NYASSALAND a Katoen in de buitenlandse mode Mm Nieuwe haard van onrust •L: r v Paasfeest, feest der Lente en liefde - - P. Si', aV V iwYf 1?L v "■jfj* •'i-wv t? i i* v H'M vernieuwing eshSbSm Alle modehuizen in Frankrijk en Ita lië de zeer bekende en de minder be kende hébben in hun onlangs gepre senteerde haute couture-collecties een ruime plaats gegeven aan de katoenen stoffen. Het sluit aan bij de algemene opvatting in "de internationale modewe reld, dat de moderne katoenen stoffen een hoogmodisch materiaal geworden zijn, waarmee zeer bizondere effecten bereikt kunnen worden. Dit is op de al lereerste plaats te danken aan de enor me vooruitgang van de textieltechniek gedurende de laatste vijftien jaren, wel ke, met behoud van de zo zeer geprezen natuurlijke eigenschappen van de ka toenvezel, geheel nieuwe methoden van bewerking en verwerking glansrijk hééft doen slagen. Christian Dior, Pierre Balmain, Jean Patou, Carvea, Pierre Cardin, Maggy Rouff, Madeleine de Rauch, Gres, Cha nel, Manguin en Jacques Heim, zij allen hebben, naar hun laatste modeshows in Parijs is gebleken, de creatieve moge lijkheden van bekende en nieuwe katoe nen stoffen op verrassende wijze effec tief gemaakt. In Italië was het al niet anders: Schuberth, Yeneziani, Antonelli, Vito, Myricae, Scarabocchio en Aida toonden allen fraaie katoenen modellen. De dessins der Italianen zijn in dit sei zoen, wat de katoen betreft, over het al gemeen abstract met als hoofdkleuren lila, groen, blauw en rood. Ook het klas sieke zwart-wit contrast komt herhaal delijk voor. In Parijs is de keuze uitge gaan naar zacht geel, paars, vele tinten groen en rose, lila en kleuren als Sisley (groen), Vuillard (rood) en Gauguin (geel). Uit verschillende Franse en Italiaanse collecties hebben we enige voorbeelden gekozen, zoals het stijlvolle zomertoilet- je met overgooier van Jacques Heim, die hiervoor heeft gebruik gemaakt van "Waar Paasvuren branden alom in het rond Ic hebbe my selven ghecleedt in sulcven gebare Alleleens oft nu Paeschendach ware..... Zo luiden enkele regels uit een oud- Nederlands gedicht. Deze regels zijn ty perend voor het Paasfeest, feest der vernieuwing. De Christelijke betekenis van het paasfeest is de Opstanding van Christus, de overwinning op de dood. Het "weer levend worden". Is het daarom verwonderlijk, dat juist de Lente, waarin de natuur weer tot nieuw leven komt, het jaargetijde is, dat Pasen tot middelpunt heeft? En de mens blijft niet achter: "Paaspronk", "Op z'n Paasbest" zijn uitdrukkingen, die er op wijzen, dat de mens met de natuur meedoet; oude kleren worden vervangen door nieuweOok de hui zen worden "vernieuwd", dat wil zeg gen schoongemaakt, een voorjaarsbe handeling door de mannen eerst vei- wenst, maar later, wanneer alles "aan kant" is, bejubeld. Schoonmaken, reinigen, afwassen is ook de diepere betekenis van een fol kloristisch gebeuren op West-Schou wen, dat acht weken voor Pasen plaats heeft. Viervoeters te water Renesse is een ijverig dorp, de boe ren werken hard op het land, de jeugd leert vlijtig op school. Op een dag in het voorjaar echter, neemt men het er van. De schooljeugd is vrij en het land blijft onbearbeid. Dat is de dag, waar op het "Stra-feest" wordt gevierd, 's Morgens om een uur of negen klet teren in het dorp de paardenhoeven op de straatkeien en klinkt het geluid van 'n katoenen structuurweefsel met bloem- patroon. Giovanno Caracciolo van het Romein se modehuis Carosa is de ontwerper van het toiletje, dat wel een zeer vrouwelijk silhouet heeft, dank zij ook de soepel heid van de verwerkte katoenen stof. de scheepshoorn. Op het dorpsplein verzamelen zich vele paardrijders, de "Stra-rijders". Daar vandaan trekt men in bereden optocht naar Haamstede en Burg om daarna weer in het dorp te rug te keren. Na deze ronde melden de rfjders zich by de Burgemeester, al waar een hartversterkinkje wordt ge dronken. En dan gaat het in draf naar de duinen voor het eigenlijke doel en hoogtepunt van het feest. Zonder dra len draaft men op de zee af en spoedig spoelt het zoute water rond de paarde- benen. Aldus worden de paarden "ge reinigd. Men meent dan ook, dat "Stra" een overblijfsel is van het La tijnse lustratio, d.i. reinigen. Hoewel Stra evengoed een afkorting kan zijn van strand. De oude kronieken geven hierover geen oplossing. Meisjes bieden zich aan "Met Pasen gaan we ons verloven", hoe vaak hebben deze woorden een meisjeshart sneller doen kloppen? Het betekent immers, dat een verbintenis zal worden aangegaan tussen twee jon ge mensen, een verbintenis vaak voor het leven. Op de tweede Woensdag in Maart gaat menig jongeman in Lochem ook een verbintenis sluiten met een meisje, echter slechts, al is ook wel het tegengestelde het geval, voor korte duur. Deze Woensdag n.l. wordt de "Maartekuur" gehouden, waarbij de jongen op een zeer wonderlijke ma nier een gezellin voor de toekomstige Meimarkt kiest, 's Middags vormen de jonge meisjes op de markt een rij en bieden zich ter verkiezing aan. Keu rend lopen de jongemannen vóór de rij heen en weer; de een na de ander doet zijn keus, d.w.z. hij neemt een hem welgevallig meisje uit de rij en maakt met haar een afspraak om sa men de Meimarkt, gepaard gaande met veel kermispret, te vieren. Soms krijgt het meisje, als teken van te zijn geko zen een kruis op de rug. Op dit teken zijn de jongedochters echter wel ge steld, alles liever dan in de rij over te blijven Paasvuren langs de Oostgrens. Een Paasgebeuren, dat in Drente, Overijssel en de Achterhoek nog steeds in ere wordt gehouden, is het ontste ken van het Paasvuur. Wanneeer in Drente de kleine kinderen nog met het "Palmhaontien" rond lopen, beginnen de oudere jongens reeds met het ge reedmaken van de "Paosbuit". In op tocht gaan ze naar de eigenaar van :n perceel bosgrond om te vragen of er takken mogen worden gekapt voor het "Paosvuur". Na toestemming snijden de "snoeiers" de takken, de "slepers" zorgen voor het transport en de "bou wers" stapelen de "bult" op. Meestal onder toezicht van enkele "oud-gedien- den", die opmerkingen laten horen als: "Hij is te smal op'ezet jongs, of "Hij wordt veuls te scheve". Maar langza merhand verheft zich de brandstapel. Paasmaandag wordt nog eens een laat ste inzameling gehouden. Onder het zingen van een bedellied wordt de be volking opgeroepen^- brandbaar mate riaal te leveren: "Hèj nog olde maanen Die wie mit Paosen braanen of een bossien stro of ries Aanders braandt oes Paosvuur niet." O wée als er aan de oproep geen ge hoor wordt gegeven; de jeugd is niet mals met het uiten van bedreigingen: Wil ie dan niet geev'n Dan zul ie niet lange leev'n Gierlap, geef wat! Gierlap, geef wat! En 's avonds branden dan de vuren rond de Drentse dorpen en klinken de liederen: "En zo lang Rinus Waps nog takke- bossen hef Dan treuren wi'j no net..." 't Paosvuur dat zal braand'n Zoete Lieve Garrechien Wie valt het kwalijk te nemen, dat hij niet op stel en sprong weet waar Nyas- saland ligt er misschien nog nooit van gehoord heeft? En toch stonden de voorpagina's van onze kranten weer vol met nieuws van onlusten in dit gebied en weer beseffen we dat het gaat tussen de „ontwakende zwarten" en de heersende blanke klasse. Nyassaland vormt 'n smalle strook van Rhodesia. En Rhodesia heet het gebied, dat Zuidelijk grenst aan de Zuid Afri kaanse Unie. Wanneer de inwoners van Nyassaland naar het Zuiden zien, dan ontwaren ze daar het gevreesde beeld van de segrega tie: de afscheiding tussen blank en zwart. Ja, ze behoeven niet eens helemaal te GESLAAGD VOOR TELEXISTE. De dames mevr. H. Koekkoek-Hars- mölle en mej. M. G. ten Velde slaagden voor het examen telexiste bij de B.B. BOEKENRUIL PLATTELANDSBIBLIOTHEEK Men verzoekt ons te melden, dat er in verband met Goede Vrijdag op 27 maart geen boekenruil zal plaats vinden, maar dat deze kan geschieden op de normale tijden op dinsdag 24 maart a.s. BROMFIETSER REED TEGEN AUTO OP. Zondagavond pl.m. 8 uur is de onge huwde E. Manenschijn met zijn bromfiets op de kruising van de Larenseweg met de Schoolstraat en Gaardenstraat in botsing gekomen met de auto van de heer T. Verbree, alhier. M. kwam uit de richting Laren en heeft de auto waarschijnlijk te laat opgemerkt. Hij bleef bewusteloos liggen en is in de woning van de heer L. Schuppert binnengedragen, waar dok ter Nagelhout o.a. een vrij ernstige hoofdwonde constateerde. Het slacht offer is per ambulance-auto naar het St. Geertruiden Ziekenhuis te Deventer overgebracht. Een zoontje van de fami lie Kruimelaar, dat bij hem op de duo zat, werd er afgeslingerd, maar kwam met de schrik vrij. ENGELSE CUPFINALISTEN NAAR ENSCHEDE. Sportclub Enschede heeft de Engelse Cupfinalist Nottingham Forest (le di visie) gecontracteerd om op zondag 10 mei a.s. een wedstrijd in het Stadion Diekman te spelen. Het behoeft geen be toog, dat het een unicum is dat een cupfinalist en misschien cupwinnaar een week na de grote strijd op Wembly in Londen naar Nederland te krijgen. Op zaterdag 2 mei a.s. kan heel Europa ge tuige zijn via de televisie van de finale van de Cup. Zoals bekend, is de Cup- final in Engeland nog altijd het grootste sportgebeuren van het jaar. Het Wem bley Stadion kan 100.000 mensen bevat ten, doch het aantal aanvragen voor kaarten voor deze finale is zeker tien tallen keren zo groot. 't Paosvuur dat zal braand'n Zoete lieve meid..." Ook in Twente vertoont de hemel veel rode plekken, ten teken, dat ook hier het oude Paasgebruik nog lang niet is afgeschaft. Nieuw licht, nieuw leven, Pasen...! De Paasvuren branden alom in het rond reikhalzen naar de Unie van Zuid-Afri- ka, waar de ideeën van Malan en Strij- dom leidden tot de „apartheidspolitiek". Want Nyassaland zit met Noord- en Zuid-Rhodesia is één federatie, de Cen traal Afrikaanse Federatie. En ook in Rhodesia treedt dit apartheids-streven steeds sterker op de voorgrond. Nu onlangs verkiezingen zijn gehouden, die het overwicht van de „blanke man" nog eens extra hebben bevestigd, zijn de inheemsen onrustig geworden. Ze waren het al. Niet alleen vanwege de apartheids verschijnselen in het Zuiden, maar ook door de zelfstandigheids- en onafhanke- lijkheidskreten in het Noorden, met name Ghana, de jonge „vrije staat" met zijn ambitieuse leider Nkroemah. In de Kongo heeft men er ook een staartje van gehad en nu is Nyassaland aan de beurt VAN BOKSER TOT PREMIER De premier van de Centrale Afrikaanse Federatie, die Noord- en Zuid-Rhodesia en Nyassaland omvat, is Sir Roy Welinks- ky, op en top een self made man, die ma chinist was en in zijn vrije tijd bokser en die nu, geadeld, de kampioen is voor de rechten van de blanke. Dat is hij lang zamerhand geworden. Oorspronkelijk was hij sterk voor „samenwerking" tussen blank en zwart. Steeds meer echter is hij de zwarte massa gaan zien als een bedrei ging van de beschaving. Vooral in Nyas saland, want daar is wel een groepje min of meer ontwikkelde inheemsen (die ech ter nooit aan bod komen in een leidende functie en daardoor ontevreden, een haard van onrust vormen) maar er zijn ook nog zeer primitieve stammen, met schrikkelijke tatoëringen en kanibaalse riten. Het aantal „gestudeerde" negers in dit gebied, met zijn zeven miljoen zwar ten is op de vingers af te tellen! Een dezer, Dr. Hastings K. Banda, heeft zich opgeworpen tot leider van een ex tremistische onafhankelijkheidsbeweging. Zoals zo velen van zijn medestrijders is hij bezeten van dat magische woord „vrij heid" en wat er gaat gebeuren als men eenmaal vrij is (in een land dat econo misch geen vijf minuten op eigen benen kan blijven staan), dat is van later zorg. Banda, die na hevige onlusten, die tien tallen menenslevens kostten, prompt werd gedeporteerd, droomt van een mogelijke economische aansluiting van een zelfstan dig, onafhankelijk Nyassaland bij Tan ganyika. TANGANJIKA: ZELFSTANDIGHEID HET LAATST Inderdaad is het Noordelijk gelegen Tanganyika een zeer welvarend gebied geworden. Inderdaad zijn het daar met name de inheemsen, die er geweldig op zijn vooruit gegaan, die blanken in dienst hebbën als leraren en technici. Een schitterend voorbeeld van een geheel door de Chagga-negers opgebouwde on derneming is de coöperatie KNCU, met een stamhoofd, Marealle, aan het hoofd die, als hij zijn stamverwanten toespreekt, gehuld is in een leeuwenhuid, maar zijn opvoeding genoot in Cambridge, in alle opzichten een modern Westers zakenman is en als directeur van de coöperatie zorgt voor grote winsten, als opperhoofd voor een onderwijssysteem dat spoedig het an alfabetisme onder de Chagga's tot het ver leden zal doen behoren! Maar Marealle is geen extremist. Hij streeft ook naar onafhankelijkheid, maar ziet wel zakelijke voordelen in een band met Engeland. En hij is van mening dat zelfbestuur pas aan de orde is als al het andere in orde is. Hij staat hierin dus re gelmatig tegenover lieden als Banda, die menen dat als men zelfbestuur heeft al het andere vanzelf in orde komt. Dat dus Tanganjika zulk een steunpi laar zal zijn als Banda meent kon wel eens anders uitkomen. NA DE VERKIEZINGEN Het zijn vooral de verkiezingen, die oor zaak zijn geweest van de onrust in Nyas saland. Premier Welinsky, met zijn lip pendienst aan de „gelijkheid" heeft er wel voor gezorgd, dat de kansen voor de imheemsen om bij deze verkiezingen winst te bepalen uiterst gering waren, door allerlei verzwarende bepalingen in te voegen voor de stemgerechtigden. Zo kon het gebeuren, dat de circa 5 procent blanken toch 93 procent van de stemmen kregen. De meeste negers boycotten de verkiezingen. En nu zien de zwarte voorvechters van de vrijheid in Nyassaland in de geest reeds de afzondeiiijke telefooncellen en wachtkamers „alleen voor kleurlingen" en het ideaal dreigt voor hen vooral van uit Salisbury, de hoofdstad van Rhodesia. Niet de Engelse regering, maar die van Rhodesia, met apartheidsneigingen, vre zen zij het meest. Inmiddels heeft men ook hier weer zijn toevlucht genomen tot geweld. Aan beide zijden. En met geweld is dit vraagstuk nimmer op te lossen, omdat uiteindelijk het geweld de ondergang van de blanke beschaving in Afrika zou betekenen. Zelfs wanneer de zwarte bevolking van Afrika met de blote handen tegen de blanke op trok, zou ze door puur overwicht in aan tal deze blanken verpletteren. Dit alles dient men te overwegen, vóór men het waagt zich een oordeel te vor men over de toestanden in „de zwarte peer". Maar of apartheid de oplossing zal geven? Nyassaland is opnieuw een te ken aan de wand. L - - 'Pjtr fg - T 'X K'-S tM

Erfgoed Rijssen-Holten

Holtens Nieuwsblad | 1959 | | pagina 3