Waren er tientallen eeuwen
geleden tanks en atoomwapens?
feemarfó
sm
Kolendampvergiftiging
DE „SPIRITUAL'
DER AMERIKAANSE NEGERS
Dcmp°bevrijclf
KMltSiPUROL
Verschillende meningen over de oorsprong
Ernstig ongeluk
HlsiSt£/#5 handen
Zweedse geleerde staat voor vele
raadsels. In 3000-jarig Sanskriet-
werk leest men er over. Mening
van II. Kjellson: technische ge
heimen weggespoeld tijdens vloed
in 3716 voor Christus.
Met grote eerbied spreken wij van de
oude Chinese cultuur. Papier en porce-
lein werden er bijv. veel eerder (en
béter) gemaakt dan in het Westen en
tal van andere geheimen waren in het
Oosten eeuwen eerder bekend dan bij
ons. Niettemin lacht men in Tibet over
de „jonge" 5000-jarige beschaving der
Chinezen, omdat men aldaar meent op
niet minder dan 50.000 jaar terug té
kunnen zien. De Zweed H. Kjellson heeft
zich in deze kwesties verdiept en er oude
talen voor geleerd. Jaren lang heeft hij
oude geschriften bestudeerd. In plaats
van een antwoord vond hij echter steeds
nieuwe vragen, die hij nu in zijn boek
„Forntidens Technik" nader heeft be
handeld. In zijn inleiding stelt de heer
Kjellson vast, dat er nog zeer veel
braakliggend terrein is, want de oude
Tibetaanse bibliotheek, die 100.000
banden moet tellen en alle wetenschap
pelijke gebieden omvat, is nog lang niet
doorgewerkt. Niemand heeft ook de As-
syrische bibliotheek van Assoerbani-
pals (ongeveer 650 voor Christus), die
uit 3Ü.ÜU0 borden bestaat, kunnen ont
cijferen.
Het is niet allemaal fantasie.
Er kon echter gebruik worden ge
maakt van andere voor-historische
mededelingen, zoals bijv. het 3000-jarig
Sanskriet-werk „Mahabharata", waarin
de strijd tussen de zonen van Kurus be
schreven wordt (Sanskriet is de heilige
taal van de oude Indiërs, behorende tot
de Indogermaanse taalfamilie). Het uit
vijftien dikke banden bestaande verhaal
werd gedurende de jaren 1883 tot 1886
door Prtap Chandra Roy in het Engels
vertaald. Het is een zeer fantastisch
boek, zo merkt de heer Kjellson op,
maar het gaat hier bepaald niet om een
soort Jules Verne, die trouwens leefde
in een tijd van vlugge technische ont
wikkeling, welke toen vele mensen bezig
hield.
„Eigenaardig.
In „Mahabharata" wordt om. een
vliegtuig (hemelwagen) beschreven en
er wordt zelfs een geschil behandeld met
een piloot, die niet te veel oorlogsmate
riaal wil meenemen, omdat anders de
machine te zwaar zou worden; een pro
bleem, dat ook nu nog actueel is. De be
schrijving van de vlucht is een lang
verhaal.
Enkele belangwekkende regels halen
wij hier aan: „Toen de machine met
Matali als piloot voorwaarts stuwde,
keek de piloot mij aan en hij merkte
verbaasd op: het is nog nooit voorge
komen en het is werkelijk eigenaardig,
dat jij niet de minste reactie vertoont.
Ik heb namelijk vastgesteld, dat bij het
aantrekken van de paarden (krachten)
het lichaam altijd een ruk krijgt".
Deze opmerking zou dus op het toen
malige bestaan van snelle toestellen
kunnen wijzen.
Het boek vertelt niet alleen van vlieg
tuigen, maar ook van tanks .wagens,
gemaaakt uit zwart ijzer én op acht wie
len lopend, maakten een lawaai alsof.
schijnwerpers „..de dikke mist werd
doorboord door gloeilampen.en zelfs
atoomwapens .als het Brahma-wapen
wordt afgevuurd, kan de hele wereld
ten onder gaan. Jij mag dit wapen al
leen in het uur van het grootste gevaar
gebruiken, maar ook dan slechts één
keer, anders zou je zelf het slachtoffer
worden".) Herinnert ons dat niet aan
Hirosjima?
Vernietigd als insecten.
De Zweed vond nog meer bijzondere
feiten. „Mahabharata" bericht ook over
vlammenwerpers de moedige solda
ten werden vernietigd als insecten, die
te dicht bij een laaiende vlam komen.
en elektro-technische wapenen, die wij
zelfs nog niet kennen.
Hier vermelden enige aanduidingen
over een dezer wapens. „Toen het zo
ver was" aldus het verhaal „begon
het te waaien en te regenen. De aarde
beefde en de zon werd verduisterd. Men
zag ontelbare ijzeren voorwerpen als
borden zo rond met scheermesscherpe
kantenbevel werd gegeven alle wa
pens neer te leggen en de wagens te ver
laten. Als jullie zonder wapens op de
grond staan, kan dit (waarschijnlijk elek
tronische) wapen jullie geen kwaad
doen". In het boek worden in totaal een
vijftiental voor ons geheel onbekende
wapens beschreven. De Zweed Kjellson
is van mening, dat dit niet allemaal fan
tasie kan zijn.
Wat de grote bouwwerken uit de voor
historische tijd betreft (op de Paas
eilanden, Ceylon, India, Java, Perzië,
Arabië, Syrië en Egypte), men hoort zo
vaak de opmerking, dat deze slechts tot
stand konden komen, dank zij het aan
wenden op grote schaal van slavenar
beiders en het beschikken over einde
loos veel tijd.
Niet tevreden.
De Zweed is met dit antwoord echter
niet tevreden. Hij herinnert eraan, dat
in India ruim 3000 jaar voor Christus al
gietijzer en 900 voor Christus al roest
vrij ijzer wer,d gemaakt. Salomo (1000
jaar voor Chr.) liet twee koperen zuilen
met een hoogte van elf meter en een
omvang van 1.15 meter gieten en in ver
scheiden© gebieden van Azië was het
principe van de „Leidse fles" (elektrici
teitscondensator in flesvorm) bekend.
Er waren ook ertsmijnen en spiegels,
die als vuurtorens dienst deden. Op het
gebied van de astronomie en de medi
cijnen beschikte men verder over ken
nis, die nog heden een geheim is, zoals
bijv. ook het vervaardigen van bepaal
de stoffen, kleuren en gereedschappen
voor ons onbekend is gebleven.
Indien'de Cheops-pyramide werkelijk
in 60 jaar werd gebouwd (er worden ook
andere cijfers genoemd) moeten toch
nog elk uur vijf stenen van ieder 3000
kg. gewonnen, bewerkt en over vele
kilometers zijn vervoerd. En dan moes
ten ze nog ter plaatse worden aange
bracht. Vijf stenen per uur, en dat 60
jaar lang. Zou men eertijds werkelijk
niet over middelen hebben beschikt, die
ons nu onbekend zijn?
Vóór de maan.
DestijdsWanneer is „destijds" ge
weest? De Arabieren kennen een ver
haal, waarin wordt gezegd: „De pyra
mid© werd gebouwd door koning Ibn
Saurid Salhouk van Egypte, die drie
honderd jaar voor de vloed leefde". Be
halve in de bijbel komen verhalen over
de vloed bij vele volken voor: in Baby-
lonië, Assyrië, Indië, de Banka-eilan-
den, Arabië, Griekenland, de Eskimo's,
de Noordamerikaanse volken, alsmede
die in Midden- en Zuid-Amerika.
Zelfs in Zuid-Afrika wordt van een
vloed gesproken. Natuurlijk staaft de
schrijver zijn beweringen.
Vele volkeren vertellen ook van ge
beurtenissen vóór de komst van de
maan. Wij citeren wederom de Zweed:
„De bevolking van Jeru zegt, dat de
voorouders er vóór de maan waren en
zich „Proselener" (Selena naam van
de maan) noemden. A. von Humboldt
bezocht in 1820 Nieuw-Guinea en hoor
de ook hier de bewering, dat de voor
vaderen er vóór de maan waren. Colum-
bia-Indianen vertellen, dat er een grote
vloed kwam voordat er een maan was.
De astronomen van Tiahuanaco (vóór 't
Inca-tijdperk, ten zuiden van de Titi-
caca-zee) hadden een telescoop, spiegel
en lenzen. Zij hebben wel zon cn ster
ren, doch nimmer een maan afgebeeld.
De lange reeks bijzonderheden mogen
wij wel sluiten met een oorkonde uit
Tibet, waarin wordt gezegd, dat onze
huidige maan de derde is. Als een maan
verdwijnt, gaat dit gepaard met een
vloed over de hele wereld en met ver
rijzing: twee rampen, die slechts weini
gen overleven.
Verlanglijstje.
De Zweed geeft in zijn boek geen ant
woord op vragen, maar hij stelt er wel
nieuwe en raadt dringend aan, dat de
wetenschap zich in grote mate zal bezig
houden met de studie van het voor
historische tijdperk.
Zijn eerste verlanglijstje ziet er als
volgt uit:
a. bepaalde ouderdom van de Cheops
pyramide;
b. idem wat betreft de bij Doggers-
bank verdronken bossen;
c. zoek de tent van Mozes;
d. laat silicaat-specialisten naar een
middel zoeken, waarmee men stenen
week kan maken en gemakkelijk be
werken;
e. zoek verder naar een mogelijkheid
om de zwaartekracht vlugger op te hef
fen dan met de huidige middelen moge
lijk is;
f. zoek verder naar Atlantis.
De schrijver zelf gelooft, dat het mo
gelijk is, dat de grote vloed is geschied
in het jaar 3716 voor onze tijdrekening
en dat daarmee vele technische gehei
men zijn weggespoeld.
Op de maandag j.l. te Rijssen gehou
den veemarkt waren aangevoerd: 1242
stuks vee, runderen 201, varkens 1041.
Prijzen: 47 vette koeien, eerste kwali
teit van f2,70 tot f2,95; tweede kwali
teit van f2,30 tot f2,70; derde kwali
teit van f2,- tot f2,30 per kg slacht-
gewicht; 68 melk- en kalfkoeien v. f 650
tot f990,- per stuk; 39 pinken van f435
tot f625,- per stuk; 35 graskalveren v.
f215,- tot f325,- per stuk; 12 nuchtere
kalveren van f45,- tot f70,- per stuk;
24 drachtige zeugen van f 225,- tot f 290
per stuk; 19 loopvarkens van f50,- tot
f80,- per stuk; 998 biggen van f30,-tot
f 48,- per stuk.
Overzicht handel:
Vette koeien en stieren: Aanbod iets
minder, de handel hierin had een kalm
verloop met gelijkblijvende prijzen.
Gebruiksvee: Aanbod niet groter, de
handel had een redelijk vlug verloop
met onveranderde prijzen.
Nuchtere kalveren: Aanbod niet groot,
handel kalm, prijzen gelijk.
Varkens en biggen: Aanvoer bijna ge
lijk vorige markt, de handel hierin had
een zeer traag verloop met iets dalen
de prijzen.
Pinken en kalveren: Aanbod gelijk,
de handel hierin had een kalm verloop
met iets lagere prijzen.
VEILIG VERKEER.
Er «mag met ingehaald worden op de
linkerrijbaan voor of op een kruising of
splitsing van wegen.
PREDIKBEURTEN.
Ned. Ilerv. Kerk. Holten. 10 uur Ds Is
raël en 7 uur Ds H. van Dijk van Wes-
terhaar (Jeugddienst). In deze dienst
extra collecte voor de Jeugddiensten.
Dijkerhoek. 10 uur Ds Addink; 7 uur
zie Holten.
Geref. Kerk. 10 en 2.30 uur Ds Hoog
kamp. In beide diensten is de derde
collecte bestemd voor het Bouwfonds.
Spirituals behoren tot het erfdeel
van het negerras. Aan de meeste
spirituals liggen verhalen uit de Bij
bel ten grondslag, maar zeer vele
zijn religieuze volksliederen, die bij
het kampvuur worden gezongen.
Deze natuurlijke en ongedwongen
uitingen van godsdienstzin, van ver
beeldingskracht en zielsverrukking
vormen, naar 't oordeel van velen,
de mooiste voorbeelden van inheem
se Amerikaanse muziek.
Verlangen naar een betere wereld
na de dood.
In de spirituals hebben de negers al
hun aspiraties en verlangens neerge
legd. Een bekend schrijver heeft eens
gezegd: „Men kan de gehele verzame
ling van de Amerikaanse religieuze
negerliederen, waarvan er honderden
bestaan, nagaan en men zal nergens 'n
woord van haat of van boosaardige
strekking aantreffen". Al deze liederen
willen troost brengen, uitdrukking ge-
Hoe verwarmt U uw kamer? De mo
gelijkheden zijn tegenwoordig groot in
aantal: electriciteit, hout, gas, olie en
kolen. En voor 't geval u een kolenkachel
stookt, weet u dan of er bij het „zet
ten" nagegaan is of zij naar behoren
„trekt"? Zo niet, dan moet u daar zelf
eens naar kijken en als u fouten op
merkt, dient u alles in orde te laten
maken. Het leven van uzelf en van uw
huisgenoten kan gemoeid zijn met het
ontstaan van kolendamp.
Indien de schoorsten slecht gebouwd
is of een kachelpijp heeft een zodanig
verloop, dat krachtig trekken van uw
haard, uw salamandertje of andere ka
chel niet mogelijk is, dan heeft onvol
doende verbranding van uw kolen
plaats, er vormt zich dan koolmonoxy-
de, een zeer giftig gas, dat in het
dagelijks leven kolendamp genoemd
wordt.
Koolmonoxyde is daarom zo gevaar
lijk, omdat het aan het bloed het ver
mogen ontneemt zuurstof op te nemen.
Zoals eenieder weet, is zuurstof onont
beerlijk: een tekort aan deze stof is on
verenigbaar met verder leven.
Overïijdensgevallen.
Helaas vermelden de dagbladen elke
winter opnieuw overïijdensgevallen als
gevolg van kolendampvergiftiging. Het
betreft dikwijls oude mensen, die óf
doordat ze klein behuisd zijn, óf in ver
band met hun kouwelijkheid hun bed
hebben staan in een kamer waar ge
stookt wordt.
De ramen worden door hen boven
dien stijf dicht gehouden en verversing
van lucht is dan uitgesloten. Daar
komt nog bij, dat velen geen rekening
houden met de kans op onvoldoende
verbranding van de kolen en dan door
eigen onhandigheid koolmonoxyde in 't
vertrek krijgen, zelfs als aan de con
structie van de kachel en de schoor
steen niets ontbreekt.
Bij het temperen van de kachel sluit
men de pijp af en men zet daarbij het
bovendeurtje veelal ook nog open. Wie
dat doet voor het slapen gaan en dan
in dezelfde kamer blijft, doet iets heel
gevaarlijks! Bovendien loopt men ook
in andere vertrekken gevaar als ergens
in huis kolendamp ontstaat.
Ramen open!
Bij vergiftiging door kolendamp
krijgt men duizeligheid, hoofdpijn, een
gevoel van machteloosheid, ook wel
krampen. Het slachtoffer voelt zich zo
loom, dat openzetten van een raam tot
de onmogelijkheden behoort- Tenslotte
treedt bewusteloosheid in en, als niet
tijdig hulp wordt verleend, de dood.
Vóór alles moet zulk een slachtoffer
natuurlijk uit de vergiftigde lucht ge^
haald worden en toevoer van zuurstof
(buitenlucht, zuurstofapparaat) krijgen.
De redder dient te zorgen niet zelf te
worden bedwelmd.
Om dit gevaar niet te lopen kan het
nodig zijn van buiten af eerst een of
meer vensters te openen. Men kan ook,
alvorens men het vertrek waar kolen
damp hangt binnengaat, zorgen dat de
longen met veel zuivere lucht zijn ge
vuld, waarop men snel de kamer door
gaat naar het raam, dit opent, 't hoofd
naar buiten steekt en opnieuw diep in
ademt.
Wanneer de vergiftigde in een zuur
stofrijke omgeving is gebracht, kan het
nodig zijn, dat kunstmatige ademhaling
bij hem of haar wordt toegepast. Dit is
'n handgreep, waarvoor men geoefend
E.H.B.O.-er moet zijn.
Niet-geoefenden.
Maar ook niet-geoefenden kunnen nog
wel iets doen ten gunste van 't slacht
offer. Zij moeten ervoor zorgen, dat de
vergiftigde goed warm wordt gehouden,
dus met dekens wordt bedekt.
Verder mag warme thee of koffie
worden toegediend, echter uitsluitend
wanneer er geen bewusteloosheid be
staat. Het spreekt vanzelf, dat boven
dien zo snel mogelijk een dokter wordt
gewaarschuwd of een geneeskundige
dienst wordt gealarmeerd.
A
Van de fiets is het achterlicht het
meest kwetsbare, maar ook het meest
verwaarloosde onderdeel. Dat rode
licht is voor anderen een onveilig sein,
waarmede ik rekening houden moet".
Voor U is het echter een VEILIG licht,
want het kan U behoeden voor een
aanrijding door achterop komend ver
keer.
ven aan gevoelens van vertrouwen en
hoop.
De spirituals zijn niet door componis
ten geschreven; ze zijn het werk van
naamlozen. Een spiritual wordt pas aan
het papier toevertrouwd, wanneer dat
lied in het gehele land bekend is ge
worden. Het wordt door de ene zanger
aan de andere doorgegeven en daar
door ondergaat zo'n lied talrijke veran
deringen en verbeteringen. Zo worden
soms dezelfde woorden op geheel ver
schillende melodieën gezongen.
Er is veel geschreven over de ver
moedelijke oorsprong van de negerspi
ritual. De ene muziekkenner wil een
verband zien tussen de machtige en
meeslepende ritmische patronen van
deze liederen en de trommen uit de
wildernis. Een ander ziet er niets an
ders in dan de drang om de juiste mu
ziek te vinden voor de voor alles be
langrijke woorden van de spiritual.
Weer anderen zijn van mening, dat de
negers tijdens de slavernij luisterden
naar wat hun meesters zongen en deze
liederen droegen in hoofdzaak een reli
gieus karakter. Maar terwijl in de Psal
men en gezangen verteld wordt, in de
negerspirituals wordt de vreugde ge
uit over het bestaan van deze gelukza
lige toekomst.
Bepaalde ideeën komen in de ver
schillende spirituals telkens terug, zo
als het verlangen naar een betere we
reld na de dood; dit onderwerp, dat
men telkens weer aantreft, is begrijpe
lijk wanneer men denkt aan het onge
lukkig bestaan, dat het lot was van
hen, die deze liederen samenstelden.
Deze ontsnapping naar een betere we
reld wordt vaak beschreven als 't over
steken van de rivier de Jordaan. De
neger zag in vele van de Bijbelse ver
halen een overeenkomst met zijn eigen
toestand en verwachtingen: Mozes, die
de kinderen van Israël naar het Beloof
de Land leidde en Daniëls verlossing
uit de leeuwenkuil.
Een van de meest bekende en gelief
de spirituals is „Deep River", waarin
de godsdienstige gevoelens misschien
beter tot uiting komen dan in de mees
te Amerikaanse volksliederen. Andere
bekende liederen zijn: „Swing Low,
Sweet Chariot", Golden Slipper', ,Play
on your Harp', Little David" en Some
times I feel like a Motherless Child".
De muziek op deze teksten wordt ge
kenschetst door een aantal opvallende
eigenschappen: een sterk uitkomende
syncopering, een voorliefde voor de 5-
tonige toonladder, samengestelde ritmi
sche combinaties en een schijnbaar ge
ïmproviseerd gevoel voor harmonie. Het
doet er niet toe waar de neger-melo
dieën hun oorsprong vonden, ze zijn
door de neger aan zijn persoonlijke
voorkeur aangepast en in die gewijzig
de vorm zijn ze geheel een uitdruk
king van zijn persoonlijkheid geworden.
De wereldberoemde altzangeressen
Marian Anderson, Dorothy Maynor en
Roald Hayes behoren tot de meest voor
aanstaande vertolkers van de spirituals
op het concertpodium.
Aan de meeste Amerikaanse neger-
universiteiten en -hogescholen bestaan
studentenkoren, die zich voornamelijk
toeleggen op het zingen van spirituals.
Het bekendste van deze zangkoren is
wel dat van het Tuskegee Institute in
Alabama, dat in 1881 met slechts 40
studenten werd opgericht. Thans stude
ren er bijna 2000 studenten. Het koor
heeft zich in tal van landen over de ge
hele wereld doen horen.
neus, keel en borst van vastzittend slijm
BIJ HET DORSEN VAN GRAAN.
Tijdens het dorsen van graan op het
erf van de heer G. J. Aaitink aan de
Uranjestraat is de 47-jarige ongehuw
de Jan Aaitink, landbouwer en veehan
delaar in de Tuinstraat, omstreeks half
twaalf met zijn rechterbeen in de auto
matische zellvoeder van de dorsmachi
ne gekomen, met het ontzettende gevolg
ciat zijn voet en been bijna verbrijzeld
en ontvleesd werden.
De bestuurder van de tractor, waar
door het dorsgarnituur wordt aangedre
ven, zag het ongeiuk aankomen en had
de tegenwoordigneid van geest om zijn
machine onmiddellijk stop te zetten,
waardoor nog erger werd voorkomen.
Nadat dokter Nagelhout, geassisteerd
door enkele E.H.B.O.-ers, de eerste hulp
had verleend, is het zwaar gewonde
slachtoffer per ambulance-auto naar 't
St. Geertruiden Gasthuis te Deventer
vervoerd.
Het ongeluk kon ontstaan, doordat
men de beschermingskap, welke inge
volge het Landbouwveiiigheidsbesiuit
boven deze draaiende voedingsrollen
moet zijn aangebracht, bij het begin van
het dorsen had weggenomen, omdat
men daardoor de garven er vlugger
door kan draaien. Deze rollen zijn bezet
met een soort messen en haken die het
ongedorste graan door de machine voe
ren.
Men was door de bestuurder gewaar
schuwd dat deze daarvoor geen enkele
verantwoordelijkheid op zich kon ne
men. Het dorsgarnituur behoorde toe
aan de heer G. W. Rietman, loondorser
in de Look, en werd bediend door zijn
zoon Hs. Rietman.
Dit ongeluk is een ernstige waar
schuwing aan het adres van hen die
snelheid van werken prefereren boven
veiligheid van mensen die met de dors
machine moeten omgaan.
GEVONDEN EN VERLOREN
VOORWERPEN.
Gevonden: 1 grolse want; 1 paar kin
derhandschoenen; 2 paar heren glacé
handschoenen; 1 schakelarmband; 1 fa
zanthaan; 1 boodschappentas; 1 jute
zak; 1 portemonnaie met inhoud; 1 mo-
torbril; 1 nijptang.
Verloren: 1 gouden speld; 1 groenten-
kist; 1 winteroverjas1 grolse kinder-
want.
VOLLEYBAL
Uitslagen van de maandag 2 decem
ber gespeelde wedstrijden van de Nij-
verdalse volleybalcompetitie:
OKK 1-OKK 3 (d) 2—0
Sportlust 1-VBOW 2 (d) 1—1
Politie-Sportlust 1 0—2
Visnet 1-Nijverdal 2 2—0
OKK 1-Sportlust 1 (d) 2—0
VBOW 2-OKK 3 (d) 2—0
Visnet 1-Politie 0—2
Sportlust 1-Nijverdal 2 - 2—0
OKK 1-Nijverdal 1 1—1
De stand luidt:
Heren:
Sportlust 1 4 4 0 0 8
Nijverdal 1 4 3 1 '0 7
Ter Horst 4 3 10 7
OKK 1 5 2 3 0 7
Politie 4 2 115
VBOW 1 2 2 0 0 4
Visnet 1 4 2 0 2 4
De Zweef 1 4 12 14
OKK 2 4 112 3
Rivo 2 10 12
Hoiten 2 10 12
Visnet 2 2 0 1 1 1
Hellendoorn 3 0 12 1
VBOW 2 4 0 1 3 1
Sportlust 2 2 0 0 2 0
De Zweef 2 2 0 0 2 0
Nijverdal 2 4 0 0 4 0
Dames:
OKK 1 4 3 10 7
De Zweef 1 3 2 10 5
VBOW 2 4 2 1 1 5
Rivo 2 2 0 0 4
OKK 2 2 110 3
VBOW 1 2 110 3
Sportlust 1 4 112 3
Sportlust 2 2 10 12
Hellendoorn 3 10 2 2
Holten 2 0 0 2 0
De Zweef 2 2 0 0 2 0
OKK 3 4 0 0 4 0
De kolommen betekenen resp.: ge
speeld, gewonnen, gelijk, verloren en
punten.
Wedstrijdprogramma voor maandag 9
december:
Visnet 2-De Zweef 2
Rivo-De Zweef 2 (d)
Holten-Sportlust 2 (d)
Rivo-Holten
-Holten-De Zweef 2 (d)
VBOW 1-Rivo (d)
VBOW 1-Holten
Visnet 2-Rivo
De Zweef 2-VBOW 2