nd
ïiie Scene toen! zïcii hel
sterkst in levende fijve
Y
De Dijh voelt zich nauw verwan!
met minstrelen en treuhatiourisi
Trésor' een nieuwe
parfum van Lancóme
Uitpai
en wegwezél
V0F de Kunst: 'De Griezel cd'
a-
Zelf je favoriete figuren gieten
uit gips en zelf opschilderen
Ijskoude borrel drinken
kan nu met glas wan ijs
Badpuppies: speelplezier
voor kinderen vanaf 4 jaar
Met Nerf Comer Shooter
schiet je om de hoek...
MET
¥asie tailing
R.E.M. kiest
met üeüstsr
ante weg
J s V*^..
H Figuren gieten in gips en ze daarna zelf schilderen is een
relatief goedkope, maar zeer boeiende bezigheid.
Foto: SES - Enschede
Als vader of moeder een kind eenmaal heeft laten zien hoe
ze met water, gips en een rubberen mal allerlei figuren,
zoals leeuwen, paarden, en kabouter of hond kunnen
maken, dan is de kans levensgroot aanwezig, dat de ukkies
tërstorfd zelf ook aan het produceren willen. Ouders
kunnen hun kroost wat dat betreft gerust zelf aan de slag
lateh gaan. SES te Enschede, fabrikant van Selectief
Educatief Speelgoed, brengt hiervoor verschillende mate
rialen op de markt.
Daaronder de safaridoos.
Daarin zitten alle beno
digdheden om de familie
lgeuwv bestaande uit een
(leétofty leeuwin en welp,
-y it gips te kunnen maken.
'Hèt Werkt zeer eenvoudig.
Men,plaatst de vormhou-
der om de gietvorm, en
hangt de vorm in een glas.
Vervolgens gaat er water in
de' '-vorm, waarna gips tot
aar\ de rand bijgevoegd
wordt. Om eventuele
luchtbellen te verwijderen
dient men in de vorm te
knijpen. De harding neemt
ongeveer een uur in beslag.
De vorm uit de houder ne
men, en de buitenzijde van
de vorm even inzepen.
Vervolgens de gietvorm
voorzichtig van het model
Speei 's
trekken. Hierna kan men
het model beschilderen
met de meegeleverde verf
en penseel. Om het model
een mooie glanzende en te
vens beschermende laag te
geven, kan men deze be
handelen met speciale, los
verkrijbare kindervernis
op waterbasis. In de safari
doos zit voldoende gips -
ook los verkrijgbaar - om
circa tien figuren te kunnen
maken. Inmiddels heeft
SES meer dan veertig figu
ren ontworpen, en deze
collectie wordt regelmatig
uitgebreid.
De Amerikaanse Sophia Grojsman componeerde voor Lanco
me het parfum Trésor. Met de Trésor presenteert Lancóme
twee geschenkverpakkingen met drie Trésor-produkten.
In de ene verpakking zit een 30
ml vapo Eau de Parfum, 30 ml
Gel Précieux en 30 ml Lait
Précieux, in de andere een 50
ml vapo Eau de Parfum, 100 ml
Gel Précieux en 100 ml Lait
Précieux. In de deksels van bei
de geschenkverpakkingen is de
roos die Lancóme als signatuur
gebruikt gedrukt, waardoor
het geheel een luxe uiterlijk
heeft verkregen. In het Eau de
Parfum zijn onder meer de
geuren van lelietjes-van-dalen,
seringen, iris, perzik, abri
koos, sandelhout, muskus en
amber verwerkt. De Gel Pré
cieux pour la Douche bevat een
parfumconcentratie van 3%,
en de Lait Précieux, een luchti
ge bodymilk, bevat 31/2% Tré
sor Parfum.
Lancóme biedt een keus uit verschillende geurige geschen
ken.
Foto: Lancóme
Borrels drinken uit glazen van ijs. Deze nieuwe vinding maakt
het mogelijk om een borrel echt ijs- en ijskoud te drinken. Het
produkt bestaat uit een diepvriesvorm, waarmee iedereen zelf
borrelglazen van ijs kan maken.
De vorm wordt gevuld met
gewoon leidingwater en gaat
enkele uren in het vriesvak of
de ijskast. De glazen die zo
ontstaan passen vervolgens in
een soort ring, waarmee ze
kunnen worden beetgepakt
zonder natte handen te krijgen.
Een houdertje vangt het smelt
water op. Wanneer een koude
borrel in het glas geserveerd
wordt blijft het glas zo'n twin
tig minuten goed. Gebruikt
men gekookt water, dan krijgt
men een zeer helder en sterk ijs
dat lang goed blijft. Voor het
gebruik hoeft men niet alleen te
denken aan traditionele 'kou
de' borrels zoals genevers en
kruidenbitters. Ook Apfel-
korn en Cointreau zijn lekker
uit ijs. 'Drink in Ice' zoals het
produkt heet, is gepatenteerd
en op de markt gebracht door
S&V Produktontwikkeling in
Utrecht.
'De Badpuppies' uit de serie 'Mijn kleine dierenvriendjes'
van Kenner zijn zonder meer goed voor veel speelplezier
voor kinderen vanaf 4 jaar. In de badkamer, die .uiteraard
voorzien is van een 'douchevloer', kaptafel met spiegel,
borstel, föhn en bussen vol badmiddeltjes, gaan 'De Bad
puppies' met plezier te water.
De Golden Retriever vindt
het heerlijk om onder de
douche te gaan (badkuip
vol warm water doen, even
op de kraan drukken en het
water komt uit de douche
kop), de terriër met duik
bril vindt het heerlijk om
behandeld te worden met
shampoo, terwijl Bulletje
wel van eerr geintje-houdt
(koppie onder water, lucht,
uit z'n lijfje drukkep, losla
ten zodat hij wat^r pp-
neemt) en spy it de, overige
badkamergebruikers met
plezier nat. Het poedeltje-
schudt zich na een badpar-
tij even goed uit (beweeg
haar staartje ma^r eens...).
Met de Nerf Corner Shooter van Kenner kunnen kinderen
projectielen om een hoek afvuren. Zelf staat de schutter
verdekt opgesteld achter een muur, terwijl hij van daaraf
de loop om de muur kan draaien. Richten gebeurt met
behulp van een spiegeltje, dat op het voorste deel van de
loop zit. i~v
De projectielen van
schuimplastic zijn voor
zien van een rubberen
zuignap.
De Nerf Corner
Shooter heeft een houder,
waar twee reserve-projec
tielen aan vast geklipt kun
nen worden. De loop van
de Nerf Corner Shooter
kan met een wieltje links
en rechtsom gedraaid wor
den, en diis ook recht
vooruit schieten. Hoewel
er alles aan gedaan is om
het apparaat zo veilig mo
gelijk te maken, moet de
gebruiker - vanaf 6 jaar is
een geschikte leeftijd - er
wel voor oppassen dat deze
niet van korte afstand op
iemand schiet.
'Alléén als 'ie ijs- en ijskoud is...
Foto: S&V Produktontwikkeling - Utrecht
B Met dé Nerf Corner Shooter kun je OiP de hoek schieten.
Ook The Scene heeft zijn live-cd. Titelloos,
althans op het hoesje zijn de overbekende
werken, uit het verleden niet onder een
noemer ondergebracht. Reden voor deze
unieke, uitgave, uitgebracht door Phono
gram, is dat de groep van voorman Thé Lau
op het podium het publiek telkens verrast
door spontaniteit en een krachtige, gedre
ven presentatie.
Qe eatfrme populariteit
vari dé vyf'mans' formatie -
d|ir^Ejnilie Blom van As-
söridelh ftanteert de bas - is
vöoral 'te danken aan de
energieke, intrigerende en
vaak ontroerende concer
ten. Op de bühne is de
groep sterker dan ooit. Ze
zijn graag geziene gasten.
Een voorbeeldje is het in
gelaste-optreden op Park
pop, in 1994. Het optreden
van het instituut in Neder
landse rock, zoals zij dik
wijls wordt omschreven,
bleek m staat de triomf van
1992 te overtreffen.
Eerlijker
Ze voelen zich live in hun
element, klinkt het alle
maal eerlijker, niet zo glad.
Daarom de cd, waarop
nummers zijn te horen als
B The Scene levert iedere keer cd's af, die hoge ogen
scoren.
Foto: Paul Tolenaar Phonogram
Blauw, Open, Maan en Ie
dereen is van de wereld.
Werken die tijdens de
voorjaarstour zijn opgeno
men. Daarom ook een vi
deo, waarop de band ook
in levende lijve is te zien.
Rogier van der Ploeg
maakte er met zijn camera
team een spectaculair do
cument van: het leven on
derweg, de concerten en
interviews. En voor wie
dat allemaal nog niet ge
noeg is, is er ook nog een
boek op de markt versche
nen, met veel foto's, die
een duidelijke impressie
geven van The Scene 'en
route'.
The Scene, sinds 1989 in de
vaste bezetting met Eus
van Someren gitaar, Jeroen
Booy drums, Otto Kooy-
mans toetsen, Emilie Blom
van Assendelft op bas en de
overbekende Thé Lau,
waarvan de ook de poëti
sche teksten afkomstig
zijn, brak met de cd Blauw
in 1990 definitief door.
Het album behaalde goud
in België en Nederland en
een Edison viel de groep
ten deel.
Qpvefssr
De opvolger Open, eve
naarde dit succes. Hits
hiervan waren Open en
Zuster, opnieuw ontving
The Scene een Edison. In
1993 verscheen het schitte
rende album Avenue de la
Scene, waarmee de groep
een nieuw hoogtepunt be
reikt.
R.E.M. heeft met
zijn nieuwe cd
'Monster' (voor
even?) een andere
koers gekozen.
Waren de vorige
werkstukken,
waaronder
Automatic for the
People, nog
voorzien van
gevoelige,
sfeervolle songs,
nu kiest de
Amerikaanse
rockformatie
duidelijk voor het
hardere genre. De
akoestische gitaar
'is ingeruild voor
de electrische.
Nieuw is dat niet.
In de beginjaren
van R.E.M. deed
de band niet
anders, leverde het
kwalitatief sterke
gitaarrock,
doorspekt met een
vleugje country.
Het leverde
heerlijk in het
gehoor liggende
deuntjes op. Op
Monster -
uitgebracht door
Warner - draait de
megaband alle
volumeknoppen
open. Weg zijn de
lichte
country-invloeden
van weleer.
Nagalmende,
echoënde geluiden
van de scheurende
gitaren zijn
dominant
aanwezig. Het is
even wennen,
daarna o zo mooi.
Dan blijkt maar
weer dat een stem
als dat van zanger
Michael Stipe in
elk genre valt in te
passen. Zijn unieke
stem zou zelfs de
Heikrekels uit het
slop halen...
Al langer dan tien jaar staan ze op het podium en dat altijd
nog in dezelfde bezetting. Met zanger Huub van der
Lubbe, broer Hans op bas, gitarist Nico Arzbach, Pim
Kops op toetsen en Anthonie Broek als drummer, verover
den zij in die jaren in sneltreinvaart de top van popminded
Nederland. Het begon met Niemand In De Stad die
beginjaren tachtig voor de doorbraak zorgde. Nu een goed
decennium later ligt hun nieuwste werkstuk in de stellages
van de platenzaken.
De Blauwe Schuit, zoals
het nieuwste produkt heet,
wijkt af van de vorige acht
albums. Tenminste, de
band etaleert plots een
breed scala aan stijlen, uit
eenlopend van vette funk
en southern rock tot polka,
chanson en zelfs wals. Dat
alles verpakt in het overbe
kende De Dijk-geluid, met
de emotionele stem van de
charismatische Huub van
der Lubbe op de voor
grond, waardoor hij de
fantastische teksten van
een nog grotere waarde
voorziet-
Verwantschap
De Dijk voelt zich op het
nieuwste werkstuk nauw
verwant met de minstre
len, troubadours en beren
dansers uit de Middeleeu
wen. Het waren zuip-
schuiten, althans zo meent
De Dijk, wanneer over de
Middeleeuwse leden van
het Gilde van de Blauwe
Schuyt werd gesproken.
Ook billenknijpers, rad-
draaiers maar ook graag
geziene gasten. Met ont
roerende ballades, ondeu
gende liedjes en vreemde
strapatsen haalden ze hun
publiek uit de sleur van
alledag. Waar zij kwamen
was het leven even feest, er
werd gezongen, gezopen,
gedanst, gesjanst en ge
vreeën. Noemen we dat te
genwoordig geen rock
roil vraagt Dc Dijk zich
af.
Zsifde bootte
De Dijk waant zich in het
zelfde bootje en ziet over
eenkomsten met de trou
badours uit vervlogen da
gen. Anders dan hun ver
geten voorgangers kan De
B De Dijk etaleert plots een breed scala aan stijlen, üiteen-
lopend van vette funk en southern rock tot pöika, chanson
en zelfs wals op de nieuwe cd 'De Blauwe Schuit'.
Fofo:.Phonogram
Dijk zijn kunsten voor het
nageslacht vastleggen. Dat
doet de band op De Blau
we Schuit, dat een homma
ge is aan al die naamloze
artiesten die het leven eeu
wenlang veraangenaamd
hebben, en een voortzet
ting van die traditie is.
De Blauwe Schuit is een
meer dan gevarieerde plaat
geworden, waarop ver-
schillende stijlen te horen
zijn. Opvallend is ook de
instrumentkeuze, met
VOF de Kunst leverde opnieuw een kinder-cd klaasfeest. Vijftien muzikaal zeer gevarieerde
af. De titel is De Griezel cd'. Eerder boekte nummers zijn op de nieuwste produktie ge-
VOF de Kunst grote successen met de kinder- zet.
cd's Dikkertje Dap, De Lapjeskat en Sinter-
Verschillende bekende (tje)s van deze krant maken
Nederlanders werkten aan kans op een gratis cd.
deze nieuweling mee, Daarvoor moeten ze bin-
nen-veertien dagen na ver
schijnen van deze krant een
tekening van een griezel in
sturen, voorzien van
naam, adres, postcode en
waaronder Ivo de Wijs,
Paul van Loon (kinderboe
kenschrijver), Aart Staart
jes, Erik van Muiswinkel,
Annie M.G. Schmidt en
Harry Bannink. Op de cd
is tevens een uniek duet te
vinden met Barry <Hay van
de Golden Earring. Lezer
leeftijd. Oók vermelden in
welke krant je deze infor
matie gehaald hebt. Teke
ningen sturen aan: Redac
tie OWP, Postbus 28, 7500
KA Enschede. In de lin
kerbovenhoek van de en
veloppe VOF vermelden.
Onder de inzenders wor
den een of meer exempla
ren van 'De Griezel cd' van
VOF De Kunst verloot.
Over de uitslag is geen cor
respondentie mogelijk.
name de dobro, contrabas,
accordeon en Wurlitzer
piano. Stuk voor stuk in
strumenten die nooit eer
der op De 'Dijk platen
voorkwamen.
Naturel
Dat de nieuwè'cd'zo natu
rel klinkt, is-rpedê de ver
dienste van John Solleveld.
Onder zijn leiding werden
alle basistracks volkomen
live ingespeeld.' .Hierdoor
wist de band de steriliteit,
die altijd op de4oer ligt in
de studio, ver r buiten de
deur te houden. -Sterker
nog, de plaat kin wat-be
treft intensiteit^ wedijveren
met de beste live-optre-
dens van De Dijk. Dat op
zich is al een hele gebeurte
nis.
Eén cover staat er op
het elf nummert bevatten
de album, uitgebracht
door Phonogram op het
Mercury-label. Amster
dam varï Jacques Brei,
prachtig vertaald door
Ernst van Altena, wordt
met verve vertolkt door
Huub van der Lubbe.