DE BOROBUDUR Markelo presenteert folklore 1 Het wordt weer tijd om zelf jam te maken Eetbare wilde plan. ten en vruchten DOOR Drs. S. C. Derksen REDT EEN IiEVEN Nierstichting "Neder ttULii^lNÜ 1\1£jU WÖÜLiAD Zü JUL.! iyu f/itjrliMA ii Verreweg de meeste lezers zullen wel weten dat de Borobudur een groots monument van het Boeddhisme is dat in Midden Java ligt en al een respectabel aan tal eeuwen oud is (het monument werd gebouwd in het eerste kwartaal van de 9e eeuw). Maar veel min der lezers weten waarschijnlijk dat dit grootse monu ment ernstig in verval is en er dat vele problemen zijn die het in de toekomst moeilijk maken het mo nument in goede staat te houden. Aard van het ge steente, de groteregenval, bij het ontbreken van vol doende waterafvoer, het feit dat het monument ligt in een streek die vaak door aardbevingen en vulcanische uitbarstingen wordt geteisterd, de zeer hoge dagtem peraturen afgewisseld door veel lagere nachttempera- turen, maken dat het monument voortdurend aan verwering, erosie en krimping onderhevig is. Deze en soortgelijke verschijnselen maken kostbare voorzienin gen nodig. Internationale inspanning Vooral nu met een totale res tauratie een begin is gemaakt, het gehele monument moet gro tendeels worden ontmanteld en daarna steen voor steen worden herbouwd, is een internationale inspanning tot behoud van dit Boeddhistische heiligdom dat terecht voor een van de belang rijkste monumenten van de we reld doorgaat beslist noodzake lijk geworden. Op verzoek van Indonesië heeft de UNESCO (de Organisatie van de Verenigde Naties voor On derwijs en Opvoeding, Wetens chap eri Cultuur) hiertoe het in itiatief genomen. Dit laatste ge heel in overeenstemming met één van de doelstellingen van de Unesco, het in stand houden van culturele monumenten die de mens in de loop van de eeu wen heeft doen verrijzen en die als een gemeenschappelijke er fenis van de beschaving van de mensheid zijn te beschouwen. Zoals de Unesco een aantal ja ren met succes heeft geijverd voor het behoud van de Aboe Simbel'tempels, toen deze be dreigd worden door het stijge- ndfc water van de Nijl ten ge volge van de bouw van de As- soendam, zo tracht de Unesco op het ogenblik - in samenwer king met Indonesië - het herstel van de prachtige Borobudur te bevorderen door de lidstaten fi nanciële steun te vragen voor de noodzakelijke restauratiewerk zaamheden en tevens door meer bekendheid te geven aan dit monument (en aan wat er aan moet gebeuren of reeds gebeurt). Het Boedhisme als achtergrond Zoals gezegd is de Bordobudur een Boeddhistisch monument (mheiligheom). Daarom eerst iets over het Boeddhisme, een van de Indische godsdiensten of stelsels waartoe ook de gods dienst van de Veda's, het Brahmanisme, en het Hin doeisme behoren. We stellen voorop dat het bij deze Voorin- dische godsdiensten gaat om één groot religieus probleem, nl. de verlossing van de mens uit de eindigheid, het opgaan in het eeuwige. In Voor-Indie heeft het Boeddhisme altijd met een zeer bescheiden plaats genoegen moeten nemen maar beoordeeld naar de normen van de gods diensthistorie is het een wereld godsdienst die vooral in Achter- Indiè, Tibet. China, Japan en een tijdlang ook in het tegen woordige Indonesië een merk waardige uitbreiding heeft ge vonden. Boeddha Boeddha is zoals bekend de stichter van deze godsdienst en staat voorop in de heilige drie heid van het Boeddisme: Boed dha, de stichter; dharma, de leer en samgha, de gemeerfte. de monniksorde Boeddha (is de ontwaakte) werd geboren in een stadje aan de helling van de Hymalaya en heette oorspronke lijk Siddhartha Hoewel Sid- dhartha een prinsenzoon was en over alles kon beschikken wat zijn hartje begeerde, voelde hij zich in zijn wereldse staat weinig voldaan. Gekweld door het leed en het onrecht dat hij om zich heen zag. ook in de na tuur, begon hij over de zin van het leven na te denken. Vooral de ontmoetingen met een grij saard, zieke en dode. die hem het bestaan van ouderdom, ziekte en dood openbaarden, brachten hem tot inkeer (deze gesprekken zijn o a op de Bo robudur uitgebeeld). Hij ont vluchtte zijn paleis en kort daarna ontving hij volgens de overlevering de openbaring of hoogste wijsheid, de bodhi. Ver volgens begon hij zijn leer te prediken en kreeg hij volgelin gen. Het gehele verdere leven van Boeddha was gewijd aan de verkondiging van zijn heilswaar heid. als rondtrekkend prediker bracht hij de rest van zijn da gen door. Op hoge leeftijd zou hij in 477 gestorven zijn. Zijn stoffelijk overschot zou verdeeld zijn over acht (koepelvormige (koepelcormige cultusgebouwen, die werden opgericht als heilige plaats, waar een relikwie van Boeddha werd bewaard) De kern van de Boeddha-leer, de dharma, wordt gevormd door een viertal heilige waarheden. Deze komen er op neer dat de mens zich van zintuigelijke ge nietingen moet onthouden, naar zelfinzicht moet zoeken, het leed moet trachten op te heffen door vernietiging van de driften en moet streven naar de eindigheid van zijn bestaan (zelfonthech ting) Dit laatste is mogelijk wanneer de mens zich van alle zinnelijke begeerte losmaakt en door de juiste concentratie de gelukzaligheid van de heilige be reikt en zo de cirkel van ge boorte en wedergeboorte door breekt Dit is de ..verlossing" die de Boeddhist op aarde kan verkrijgen. Na de dood gaat hij in tot het „Nirvana" het „uitge blust" zijn (nl. van de levens- vlami. Dit is de zaligheid van de toestand, waarin er geen ge waarwording meer is. Het oorspronkelijke Boeddhisme is kennelijk een heilsleer, die aan de zelf-verlossing grote be tekenis toekent. Boeddha nege erde de goden en heeft steeds de navraag naar de problemen van de godsdienstige wereldbe schouwing consequent afgesne den. Geen wonder, dat de be roemde strijdvraag kon ont staan. of het Boeddhisme wel een godsdienst kan worden ge noemd. Indien men de de defini tie van N. Soderblom „vroom is hij, voor wie er iets heiligs be staattot norm van beoordeling wil maken, kan het antwoord niet twijfelachtig zijn. Dan is het Nirvana een heilig en bo venwereldlijk goed. dat het Boeddhisme tot een godsdiens tig stelsel stempelt, maar dit is wel een ruime betekenis die men aan het begrip godsdienst toekent De derde heilige grootheid van de boeddhistische trits (drieheid) is de samgha. de gemeente. Boeddha heeft een orde van monniken gesticht. waarin personen van alle klassen der maatschappij konden worden opgenomen. De monnik moet zich houden aan 10 verboden, die betrekking hebben op het doden van enig levend wezen, stelen, sexuele omgang, liegen, gebruik maken van bedwlmende dranken, eten op verboden tijden, deelneming aan wereldse vermaken, gebruik van zalven en sieraden, gebruik van een groot en versierd bed en het aannemen van geld. Naast de orde van monniken ontstond al spoedig een nonnenorde. Boven dien kan men tot de volgelingen van Boeddha die leken rekenen, die hem als geestelijke leidsman erkenden en zijn leer aanvaard den. Gaandeweg werd het kloos terleven van monniken en non nen uitvoerig geregeld In een latere periode voltrok zich een belangrijke wijziging in het Boeddhisme, er kwam een tweede heilsweg, het Mahayana: is het grote vaartuig. Het Ma hayana draagt zijn naam omdat het yit medelijden voor de lij dende wereld ook de anderen wil meenemen. In plaats van zelfverlosser wordt Boeddha het grote voorbeeld (Boeddha als Bodhisattva: is hij die het we zen van de Bodhi draagt). De levensleer die het Boeddhisme ondanks alles was. wordt hier omgezet in een verlossingsgods dienst. In deze vorm kwam het Boeddhisme ook naar Java en vermengde het zich met oude Hindoe-Javaanse magische ele menten. Dit is ook de sfeer van de Borobudur. zowel in het ar rangement als in de versieringen komen deze sfeer en traditie tot uiting. De Borobudur als monument De Borobudur werd in het begin van de 9e eeuw gebouwd en is dus meer dan 1100 jaar oud, is een monument van Hahayana- Boeddhisme. een kostbare ge tuige uit het verleden en een symbool van menselijke vindin grijkheid. kunstzinnigheid, vroomheid, volhardingsvermogen en vakbekwaamheid. Het monument heeft een grondvlak van 123 bij 123 m. Van dit grondvlak ziet men een pyramide oprijzen die gevormd wordt door een reeks kleiner wordende vierkante terrassen (gaanderijen). Elk van deze ter rassen wordt' omgeven door ba lustraden die samen meer dan 3 kilometer muur vormen. Hierin vinden we prachtige reliëfs, die op zeer kunstzinnige wijze in de muren zijn uitgehouwen en wel zo zorgvuldig, dat de essentiële delen van het lichaam, b.v. het gezicht, nooit naden vertonen. In de nissen vinden we vele beelden. Er zijn hier niet minder dan 1460 reliëfs en 504 beelden van Boeddha, verder vele trap pen met poortomlijstingen, vele waterspuiers die voor een snelle afvoer van het regenwater moes ten zorgen en andere versierin gen. Boven deze vier gaanderi jen zijn drie ronde terrassen, be zet met 74 stoepa's. klokvormige structuren, die elk een beeld van Boeddha bevatten. De top wordt gevormd door een cen trale stoepa die het symbool is van de volstrekte waarheid. Nir vana. ze bevindt zich 35 meter boven de begane grond (een re likwie van Boeddha is hier waarschijnlijk nooit aanwezig geweest). Kenmerkend voor het monument zijn de vierkante gaanderijen en de ronde terras sen, die symbolisch de overgang van de aarde naar de hemel aangeven. In deze overgang vloeien de drie sferen, waarin het boeddhisme de wereld ver- deëlt.mnamelijk de sfeer van de begeerte of kamadhatu. de sfeer van de vorm of rupadathu en de sfeer van de vormloosheid of arupadathu op harmonieuze wijze in elkaar over. Met de bouw werd begonnen omstreeks 800 na C., toen het Boeddhisme in Indonesië zijn grootste verbreiding had. Velen die er aan werkten wisten dat ze het monument waaraan hon derden jaren is gearbeid tijdens hun leven niet voltooid zouden zien. Het monument werd om een heuvel gebouwd, die er als het ware de kern van vormt. Wie het monument wil bezoe ken. kan gebruik maken van de trappen die van gaandenj tot gaanderij en van terras tot ter ras leiden. Op de gaanderijen kunnen wè allerlei reeksen re liëfs bekijken, terwijl hier ook de Boeddhabeelden te zien zijn. Al naar de windstreek waarheen ze geplaatst zijn, hebben deze Boeddhabeelden verschillende handhoudingen, zo vormen ze samen een kosmologisch sys teem, ze beheersen alle wind streken. Door de balustraden maken de gaanderijen een be sloten indruk, men heeft geen uitzicht op de wereld, de vele reliëfs beelden allerlei vrome Boeddhistische teksten uit, die voor een buitenstaander uit eraard moeilijk te begrijpen zijn maar die ook de pelgrims van weleer wel eens voor problemen geplaatst zullen hebben. Een geheel ander veel meer open sieer vinden we op het plateau dat toegang tot de ronde terras sen verleent. Zoals gezegd be vatten deze drie ronde terrassen een groot aantal stoepa's. in to taal 72. respectievelijk van on der naar boven 32. 24 en 16, terwijl men ook de gehele Boro budur als een geweldige stoepa kan zien, zonder dat er hier naar we mogen aannemen ooit een relikwie van Boeddha aan wezig is geweest. Op het mo nument bevinden zich nog an dere afbeeldingen. Een daarvan is de z.g. „mandala", dat een symbolische voorstelling van de ideale vorm van de geschapen wëreld geeft en dat als doel heeft langs de weg van de medi tatie te leiden tot zijn centrum en punt van oorsprong. Zo kan het monument de pelgrims hel pen een bepaalde staat van ge estelijk inzicht te bereiken. Steeds was er een gang van buiten naar het centrum toe, van de ommegangen van de gaanderijen en terrassen (de we reld van de genietingen en ver schijningen) naar het centrum toe (de abstracte geest, het Nir vana, waaruit de gehele schep ping is ontstaan en terug zal keren). Aan de buitenkant vindt men ook de afbeeldingen die op de sfeer van het menselijk leven betrekking hadden, meer naar het centrum de levensgeschiede nissen van wijzen en verlichte wezens, en daarna de filosofische abstracties, alles in overeens temming met de geestelijke ge steldheid en ontwikkeling. Zoals de Gothische Kathedralen „Bij bels in glas" genoemd worden, zo zou de Borobudur als een „levensleer in steen" kunnen worden betiteld. Om een antwoord op de vraag, welke mensen achter dit bouw werk hebben gestaan, te geven moeten we te rade gaan bij de afbeeldingen in de reliëfs, waar over in het vorige reeds even sprake was. Uitgaande van deze voorstellingen moet worden aangenomen, dat deze kunste naars bij alle vroomheid die ze aan de dag hebben gelegd kin deren van hun tijd waren en be langstelling hadden voor de ge wone dingen van het leven van alle dag. Naast voorstellingen die betrekking hadden op het andere leven (Boeddha, Bodhi- sattva's, godheden enz.) zien we ook dingen, die aan het reële leven herinneren: de boer met zijn ploeg aan het werk. vissers die hun vis aan land proberen te brengen, enz., mensen die aan een brug bouwen, vrouwen in hun kraambed. Hier blijkt ook de natuur vaak sterker dan de leer (van ZELFONTHECHTING! Vergeleken met de West- Europese kunst uit dezelfde tijd, maken de voorstellingen zo een tamelijk realistische indruk, al moet men dit woord niet in een te absolute zin opvatten. Qua vormgeving herinneren sommige beelden (reliëfs) wel aan be paalde deurreliéfs uit de Ro maanse kunst, de grote over komst blijft echter dat zowel in de Middeleeuwse kunst als bij de Borobudur de kunst een le rende (stichtende) functie had, de mens dichter tot God, res pectievelijk tot zijn verlossing te brengen. Ook al zijn er genoeg voorbeelden die aantonen dat de kunstenaars van de Borobudur ook de gewone dingen uit hun eigen tijd serieus namen, toch blijft het waar, dat ze met hun arbeid en kunstnaarsschap in de eerste plaats een religieus mo nument hebben geschapen, dat in schoonheid en indringendheid nauwelijks overtroffen is. Wat er moet gebeuren aan de Borobudur Zoals in het begin al werd ge steld, ging het monument, dat om een heuvel was gebouwd en voor het grootste deel uit zach te, poreuze vulcanisch gesteente bestaat, zienderogen achteruit. Vooral sinds het monument werd ontgraven (1814) dreigt het steeds meer in verval te raken, ondanks de goede zorgen, die er in de jaren 1907-1911 door de Nederlandse genieofficier Van Erp aan besteed werden. Bij die restauratiebeurt werden de vloe ren en wanden gedicht om ver dere erosie te voorkomen, stoe pa's herbouwd, terrassen gepla veid, enz. maar een nieuwe en meer volledige restauratie is al lang opnieuw nodig geworden. De waterhuishouding van de stoepa's is volkomen vervallen. Regenwater wordt niet meer langs de buitenkant afgevoerd maar verdwijnt in het inwendige van de heuvel, om op een lager niveau door een spleet tussen de reliêfstenen door weer naar buiten te treden Door meege voerd zand wordt de heuvel plaatselijk uitgehold, terwijl het vochtige steenoppervlak een prachtige voedingsbodem is voor mossen, schimmels en algen. De fundamenten van de gaanderijen zijn in een zeer slechte staat. Indien enkele van deze terrassen in elkaar zouden storten, zullen ze als een lawine het gehele monument in hun val meesle pen. Halve maatreglen werken hier het verval alleen maar in de hand Alleen een totale her steloperatie kan de Borobudur redden en haar in haar oude pracht doen herleven; als een stille getuige van menselijke vroomheid en kunstzinnigheid. Maar daarvoor zijn veel kennis, technische bekwaamheid, artis tieke kundigheid en vooral veel geld nodig. De geschatte kosten bedragen ruim 12 miljoen dollar, diverse regeringen leverden reeds een bedrage, maar deze bijdragen zijn nog niet voldoen de. Het is daarom dat de Une sco een beroep doet op de lid staten om een bijdrage te leve ren tot behoud van iets wat eens een meesterstuk was van architectuur en beeldhouwwerk en een uiting van het innigste en zuivere vroomheid vormt. De Unesco doet dat met des te meer nadruk, omdat het ver dwijnen van dit monument voor de gehele mensheid een gewel dige verarming zou betekenen. In 1970 werd in Nederland de „Stichting Behoud Borobudur" te Amsterdam opgericht met het doel voor de restauratie van de Borobudur gelden bijeen te brengen. Giften worden gaarne ontvangen op giro 25 ten name van de Stichting Behoud Borobudur te Amsterdam. iSmln) Denr.M* op d<« v»n «prnazw. r wil tcborpor iroma U kunt «r ook thee vi Ie jekooiie bi*de»e« lijkt Er groe.en verschillende planten en vruchten in de nitjur die eetbaar zijn. Wilt u ze gaan plukken dan is het wel nodig dat u weet waar en wat u zoal kunt verzamelen Deze kenrus krijgt u met alleen wt boeken, maar ook uit de praktijk door eens tret een expert b v een tuinbouwkundige, bioloog of kweker het veld m te gaan Vindt u exemplaren die u niet goed herkent, laat ze dan liever staan Vraag m geval van twijfel altijd advies aan een van de genoemde deskundigen Wees verder zuinig op de natuur. Richt geen schade aan door planten met wortel en al uit de grond te trekken Neem niet meer mee dan u nodig hebt. Pluk geen wilde planten of vruchten langs bermen van drukke wegen, omdat op die planten veel atof en uitlaatgassen terecht komen Ook plaatsen waarvan u weet of vermoedt dat er wordt gespoten met insecticiden en onkruidverdelgers kunt u beter mijden. schoenen aan en gebruik een schaar De doornen van b v de zuurbes. ook wel berberis genoemd, kunnen Tenslotte nog een goede raad was wilde planten en vruchten zorgvuldig. Vooral als u ze plukt binnen de bebouwde kom kunnen ze sterk vervuild zijn. >r (Limomum vulgare) achtig De plant komt algemeen voor op zilte gronder zoals b v de wadden en schorren (kooktijd 5 mm De smaak is al enigszins Ziltig. zevsnblad (Aegopodium podagrana) hoogte - j meter De stengels van de plan! zijn hol. De bloemen zijn meestal w t. bij uitzondering rose Zevenblad is te bladeren kunnen niet alleen rauw in een salade, maar ook gekookt a's groente worden gegeter. (kooktijd duizendblad (Achillea m.ilefoiium) if bloeitijd Juni - oktober pluktijd vanaf april hoogte Vz t meter De plant it in zijn geheel licht behaard Oe bloemen .J zijn wit of rose Oe plant komt algemeen voor en is ook geschikt als tuinplant De bladeren zijn enigszins bitter van smaak KI era hoeveelheden ervan kunt u verwerken in salades Eet u ze als tladgroente. verwijder dan de taaie ste'en en 1 kook de b'aderen 20 minuten. Giet het water af en stoof ze nog na tn wat boter of m.arganne tn worden bered bloeitijd maart oktober pluktijd maart - spnl hoogte 30 *60 cm Zoals de naam al zegt. heeft de plant wrtta bloemen. De witte dovenetel komt zeer algemeen voor m weilanden en langs dijken fn plant te kweken De Bladeren als spinazie (kooktijd 5 mm. meidoom (Crataegus L.) hoogte 2 tO meter De bloemen van de meidoorn zijn meestal w t Ze j -ebben een speciale geur d e veel insekten aantrekt, J De bessen zijn eivormig en geel tot rood van kleur De meidoorn komt algemeen voor m boeten en De hele Jonge blaadjes kunt u toevoegen aan sla Ze I hebben een nootachtige smaak. Van de bessen kunt 1 u gelei maken, echter wel In combinatie met zure vruchten (b v zure appels). Zure vruchten bevorderen zuurbes (Berberis vulgaris) bloeitijd mei Juni pluktijd oktober januari hoogte t*3metcr De zuurbes heeft kleme gele bloemen. Oe bessen zijn vuurrood en langwerpig Oe zuurbea komt in de b< zijn w krenteboompie (Amelanchier lamarcku) bloeitijd apnl mei hoogte 1 2'/z meter Het krenteboompje is eigenlijk geen boom maar een struik Oe bloemen zijn wit en de vrucht (een bes- achtige steenvrucht) is eerst groen, maar later rood tot blauwzwart. In ons land is de struik niet inheems, maar vaak vanuit de cultuur verwilderd Bekend zijn de zgn. Drentse krenteboombossen De bessen zijn wel eetbaar Oe zaden echter bevatten een stof die in grotere hoeveelheden giftig zou kunnen zijn. Eet dus liever met teveel bessen WiH u meer weten over eetbare w.lde planten en .rjchten dan kunt u de volgende boekjes raadplegen f ora van Nederland door H Heukels en S I van Oostroom. uitg Wohers-Noordhoff. f 45.— Hollandia gids voor de eetbare planten m de natuur door Richard Mabey. uitg Hollandia B.V.f 23 S0 Eetbare gewassen door I I M Vehman en L M M Veltman. pr.sma nr 1655. f 6.80 Giftige planten m en om huis door 1 W de Bruyn en F Schneider uitg A A Baikema. f 24 90 Markelo is een gemeente waar in de zomer het een en ander gebeurt. Zo wordt het dorp in de maanden juli en augustus opgevrolijkt met boerenbruilof ten. Donderdags wordt het kijk en luisterspel opgevoerd in het openluchttheater „De Kösterkoe- le". Boeren aan het werk op het land; het in feesttooi steken van de bruid; de aankomst van de bruidegom en de onderhandelin gen voor het huweiijk worden uitgebeeld. Maar ook het gelach en de vreugde van de bruilofts gasten ontbreken niet. Het is een bonte stoet die meedoet aan dit folkloristische schouwspel. Behalve van boerenbruiloften kan men in augustus genieten van vele tientallen boerderijtjes, die 's avonds ter ere van de gasten in Markelo zijn verlicht. Men kan een sterrit langs deze boerderijen maken. Elke groep boerderijen verwelkomt zijn be zoekers met een ereboog. De route is ongeveer 20 kilometer lang en start bij de Dijkerhoek. Op deze gemakkelijk te vinden plaats moet u zich ook in schrijven. Daar ontvangt u een routebeschrijving van de boerderij-verlichtingsroute. VVV Markelo Burg. de Beaufortplein 8, Marke lo. tel. 05476-1555. Sterrit: f. 4.- Boerenbruiloft: f. 4,50 lEREANn Ruim een half miljoen gezinnen in Nederland vindt het nog steeds leuk om zelf jam te maken. Als de vruchten goedkoop zijn (denk aan de aardbeien-, frambozen-, pruimen- en bramentijd) worden er ieder jaar zo'n 6 1/2 miljoen po tjes jam gemaakt, hetgeen neer komt op 12 potjes per gezin. Dit zelf jam maken wint hoe langer hoe meer aan populariteit doordat er een speciale suiker op de markt gebracht is onder de naam gelei suiker. Geleisuiker is een kant en klaar produkt dat voor elke zelf doener ideaal is om zelf jam, confi ture en gelei te maken. Een van de voordelen van geleisui ker is. dat men slechts een kooktijd van vier minuten hoeft aan te houden De bereiding is erg simpel. Men neemt eenvoudig één deel vruchten en één deel geleisuiker, kookt de massa gedurende vier mi nuten flink door, giet de jam daarna heet in gereedstaande gla zen potten en sluit deze direct af. Men heeft dan een heerlijke, ge zonde jam. die goed afgesloten, lange tijd houdbaar is. Men hoeft met te zoeken naar de juiste ver houding. Deze*is voor alle soorten fruit hetzelfde, n.l. steeds 1.1. 't Lukt altijd bij iedereen' In een fleurig gekleurd recepten boekje kan men ontdekken wat er allemaal met geleisuiker gedaan kan worden. Hierin staat een keur van recepten voor jam, compote, ijs. e.d. Dit boekje kan besteld wor den door overschrijving van f 1.65 op postrekening 1101939, t.n.v. Gebr. van Gilse, Kandijfabriek B.V., Roosendaal onder vermel ding „receptenboekje". Overigens, op het pak geleisuiker zijn ook reeds enkele recepten vermeld. Alle reden dus om methet fruitseizoen voor de deur eens te denken aan een leuke en „lekkere" vrijetijdsbesteding. Om de smaak te pakken te krijgen, volgt hieronder vast een van de „zomerse" recepten: Frambozen - aalbessenjam. 500 gram rode en witte aalbessen (gemengd), 500 gram frambozen, 1 kg. geleisuiker. De vruchten wassen, van steeltjes ontdoen, voorzichtig plat drukken en gemengd met de geleisuiker aan de kook brengen, 4 minuten borre lend laten doorkoken. Daarna heet in glazen potten doen en onmiddel lijk afsluiten. Vrijwel in iedere plaats is geleisuiker te koop.Ga eens een kilopak halen. Het is het proberen zeker waard! Toon uw kookkunst en laat de buurvrouw van uw zelfgemaakte jam proeven en zeg haar, dat óók zij dat gemak kelijk kan. Veel succes!

Erfgoed Rijssen-Holten

Holtens Nieuwsblad | 1977 | | pagina 11