Van onder tot boven in katoen Romantisch slapen Gebakken banaan "Smancipatïekoorts" F WeBwiliemd- heïd BBBBBBBBIBUBBBBIIBBBBBBBI SBBSBSSlC^S^^OBBBE^iZSll^ÉOEBCOBBBSBBEBBBBBBflBBBBBBflBBflBflBBBBfl Seine feministische doorbraak in ZwifserBand HOLTENS NIEUWSBLAD - 28 APRIL 1978 - PAG. 11 Het voor meerdere doel einden gebruiken van lingerie, nacht- en huiskleding is een al gemeen aanvaarde zaak geworden. Door de verandering in de mode, het gebruik in de kledingsektor van stof fen, welke eigenlijk voor een ander doel waren gemaakt, heeft ook lingerie een andere betekenis gekregen. De pyjama dient niet alleen meervoor inbed. De babydoll magbest worden gezien op het strand, en de roman tische onderjurk kan ook als avondjapon worden gedragen. De stoffen van de kollekties worden steeds komfor- tabeler van samen stelling. Dat is vanzelf sprekend als men be denkt dat dit soort kleding altijd direkt op de huid wordt gedragen. Het is dan ook niet ver wonderlijk dat veelal 100 procent katoen wordt gebruikt voor lingerie en nachtkle ding. Honderd procent katoenen badstof, tricot, crêpe, kreuk- katoen (een materiaal dat al eerder veel in de bovenkledingsektor werd gesignaleerd voor badmantels, on dergoed, zowel uni als bedrukt, nachtjapon nen en pyjama's zijn materialen, die bij dragen tot het gewenste draagkomfort. Twee romantische nachthemden van 100procent katoen in rose en lemmon. (Kollektie: Triumph International) Hoewel er vrij veel bananen worden gegeten in ons land, worden deze gezonde, voedzame vruchten nog veel te weinig gebruikt om er een smakelijk gerecht van te bereiden. BijvoorbeeldGebakken banaan'U hebt daarvoor de volgende ingrediënten nodig 6 stevige bananen, 2 eetl. citroensap, M theel. zout, theel. nootmuskaat, l theel. kaneel, 1 theel. -gemberbier, 6 eetl. vloeibare honing, 20 g boter, 6 dunne schijfjes citroen, stijfgeklopte slagroom. Snijd de gepelde bananen overlangs in tweeën. Leg ze in een beboterde, vuurvaste schaal en giet het citroensap erover. Vermeng de 5 volgende ingrediënten goed en schep dit mengsel op de bananen. Leg op het geheel klontjes boter en schijfjes citroen en bak de bananen 20 min. in een voorverwarmde, matig hete oven. Dien ze heet op en geef er, indien gewenst slagroom bijBananen-goreng is een smakelijke aanvulling bij Indisch-Chinese gerechten, maar smaakt ook heel goed als warme toespijs na kip of een kalfsvleesgerecht. Een honderd procent katoenen slipje in tanga-model. Perfekte pasvorm. De gordijntjes zijn vervaardigd uit katoenen kaasdoek. De tanga staat op naam van Pastunettede Kaasdoek is een model uit De Boerenbont hal, Amsterdam. (Foto's: Ned. Katoeninstituut) Een enkelUmge huis jurk van bedrukte katoenen tricot. DE HALSLIJN LOOPT DOOR IN DE OPENVALLENDE MOUWTJES: De zak op het voorpandis dwars genomen. Er is een verschil tussen dief-doen zonder enige diepte, voomamelijkuit een zekere behaagzucht, die tot niets verplicht, en echte, een- voudige welwillendheid. I Veel mensen, die diep in hun Ihart niet helemaal tevreden 'zijn over zichzelf, menen zich inde ogen van anderen jomhoog te kunnen hijsen \dooral of niet aan wezige mensennaar beneden te halen. Juist omdat deze pogingen vaak een omgekeerd effekt hebben - want wie gaat op den duur zulke roddelverhalen niet tegenstaan, wie gaat niet denken: hoe zou er over mij wel geoordeeld worden? - Worden ze steeds kritischer jen eenzijdiger. Ze zien wat in \unogen "fout "is tiènmaal vergroot en zijn niet meer in staat iets op te merken. Niet dat er bepaald oneerlijkheid of boos opzet in het spel zou $ijn. Het is een kwestie van instelling, maar wel een kwestie waar men zelf wat aankandoen. Tenbatevan anderen, maar nog meer ten bate van zichzelf. Welwillendheid is de tegen pool. De kranten, de t.v. doen al hun best ons te overtuigen dat er heel wat boeven inde wereld rondlopen; dat we niet wantrouwend en voor zichtig genoeg kunnen zijn. Dit neemt niet weg dat het grote merendeel even fatsoenlijk is, als laten we zeggen: wijzelf, leder heeft z 'n mooie en minder mooie kanten en wij dienen voor beide oog te hebben en liever de waardering wat te laten overweg en dan de verachting. Dithoeftniette leiden tot zoetelijkheid Als het onszelf betreft, hebbenwe helemaal geen behoefte aan dit woord te denken, wanneer we wat waardering voor onze per- soon ontmoeten. Integen deel, het sterkt ons en haalt onze goede zijde naar voren. De grens wordt over schreden wanneer men door vleierij een beroep wildoen op onze welwillendheid en er misbruik van wil maken. Of dat gebeuren kan, hangt van onze eigen ijdelheid af. Met enige zelfkennis kunnen we best bepalen waar onze "goedheid" overdreven wordt en er addertjes onder het gras blijken te schuilen. Welwillendheid moet ook altijd vrijwilligheid in houden; zodra er een vorm van dwang ontstaat, ver dwijnt ze als sneeuw voor de zon. Ook welwillendheid is een kwestie van instelling en wel een die in iedere omgang, ook tegenover vreemden, het leven zeer veraangenamen en ontspannen kan. Stugheid is lang niet altijd als zodanig bedoeld maar schenkt toch niet die open instelling jegens onze medemensen die de benadering zoveel gemakkelijker maakt. JETTY toor de eerste keer in de (eschiedenis van Zwitser and is onlangs een vrouw [ekozen tot voorzitter van de Rationale Raad, de Tweede ^amer van het Zwitserse jarlement. De nieuwe voor- fltster, mevrouw Elisabeth ilunschy-Steiner, had al atting in de Nationale laad sinds 1971 voor de [hristendemocratische artij. De Zwitserse vrou wen hadden in dat jaar als jitkomst van een volks- adpleging stemrecht lekregen. Mevrouw Blinschy is presidente geweest van de Zwitserse Bond van Katho lieke Vrouwen en is nog lid van een aantal vrouwen verenigingen op uiteen lopend gebied. Bovendien heeft ze een advocaten praktijk en heeft zij zich doen kennen als een krachtig tegenstandster van libera lisering van de abortus op grond van haar gods dienstige overtuiging. "Wat wil een vrouw nu eigenlijk? heeft de grote Sigmund Freud zich in het begin van deze eeuw reeds afgevraagd. Zoals bekend was de in 1939 gestorven Freud een wereldberoemde Oostenrijkse psychiater, ont dekker van de invloed van het onbewuste op de stem mingen en gedragingen van de mens. Hij legde bij zijn onderzoek vooral de nadruk op het aandeel, dat het sexuele in het ziele ven heeft. De hier aangehaalde vraag zou men opnieuw kunnen stellen in Denemarken, het "paradijs van de bevrijde vrouw", waar het huwelijk zonder-papieren een onder deel is geworden vaivhet alledaagse leven, aldus H. F. van Loon in zijn artikel "Twee jonge Deense vrou wen eisen totale onderdruk king van de man", dat on langs in De Telegraaf werd afgedrukt. "MATRIARCHALE VOLKSPARTIJ" In Odense hebben twee jonge moeders dood-serieus de Matriarchale Volkspartij opgericht, die tot doel heeft de man te knechten. Tot hun eisen behoren o.a., dat man nen géén onroerend goed, geen geld en geen grond mogen bezitten; dat de stri j dkrachten onder vrou welijke leiding komen te staan, en dat slechts 10 pro cent mannen op universi teiten en hogescholen zullen worden toegelaten. Voorts moeten mannen elk bevel van een vrouw opvolgen en mogen ze alleen met een speciale vergunning in de nabijheid van vrouwen verkeren. DRIE CATEGORIEËN De leidsters van Matriar chale Volkspartij willen dat de mannen in drie catego rieën worden verdeeld mannen die alleen maar als arbeider een rol spelen; een groep mannen die uit sluitend dienst doet voor het genoegen en de ont spanning van de vrouw De zogenaamde "voortplanters". Helle Munter 27 jaar, drie kinderen, gescheiden) en Britt Svensson 30 jaar, drie kinderen, gescheiden) be weren een jaar lang nage dacht te hebben over dit plan. "Als wij deze strijd winnen, hebben de mannen geen schijn van kans meer. Ze hebben onze hele maat schappij verpest. Wij zijn ervan overtuigd dat de meer derheid van de Deense vrou wen achter onze plannen staat, ook al zijn ze zich daarvan zelf nog niet be wust' aldus een paar uit spraken van de geëmanci peerde dames. ONWETEND Van hetgeen er op het ogen blik in de wereld van de vrouwenstri jd aan de hand is buitenhetDeense Odense, weten de partijleidsters van Matriarchale Volkspartij niets, of pretenderen ze niets te weten. Dat in Japan de "Chupiren-groep" vrijwel dezelfde doelen nastreeft, in clusief een vrouw op de kei zerlijke troon, is hun niet bekend. Datje met terreur geen terreur kunt bestrij- den en met'weg met alle mannengeen stap verder komt op de emancipatie ladder, schijnen de voor super-emancipatie strij dende Deense vrouwen ook nog niet te kunnen begrij- pen. Intussen blijft ons niets anders over dan gelaten af te wachten wat er van de plan nen en idealen van Helle Munter en Britts Svensson terechtzal komen. Naar ons ter ore kwam hebben zelfs de Deense mannen zich daar over nog geen zorgen ge maakt. Maarerzijnmeeron- gevaarlijke binnenbrandjes uitgegroeid tot alles vernie- tigende uitslaande branden. Om die reden mag men het streven van de Deense vrouwen niet helemaal van de tafel schuiven als "onge vaarlijke waanzin"Ook al zijn we van mening dat een dergelijke houding meer met "anti-emancipatie" te maken heeft dan met de wer kelijke vrijheid en gelijk heid van de man en de vrouw. Romantische vrouwen zijn "in", maar "doetjes" zijn "uit'Wat de vrouw via de emancipatie heeft bereikt en nog zal bereiken in de toekomst) wordt niet terug gedraaid. Maarondanks alle kreten van voor loopsters, wil 95 procent van de vrouwen en de mannen de romantiek niet kwijt. Gevoelens laten zich trou wens niet zo gemakkelijk op een zijspoor rangeren. Ze zijn er of ze zijn er niet. Zo was het vroeger al en zo zal het wel blijven. Vandaar ook dat, naast de mode van het naakt-slapen het roman tische nachthemd en voque blijft. Het is dan ook kleding die praktisch elke vrouw siert, charmanter maakt en haar een echt vrouwelijk accent geeft. We zijn tegenwoordig "geëmancipeerder" dan geëmancipeerd'Dat wil zeggen, volgens een zekere groep. Maar bij negen van de -tien jongeren domineert nog het nostalgische element; de hang naar romantiek. Niet alleen de kleren en de meu beltjes uit grootmoedersti jd vieren nog steeds hoogtij maar ook de nostalgische gevoelens, de ouderwetse karakterinslag spreekt nog een danig woordje mee. De romantiek is niet dood, maar leeft tastbaarder dan ooit, zou je haast kunnen zeggen. Ook de man koestert in zijn hart nog een warm plekje voor romantische vrouwen. Het gaat beslist niet om de vrouw die zich in alle hoeken laat dringen en geen eigen mening heeft.

Erfgoed Rijssen-Holten

Holtens Nieuwsblad | 1978 | | pagina 11