„JE BENT YAN HET PUBLIEK, ZOLANG JE HET PODIUM STAAT" Volkoren: wat is dat eigenlijk? REDT EEN KiEVEN HOLTENS NIEUWSBLAD I TfltRSIICHtllW I mi ttiia uirniimni Mn —PAR lil 1 Uitwellingerga: ©en dorp op steenworp afstand van Sneek. Om in het dorp op de plaats van bestemming te komen vragen fotograaf en verslaggever aan één van de 325 inwoners hoe te moeten rijden. Het antwoord verschaft weinig duidelijkheid. Wanneer we de naam van het onderwerp van dit artikel noemen klaart het gezicht van de autochtoon op: „O, zeg dat dan gelijk, dan moet je daarlangs". Niet alleen in Uitwelligerga, maar ook in de rest van dit land, tot in Afrika en Argentinië toe, is Maywood een begrip. Vijftien jaar bestaat de groep momenteel. Vier gouden platen, populariteit en een eigen B.V. leverde het artiest-zijn de zusjes De Vries op. Toch heeft het dertien^ jaar geduurd voordat het duo definitief en bij een groot publiek doorbrak. De laatste maanden is het wat stil rond Caren en Alice, het blijkt echter de spreekwoordelijke stilte voor de storm te zijn: over afzienbare tijd verschijnt een nieuwe single, optredens in Japan en Australië volgen. Tijdens het gesprek rinkelt veelvuldig de telefoon, is er voortdurend iemand aan de voordeur („Meestal zijn het kinderen, gestuurd door pa of moe komen ze dan een foto met handtekening halen") en maken de twee honden, door zo nu en dan hard te blaffen, duidelijk het niet zozeer op prijs te stellen dat „de vrouwtjes" bezoek hebben. De dames merken op graag het misverstand uit de wereld te willen helpen dat veel mensen voor waarheid aannemen. May wood zou nl. nooit live spelen en zingen, dat zou slechts play1 back zijn. Caren: „We werken soms met een groep, en een an dere keer met een band. We zingen altijd live. Als er geen groep achter je staat en de mensen horen wel muziek dan denken ze gelijk, o, die staan daar ook maar een beetje goud vis te spelen. Als er geen groep achter ons staat moeten we wel met zo'n geluidsband werken, de zang echter is altijd live". Collega's „Wat begon als een hobby, mu ziek, werd je broodwinning. Daar komt het bij ons op neer", zegt Alice (May) de Vries. „Ei genlijk was het onze bedoeling om nummers voer anderen te schrijven, maar Pim Koopman, onze producer, stond erop dat we zelf zouden zingen. Zo'n vijf tien jaar terug traden de zusjes De Vries regelmatig op in be jaardenoorden, voor militairen en tijdens de kerstdagen in ge vangenissen. Onder namen als The Lady Pops en De Karina's deed het duo de ervaring van het voor een zaal spelen op. Ca ren: „We hebben daar veel van geleerd, bijvoorbeeld hoe je con tact maakt je publiek, hoe je een zaal kimt bespelen. Toen we bekend raakten en ook televisie gingen doen, waren we eigenlijk niet nerveus omdat er veel men sen in een zaal zaten, tijdens de Nacht van het hart bijvoorbeeld, maar door de camera's. Want dat kenden we nog niet, veel publiek waren we gewend. En het maakt enorm veel uit of je een zaal met mensen nerveus of ontspannen benadert. Die opge dane ervaring van toen we nog onbekend waren heeft ons veel geholpen". Kracht gewerkt aan dat wat de laatste twee jaar gerealiseerd is". Het succes is de uit het Friese Har- lingen afkomstige vrouwen niet Snabbel naar het hoofd gestegen, het duo blijkt te beschikken over de sterke schouders die de weelde van nummer-één noteringen en gouden platen kunnen dragen. „We proberen zoveel mogelijk variatie in onze nummers aan te brengen, dan een ballad, dan een swing-nummer, etc. Het pu bliek pikt het niet als je steeds met hetzelfde voor de dag komt", Alice kijkt de grootste van de twee honden bestraffend aan, met de staart tussen de benen gaat hij terug naar af. Meidenpop Het wemelt de laatste tijd van de damesgroepen, een trend lijkt het, meidenpop. Bij veel van de damesbands spelen de muziek en tekst een ondergeschikte rol, de dames dienen een lust voor het voornaamste gegeven te zijn om tot succes te komen. Bij Maywood ligt dat anders. Caren de Vries: „Per nummer kijken wij hoe we het nummer het be ste kunnen brengen, bij ons ligt het accent duidelijk op, ja, laat ik het noemen sfeer. We stralen een bepaald gevoel waarvan we hopen dat iets daarvan bij het publiek terecht komt. Neem een groep als De Dolly Dots, je weet gewoon dat wanneer die op televisie komen, ze er sus en zo gekleed bij zullen lopen. Die nummers lijken ook allemaal op elkaar. By ons weet je nooit wat voor soort nummer we brengen en ook niet hoe we zulke leuke Pulpbladen. Wanneer de naam Van der Meyden valt, neemt Caren een slok thee, „Ik krijg daar een nare smaak van in m'n mond, wat die over ons zoal de wereld ingeslingerd heeft, dat grenst aan het onwaarschijnlijke. Artiesten-ellende en dergelijke vormen de voedingsbodem voor het blad van hem". Maar je kunt er niet buiten, jul lie maatschappij zal iedere vorm van publiciteit rond Maywood als aandacht zien. Alice: „Tuur- fijk, en dat neem ik de maat schappij ook niet kwalijk, per slot van rekening is dat een on derneming en die wil winst ma ken. Maar het is beslist niet zo dat we die pulpbladen opzoeken. Zo'n Van der Meyden belt re gelmatig op en vraagt dan of er nog iets te melden valt uit de privésfeer van ons, wij praten daar niet over, privé is privé, het gaat ons om de muziek, de teksten, en ik denk een meren deel van ons publiek ook". Waaruit bestaat het Maywood- publiek? „Kenmerken kun je het niet", 'zegt Caren, „ik denk dat onze muziek in zich heeft dat er een breed publiek naar kan luis teren. Van jong tot oud, het is wel zo dat de „kids" de platen kopen en de ouderen ze draaien, dat is wel grappig". Voortbestaan Zolang het publiek een artiest wil en een maatschappij er Ondanks twee geflopte singles, in de beginperiode van het duo, gaven Alice en Caren niet op. In geval Maywood wint de aan houder. „Misschien is het juist de terleurstelling waaruit je kracht put om door te gaan", zegt de blonde Alice, ,je krijgt op een bepaald moment het idee, waarom lukt het nou niet?, en dan werk je er nog harder aan om het wel te laten slagen. Wij hebben dertien jaar keihard commercieel succes in ziet, zo lang mag men vertoeven aan de top. Maar daarna, als het succes en de rozen verdwenen zijn? Alice: „Dat mag eenvoudig niet gebeuren, je moet waken over je voortbestaan. Voortdurend bezig zijn met zoeken naar andere te bewandelen wegen in de muzie kwereld. Je mag niet teren op je roem, in beweging blijven, als je dat kunt dan lukt het je om mee te blijven draaien. En zou het publiek op zekere dag May wood niet meer willen, kunnen we ons nuttig maken door songs voor andere artiesten te schrij ven". smoeltjes hebben of zo, nee, bij ons gaat het in hoofdzaak om de tekst en muziek, 0171 de uit straling ook". De teksten en muziek worden geschreven door Alice, een stu die muziek resulteerde in het kunnen spelen van drums, saxo foon, bas en piano. De zang neemt Caren, ooit nog eens stu dente psychologie, voor haar re kening. „Wij zijn inventief ge noeg om onze eigen nummers te maken, we zijn dus. niet afhan kelijk van wat er door anderen gemaakt voorradig is", aldus Alice. „Dat betekent wel dat je dag en nacht bezig bent, maar dat heb je er voor over, we zijn nu eenmaal bezeten van dit vak". Op een onlangs verschenen re clameposter voor een stoere au tomobiel prijken de zusjes naast het voertuig, dat moet welhaast een prima bijverdienste zijn? Caren: „Ja, dat is het ook. En het mes snijdt aan twee kanten, financieel is het aantrekkelijk en jé naam wordt in herinnering gebracht bij degenen die het zien". Artiest-zijn betekent zor gen dat je naam niet vergeten wordt. Hoe ervaren de zusjes De Vries het artiestaijn en als zo danig het eigendom van een publiek zijn? Alice: „Je bent van het publiek zolang je op het podium staat, daarna is het af gelopen., dan ben je weer 100% jezelf. Want het is een soort to neelspelen. Als je geen afstand kunt nemen van degene die daar op dat podium staat, dan word je gek. Je moet je voort durend verplaatsen op het po dium in de artiest die je bent, die je speelt". Haat én nijd onder artiesten? - ,Ach, dat wordt zo vaak over- dreven, het valt wel mee. Alleen de oudere artiesten, die reeds heel lang in het vak zitten, die hebben er dikwijls moeite mee als ze voor jou harder klappen dan voor henzelf. Misschien ook dat het komt doordat we prak tisch nooit op artiestenfeestjes komen, te druk, luidt ons ex cuus dan. We zijn niet van die tantes die zonodig alle spots op zich gericht willen hebben". In een hoek van de kamer hangt een houten bordje met daarop de spreuk: Weet wat je" zegt, maar zeg niet alles wat je- weet. Het is typerend voor de groep. Alice merkt aan het eind van het gesprek op: „Weet je, soms word ik helemaal gek van dit vak, ben ik totaal radeloos om dat de inspiratie uitblijft, maar al met al, ik zou niets anders willen, ik ben dol op dit vak". Graan is een belangrijk voe dingsmiddel voor mensen. Graankorrels - de zaden waaruit weer nieuw koren moet kunnen groeien - zijn rijk aan allerlei voedingsstoffen die wij nodig hebben om ons prettig te voelen en om in konditie te blijven. Die voedingsstoffen - zoals B-vitaminen en mineralen als fosfor en ijzer - bevinden zich met name in de buitenste lagen en in de kiem van de korrel. Vreemd genoeg is het lange tijd gewoonte geweest, om juist die buitenste lagen niet te gebrui ken, en alleen de door het hel derwitte .meellichaam' geleverde .bloem' te consumeren. Nu de mensen zich meer gaan interes seren voor de voeding in hun voedsel, begint de hele graan korrel weer in de belangstelling te komen. Wij gaan weer het volle koren eten. Graan moet eerst bewerkt worden, willen wij het kunnen gebruiken. Het moet worden gemalen of minstens ge plet om het binnenste zetmeel los te maken, het meel waarmee wij pap kunnen koken en brood kunnen bakken. Vroeger werd graan tussen molenstenen gema len, en alles wat er in het maal sel zat - niet alleen het witte meel uit het binnenste van de korrels, maar ook het schilletje en de kiem - bleef erin. Zulk meel was rijk aan de hoogwaar dige eiwitten die zich in de bui tenste lagen van de korrels be vinden, rijk aan vitaminen en mineralen. Met het voortschrij den der techniek werd het mo gelijk het meel steeds fijner ,uit te malen' en te zeven, waardoor tenslotte een uiterst fijn en hel derwit meel, .bloem', overbleef. Hoe fijner het meel, hoe fijner het gebak en hoe witter het brood. Wit brood werd een te ken van welvaart en luxe, en tegelijk met de uitgezeefde veze lachtige resten werden de be langrijkste voedingsstoffen (én de voor spijsvertering en darm werking eigenlijk onontbeerlijke voedingsvezels) voortaan aan het vee gegeven. De laatste tijd wordt het steeds meer mensen duidelijk, dat zij het paard achter de wagen spannen door alleen het (welis waar energieverschaffende) witte meel te eten, terwijl zij de waardevolle andere delen van het graan versmaden. Daarom wordt er nu steeds meer .vol koren' gegeten. Zoals volkoren broodsoorten, die gebakken ain van meel dat alles wat de oor spronkelijke korrel beidt nog bevat. Knackebröd is zo'n broodsoort. Vijfhonderd jaar ge leden werd het door Zweedse boerinnen voor het eerst gebak ken, natuurlijk uit volkorenmeel. Het graan was rogge, en het is door de eeuwen heen altijd vol koren gebleven. Knackebröd - nu voornamelijk afkomstig uit Zweden en Duitland - wordt nu in een groot aantal variaties ge bakken uit volkoren roggemeel en volkoren tarwemeel. Het stevige en smakelijke knac kebröd is gebakken van puur volkorenmeel, waaraan slechts water, zout en gist zijn toege voegd. .Zacht' volkorenbrood moet om baktechnische redenen nog een percentage fijner uitge- malen meel bevatten. Knacke bröd biedt daarom in verhou ding tot andere broodsoorten de meeste .volkoren' voedingsstof fen per 100 gram. Zo bevat ie dere honderd gram knackebröd circa 70% koolhydraten (ener gieverschaffers), 11-14% eiwitten, 1,5-2,1% kiemoiiën (die meer voudig onverzadigde vetzuren en belangrijke vitamines als BI, B2, B6 en A en E leveren. Knacke bröd neemt bovendien een aparte plaats in als leverancier van mineralen en sporenelemen ten. Volkoren eten betekent ook: voedingsvezels eten. De onver teerbare bestanddelen van de graankorrel en die van groenten en fruit, die het transport van het voedsel door de spijsverte ringsorganen bevorderen. Het belang van voedingsvezels wordt de laatste jaren weer ingezien, nu bijvoorbeeld uit vergelijkende onderzoekingen is gebleken, dat er een verband bestaat tussen het eten van vezelrijk voedsel en het ontbreken van civilisatie- ziekten, zoals darmziekten en aambeien. Bevolkingsgroepen die plantaardig voedsel met veel voedingsvezels eten (bijvoorbeeld in Azië, Afrika en Zuid-Amerika) hebben aanzienlijk minder last van zulke kwalen dan Westerse bevolkingsgroepen die door hun „geciviliseerde" eetgewoonten veel minder van die vezels bin nenkrijgen. Honderd gram boe- renbruin bevat 11,7% voedings vezel, terwijl geacht' volkoren brood 8,5% bevat. Gewoon bruin brood bevat 5,1% voedingsvezel en wit brood komt niet hoger dan 2,7%. In deze periode van het jaar, waarin aandacht wordt gevraagd voor gezondheidsakties [giro 388000] onder het motto .Nederland- Oké', is het goed om stil te staan bij de dingen die onze. konditie beïnvloeden.

Erfgoed Rijssen-Holten

Holtens Nieuwsblad | 1982 | | pagina 13