Presidenten in daagse kleren
Het Heil is verschenen
Van stad en land
Plaatselijk Nieuws
Wij lazen in de Zeeuwse Kerkbode,
Weekblad van de Geref. Kerken in
Zeeland van 3 September j.l., de vol
gende enthousiaste vacantiebeschrijving
over Holten van de hand van Ds. H.
Veltkamp te Hattem:
Het is altijd interessant te lezen of te
horen hoe mensen, die wij altijd min of
meer in officieel tenue ontmoeten, er
in hun daagse pakje uitzien. Wat doen
prinsen, ministers, filmsterren en der
gelijke, als ze gewoon thuis zijn. Daar
willen wij altijd wel iets meer van we
ten, want we zijn nieuwsgierig van
aard. Vrouwen hebben de naam, maar
de mannen de daad. We belijden dat
hier maar openlijk. „Je mag nooit bij
een ander in de ramen kijken", werd
mij vroeger altijd geleerd. Maar er is
niets, wat we liever doen. De repor
tages over en de intervieuws met „pro
minente figuren" in sommige dag- en
weekbladen is één grote „in-de-ramen-
kijkerij" geworden, en we genieten er
van als we gewaar kunnen worden (hoe
en wanneer professor die en die z'n
ontbijt gebruikt, hoe de bekende
schrijfster X haar dag heeft ingedeeld,
hoeveel cigaretten de piloot B per dag
rookt en hoe de pianist P er in pyama
uitziet). Dat vinden we fijn. Dat is het
kinderlijke in de mens. Daar geven we
ditmaal in dit artikeltje eens aan toe.
We speculeren eens op uw (en ons
eigen) verlangen, nauwkeurig te weten,
hoe het er „bij de buren" toegaat.
We beginnen dan maar eens met een
aantal beroepen achter elkaar neer te
schrijven. Doet u even de moeite, ze
allemaal te lezen. Niet overslaan, ook
al wordt het een wat eentonig geval,
want dit is voor het vervolg belangrijk.
Hier zijn ze:
Landbouwers, handarbeiders, bouw
vakarbeiders, onderwijzers, scholieren,
boekhouders, laboranten, gereedschaps
makers (ik weet niet of bij de nieuwe
spelling de s er nog in moet, maar dat
mag niet hinderen; je kunt nu lekker
niets meer fout schrijven); we gaan
verder: belastingambtenaar, agrarische
studenten (wij zeiden vroeger: akker
studenten), woningstoffeerders, assu
rantiebezorgers schrijvers (niet van
kerkbodes en zo), winkeliers, winkel
bedienden, smid-bankwerkers, chauf
feurs, kantoorbedienden, wevers.
Ziehier een hele en nogal bonte rij
van de meest gevarieerde beroepen,
die worden uitgeoefend door verschil
lende mensen, die wij op een weekend
conferentie de vorige week bij elkaar
hebben gezien.
In al deze bedrijven en vakken wor
den een aantal prominenten in hun
daagse pakje ten tonele gevoerd. Als
U ze Ziet opereren in de functie waar
in u ze pleegt te ontmoeten, dan zoudt
u nooit gedacht hebben, dat ze in hun
„dagelijks leven" scholier, boekhouder,
chauffeur, wever, belastingambtenaar
of iets van die aard waren uit het rij
tje, hierboven opgeschreven.
Raadt u eens welke belangrijke fi
guren wij hiermede op het oog hebben.
Nee, u moet niet denken aan Ka
merleden of dergelijke topfiguren. U
moet wat dichter bij de begane grond
blijven. Ik wil u wel een tip geven, die
u dichter bij de oplossing brengt. U
moet namelijk blijven in de sector van
een zeker soort apostelen, te weten:
„isolementsapostelen", lieden, „wier
horizon eindigt bij de Franse revolutie,
Bilderdijk, Groen, Kuyper en de Jonge
lingsvereniging, die „het hart der we
reld nooit hebben horen slaan".
NU weet u het meteen.
De aardigheid is er trouwens ook al
lang af, want de oplossing staat in de
titel van dit stukje: „presidenten in
daagse kleren" en het waren dus pre
sidenten of voorzitters van jongelings
verenigingen.
o—
Met deze voorzitters, gerecruteerd uit
zovele sectoren van 't maatschappelijk
leven, hebben wij dan een weekend
geconfereerd in Holten.
Holten!
Lezer, lezeres, kent u dit oord?
Wij vrezen van niet!
Wij doen het tegenwoordig met niet
minder dan vijf dagen Parijs of tien
dagen Rivièra! Als u nimmer in Oos
tenrijk, Nice of Rome geweest is, dan
kunt u niet behoorlijk meer meedoen.
Het staat keurig gekleed, ergens in 't
buitenland rondgehobbeld te hebben,
maar van het eigen land niets te we
ten, kind aan huis te wezen in de
Europa-bus en niet eens te weten, dat
Holten bestaat. Holten nog wel, gele
gen aan de spoorlijn, die Amsterdam
met Wladiwostok verbindt. Nu, ergens
aan die lijn ligt uw eigen Overijsselse
Holten, een stilleven, een juweeltje
tussen weiden en dennen met uitzich
ten vanaf de Holterberg onder Hol
landse luchten, zoals u ze nergens ter
wereld vinden kunt.
Daar in Holten waren wij dan met al
die voorzitters op de boerderij van
Rietberg. De oud-Saksische boerderij,
waar tie Kozakken hun zwaarden in de
zoldering kerfden uit woede, dat ze
geen pannekoeken kregen, waar de
Coksianen beboet werden, die steriele,
afgehouwen takken van de boom der
planeetgemeente (Th. Booy), niet om
dat ze het hart der wereld niet wil
den horen slaan, maar omdat ze met
meer dan 70 bijeen waren „om Gods
Woord te horen"; waar in de tijd van
de bezetting weer kerkdiensten werden
gehouden en waarbij het gebeurd is,
dat, terwijl gezongen werd:
„een stierenheir van Basan,
sterk van krachten",
de belendende koeien heftig begonnen
te loeien.
Op diezelfde boerderij waren wij met
70 voorzitters, die in het stro sliepen
en onbedaarlijke hoeveelheden brood
met aanverwante artikelen hadden mee
genomen en, wat nóg onwaarschijnlij
ker is, ook hebben verorberd; die bij
het harmonium zongen van „één naam
is onze hope" en zo al maar door.
Kortom, die generatie, waarvan wij al
les verwachten, maar Thys Booy niets,
omdat zij „hun hele leven bedreven
binnen beschermend Christelijk milieu
en geen aanraking hadden met het mo
derne leven", of het moest dan zijn via
de aanwezigheid van Ds. Knoppers uit
het cultuurcentrum Hilversum. Voor de
rest hebben zij zich moeten onderwer
pen aan de leiding van de dominee uit
Den Ham, Torenbeek, en de hopeloos-
achterlijke absolutist, die deze regels
schrijft.
En wij er maar over praten, dat het
in de Hervormde kerk zo best is en bij
ons allemaal zo beroerd, maar dat het
toch zo'n onbegrijpelijk privilege is,
dat je gereformeerd mag wezen. En
dat je nog geen kerkist hoeft te we
zen, om er een betamelijk gerefor
meerd standpunt op na te houden. We
hebben daar in Holten geen minder
waardigheidscomplexen ontdekt en geen
stoet van schamelen, die alleen maar
moe zijn - en hulpeloos om „moeder"
roepen, maar een stelletje frisse ke
rels, die behoorlijk goed wisten, wat ze
wilden. En die ook best pret konden
hebben om „de boer, die naar de markt
was gegaan, stilletjes aan".
Wij hebben ons daar in Holten op de
kampeerboerderij van Rietberg, waar
de MV-sters van Holten fungeerden als
kooksters en serveersters, over enkele
dingen stilletjes zitten verkneuteren.
Dat was niet in de eerste plaats om 't
feit (we maakten er natuurlijk ook de
kerkgang mee), dat het in deze contrei
en nog als vanzelfsprekend geldt, dat
„men" tweemaal per Zondag naar de
kerk gaat. Men gaat in deze streken
niet curieuselijk onderzoeken, waar in
de Bijbel staat, dat je 's Zondags twee
maal moet gaan. Men weet hier, dat
dit een tevergeefs zoeken zou zijn, om
dat als de Bijbel iets in die richting
zou zeggen, het hoogstens een Hallelu
ja zou zijn, dat je tweemaal mag!
Maar daar gaan we 't nu niet over
hebben, omdat we spraken over die
conferentie.
We hebben ons er over verheugd,
dat die voorzitters der verschillende
J.V.'s gerecruteerd .waren uit die di
verse beroepen, die we opsomden. Dat
hadden we ook wel kunnen wéten,
want waar zouden ze anders vandaan
komen, maar als je er zo eens weer
met je neus opgedrukt wordt, dan
tréft je dat toch weer even.
Het is het volk van de bakkers en
de bierbrouwers geweest, die de Vrije
Universiteit hebben gebouwd, en het
zijn nu de woningstoffeerders, bank
werkers, kantoorbedienden en landar
beiders, die het Jeugdland mee helpen
ontginnen. Hoe krijgen de jongens het
voor elkaar! Het is toch geen kleinig
heid overdag in je overall te staan en
dan de voorzittershamer te hanteren,
nü in 1954! Maar ze doen het en ze
doen het met enthousiasme. En zo
waar ookscholieren! Jongens, die
voor hete en keiharde repetities moe
ten werken, maar daar geen smoesjes
over verkopen van: ik heb geen tijd
voor wat anders. Wij zijn blij met de
ze voorzitters. Vooruit maar, jongens,
en je tanden op elkaar. Door dit slag
is ons volk groot geworden. Waar ble
ven de aanstaande doktoren, de advo
caten en leraars? Zijn die er niet in
Overijssel?
En wij dachten zo, die knapen, die
zo overdag in het verkeer zitten, of
als bankwerkers in de fabrieken, die
horen toch ook wel „het hart van de
wereld" slaan? Die weten er toch wel
een klein beetje van, wat hier en ginds
te koop is. Of moet je daarvoor persé
een paar jaar student geweest zijn of
iets van Vestdijk hebben gelezen of
zwaar getild hebben aan het existen
tialisme?
„Kerk en Jeugd" heeft alleen maar
verwachting van hen, die „het hart
der wêreld hebben horen slaan". Ik
heb zo'n vermoeden, dat deze jongens
intens naar die hartslag geluisterd heb
ben en dat ze tot de conclusie geko
men zijn, dat dit hart maar erg zwak
jes klopte.
Wij zijn van Holten met z'n prachtige
Holterberg weer naar huis gegaan met
een klacht minder en wat meer hoop,
dat het met ons Gereformeerde Jeugd
werk toch wel goed zal komen. Als je
maar blij bent met dat geschenk van
de hemel: zonen der Reformatie te
zijn." H. V.
DEELNAME
BEVOLKINGSONDERZOEK.
Bij het röntgenologisch onderzoek,
dat de afgelopen week alhier plaats
vond, werden 3731 foto's genomen, t.w.
3660 foto's van ingezetenen en 71 van
niet-ingezetenen. 476 personen worden
regelmatig doorgelicht, 63 hebben zich
nog opgegeven voor het onderzoek in
Januari a.s. en 107 personen zijn met
geldige redenen niet opgekomen; 25
procent van de ingezetenen, welke in
eerste instantie niet wilden deelnemen,
zijn op hun besluit teruggekomen. Van
de aangemelde personen bleven er 95
zonder kennisgeving weg. Ca. 10 pet.
van de daarvoor in aanmerking ko
mende inwoners heeft aan de oproep
geen gehoor gegeven.
Het is betreurenswaardig, dat zulks
het geval kan zijn bij zo'n ernstige
zaak.
SONNET
De Godmeris ligt in schaam'le kribbe neder
Immanuel, van ouds der vad'ren wens.
Gods Zoon, in de gestalte van een mens,
Wordt voor gevallen mensheid Plaatsbekleder.
,J)e weg naar Huis hadt gij u gans versperd:
Ik breng u, zondaar, tot de Vader weder,
Uit hoge hemel kwam ik tot u neder,
Waardoor de slagboom opgeheven werd."
Door Kerst en Pasen, Pinkster, Hemelvaart
Volbrengt vol liefde Hij Zijn heilrijk werk
Voor alle „mensen van Gods welbehagen"
De Eng'len zingen luid van „Vrede op aard!"
Juicht mee! O, juicht! 't Is 't feest van Christuskerk.
God heeft de heilzon voor U op doen dagen!
Kerstfeest 195Jf.
H. C. VAN LEEUWEN
„Casa Nostra".
In dit artikel willen wij eens nagaan
hoe men gekomen is aan een aantal
aardrijkskundige namen in Overijssel en
Gelderland, terwijl voorts aandacht zal
worden besteed aan bijnamen, waaron
der bepaalde plaatsen en streken en hun
inwoners bekend stonden of thans nog
bekend staan.
Laat ons beginnen met de plaats onzer
inwoning. Naar wordt beweerd, heeft
Holten zijn naam te danken aan 't feit,
dat het gelegen is in een holte of laagte
tussen de heuvels. Anderen zeggen, dat
Holten zijn naam door een heel andex-e
oorzaak gekregen heeft. Vroeger zouden
er tussen Holten en Rijssen veel bossen
geweest zijn, welke op zekere dag door
een zware storm geteisterd zijn. Een
groot aantal bomen is toen ontworteld.
De takken of rijzen waren er afgerukt
en terecht gekomen in de richting van
de plek, waar nu het stadje ligt, dat de
naam Rijssen kreeg. Het beste hout, dat
de mensen hier met „hooit" aanduiden,
bleef liggen naar de kant van de plaats
waar Holten is ontstaan. Tussen Rijssen
en Holten was later 'n uitgestrekt veen
gebied. Een gedeelte hiervan, ongeveer
op de grens van beide gemeenten, stond
bekend onder de naam Twistvenne.
Heel lang geleden is in dit gedeelte een
lijk gevonden, dat in zeer verre staat
van ontbinding verkeerde. Noch Holten,
noch Rijssen wilde het begraven. Na
lang getwist vandaar de naam Twist
venne heeft de magistraat van Rijs
sen voor een behoorlijke begrafenis
doen zorgdragen, onder voorwaarde, dat
het Twistvenne aan Rijssen kwam.
Tussen de jeugd van Rijssen en Enter
bestond eertijds een grote rivaliteit.
„Riessen boaven, Eènter in de gruppe"
was de strijdkreet van de „Riessender
vèènte", als zij zin hadden om een rob-
bertje te vechten. Wanneer men weet,
dat met de „gruppe" wordt bedoeld de
goot achter de koeien in de stal, is het
volkomen duidelijk, welke plaats men
de jongens uit het land van de ganzen,
klompen en zompen had toegedacht.
De naam Markelo is samengesteld
uit twee woorden, n.l. Marke en lo. Het
eerste woord heeft twee betekenissen.
Een marke was een oude dorps- of
buurtgemeenschap; zij was ook de klein
ste gemeenschap ten plattelande met
gronden in gemeen gebruik. De deelheb
bers van de markgenootschap marke
in laatstgenoemde betekenis noem
de men oudtijds gewaarden, omdat hun
rechten gewaarborgd werden.
Een lo(o) is een met bomen begroeide
hoogte. In tal van aardrijkskundige na
men vinden wij dit' woord terug, zij het
dan vaak afgesleten tot le. De bewoners
van Stokkum, een buurtschap in de ge
meente Markelo, noemde men vroeger
de „Teerheurne". Hoe men aan deze be
naming kwam is niet bekend.
Het stadje Goor, vroeger Ghoer, zal
zijn naam danken aan de aanwezigheid
van een moeras. Tussen Goor en Enter
is een» moerassige streek, welke 't voele
Goor genaamd wordt. Goor wordt voor
het eerst in de historie vermeld tijdens
de regering van Bernold, bisschop van
Utrecht van 10271054. Toen was het
de zetel van de graaf van Twente- In de
buurtschap Ypelo bij Enter ligt nog het
Mokkelengoor. De bijnaam der inwo
ners van Goor is „meerpoeten", zo ge
heten naar een klein visje. Van Goor
heeft men wel eens gezegd: „De Twent
se Haag; meer japonnen dan hemden".
Het Achterhoekse Geesteren houdt
verband met geestgrond, schrale zand
grond. De uitgang -eren wijst op hout-
rijkdom. Op de kerk in Geesteren staat
het volgende rijmpje:
1633. Treedt hir bi
Ende segget mi
Wie dat hier boer
Ofte edelman si.
Gelselaar, in dialect: Gelsteren, be
tekent waarschijnlijk Gelders-Laar. Een
laar is een zanderige hoogte. In Gelste
ren woonde de bekende folklorist mees
ter Heuvel, hoofd ener school en auteur
van o.m.' „Oud-Achterhoeks boeren
leven".
Borculo, daarvoor Borkelo en nog
vroeger Borchloo, betekent burcht op
het loo. Men spreekt van Borkelose
moate, als men b.v. koffie schenkt niet
alleen in het kopje, doch bovendien in
het schoteltje. „Nen Box-kelosen rieks-
daalder" is 2V2 cent waard. Uit het vol
gende rijmpje blijkt, dat er tussen ver
schillende plaatsen waartoe ook Bor
culo behoort, nogal enige naijver be
stond:
Dèèventer is ne koopstad,
Zutfen is ne loopstad,
Lochem is nog wat,
Mer Borkelo is 'n höönegat.
De scheldnaam voor de inwoners van
Borculo, dezelfde als die der Oldenza-
lerse is dermate onwelvoeglijk, dat ik
hem hier niet vermelden zal.
„Knollen" is de scheldnaam van de in
woners uit Groenlo. Ze zullen wel vaak
gezegd hebben:
„Wee't knollen wil ètten,
Möt Lauwrèèns nêet vergêtten."
Ruurlo, in dialect Ruurle, heette
vroeger Roderlo, genoemd naar de fami
lienaam De Rode.
Lochem is gevoi-md uit Loo(ch)heim,
derhalve het huis op de hoogte, dat ge
heel door bossen omringd was. De in
woners van Lochem, evenals die van
Bentelo, worden gescholden met de
naam Koolhazen.
De Deventernaren worden „stokvis
sen" genoemd, terwijl zij zich voorts
nog twee minder kiese namen moeten
laten welgevallen, zo onkies, dat wij
vermelding daarvan ook maar achtex-
wege zullen laten.
Wie gaarne meer zou willen weten
over Zwolse Blauwvingers, Kamper
Uien, Usselose „Moosbalgen" enz. mogen
wij verwijzen naar het boekje van Okke
Haverkamp over folkloristische vreug
den in Overijssel.
W. O.
JUBILEUM „JONG HOLTEN"
(Vervolg)
De burgemeester, Mr. W. H. Enklaar,
sprekende namens 't gemeentebestuur
en het bestuur van de lagere land
bouwschool, zeide met genoegen ge
luisterd te hebben naar de belangrijke
zaken, welke door de vereniging tot
stand gebracht zijn. Spr. herinnerde
aan de lezing van de heer Jan Jans,
onlangs hier gehouden en wees op het
belang van goed landbouwonderwijs.
Hij sprak de hoop uit, dat het met de
vereniging semper crescendo mag gaan.
Verder spraken nog de heren H. J.
A. Koldeweij, namens de adviserende
leden; de heer Hemmink namens het
hoofdbestuur van de BOO; de heer J.
Sprokkereef namens de Boerenleen
bank; de heer Mensink namens de zus
tervereniging uit Markelo; de heer G.
Stam namens de Coöp. Aankoopvereni
ging en de Zuivelfabriek; de heer W.
Aanstoot namens de CJBTO-afdeling
en de heer Stegink uit Bathmen na
mens de zustervereniging aldaar.
Er werden tal van enveloppes met
inhoud bij de gelukwensen overgedra
gen.
De voorzitter bracht de sprekers en
gevers dank voor hun vriendelijk ge
baar en hartelijke woorden.
Toneeluitvoeringen.
In „Amicitia" gaf de toneelclub „Tha
lia" uit Hardenberg vorige week Woens
dag- en Donderdagavond een toneel
uitvoering, waarbij voor het voetlicht
werd gebracht het toneelspel in drie
bedrijven: „Even voorstellen, m'n tan
te".
Nu, deze tante was geen tante om
zonder handschoenen aan te pakke;
Ze beheerste de situaties in het leve
van de kunstschilder Rudi en z'n jong
echtgenote zodanig, dat deze haar nu
om vermeende amourettes met c
dienstbode ging verlaten. In het laats:
bedrijf, dat de climax bracht en doe
zijn dikwijls dolle situaties telkens ee
daverende lach door de zaal deed kik
ken, toonden deze dilettanten uit
goede hout gesneden te zijn. De inhou
van het stuk was van weinig betefe
nis, maar him spel was prima. D;
bleek ook wel uit het spontane ap
plaus, dat zij aan het einde van k
stuk oogstten.
Na een dankwoord van de voorzi:
ter volgde de gebruikelijke verlotii
en werd er nog een tijdlang gezel!
gedanst.
PREDIKBEURTEN.
Ned. Herv. Kerk. Holten. Kerstavoa
(24 Dec.) om 9 uur Bijzondere Dien
(voorganger Ds Israël), le Kerstd;
9 en 10.30 uur Ds Addink. Zondag
uur Ds Israël.
Dijkerhoek. le Kerstdag 10 uur
Israël. Zondag 10 uur Ds Addink.
In alle diensten gedurende de Kerr
dagen zowel in Holten als Dijkerhoe!
wordt gecollecteerd voor Kerk
Wereld.
Geref. Kerk. le Kerstdag 10 en 2.30 ut
Ds Hoogkamp. Zondag 10 uur
Brinkman van Rijssen en 2.30 uur
Bouwman van Nijverdal.
Gedurende de Kex-stdagen is de de:
de collecte bestemd voor de Zendii
op Soemba.
JAARVERG. GEREF. MANNENVES
In het gebouw „Rehoboth" kwame
Maandagavond van de vorige week c
leden van de Geref. Mannenverenigir
in jaarvergadering bijeen.
De voorzitter, de heer G. W. Riet
man, opende deze bijeenkomst met ge
bed en Schriftlezing (Hebr. 11 vs. 8-1
nadat gezongen was Psalm 105 vers 5.
In zijn openingswoord sprak de hee
Rietman zijn grote vreugde uit overc
grote belangstelling voor deze jaarver
gadering en werden de afgevaardigde
van de diverse verenigingen in 't br
zonder hartelijk welkom geheten.
De heer J. Beldman hield hierna ee
inleiding over het onderwerp: „Abra
ham's roeping en de belofte Gods".
Er volgde op dit onderwerp een ze
drukke bespreking, die om des tijd
wille moest worden beëindigd.
Na de pauze waarin getracteer
werd op koffie met een krentenbol
werd de vergadering heropend met
zingen van het bekende lied: ,,'k Hei
geloofd en daarom zing ik".
Blijkens het jaarverslag van de secre
taris, de heer Jac. Louwerse, telt d
afdeling momenteel 51 leden. Het be
zoek aan de vergaderingen kan zee
goed worden genoemd en op de inlé
dingen volgt steeds een drukke bespre
king.
De penningmeester, de heer H.
Hasenwinkel, had het financieel vet
slag over het afgelopen boekjaar 0;
rijm gesteld, waarom de vergaderiuj
hem een hartelijk applaus bracht.
Namens de Hervormde Mannenver
eniging sprak de heer J. Koopman ee:
kort woord, waarin hij wees op d
goede verstandhouding en samenwei
king, die er is tussen de Geref. en Het
vox-mde afdelingen.
Mevr. Limbeek—Bolks sprak nameiï
de Geref. Vrouwenver. „Priscilla", ter
wijl verder nog namens de Gerei
jeugdverenigingen het woord werd ge
voerd door de heer H. Beldman GHzn
Er werd verder na de pauze
aan mastklimmen, aan welk spel ee:
viertal koppels deelnam. Twee van de
ze koppels, t.w. Mevr. Pottjewijd e:
de heer Wiggers en de heren B. Belt
man en W. v. d. Meulen, klommen td
in de top en kwamen in het bezit va:
de hoofdpx'ijs: een flinke rookworst.
Het was reeds 11 uur geweest, toe
deze prettige vergadering door de hee:
J. Beldman met dank aan God were
gesloten.
KERSTREIS NRV
De NRV ox'ganiseert van 24—27 De
cember a.s. weer een Kerstreis naai
het Overijssels Merengebied, Twente
en de Gelderse Achterhoek, met
standplaats Holten. De deelnemers lo
geren in hotel Holterman en zijn de
pendances. De eerste avond spreekt
dokter J. P. Nagelhout, bekend om he!
uitwisselingsplan met de Franse, Bel
gische en Nederlandse kunstschilders
over Holten en de Holtex'berg. De vol
gende avond houdt de bekende jour
nalist-globetrotter G. Monnink, een le
zing met lichtbeelden over „Reisavon
turen rondom Sinfina" en tenslotte za!
de heer Piet Bos nog een lezing hou
den over het dierenleven op de zand
gronden van Oost-Nederland. Leidei
is de heer J. Havenaar te Delft, die
een heel aardig programmaboekje lie'
samenstellen.
CENTRALE VERWARMING
AANBESTEED.
Door het Ing. bureau André Wieche-
rink te Enschede is Dinsdag voor reke
ning van het bestuur van de School
met de Bijbel aanbesteed het legger
van de centrale verwarming in hei
nieuwe schoolgebouw.
Er werd als volgt ingeschreven:
Ing. bur. Ch. Koster, Deventer f 32:11®
Fa. Beuting, Teske en Co., Ensch. 27.80.
Fa. Deer en Westeringh, Dev.
Ir. Zweering, Hengelo 25.501
G. Emsbroek, Vorden- 25.151
Fa. H. W. ter Brugge, Almelo 24.891
S. W. de Vries, Hengelo 24.49!