Druk en Uitgave van G* ten Gate Hzn.f Maarstraat, Rijssen iel (3 M «-! Nummer 124. Zaterdag 5 Maart 1921. Ingezonden Stokken enz, te zenden aan de Redactie voor des Donderdagsmir ws \2 oor. Advertectiën enz. aan de Drukkerij te Rijssen voor des Vrijdags morgens JO uur, groote advertentiën eerder. Prijzen: per vijf gewone regels 50 cent, elke regel meer 10 cent. Voor den handel speciaal tarief. KORT VERSLAG der rede gehouden door een der leden van het Kruisverband. (Vervolg.) Spreker moet de waarheid zeg gen en deze luidt dat ook hier in Rijssen en vooral in 't verleden veel te veel gedronken is en wordt. En 't is niet aangenaam voor een Katholiek om te moeten zeggen dat onder sprekers partijgenooten het drinken niet het; minst hevig was. Maar er is ook een betere zijde. En wel deze: Het alcoholis me heerschte eertijds onder de Roomschen het meest. Dat is onze schande. Maar onze eer en roem isdat het ook wij, Roomschen, zijn geweest, die het eerst een blijvende en bloeiende drankweer- bond hebben tot stand gebracht. Wij Roomschen zijn het geweest die hebben ingezien dat de drank den mensch verlaagd en ontsiert. Wij zijn de drankbestrijding be gonnen omdat wij hebben ingezien dat het geregelde drankgebruik en drankmisbruik niet past voor be schaafde en ontwikkelde Katholie ken. Wij hebben een drankweer- bond opgericht omdat we wisten dat wij de kerk onteerden door dat alcoholisme. Wij zijn drank bestrijders omdat onze voorouders alcoholisten waren. En omdat we dat verplicht zijn, zullen we er mee doorgaan, ondanks spot en hoon. Velen hebben het er niet voor over terwille eener ongelukkige huishouding hun borrel te laten staan omdat hij zoo goed smaakt. Of wat nog erger isenkelen zijn ons niet goed gezind omdat zij bang zijn dat hun drankkapitaal op den duur minder rentegevend zal worden, daar wij voor dat doode of liever schadelijke kapitaal, scha delijke theorieën en ideeën ver kondigen. Al worden wij gehaat, wij mogen niet haten. Integendeel. Wij moeten hun betoonen onze liefde voor onze en hunne voorzaten en bloedver wanten. Op den eenzamen doodenakker liggen ze die we willen wreken. Daar achter die hooge omheining liggen ze die recht hebben op onze liefde. Kapelaan Hageman van Apeldoorn zeide het zoo treffend „Op het slagveld van koning alco hol liggen de gesneuvelden bij dui zenden". Maar, zegt spreker, op ons kerkhof liggen ze bij tiental len, zij aan zij, gesneuveld in den strijd tegen dien Napoleon alcohol. En wat zijn ze nog meer dan ge sneuvelden Zijn zij nog meer O ja. Het zijn ook onze bloedverwan ten. Het zijn ook onze broeders. Menschen, ons dierbaar, die eens woonden in hetzelfde stadje Rijssen als wij. In dezelfde huizen als wij en die des Zondags opgingen naar dezelfde kerk als wij. Zouden wij dezulken niet wreken In verschillende landen bevinden zich personen en vereenigingen die zich ten doel stellen zich een maal te wreken op dat land en dat volk, dat hen vroeger in een of ander oorlog heeft overwonnen. Zoo herinnert zich spr. dat in een hotel te Amsterdam een 20 fransche marine-soldaten binnenkwamen. 't Was voor den oorlog. Elk hun ner droeg een dasje van dezelfde kleur. En toen bij dit opvallend gezicht de kelner vroeg wat of die dasjes beduidden, antwoordden die Fransche marine soldaten. „Deze dasjes beteekenen dat we ons f en- maal op Duitschland willen wreken. Duitschland dat zoo velen onzer Fransche broeders in 1870 heeft doen sterven. U begrijpt mijnheer, aldus de Franschman, dat die sol daten ons dierbaar zijn en ook is ons toen oneer aangedaan, daarom willen we ons eenmaal wreken. Deze dasjes zijn onze insignes. En deze insignes leggen we' nic af vooraleer we ons op Duitschland hebben gewroken. Kruisverbonders ook wij dragen een insigne. En wij zullen dit niet afleggen voordat we voorgoed met onzen eerroover en broedermoor- der hebben afgerekend. De Fransche revanche-politiek is verderfelijk en verwerpelijk omdat in een oorlog den soldaat ven 't eene land niet meer schuld treft dan den soldaat van 't andere tand. En ook is dit revanche nemen af- keuxmgoYv aardig ouiua, «.lis een nieuwen strijd uitlokt. Ook wij drankbestrijders doen aan revanche-politiek. Maar aan revanche politiek die niet verwer pelijk is. Neen een heilige en groot- sche weerwraak is de onze. Want wij strijden niet tegen een onschul- digen broeder zooals die Franschen van plan waren, maar tegen een schuldigen, een diep-schuldigen moordenaar. Omdat we strijd voe ren tegen een Cesar die over de geheele wereld heerscht als een tiran. En ook lokt onze wraakname geen nieuwen strijd uit. Als wij strijden vallen de slagen niet aan beide zijden. Neen ons revanche- nemen is heilig omdat de klappen alleen neerkomen op den schuldi gen rug van duivel alcohol. En al zullen we ook niet eiken dronkaard bekeerenwat we vast en zeker zullen overwinnen dat zijn de val- sche en verkeerde begrippen en ideeën omtrent alcoholisme en drankbestrijding welke in onze ge meente bestonden en nog bestaan. En al was dit zelfs ook niet het geval dan nog moet het kruisver- bond in ons midden blijven bestaan als een blijvend protest tegen de eenmaal oppermachtige veeldrin- kerij In onze gemeente. Qok heeft de drankbestrijding niet alleen stoffelijk voordeel op 't oog, maar op de eerste plaats het geestelijk heil. En hoofdzakelijk dat van den evenmensch. Nu mag wel eens hardop gezegd worden in nezen tijd van egoïsme en zelfred- ding dat er nog organisaties be staan, neen bloeiendie het heil van den naaste en het geluk van zijn vrouw en kinderen beoogen. Uit liefde strijden wij. Maar niet alleen uit liefde. Wij hebben nog een ander motief dat ons drijft, een an dere drijfkracht. En dat is onze haat. Liefde en haat zijn eigen schappen die den mensch in staat stellen tot groote dingen. Wellicht zal iemand' fluisteren haat Neen, dat nooitEn toch HAAT, ik houd het vol! Haat moet ons allen be zielen, in zooverre haat een mensch bezielen kan. Maar geen haat tegen God of onzen evenmensch, zelfs geen haat tegen drankkapitalist of tegenstan der. Neen, voor hen is onze liefde. En de haat is voor den moordenaar onzer geliefde voorouders. De haat is voer den beul van onze vrien den en kennissen. Onze haat is voor den schurk die vrouwen en kinderen mishandelt en hen laat rondloopen in schamele kleeding. Onze haat gaat tegen koning of zooals de heer Tromp hem eens noemde, tegen duivel alcohol, die den Godsdienst steelt uit de harten onzer broeders en onze dierbaren sleept naar het kille graf. Verder spoorde spreker allen aan eensgezind te blijven, omdat er nog zoo veel te doen is. Menige arme vrouw, wij weten het immers, ziet ook nu nog uit naar ons als naar een gelukaanbrengenden En gel. Laten wij dit beginsel nooit laten varen maar ons liefdewerk voortzetten. Vele arme lijdende kinderkens zullen ons dankbaar. En God, de Lener w.n alle goed,.zal on= ze genen. Al zijn er menschen die ons bespotten of uitlachen, wij zul len met dit werk van naastenliefde voortgaan. Dat zal onze weer wraak zijn. Kruisverbonders, kameraden in den strijd, zijt gij allen met deze edele gevoelens bezield Ik weet dat uw aller antwoord luidtJe Maintiendrai (wij zullen handhaven). Wij zullen getromven blijven. Wij zullen nemenrevanche Een daverend en aanhoudend applaus beloonde spr. voor zijn boeiende en met overtuiging uit sproken rede. De Voorzitter, de heer Nol ten, dankte den spreker. B. RIJSSEN. Marktbericht van Maandag. Aangevoerd 1135 stuks vee: 300 Koeien 26 Stieren 1 Ossen 200 Kalveren 3 Schapen Lammeren 40 Varkens 545 Biggen Paarden Men besteedde voor: Vette koeien f 1,55f 1,75 p. Kg Neurende f 400—f 675 p. stuk - 330— 575 f 90— 425 - 375 - 250— 500 - 85— 220 - 2545 Guste Stieren Ossen Pinken Kalveren Schapen Lammeren Varkens Biggen 120— 250 3.00-3,50 p. w. landelvlug. Vrijdagavond gaf het Chr. Man nenkoor van Almelo (dir. de heer H. J. Brilman) in de Chr. Bewaar school een openbare uitvoering. Het geheel is ons tegengevallen. We hadden van dit koor meer ver wacht dan het ons gaf. We willen niet in bizonderheden treden b.v. over de fouten die werden ge maakt, we sluiten ons liever bii het gezegde van den heer Brug- gink aan en wenschen directeur en zangers een tot weerziens, maar dan meteen beter kunstprogramma. G. Zondag a.s. Godsdienstoefening van de afd. Rijssen van den Ned. Protestantenbond. Spreker ds. H. G. Oldeman van Enschede. Aanvang 's avonds 8 uur. In een zeer slappe wedstrijd heeft R. V. Zondag tegen Deventer gelijk gespeeld 11. Een heel enkele maal werd er goed spel vertoond. Over 't alge meen was het echter slecht. Stand van de 2de klasse T.V.B. c t> o o o o oo co o co 00 co vo IC O O" O o' O Tegen y1 Gn On t>» Voor r? Q in QO CO (M M ot tH (N gj "8 btr We verwijzen onzen lezersnaar de advertentie van het Parkge bouw en wekken een ieder op deze interessante lezing bij te wonen. Donderdagavond wordt, zooals een advertentie aangeeft, een de batvergadering gehouden bij Gijs- bers. De naam van den eenen spreker is nog niet bekend. De muziekvereeniging „Wilhel- mina", directeur de heer E. Geels van Almelo, gaf Zaterdagavond voor een goedgevulde zaal een concert in het Parkgebouw met medewerking van mej. Marie Brinkom, Holl. Soubrette, en het Duo Orvan. Zoowel muziek als voordrachten vonden een aandach tig gehoor en oogstten luiden bijval. WEE BLAD VOOR ■ppjinar'» CO <M O Punten CO^iOooiNOOnOn 1 CNJ T—I T—T—i 1 5 [NtHtHOJhCOtHCOIM O Verloren icOCOrtiOOOOCOO T—I Gelijk COC^CMiOCM N rt H Gewonn. OOONiOOTOin^t Gespeeld 3 w O O g :3> 3 "3 «S rrt N V Tj O u O) p -=< <5 C O h m ctf Ph

Erfgoed Rijssen-Holten

Weekblad voor Rijssen | 1921 | | pagina 1