Een jonge Turk in het zuiden van het land wordt door drie jongens gemolesteerd. Hij kan niets beginnen, zij slaan hem letterlijk de hersens in. Een operatie mag niet meer baten. Dood! Vredé op aarde! Uitgerekend in de kerstnacht van vorig jaar wordt een 60-jarige man door drie jongens vermoord om 240,Vrede op aarde! Een oude man van 71 wordt neergeslagen. Buit: een nikkelen horloge en 40,Vrede op aarde! Wij behoeven niet verder te gaan, wij lezen alle maal de kranten en wij vragen ons af, hoe is het mogelijk in deze tijd, waar ieder mens volop werk kan krijgen en goed verdienen en voor echte ar moede door alle goede sociale instellingen geen plaats meer is, dat men voor een paar grijpstui- vers elkaar dood slaat of berooft. Vroeger werd er wel eens uit armoede een brood bij een bakker weggegrist, thans heeft men in plaats van brood, televisie nodig, een auto, en tal van andere zaken die in het luxe vlak liggen en dan is diefstal en beroving de enige manier om kaan al deze wensen te voldoen. Wat helpt het Kerstverhaal en wat helpt het „vrede op aarde" te zingen, wanneer het wezen lijke hiervan na tweede Kerstdag ophoudt? Zijn er niet ontzettend veel dingen in het leven, die wij met al het geld van de wereld nog niet kunnen kopen en die vaak zo maar in ons bezit zijn of binnen ons bereik? Moeten wij niet ziels gelukkig zijn wanneer wij gezond zijn om te wer ken en alles te kunnen doen wat wij maar willen? Is dat alleen al geen tevredenheid waard? En waar tevredenheid heerst daar is ook vrede. In ons zelf, maar tegelijkertijd ook in onze omge ving. Wat kan het ons schelen of de buurvrouw nieuwe gordijnen of een gashaard heeft. Wat deert het ons dat de buurman een auto heeft en daar graag aan sleutelt. Zijn er nog niet heel veel waarden die ons tot gelukkige, tevreden mensen kunnen maken. B.v. de natuur intrekken te voet of op de fiets, en daarvan genieten, muziek horen of ma ken, een schilderij beleven, opgaan in een hobby, gaat u maar door. Vergeet u dan niet 't contact met uw medemens en deze te helpen waar nodig is. Vergeet u niet, dat daar waar 't hart ophoudt te spreken, de een zaamheid binnentreedt. Dit lijkt een sombere bespiegeling, die gelukkig ook andere kanten heeft. Wanneer er ergens een ramp plaatsvindt en men een aanslag op uw beurs doet, dan gaat deze wijd open en wordt het be nodigde bedrag meerdere malen overschreden. Zo zijn we ook weer, maar dan worden we wak ker geschud. Misschien moeten wij ons wat wak ker houden om de gewone dingen vlak rondom ons heen te „blijven" zien. Nog een paar dagen en het is Kerstmis. Voor de Christenen zal dat betekenen de geboorte van Christus en daarmede de bevrijding van de mens. Christus, het Licht der wereld. Andersdenkenden zullen vieren, dat omstreeks Kerstmis het licht de duisternis zal overwinnen, de zonnewende. Er gaat weer een vernieuwing komen. De duisternis moet wijken voor het licht en omstreeks Drie koningen op 6 januari kunnen wij dit zelfs al waarnemen. Ondanks deze volkomen verschillende levensover tuigingen raken zij elkaar toch, misschien omdat wij als mensen uiteindelijk niet zonder elkaar kunnen en niet zonder elkaar mogen zijn. Moge Kerstmis voor alle mensen op één of andere wijze vernieuwing brengen. Moge er naast kerk gang, kaarsen, dennegeur en lekker eten, ook vrede in uw hart en tevredenheid in 1966 uw deel zijn. En moppert nu niet, dat wij dit jaar slechts twee Kerstdagen hebben en er met Oud- en Nieuwjaar ook niet beter van worden!! Volgend jaar zijn het er weer drie!! 3

Erfgoed Rijssen-Holten

Het Anker | 1965 | | pagina 5