Het paasfeest in El Salvador Paas-processie in Frigiliana Resultaten Blauw Wit HOLTENS NIEUWSBLAD (n dit blad 6 pagina's tuintips JUNIOREN Maak glazen op de juiste wijze schoon! 15 APRIL 1982 -PAG. 9 Hoe zal het volk van El Salvador, het door broeder twisten verscheurde land het komende Paasfeest vie ren? We weten het niet, want de geesel van de bur geroorlog heeft niets in dit kleine Midden Ameri kaanse land onberoerd gelaten. De Salvadoranen zijn Öoor hun Spaanse verleden een van nature gods dienstig volk, dat het R.K.-geloof aanhangt. Een kenner van het land schreef er in 1976, toen de on derdrukking en strijd nog niet zo hevig waren, het volgende over. Het Paasfeest is in El Salvador de tegenhanger van Kerstmis. Kerstmis, met zyn uitbundige straatversieringen en kleurige slingers en lichtjes tot in de kruinen van de bomen, tegen gevels van huizen en in de tuinen van particuliere wonin gen, is één uitbundig kleuren feest in dit toch al zo kleurrijke land, waar de bougainvillea klimt over de daken heen en de poinsettia, de rode kerstroos reikt tot aan de dakranden van de bungalows. Een bougainvillea omslingert de stam van een palmboom, om zich uiteindelijk in een stevige omhelzing vast te klemmen in de kruin van een ander, waarbij hij de vruchten verbergt onder een waterval van donkerpaarse bloemen. Ook het Paasfeest is kleurrijk, op zijn manier uitbundig, maar het 'zoekt het minder aards en is zeer religieus. Het Paasfeest is een droevig feest, een feest van de dood, maar ook wij eren de doden met bloemen. Het Kerstfeest van vrolijkheid, van zingen en joelen, van lachen en drinken en in het vuur van het feestvieren vergeet men in El Salvador wel eens welke de aanleiding tot dit feest is geweest. Met Pasen is men - zich van de grote tragedie ten volle bewust. Vijf dagen lang wordt er niet gewerkt. Vijf da gen zijn alle kantoren en win kels gesloten. Voor vijf dagen I moeten we ons eten van te vo ren in huis hebben, en dat in een tropisch klimaat. Geen kleinigheid voor mensen, die enorme ijskasten bezitten, maar nog veel moeilijker voor de ve len, de zeer velen in de kleine huisjes en hutjes, die gewend zijn voor ieder maal even naar de „tienda" (kleine winkel) te gaan. Voor hen is het een hele opgave. Gelukkig zijn rijst en bonen bewaarvoedingsmiddelen, terwijl er voor wie het wat beter kan doen, de blikjes zijn. Blikjes groente, blikjes vis, die dan ook in die tijd heerlijk in prijs stij gen. Op Goede Vrijdag rijden uren lang de bussen niet. Elec- triciteitsdraden, die alle boven gronds als een vaak slodige warwinkel afsteken tegen de blauwe lucht, worden onklaar gemaakt, opdat de processies, die overal in stad en land wor den gehouden, vrij passeren kunnen. - Hoog op de schouders getorst worden de beelden rondgedragen h van Maria, de Mater Dolorosa, en de Christus, die haast be zwijkt onder het zware kruis. Zij worden voorafgegaan door tal rijke priesters en koorknapen en 8 begeleid door vele gelovigen met brandende kaarsen in de hand. 8 Langzaam, langzaam, onder het gestadig mompelen van gebe den, soms met een zangerige uithaal, trekt men door de stra ten, straten die bezaaid zijn met bloemen. Niet gewoon maar neergestrooid, maar door ijverige vrouwen- en meisjeshanden in keurige tapijtjes neergelegd, elk in hun eigen patroon. Bespren keld worden ze met water, op- I dat de tropenzon hen niet snel I zal verdorren. Sommigen, die een beetje minder artistiek zijn aangelegd of minder tijd hebben of een beetje lui zijn, maken er maar wat van en gooien slor- digweg wat groentebladeren op straat, opgefleurd door een en kel kleurrijke bloem. Ach, zodra de stoet voorbij is en alles plat getreden, zie je het verschil niet meer en iets doen, de goede wil tonen, is altijd beter dan niets. Een moeder, gehopen door haar twee dochtertjes, maakt er be paald een heel kunstwerk van. De meisjes op blote voeten plaatsen heel voorzichtig elke bloem waar hij moet liggen. Er zijn vakjes van rode bloemen, van blauwe, van paarse. Gele randen scheiden hen van elkaar en het geheel is omgeven door een brede groene rand van bla deren, groen in allerlei tinten, maar gelijkmatig verdeeld. Het lijkt werkelijk een echt geknoopt tapijt. Ze gaan aan de kant staan en bekijken het kunstwerk kritisch. In mandjes hadden zij de bloemen verzameld. Daar kan nog wel een blauwe bij en op elk van de paarse vakken nog een paar bloemen van een lichtere tint. Voorzichtig, op de punt van de teentjes, reikt de jongste zo ver als zij kan, al moet zij dan toch wel even op een stukje van het tapijt staan. Maar het hindert niets; aj lijkt zo licht als een veertje. En als zij weer op straat staat, kan niemand zien dat er ook maar één bloem platgedrukt is, en met een zucht van voldoening en een stralend gezichtje kijkt ze haar moeder aan. Zij is zich volkomen bewust van de ge wichtigheid van haar taak. Auto's mogen al die tijd niet rijden en vaak duren de proces sies enige uren. Dat is plaatse lijk zeer verschillend. In de hoofdstad, San Salvador, is ge durende de gehele middag alle verkeer geblokkeerd, maar wor den toch vóór donker alle elctri- citeitsdraden weer behoorlijk aangesloten. Dit verbreken van de stroom gebeurt vooral in het oude stadsdeel, waar de draden nog laag over de straat hangen; in de nieuwe wijken is alles wel bovengronds, maar zijn de dra den niet belemmerend voor hoog verkeer. In Sansonate, een provincieplaats, moet men 's morgens al vóór 7 uur aanwezig zijn, heeft men my verteld, en is het tot 's avonds laat verboden met een auto door de straten te rijden. Men zou gewoon geste nigd worden, indien men het wel deed. Maar nergens zijn de bloemtapijten zó mooi, en ner gens zijn de processies zó goed verzorgd en zijn de inwoners zó devoot met Pasen. Tot lang na donker trekken daar de gelovi gen door de straten en pas laat in de avond kan men met de auto naar huis rijden. Er is een groot verschil tussen Paasfeest in de provincie en in de hoofdstad. In de provincie merkt men, dat men in een ge lovig katholiek land leeft. In de hoofdstad heeft de woensdag middag vóór Goede Vrijdag een ware exodus plaats. Het is de eerste middag van de vijf vrije dagen en zij die niet aan de processie willen deelnemen, zü die het met het geloof niet zc nauw nemen, zü allen trekken die woensdagmiddag in groten getale naar één van de vele stranden en strandjes, die als even zovele inhammen tussen de lijnen van de rotsige kust liggen. Veel van deze stranden zün par ticulier bezit of behoren tot een club, waarvan men lid moet zijn. Vele mensen hebben er een hou ten optrekje laten bouwen, waai zü weekeinden kunnen door brengen. Op de vrije stranden kampeert men in primitieve ten tjes, in zün auto of zo maar bui ten. Het is er stampvol en on voorstelbaar vuil: iedereen gooit er alles weg, wat hij kwüt wil aan etensresten en afval. Ieder een doet er zo maar ergens zün behoefte. Er heerst een hels ka baal van draagbare radio's er grammofoons. De Grote Oceaan die met zün geweldig hoge gol ven in de branding zich te plet ter slaat tegen de rotsen en ir zün onderstroom alles meesleurt wat hü te pakken kan krijgen deze Grote Oceaan, die gewoon- lük het menselük geluid makke lük kan overstemmen, is slecht* als een büklank op de achter grond te horen. Maar zü, die ir de stad achterbleven, belever het Paasfeest in alle facetter van de grote tragedie: Jezus ge vangengenomen, Jezus voor Pi latus, Jezus die zün eigen krui* moet torsen. Men boet voor zür. zonden, men smeekt om genade want men voelt zich mede schuldig. Er gebeuren regelmatig heel wat ongelukjes met de bril, die puur een gevolg zün van het verkeerd vasthouden bü het schoonmaken der glazen. De opticiens worden er af en toe moedeloos onder. Vooral bü de aktuele dunne brilmonturen is het van het grootste belang dat men bü het poetsen van de glazen zorgvuldig te werk gaat. De enig juiste methode is het montuur beet ie pakken met één hand om het glas geklemd. De andere hand maakt dan met een doekje het glas schoon. Het montuur wordt dan niet gefor ceerd en er kan geen breuk ontstaan. Het is allemaal heel simpel, maar niet minder belangrijk. Een montuur kost tenslotte geld en enige zuinigheid in het gebruik is dan ook verre van misplaatst. En voor het geval, dat er onverhoopt toch iets met het montuur gebeurt: gaat u dan niet zelf lümen of solderen, want dan wordt het er alleen maar erger op. Ga dan even naar uw opticien, die u graag zal helpen. Hü beschikt tenslotte over de vakkennis en het vereiste gereedschap. TULP We boffen toch maar tegenwoordig met al die soorten tulpen, die er zijn. In de tijd van Lodewijk de Veertiende was de aankoop van deze voor jaarsbloem nog een zeer kostbare aangelegenheid waarbij flinke sommen geld op tafel moesten worden gelegd. De handel in de bollen van de tulp heeft zelfs destijds nog ge leid tot grove speculaties. EVENEMENTENKALENDER De tweede Paasmaandag, gaat iedereen ir El Salvador weer aan het werk Dan behoort het Paasfeest weei tot het verleden, hoe men hei ook gevierd heeft, uitbundig o: devoot. (Nadruk verboden) vr. 2 apr. 19.00 uur Reünie 0e Schakel en Irene za. 3 apr. 11.00 uur Reünie De Schakel vr. 9 apr. 20.00 uur Verwerping Heemanskamp ma. 12 apr. 14.30 uur Film: Gestolen goed. gedijt niet J.S. de Schure WO. 14 apr. Badnintontoemooi Sporthal 't Nossink vr. 16 apr. 20.30 uur Hol tense Groepenpresentatle J.S. de Schure zo. 18 apr. 14.00 uur Puzzeltocht N.A.C. Café de Blester vr. 23 apr. 16.30 uur Clubkampioenschappen Judo Gymlokaal - Vrijheidslaan vr. 30 apr. Aktivitelten Stichting Nationale Feestdagen vr. 30 apr. 13.00 uur Motorcross H.A.C. Zuurberg za. 1 mei 8.00 uur Fietstoertocht Sporthal 't Nossink WO. 5 mei 10.00 uur Hockeytoemooi Sportdal - Hockeyvelden vr. 7 mei 21.30 uur Film: Apocalypse Now J.S. de Schure zo. 9 mei 14.30 uur Film: The Burglars J.S. de Schure zo. 16 KBl 11.30 uur Koffieconcert -Variatie - Aula Scholengemeenschap ensemble zo. 16 mei 14.00 uur Puzzeltocht M.A.C. Café de Biester do. 20 mei 6.00 uur Puzzelfietstocht J.S. de Schure 11.00 uur Internationale Folklorashow Smidsbelt 8.30 uur Kringconcours B.l.M.Z. Paard - en Ponyterrein (Borkeldsveg) za. 22 wl 10.00 uur Hockeytoemooi Sportdal - Hockeyvelden zo. 23 asl 10.00 uur Hockeytoemooi Sportdal - Hockeyvelden Over de herkomst van de tulp werd al veel geschreven. Het is vrijwel zeker dat het gebied van oorsprong van deze Hollandse lentebloem in Centraal-Aziê ligt Van daaruit zijn de tulpen ovei diverse streken van Oost-Europa verspreid om tenslotte via de landen rondom de Zwarte Zee en het steppengebied van de Kaukasus onze lage landen te bereiken. De bekende kruidkun dige Clusius, destijds verbonden aan de universiteit van Leiden, introduceerde de tulp hier in de tweede helft van de zestiende eeuw en succes is niet uigeble- ven. Na vier eeuwen bloembol lencultuur is er door intensiel kruisingswerk een groot aantal sterke en mooie tulpen ont- staan. Darwinhybriden, lelie- bloemige soorten, dubbele tul pen, parkiet- en papegaaitulpen, elke bloemenwinkel en elke {marktkraam, ieder bloemstalletje heeft tulpen in een groot sorti ment en biedt een zó uitgebreid aantal variëteiten aan, dat de keus moeilijk zal zijn. De tulp, eens een luxe, is binnen ieders bereik gekomen. Kiest u de rood met gele Kees Nelis wordt het de witte Hibemia, lokt u de rose Apricot Beauty of wordt het toch weer de populaire oran jerode Lustige Witwe? Misschien ook valt u op Wim van Est, in fraai geel met rood of doen de rose Rhapsodie en de Oranje Monarch uw hart sneller klop- 5en. Welke tulp u ook kiest, vorgt er altijd voor dat u zo ang mogelijk plezier hebt van ïw aankoop. Blauw Wit A2 heeft in de thuiswedstrijd tegen GFC A2 een uitstekende party voetbal gespeeld. In de 12e minuut kwamen de gasten op 1-0 maar in de 25ste minuut zorgde Ge- rrit Aanstoot uit een hoekschop voor de gelükmaker (1-1). GFC drong hierna zeer sterk aan maar doelman Meüerink wist door meerdere prachtige staaltjes keepwerk tot aan de rust rijn doel schoon te houden. Na de thee kwam Blauw Wit op achterstand (1-2) maar al vrij snel was de gefljkmaker daar door Harrie Kolkman. Met grote inzet ging Blauw Wit toen door maar kon niet verhinderen dat G.F.C. uit snelle tegenstoten de eindstand op 2-5 bepaalde. De jongens van Blauw Wit F2 hebben met het behalen van zes punten uit drie wedstrijden zeer goed gepresteerd. Van Holten F3 werd met 3-0 gewonnen en ook de wedstrijd tegen Excelsior le verde de volle winst op. Tegen Markvogels begon het allemaal een beetje moeizaam maar toen de openingstreffer was gemaakt liep het gesmeerd en kon de ruststand worden bepaald op 5-0. Ook in de 2e helft bleef Blauw Wit sterk spelen en won verdiend met 9-1. De „vogeltjes" redden de eer door een klein foutje van het Blauw Wit keep- ertje, maar dat wordt hem graag vergeven want hü deed verder prima werk. Nu zaterdag in Goor de uitwedstrijd winnen van GFC F2 en de kans om kam pioen te worden stügt. SUCCES! Pasen dus. Pasen in Frigiliana. Drie jaar geleden vertroefde ik omstreeks die tijd in het Mexicaanse Acapulco, twee jaar geleden zweette ik me kapot in Paramaribo en vorig jaar zat ik m'n tijd verdoen met eiertikken in België. „Ik herinner j mij alles", zei Mick Jagger van The Rolling Stones me ooit in een interview. „Maar niet zo goed meer", liet hij er fluis terend op volgen, Dat dus. Want zo vergaat het mij ook. Pasen in Frigiliana begon op de vrijdag vóór palmpasen met een processie van de „80 hermanos de la Cofridia de los Dolores". Reeds om half tien 's avonds bereikten mü via terras en openstaande keukendeur dorpsgeluiden, die getuigden van enige op winding onder 't volk. Om vüf voor tien werd ik zelf on gewild middelpunt van die opwinding. Op dat tüdstip werden klopper en voordeur danig mishandeld. Dusdanig. dat ik naar de deur snelde om mü te vergewissen wie de onheilsbode zou zün. Voor de deur stond een hevig veront waardigde autochtoon in een lange zwarte pü- Links en rechts gluurden vrouwen om deuren en ramen. Alsof ik elk moment gekruisigd zou kun nen worden. „Is die mini op de Plaza van jou", vroeg de dorpeling met straffe stem. Ik schudde m'n hoofd. „No", zei ik. „No es mio", want ik heb geen mini. Ook nooit gehad. De man verdronk büna in zün palmpaasche wanhoop. „Maar van wie is die mini dan", vroeg hü iichteUjk rade loos. „Geen idee", zei ik, me reali serend dat de een of ander gedacht moet hebben dat de mini-in-kwestie wel van die buitenlander zou zün. „Half elf. Ik ging maar eens naar beneden om poolshoogte te nemen. De straat was be zet door klepperend volk. Nog nooit eerder had ik zo veel mensen op straat gezien in Frigiliana. De Plaza voor de kerk was geheel verlaten. Dat wil zeggen, op één mini na. Vóór de kerk was het een komen en gaan. De een nog drukker dan de ander. Man nen - ook in gitzwarte püeri - trokken zenuwachtig aan si garetten en gooiden met drif tige gebaren veel te grote peuken weg. Kinderen, moe ders, boeren, oudjes en zelfs de twee dorpsgekken waren nadrukkelük en luidruchtig aanwezig. Nergens een spoor van serene devotie. Uitslui tend een gezonde kermissfeer rond een religieus gebeuren, dat als een verplicht nummer werd afgewerkt. Rond kwart voor elf werd de avond verder verscheurd door aanhoudend klokgelui. Alsof Frigiliana zojuist was geteis terd door een natuurramp. De hekken voor de kerk gin gen nu geheel open. De pro cessie kon beginnen. Aan mü zou het in elk geval niet lig gen. Jammer alleen van die mini. Vervolgens was ik er zeker een stief Twents kwartier ge tuige van - en met myn hon derden dorpelingen nog drie buitenlanders en de plaatse- iijke veldwachter - hoe meer dan 80 broeders en zusters in onregelmatig tempo, zo niet in volslagen chaos uit de kerk kwamen allen gekleed in zwarte pijen met over het hoofd een al even zwarte kap met twee ronde gaten op ooghoogte. Brandende kaars in de hand. Zwarte sleep achter de dorpsstuit. Alsof ik verzeild was geraakt in een rouwdemonstratie van de Klu Klux KI an. Alleen de witte puntmutsen ontbraken. Eén broeder had in alle haast vergeten z'n zwarte schoenen aan te trekken. De witblauwe gympies staken fel af tegen de zwarte pü- Op de rijkant van de schoenen stond „El Mundial" genoteerd, wüzend op de naderende wereldkam pioenschappen voetballen, el ders in het land. lüet was al elf uur geweest t oen zes sterke broeders het Voeeld van de Heilige Maria Haar buiten torsten. Geroe zemoes alom. Zeifis opgewon den kreetjes. „La Virgen ya at&, la Virgen ya esta", schreeuwde een klein meisje naar haar met buurvrouwen voortkwebbelende moeder. Jawel, de Maagd was reeds daar. En hoe! Uiteraard ge heel in 't wit en met voor op de draagbaar een eenvoudige schünwerper. Maar ze werd niet - zoals ik dat zo vaak had gezien in Zuid-Amerika - in een sobere, vertraagde, haast gewichtige waggelpas cloor het dorp geleid. Wei- neen. Deze dragers deden dat zo: diep adem halen, blik op oneindig, verstand op Maria, nog eens diep adem halen en dan een korte dribbellooppas, alsof ze stuk voor stuk een aanloop voor een strafschop samen. Als ze op die manier een meter of twintig waren gevorderd, werd weer even een luchtje geschept, diep adem gehaald envooruit met de geit. Hetgeen ruim een uur duurde, eerst om hoog via El Zacatia naar „el alto", het hogere gedeelte van het dorp waar ik ook schün te wonen. Daarna langzaam weer omlaag, uit komend bü postkantoor en warme bakker. Tenslotte door de hoofdstraat, langs het gemeentehuis terug naar de Plaza. Alwaar de mini nog steeds nadrukkelük aanwezig De zondag daarna overtuigde ik me of de Hongaar, die een concert in de kerk zou geven, dezelfde Hongaar was die ooit in een bui van volledige dronkenschap op een laat nachteUjk uur aanklopte met de vraag of ik zün saxofoon kon repareren. Hü w&s het En de saxofoon deed het Hü zelf minder, maar dat mocht de paasvreugde niet drukken. De boeren in 't dorp hadden voor dit vaag-klassieke sax- Frigilïana, in alle rust. gebeuren evenwel geen tyd meer. De aardappels moesten uit het land, reden waarom er hard werd gewerkt op de groene akkers. Want pasen of niet, 't werk gaat door. En zo hoort het ook. Groeten van Henk Boom

Erfgoed Rijssen-Holten

Holtens Nieuwsblad | 1982 | | pagina 9