
voor jongeren van 18-25 jaar, jongens zo
wel als meisjes, die graag de gedachte
van het diaconaal jaar in hun leven con-
ci*eet willen maken, maar die het door
omstandigheden niet op de gewone wijze
kunnen doen. Zij moeten bereid zijn ge-
durende een jaar met grote trouw ten
minste twee avonden per week beschik
baar te stellen om te gaan wei'ken in be-
jaai-dentehuizen (avonddiensten), club
huizen, buurt- en/of wijkhuizen, kerkelijk
jeugd- of wijkwerk zonder geldelijke be
loning.
Overigens is de opzet net als voor het
„gewone" diaconaal jaar: samen kunnen
zij zich bezinnen op de diaconale taak van
het gemeentelid gedurende weekends enz.
Nadei'e inlichtingen kan men vragen of
opgaven richten tot bovengenoemde com
missie, Westersingel 109, Rotterdam - 2,
tel. 123007.
EEN TWEETAL CONSULTATIES
In Genève vonden twee consultaties
plaats onder auspiciën van de afdeling
van de Wereldraad van Kei-ken over de
samenwerking van man en vrouw in kerk,
gezin en samenleving. De eerste die zes
dagen duurde was voorbereid in samen
werking met de „United Church Women",
een ondei-deel van de Nationale Raad van
Kerken in de Ver. Staten en handelde
over de betrekkingen tussen mannen en
vrouwen in de ai'beid, op de arbeidsmarkt.
Vastgesteld werd, dat mannen over het
algemeen weinig begrip tonen voor pi*o-
blemen, waarvoor de werkende vrouw
komt te staan, en ook te weinig begi-ip
hebben voor het feit, dat in de meeste
landen de vrouw om economische redenen
een groter aandeel in het ax-beidsproces
móet nemen. Hoe langer hoe meer wordt
het zo, dat de plaats van de vrouw niet
meer uitsluitend in huis is, maar meestal
heeft de man moeite dit te begrijpen.
Deze consultatie, waaraan 36 mannen
en vrouwen economen, ambtenai-en,
pi-edikanten, sociale werkers, leidingge
vende figui-en van internationale vrou-
wenoi'ganisaties enz. uit de hele wereld
deelnamen, vond plaats tegelijk met de
vex-gadering van de Internationale ar
beidsorganisatie, waar hetzelfde onder
werp aan de orde was gesteld, en waai'-
van verschillende afgevaardigden ook
deelnamen in de consultatie.
Ook al wordt door zeer velen erkend,
dat het beginsel van de gelijkwaardigheid
van man en vrouw niet meer in discussie
gebracht kan worden, toch worden de
praktische consequenties ervan nog niet
alle aanvaai'd. Aan de andere kant heb
ben vrouwen in de praktijk al wel kunnen
vaststellen in hoeverre zij in staat zijn
allerlei taken te vervullen, die gewoonlijk
op hun schouders komen te rusten in ver
band met hun verantwoordelijkheid in het
gezin. I'n het algemeen werd door de con-
KASSA-KOOPJES TOT EN MET 15 AUGUSTUS:
3 blikjes LEVERPASTEI voor100
1 blik AARDBEIEN OP SAP 145
2 pak MACARONI voor59
250 gram MIMOSA-SNOEP 79
250 gram ZOMERMELANGE-SNOEP 79
250 gram FLAMINGO-SNOEP 79
1 pak CAFÉ NOIR 78
1 pot FRITES-SAUS 75
1 fles PROFITA-SLASAUS 69
VUURPIJLTJES:
2 tabletten MELK- of PURE CHOCOLADE 8S
1 zakje HAAGSE HOPJES 49
10 rol FAAM PEPERMUNT van 100 voor 89
sultatie aanbevolen, dat de kerken actie
ver zouden pogen de mannen èn de vrou
wen te helpen bij de aanpassing aan de
nieuwe situatie.
In een tweede consultatie werd van ge
dachten gewisseld over het sexuele ge
drag in Noórd-Amerika en West-Europa.
Gesteld werd, dat op dit gebied thans een
chaos heerst en dat de kerken hierbij niet
van schuld vrij te pleiten zijn. Zij hebben
immer-s geen duidelijke taal gesproken op
het terrein van de sexuele ethiek. De 26
deelnemers, onder wie opvoeders, jeugd-
predikanten, artsen en predikanten, ver
klaarden, dat tot nu toe de uitspraken
van de kerkelijke leiders over sexuele za
ken veelal negatief zijn geweest. Het is
nodig dat dit alles nader wordt bestu
deerd, opdat de kerken een duidelijk
standpunt geven.
In het rapport van de bijeenkomst
wordt o.m. gezegd: „Het christelijk ge
loof moet de sexualiteit als deel van Gods
scheppingsorde erkennen, ook na de zon
deval; sexualiteit is een goddelijke gave
en is een van de samenstellende delen van
het menselijk bestaan. Zoals God Heer is
van het hele leven, zo is Hij ook Heer van
het sexuele leven; daai-om is het niet al
leen gevaarlijk, maar zelfs onmogelijk het
één los te maken van het andere". De
consultatie drong er bij de kei-ken op aan,
dat er studie gemaakt wordt van het we
zen van het huwelijk en van de voorberei
ding ervan, inclusief de dringende vra
gen over sexuele ï-elaties voor of buiten
het huwelijk enz.
Over de verhouding tussen
hervormden en gereformeerden
In een hoofdartikel in „Hervormd Lei
den" noemde ds H. Bouter, hervormd
predikant aldaar, de plaatselijke bestaan
de verhouding tussen hervormden en ge
reformeerden ontoelaatbaai-. Dankbaar
voor overleg, in Leiden Zuid-West over
•bouwkwesties, vroeg ds Bouter zich af,
of men zich toch niet nog steeds te veel
in eigen kring afsloot. Ontoelaatbaar
achtte hij het, dat in sommige wijkge-
meenten nauwelijks contact is met de
gereformeerden, onmogelijk de situatie
op schoolgebied met twee concurrerende
schoolverenigingen. In het algemeen gaf
ds Bouter als zijn mening, dat als het
nog niet mogelijk is samen avondmaal te
vieren, hervormden en gereformeerden
toch niets meer afzondeiTijk mogen on
dernemen zonder de ander er in gekend
te hebben. Zelfs bij het beroepingswerk
hoort er contact te zijn, opdat niet iemand
•beroepen wordt, die bestaand contact zou
torpederen. „Samenwoning" in één kerk
gebouw is zeker aangewezen ook al heeft
één partner dan het bezwaar te dragen
van een groef beginuui\ Alles bij elkaar
genomen ziet ds Bouter het zo, dat bei
de kerken samen op weg zijn gezet en
die weg dan ook samen moeten afleggen.
Weigex-ing is ongehoorzaamheid. Zo staat
het ook in het voorbereidingsboekje voor
de vergadering van de Hervormde We
reldbond. „Kom, Schepper Geest".
SPANJE
Goedkeuring voor spaanse
„protestantenwet"
Zowel het Vatikaan als het spaanse
episcopaat hebben aan de spaanse rege
ring meegedeeld, dat zij geen bezwaar
hebben tegen de voorgestelde protestan
tenwet, waarin de rechten van de pro
testantse minderheden worden geregeld.
Volgens het concordaat van 1953 lussen
het Vatikaan en Spanje is de regering-
niet bevoegd het initiatief te nemen tot
nieuwe wetten met betrekking tot gods
dienstige minderheidsgroepen zonder
voorafgaande instemming van de spaanse
hiërarchie. Volgens berichten houdt de
nieuwe wet in wettelijke erkenning va i
protestantse kerken, die daardoor in staat
zullen zijn eigendom te hebben, wat nu
steeds op naam van personen of buiten
landse organisaties moet staan.
In de grote tent in 'Kalfstermansweide'
wex-d zondagavond de derde en tevens
voor deze zomer laatste samenkomst ge
houden van de evangelisatie-avonden die
ieder jaar door de kerkeraden van de Her
vormde Gemeente en Geref. Kerk in het
vakantie-seizoen worden gehouden.
Evenals de twee voorgaande zondag
avonden bestond er ook voor deze avond
weer grote belangstelling en geen van de
600 beschikbare plaatsen bleef onbezet.
Ds H. J. van Druten, Ned. Herv. pred.
te Nijverdal spx-ak in deze samenkomst
over het onderwerp „Oecumene.... geven
en nemen".
De leiding van deze avond berustte bij
de heer G. W. Rietman en aan deze slot
bijeenkomst werd medewerking verleend
door „Holtens Gemengd Koor" dat o.l.v.
waarn. dir. mevr. H. Sprokkereef-Slotman
een viertal liederen zong.
Ook werden enkele bekende geestelijke
liederen gezongen door het jeugdkoor van
de Pinkstergemeente te Eindhoven, welk
koor momenteel in Holten met vakantie
is.
De samenzang werd op het orgel bege
leid door de heer Ant. Koopman.
Braderiekoningin kwam gelukwensen
De heer en mevr. Molenaax--van Hoek
uit Amsterdam die de vorige week in pen
sion Beumer waar zij nu reeds voor de
vijftiende keer logeren hun 55-jarig
huwelijksfeest vierden, waren bijzonder
verrast toen Bx'adexaekoningin Wilmien
Dolman in gezelschap van de leden van
de Braderiecommissie de heren D. J.
Wansink en J. Maats en de administra
teur van de VVV de heer G. Kers hun op
wachting maakten.
Zij boden de heer en mevr. Molenaar
bloemen aan en wensten hun samen nog
goede jaren.
De lieer Molenaar dankte met enkele
woorden voor het zeer gewaardeerde be
zoek en de bloemen en bx'acht een toast
uit op Holten, het vakantieoord waar men
graag verblijft en waar men nog vaak
hoopt te komen.
GESLAAGDEN
Voor het middenstandsdiploma slaag
den de heren J. Kolkman en I. Talma
de dames H. v. d. Berg, G. J. Bosschers.
H. Hulsman, G. Noteboom, G. Oolbekkink
en G. J. Reijlink, allen te Holten.
De Minister van Verkeer en Waterstaat
heeft bij zijn beschikking van 3 augustus
jl. de maximum snelheid voor de toeris
tenwég over de Holterberg tussen Holten
en Nijverdal bepaald op 50 km per uur.
De gemeentebesturen van Hellendooro n
Holten hadden aanvankelijk gevraagd
deze snelheid te beperken tot 70 km per
uur. Het verzoek is meer dan een jaar
onderweg geweest.