Praat en daad der kerk DIEPENVEEN WIL KLEINE CAMPINGS 1 Feest in Dijkerhoek Waar gaan we heen? 2% voor ontwikkelingssamenwerking B Verloren en gevonden üUL'iLNü NIEUWSBLAD - 17 JUNI 1977 - BAGINA 17 h-s. Hogenbrink, medewerker bij de Raad voor ►verheid en Samenleving (R.O.S.) der Ned. Herv. [erk, sprak cp een werkvergadering van de Provin- iale Kerkvergadering Overijssel, over de 2 voor ►ntwikkelingssamenwerking, die van alle diaconieën in kerkvoogden gevraagd wordt. Contest. Jij schilderde de sombere voor- litzichten die de wereld in zich lraagt als je kijkt naar de pro- jlematlek van de ontwikkelings amenwerking. Het groepse goïsme neemt sterk toe. de be langstelling voor ontwikkelings werk neemt duidelijk af. terwijl catastrofes in aantocht zijn. Na de Sahel en Bangladesh is de rolgende hongersnood voor Midden Java. Sommige mensen In de derde wereld spreken van een permanente oorlog: jaarlijks 30 miljoen levens van mensen die voortijdig aan hun einde komen vanwege de manier waarop de wereldsamenleving is georganiseerd; en nog een mil jard mensen die niet aan een leven toekomen dat menswaar dig is. De schuldenlast van de ontwik kelingslanden neemt hand over hand toe. hetgeen óók tot een catastrofe moet leiden. En zo worden de kloven groter, óók binnen de ontwikkelingslanden zelf. voor een deel óók versterkt door het ontwikkelingsbeleid der rijke landen. Verder zien we hoe het eigen belang van de rijke landen ook een steeds sterkere rol gaat spelen. Vorig jaar heeft de nieuwe minister voor ontwik kelingssamenwerking in West Duitsland een memorandum ge- ezonden aan zijn afdelingen waarin staat dat voor de derde wereld niet zo zeer gezocht moet worden naar de armste landen, maar naar landen met voor Duitsland van belang zijnde grondstoffen, óók in Nederland is een politieke partij die sterk op het ontwikkelingswerk wil bezuinigen. Het is duidelijk dat het klimaat aan het veranderen Weerbarstig. Tegelijkertijd is er nu de ont nuchtering bij jarenlang toege wijde mensen. De problematiek blijkt weerbarstiger, veelbelo vende projecten blijken aver echts te hebben gewerkt en overheden blijken niet bereid tot concessies die werkeiijk iets be tekenen voor de derde wereld. Mijn opvatting is dat wij in Ne derland de afgelopen jaren ge probeerd hebben een goed ont wikkelingsbeleid te voeren en ik ben een krachtig voorstander van de pogingen die minister Pronk heeft ondernomen om nieuwe wegen in te slaan en te gelijkertijd moet ik constateren dat hij volstrekt is vastgelopen binnen de E.E.G., waar hij geen poot aan de grond heeft gekre gen. Dit zit hem vooral in West Duitsland maar ook in Frankrijk en Engeland" Achtergronden. "De oorzaak van de nieuwe ma nier waarop de kerken zich met ontwikkelingsvraagstukken zijn gaan bezig houden is hoofdzake lijk te vinden in de Assemblee van de Wereldraad van Kerken welke in 1968 in Upsala werd gehouden. Oók toen al klonken geluiden van sombere vooruit zichten die de wereld in zich dragen, maar men zag toen al lerlei mogelijkheden waarvan de 2% - het symbool is geworden. Deze 2 heeft sinds dien niks van zijn aktualiteit verloren, omdat óók nu nog altijd be hoefte is aan nieuwe pogingen en nieuwe aanzetten waarin, zo wel het appel aan de overheden weerklinkt, als ook de eigen be reidheid van ons als gemeente om in eigen vlees te gaan snij den en ook als gemeente deel genoot te worden in een nieuw leerproces, want ook daar heb ben we behoefte aan. De problematiek is op zichzelf overigens niet nieuw in de kerk immers de zending is eeuwen •net het probleem arm-rijk in ..anraklng geweest, (sociale taak an de zending in landbouw, .nderwijs en medisch werk. en Je politieke taak van de zen ding: de risico's bij de uitspraak »ver de onafhankelijkheid van iLidonesiè en Nw. Guinea; ver leek van de witte paters uit Mo- Jumbtque.) en tweede stuk kerkelijk werk i het Werelddlaconaat. dat na Tweede Wereldoorlog is ont- aan. en waar ook een stuk ontwikkelingskant aan ging zit ten. Thans gelukkig ingebur gerde taken van kerkelijk werk. Intussen ontstond in de zestiger jaren een stuk onbehagen. Niet dat wat gebeurde fout was, maar wél dat het onvoldoende was. aan welk onbehagen twee achtergronden ten grondslag la gen: In de zestiger jaren werd het ene na het andere land politiek wel onafhankelijk maar econo misch niet. want hun economie bleef zo ingericht dat men was gebonden aan de exportprijzen die vanuit" de rijke landen wer den gedicteerd. Het plan van de Ver. Naties in de zestiger jaren om hier iets aan te doen is mislukt: de rijke landen bleken niet bereid effec tieve maatregelen te nemen. Wereldraad van Ker ken: Een tweede achtergrond is gele gen in het feit dat de Wereld raad van Kerken in 1961 werd veranderd van een Westerse rijke club tot een werkelijke We reldraad, omdat de Kerken die door het zendingswerk ontstaan waren, en die georganiseerd in de Internationale Zendingsraad, erbij kwamen. Dat betekende dat daardoor de problemen waar men daar mee zat deel werden van de agenda van de Wereld raad. en niet dankzij een stel linkse hobbyisten hier in Neder land. Genève: Vervolgens «was er in 1966 een grote studieconferentie te Genè ve. waar het ontwikkelings vraagstuk werd geanalyseerd; niet alleen als een sociaal vraagstuk, maar vooral ook als een politiek en machtsvraag stuk. dat je niet alleen kunt op lossen door maar geld in te za melen etc.. maar wat door maatregelen op internationale schaal moet worden aangepakt en waar de kerken een rol in moeten spelen. De resultaten van deze conferentie zijn van grote invloed geweest op de As semblee van Upsala. waar een pakket van maatregelen is voor- gresteld. die allemaal hierop neerkomen dat het ontwikke lingsvraagstuk in al het kerke lijk werk veel meer prioriteit zal moeten krijgen, waarvan de 2 alleen maar het kopje is. Stuk .voor stuk maatregelen die alle betrekking hebben op heel het kerkelijk leven, los van de vraag of het financieel haalbaar is of niet. en daar moet het om gaan. Dit hele pakket betrof de pasto rale taak. catachese. dienende en politieke taak van de kerk. Daar was één aanbeveling bij dat alle kerken, in aanvulling op wat ze al deden voor V/erelddia- conaat. een zodanig deel van hun geregeld inkomen extra ter beschikking zouden stellen voor ontwikkelingswerk, dat sprake zou zijn van een werkelijk offer, duidefijk bedoeld als een signaal naar de overheden, (op dat mo ment waren nl de voorbereidin gen aan de gang voor het tweede tien jaren plan van de VN) waarbij voorstellen circu leerden dat wanneer de rijke landen 2 van hun inkomen zouden geven dat dan een stap in de goede richting zou zijn» Deze ze voorstellen bleken in de V N volstrekt onhaalbaar Montreux De uitwerking van de 2 c'c heeft in 1970 plaats gevonden in Mon treux, waar nogal wat is gebe urd wat op het ontwikkelings- debat In de hele wereld van niet geringe Invloed ls geweest Onder Invloed van een professor uit India is in Montreux gezegd: Je moet niet zeggen: eerst eco nomische groei en dan maar kijken of het doorwerkt naar beneden. -mikken op de eco nomische sterken, waardoor de afhankelijkheid der armen nog groter wordt), maar Je moet eerst de koek verdelen, al ls het ook armoede, en dan raken de mensen wel gemotiveerd om de keok te gaan bakken. Niet de economische groei- maar de so ciale gerechtigheid moet voorop staan Dat betekent de radicale ommekeer van ontwikkelingsbe leid. (veel minder nadruk op kapitale gebouwen en veel meer nadruk op landhervorming, steun aan boeren, landbouw coöperaties.) Een volgend probleem was dat er vele kerken zijn die hier ac tief zijn waardoor men het in de derde wereld beu werd dat niet het beste project steun kreeg, maar de beste bedelaar. Go)c wij hier zijn sterk geneigd die zaken te steunen die we zelf leuk vin den, maar we moeten daarbij wel bedenken dat Je daarmee Je eigen voorkeur oplegt aan de mensen ginds. De macht van het geld bepaalt vaak wat er met geld gebeurt. Het is duide lijk dat ontwikkeling niet alleen een probleem voor de arme lan den ls en wel om twee redenen: l Omdat óók in de rijke landen zelf op het gebied van sociale gerechtigheid nogal wat dient te gebeuren. 2. Omdat de arme landen onder de duim worden gehouden door machten die voor een belangrijk deel worden bewapend en gefi nancierd vanuit het rijke Wes ten. En zo zitten de oorzaken van de problemen dièr voor een be langrijk deel hier in het Westen zelf. En voor zover ze hier zitten noeten we ze ook hier aanpak- en. Uitwerking: Terwijl de offergedachte werd vertaald in die 2% van het ei gen inkomen van de kerken, toen werd er meteen bij gezegd: dat van dat nieuwe geld waar van we nieuwe experimenten gaan opzetten, een deel in de rijke landen moet blijven om daar het één en ander te doen aan voorlichting en bewustwor ding 1/4 deel). Organisatorisch werd besloten tot een kleinschalig experiment. Een commissie, die in meerder heid zou moeten bestaan uit mensen van de kerken uit de ontwikkelingslanden zelf, die de beschikking zou krijgen over nieuwe relatiepatronen tussen kerken bier en kerken daar, waarbij in de manier van wer ken het overdragen van macht centraal moet staan. Daarom is men in zee gegaan met een be perkt aantal partners in Etiopiè, Kameroen, Caralbisch gebied en Indonesië, die voor het geheel van hun eigen ontwikkelings werk geld zouden krijgen op lange termijn en dus niet ons een heel pakket van projecten zouden voorleggen, waaruit wij dan zouden pikken wat ons zin nig leek. Deze manier van werken heeft ook invloed gehad op de grotere werelddiaconaatorganen. Minder nadruk op wat regeringen en In ternaat, organen doen. Meer nadruk op eigen deelname van oprechte groepen in eigen ont wikkelingsproces. Minder nadruk op economisch groei, meer nad ruk op de politieke en culturele kant. Minder nadruk op plannen van buiten af boven af. meer nadruk op de eigenheid en zelf standigheid. Nairobi: Na Uppsala kwam de Assemblee te Nairobi, waar een grote be hoefte bleek aan continuïteit in het ontwikkelingswerk. Mar er waren ook verschilpunten. In Uppsala waren de rijken nog een deel van de oplossing en werd hun een belangrijke rol toegedacht in de oplossing van het probleem. In Nairobi zijn de rijken niet langer deel van de oplossing, maar deel van het probleem Hierbij zijn twee vragen, te stel len? 1 Wat is de rol van het geld? De effecten van geld kunnen evengoed vernietigend zijn als bevrijdend. Wij moeten kijken naar het maatschappelijk bestel dat rijkdom en armoede produ ceert. Het arm-rijk vraagstuk is niet een vraag van meer geven maar van minder nemen Er zijn armen doordat er rijken zijn. Met de mensen de hele tijd maar dood te gooien met infor matie. televisieuitzendingen met de ene ellende na de andere, zonder erbij re zeggen wat we daar nou aan kunnen doen. is dat pastoraal verantwoord? Het antwoord hierop ls niet: minder Informatie geven, maar een vorm van pastoraat dat ant woord geeft op de vragen waar mensen zo hoog mee zitten, nl Wat kan ik er aan doen? Ik voel me zo machteloos!'!!! Het traditlome)school-en Volksfeest wordt ook dit Jaar weer voor zomervakanties ge houden. dit cm de Dlekerhoekse Jeugd bij het voortgezet onder wijs dat dan al vrij af heeft de kans te geven om aan de volks spelen deel te nemen. Het feest wordt dinsdagavond 21 Juni In gezet met het blijspel "Barend Bombarendse" dat op de plan ken zal worden gezet door de Toneelclub van de P.G.J.O. "Jong Wesepe" Woensdagmorgen ls het feest voor de schooljeugd en 's middags meddags zijn er weer volksspelen als stoelen dans. hlndemisbaan, schieten, het "gevecht" boven de kuil met water enz. Woensdagavond om kwart voor acht geven de "Hol- tense Boerendansera" een de monstratie op het terrein bU "Het Bonte Paard" proelj^an.""' r°ePt Verlangen naar op. Deze kinderen nemen er vast een voor- VERLOREN: parkiet Rosella, rood-gr oen-geel, zwarte heren fiets. Batavus, Knlrps paraplu, kleur zwart, zilveren schake larmband, zwarte portemonnaie met ong. f102,-, b ruinlederen portemonnaie met ong. f130,-, 4 sleutels aan een zwarte rubber- ring, zwarte sleutelbos met 5 sleutels, sleutelbos, grijze hon- derlem plus hondepenning. GEVONDEN: fletssleuteltje, bankbiljetten, broche, volley-bal, pinken, portemonnaie. Wij praten erg gemakkelijk over solidariteit. We denken: Als we geld geven aan mensen ver weg overzee, dat we dan solidair met ze zijn. maar de vraag is of dat zo is. Doe je er dan wat aan? De vraag is of je solidair kunt zijn met de ander en zijn veran deringsproces zonder zelf te wil len veranderen. In onze manier van denken zijn de armen het probleem en de rijken de oplos sing. Ik denk dat het in de Bij bel net andersom is. Ik heb geen enkele behoefte om ar moede te gaan idealiseren. Want het gevaar dreigt dat je gaat zeggen: De rijken zijn het pro bleem en de armen de oplos sing. Armoede is ook een schandaal in de Bijbel, wat be streden moet worden en waar voor allerlei maatregelen be staan om dat te bestrijden. Maar tegelijkertijd moet je zeg gen: Armoede is in de Bijbel niet alleen iets materieels. Ar men zijn ook diegenen die kun nen vertrouwen op God en op God kunnen rekenen. Maar de Rijken? Dat is de vraag hoe het daarmee gaat. Het verhaal van de rijke man en de arme Laza rus laat die kloof zien en het frappante is dat niet de arme aan de verkeerde kant van de kloof staat maar de rijke, in de Bijbel zijn mensen, die voor zichzelf een privezekerheid heb ben opgebouwd, gebaseerd op bezit en privé geweld. Voor hen is het binnentreden in het Ko ninkrijk Gods buitengewoon moeilijk. Het is ook bekend dat 50 To van het geld dat naar de derde we reld wordt gestuurd niet op zijn bestemming komt. Dat is géén reden om minder te geven. In tegendeel! Dat is nu eenmaal hét probleem waarmee je zit. Maar als het dèièr weggegooid is, is het altijd minder wegge gooid dan hier, omdat de ver spilling hier véél groter is dan daar. Je moet dat de mensen ook eerlijk vertellen. Als je ach teraf rapporteert wat met het geld is gebeurd zeg er dan ook rustig bij welk bedrag achtero ver werd gedrukt of welk project de mist in is gegaan. Dat hoort bij de voorlichting omdat de aard van ontwikkelingswerk zo is. Dit mag niet demotiveren. Wél als je de mensen niet ver teld hebt wat er precies aan de hand is. Je moet eerlijk te werk gaan en de mensen ook eerlijk laten delen in de frustaties die daarvan uitgaan en ik wil daar de kerkelijke hulp beslist niet van uitsluiten, hoewel daar de mogelijkheden groter zijn om het geld ter bestemder plaatse te laten arriveren dan bij rege ringen vanwege kanalen, waarin veel meer mogelijkheden en ga ranties bestaan, maar ook dóór gaat het soms erg moeilijk", al dus Drs. Hogenbrink. In rie vergadering van het re creatieschap „Salland," vorige week vrijdag in Het Bonte Paard pleitte wethouder II. Veldwach ter van Diepenveen voor de aan leg van een openluchtzwembad ten zuiden van Olst, als dit er zal komen, zodat ook het dorp Diepenveen daarvan zal kunnen profiteren. Men moet de aanleg van kleine campings niet afwij zen, maar de plaats met zorg kiezen. Hij betreurde het dat het schap wat dat betreft niet is in gegaan op een brief van het ge meentebestuur van Diepenveen. De voorzitter, mr. W H. Enklaa» wees er op, dat er een ord ."°rn kampeerwet ligt, waar du ANWB nogal boos over is In afwach ting van die wet zou hij het ver standig vinden zich nog eens op nieuw in deze materie te verdie pen of de standpunten houdbaai zijn. Veldwachter meende dat er vooi vele mensen behoefte is aan rus» en niet aan pretparken. Het gro ter worden van de campings moet l voorkomen worden. De heer Poelhekke uit Heino was het daarmee volkomen eens. „Men komt uit grote flats en zit dan op een camping weer met duizenden bij elkaaiHij vroej daarover dc visie van het schap. Wethouder H Wisselink u:t Bathmen meende dat men met kleine campings in de grote pro blemen komt, omdat zij met ren dabel zijn De voorzitter was het met Wis selink eens. De praktijk is har der dan de leer. In de kring van het D B zal men dit nog eens nader onder ogen zien. Wisse link wees voorts op de mogelijk heid het recreatiebeleid van Sal land in te passen in de ruilver kaveling o.a. van Okkenbroek en Bathmen Men 'onderschat de kosten van aanleg. Deze kunnen 2/3 bedragen van de normale aanlegkosten. De vergadering ging gaarne ak koord met het voorstel tot l:et doen vervaardigen van 'n fiets padenplan voor de gehele pro vincie Overijssel in samenwer king met de andere Overijsselse Recreatieschappen en de provin cie. De plankosten zijn geschat op f 300.000.-. Voor Salland houdt de gemaakte verdeelsleutel in, dat een bedrag van ruim f 8000. betaald zal moeten worden. I\Ir. Enklaar verklaarde dat Sal land het zeer op prijs stelt, dat het provinciaal bestuur haar deze opdracht heeft gegeven. DEVENTER Nederlandse Kampioenschappen Parachutespringen. Teuge 18 t.m 26 juni 1977. Opening: za. 18 jun. 16 u. Opening met mas sadropping. Verder elke dag 10- 20 u. Diverse onderdelen. Voorts tal van attracties waaronder: kermis, demonstraties zweefvlie gen, modelbouwen, nationale pa radedag (vliegend matras) e.d. BERGKERK, Bergkerkplein; inl. tel. 16641, bespr. 11500, woens dag 22 jun. 20 u. Beethoven- concert door het Overijssels Philharmonisch Orkest o.l.v. Hubert Soudant m.m.v. Danièl YVayenberg, piano. CINEMA, Lange Bisschopstraat 69. tel. 11100, weekfilm do. 16 t.m. wo. 22 jun. De huurder 18 jr. Nachtvoorstelling vr. 17, za. 18 jun. resp. 23 en 24 u. De grote stilte 18 jr. Matinee za. 16, zo. 17, wo. 22 jun. 14 u. Dik Trom en het circus a.l. Aanvan gstijden weekfilm: werkd. 20 u., za. 18.45 en 21.15 u.; zo. 16, 18.45 en 21.15 u. E.D.B.-TKEATER, Smedenstraat 10, tel. 13615, weekfilm do. 16 t.m. wo. 22 jun. De zeeduivels van Kau-Lun 18 jr. Nachtvoor stelling vr 17, za. 18 jun. resp. 23 en 23.30 u Stone killer 18 jr. Matinee za. 18, zo. 19 jun. 14 u. De heerser van Forge River a.l. Aanvangstijden weekfilm: werkd. 20 u.; za. 18.30 en 21 u.; zo. 16, 18.30 en 21 u. LUXOR 1. Brink 20, tel. 18662, weekfilm do. 16 t.m. wo. 22 jun. De gendarme van St. Trcpez a.l. Nachtvoorstelling vr. 17 jun. 23 u. Erotische dromen van Casa nova 18 jr. Matinee zo. 19 jun. Kuifje en het geheim van het Gulden Vlies a.l. Aanvangstijden weekfilm. werkd. 20 u.; za. 18.30 en 21 u.; zo. 16, 18.30 en 21 u. LUXOR 2, Roggestraat 3-5, tel. 18662, weekfilm do. 16 t.m. wo. 22 jun. Lenme 18 jr. Nachtvocr- stelling vr 17 jun. 23.15 u. Les violons du bal 18 jr. Aanvan gstijden weekfilm: werkd 20 15 u., za. 18.45 en 21.15 u.. zo. 15. 18.45 en 21.15 u. KUNST RONDOM, Openbare Leeszaal, Brink 70, tel. 13506, geopend: di. t.m. vr. 10-17.30 en 19-21 u za. 10-17 u. Tm. 18 jun. S. Fukuda en G Takamura, 100 glimlachjes van Mona Lisa. affi ches. Hester Tjebbes, keramiek CAVE DU TERTRE, Bergstraat 48, tel. 18494, geopend: gewone winkeltijden (ma. gesloten). T.m. 28 jul. Lut Lenoir, silk paintings. STADSBIBLIOTHEEK, Klooster 3, tel. 16512, ma. t.m. vr. 10-12 en 13-17 u wo. ook 18-20 45 u. Tentoonstelling over Willem de Merode. GALERIJ LENTEN, Kletter- straat 25-27, Epse, tel. 21815, geopend: wo. tra. za. 10-12 en 14-17 u.; zo. 14-17 u. Schilderij en, beeldhouwwerken, grafiek, keramiek 1850-hedea Het Nederlands Albert Schweit zer Centrum is tra. 30 jun, ge sloten. IJSELKGTEL, Worp 2, teL 13520, geopend: dagelijks 10-22 u. Tentoonstelling stillevens, landschappen en aquarellen van Joh. van Bijsterveld en Gerrit IJzelendoorn. Tevens elke zon dagmiddag 14-17 u. pannekoe- kenmiddag. MUSEUM DE WAAG, Brink 56, tel. 14556, antieke fietsen, zilver, aardewerk, keukens. MUSEUM DE DRIE HARIN GEN, Brink 55, tel. 14556, speelgoed, kostuums en kos tuumpoppen. MUSEUM VOOR MECHANISCH SPEELGOED, Noordenberg straat 9, tel. 19739, mechanisch speelgoed uit de collectie Steke lenburg. Openingstijden musea: di. t.m. za. 10-12.30 en 14-17 u.; zc. 14-17 u. KUNSTUITLEEN, Grote Poot 19, tel. 11848, geopend: dl. tm. vr. 14-18 u.; vr. ook 19-21 u. BCLWERKSMOLEN, Bolwerk- sweg 8, tel. 15040, geopend vooi bezichtiging: za. en dl. 9-17 u. MUZIEK IN EN OM DE GROTE KERK, za. 18 jun. 19 u. Beiaardconcert door Jacques Maassen; zc. 19 jun. 19 u. Kan- tatedienst met het Deventer Kerkmuziek Ensemble: Kantate Brich den Hungrigen dein Brot van J.S. Bach. TWENTEKANAAL EEFDE, za. 18 jun. 15-17 u.; zc. 19 jun. 8-17 u. Kanowedstrijden DKV, inl. tel. 05759-2940. DEVENTER REN- EN TOERIS TENVERENIGING „DE ZWA LUWEN"; inl. H.J. Huter, Groe- newold 14, tel. 16021, zo. 19 jun. 7 u vanaf Rielerenk Koektocht, fietstocht over 200 km. Elke za terdag fietstoertocht start 8.30 u. vanaf Clubhuis D.K.C Hellas, Rielerenk. Deelname ook voor niet-leden. OVERDEKT ZWEMBAD, Smyr- nadwarsstraat 2, tel. 21864, maandag 20 juni 8.30 u.. diplo- mazwemmen basisonderwijs; dinsdag 21 juni 8.30 u., diploma- zwemmen basisonderwijs. SINGELGRACHT: wo. 22 Juni 19-20.30 u.,Hengelwedstrijden jeugdleden Deve* ^er Heibel sportvereniging. MERCEDES/BENV OLÏN TIMERS-RALLYE op de WORP (IJselhotel en Camping De Worp». Zaterdag 18 Juni 11 uur aankomst, 1415 uaronderdelen- markt; 15 uur, rit naar Apel doorn (Autotechn. School), zon dag 19 juni li uur, puzzelrit in de omgeving, (per ongeluk op genomen in de vorige agenda). BOTERMARKT, Stro markt: Za terdag 18 Juni 13-17 uur, postze geltje urs.

Erfgoed Rijssen-Holten

Holtens Nieuwsblad | 1977 | | pagina 17