Het Plan-Nagelhout in breder contouren 1 Het plan van dokter Nagelhout be hoeven wij bij onze lezers niet meer te introduceren, daarvoor is het door het geen wij schreven en de avonden van de Kunstelub reeds te zeer bekend. Maar wij menen, dat velen belangstellend zullen zijn naar de ontwikkeling, welke het plan van de schildersuitwisseling en van de loterij clubs doormaakt. „Arts en Auto", het officieel orgaan van de ruim 7000 leden tellende Ver eniging van Artsen-automobilisten, van 16 Mei is op artistieke wijze voor een be langrijk deel gewijd aan het plan. De bekende Nederlandse letterkundi ge Godfried Bomans heeft daarin op z'n eigen geestige wijze een bemoedigend woord geschreven. Dr van der Waard, de voorzitter van de Ned. Reisverem- ging, de heer Bintner, tandarts te De venter, en onze plaatsgenoot, de heer Vegter, schreven daarin een sympa thieke aanbeveling en dokter Nagelhout zelf heeft de plannen van zijn loterij nog eens nader toegelicht. Enkele schilders hebben hun indrukken uit Frankrijk weergegeven en het geheel is verlucht met enkele aardige plaatjes en pentekeningen. Het geschrevene wordt nog gecompleteerd door een kaart van Frankrijk met 140 zwarte stippen van plaatsen, waar Nederlandse schilders reeds vertoefden en werkten, en n lange lijst van hotels waarin zij gastvrijheid genoten. Wij laten hier enkele van deze bijdra gen volgen en beginnen met: EEN AANMOEDIGEND WOORD VAN GODFRIED BOMANS. In ons van menslievende initiatieven bijkans barstende vaderland is enkele jaren geleden een idee geboren, dat de voordelen van hooggestemd idealisme en welbegrepen eigenbelang op verras sende wijze in zich verenigt. Gewoonlijk leven beide strevingen gescheiden naast elkander voort, zodat men voor de barre keus staat: of een gehaaide leperd te zijn in een riante villa, of een nobele sufferd op een zolderkamer. Aangenaam getroffen was ik daarom toen mij een idee werd voorgelegd, dat, met aftrek van het ongerief, de genoegens van beide standpunten netto te bieden heeft. Wie is de geestelijke vader? Het is de heer J. P. Nagelhout, arts te Holten, die eens op een zomeravond, wandelend op een voor voetgangers bestemde ver keersweg, door de volgende gedachte bevlogen werd: zou het niet mogelijk zijn om onze Nederlandse schilders en tekenaars voor een maand naar het bui tenland te sturen, zó, dat de betreffende hotelhouder hen gedurende die tijds spanne volledig vrijhoudt, in ruil voor een behoorlijk schilderij, al dan niet m opdracht vervaardigd? Nadat de heer Nagelhout de gebruike lijke periode van uitgelachen, nagewe zen en op trambalcons opgemerkt te worden had doorlopen, rukten door zijn bemoeienis de eerste schilders de Ne derlandse grenzen over en kwamen te rug, vernieuwd, boordevol inspiratie, gebruind, weldoorvoed en de fluwelen broeken van achter bij het naadje een weinig uitgelegd. Hun verschijnen in de artistieke tapperijen, die zij pleegden te frequenteren, wekte aanvankelijk be vreemding, vervolgens afgunst, tenslotte verlangen tot navolging. Op 't ogen blik, dat wij dit schrijven, zijn reeds 140 schilders aldus naar het buitenland ge trokken en in de meest benijdenswaar dige toestand weerom gekeerd. Kortom, het plan-Nagelhout werkt. Sterker nog: de Nederlandsche Reis-Vereniging werkt mee, krachtdadig, belangeloos en met een toewijding, die te doorgronden ware, indien het bestuur dezer instel ling uit louter schilders bestond, doch die, nu dit geenszins het geval blijkt, boven alle begrip verheven is. Er is echter één zwak punt en dat is ook goed. Werkte de onderneming feil loos, dan zouden wij den heer Nagel hout van zwarte magie verdenken, het geen bij de wet op de geneeskunst ont raden wordt. Dit is het zwakke punt: wie betaalt de reiskosten? De betrokken kunstenaar kennelijk niet. In dat geval ware hij beduidend eerder vertrokken. Ook de hotelhouder zelf maakt hiertoe geen aanstalten. Want hoewel hij, in ruil voor wat zijn koks op tafel werpen, best een schilderijtje wil hebben, hij zit er tenslotte niet om te springen. Ook dient men niet uit het oog te verliezen dat een Nederlandse cultuurdrager on der alle omstandigheden een geweldige eetlust aan de dag legt en gemakkelijk zo'n schilderijtje, met inbegrip van lijst en vernis, bij elkaar spijzigt. Nagelhout, een ogenblik uit het veld geslagen, heeft zich toen bezonnen en is op de aan het geniale grenzende- inval gekomen een loterij-club te stichten. De détails van deze vereniging zijn mij on bekend. Vast staat echter, dat men er lid van kan worden en, eenmaal in die toestand geraakt, kans heeft op verwer ving van een stukje, waarvan men de afbeelding telkens in dit blad vindt af gedrukt. Vooral dit laatste trekje getuigt van een fijn inzicht in de verschillende stromingen der Nederlandse schilder kunst. Want wie koopt nu gaarne een kat in de zak? Buiten de museum-direc ties immers niemand. De opbrengst der loten wordt, zo stel ik mij voor, bestemd voor de aankoop van retourbiljetten 3e klas der Nederlandse Spoorwegen. Bil jetten van een hogere prijsklasse kun nen de reis veraangenamen, doch niet bespoedigen, en hoofdzaak is dat de be gunstigde er komt. Op deze vernuftige wijze is dan het sluitstuk geplaatst van een constructie, ontsproten uit 't brein van een geneesheer en daarom dubbel opmerkelijk. De heer Nagelhout heeft mij, ter be reiking van zijn oogmerken, om een aanmoedigend woord verzocht, zonder ironie. Dit laatste nu is mij onmogelijk en wordt bovendien niet gelezen. Ook is het billijk dat ik, zelf niet tot de schilders behorend, toch enig plezier aan de onderneming beleef. En ten slotte: ik schrijf zoals ik schrijf, en nie mand kan daar iets aan veranderen. Wel echter ben ik, omdat dit mijn op rechte overtuiging is, bereid als mijn mening uit te spreken, dat ik het plan aardig vind, verstandig van opzet en uitvoerbaar. Of het lukt, is een tweede. Maar het verdient beproefd te worden. spreker aan de andere kant van de lijn de illusie verschaffen, dat ik het wel zo om-en-nabij wist. (Je moet je niet te gauw in de kaart laten kijken en later kon ik immers öp de kaart kijken waar het lag!) Uit Les Sables had ik wel af kunnen leiden dat er van een strand en dus zee sprake was, maar er kwamen te veel indrukken ineens op mij af en 't onverwachte vooruitzicht op een ver blijf in Frankrijk had mij overrompeld. Toen ik vernomen had dat de plaats aan de Atlantische kust, 80 km. ten Zuiden van Nantes lag, ongeveer ter hoogte van de eilanden Yeu en Ré, dat het een der voornaamste vissershavens van Frankrijk was, begon er zich in mijn verbeelding een schemerachtig beeld af te tekenen van de moerassen der Vendée, van mensen die op stelten lopen en wier voorouders het taaiste verzet tegen de Republikeinen geboden hadden. Als ik nu mijn ogen sluit zie ik een ander en duidelijker beeld voor mij. Maar ik hoef mijn ogen niet te sluiten, want als ik mijn herinnering aan die streek wil verlevendigen, kan ik uit de portefeuille de tientallen tekeningen en aquarellen te voorschijn halen, die ik in de maand Mei van het vorige jaar daar maakte. De gastvrijheid genietend van de Directie van het mooie Splendid- Hotel kon ik vier weken lang onbe zorgd rondkijken en werken in Les Sa- bles d'Olonne en ik zou haast durven zeggen, dat ik er misschien meer van gezien heb dan menig inwoner. Dag in dag uit dwalend langs de kaden van de haven met de rood, geel en blauw ge verfde boten, straten en straatjes door kruisend, een tekening makend in de schaduw van de Kathedraal, in de avond nog schetsend bij de Arcades en op de scheepswerven. Kijken en tekenen en daarna een vin blanc drinken met monsieur Beaucaire in de schemerige duisternis van zijn cafétje, of op het terrasje in de kring der blauwgekielde vissers, die de kan sen der komende sardinevangst bespre ken. Door monsieur Beaucaire, zelf een liefhebber van schilderijen, kom ik in aanraking met de plaatselijke peintres ind)pendants. Altijd indépendant deze kaste, wier stoffelijk bestaan zo afhan kelijk is van de conjunctuur van het moment, maar toch vrij als vogels, min der gehouden aan de regels en voor schriften dan hun medeburgers, altijd een tikje fantastisch. Ik tref ze in de kelder van Grand Hotel, diepzinnige problemen besprekend, temidden van hun schilderijen die daar in het seizoen geëxposeerd worden. Dadelijk ver trouwelijk ook, hun noden en vreugden mededelend aan de peintre-aquarelliste hollandais. Nog onlangs kreeg ik een brief van mijn hotelier met groeten van de vrienden die ik in Les Sables maakte. „Vous vous souvenez monsieur M. qui vous tutoyait? U avait souvent les mains sales, mais il se prend vraiment au sérieux." Ik neem deze vriendelijke causeur, die mij afwisselend aansprak met „Mon brave" en „Mon vieux", ook au sérieux. Gemoedelijk keuvelend met hem langs de boulevard wandelende, terwijl zijn parmantig hondje vrolijk om ons heen sprong, kreeg ik het gevoel van hier al aardig thuis te zijn. Gemak kelijker dan de tourist valt het de schil der in vele gevallen, om contact te krijgen met de vreemde streek en zijn bewoners. Toen ik een fiets kon lenen ging ik ook wel eens verderop kijken en ontdekte de wonderlijk mooie ge huchtjes, die geheel verborgen, terzijde van de grote routes, gelegen zijn. De lage huisjes, afgedekt met de Romaanse dakpannen, met hun diepe vensters in de muren, die van natuursteen zijn op getrokken, zijn soms wit of lichtrose ge kleurd. Als men in Nederland buiten zit te schilderen komt er al spoedig iemand over je schouder kijken: „Meneer is zeker aan de liefhebberij?" Toen ik in een miniatuurgehuchtje in de Vendée een plekje zocht, bracht een oude man mij een stoeltje om op te zitten. Hij keerde zijn verweerde gezicht, waarin de oude ogen vriendelijk lichtten, naar mij toe en zei: „Et mantenant au tra vail". Daarmee beduidend, dat hij mij au sérieux nam en mijn bezigheid even min als de zijne als liefhebberij be schouwde. Daarop begon hij met grote aandacht een hoop stenen, afkomstig van een ingestorte schuur, opeen te tas sen en ook ik was al spoedig verdiept in mijn tekening. Zo ging een middag rustig voorbij op dit schier onvindbare plekje ergens in het grote Frankrijk. Dat Nederlandse schilders, dank zij de bemiddeling van de Nederlandse Reis- vereniging en de Touringclub de Fran ce, in de gelegenheid zijn Frankrijk opnieuw te ontdekken, vervult hen met grote dankbaarheid. OTTO B. DE KAT. a't Gezicht op de haven van Les Sables d' Olonne. Tenslotte laten we een gedeelte vol gen van de visie van dokter Nagelhout zelf, als hij schrijft: WAAROM DE N.R.V. SCHILDERS- REIZEN? Onze schilders hebben het bar slecht. Er zijn ook zo verschrikkelijk véél schilders, en daarbij komen dan nog die tallozen die zich schilder noemen, want dat mag iedereen doen, die daar lust in heeft en 't zich verbeeldt te zijn. Er worden zo ontzettend veel schilderijen gemaakt die 'n gewoon mens, met geld toe, nog niet zou willen hebben. Ken ners en insiders die zich af en toe dave rend vergissen en elkaar soms op bijna komieke wijze in de haren zitten, heb ben ten overvloede het hunne er toe bij gedragen dat wij, gewone mensen wat men noemt „huiverig" geworden zijn. Wat dokter Vegter schreef: EEN HARTELIJKE OPWEKKING. In elke samenleving, zo ook in de onze, is voor de kunstenaar een taak weggelegd. De tijdsomstandigheden brengen mee, dat de vervulling van deze taak en zelfs het bestuur voor ve len van hen zeer moeilijk is. Deze druk op hun leven leidt gemakkelijk tot een mindere ontvankelijkheid, een minder sterk gevoelsleven, een vervlakking m hun kunstuiting. Door de uitvoering van het plan Nagelhout-N.R.V. kunnen verschillende van onze kunstschilders hun geest en gemoedsleven verkwikken door een maand in Frankrijk door te brengen. De kosten van de reis zijn echter met in deze uitzending begrepen. Het is de bedoeling die uitgaven te bestrijden door het vormen van loterijclubs. Door hieraan mee te werken wordt n twee ledig doel bevorderd: de uitzending wordt er metterdaad door mogelijk ge maakt; aan een gedeelte van het werk wordt een introductie verleend. Ik moge U opwekken op deze zo een voudige en doelmatige wijze de arbeid van onze beeldende kunstenaars mede te helpen stimuleren, tot verheffing van de betrokkenen en tot vreugde ook voor hen, die voor deze gevoelsuitingen van anderen openstaan. VEGTER. De schilder Otto B. de Kat geeft ver der een beeld van enkele resultaten van het sympathieke initiatief van de dok ter met ET MAINTENANT AU TRAVAIL (En nu aan het werk). „Zoudt U er voor voelen om 'n maand naar Les Sables d'Olonne te gaan?" klonk een stem door de telefoon. „Wilt U het alstublieft nog eens zeggen, Les Sables d'Oen waar 'ligt dat pre cies?" Dat woordje precies moet de Maar erger dan dit allemaal is, dat er absoluut geen band bestaat tussen ons en onze kunstenaars, die in onze maat schappij geen taak hebben. Nu is taak wel een groot woord, maar als wij onze schilders gaan inschakelen in het hand over hand toenemende toe risme, en de naar natuurschoon hunke rende toeristen geven gezamenlijk aan onze schilders de opdracht om de schoonheid van verrukkelijke land schappen en bouwwerken, waar die dan ook te vinden zijn, voor ons uit te beel den in schilderij of tekening, en aldus met elkaar de mooiste en interessantste buitenlandse reizen in kleur en lijn te herschrijven, dan helpen beide partijen elkaar over en weer, en is er enige kans op toenadering. Om deze redenen heeft Dr R. van Waard, algemeen voorzitter van de AUTO'S BOTSTEN. Toen de heer U. J. R. uit Arnhem Woensdag met zijn mooie nieuwe Opel personenauto van de Larenseweg de Dorpsstraat in wilde draaien, passeerde de heer J. O. uit Amsterdam net op het kruispunt een andere wagen, rijdende in de richting Deventer. De doorgang was toen te nauw, zodat de beide auto's met een flinke klap langs elkaar heen schuurden. De belangstelling was groter dan de materiële schade. Beide wagens hadden een duwtje mee gekregen. OPBRENGST EMMABLÖEM-COLLECTE. De in het begin dezer maand door de Vrouwenverenigingen gehouden Emma- bloem-collecte heeft f 273.03 opgebracht. GEVONDEN EN VERLOREN VOORWERPEN. Gevonden: vijl, portemonnaie met in houd, muntbiljet, sjaal, dasspeld, strooin- tester, sjaal, hond, sleutel, portemonnaie. Verloren: zilveren oorknop, brujn alpi- nomuüsje, jongensjasje, damesarmband (zilveren) schakelarmbandje, reservewiel met band. Inlichtingen dagelijks aan het Groeps- bureau der Rijkspolitie, Oranjestraat 55, Holten, tel. 352. i EERSTE PRIJS. De heer D. Müller, won de eerste prijs in de puzzle-rit, uitgeschreven door de liijssense Motorclub. Op de internationale Honden ten toon stelling „Winner 1953", die in Amster.- dam werd gehouden, werd een New- Foundlander van onze plaatsgenoot, de heer B. J. Slotman, gewaardeerd met: LU-1G. LEZING MEJ. D. MAATS. De leden van de afdeling Holten van de Ghr. Boerinnen Plattelands Bond (GB PB) kwamen Donderdagavond in verga dering bijeen onder leiding van Mej. L. Trom op in gebouw „Rehoboth". De bijeenkomst werd geopend met ge bed, het gezamenlijk zingen van Ps. l50 vers 1 en het lezen van Ps. 150. Mej. Tromop sprak hierna een woord van welkom, waarbij zij zich in !t bij zonder richtte tot Mej. D. Maats, die zich berefd verklaarde om deze avond een lezing te houden over het werk der kraamverzorging. Mej. Maats vertelde op onderhoudende wijze van haar opleiding, die totaal '15 maanden duurde, waarvan 3 maanden theorie.Aanvankelijk stond men ietwat schuchter tegenover het werk der kraam verzorging, doch hoe langer hoe meer begint men het werk der kraamverzorg sters te waarderen, omdat zowel moeder als baby op de juiste wijze hun verzor ging krijgen. Ook werd door Mej. Maats nog gewe zen op het grote belang van de moeder- cursus en het geregeld bezoeken van het consultatiebureau. Bij het beantwoorden van tal van vra gen kreeg Mej. Maats gelegenheid om verschillende belangrijke dingen nog na der toe te lichten. Na de pauze - waarin een verversing werd aangeboden - werd de vergadering heropend met het zingen van het Bonds lied en werd gesproken over de excursie naar de Noord-Oost-Polder, Giethoojrn, Steenwijk en omgeving. Deze excursie zal plaats hebben op Dinsdag 2 Juni a.s. i Nadat de presidente een woord van dank had gebracht tot Mej. Maats voor haar interessante en leerzame Jlezing, sloot Mej. H. Stam deze vergadering met dankgebed. I i DIENSTREGELING O.A.D. IS GEHEEL GEWIJZIGD. Met ingang van 17, Mei j(.l. is bij de in voering van de zomerdienstregeling het vertrek van de OAD-bussen geheel ver anderd, zodat wij onze lezers adviseren zich een nieuwe dienstregeling aan te schaffen. Zo vertrekken de bussen in de richting Deventer thans 7, minuten over het hele uur en in de richting Rijssen en Hengelo resp. 5 en 10 minuten over het halve uur. Daarmede zijn deze diensten dus een half uur verzet. Uit Deventer vertrekt men vijf minu ten over het hele uur. De laatste bus vertrekt thans uit Deventer, zowel op werkdagen als des Zondags om 23.05 u. Ook uit Almelo kan men voor de rich ting Holten thans later weg, n.l. om 22.25 uur. Uit Hengelo is het vertrekuur van de laatste bus hetzelfde gebleven. Het schilderij Molen in de Lookis van de Franse schilder Jean Navarrewelke in Holten werkte. Nederlandsche Reisvereniging, in 1950 een werkcomité (momenteel een staats commissie) in het leven geroepen voor de uitwisseling van kunstschilders Ne derland-Frankrijk, teneinde zoveel mo gelijk schilders in staat te stellen er op uit te trekken en het prachtige en „douce France" voov ons uit te beelden. Tot nu toe zijn 140 schilders er op uit geweest en zeer velen hebben van deze kans een groot moreel, financieel en ar tistiek nut en voordeel gehad. Dit werk wordt dan ook niet allen voortgezet, doch ook zo veel mogelijk uitgebreid. Sommige schilders die een uitnodiging hadden ontvangen hebben verstek moe ten laten gaan, door gebrek aan reis geld. Aan het slot van zijn artikel wijst de schrijver op de mogelijkheden om zijn plannen te steunen door het kopen van loten a 2.50 per stuk. Dokter Nagelhout heeft zich tot de grote pers gewend om zijn plannen in het centrum der belangstelling te plaat sen. Op die wijze alleen zal het moge lijk zijn meer voor de schilders en de schilderkunst te doen. Wij hopen van harte, dat hij daarin mag slagen. Wij danken de redactie van „Arts en Auto" voor het afstaan van enkele cliché's.

Erfgoed Rijssen-Holten

Holtens Nieuwsblad | 1953 | | pagina 2