y Dikwijls zijn we geneigd te denken, dat heel de wereld het Kerstfeest viert, zoals wij dat doen. Nu ja, bij enig nadenken beseffen we wel, dat het feest van Kerstmis» zich beperkt tot de grote groep Christenen en dat Mohammedanen, Joden, Boedhisten en andere gelovigen hun eigen religieuze feesten hebben. Maar ook de viering Christus' geboorte onder de Christenen vindt niet overal op dezelfde wijze plaats. In vele landen bestaan gewoonten die met het Kerstfeest samenhangen, die wij zo niet kennen. De betrekkingen met vreemde landen nemen steeds toe. Hét verkeer wordt steeds intensiever en ook de relaties van ons bedrijf met buitenlandse afnemers nemen in aantal en omvang toe. Wij hebben ons daarom verdiept in dé^Kerstgebfuiken van een aantal vreemde landen en wijden dit Kerstnummer iri fïoofdzaak aan het Kerstfeest van hen met wie wij zakelijke betrekkingen onderhouden. Ofschoori wij in zaken dan dikwijls dezelfde taal spreken, blijkt dan, dat in de beleving van het Kerstfeest ieder volk nog zijn eigen tradities handhaaft. KIDSIGflIIIIKEn II Uf 1! Om de gewoonten en tradities bij de Christelijke feestdagen in binnen- en-buiten- land te kunnen begrijpen en aanvaarden, is het nodig te weten dat deze vaak over blijfselen zijn van oud heidense gebruiken. Liever dan te trachten de heidense feesten met dwang af te schaffen, heeft de Kerk van de eerste eeuwen na Christus er naar gestreefd ze een Christelijke inhoud te geven. Zo is het ook gegaan met het Kerstfeeest, dat in de plaats is gekomen van het feest van de winterzonnewedde, het tijdstip waarop de zon haar laagste punt was ge passeerd, om daarna elke dag langer bo ven de horizon te staan. Was het zonne- wendefeest een feest van het terugkerende licht van de zon, het Kerstfeest is het feest van de komst van het Licht der We reld, de geboorte dus van Christus. De liefelijke gewoonte om kleine bomen te versieren en te verlichten, kwam oorspron kelijk uit Duitsland. Niemand weet hoe of wanneer het begon. Een legende verbindt •m met Bonifacius, die in de achtste uw uit Engeland kwam om de heidense Germanen te bekeren. Hij hakte een hei- MERRY CHRISTMAS In Engeland ziet men behalve de kerst bomen nog altijd de groene guirlande, ge vormd als een dubbelhoepelige meikrans of als een kroon versierd met kaarsen en een ring van appels en een trosje mistle toe afhangende uit het midden. Zolang men stookte in grote open haarden, speelde het „Yule Blok" een grote rol. Het werd plechtig op kerstavond binnen- lige boom om te Geismar op "kerstavond en het verhaal vertelt, dat hij de woedende heidenen een jonge denneboom ervoor in de plaats aanbood 'als symbool van het nieuwe geloof dat hij predikte. Een later verhaal zegt, dat Maarten Luthe/* de gewoonte invoerde door een met kaar sen verlichte boom ie gebruiken als een beeld van de met sterren bezaaide hemel toen Christus geboren werd. Dit doet ver moeden dat Kerstbomen bestonden in de zestiende eeuw en inderdaad is er in een anoniem manuscript uit 1605 sprake van kerstbomen in Straatsburg, waar de bur gers kleine versierde bomen in de huis kamer zetten. Vanwege de traditionele ver binding met Luther was de gewoonte voor namelijk beperkt tot de Protestantse dis tricten gedurende de zeventiende eeuw. Vandaar uit verspreide hij zfch langzaam over Europa ofschoon hij nooit zo populair was in de Latijnse landen als elders. Kerstmis is dus van oudsher een feest,- waarbij licht en vuur een grote plaats in nemen, zoals we zullen zien als we de kerstgebruiken in enkele landen beschrij ven. gebracht en aangestoken met een stuk hout van het vorige jaar, dat zorgvuldig voor dit doel werd bewaard. In Devon en Somerset wordt op kerstavond nog steeds een bos essenhout aangestoken met een deel van zijn voorganger. Het is gevormd uit essenstokken, samengebonden met ne gen essen- of wilgenhouten twijgen. Verschillende kerstgebruiken zijn uitgestor- KERSTMIS IN ENGELAND 1

Erfgoed Rijssen-Holten

Het Anker | 1960 | | pagina 3