LDIDSPREKERS DOEN NATUURLIJKHEID TENIET VAN MUZIEK UIT CONCERTZAAL Waar gaan we heen Akoestiek precies geregeld HOLTENS NIEUWSBLAD - 1 JULI - PAGINA 11 Vijftien dagen Israël (m) In Lucas 10 vinden we Arabier met een ezel. Dwaalde de gelijkenis van de er eentje af, dan schreeuwde de barmhartige Samaritaan. hcrtter teeen Grauwtje. Deze Daarin daalde een zeker "?nde "aar het beestie en duwde man af van Teniralem hem nmk met zn ezelsk°P man ai van Jeruzalem tegen het jaatstf deel van de naar Jericho. Die weg rugj net schaapje zocht de gaat ons gezelschap ook kudde weer op! Toch wel knap op Zekere dag. Dat afda- van een ..domme" ezel. Lange len is maar eventjes 1200 tijd gaat de reis nu langs het meter, want van 800 rn. dal van de Jordaan. We komen boven de zeespiegel gaan m Bet Shean, een stad met een we naar 400 m. beneden oude geschiedenis. 4000 jr. v. dat niveau. De afstand is <?hr\al be*°ond- E^|?k b« z«n ,.io- t» de heuvels van Gilboa, waai slechts 3d krn Betphage Koning Saui streed tegen de Fi eri Bethanie liggen aan iiStijnen en de slag verloor. Hij deze route. De eerste sneuvelde evenals Jonathan plaats herinnert aan de Hun lijken werden opgehanger intocht en de tweede aan aan de muren van Bet Shean. de woonplaats van Mar- Opgravingen hebben ongeveer tha en Maria met hun 20 laeen van bewoning aan hei licht gebracht. Een en ander daarvan wordt in het Rockefel- lermuseum te Jeruzalem ten toongesteld. De vlakte van Jiz- broer Lazarus. In een diep gelegen grot zou La zarus z'n rustplaats ge- m weest zijn. De weg^ £?aat reel is een belangrijk landbouw gebied geworden, grotendeels veroverd op het moeras. Olijf- vervolgens door een vrij eenzaam oord, juist ge schikt voor rovers om een bomen. sinaasappeltuinen, alleen reizende koopman palmbomen, visvijvers, besproei- in Jezus' dagen te over vallen en te beroven. Hoewel het verhaal als gelijkenis is weergegeven ingsinstallaties. een suikerraffi naderij. We zijn niet door Sama ria en Sichem gegaan, vanwege enige onlusten, waarbij een bus met stenen werd bekogeld een Wijst men nog de plek, vorige dag. De gids neemt geen Waar de gewonde man risico en dat geeft zijn busscha- werd verpleegd in een pen een veilig gevoel. De berg Tabor herinnert aan de „ver heerlijking op de berg". Eens herbergEven later passeren we ongeveer op zeeniveau de plek, waar bracht Debora haar troepen daar samen tegen Sisera, de krijgsoverste van de Kaanitische koning Jabin. Aan de voet van de Tabor ligt het plaatsje En- dor. waar Saul voor de laatste strijd een waarzegster raad- vroeger de Grote Ver zoendag de zondebok de woestijn ingestuurd werd. De Jordaanvlakte komt in 't zicht en met lang daarna de palmenstad Jericho, die wel de pleegde, oudste stad van de wereld wordt genoemd. Tot. nog toe heeft men in elk geval geen Nazareth. We naderden Nazareth. stad ontdekt, die ouder schijnt. er up Nazareth iets goeds ko- te zijn. Vóór de inneming door men?" Dat zei Nathanael im- Jozua was Jericho al 5000 jaar mers tegen Filippus! Dat kleine ommuurd geweest, hoewel dat onaanzienlijke stadje heeft nu Jericho iets ten noorden van de huidige stad lag. Er staan in- zo'n 100.000 inwoners. Vroeger lag het in de vallei, maar nu derdaad veel palmen langs de Wonen er misschien wel 75.000 weg en in de tuinen. Buiten het Qp berghelling in het nieuwe centrum maakt het wel wat ar melijke indruk. gedeelte Beneden in het dal bleven de Arabieren. Joden, Het Jericho uit de tijd van Jo- christenen en Moslims leven zua was een kleine stad. Som- ^fgj. jn volle vrede en vriend- migen schatten het niet groter schap samen. Die tweede groep dan een paar bunder Dat zei de schijnt vee', invloed te hebben, gids niet. maar ik las het. eens want m Nazareth zijn praktisch in een toelichting op de Bijbelse ape Winkels zondag gesloten en geschiedenis. Opgravingen zullen ajs er jn geheel Israël geen bus dat wel aan het licht hebben Qp sabbath rijdt, zie je ze gebracht. De reisleider wijst ons wej jn Nazareth Varkens zijn op de huizen, opgetrokken van onreine dieren, maar in de om- klei. die onder sommige weer- aeving van deze stad worden ze somstandigheden erg broze mu ren krijgen. Bij bepaalde trillin- ^eduld. Nazareth bevat een zeer groot getal Arabische inwoners. gen in de lucht kunnen ze Qe eerste minister van eredienst scheuren Misschien is het vol- gmg inciertijd als minister van gens zijn veronderstelling zo ten godsdienstzaken naar deze stad tijde van Jozua zo geweest. om <-jaar de volgende gelofte af Doordat de bazuinen dan op fi- leggen: ..Overal waar wij bratie gestemd waren zouden de macht uitoefenen zal vrijheid muren plotseling kunnen zijn van godsdienst bestaan. Onze gescheurd. Dat zou dan een houding tegenover elke gods verklaring zijn van het wonder dienst zal zijn een van vriend- Zo is er eveneens een oplossing schap en ontzag en respect, en voor de doortocht van de Jor daan De priesters liepen im- wij zullen alle heilige plaatsen beschermen. Ik vertrouw dat de mers met de Ark des Verbonds vriendschappelijke gevoelens de voorop, het water week voor overhand zullen behouden in hun voeten en het stond als een ajje delen van onze gemeen- muur, zodat al het volk droog- schap en dat wij allen zullen voets door de rivier ging. Zij. samenwerken ten bate van het die het wonder aannemelijk wil- jancl en weivaart en het wel len maken, zeggen dat er een Zjjn van staat. Hebben wij oeverafschuiving is geweest ho- met allen één vader? Heeft met gerop in de Jordaan, waardoor £gn qocj ons auen geschapen?" ?r tijdelijk geen water meer af vloeide. Als dat zo is geweest. Deze minister. Judah Maimon, Jan blijft toch het wonder, dat was in de dagen van de Tsaar net juist op dat ogenblik gebe- der Russen gearresteerd, later jrdedoor de Turken ter dood ver- IVe komen langs honderden, oordeeld en tijdens het Britse misschien wel enige duizenden mandaat door de Engelsen ge verlaten huisjes. Een groot veld vangen gezet. Hij was rabbijn en net een huizenzee in de het stichter van de Mizrachi. een ion! Hier zijn indertijd de Pales- godsdienstige partij. Nazareth, fijnse vluchtelingen onderge- daar verrijst de steile bergwand, bracht. Ze moesten daar blijven waar men Jezus af wilde wer- uit politieke overwegingen. Al pen. na zijn toespraak in de sy- iouden ze. graag willen werken nagoge In de middeleeuwen in de staat Israël, dan mocht heeft men boven die steilte een lat niet van de Arabische lei- klooster gebouwd en er werd iers. De wereld moest weten, verteld, dat Christus daar naar Jat er nog steeds zo'n anderhalf beneden was gesprongen om millioen ontheemden waren aan zijn vervolgers te ontkomen Waar zij zich nu bevinden, die De gids laat ons in het centmm hier eens in dit kamp woonden, van Nazareth uitstappen en dan neb ik niet vernomen. Kleine begint de wandeling door de nuisjes. een beetje langer en drukte Overal weer winkeltjes smaller dan een woonkamer in en stalletjes met allerlei koop- >ns land. Zo leek het me toe uit waren. Natuurlijk ook groente, ie rijdende bus. fruit, vis en vlees. Natuurlijk te vens souvenirs, sieraden, kippen. GEITEN EN SCHA- ««"en. br°°d en Sebak Tens- lotte arriveren we bij verschil- lende kerken. De laatste werd in We stoppen even voor een j964 ook door Paus Paulus be- kudde geiten, die door een ne- ZOcht. De koepel is 70 meter ger wordt geleid. Er is ook een j10og. We vernemen van de gids, herdershond bij, die een dame wa^ diverse landen schonken tot van ons gezelschap onzacht in verfraaiing van dit gebouw. Ne- het been bijtEr worden foto s derland gaf de deur met prach- genomen van de kudde, de her- tlg koperwerk! We schuifelen der met de hond en dan gaan jangs een aangegeven route om we de bus weer in. Gedurende een g^mp te zien van de grot- het hele verblijf in Israël heb ik ten waarin de heilige Familie slechts vijfmaal een hond gezien. een paar duizend jaar geleden Het is een onrein dier. Nimmer woonde. In de diepte zie je de bevuilde schoenen in dat land kamer, de put en gangen. De dus...als je langs de weg loopt, werkplaats van Jozef was boven Ergens zagen we een kudde rje gr0nd We hadden ons nooit schapen onder leiding van een voorgesteld, dat Jozef en Maria een grotwoning hadden gehad. Wonderlijke gedachte, dat het Kind Jezus hier als kleuter leef de. speelde, alles aandachtig be schouwde... Hij zal aan Maria hebben verteld wat er boven te ïien was en misschien probeerde Hij in de werkplaats Jozef een beetje te helpen. Zijn broertjes werden groter; samen deden ze spelletjes in onze gedachten.. Het schoolgaan was helemaal anders al nu. Er waren natuur lijk geen schriften, boekjes e.d. De kinderen zaten op de grond te luisteren. Ze moesten veel nazeggen wat de meester voor as uit de Heilige Schrift. Veel uit het hoofd leren dus! Zo kreeg je wetskennis en de ge schiedenis van het Joodse volk kon ook uit de Bijbel worden beluisterd. Zo was het misschien mogelijk dat iemand als Maria zulke verheven taal bezigde in haar Lofzang (Luc. 1 46-55). Dan zien we Jezus in gedachten in de werkplaats, waar hij omging met schaaf, beitel, bijl. zaag. winkelhaak en nijptang, want in die tijd beschikte men reeds over zulke gereeschappen. Van Nazareth vervolgen we onze reis en passeren Kana in Galilea, waar water werd veranderd in wijn op een bruiloft. Akkers met meloenen, grote cactussen, 2 kerken, een Grieks Katholieke en een Rooms Katholieke. Van beide wordt gezegd, dat daar^ het wonder is gebeurd De res ten van de vaten waarin water wijn werd. kunnen worden ge toond! Het Bijbelse Kana lag echter op een andere plaats dan het tegenwoordige, vermoedelijk iets verder naar het noordoos ten. De Saracenen hebben hier in deze streek zo'n 20.0001 Kruis vaarders kunnen doden, door hen te beletten water te be machtigen. Zij kwamen tenslotte om van de dorst in 1191 Er is hier in het Midden-Oosten in het verleden ontzettend veel ge vochten. verwoest, herbouwd, verwoest en hersteld Egypti sche, Babijlonische. Assynsche. Arabische, Europese (Kruisvaar ders) en Turkse legers. De Ka- naanitische volken vochten ook vaak met elkaar. Napoleon is er met zijn soldaten geweest en de Engelsen nestelden er zich tot 1948. Men beweert, dat. Nazareth bijvoorbeeld 21 keer is verwoest. Tiberias, een stad gebouwd door Herodes Antipas en ge noemd naar keizer Tiberius, ge legen aan de Zee van Tiberias of de Zee van Galilea. In de zomer kan de temperatuur on aangenaam hoog oplopen, nu in mei nog niet. Vissersbootjes zijn er vandaag niet te zien. Het ho tel waar we lunchen ligt er prachtig. Ja nog even iets; er wordt wel eens gezegd als je naar zuidelijke streken gaat. „Pas goed op je portemonnee". Nou ja, zakkenrollers zullen er ook wel in ons land zijn. Toen de bus stopte, stonden er dade lijk jongens klaar om ons prent briefkaarten. snoeren kralen e.d. aan te bieden. Zo'n ventje van een jaar of 11 sprong vlak voor mij om luid zijn kaarten aan te prijzen, 'k Had zo'n pakje van 25 echter niet nodig en maakte hem dat duidelijk. Hij verdween Had ik een tikje tegen de borst gevoeld? Bliksemsnel keek ik nu naar de balpen, die in het zakje van het overhemd moest zitten en... die was verdwenen! Waar was de kleine koopman? Een meter of tien verder stond hij en keek naar me. Ik zag de dief met bliksemende ogen aan met opgeheven vinger en hij kwam naar me toe. opende de hand en gaf mij de balpen terug. Bank biljetten kun je daarom maar het beste in een zakje op je blote borst dragen aan een touw om je nek. Knappe kerel, die ze je dan aftroggelt! Draag je een jas. dan een veiligheidsspeld door de binnenzak' Later passe ren we Gennesareth. De kib boets daar is nu ook café restaurant. Van der Stoel is hier geweest, evenals Kissinger en Alon. Er liggen op de akkers veel balen geperst stro. Er groeien Australische eucalyptus sen. Die boom wisselt van bast en is altijd groen. Het is hier een vruchtbaar gebied door de lage ligging. 200 meter beneden de zeespiegel, met wijnstokken, grapefruit en bananen. In deze streken, bij het meer, zal de wonderbare spijziging hebben plaatsgevonden, Kapernaum, zeer bekende plaats door vermeldingen in het Nieuwe Testament. We denken aan het dochtertje van Jalrus, aan de Romeinse hoofdman, de lamme, die door zijn vrienden op het dak werd gedragen. Hier riep Jezus zijn volgelingen, die vissers waren, doch eens mensen zouden vangen. In de storm kwam Jezus zijn leerlingen hier eens te hulp. gaande over het meer. De wonderbare visvangst en het oordeel, uitgesproken over deze stad. Kapernaum van een paar duizend jaar geleden bestaat niet meer. Door opgra vingen weten we dat. Hier lig gen de fundamenten van het huis waar Petrus eens woonde. In het kerkgebouw van de Za ligsprekingen is veel merkwaar digs te zien. Gebruikelijke mo tieven als de Davidsster, de ster van Salomo, de palmboom. Griekse motieven, die op Helle nistische invloed duiden. Na Kapernaum vertrekken we naar een kibboets, waaar logies is be sproken. (wordt vervolgd) B.H B, In een goede concertzaal be staat een juiste verhouding tus sen het direct op ons afko mende en het weerkaatste ge luid. De galmtijd is ideaal, de muziek komt fris, levendig, na tuurlijk over. De meeste muziekliefhebbers weten wel dat geluid voor een belangrijk deel door wanden, plafonds en vloeren wordt weerkaatst voordat het onze oren be reikt. Vooral in een concertzaal is dat goed waar te nemen: het geluid bereikt ons letterlijk van alle kan ten. Dat houdt ook in dat het orkest (of combo of wat dan ook) dat in een zaal speelt niet alle geluid rechtstreeks afvuurt op de luisteraars maar deels via een omweg. Die omweg hangt nauw samen met de eigenschappen van die ruimte. Het hangt af van de akoestiek. Als de wanden van een concertzaal erg glad en hard zouden zijn wordt alle geluid dat er op terechtkomt meteen teruggekaatst zodat het aandeel gereflecteerd geluid zeer groot is. We noemen zo'n ruimte „hard" Zijn de wanden zacht, bij voorbeeld bekleed met een absorberend materiaal, dan is de reflectie aanzienlijk minder. De wanden nemen dan zelf geluid op en de reflectie is lang met zo sterk als in het eerste geval. Tussen het geluid dat direct en via een omweg horen zit een bepaald tijdsverschil. Als dat erg groot is noemen we het een echo. In grote kerken is dat soms zeer goed wa.ar te nemen. Zijn de tijdsverschillen kleiner dan is er sprake van galm of nagalm. Is er in het geluids beeld geen galm of echo en dus geen reflectie dan is de muziek doods en voor ons onaanvaard baar. Aan de andere kant willen we ook geen galm of echo die te groot is want dan gaan de ge luiden door elkaar lopen en wordt de muziek één akelige brei. Om die redenen zijn con certzalen speciaal ontworpen: zij hebben een specifieke galmtijd en in principe is er dan een ideale geluidsweergave Laten we eens nagaan wat er gebeurt als in zo'n zaal een op name wordt gemaakt van een Een veel voorkomend heden daags interieur. De Bose 301 luidsprekers kunnen gewoon op een boekenplank worden neer gezet. De lage tonen rollen ge makkelijk op ons af. Maar de hoge tonen die uit de kleine gedeelten links en rechts komen hebben het moeilijker. Die van links moeten een grote afstand afleggen voordat zij weerkaat sen, die naar rechts smoren ten dele in de gordijnen. concert De op de juiste plaat sen opgestelde microfoons ne men al het geluid op. zowel het directe als het indirecte. Als we er later thuis een ervan afspelen horen we het totale geluidsbeeld met alle directe en indirecte ge luiden. Natuurlijkheid teniet Theoretisch is het totale ge luidsbeeld dus op natuurlijke wijze overgebracht van de con certzaal naar de huiskamer Maar er is een aspect dat die natuurlijkheid voor een belang rijk deel teniet kan doen. Dat is de weergave via luidsprekers. Die richten veelal het geluid rechtstreeks op de luisteraar Daardoor ontstaat de indruk of men door een heel klein gaatje in de wand van de concertzaal mag meeluisteren. Een soort ..sleutelgateffect" dus. De luid sprekers hebben dan het totale geluidsbeeld veranderd We heb ben immers gezien dat het ge- luid zich vrij door een ruimte moet kunnen voortplanten. Maar de luidsprekers produceren het gencht. De totale geluidskwali teit kan op deze wijze uiteraard uitstekend zijn maar van de „natuurgetrouwe weergave" komt minder over dan de be doeling is. Het spreekt vanzelf dat men bij een normale luidsprekerweergave niet alleen gericht geluid hoort. Ook dat verspreidt zich door de ruimte en wordt deels gereflec teerd Maar die reflectie ge schiedt niet zo natuurlijk als ei genlijk zou moeten zijn. Ook zijn hier de eigenschappen van de luisterruimte zeer belangrijk. In een „harde ruimte" (moderne inrichting met metaal, glas. steen en dergelijke) is er een sterke, onnatuurlijke weerkaat sing Maar in een „zachte ruim te" (veel stoffering, meubelen) is geen of maar weinig reflectie Er is nog een ander belangrijk aspect voor wat betreft de ge luidsverspreiding in een ruimte. Lage tonen laten zich niet erg bundelen. Die rollen gemakkelijk op de toehoorder af, zij redden zich wel. Maar met de hoge to nen is het heel anders gesteld. De hoge tonen luidspreker (de tweeter) straalt die hoge tonen sterk gebundeld uit en de ver spreiding is maar zeer gering. Dat betekent onder meer dat de luisteraar precies op de goede plaats moet gaan zitten om al les te horen. Zit hij ergens an ders dan zal hij geen volledig geluidsbeeld waarnemen. Voor elke versterker Om dit en de andere genoemde verschijnselen te voorkomen is een luidsprekersysteem met zo wel directe als indirecte ge luidsweergave een grote stap in de goede richting. Zo'n luid sprekersysteem is de Bose 301 met het „direct/reflecting sys tem" en de zogenaamde „akoesti knop" Deze weergever bevat een luidspreker (de woof er) die de lage tonen gemakke lijk door de ruimte weergeeft. Maar de tweeter die schuins in een hoek van vijf en veertig graden is aangebracht straalt de hoge tonen dus niet direct op de luisteraar maar op de ka merwand. Het resultaat is duide lijk: de hoge tonen worden eerst op de wand geprojecteerd en bereiken dan pas via reflectering het oor van de luisteraar. Zo wordt het ruimtelijke effect van de concertzaal in de huiskamer gebracht, er is een juistere klankkleur en plaatsbepaling van de muziekinstrumenten. Maar er is één voorwaarde: het ruimtelijk effect kan alleen op timaal zijn als de akoestiek van de kamer of de luisterruimte ook optimaal is. We weten dat zachte wanden die niet of nau welijks reflecteren geen posi tieve bijdrage leveren in een ruimtelijke weergave. Juist om dat te overwinnen bezit de Bose 301 die al genoemde „akoesti knop". Daarmee kan het ruimtelijk effect naar eigen smaak worden ingesteld, onaf hankelijk van de akoestische eigenschappen van de ruimte. Die knop regelt namelijk een akoestische reflector waarmee het geluid van de hoge tonen luidspreker meer of minder ge reflecteerd in de ruimte kan worden gestuurd. Dit is een van de vele geniale uitvindingen van professor Amar G. Bose. Het zal duidelijk zijn dat met deze deels indirecte weergave die bovendien naar omstandig heden en smaak kan worden geregeld de bovengenoemde problmen die bij luidsprekers- weergave kunnen opduiken voor een belangrijk deel wor den voorkomen. Daarbij komt nog dat de weergevers op bijna iedere plaats in de luister ruimte kunnen worden opges teld en dat in geen geval de indeling van de luisterruimte behoeft te worden aangepast aan de opstelling van de weer gevers. Er behoeft niet met meubelen te worden gesjouwd of steeds naar andere plaatsen of standen van de luidsprekers te worden gezocht en de inrich ting blijft zoals die was. En ook dat is een belangrijk as pect. Boottochten met Rederij Scheers: zondag 3 juli en 5 juli t.m 14 aug. dagelijks behalve zaterdags. Inlichtingen bij WV of bij Rederij Scheers, tel. 1 59 14 bgg 1 32 54 Luxor 1, Brink 20, tel. 1 86 62: weekfilm do 30 ju. t.m. wo 6 ju li: Een brug te ver. 2e week; nachtvoorstelling vr 1 juni 23 u.. Pak me nog een keertje. 18 jr., matinee zo. 3 juli 14 u. Het huis in de prairie, a 1., aanvan gstijden weekfilm: werkd. en za. 14 en 20 u., zo 16 en 20 u. Cinema, Lange Bisschopstr. 69, tel. 1 11 00: weekfilm do. 30 juni t.m 6 juli: Een brug te ver, 2e week; nachtvoorstelling vr. 1. za. 2 juli 24 u Met jouw tanden in mijn nek, 18 jraanvangstijden weekfilm: dagelijks 14 en 20 uur. E.D.B.-theater, Smedenstr. 10, tel. 1 36 15: weekfilm do. 30 juni t.m wo. 6 juli Cinderella; nachtvoorstelling vr. 1. za. 2 juli resp. 23 en 23.30 u Street Figh ter. aanvangstijden weekfilm: werkd. 14 en 20 u za 14, 18 30 en 21 u., zo. 14, 16, 18.30 en 21 u. Luxor 2, Roggestraat 3-5, tel. 1 86 62: weekfilm do 30 juni t.m. wo - 6 juli: Mysterie in tri plo, nachtvoorstelling vr. 1 juli 23.15 u: To have and have not, aanvangstijden weekfilm werkd. 20.15 u za.- 18 45 en 21.15 u„ zo. 15. 18.45 en 21.15 u. Openbare leeszaal (Kunst Ron dom), Brink 70, tel. 1 35 06: ge opend di t.m. vr. 10-17.30 en 19-21. za. 10-17. t.m. 9 juli Louis Tangel, zeefdrukken, Willemien Tangel, textiel en keramiek. Cave du Tertre, Bergstr. 48, tel. 1 84 94: geopend, gewone winkel tijden (ma. gesloten): t.m. 28 juli Lut Lenoir, silk paintings. Stadsbibliotheek, Klooster 3, tel. 1 65 12: ma. t.m. vr. 10-12 en 13-17 u„ wo. ook 18-20.45 u.: Tentoonstelling over Willem de Merode. Galerij Lenten, Kletterstraat 25-27, Epse, tel. 2 18 15: geopend: wo. t.m. za. 10-12 en 14-17 u., zo. 14-17 u.: Schilderijen, beeld houwwerken, grafiek, keramiek 1850-heden. IJselhotel, Worp 2, tel. 1 35 20: geopend: dag. 10-22 u.: Tentoon stelling Stillevens, landschappen, aquarellen van Joh. v. Bijster- veld en Gerrit IJzelendoom. Te vens elke zondagmiddag 14-17 u. pannekoekenmiddag. Museum De Waag, Brink 56, tel. 145 56: t.m. 9 okt. Een Prent voor een Cent; in Deventer ge drukte prenten. Museum De drie haringen, Brink 55, tel. 1 45 56: Speelgoed, kostuums en kostuumpoppen. Museum voor Mechanisch speelgoed: Noordenbergstr. 9, tel. 1 97 39: Mechanisch speel goed uit de collectie Stekelen burg. openingstijden muséa: di. t.m. za. 10-12.30 en 14-17 u., zo. 14-17 u. ZKunstuitleen, Grote Poot, 19, tel. 1 18 48: geopend: di. t.m. vr. 14-18, vr. ook 19-21 a Bolwerksmolen, Bolwerksweg 8, tel. 1 50 40: geopend voor be zichtiging: za. en di. 9-17 u. Lebuinustoren, Grote Kerkhof: 14 juli t.m. 13 aug. opengesteld voor bezichtiging: ma t.m. vr. 10-12 en 14-16 u., za. 10-12 u.

Erfgoed Rijssen-Holten

Holtens Nieuwsblad | 1977 | | pagina 11