In het begin van ons verhaal zeiden we dat het kerstfeest van oudsher een feest van licht en vuur is geweest. Een prachtige vuurgewoonte is bewaard onder de Syrische Christenen. Op kerstavond worden de buitenpoorten gesloten ter herinnering aan de vroegere dagen van vervolging en het hele gezin, met aangestoken kaarsen staat rond het vreugdevuur, nog onaangestoken, in de hof. Dan leest de jongste zoon het kerst evangelie, waarna de vader het vreugdevuur aansteekt. Terwijl het vuur brandt worden psalmen gezongen. In de omgeving van Berchtesgaden in de Beierse Alpen vormen jonge mannen groepjes met het doel geweren af te schieten op de dag voor Kerstmis. Om drie uur 's middags en opnieuw om elf uur 's avonds verzamelen zij zich op de berghellingen en in lange rijen staande vuren zij zware pistolen en gemaakte mortieren af, allen tegelijk of in snelle opeenvolging. Dit alles wordt gedaan ter ere van Christus' geboorte, ofschoon het waarschijnlijk eens bedoeld was om het slapende plantenrijk te doen ontwaken. Vuur ook in Wales, waar in de negen tiende eeuw jonge mannen met brandende toortsen de dominee plachten te begeleiden van zijn huis naar de kerkdienst van vier uur op de kerstmorgen. Het was toen de gewoonte van enkele gemeenten in Wales om zich te verzamelen in de kerk geduren de eerste uren na middernacht en na een preek beluisterd te hebben, psalmen en liederen te zingen tot het aanbreken van de dag. Deze dienst, waarbij de kerk ver licht was met kaarsen, werd genoemd „Plygain" of het kraaien van de haan. Tegenwoordig wordt een dergelijke dienst meer op Nieuwjaarsmorgen gehouden. Eveneens verbonden met wachten en kaars licht is de dienst van de Hernhutters in Bethlehem Pensylvania (U.S.A.), die be gint op de avond van 24 december en haar hoogtepunt heeft te middernacht. Overal zijn kaarsen in de kerk en elke aanwezige ontvangt dan een kaars van bijenwas in een speciale houder, die hij draagt terwijl kerstliederen worden gezongen. Men zegt dat deze gewoonte is begonnen in 1741 in Herrenhut. In dat jaar nam Graaf Van Zinsendorf, de leider van de Europese Moraviers, een brandende kaars in zijn hand en leidde zijn volgelingen in de stal om daar hun kerstnachtwake te houden met lofgezangen en gebeden en lezen uit de bijbel, zoals hun nakomelinger^F nu doen in de kerk in Pennsylvania. Om nog even terug te keren tot Europa, in Polen, begint het maal als de eerste ster verschijnt aan de hemel en het bestaat uit vis, soep, kool, champignons en bonbons van honing en papaverzaad. Het hoofd van het gezin deelt eerst kleine stukken onge zuurd brood uit aan elk lid van het gezin en brengt iets naar de paarden en het vee in de stallen. Dan neemt ieder plaats aan tafel, waarop een wit kleed een leger van stro bedekt, ter herinnering aan Christus' geboorte in de stal. De aardige gewoonte om de dieren te laten delen in de kerstvreugde, wordt nog in veel Europese landen gevonden. Vee en paarden krijgen een extra rantsoen en een beetje van wat zij waarschijnlijk lekker vinden van de tafel, zelfs bier voor de paarden. Er is geen twijfel aan of deze prachtige gewoonten zijn zeer oud en komen voort zowel uit een natuurlijke welwillendheid ten aanzien van het dier als uit de oude magie, maar in de dertiende eeuw, gaf Franciscus van Assisi er een andere betft doeling aan toen hij leerde dat ook dl^ dierenwereld moest delen in de vreugde, „uit eerbied voor de Zoon van God, die de meest gezegende maagd Maria baarde in een stal tussen os en ezel". Wij zijn hiermede aan het eind gekomen van onze beschouwing en hopen U een klein beeld te hebben gegeven van de kerstviering in enkele vreemde landen, een beeld dat uiteraard bij lange na niet volledig is. In feite hebben we hier en daar slechts een greep kunnen doen, maar we hebben toch zodoende eens over de grenzen kunnen kij ken en kunnen zien hoe elders het Kerstfeest wordt gevierd en waarom men het zo doet. Misschien hebben we er iets van kunnen leren ten aanzien van de wijze waarop wij zelf dit feest willen vieren en beleven. 6

Erfgoed Rijssen-Holten

Het Anker | 1960 | | pagina 8