De zegetocht van het tapijt, voornamelijk tufted, deed geloven dat er binnen afzienbare tijd geen andere vloerbedekking meer zou be staan. Plotseling echter sprak men weer over het bijna doodgezwegen parket. Ofschoon hout niet in de „zachte golf" past, vinden vele mensen dat dit natuurprodukt een ander soort warmte in de woonkamer uitstraalt. Eiken, beuken, grenen, ahorn, soms zelfs noten kwamen weer in trek en werden gelegd in platen, stroken, of mozaïekvormen. Doch dat is niet genoeg, op 't ogenblik schijnen we een wedergeboorte van de keramische tegels tegemoet te gaan. Nadat reeds de wand-tegels voor bad en keuken niet alleen kleuriger, maar ook na de jaren lange eenkleurigheid van mooie patronen voorzien werden, heeft de consument nu ook weer de keramische tegel voor de vloer ontdekt. Een mode, die al in de middeleeuwen tot hoge bloei kwam. Uitgevonden door de oude Egyptenaren en later verbeterd door de Baby- loniërs zijn er thans in de Arabische landen nog vele getuigenissen van de indertijd hoog ontwikkelde gebakken tegels. Tegenwoordig worden naast de zeer moderne decoraties ook motieven met ornamenten en strukturen in moorse-, barok- of in „Jugend"- stijl aangeboden. Terwijl in de laatste 10-15 jaren de trend duidelijk naar textielbodembedekking ging komt midden op het voorlopige hoogtepunt van deze golf weer een duizend jaar oude vloerbe dekking naar voren, die hoe edel ook toch eigenlijk precies het tegendeel van de zachte warme tapijtvloer is. Hoe is dit nu redelijk te verklaren? Welnu, het zijn inderdaad invloeden van de mode. Anders uitgedrukt: de mens is zo aan gelegd, dat hij na zekere tijd een stijl- of moderichting zat wordt. Dat was in de loop van de geschiedenis net zo met de beeldende kunst en de muziek en is het heden b.v. nog zeer opvallend het geval met de kleding. De wisseling van de ene naar de andere richting werd steeds korter en sneller. Een rol speelt juist bij de keramische tegels ook het feit, dat zij tegenover tapijt een echt contrast programma vormen; parket eveneens. De mode wordt niet slechts bepaald door de veranderende smaak van de mensen, maar ook door zijn materiële eisen en mogelijkheden, waar de industrie dan weer op inhaakt. Hiervan zijn verschillende voorbeelden aan te voeren, maar om bij de vloerbedekking te blijven, in de zestiger jaren werd aan de P.V.C.- vloerbedekking een spoedige dood voorspeld. De tapijtreclame droeg hieraan nog een steentje bij. De bijna tegengesteld lopende verkoopcurven van P.V.C.-vloerbedekking en tapijt scheen hier ook op te wijzen. Nu, plotseling, tengevolge van de energiecrisis en vanwege een moeilijk geworden algemeen economische toestand, wijken niet weinige verbruikers uit naar het intussen zeer gedif- ferentiëerde en veelomvatttende aanbod van P.V.C.-vloerbedekking. Hun motief daarbij is in de eerste plaats de financiële besparing. De trend naar beneden bij P.V.C. kon gestopt worden. De scala van mogelijkheden om de woning met vloerbedekking te voorzien, is tegenwoor dig geweldig groot. Praktisch wordt alles gelijktijdig aangeboden wat in de loop van de tijd langzamerhand ont wikkeld werd. Welke verdere ontwikkeling zal de vloerbedek king hebben? Waarschijnlijk zal het tapijt, ook in de toekomst een dominerende rol spelen. Doch daarnaast is er plaats voor andere soorten, die hier genoemd werden of nog uit gevonden zullen worden. Eén ding is zeker: leem- en knuppelvloeren zullen niet terugkeren, tenzij het weer mode wordt! 19

Erfgoed Rijssen-Holten

Het Anker | 1975 | | pagina 21