AL DENKEN AAN MAART Voor en na verhuizing NIEUW ANTIEK GEEN VERVALSING pinder kolossaal en frisser van kleur 1EUBELS IN DIT SEIZOEN: ÉËliÉP T.P. 102 3 de Internationale Meubelbeurs, die in de eerste helft n september j.l. in de Utrechtse Jaarbeurs werd gehou- :n was voor het eerst uitgebreid aandacht besteed aan •t eigentijdse ontwerp. Dacht enkele jaren geleden nog luwelijks een fabrikant erover om iets anders te maken in donkerbruine zware rustieke meubelen, nu kwamen lfs de producenten van eiken zithoeken en kasten met itwerpen die strakker van hjn waren en waar veel minder impeus met hout omgesprongen was. )e mensen willen iets anders," vertegenwoordigd zijn. Nieuw is rtelde een van de bijna 800 het gebruik van zogenaamde „ge- mdhouders op de beurs, „en we stepte" stoffen: een doorgestikte ipen dat we raak geschoten heb- stof, vaak voorzien van een me taalachtige glans die het geheel een astronautenaanblik verleent. Voorts hebben de meubelfabrikan ten de kleinbehuisden ontdekt. In alle soorten en maten zullen er slaapbanken, tweezitsbankjes, op klapbare tafels en stapelbare stoe len te koop zijn. Naast het voor dit genre al bijna klassiek geworden grenen meeneemmeubel, waarvan het aanbod beduidend groter was dan voorgaande jaren, zijn er voor kleinbehuisden ook steeds meer gestoffeerde meubelen verkrijg baar. n door deze stap naar strakkere ylering te maken". Vele fabrikan- n hebben die stap rigoreus ge- aakt. Er waren zelfs stands bij aar het totale aanbod uit nieuwe odellen bestond. Het basismate- ial voor deze meubelen bestond et langer uitsluitend uit hout. ikwerk in felle kleuren, kunstof, ragfijne buizenkonstrukties anden op deze beurs voor het >rst het gezicht van het Neder- ndse meubelaanbod veranderen, en aparte stand was ingericht aor 24 geselecteerde Nederlandse afwerpen die het resultaat waren an een samenwerking tussen een antal bekende meubelontwerpers a fabrikanten. Sommige ontwer en waren zeer experimenteel en vant-gardistisch, andere waren teer gematigd en met een aan- ekkingskracht voor een breed ubliek. Alle ontwerpen toonden :hter één ding: Nederland heeft op et gebied van meubelen grote ca- aciteiten, en de Nederlandse ïcubelfabrikanten hebben de stap aar eigentijdse vormgeving en ïateriaalgebruik gewaagd. Een oodzakelijke stap waarschijnlijk, fant het gaat niet zo best met de lederlandse meubelindustrie, ioedkope import uit het buiten and, en een onderwaardering van e konsument voor zijn interieur pelen hierbij een rol. Op de meu- ielbeurs getuigden de fabrikanten r echter van, de hand ook in eigen loezem te kunnen steken. Men wam met nieuwe kleuren, nieuwe lekledingsstoffen en nieuwe mo- lellen en bovendien werden er in grijpende verschuivingen in het jrijsbclcid aangekondigd. Met lame in de sektor moderne meube- en was het assortiment zodanig lamengesteld dat ook de jonge :onsument met goed fatsoen de oninginrichtingszaak binnen kan itappen. Astronomische budget- en zijn niet langer vereist om leuke neubelen te kopen. Je zou kunnen zeggen dat de wo- ïinginrichter het komende seizoen ninder kolossale meubelen zal mnnen aanbieden, die frisser van kleur zijn. Zowel bij de moderne als de klassieke meubelen is de vormgeving verfijnder, het mate riaalgebruik minder pompeus en de meubelen zelf lichter en beter hanteerbaar geworden. Er zal meer aandacht zijn voor grijs en voor kleuren als rood, geel en blauw, al zullen ook de gebruikelijke bruin en beige tinten voor de bekleding van stoelen en banken nog sterk Maart betekent het begin van de pracht en praal van de bloeiende bollen in onze tuin. Vorst kan ons nog het huis in jagen, koude regen striemt ^neeren zelfs sneeuw kan nog vallen, maar een groot aantal van de in de herfst geplante bollen zullen hun kopjes tonen om de lente met kleur en schoonheid aan te kon digen. Van de grootbloemige crocus be staan vele variëteiten met grotere bloemen dan de andere soorten; ze bloeien maart/april en bieden een schitterende aanblik wanneer men ze in het gras, onder heesters of bomen laat verwilderen of ze in border, rotstuin of in bloembak plant. Plant de bolletjes in de volle zon of in halfschaduw hoogstens 5 cm diep en op een onderlinge af stand al naar gelang de stand plaats. Ze zijn winterhard, ver meerderen zich snel door middel van nieuwe bolletjes of door uitzaai. De grootbloemige crocus moet slechts om de 4 jaar worden opge nomen, gedeeld en verplant. Vóór de verhuizing (boven): de keuken met massief eikenhouten front is precies inge bouwd in een ruimte van 9.6 m2. Na de verhuizing: met enkele foefjes passen de meubels inbouwapparatuur ook in de bijna dubbel zo grote keuken. Bij de eettafel werden de bovenste kastjes op schragen gezet. Daar door ontstond een brede doorgeefruimte. De achterkant van de kasten werd voorzien van multiplex, dat behangen werd. Dat ongeveer 30% van alle warmte uit onze huizen en kan toren ontsnapt via het relatief grote glasoppervlak is wel be kend. Vandaar dat er een groeiend besef is dat ook en vooral hier onnodig energie verlies moet worden voorko men. Het eenvoudigste is daar voor stilstaande lucht te ge bruiken. Een voorzetraam biedt dan uitkomst. Daarbij zijn er weinig ingrepen nodig. Het bestaande raam of kozijn blijft gewoon op zijn plaats, daarop wordt het voor zetraam bevestigd en ziedaar: een spouw van twee tot vier centimeter is verwezenlijkt. Voorzetramen die veelal zelfs door een weinig geoefende doe-het-zelver kunnen worden aangebracht zijn niet alleen be langrijk goedkoper dan de nu overheersende thermische dubbelglassystemen maar bo vendien verre superieur als het gaat om geluidsisolatie. Dat is lang niet algemeen bekend Daarin moet verandering ko men vindt een aantal fabrikan ten en importeurs van voorze tramen in Nederland. Zij heb ben zich daartoe aaneengeslo ten in een nieuwe vereniging, de AVIV die als voornaamste doel heeft de daarvoor in aan merking komende publieks groepen beter voor te lichten. De letters staan voor Algemene Vereniging Informatie Voorze tramen. Het secretariaat van de AVIV is gevestigd bij de BSG, het Bu reau voor Secretariaten en Groepsprojekten aan de Bre- diusweg 33, Bussum. Goed antiek is momenteel zeer in trek en mede daardoor helaas bijzonder schaars en bijna onbetaalbaar. De meeste onvervalste stukken zijn in musea beland of zijn reeds sinds jaren familiebezit en slechts zelden te koop. Bovendien is het voor de leek heel moeilijk om vast te stellen of hij te maken heeft met een echt antiek meubel of met een vervalsing. En vervalst worden meubels altijd als er naar bepaalde stukken veel vraag is. Er bestaan echter nog steeds schrijnwerkers, die de kunst van dit eeuwenoude ambacht zo goed verstaan, dat ze zo'n antiek stijlmeubel precies na kunnen maken. Zo'n kopie heeft dan niets met een vervalsing te maken, want het hout is nieuw en heeft geen nagemaakte wormgaatjes of afgesleten hoekjes. In de „dikke Van Dale" staat als omschrijving achter het woord schrijnwerker: werker in fijn hout, maker van fijn kasten- en meubelwerk. Hoewel reeds in 1382 in Parijs Het Gilde van Schrijnwer kers en Kistenmakers werd opgericht bereikte dit am bacht zijn glorietijd in de Renaissance. Doordat in die tijd weinig of geen oorlogen gevoerd werden, heerste er in Europa algemene welstand en werd het meubel tot kun stobject verheven. De industrialisatie echter, al begonnen in de 18e eeuw, zette ook door in de meubelfabricage; vooral na de 2e wereldoorlog, toen aan de grote vraag naar nieuwe behuizingen in snel tempo moest worden voldaan en al die woningen ook snel ingericht moesten worden. Er was geen tijd meer voor geduldwerkjes als het maken van bestoken kolommen, beeldhouw- of inlegwerk en het smeden van sloten en hang- en sluitwerk. De machine ging het werk van de mens grotendeels overnemen en schakelde de dorpssmid en de schrijnwerker uit. Slechts enkele specialisten konden het hoofd boven water hou den, en voeren ook nu nog - in opdracht van particulieren of handel- opdrachten uit. Niet alleen de schrijnwerker echter maakt „nieuw an tiek". Er zijn in ons land ook enige fabrikanten die deze stijlkopieën nog op geheel ambachtelijke wijze vervaardi gen; net zoals vroeger, maar met behulp van hedendaagse machines. rikaanse eiken, dat door de 100% kortere groeitijd geen looizuur bevat en daardoor veel „brosser" is. Ook het hang- en sluitwerk is vrijwel identiek aan dat van vroeger. Zo draaien de prachtige, massieve deuren op een speun open en dicht, en zijn de sloten met de hand gesmeed. Als het meubel helemaal in elkaar zit, wordt het gebeitst of geloogd. En mocht u de trotse bezitter worden van zo'n Duitse broodspinde, Drentse notariskast, Hamburgse kussen- kast of onvervalaste Zeeuwse Renaissancekast anno „nu" dan kunt u ervan verzekerd zijn dat zowel aan afwerking als constructie en materiaal de uiterste zorg is besteed. Zoveel zorg dat de maker van het produkt er met een gerust hart garantie op durft te geven zolang hij meubels maakt. Een- Hamburgse kussenkast, vervaardigd door Van Ros- sum Meubelen uit Bergharen. Ook zij maken evenals de schrijnwerkers georunc van oude houtverbindingen, met dat verschil dat de pennen en gaten voor de „pen-in-gat" verbindingen, de zwaluw staarten en de messing-en-groeven machinaal worden uitgeboord of gefreesd d.m.v. een volautomatische pen- nenbank, idem boormachines, frezen en handbediende zwaluwstaartmachines. De modellen zijn bovendien wat eenvoudiger van lijn, geen beeldhouwwerk of versierselen als inlegwerk en fineer. Er wordt gebruik gemaakt van de allerbeste kwaliteit massief Europees eikenhout, een pro dukt dat niet te vergelijken is met bijvoorbeeld het veel goedkopere, maar ook minder mooie en duurzame Ame- Een Zeeuwse kast met inlegwerk, fineer en gebeeldhouwde kolommen van de schrijnwerker Ludo van Well uit Heij- ningen.

Erfgoed Rijssen-Holten

Holtens Nieuwsblad | 1981 | | pagina 13